Jos lentokoneen ohjaamosta ja matkustamosta katovat paineet äkillisesti teknisen vian tai rungon vaurioitumisen vuoksi matkalentokorkeudessa 10,7 kilometriä (35.000 ft) niin ohjaajilla ja matkustajilla on enimmilläänkin aikaa vain 15-30 sekunttia ottaa happinaamari käyttöön ennen tajunnan menettämistä.
Puuhailu pienentää tuota aikaa 40 %.
Jos lähtötilanteessa ns. kabiinikorkeus on 2,5 kilometriä (8.000 ft) niin mainittu aika puolittuu.
Lentäjillä on siis käytännössä aikaa vain 5-10 sekunttia laittaa naamari kasvoilleen.
http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/paineistus.html
Paineen menetyksestä matkalentokorkeudessa
6
238
Vastaukset
- Nuorena aloittanut
Tuota noin, sinäkin voit helposti pidättää hengitystäsi 30 sekuntia tai enemmän. Tämän ajan jälkeen veren hiilodioksiinipitoisuuden nouseminen pyrkii laukaisemaan hengitysrefleksin, jota edelleenkin pystyt hetken vastustamaan. Tänä aikana tajunnantasosi ei vielä laske. Hengissä pysymisen kannalta tällä on muutenkin vain merkitystä ollessasi nesteen ympäröimänä, eli käytännössä sukeltaessasi vedessä.
Joten olemme varmaan yhtä mieltä siitä, että lentäjä säilyttää toimintakykynsä nopeankin dekompression sattuessa vähintäin minuutin ajan, eikö niin?
Koulutettu lentäjä taas osaa ensin varmistaa toimintakykynsä vaaratilanteessa, joten se 10 sekuntia joka happinaamarin pukemiseen kuluu ei ole ongelma missään tilanteessa.
P.S. Matkustajillehan tuollainen tilanne on aina dramaattinen, korkeutta kun vähennetään niin nopeasti kun vain voi. - Lopeta ajoissa
Kannattaa varmaan jo nuorena perehtyä siihen mitä veren kaasuille käy tuollaisessa tilanteessa. Hengityksen pidättäminen ei auta kun happi "pakenee" verestä paine-eron takia.
- Nuorena aloittanut
Ei se happi siitä mihinkään katoa. Kannattaisiko lukea muita kun osaamattomien kirjoittamia tekstejä?
- spruiiittts
Nuorena aloittanut kirjoitti:
Ei se happi siitä mihinkään katoa. Kannattaisiko lukea muita kun osaamattomien kirjoittamia tekstejä?
Oi suuri nero, pyri Airbussille duuniin ja neuvo niitä ja samalla koko ilmailuteollisuutta.
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/files/safety_library_items/AirbusSafetyLib_-FLT_OPS-CAB_OPS-SEQ09.pdf
- 9+6
Ai niin joo, kovat jätkät (=juntit) kumoaa fysiikan lakeja.
- 13+3
Aihe on yksi tärkeimmistä ilmailusta. Älä luule, hanki tietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070