Valkosipulit ruukkuihin nyt?

vakosipulinappisilmä

Unohdin syksyllä istuttaa valkkarit ja huomasin että vaikka ovat säilyneet pöydällä napakkoina, toisissa on hienoja versoja. Voisikohan kynsiä laittaa ruukkuihin nyt ja siirtää keväämmällä oikealle paikalleen. Lajike on siperialaista muhkeaa ja pehmeänkirpeää enkä haluaisi menettää hyvää lajiketta. En tiedä mistä saisin syksyllä taas uudet. Kiitos jos joku valkosipulinkasvattaja vastaisi.

11

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevätsipuli

      Mä pidän omani jääkaapissa tammikuusta lähtien ja sitten keväällä heti kun maa on sulaa,multaan ulos. Näin saavat kylmäkäsittelyn ja jakautuvat. Tosin mun lajike ei kestänytkään, ainakaan meilläpäin, syyskylvöä.

    • vakosipulinappisilmä

      Onkohan mulla viileä keittiö kun ovat aina tehneet kynsiä! Laitoin ne kuitenkin kylmäkellariin ja laitan sitten myöhemmin ne sinne ruukkuihin starttia varten.
      Kiitos!

    • kysyypi hän

      hätäpäissäni vein ulos terassilla olevaan tynnyriin muutaman sipulin 'jäähylle' kun tästä luin jotta voi vielä keväälläkin istuttaa... ovat kyllä olleet aika viileässä koko talven.
      Istutin kyllä syksylläkin niitä mutta kun on vettä koko talven satanut niin saattaapi olla mätäntyneet.... onneksi oli jäljellä vielä 3 sipulia.
      Tämäkin on katoava laji, sain sen serkultani jonka isä on niitä kasvatellut mutta viime syksynä sitten ilmoitti yllättäen ettei enää kasvata.
      Mihin aikaan pitäisi maahan laittaa ja missä vaiheessa,pitääkö olla näin kevät kylvönä jo hallat ohi vai kestääkö pakkasta jos saa ne maahan joka on sula kohdakkoin.

    • kevätsipuli

      Valkosipuli ei halloista säikähdä. Pistelen kynnet maahan heti kun maa on riittävän sulaa.

    • kysyypi hän

      pitääkö olla jotenkin 'itäneitä' , eli pitääkö olla jo sitä vihreää uutta kasvua näkösällä... kun ovat olleet pimeässä koko talven, niin ei vihreää versoa ole...nyt paistattelee ikkunalla auringon toivossa... vai voinko laittaa ilman versoa ne maahan ja kuinka syvälle... normaalistihan ne melko syvälle pitänee kaivaa.Jos laitan osan pinnempaan, joista olisi tarkoitus syödä kesällä ne naatit ja osan syvempään joista sitten tulisi niitä uusia valkosipuleita... onnistuukohan noin.

    • kevätsipuli

      Mulla on yleensä ollu ihan syötävän näköisiä kynsiä kun olen istuttanut. Ei siis yhtään itäneitä. Niille olen kaivellut suunnilleen 5-10 cm syvän vaon, johon olen pistellyt kompostin kanssa ja multaa päälle.

    • kysyypi hän

      kiitoksia vastauksesta sinulle... pistelenpä ne maahan tuotapikaa kun maa hieman sulaa... nyt on vain 15-15 sm sulaa, kun tikulla pistää.

      • diu diu

        Matti sanois 60-40


    • kysyypi hän

      joo-o...piti laittamani 15-20senttiä...pääs jotenniin pluiskahtaa noin...

    • Olen joskus kokeillut tuota purkkiin istuttamista; mielestäni valkosipulien kasvu kärsi siirtelystä verrattuna niihin kynsiin, jotka tökin suoraan maahan.

      Etelä-Suomessa jotkut on jo istuttaneet perunoita, eikun valkosipulit vaan maahan heti kun lapio uppoaa.

    • kysyypi hän

      ok... tänään voisi vaikka pistellä ne maahan samalla reissulla kun kalkkia aion levittää.... ikävä yllätys oli vaan kun tuo puolisoni hyvää tarkoittaessaan osti kalkkisäkin, mutta oli tavallista pölykalkkia eikä rakeista.... on pikkuinen 'pöllytys' tiedossa, no, onneksi tiputtelee vettä hieman ja näis hillitsee sen kalkin lentoa tuulen mukaan samantien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe