esimerkkejä narsistilta ja narsisti ilonpilaajana??

joko nyt irti

Kertoisitteko esimerkkejä mitä narsisti saattaa eri yhteyksissä sanoa tai tehdä ja mistä pikkuasioista arjesta huomaa että on narsistisia piirteitä.
Minä ajoin narsistisia piirteitä omaavan miesystäväni kanssa peräkkäin autoilla kaukana kotoa. Ehdotin hänelle tietylle huoltoasemalle menoa kun minun piti päästä vessaan. Mies olisi halunnut pysähtyä myöhemmin. Hän sitten kuitenkin tuli mukaan tuonne vaikka ehdotin että voin mennä yksinkin tuonne. Kun olimme ruokapöydässä ja hän oli valmis ennen minua niin hän lähti ja jätti minut sinne. Tulimme sitten omia aikojamme kotiin jonne olikin vielä matkaa satoja kilometrejä.

Kerran hän myös jossain yhteydessä sanoi että "kun nyt olen sinut hyväksynyt elämääni"...

Haen näillä esimerkeillä sitä että olenko tosiaan oikeassa mieheni suhteen vaikka on tässä jo kolme vuotta mennyt ja esimerkkejä piisannut. Kai minä sitten haen tässä samalla vahvistusta itselle että ei ole oikeanlainen ihminen minulle..
Onko muuten tyypillistä että kun minulla on hyvä päivä ja olen iloinen niin narsisti koittaa saada mieltäni niin että en olisikaan iloinen? Tämän olen toistuvasti huomannut. Miksiköhän niin? Hän kyllä aina sanoo että ole iloinen ja että olen nätimpi sellaisena. SItten kun olen iloinen niin tuntuu että hän silloin juuri aloittaa epäsuorasti heikkouksieni kautta lyttäämään tunnettani. En osaa tarkemmin selittää.

23

2652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EscapeHim

Ensinnäkin, narsistit eivät ajattele toisten ihmisten tunteita. On tuttua tuo, ettei pääse heidän vuokseen edes vessassa käymään, kun ei ns. jakseta pysähtyä.

Niin sairasta, kun se onkin niin hän haluaa nähdä sinulla hymyn kasvoillasi, jotta näkisi sinun vuotavan verta seuraavalla kerralla enemmän ja enemmän. Viimeisellä kerralla hän olisi kylläinen verestäsi. Tämä on henkinen vertauskuva, mutta sama kuin fyysisesti haluaisi nähdä sinun olevan kaunis sekä arveton kropaltasi, koska haluaisi pilata sinut, repiä kasvosi sekä sydämesi, raadella ihosi sekä masokistisesti henkiseltä tasolta saada sairas tyydytys virheistäsi, sitä mitä sinä hänelle olet.

Ensin hän ylistää sinua, koska haluaa sen tehtävän hänelle. Koska jos hän on narsisti niin peilaa hän itseään muista ja on riippuvainen ihailuista. Tässä vaiheessa hän myös uskottelee sinulle että kaikki on tasapainossa.

Todellisuudessa hän mittailee sinua jo valmiiksi leikattavaksi, kehuu koska on pakko saada sinut pysymään hänessä kiinni. Muuten hän ei saisi toteutettua narsistisia tarpeitaan. Ilman niitä, narsisti on sekoamispisteessä. Hänellä tarvitsee aina olla joku, ketä moittia ja kenellä puhdistaa itsensä. Tämä vaihe on myös sitä, kun hän antaa sinulle kuvan ja alat ajatella epäillessäsi: '' Kuinka tämä ihminen voi olla paha ja kuinka vika voi olla hänessä, jos hän sanoo että olen kaunis, jos hän on hurmaava sekä sielukas. ''

Kolme vuotta- silloin kaikki narsistin oireet ovat pahimmillaan. Tiedän kokemuksesta.

Tunnista väärinkäyttö, empatian puuttuminen, kylmyys, tämä on juuri sitä: Ehdotin hänelle tietylle huoltoasemalle menoa kun minun piti päästä vessaan. Mies olisi halunnut pysähtyä myöhemmin. Hän sitten kuitenkin tuli mukaan tuonne vaikka ehdotin että voin mennä yksinkin tuonne. Kun olimme ruokapöydässä ja hän oli valmis ennen minua niin hän lähti ja jätti minut sinne.

Yleensä tämän tyypin edustajat puhuvat poikkeavasti itsestään. '' Hän oli valmis ja jätti minut sinne. '' - Ajatteli omaa etuaan ja että tuhlaisi aikaansa siellä ollessaan, ei hän tuntenut miltä sinusta tuntuu kun jätti sinut kylmästi sinne, eikä kyennyt ymmärtämään miksi hän olisi tullut edes mukaan tuhlaamaan aikaansa. Eihän hänellä ollut hätä.

'' Nyt, kun olen sinut hyväksynyt elämääni. '' - Hän puhuu kuin olisi korkeammalla tasolla sekä arvokkaampi ja sinä olisit häntä varten tekemässä hänelle kaiken, tyydyttäisit hänen tarpeensa- Olisit ollut kuin hakija muiden joukossa orjaksi ja sinun hakemuksesi on hyväksytty. Kukaan ei hae orjaksi- Suureellista sekä sairasta.

Lähde pois, vielä kun voit. Narsisti ei kykene ymmärtämään toista. Hän haluaa ainoastaan hyötyä sekä väärinkäyttää sinua. Älä koskaan kyseenalaista häntä.
      Lähde pois, äläkä epäröi jos mietit hänen olevan narsisti! Juokse. Muuten mielenterveytesi voi olla pilalla. Tässä vaiheessa saatat ajatella:'' Sehän tavallaan alkaa jo olla/onjo. '' Ei, se ei ole vielä mitään siihen mihin sairas ihminen pystyy.

• "Onko muuten tyypillistä että kun minulla on hyvä päivä ja olen iloinen niin narsisti koittaa saada mieltäni niin että en olisikaan iloinen? Tämän olen toistuvasti huomannut. Miksiköhän niin? "

Miksiköhän, ehkä löydät vastauksen näistä teksteistä... näistä teksteistä...

"Kun narsisti näkee muiden ihmisten onnellisuuden, hänen mieleensä syntyy helposti syttyvä keitos kihisevästä kateudesta, kiehuvasta raivosta ja väkivaltaisista ajatuksista."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html

"Jos he ovat onnellisia - he ovat itsekkäitä ollessaan piittaamatta hänestä"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html

• Minusta vain tuo

Minusta vain tuo kolme vuotta on pitkä aika narsistiksi kutsumasi henkilön kelkassa, mikäli hän oikeasti olisi narsisti. Luulisi, että olisit kohdannut enemmän ongelmia vuosien varrella, kuin kertomastasi sai ymmärtää.

Tuo voisi selittyä mielestäni ainoastaan siten, että olisitte aika etäisiä. Oikeasti narsistin uhri tietysti aina on etäällä kumppaninsa todellisesta persoonasta, koska narsisti esittää omaa näytelmäänsä. Mutta väistämättä läheisessä suhteessa narsistin kanssa kohtaa ennen pitkää runsaasti tyytymättömyyttä ja impulsiivisuutta.

Niin halutessaan narsisti osaa olla anteeksipyytävä ja impulsiiviset kohtaukset hautautuvat suuren rakkauden tieltä muistista.

Itse muistan ainoastaan joitakin kohtauksia, mutta oikeasti ne olivat kaukana normaalista käyttäytymisestä. Yhtenä esimerkkinä tapaus, jossa narsisti kiukustui auton ratissa ja auto kieppui tiellä ja renkaan vinkuivat...

Tuonkin olin valmis unohtamaan ja kuvittelin kaiken johtuvan valtavan suuresta rakkaudesta ja sen tuomasta tasapainottomuudesta... Osoitus tietenkin minun rakkaudestani ja sen tuomasta tasapainottomuudesta : ).

Ainakin osaan jo hymyilläkin joillekin aikanaan kauheilta tuntuneille asioille. Eli toipuminen suhteesta on hyvällä mallilla.

Sinänsä narsistin reaktiot ovat suurelta osin samantyyppisiä kuin muidenkin ihmisten, ne ovat vain kovin paljon voimakkaampia. Esim. tuollainen ärsyyntyminen toisen hyvästä tuulestakin voisi juoruta myös vain siitä, että kumppani tuntee itsensä ulkopuoliseksi, vaikka syystä ettei tiedä tai ymmärrä toisen hyvän tuulen syytä.

• Joko nyt irti

Olemme tunteneet kolme vuotta, emme asu edelleenkään yhdessä. Näemme keskimäärin joka toinen viikonloppu minkä olemme yhdessä. Aina joka viikonloppunäkemiseen nukyään jotain outoa liittyy..
      Nyt kävi taas niin että mies sai pitkän suostuttelun jälkeen ylipuhuttua minut mukaan ulkomaanreissulle. Tätä edelsi paljon kehumista ja hienoja hetkiä. Sitten kun matka oli varattu, mies heittäytyi kylmäksi ja etäiseksi. Tämä on käynyt kerran ennenkin. En ymmärrä.. Voisiko joku selittää? Syy miksi en olisi halunnut lähteä on juuri tämä tilanne hänen kanssaan. En tiedä mitä pitäisi tehdä kun välillä on niin ihanaa yhdessä ja minua kehutaan mutta sitten hän kylmenee ja muuttuu.

• syy tässä

Nasse rankaisee kostaa ja päättää mikä sinulle on parasta, siitä on kyse, ja kontrolloinnista. Osoittaa että kiva ei pitkään jatku koska olet niin paska.

• Miten on, oletko

Miten on, oletko itse kuinka herkkä toisen mielialalle? Eli meneekö sinun mielialasi ylös-alas miehen mielialan mukaan?

Itse muistan suhteeni alussa narsistin kanssa, etten juurikaan heilahtanut minnekään hänen mielialansa mukana. Hän sai tehdä vaikka mitä, niin minä olin ja pysyin vakaana ja päättäväisenä. Rakastunut olin tietenkin valtavasti.

