Kokonaiskustannus talolle

talotton

Olemme etsineet sopivaa omakotitaloa jonkin aikaa eikä ole sopivaa löytynyt.
Kaikkia vaihtoehtoja kun pitää miettiä, niin selvittelen myös talopakettiratkaisua.
Kun seuraa keskusteluja, onko niin, että alle 200 000 euron ei taloa saada pystyyn?
Eli jso oletetaan,e ttä tontti olisi, eikä talopohjaan menisi paljon töitä/rahaa, kannattaako laskea silti, että noin 200 000 euroa pitää laittaa..Vaikak itse tekisi jotain?
Siis jos yrittää laskea realistisesti mahdollisimman yläkanttin?
150 000 eurilla ei onnistune?

4

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäljissä juu

      Pakettitalot on köyhälle ainoa ratkaisu, ei niitä laadusta kiitellä.

    • nyrkkisääntö

      talopaketin hinta x 3 =kokonaiskustannus

      Jos kyseessä valmistalopaketti kerro sen hinta x 1,5 = kokonaiskustannus

    • Ex ensikertalainen

      Niin moni on kysynyt samaa. Yleispätevää vastausta ei voi antaa koska muuttujia on niin paljon. Jonkun suvusta löytyy rautakauppias, mesenaatti, liuta kirvesmiehiä, LVIS-urakoitsijoita ja joutilaita eläkeläisiä. Joku haalii rakennustavarat liki ilmaiseksi. Keskiverto ensikertalaiselle ilman merkittävämpiä suhteita vapaana oleviin urakoitsijoihin tai hyväntekeväisyyttä harjoittaviin rautakauppiaisiin 200.000 rahaa alkaa olla käytännön minimi.

    • kulivelta.

      Jos haet virosta kodinkoneet, kalusteet, kaapit yms, niin säästät. Laattapisteet ja puustellit kannattaa unohtaa heti. Kannattaa kysellä joltain paikallisilta kaappivalmistajilta kaappeja, liukuovia, säästää paljon rahaa. Sama juttu portaissa, joku paikallinen on monesti halvempi, joustavampi, kuin isot porrasfirmat.

      Puutavaraa ei kannata hakea puukeskuksista yms, hinnat on korkeat kun välistävetäjiä niin paljon. Taas kerran jonnekin paikalliselle sahalle tai puutavaraliikkeelle, tarjousta tekemään. Kannattaa myös katsella konkurssipesien huutokauppoja, saattaa saada puutavaraa halvalla, ja paljon.

      Haaliminen tietysti vie aikaa, se kannattaakin aloittaa hyvissä ajoin ennen rakentamista, jotta ei tarvitse rakentamista keskeyttää sen takia. Hyvä jos on joku oma varasto tai joutilas alue, jonne tavaraa säilöä. Itse säilöin mummoni ulkorakennukseen, oli tilaa säältä suojassa.

      Kun tekee autotallin, niin kannattaa tehdä kerralla riittävän suuri. Tiedän kaverin, joka teki 6x9m autotallin, ja pieneksihän se heti jäi. Itse tein heti kerralla kunnon hallin, mittaa 8x16m, on tilaa harrastaa ja pestä auto hallitiloissa talvipakkasilla. Ei maksa oikeastaan paljoakaan enempää kuin pikkutalli, hiukan materiaalia enemmän, mutta puhutaan korkeintaan parista kolmesta tonnista. Koossa ei kannata säästää, jos vain tontti antaa myöden. On mukavaa, kun voi säilöä tavaraa, eikä tila lopu heti kesken. Jää tilaa vielä esim bilispöydälle yms. Tai voi säilytellä jotain harraste autoa kuivissa sisätiloissa.

      Tontti kannattaa ostaa joltain isännältä, joku pellonkulma sopivasta paikalta, joka miellyttää. Ei niitä ole myynnissä paljoa etuovissa yms, mutta otttaa selvää kuka on maanomistaja, ja kysyy, niin joku voi innostua. Sanotaanko, että tontista en yli 10-tonnia maksaisi IKINÄ.

      Murskeet yms täyttöainekset on kalliita, niihin uppoaa helposti lähes kymppitonni, pelkkiin kiviaineksiin, jos ostaa sen ulkopuoliselta. Itse ostin hiekkamontun, josta maksoin pari tonnia. Kaivinkone minulla on tottakai itsellä, ja kuormuri, ja sitä hiekkaa on, enemmän kuin tarpeeksi. Tulee myityä sieltä aina joku nuppikuorma jollekin tarvitsevalle muutenkin. Eli täytöt tuli maksamaan oikeastaan polttoaineen verran, ja toisaalta hiekkakuoppa on jo maksanut itsensä takaisin, sen verran sieltä on myity ulkopuolisille tavaraa. Ei sieltä enää kovin montaa nuppikuormaa hiekkaa irtoa, sen verran koluttu paikka.

      Kaivutyöt tietysti maksoi myös polttoainee verran, kun oma kaivuri on. Styroksit oli pirun kalliita, ja niitä meni paljon. Niissä en oikeastaan osannut säästää, kun niitä ei tullut silloin hankittua tarpeeksi ajoissa. Toisaalta taas, kipsilevyt ja ikkunat tuli halvalla, kun otettiin ne kimpassa erään rakentajan kanssa, jolla oli kaksi paritaloa rakenteilla. Saatiin ne noin 60% hinnalla, siitä mitä olisi itse saanut.

      Neliöitä talossa siis 150, yhdessä kerroksessa. Autotallissa neliöitä noin 125. Tuli maksamaan aika tarkkaan sen 200 000. Pintamateriaalit oli suhteessa kaikkein kallein vaihe, varsinkin kun vaimo ei tyytynyt ihan tavalliseen. Putkimies ja sähkömies oli tuttuja, joten niissä säästi jonkin verran. Itse autoin kirvesmiestä, joka nopeutti sen touhuja aika paljon, ja tunteja kului vähemän. LVI tuli maksamaan noin 15 tonnia. Ja sähkö noin 10-tonnia, sähkäri oli talkoilla mukana, tai no annoin sille 5 kpl virosta tuotuja saku-laatikoita.

      Kaverilla meni tonttiin 25-tonnia. Kaivutöihin ja täyttöihin 20-tonnia. Lvi 25t, sähkö 20t. Luvat ja mestari 10t. Eli näihin näkymättömiin osiin jo noin 100 tonnia.

      Itsellä näkymättömiin vastaaviin meni:
      Tontti, 2500
      Kaivutyöt, polttoaineen verran omatyö
      Täytöt, polttoaineen verra omatyö
      Lvi, 15 000
      Sähkö, 10 000
      Luvat yms 3000
      Mestari 1500

      -Yhteensä siis noin 33-34 tonnia. Eli säästöä tässä vaiheessa kaveriin verrattuna noin 65 tonnia, samoista asioista. Kaverilla suunnilleen saman kokoinen talo, olemattoman kokoisella tallilla, tuli maksamaan ainakin sen 300tonnia. Huh huh... Voihan siitä pyytää myytäessä reilun 300-tonnia, mutta meneekö kaupaksi, joutuuko myimään persnetolla, tai ainakin voitto on olematon. Itse saisin omastani heti varmaan sen 100tonnia voittoa, mikäli arvo olisi jotakuinkin lähellä 300tonnia.

      Hieman aikaa ja vaivaa siis pitää nähdä. Muutoin menee rahaa ja paljon. Tietysti pitää tuntea oikeita henkilöitä, ja vetää hieman oikeista naruista. Mutta tietysti kun kone/rakennus/urakointi hommia tekee, niin tuntee väkisinkin eri alan osaajia. Se on sitten eri, jos on vain toimistossa töissä, ja menee aina ko 16 kotiinsa, sulkien sälekaihtimet, niin eihän sitä voi ketään tuntea. Verkostoituminen, on se avainsana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe