Amis yliopistoon, anyone?

Equal

Onko täällä ketään, jotka ovat päässeet ilman luokiota tai ulkomaista vastaava tutkintoa yliopistoon ja mieluiten siis valtsikkaan Helsinkiin tai yhteiskuntatieteelliseen muualle? Itse olen ammattitutkinnon avuin (heh, no eihän siitä yhtään pistettä saa mutta saapahan edes hakea...) hakemassa ja ois vähintäänkin kiva, jos kuulisi muidenkin mietteitä. Ihan jo siksi ois hyvä tietää, että ei tuu yllätyksenä, jos jotenkin huonosti suhtaudutaan tuohon amikseuteen, niin tietäisi valmentaa itseään sen varalle. Tosiaan, olen kuullut, että amikseuteen ei kovinkaan hyvin suhteuduta, niin tuokin tuo oman puolensa ja tuntuis järkevältä siihen valmistautua.

Hain viime vuonna ekan kerran, ei jääny paljoa vaille sisäänpääsy mutta tietty epävarmuus ei siit' poistu, on kuitenkin sen verran hakalia sisäänmentäviä. Iik. Toki luen nyt pajon enemmän, koska viime vuonna kaikki vasta epävarmaa olikin ja lukumäärät ihan ehm, naurettavia, nyt sentään tiedän tuonne haluavani, niin duuniakin teen vähän toisella tyylillä. Mutta joo, oiso tästä perspektiivistä mitään sanottavaa?

3

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtsika4ever(ybody)

      Kun nyt mietin, niin enpä taida tuntea yhtään valtsikalaista, joka olisi ammattikoulutaustalta hakenut sisään. Tai ainakaan sellainen ei ole tullut ilmi, että jolla kulla tuollainen polku on ollut, voihan tällaisia tapauksia ihan hyvin olla. Varmaankin ammattikoulutausta on yleisempi esimerkiksi teknillisillä ja kaupallisilla aloilla. Mutta turha tällaisia on miettiä, ammattikoulupohja ei ole mikään este siäänpääsyllesi. Eipä noita valtsikan aineita juurikaan lukiossa opiskella, joten mitään erityistä etua se ei anna hakijoille (paitsi tietysti ne mahdolliset tutkintopisteet).

      Minusta ei ole mitään syytä huoleen, että "amikseuteen" suhtauduttaisiin jotenkin ikävällä tavalla. Lukiossa sellaista voi esiintyä, mutta yliopistossa ollaan aikuismaisempia. Siellä on jos jonkinlaista vipeltäjää, hyvin sinne sekaan mahtuu. Monella ei ehkä juurikaan ole kosketusta ammattikoulumaailmaan, joten se voi herättää uteliaisuutta. Yleisesti Helsingin yliopisto ja varsinkin valtsika on kyllä hieman elitistinen opinahjo, joka näkyy esimerkiksi opiskelijoiden ja henkilökunnan sukutaustoissa. Mutta toisaalta valtsikan ilmapiiri on hyvin salliva, rento ja avoin. Siinä missä monessa tiedekunnassa ollaan hieman sisäänpäinlämpiäviä, ovat esimerkiksi valtsikan bileet tyypillisesti myös muiden alojen opiskelijoille avoimia eli eivät vain oman pienen piirin hippoja. Kaikki toivotetaan tervetulleiksi.

      Valtsika on oikein mukava paikka opiskella, on jos jonkinlaista toimintaa opintojen ohella ja hyvä ilmapiiri - voin lämpimästi suositella. Rohkeasti vain yrittämään. Lykkyä tykö pääsykokeisiin!

    • statistik

      Viime vuonna hyväksyttiin 2 ammattitutkinnon perusteella, toissa vuonna 1, vuonna 2011 2 eli mahdollisuudet ovat huonot. Ylioppilailla on selkeästi etua koulutuksestaan, joka on teoriapainotteisempi.
      Ketään ei kuitenkaan kiinnosta taustasi, jos pääset sisään olet opiskelija.
      Opiskelujen läpivieminen voi kuitenkin olla haastavaa, jos ei ole esim. tottunut kirjoittamaan esseitä, lukemaan jatkuvasti ja myös vieraalla kielellä. Olet itse vastuussa ajankäytöstäsi, opettajat eivät patistele, jos et hoida hommia.
      Mitä alaa olet harkinnut?

    • rohkea veto

      Aikamoinen harvinaisuus kyllä olet. Eikö amis-yhteisöissä yleensä ole tapana käydä vain peruskoulu ja tehdä sitten perinteisiä maataloustöitä kotitilalla? Varmaan yliopistoissa joitain amiksia on, jotka ovat jättäneet yhteisönsä. Kannattaa miettiä tarkkaan valintaa, koska jos sinut suljetaan yliopistoon lähdön jälkeen yhteisösi ulkopuolelle, olet täysin yksin. Lisäksi yliopistomaailma voi tuntua aika hurjalta esim. päihteiden käytön, liberaalin seksuaalisuuden ja modernin tekniikan hyödyntämisen vuoksi. Toisaalta se avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia elämänvalinnoissa - voit itse valita, mitä teet elämälläsi, eikä perheesi tai yhteisösi piispa päätä asioistasi. Rohkeutta ja voimia isoon päätökseesi!

      5-kanavalla alkoi muuten juuri uusi sarja amis-yhteisönsä jättävistä nuorista, jotka lähtevät New Yorkiin uutta elämää rakentamaan. Se voisi tarjota sinulle vertaiskokemuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe