Hei! Lapseni puheenkehitystä seurataan vähän tarkemmin ja nyt minun pitäisi laskea kaikki sanat joita poika käyttää. Mietinkin tässä kun pojalla on kamalasti sanoja joissa on 1-2 kirjainta "väärin" . Lasketaanko ne silti sanoiksi? Vai lasketaanko vain ne mitkä ovat täysin oikein?
Esim poika kun sanoo lehmä- "mehmä" niin lasketaanko mehmä sanaksi vai ei?
Näitä on niin paljon, mitkä eivät ole täysin oikein.
Hiiri-hiili, maito-maino, koira-koija , sinä-inä, lentää-entää jne jne
Miten tekisitte ?
Sanojen laskeminen
4
128
Vastaukset
- mieti itse!
Mikset kysy heiltä, jotka tämän tehtävän antoivat?
Riippuu muutenkin aivan siitä, minnkä ikäinen lapesti on. En kyllä kuusivuotiaalla laskisi mehmää sanaksi, mutta parivuotiaalla kyllä.
Olennaista kai on merkityksellisyys. Eli se sanooko lapsesi "mehmä" juuri lehmän nähtyään niityllä, maitopurkissa, kuvakirjassa jne. Vai onko se vain yleissana esim. nelijalkaisille olioille.
Jos miehesi on useinkin nimitellyt sinua lehmäksi, niin sittenhän se voi olla äiti-sanan korvike. - Lapsen puhe
Reilu 2 vuotiaasta on kyse.
Käyttää näitä sanoja oikeissa kohdissa esim juuri kirjassa vaikka lehmän kuva niin sanoo "mehmä".
En ole saanut puhelimella kiinni tätä "tehtävän antajaa" joten ajattelin huvikseen kysyä täältä mielipiteitä:) - Omena/moname
Kyllä voi mielestäni todellakin laskea sanoiksi jos on vain kirjain tai pari väärin tai korvaa jollain toisella kirjaimella.kunhan kuitenkin saa selvää, mikä sana on kyseessä niin kyllä itse ainakin laskisin.
Esim juuri tuo "mehmä" kyllähän kaikki tajuaa että kyse on lehmästä:)
Oma 2 vuotiaani sanoo myös paljon sanoja jotka eivät ole ihan "oikein".
Kissa-kitta , isi-ihi, kauppa-auppa, tuuli-uuli, sinne-inne nämä ainakin lasken sanoiksi, koska hyvin ymmärtää mitä tyttö tarkoittaa.
Mutta esim kun tyttöni sanoo omena -"moname" niin en laske sanaksi, koska vain mitä ainoastaan tiedän että tyttö tarkoittaa omenaa:) - lasket näin
Lasket kaikki sanat, jotka merkitsevät tarkasti tiettyä asiaa, vaikka olisivat vähän väärin sanottuja.
Mehmän lasket ilman muuta, jos se tosiaan tarkoittaa lehmää.
Muistan, kun oma poikani alkoi puhua, niin ensimmäinen sana oli "guuga" eli juna, koska asuimme juna-aseman vieressä ja poikaa toki kiinnosti ohikiitävät junat.
Sittemmin "guuga" alkoi merkitä kaikkea liikkuvaa esim. loppujen lopuksi lehden putoamista puusta. Lapsi oli juuri yksi vuotta täyttänyt. Että oliko se nyt sitten sana vai ei? (heh, heh)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1115099Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744331619- 1951165
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111133Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk191084Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861020Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47941- 64931
- 64886
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64836