taistelevat muumit

muumot

heh kirjoitan nyt tänne minäkin kun luin tota taistelevat mummut osiota. ja en laita pilkkuja enkä isoja kirjaimia enkä paljon välejäkään ja kirjoitannyt thounosteet t's sit onnikulukemist. voihyvää päivää mummut eikö muuta ole kuin kytätä toisten kirjoitusta. EVVK mitä sieltä huuhteltelttai vastoaaieltet.

6

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitustyylistä...

      Kopioinpa tänne tekstini toisesta ketjusta..

      Ikävää kommentointia kirjoitusvirheistä useissa ketjuissa. Näitä kommentoijia näyttää olevan usein. Kommentoinpa itsekin.

      Olen yli 50-v, muistan useimmat ja yleisimmät oikeinkirjoitussäännöt kouluajoilta -vielä jotenkuten... Mutta olen huomannut, että on hyvin tavallista, että koulutustaustasta / kiinnostuksesta riippuu kovastikin, miten ne tiedetään. Itselläni on useita itseäni nuorempia ( ja vanhempiakin) työkavereita, joilla ei todellakaan ole tietoa oikeinkirjoituksesta. Välimerkkien jälkeen ei ole välilyöntiä, lause voi alkaa pienellä kirjaimella, kirjaimet vaihtaa paikkaa, yhdyssanat erikseen, käytetään murresanoja, kun ei edes tiedetä oikeaa kirjakielistä muotoa ym. Ja tämä kaikki kirjaaminen tapahtuu virallisiin asiapapereihin (eli tietokoneella) hoitoalalla. Kukaan ei puutu asiaan. Ei minun työkaverina ole sopivaa siitä huomautella.

      Kaikki eivät ole elämänsä aikana joutuneet kirjoittamaan tekstejä, joten harjoituskin voi puuttua. Mutta näyttää, että jos alunperin on säännöt oppinut, niin ne hallitsee.

      Täällä palstoilla taas uskoisin toivottavan, että kommentit eivät koskisi niinkään kirjoitustaitoja kuin puheenaolevaa asiaa. Eikä myöskään aina niitä arvailuja provoista. Pääasia että mielipiteet asiasta vaihtuvat. Liekö täällä oikeinkirjoituspalstaa... Mutta kukapa virheitä kirjoittava niitä palstoja lukisi, kun harva meistä itse tietää kirjoittavansa virheellisesti. :-D

    • kyttääjille

      Minulle tulee kirjoitusvirheitä siksi että en näe kunnolla lukea ja tarkistaa tekstiäni. Ei ole korjattavissa silmälaseilla. Enkä ole vanha. Välilyöntikin jää bvälillä pois kun en huomaa ettei välilyönti ollut kunnollinen. näitä sattuu niin monille että on hullua kuvitella että kaikki samanlaiset virheet tulee samalta kirjoittajalta.

      Eniten noissa kyttääjissä ärsyttää se, että epäillään toisten oikeasti tekemiä aloituksia ja toisten vastauksia provoiksi. Voi olla että kysyjän tilanne on uskomaton, tai että kysyjä ei osaa hienosti muotoilla asiaansa, mutta aihe on pääasia eikä se miten uskottavalta se näyttää. On paha loukkkaus väittää porovoksi jos on tosissaan kirjoittanut omasta ongelmastaan.

      Hiukan enemmän suvaitsevuutta ja hyväntahtoisuutta,hyvät ihmiset. Ei-mieluisan kysymyksen voi sivuuttaa kommentoimatta mieluummin kuin toista mollaten provoväittein. Minua ei myöskään haittaa, jos joku laittaa tänne kiinnostavan keskustelunaiheen, vaikka se ei olisikaan aloittajan omakohtainen ongelma.

      • Riiläx

        Joojoo seliseli.

        Provoja ja trolleja täynnänsä koko palsta, kyllä se tiedetään!

        Pakko on eräidenkin kommentoida mahdollisimman vittumaisesti ja kehotella peiliin katsomiseen ihan joka asian vuoksi. Epäillä onko ajateltu pienessä mielessä tai edes pienen mielen vieressä. Todella kannustavaa ja viisasta. Mummot ne jyrää.
        Pakko on sanoa ja kommentoida, vaikka se ei sisältäisi muuta kuin vittuilua ja paremmin tietämistä.. Fiksumpi ihminen sivuuttaisi eikä jäisi jankkaamaan ja kaivelemaan jotain ikivanhoja ketjuja todisteiksi keksinnöistään, kuten täälläkin on tapahtunut.

        Suuri voitto ilmeisesti?


      • Punainen viiva

        Minulla on korjausohjelma koneellani. Jos on selvä virhe, sanan alle ilmaantuu punainen juova. Helppo korjata.
        Se reagoi myös puuttuvaan välilyöntiin.


    • Asialllisesti neuvoa

      Moikka!

      Täällä kirjoittavat osaavat ihan hyvin kirjoitussääntöjä ja haluaisin kommentoida seuraavaa:

      Useilla palstoilla ihmiset kirjoittavat ja esim eivät huomaa ollenkaan sellaista pikkuseikkaa, että pisteen ja pilkun jälkeen lätkätään välilyönti.

      On tosiaan ärsyttävää lukea sellaista tekstiä.
      Kun lukee kerta kerran jälkeen näitä tekstejä, niin sorry, - kyllä rupee ärsyttämään. Ei ole ollenkaan kyse itse asiasta, vaan siitä, että ihmiset eivät vaivaudu pienintäkään välittämään alkeellisistakaan kirjoitussäännöistä. Laitan esimerkin asiasta, ehkä ymmärrätte?

      Laitan tähän saman samalla tavalla:

      Täällä kirjoittavat osaavat ihan hyvin kirjoitussääntöjä ja haluaisinkommentoida seuraavaa:Useilla palstoilla ihmiset kirjoittavat jaesim eivät huomaa ollenkaan sellaista pikkuseikkaa,että pisteen ja pilkun jjälkeen lätkätään välilyönti.On tosiaan ärsyttävää lukea sellaista tekstiä.Kun lukee kerta kerran jälkeen näitä tekstejä,niin sorry,kyllä rupee ärsyttämään.Ei ole ollenkaan kyse itse asiasta,vaan siitä,että ihmiseteivätvaivaudupienintäkäänvälittämäänalkeellisistakaankirjoitussäännöistä.

      Huomaatteko ja ymmärrättekö, mistä on kyse?

    • papparainen60

      Ohoh, onpa monta kännimummoa samassa ketjussa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5953
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3625
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1919
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1408
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe