Oliko sinulla lapsena kavereita?

kiltti mies.

Siinä 8-16 vuoden iässä? Kuka oli paras kaversi ja miten siinä kävi?

13

530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pållå

Ei ollut kavereita ja huonosti kävi kun tälläisilla palstoilla pyörin!

• mysteerimies

Oli. Omalla kohdalla taisi alamäki alkaa jo ylä-asteen aikaan. Tai jopa ala-asteen lopulla. Aloin jäädä ikäisistäni "jälkeen" pikku hiljaa, ei oikeen juttu enää luistanut niin sanotusti. Olin ihan ulkona, ei ollut ylä-asteella ainuttakaan kaveria. Oli enää pari lapsuuden aikaista ystävää vapaa-ajalla. Amis meni yllätyksekseni ihan hyvin vaikkei mitään ystävyyssuhteita tullutkaan. Siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä tosin kariutui loputkin ystävyyssuhteet, kun alkoholi sun muu tuli kuvioihin. Oli siinä kyllä jo muutenkin erilleen kasvettu. Itsellä ei muita kavereita ollut, heillä oli peruskoulu- ja amis ajalta omat piirit. Olin jo niin henkisesti "jälkeenjäänyt" että en ymmärtänyt juuri mistään puheenaiheista tai jutuista mitään. Omalla heikolla sanavarastollakaan ei mitään järkeviä keskusteluja saanut enää aikaiseksi. lopulta jättäydyin suosiolla pois.

Muutenkin olen vahvasti introvertti luonteinen, mikä alkoi käymään vahvasti ilmi teini-iässä. Oman ajan tarve kasvoi entisestään jne. Väsyn henkisesti nopeasti ihmisseurassa. Jo tuohon aikaan olin välillä parin viikon jaksojakin ihan yksin "akkuja lataillen." Eli vaikka olisikin kavereita, niin en jaksaisi jatkuvasti olla yhteydessä.

Suurimman osan ajastani tahtoisin edelleenkin olla yksin, mutten aina. Kinkkinen juttu sinänsä. Vaikea löytää sellaisia kavereita kenen kanssa silloin tällöin tapaisi. Tosin en edes tiedä mistä ikäiseni ihmiset normaalisti puhuvat jne. Niin pahasti olen elänyt kiven alla viimeiset vuodet. Ystäviin nyt ei mitään pakottavaa tarvetta itsellä enää ole vaikka nuori olenkin, mutta naisesta olen kyllä aina haaveillut. On vaan asiat niin retuperällä, että turha edes haaveilla.

• FakeSmile

Kerroit juuri oman elämänkertani. Olen nyt siis 24v

• amanda85

Minulla oli vielä ala-asteiässä kavereita. Yläasteelle osa meni eri kouluun ja siinä tiet erosivat. Osa tuli samalle yläasteelle, mutta jotenkin seiskaluokan aikana tiemme vain erosivat. En tiedä syytä. Kai me vain kasvoimme erilleen ja muutuimme kaikki niin erilaisiksi. Olin yksin koko yläasteen ja sen jälkeen lukion. Lisäksi olin koulukiusattu. Myöhemmissäkään kouluissa en ole onnistunut luomaan ystävyyssuhteita.

Jotenkin yksinäisyyteenkin alkoi tottua. Jotenkin siitä tuli noidankehä ja automaattisesti jättäytyi muiden ulkopuolelle. Koulussa oli masentavaa ja tylsää olla aina yksin, mutta vapaa-ajalla netti oli pelastus. Yläaste- ja lukiovuosina parhaat kaverini olivat netissä. En minä heitä "oikeassa elämässä" nähnyt, mutta voisin sanoa, että parhaat nuoruusmuistoni liittyvät näihin netissä koettuihin hetkiin.

Nyt edelleen 29-vuotiaana olen yksinäinen, mutta jälleen kerran netti on pelastukseni. Facebookin kautta olen saanut läheisiäkin ystäviä ympäri Suomen ja maailman. Siksi en tunne olevani niin kauhean yksin, vaikka kyllähän olisi ihanaa saada sellainenkin ystävä, jonka kanssa voi tehdä kaikkea kivaa ja nähdä usein.

• Matti.

Ota tuo kiltti mies itselles.

• Keissa

Asuin maalla syrjässä keskikouluikään. Lapsuudessa ja alakoukussa oli nuorempi sisko paras kaverini. Oli joitain tovereita koulussa ja varsinkin koulumatkoilla kuljettiin yhdessä. Mustää bestiksistä ei voi puhua.
      Myös oppikouluaikaan olin paljon siskon ja muutaman saman kylän tytän kanssa asuntolassa. Kesällä oli joskus serkkutyttö muutamia viikkoja isäni kodissa mummolassa noin parin kilometrin päässä meiltä ja leikittiin siskon ja hänen kanssa yhdessä.

• Kansakouluaikana ei tytöillä ollut "kahden kimppoja" ollenkaan.Välillä kaverattiin kenen kanssa milloinkin ja käytiin toisten kodeissa. Keskikoulussa sitten oman kylän tytöstä tuli paras kaverini ja se jatkui yli kouluajan,aikuisuuteen ja naimisiinmenoon ja sen yli. Kuvittelin ,että vanhenemme yhdessä ja kerromme lapsistamme ja avioliittojemme onnesta ja murheista ja saamme laskea harmaita hiuksiamme yhdessä ! Toisin kävi. Rakkain ystäväni sairastui ja lähti luotani elämänsä parhaassa iässä,kun lapset olivat parhaimmillaan ja elämä täynnä iloista touhua. En ole vieläkään toipunut yli kymmenen vuoden takaisesta menetyksestä. Tilalle ei ole tullut yhtä läheistä rinnallaeläjää..