Miksi luulet, että sinun mielialasi seuraa miehen mielialaa? Se voisi olla siitäkin kiinni, että näette vain joka toinen viikonloppu. Mutta onko sinulla muuten tarpeeksi sisältöä elämässäsi, ettet olisi ainakaan niin riippuvainen miehen tuulesta.

Jos teillä menisi muuten kohtalaisesti, jos et murehtisi ja olisi epävarma. Ehkä ystävälläsi on huolia. Tiedätkö niistä ja onko niitä? En tahdo pyyhkiä pois epäilystäsi, että hän voisi olla narsisti, mutta otan sen huomioon. Olen omasta kumppanistanikin sitä mieltä, että pidän häntä psykopaatti-narsistina 99%:n varmuudella. Olen tuntenut hänet useamman kymmentä vuotta, enemmän tai vähemmän etäisesti. Silti jätän auki sen pienen mahdollisuuden, ettei olisikaan.

• Yksi selitys olisi

"mies sai pitkän suostuttelun jälkeen ylipuhuttua minut mukaan ulkomaanreissulle. Tätä edelsi paljon kehumista ja hienoja hetkiä. Sitten kun matka oli varattu, mies heittäytyi kylmäksi ja etäiseksi. "

Yksi selitys olisi. Narsisti on vedättäjä. Hän voi myös urkkia tuollatavoin esiin mistä uhri mahdollisesti pitäisi. Voi sitten kieriskellä itsesäälissä aikansa ja moralisoida uhriaan esim. ahneudesta ja laiskottelunhalusta ja rilluttelunhalusta. On luultavasti sitä mieltä että todelliset toiveesi paljastuivat.

Tarinasi ei kertonut, olitteko aiemmin oikealla ulkomaanmatkalla ja onko hän nyt oikeasti toteuttamassa unelmaanne. Narsistit ovat useimmiten seksiaddikteja ja oma narsistinikin käyttää tarinointia innostimena sängyssä.

Muuten en suosittelisi ainakaan mitään kosteita etelänlomakohteita narsistin kanssa, jos hänelle maistuu alkoholi ja on seksiaddikti, siellähän sitä paljasta pintaa riittää. Oma narsistini ei voisi kuvitellakaan muunlaista ulkomaanmatkaa. Itse en ole suostunut puhumaankaan matkoista hänen kanssaan. Ainoastaan, jos tulee minun mukaani minun haluamaani kohteeseen minun ehdoillani. Ja noinhan asiat eivät narsistin kanssa toimi.

• nars nars nars

Narsulla oli tapana lainailla ihmisiltä rahaa. Lainaajat odottelivat takaisinmaksua. Toiset päättivät, etteivät koskaan kyselleet rahojensa perään. Toisinaan joku rohkaistui kysymään narsistilta palkkapäivänä, voisiko tämä maksaa vipin takaisin. Tällöin narsu tuohtui ja totesi halveksien, että kysyjä on pikkumainen ihminen. Vakiokommentti oli "voin kyllä antaa sinulle pari kymppiä, jos elämäsi on niin vähästä kiinni".

• 5+5=?

Aloittaja kaipasi esimerkkejä narsistisesta käytöksestä arjessa. Tässä muutama, jotka huomasin kumppanini käytöksessä jo alle vuoden sisällä, mutta ennen sitä lyhyt toteamus, että mielestäni tuo aloittajan antama kuvaus ruokailutilanteesta huoltoasemalla voi pikemminkin olla huonoa kasvatusta kuin narsismia.

1. Taloudellinen hyväksikäyttö: maksattaa (pikku)ostoksiaan kumppanilla vaikka on itse varakas.
      2. Nopea sitouttaminen- yhteenmuutto-kihlaus-avioliitto-raskaus.
      3. Projisointi: ei ota vastuuta sietämättömistä tunteistaan vaan ulkoistaa ne ympäristöönsä jatkuvina kiukku- ja raivokohtauksina. Raivon syy saattaa olla hyvin mitätön esim. autotallin ovi jäänyt auki, lautanen väärässä paikassa tiskikoneessa jne.
      4. Kontrollifriikki: jatkuva tarve kontrolloida ympäristöään ja tehdä huomautuksia, jos jokin asia ei ole hänen mielensä mukainen. Suunnitelmien äkkimuutos aiheuttaa usein kiukkukohtauksen.
      5. Kaksoissidosviestintä: mikä on oikein ja mikä väärin, jos esim. kysyt narsistin menoista, hän väittää sinun olevan mustasukkainen, jos taas et kysy, olet piittaamaton ja kylmä.

• jotain mitä..

No jos suhteessa on ongelmia ja epäluottamusta nuo piirteet voi täyttyä vihan puuskassa kenellä tahansa. Ei voi olettaa että riita, epävarmuus tai epämukavuustilanteessa luottamuksen puuttuessa kukaan lis täydellinen mutta...

tuo taloudellinen hyväksikäyttö, vallankäyttö ja kontrollointi ja nuo toiseen syyttä suotta kohdistetut pikku raivarit on narsismiin viittaavaa. esim. jos vessapaperi on loppu heitetään se tyhjä rulla toisen päälle kuin olisi toisen syy, tää käytös on ollu tällaisella ihmisellä jo nuoresta, eli saattaa heitellä eläintenkin päälle tavaraa!

ristiriitaisuus ja kaksoisviestintä on kans samaa. eri mielipide joka kerta kysyttäessä samaa asiaa, millään ei ole "pohjaa", ei pysyviä mielipiteitä, sellaista outoa suhtautumista, yleensä vihamielistä se narskun käytös on!

• Joitakin

-Syyllistäminen pienimmistäkin asioista
      -Syllistäminen kolmansien osapuolten asioista
      -taloudellinen hyväksikäyttö
      -kontrolloimistarve
      -vaateet tietää kaiken sinusta ja kenen kanss asoit ja mitä
      -jos et taivu tahtoon yrittää käyttää kolmansia osapuolia keppihevosena painostaakseen sinua
      -on vain yksi tap tehdä, hänen tapansa
      -ylipitkät sähköpostit
      -yhteydenotot milloin tahansa
      -syylistäminen jos tavoittamattomissa
      -siteerauksia vuodelta X ja Y että sanoit näin
      -raivokohtaukset
      -sättiminen
      -kyvyttömyys käsitellä omaa toimintaansa
      -riippuvuus huomion saamisesta

• jotain outoa kyllä

Onhan nuo merkkejä ainakin siitä että suhteessanne on epäterveitä elementtejä. Miehesi on asettunut jollain tapaa yläpuolellesi, ja loukkaavaahan noin on sanoa.
      Narsistinen tai narsisti, onko sillä väliä, miksi siedät tuollaista kohtelua? On todellakin väärin että toisen hyvä päivä pilataan. Suhde on epäterve jos menee hyvin ainoastaan kun toisella menee huonosti, vallankäyttöähän se on.....

• Uiyfydfoj

Siedän koska hyvät hetket ovat niin hyviä ja saan kehuja. Siksi kai olen niin kiintynyt. Ja yhteiset harrastukset ja kiinnostuksen kohteet. Pelkään että jos jätän niin kadun myöhemmin. Ja pelkään etten löydä itselleni sellaista miestä jolla olisi niitä hyviä puolia noin paljoa. Mutta kun mietin tätä miestä niin tulee outo ristiriita: hänestä tulee mieleen täysin kaksi eri ihmistä. Se hyvin kohteleva ja mukava mies ja sitten taas se kylmä ja negatiivisuutta täynnä oleva mies.

• RunAway!

Etkö hyvä ihminen ymmärrä, että kaikki hyvä mitä hän sinulle tekee on kulissia? Häntä vihastuttaa oikeasti kaikenlainen panostaminen toiseen, koska ei ole koskaan varma hyötyykö siitä. Yleensä kyllä saatuaan selville uhrinsa heikot kohdat, joista toinen mieltyy, hän tietää hyötyvänsä-pitämällä uhrin kiinni hänessä jotta voisi jatkaa väärinkäyttöään.

Narsistin kanssa ihmissuhde on riippuvainen, olet riippuvainen hänestä koska hän luo tämän kyseisen riippuvuuden, koska olet hänen uhrinsa ja hän tarvitsee sinua, sinun psyykettäsi jotta voisi tuhota sinua sinun ymmärtämättäsi kaikkea, hän tarvitsee voimiasi väärinkäyttävällä tavalla koska kokee itsensä muuten mitättömäksi.

Haluatko päästää hänestä irti, kun hän ei halua sinusta väärällä tavalla?

Sinun on mentävä, jos haluat enään koskaan olla onnellinen. Hän ei halua sinulle onnellisuutta, hän haluaa sinut-sielusi väärinkäyttävällä tavalla.

Todellisuudessa et merkitse hänelle muuta, kuin objektia jos hän on narsisti.

• Jkjfddstui

Niin.. Jos hän on narsisti! Mutta toisaalta mitä väliä sillä onko narsisti vai ei jos hänen kanssaan en saa rauhallista ja kaikenkarvainen hyvää oloa mitä etsin itselleni. On vaikeaa lähteä kun tiedän että tulen häntä näkemään usein muussa yhteydessä.

• Anna Mahdollisuus

Sillä todellakin on väliä.

Asian vakavuus piileekin mentaalisessa puolessa.

En usko sinun kirjoittelevan tänne turhaan, kuuntele sinun kuudetta aistiasi, se kertoo sinulle jotakin ja vaimennat sen toisen ihmisen vuoksi, mieti oletko tehnyt näin aina luonnollisesti?

Tulevaisuus on tämä hetki, mieti siis jos nyt olisi se hetki kun kaiken ei olisikaan suunniteltu menevän tasapainossa. Koska narsisti on sairas (Ei luokitella sairauksiin kuitenkaan. Tiedostaa mm. mitä tekee kokoajan ja saa siitä nautintoa.) ja se on sairasta, miten hän on saamassa sinut pauloihinsa ja et hae apua vaan annat sen tapahtua. Anna jollekin mahdollisuus saada sinut tietoiseksi tästä päivästä, älä odota huomiseen vaan mene puhumaan psykologille ja kerro, ettet koe olevasi tasapainoisessa suhteessa. Hän voi antaa sinulle oman kontrollisi takaisin sekä hänen turvin voit pitää voimasi, koska tiedät missä mennään ja tämä narsisti ei voi lyödä sinua henkisesti kuin koiraa halolla päähän. Sitä se on.

Anna tälle psykologille edes mahdollisuus, voit koska tahansa lopettaa puhumasta tai saamasta ymmärrystä kertomalla hänen käytöksestään tai sinun tuntemuksistasi lisää, mitä et ole välttämättä kertonut tänne tai mitä todennäköisesti tapahtuu liittonne aikana.

Olen ollut väärinkäyttävässä ihmissuhteessa narsistin kanssa ja hän kehui minua ensin, katsoi silmiin ja sanoi kuin toteamalla : '' Kuinka ihminen voi olla noin kaunis. '' Kun muutama vuosi meni eteenpäin, ja väärinkäyttöä oli jatkunut koska en tiennyt narsismista ja olin kuin lukittu häneen, hän sai miltein minut sekoamaan kertomalla kuinka mitätön olin joka suhteessa. Hän sotki elämäni ihmissuhteet, eristi minut muista ihmisistä manipuloimalla. Hän nolasi minut useasti julkisesti, hän teeskenteli kaiken, näki kaiken vaivan itsestään saadakseen sen takaisin upottamalla. Paljon solvauksia sekä kehuja välissä, ne vain kasvoivat kunnes ymmärsin mitä kävin läpi.

Aloin tutkia asioita itse.

• tsirktsirk

Tuttava on naimisissä narsistin kanssa ja se näkyy meille ulkopuolisille myös tuttavan käytöksen ailahtelevuutena, ja siinä että tämä on selkeästi koko ajan varuillaan ja häpeissään.

Joskus on aikoja jolloin tuttavasta ei kuulu mitään ja tämä on vaivautunut jos häneen yritetään ottaa yhteyttä. Myöhemmin selviää että perheessä on taas ollut jokin kriisi jonka takia narsisti kieltää yhteydenpidon/tuttava ei uskalla ottaa yhteyttä jotta kriisi ei paljastuisi ulkopuolisille.

Tuttavan kanssa on sanaton sopimus että tietyistä asioista ei vaan puhuta, yksi aihe on hänen puolisonsa.

Tuttava pidetään ulkopuolisena monissa perheen päätöksissä. Hän ei aina esim. tiedä että he ovat seuraavana päivänä lähdössä lomamatkalle. Hän vain katoaa yllättäen ja saattaa muutaman päivän kuluttua vastata puhelimeen toiselta puolelta maata, vaikka olisi sopinut olevansa jossain ihan muualla.
      Tuttava saattaa tietää että he ovat menossa kylään, mutta ei tiedä mihin aikaan, joten hänen täytyy olla varuillaan koko päivän, valmiina lähtemään kun käsky tulee.

Joskus tuttava ottaa yllättäen yhteyttä ja selvästi arvaa että käsky on tullut narsistilta. Narsisti yrittää udella asioita, tai haluaa saattaa tietoomme jotakin, mutta koska olisi liian läpinäkyvää itse ottaa yhteyttä, hän laittaa puolison asialle.

Tuttava ei uskalla tehdä mitään kysymättä ensin puolisolta. Jos hän tekee, hänet haukutaan koska on tehnyt väärin. Jos hän kysyy, häntä halveksutaan siitä että pitää kysyä, eikä vastausta aina edes tule. Tämä tekee kaiken hyvin vaikeaksi eikä mistään oikein tulekaan mitään valmista.

Joskus tuttava yrittää pistää hanttiin kun touhu menee liian älyttömäksi. Hän yritti estää kotieläimen hankinnan vedoten allergiansa, ja siihen että kukaan perheessä ei oikeasti ehtisi eläintä edes hoitaa. Narsisti polki jalkaa kuin uhmaikäinen ja uhkaili avioerolla ja lasten viemisellä. Narsisti on monet kerrat pakannut itkevät lapset autoon ja lähtenyt joksikin aikaa pois kotoa kun puoliso on yrittänyt edes vähän saada ääntään kuuluviin. On narsisti kerran jo muuttanut lasten kanssa poiskin kotoa kun ei heti saanut tahtoaan läpi.

• Narsistaresaltoflife

Tunnen muutamia narsisteja ja ymmärrän hyvin, että he ovat rasittavia persoonallisuuksia. Välillä saattaa tuntua, että he ovat kuin matoja, jotka syövät sielunmaisemastasi aikaa, jonka olisit voinut käyttää paremmin. Tästä hulimatta en haluaisi elää maailmassa, jossa ei olisi narsisteja. Sellainen maailma olisi tylsempi ja tapahtumaköyhä. Narsisitit järjestävät sosiaalisia tapahtumia ja panostavat paljon siihen, että heihin liitetään positiivisia tunteita. Tilanne muuttuu, kun tälläistä panostusta ei enää tarvita ja ystävyys-suhde on muuttunut jonkinlaiseksi emotinaaliseksi riippuvuus-suhteeksi narsistia kohtaan.

Riippuvuus-suhteen vuoksi narsisti voi kokeilla rajoja, miten pitkälle toinen ihminen on valmis menemään ennenkuin hän irrottautuu tilanteesta. Mielestäni ihan ymmärettävää tutkivan utelijaan mielen toimintaa. Toisen ihmisen sietokyvyn rajojen kokeilu on tietenkin tunteetonta ja kylmää toimintaa. Kuitenkin väittäisin, että kaikki tekevät sitä jossain määrin.

Tässä vaiheessa narsistia syyllistetään täällä keskustelupalstalla, ja hänestä keskustellaan ystävien kesken. Mustavalkoisella skaalalla hänet heitetään auttamattomasti tummempaan osaan värikarttaa. Narsistia parjataan ja hänen kanssaan tekemisissäoleva ihminen julistetaan narsistin uhriksi.

Pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua, on että hän näkee itsensä jonkinlaisena uhrina ja hyväksyy tämän tosiasiana. Voimattomana riepuna vailla ulospääsyä. Uhriksi ei mielestäni jouduta. Siihen suostutaan, koska vältellään konflikteja ja ajatellaan, että ollaan tilanteenkanssa yksin, vaikka puolella planeetalla on huomattavasti vakavampiakin ongelmia. Jokaisella ihmisellä on suu ja aivot, joita voi käyttää. Ensisijaisesti näitä kykyjä tulisi käyttää oman elämänsä laadun parantamiseen ja suojeluun.

Kun narsisti kokeilee miten pitkälle hän voi mennä, nämä rajat tulee tehdä selväksi. Jokainen voi itse määrittää ehdot, joiden puitteissa muilla ihmisillä on oikeus olla heidän kanssaan tekemisissä. Narsistien kanssa voi tulla toimeen, kun tehdään rajat selväksi mielellään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Tilanne on tietenkin hankala, jos narsisti pystyy kontrolloimaan sosiaalista elinpiiriä, johon kaikki ystäväsi kuuluvat. Avoin rehellinen kommunikointi on tärkeää, koska jos kontrollia on olemassa, se tarkoittaa, että muutkin henkilöt sosiaalisessa ympäristössä ovat eriasteisesti samassa tilanteessa.

Pointti oli kuitenkin, että narsistit ovat ihania mutta heidän kanssaan pitää osata tulla toimeen. Heidän käytöstään voi kyseenalaistaa ja pyrkiä opettamaan heitä toimimaan siedettävällä tavalla. Jos jostainsyystä ei uskalla puhua rehellisesti tosiasioista, vaan elää teeskentelyn ja vaikenemisen ilmapiirissä, kannatttaa rohkeasti avata suu. Töissä tämä tehdään sitten omalla vastuulla.

• "Pointti oli kuitenkin, että narsistit ovat ihania mutta heidän kanssaan pitää osata tulla toimeen. Heidän käytöstään voi kyseenalaistaa ja pyrkiä opettamaan heitä toimimaan siedettävällä tavalla. "

No joo, näit paljon vaivaa todistellaksesi jotain, niin mitä, että narsistit ovat ihania, totta voivat he välillä ihaniakin olla, sitä en kiistä, varsinkin silloin kun haluavat jotain...

Mutta tuohon lainaukseen liittyen kyseenalaistamisesta ja opettamisesta ns. tavoille...

Niin olet kovin eri linjoilla mitä Vaknin teksteissään tuosta asiasta mainitsee...

"Narsisti kokee jokaisen erimielisyyden - puhumattakaan kritiikistä - valtavana uhkana. Hän reagoi puolustautumalla. Hänestä tulee närkästynyt, aggressiivinen ja kylmä. Hän ottaa emotionaalista etäisyyttä uuden (narsistisen) kärsimyksen pelosta. Hän aliarvostaa sitä, joka teki väheksyvän huomautuksen"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq73.html

Oman mutu tuntumani mukaan kyllä narsisti itse kouluttaa/opettaa tavoille sitä "narsistiaan"...kuten tiedät narsisteista lukeneina, että he hyvin usein siirtävät omat vikansa toisiin...

Tuosta tietynlaisesta sietokyvyn testaamisesta, miten paljon ns. uhri sietää ennenkuin lähtee, olen kanssasi osin samaa mieltä, kuten siitäkin, että ihmisen itse on vastuussa omista rajoistaan...

Mutta noh, meitä/minunlaisia ns. venyviä ihmisiä on paljon, että monetkin asiat joutuu oppimaan vasta aikuisella iällä ja osin kantapään kautta...

Mutta joo, uskon kyllä että narsistien kanssa voi tulla toimeen jos he ovat vaan ns. hyvän päivän tuttuja, ettei tarvi sen enempää olla tekemisissä, mutta ihan en usko ettei narsistin kanssa samassa taloudessa asuminen vaikuttaisi negatiivisesti ns. kanssaihmisen psyykeen, elämänlaatuun ja mielenterveyteen...

Ajattelisin ettei kukaan tietoisesti narsistia kumppanikseen/lastensa vanhemmaksi valitse...

• Narsistaresaltoflife

Olen saattanut sekoittaa osin narsismin ja muut persoonallisuushäiriöt toisiinsa. Palstan perusteella oletan tämän olevan varsin yleistä. Hardhore narsisti tulee kritiikin jälkeen kieltämättä täysillä verbaalisesti kimppuun, etenkin jos ei ole silminäkijöitä.

Kenties aiempi kirjoitukseni pätee paremmin erityyppisiin persoonallisuushäiriöisiin hahmoihin. Keskeiset pointit uusintana olisivat avoin kommunikointi ja oman elämän hallinta.

Korostaisin lisäksi, että ihmiset eivät tee itseään. Vanhempamme ovat ovat osallistuneet toimitukseen, ja sattumanvarainen siittiö pääsi perille. Happy huulet olivat auki ja ulos tuli narsisti. Hän ei itse valinnut päätään. Tästäsyystä narsismia tulisi käsitellä enemmän sairautena. Minua lähinnä häiritsi, että narsisti tuntuu olevan saatanallisen pahuuden synonymi. Kärjistin hieman näkökantaani, mutta mielestäni narsismissa on olemassa positiivisiakin puolia. Kannatan harmautta mustavalkoisuuden sijaan.

• "Minua lähinnä häiritsi, että narsisti tuntuu olevan saatanallisen pahuuden synonymi. Kärjistin hieman näkökantaani, mutta mielestäni narsismissa on olemassa positiivisiakin puolia. Kannatan harmautta mustavalkoisuuden sijaan."

Niin, tuos toisessa ketjussa jo laitoin yhden linkin, josta tulee ilmi , että narsisteissa/persoonallisuushäiriöissä on toki eroja

"B-klusteriin kuuluvat epäsosiaalinen (F60.2), epävakaa (F60.3), huomionhakuinen (F60.4) sekä narsistinen persoonallisuushäiriö (F60.8).

Tätä ryhmää leimaavat toistuvat ristiriidat yhteiskunnan ja/tai lähipiirin kanssa. Häiriöstä saattaa aiheutua kärsimystä lähipiirille ja ympäristölle, samoin kuin potilaalle, joka usein hakee apua ihmissuhderistiriidoista aiheutuvaan ahdistuneisuuteen tai masentuneisuuteen.
        Epäsosiaaliselle persoonallisuudelle on tyypillistä impulsiivisuus sekä piittaamattomuus laista ja moraalista, josta johtuen hän altistuu ristiriidoille lähipiirin ja yhteiskunnan kanssa.
        Epävakaaseen persoonallisuuteen taas kuuluu mielialojen ja suunnitelmien ailahtelevuus sekä impulsiivisuus, josta seuraa usein ihmissuhdemyllerryksiä ja masennusoireita.
        Huomionhakuinen persoonallisuus pyrkii hankkimaan erilaisin keinoin huomiota, ja altistaa itsensä parisuhderistiriidoille, sekä huomion puuttuessa myös masennusoireille.
        Narsistisessa persoonallisuudessa tavoittelun kohteena on arvostus, ja sitä leimaa usein epärealistiset kuvitelmat omista kyvyistä."

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/default.aspx

Etten usko, että tietynlaista narsitin protyyppiä on olemassakaan, kun kaikki vaikuttaa kaikkiin, myös narsistiin, elinympäristö, älykkyys, sosiaalinen status, muut ihmissuhteet jne...

Mitä tulee narsismissa olevaan positiiviseen puoleen, tarkoittanet ehkä ns. tervettä narsismia...

"Narsismia voidaan pitää ihmisen tärkeimpänä positiivisena ominaisuutena.[7] Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia.[7] Terveen narsistista itsensä toteuttamista voidaan pitää elämänhaluisen elämän edellytyksenä. Terveellä narsistilla on rikas tunne-elämä ja sen myötä kyky kokea voimakkaita tunteita ja innostusta.[8] Hyvän itsetunnon ansiosta narsisti pystyy tarvittaessa olemaan myös yksin, ja terveen narsismin avulla ihminen kykenee selviytymään elämän kriiseistä ja kovistakin koettelemuksista.[7][8]"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi

Asia jota täällä on joskus kiivaastikin vastustettu, mutta en usko, että nphoolla, jota tarkoitan narsistista puhuessani on tervettä narsismia, käsittääkseni heidän ongelmansa johtuvat juurkin alhaisesta itsetunnosta...

sama puute tuntuu vaivaavan myös monia ns. uhreja,

http://www.naistenkartano.com/artikkelit/ihmissuhteet/terve-ja-epaterve-narsismi-ihmis/

Noh tää on tämmöstä, omasta kokemuksestani on jo aikaa, että voi/haluaa laajemminkin perehtyä koko narsismi aiheeseen, koska käsittääkseni narsismi koskettaa meitä kaikkia tavalla tai toisella...meissä kaikissa sitä on...

• Vastusta hieman

Kyllästyin siihen turhaan jatkuvaan mollaamiseen ja peliin jota pomoni pelasi. Jopa asiakkaiden aikana haukkui häpeevänsä minua. Asia koski sellaista mitä en olut voinut edes tehdä kun olin lomalla. Kaikki mitä tapahtui niin oli syytäni tai jotenkin hän käänsi syykseni. Ihmettelinkin niin kieroa ajattalutapaa, miten osasikin. Ilmiselvästi nauttikin siitä jos onnistui mielenrauhaani horjuttamaan. Enhän osannut hänen mielestään oikeen mitään tehdä. Työkokemusta mulla on yli 20 vuotta alalta eikä ole tarvinnut työttömänä olla. Eli olen pomoani hieman vanhempi.
      Pitkään mietittyäni miten lähden asiaa korjaamaan ajattelin koittaa ottaa haasteena vastaan pomoni "narsistiset" hyökkäykset mua kohtaan. En vaan jaksanut enään, enkä keksinyt muutakaan. Luottamusmiestä ei ollut ja tämä oli iso perheyritys jossa kaikki pomot samaa perhettä.
      Ne hyökkäykset loppui aikas lyhyeen. Aina kun hän kyseenalaisti tekemäni työn niin pyysin häntä perusteellisesti perustelemaan mielipiteensä. Hän ei pystynyt siihen. Oikeesti ei löytynyt mitään sanottavaa mikä olisi työnlaatuun vaikuttanut kun niitä käytiin läpi pyynnöstäni. Ja kaikista vihjailevista, alistavista ja minuun henkilönä koskevista loukkaavista kommenteista pyysin häntä selittämään mitä tarkoitti tuolla sanonnalla. Eli otin hänet tavallaan kiinni niistä turhista väitteistä ja syytöksistä ja pistin selittämään että ymmärtäisin asian oikein. Hän jopa keksi itse negatiivistä asiakaspalautetta työstäni mutta kun sanoin että otan ne vastaan tästä lähin henkilökohtaisesti tai jos en ole paikalla niin kirjallisesti asiakkaan nimi ja puhelinnumerolla varustettuna, niin sekin loppui. Jopa toinenkin kiusattu työntekijä on nyt saanut olla rauhassa. Mutta vaati se rohkeutta ja voimaa. Ensimmäisen kerran jälkeen olin niin väsynyt kuin olisin maratoonin juossu. Mutta onnellinen siitä että olin vahva ja pystyin siihen.
      Vieläkin nakkelee niskojaan turhista ja yrittää aina väliin jollain uudella tavalla mua lytätä mutta aikas hyvin on häirintä sillä saralla loppunut.
      Mua ei enään häiritse vaikkei tervehdi eikä paljoa puhu, kirjotelkoot lappujaan.
      Pitää paikkansa että siten meitä kohdellaan miten me itse annamme.

• Lamourgitaze

Pieni paikkakunta ja töitä ei ammatissani löytynyt. Mies naljaili siitä kokoajan että tuon talouteen niin paljon vähemmän kuin hän. Hän tekee pitkää päivää eikä se näy elintasossa ollenkaan, muilla työkavereillaan on isot talot, veneet, autot, moottoripyörät ja käydään lomalla monta kertaa vuodessa, niin sen elintason pitäisi näkyä.

Lähdin sitten opiskelemaan, lainaa otin niin paljon kuin irti lähti, ettei elintaso enää minun vuokseni siitä laskisi. Mies kehui tuttaville kuinka pienten lasten ja pätkätöiden lisäksi jaksan vielä niin hienosti opiskella. Mies ei tehnyt - ei ollut koskaan tehnyt - yhtään mitään kotitöitä, hän kun kävi töissä niin se piti riittää.
      Kotona mieli oli kuitenkin toinen, hän ei voi käsittää miten voin opiskella ylemmällä tasolla kuin mitä hän on koulutukseltaan.
      Koulutehtäviäni tehdessä mies kävi sabotoimassa modeemia etten päässyt nettiin. Koneelta poistettiin viruksentorjunta tietämättäni, että kone vetäisi solmuun kun teen koulutöitä. Kouluun lähtiessäni autoni avaimet olivatkin yhtäkkiä "hukassa". Uuden kurssin alkaessa opiskelutililläni ei ollutkaan yhtäkkiä rahaa kirjojen hankintaan ja kurssimaksuihin, mies oli siirtänyt ne omalle tililleen "laskujen maksua varten" ja nostanut ne kuitenkin käteisenä pois.
      Tenttiin jouduin aina lukemaan öisin kun lapset nukkuivat. Tuolloin mies saattoi pistää tv:n suurelle tai stereot soimaan. Kun käskin lopettamaan niin vastaus oli aina sama "Laita kädet korville jos häiritsee". Kun koitin nukkua makuuhuoneeseen räsäytettiin kaikki valot palamaan "Laita silmät kiinni niin ei häikäise".

Ei olla enää naimisissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      8
      3142
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      9
      2158
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      116
      1778
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1126
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      133
      1012
    6. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      992
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      36
      803
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      53
      733
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      701
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      675
    Aihe