Meillä tilanne, että olemme lapsen isän kanssa eronneet ja huoltajuus on mulla (ei olla muutettu lapsen syntymänjälkeen huoltajuutta yhteisymmärryksessä), Isä haluaa nähdä lastaan ja toistaseksi nähnyt meillä kotona (yhdessä sovittu) tapaamispäivistä ilmoittaa vain paria päivää ennen jolloin minä muutan meidän menoja ym. niin että onnistuu ja päivät ja kellon ajat muuttuvat viikottain. Nyt viime aikoina on kuitenkin tullut kinaa siitä, kun hän tuleekin myöhässä sovitusta ajasta ja jättää viimetippaan ilmoittamatta jos ei pääse (vaikka tietäisi sen jo päivääkin ennen). Ehdotin tapaamissopimuksen tekoa ja tapaamis päiväksi la tai su, näin ollen kummankaan työt eivät ole tapaamisen este (kummallakin epäsäännölliset työpäivät) ja isä ei meinannut siihen suostua, mutta jonkin ajan kuluttua suostui.. Kysymys kuuluukin, onko kellään ollut tilannetta jossa, etävanhempi ei suostu tapaamissopimuksen tekeemiseen, jos on niin miten asia on edennyt, onko sopimusta haettu käräjiltä? Voi olla että isä vielä kieltäytyy sopimuksen tekemisestä.
Kellään kokemusta?
2
88
Vastaukset
- joo4
Juu...käräjille vaan. Pakko on hyvä keino tehdä kahdenkeskeisiä sopimuksia..
- sdokfpvlcxö
Meillä isä kieltäytyi tekemästä tapaamissopimusta, jonka olisin siis halunnut samoista syistä kuin sinäkin aloittaja. En tiedä voiko asiaa viedä käräjille, se sopimus käsittääkseni on kuitenkin vapaaehtoinen eli halutessaan isä voi siitä kieltäytyä. Ainoa velvollisuus isällä on elatusvelvollisuus.
Jätin asian siihen kun selvisi, ettei tapaamissopimus edes velvoittaisi isää mihinkään. Ainoastaan se velvoittaisi minut noudattamaan sovittuja aikoja, mutta isä voisi edelleen itse valita tuleeko hakemaan lapsen vai jättääkö tulematta.
Tuo on aika järjetön ja typerä lainkohta mielestäni.
Me toimimme edelleen niin, että lapsen isä saattaa soittaa päivää aiemmin että huomenna hakisi lapsen. Näitä kertoja on joskus kerran kuussa, joskus kaksi kertaa, joskus kahden kuukauden välein eli mitään säännöllisyyttä ei ole. Kyllä se rasittaa, koska paremmin voisin suunnitella meidänkin viikkomme jos etukäteen tietäisi että lapsi on päivänä x isällään x tuntia. Lapsen isälle se ei kuitenkaan sovi missään nimessä, koska olisihan se väärin että minä voisin suunnitella myös omaa tekemistä ja elämääni etukäteen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254771Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa53402Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283210Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss272649Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu762385Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91404Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171265Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41148