• Mahtuiha tuolle aikavälille paljon kavereita, kaverien menetyksiä, ilkeitä kavereita, parhaan ystävän menetys ja ties mitä muuta kaveridraamaa. Niin paljon kaikkea, että ei jaksa edes alkaa kirjoittamaan tarkemmin. Mutta sen voin todeta, että oli koko ajan sentään ainakin joku kaveri. Koskaan en joutunut olemaan täysin ilman kavereita, vaikka olinkin usein melko yksinäinen.

• iel

Joo oli mutta poikakavereita, lähiössä jossa asuimme silloin oli vain poikalapsia siunaantunut samanikäsistä. Pikkusiskolle kävi parempi tuuri. Mutta koulussa oli sitten tyttökavereitakin ja on vieläkin lähelty postareita vaikka matkaa on muutama sata kilometriä, mutta kuitenkin yli 40 vuotta.

• Kalju Pitkätukka

Ei ollut kaveria ala-asteella.

Pikkukoulussa alaluokassa(1-2) oli 2 poikaa, minä ja yksi kiusanhenkikusipää ja 6 tirskuvaa tyttöä.

Yläasteelle mennessä olinkin sen verran traumatisoitunut, etten osannut uskoa ketään kaverikseni, vaikka sellaisia olikin pari tarjolla.
      Onneksi ei enää kuitenkaan kiusattu.

Teini-ikä olikin ahdistavaa aikaa kun muut meni ja minä olin yksin.

Ulkopuolisuuden tunne on aina kiusannut minua, vaikka olen työn ja perheen onnistunut hankkimaan.

• lucy

Minulla oli yksi kaveri vielä 1. luokalla, mutta 2. luokalla alettiin etääntyä ja kaverini alkoi kohdella minua huonosti. 3. luokalla jouduttiin/ meidät laitettiin eri luokille. En saanut uusia kavereita koskaan siitä koulusta. Minua alettiin syrjiä ja jättää ulkopuolelle omalla luokalla. Yläaste oli vaikeaa jatkumoa ala-asteelle. Kiusaaminen vaan pahentui ja ulkopuolelle jättäminen varsinkin tyttöjen parissa. Yläasteaikana sain yhden kaverin muualta. Lukiossa oli yksinäistä, mutta vähemmän suoraa kiusaamista. Muutama jopa joskus puhui minulle ja moikkasi. Uudet ihmiset piristivät vähän.

• Yksinäinen harakka

Minulla oli lapsena paljon kavereita, etenkin kun muutettiin toiselle paikkakunnalle, niin olin yksi suosituimmista lapsista koulussa. Aina oli joku kenen luokse pääsin koulun jälkeen leikkimään ja harvoin tunsin yksinäisyyttä, seurastani suorastaan riideltiin.. Pihapiirissäkin oli paljon lapsia, koska asuttiin silloin rivitalossa ja leikin kaiken ikäisten kanssa.

No viidennen luokan jälkeen vanhemmat ilmoittivat, että muutetaan takaisin sinne paikkakunnalle, mistä aiemmin lähdettiin. Aluksi olin innoissani kun menin samaan kouluun ja luokalle mistä olin aiemmin lähtenyt ja odotin entisten luokkalaisten näkemistä. No sitten en päässyt enää joukkoon mukaan ja ajauduin vähemmän suositun tytön ystäväksi, kun kaikilla oli jo ne omat piirinsä. Kuudennella monet luokasta alkoivat meikkaamaan ja olivat "pissimäisiä", itseä kiinnosti hieman älyllisemmät jutut kuin pelkät pojat ja meikit.. Kuudennen lopulla olin syrjitty ja sitten yläasteella alkoi kiusaaminen, jolloin minulla oli tasan 2 kaveria luokalla ja heitäkin kiusattiin. Toisen tytön hiukset jopa pilattiin ja muistan kun sain uudet farkut, niin ne pilattiin jollain pulverilla, eli aikas raakaa kiusaamista. Yläasteen lopulla toinen kaverini ilmeisesti kiusaamisen pelossa ajautui epäsosiaaliseen seuraan, alkoi lintsata koulusta ja käyttää päihteitä. Hänen keskiarvonsa oli ehkä kutosen luokkaa, putosi yli kasista. Enää en ole häneen pitänyt yhteyttä, mutta toisen kaverin kanssa oltiin samassa lukiossa ja siellä kiusaaminen taas yllättäen jatkui. Koko koulu juorusi meistä, minusta jauhettiin kaikenlaisia juoruja. Ihmettelen miksi, koska eivät koulun oppilaat edes tunteneet mua. Lukion loputtua olin pitkään syrjäytynyt nuori. Minua ahdisti kaikki sosiaalinen kanssakäyminen, jopa puhelimella soittaminen oli iso ponnistus ja ensimmäiset työharjoittelut pelottivat kuin helvettiin olisin joutumassa. Tutustuin ihmisiin vain netin kautta ja meni pitkään ennen kuin uskalsin tavata ketään.

Nykyään olen enemmän tai vähemmän yksinäinen, koska en saa solmittua ystävyyssuhteita. Harmittaa kun olin tässä viikolla pari päivää sijaisena ja siellä oli tosi mahtava työkaveri, mutta en tiedä enää tapaanko häntä koskaan tai koska seuraavan kerran. :(

• tuttua on

Ihan samanlaista mulla. Meillä olisi varmaan paljon puhuttavaa. Itse en oikein enää luota ihmisiin ja niinpä se ystävien saaminen on erittäin vaikeaa. Tietysti olen toisaalta mieluummin yksin kuin kestän kaksinaamaisia ystäviä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe