Sylkevä eskarilainen

Pallomasi88

Apuja ja niksejä muilta lastenhoitajilta sekä viisailta vanhemmilta!
Olen aloittanut työn päiväkodissa eskarilaisten ryhmässä. Aikaisemmin olen työskennellyt koulunkäyntiavustajana sekä ip-ohjaajana. Ryhmäni on ihana ja on hienoa olla työpaikassa missä aikuisia on tarpeeksi lapsia kohden. Olen ollut vasta muutaman viikon uudessa työssäni ja nyt lapset kokeilevat minun rajoja, mihin taivun ja mihin en. Kiukunpuuskat ja kiroilut saatu hyvin hoidettua ihan vaan puhumalla, mutta nyt muutama lapsi on heittäytynyt vähän hankalammaksi, otetaan esimerkkinä vaikka tänään töissä ollessani eräs lapsi sanoi hei vittupää anna välipalaa ja kun toruin tämän kielenkäyttöä niin hän yritti kirjalla heittää päin, sain väistettyä ja yritin puhua lapselle mutten saanut kuin huutoa takaisin, huutoa kesti jonkun aikaa ennenkuin sain lapsen rauhoittumaan. No yritin sitten kysyä työkavereilta että miten tässä päiväkodissa ongelmatilanteissa toimitaan ja sain vastaukseksi että "ei me sua voida auttaa, sun pitää näyttää niille kuka määrää".. Eli ei mitään apua heiltäkään :D No annan toisen esimerkin parin päivän takaa kun eräs lapsi heitti hiekkaa ensin kaverin päälle ja kun kielsin (ja kerroin että mennään sisälle istumaan jossei osaa käyttäytyä) niin sitten tietysti minun päälle hiekat tuli joten vein lasta sisään ensin kädestä pitäen ja lopuksi ihan kantaen samalla kun kuulin kaikki rumimmat kirosanat (ajatelkaa 6v lapsi), ja kun lapsi oli sisällä laitoin hänet eteisen penkille kerroin ettei voi heittää hiekkaa ja satuttaa toisia niin hän huusi "typerä huora" ja sylki päälleni ja potki, kävin hänen tasolleen niin että sain hänen takista käsien kohdalta kiinni ettei rimpuillut, no potkuja sain ja sylkemis tulituslinjalla olin koko sen ajan kun kerroin että me istutaan täällä siihen asti kunnes hän on rauhallinen ja valmis pyytämään anteeksi. Oltiin sitten 35min sisällä ennenkuin lapsi oikeasti rauhoittui ja pyysi minulta ja pihalla sitten kaveriltakin vielä anteeksi. Eli jossain määrin tämä toimi mutta mitä jos tulee tilanne jossa esimerkiksi 3 lasta samaan aikaan kiukuttelee? Ja onko kellään lyhyempää menetelmää kuin minun 35minuuttinen sillä sain aika pahat katseet työkavereilta kun tultiin takaisin sisään. Auttakaa!
Ai joo ja sitten vielä yksi kysymys, mitä mieltä olette, saako lapsesta pitää kiinni puhuessa? Koulussa ollessani töissä ei lapseen saanut koskea pitkällä tikullakaan mutta sitten taas toisaalta he ymmärsivät sääntöjen päälle sen verran että tiesivät niitä rikkoessaan että pahin rangaistus oli mennä rehtorin puheille ja sitä he kammosivat siksipä yleensä uskoivat ensimmäisestä varoituksesta. Huh olipa pitkä teksti, toivottavasti jaksoitte lukea! :)

1

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päiväkodintäti

      Huomioita:

      1) AIKA
      Vasta kun olet ollut ryhmässä pari kuukautta, niin lapset oppii, että sinuakin pitää totella. Tutuksi tulemiseen ei oikeastaan ole mitään kepulikonsteja.

      2) TIIMI
      Tiimiltä pitäisi kyllä saada tukea. Varsinkin silloin kun tulee uutena taloon. Ota asia puheeksi tiimipalavereissa, että mikä on tiimin toimintasuunnitelma näihin tilanteisiin, ja jos sinua ei kuunnella, niin mene johtajan paikkeille. Jos asia ei mene eteen päin, vaan kommunikointi tiimissä on mahdotonta, eikä johtalta tule apua, niin suosittelen ihan oman mielenterveyden vuoksi työpaikan vaihtamista.

      3) KIINNIPITO
      Jos lapsi raivoaa, niin kiinnipitoa vaan kunnes rauhoittuu, kuten olet tehnytkin. Siihenkään ei oikeastaan ole mitään niksiä, jos puhe ei auta ja lapsi raivoaa. Kannattaa tästäkin asiasta keskustella tiimin kanssa, että miten on toimittu. Käsittääkseni kiinnipito on aika tunnettua ja yleistä nykyajan päiväkodeissa.

      4) VANHEMMAT
      Vanhempien kanssa keskustellaan aina noista isoista purkauksista ja siitä mistä ne saattaisi johtua esim. onko lapsen elämässä jotain isoja muutoksia, onko kotona vanhemmilla keskenään vaikeaa ect.


      Eskarilaiset on yleensä niitä vaikeimpia tapauksia, jos vaikeita ovat. Se mitä kerroit kuulostaa kyllä sen verran pahalta, että luulisin, että tiimi tietää, että kyseessä on vaikea lapsi tai lapsi vaikeasta perheestä tai molemmat. Mene tiimin luo puhumaan ja yritä saada yhteistyö toimimaan. Sieltä se suurin apu varmasti tulee. He ovat olleet pidempään lasten kanssa ja tuntevat lapset.
      Jos homma ei pelitä, niin älä jää tiimiin, joka ei halua tukea omia jäseniään.. Se nakertaa ammatillista itsetuntoa ja työmoraalia lopulta niin pahasti, että rupeat harkitsemaan alan vaihtoa..

      Tsemppiä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe