Likastani tuli alaikänen

Nittaminax

ihan yks kaks vaikka ikää on 23. Hää kävi Alkossa, mutta olikin henkkarit vanhentuneet jokunen viikko sitten ja eipä myyty mitään. Kyl mä sen olen lukenut et alle kolmekymppisten pitää näyttää henkkarit, mut et jos ne on vanhentunu niin mitään ei myyä. Missä vaiheessa se ikä sit muuttuu alle täysikäisyyden. Saiskohan toi likka sit viel lapsilisää jos anois. :)))

186

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei jummarra nyt

Ei autoakaan ajeta ilman ajokorttia.
      Jos kerran laki niin määrää, niin miksi siitä pitäisi tehdä joku ongelma.

• Mää yritin guuglettaa et missä sanotaan et pitää olla voimassa oleva henkkari niin en löytäny. Turha vedota jotain ajokorttia tähän asiaan, se autolla aja.

• tlr 56
        Nittaminax kirjoitti:

Mää yritin guuglettaa et missä sanotaan et pitää olla voimassa oleva henkkari niin en löytäny. Turha vedota jotain ajokorttia tähän asiaan, se autolla aja.

tottakai joka asiassa missä henkkareita tarvii
        tarvii olla voimassa oleva henkkari
        kerran uskoin erään nuoren miehen
        vanhentuneeseen passiin
        kuinka ollakkaan kävi ilmi että tämä tyyppi
        oli huijari huijannu monestakin paikasta
        ja passi oli vanhentunu sen takia
        että oli ollut jo jonkin aikaa vankilassa

ei vanhoilla henkkareilla saa pankistakaan
        nykyään mitään eikä niillä voi muissakaan
        virastoissa asioida
        nykyään se vaan on niin tarkkaa
        joka paikkaan tehdään pistokokeita
        ja jos sattuu että vanhoilla henkkareilla
        myydään jotain johon tarvitaan henkkarit
        tai saa jotain virastopalvelua
        niin huonosti käy jos tää vanhojen henkkareiden käyttäjä
        sattuu olemaan vaikka just se pistokokeen tekjä.

• hexa

Ei henkkareita kannattaisi uusia, jos vanha olisi laillinen. Tähän voisi ottaa esimerkkejä vaikka kuinka paljon.
      Se päivämäärä on hyvä takaraja, siis "viimeinen käyttöpäivä" eikä "parasta ennen".

• mimmimummi*

Sikäli aika kummallista....syntymäaika ja kuva kai ensimmäisenä katsotaan..eikä voimassaoloaikaa....

• ,.-

Kai myyjä noudattaa saamiaan ohjeita, ei me täällä niitä voida muuttaa.

Todellakin, todellakin.

• Likka kävi sit tavallisessa kaupassa ja osti muutaman oluen ja siiderin, kysyivät paperit ja ei mitään ongelmaa.

• tahvo thaimaasesta
        Nittaminax kirjoitti:

Likka kävi sit tavallisessa kaupassa ja osti muutaman oluen ja siiderin, kysyivät paperit ja ei mitään ongelmaa.

On se hitsin hyvä että likkasi sittenkin sai jotain alkomahooliin rinnastettavaa ostettua! :/

Onko sulla nyt jokin muu ongelma? Et pysty järkeilemään sitä tosiasiaa että jos jokin virallinen asiapaperi on voimassa vain tietyn ajan, niin sen jälkeen se on viraton.

Jeskamadeera luulin että sinullakin on jokin järki päässä. Tällaisesta nyt tehdä oikein keskustelupalsta-asia..

• tahvo thaimaasesta kirjoitti:

On se hitsin hyvä että likkasi sittenkin sai jotain alkomahooliin rinnastettavaa ostettua! :/

Onko sulla nyt jokin muu ongelma? Et pysty järkeilemään sitä tosiasiaa että jos jokin virallinen asiapaperi on voimassa vain tietyn ajan, niin sen jälkeen se on viraton.

Jeskamadeera luulin että sinullakin on jokin järki päässä. Tällaisesta nyt tehdä oikein keskustelupalsta-asia..

No voi jeskamandeera sentään ja kauhistus, kuinka kehtasinkin vielä palstalle kirjoittaa.
        Äläs sää mun järjenjuoksua murehi, kun en mäkään sun, kun vastasit mielestäsi päivän selvään asiaan.

• tlr 56

sehän siinä onkin
        että harvemmin tulee katsottua voimassaoloaikaa
        mutta nykyään se on hyvinkin tarkkaa.

• Mitähän tähän kirjoittaisi...
      Kortiton elämä on kuin kulkisi ihmistä harhauttaen.
      Kuin hymyilisi myrtynein mielin.
      Todetessaan että jotain on tullut tehtyä huonosti.
      Silloin ympäristö alkaa tuntua vieraannuttavalta.

H.

• Kortittomien terveydenhuoltoasiat ovat olleet kattavasti esillä mediassa.

• korpikirjailija kirjoitti:

Kortittomien terveydenhuoltoasiat ovat olleet kattavasti esillä mediassa.

"korpikirjailija"

Hyvin tehty yhteen-veto kommentistani. :)

H.

• Oikein toimittu

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Vanhentunut = mitätön, ei voimassa oleva. Myyjä ei halunnut rikkoa alkoholilakia.

• Missä se laki on??? Näytä mulle se linkki.

• Voimassa olevat ...

• Voimassa olevat ... kirjoitti:

http://www.alko.fi/myymalat/asiointi/mitka-paperit-kelpaavat/

Auts. no niinpä olikin ja luinkin ton linkin aikaisemmin, mutta jos ihminen on syntynyt aikoja sitten niin tekeekö se hänestä alaikäisen ettei mitään myydä?
        Ihan oikeesti ajatelkaa nyt asiaa loppuun asti. Henkkarit vanhentunu niin ei muka myydä kun näin on päässy käymään.

• Voimassa olevat ... kirjoitti:

http://www.alko.fi/myymalat/asiointi/mitka-paperit-kelpaavat/

Luin tänään tarkemmin sitä Alkon sivua ja löysin myös tälläsen sivun missä ei puhuta mitään "voimassa" olevasta henkkarista. Ja Alkohan nyt saa omilla sivuillaan puhua ja kertoa mitä haluaa, mutta sitä laki pykälää en edelleenkään mistään löytänyt.

http://www.alko.fi/myymalat/asiointi/kuka-saa-ostaa/

Jos joku asia on pelkkä suositus tai muu sellanen, niin mulla ainakin jotenkin nousee niskavillat pystyyn jos niitä tulkitaan liian tiukkapipoisesti.

• viläkö jaksat kauan?
        Nittaminax kirjoitti:

Luin tänään tarkemmin sitä Alkon sivua ja löysin myös tälläsen sivun missä ei puhuta mitään "voimassa" olevasta henkkarista. Ja Alkohan nyt saa omilla sivuillaan puhua ja kertoa mitä haluaa, mutta sitä laki pykälää en edelleenkään mistään löytänyt.

Jos joku asia on pelkkä suositus tai muu sellanen, niin mulla ainakin jotenkin nousee niskavillat pystyyn jos niitä tulkitaan liian tiukkapipoisesti.

Henkilöllisyystodistus joka ei ole voimassa ei ole käypä henkilöllisyyden todistamiseen missään jos oikein toimitaan.

Olisihan siitäkin saanut venytettyä vääryysketjun jos olisivat myyneet vanhalla todistuksella, se tosin olisi ollut perusteltua.

• tlr 56
        Nittaminax kirjoitti:

ethän sää pääse vanhentuneella passillakaan
        lähteen ulkomaille
        tää yhteiskunta ja kaikenmaailman mystery shoppaajat
        ja kaikenmaailman tarkastajat jotka tuo
        kauppoihin alaikäisiä pelaamaan rayn pelejä
        ja ostaan tupakkaa ja kaljaa
        ei olis mitenkää ihmeellistä että käytettäs myös tätä
        vanhentuneet henkkarit systeemiä
        ovat tästä maailmasta niin tiukkapipoisen
        ja sen jälkeen jos sää myyt alaikäiselle tai
        tässä tapauksessa vanhentuneilla henkkareilla
        niin liike saa huomautuksen
        ja laitetaan vieläkin tarkempaan syyniin.

• Voimassa olevat

No, siinä linkkiä. Myyjä toimi oikein , sinä taas olit tietämätön.

• Vaikka olin huolimaton lukiessani linkin niin tekeekö se likastani kelvottoman ostamaan alkon tuotteita?

• Tekee se
        Nittaminax kirjoitti:

Vaikka olin huolimaton lukiessani linkin niin tekeekö se likastani kelvottoman ostamaan alkon tuotteita?

Tekee,jos ei ole voimassa olevaa kuvallista henkilökorttia tai muita hyväksyttäjä kortteja.

• Tekee se kirjoitti:

Tekee,jos ei ole voimassa olevaa kuvallista henkilökorttia tai muita hyväksyttäjä kortteja.

Juupajuu....

• Nittaminax kirjoitti:

Vaikka olin huolimaton lukiessani linkin niin tekeekö se likastani kelvottoman ostamaan alkon tuotteita?

Alkoholilaki on tiukimmin seurannan alla oleva laki. Mitä urputat, hae työtölle kossupullo ite tai laita ukkosi hakemaan, aikaa on vielä reipas tunti ja ongelma on ratkaistu.

• Vielä ehtii
        korpikirjailija kirjoitti:

Alkoholilaki on tiukimmin seurannan alla oleva laki. Mitä urputat, hae työtölle kossupullo ite tai laita ukkosi hakemaan, aikaa on vielä reipas tunti ja ongelma on ratkaistu.

Aikaa on,siitä vaan menoksi. Meillä ukko haki itselleen viskipullon, itse pyysin luomuviiniä, joka sopii allergiselle tosi hyvin.

• Vielä ehtii kirjoitti:

Aikaa on,siitä vaan menoksi. Meillä ukko haki itselleen viskipullon, itse pyysin luomuviiniä, joka sopii allergiselle tosi hyvin.

Ja minulla on viinisammio, taitaa olla vielä ainakin 12 litraa 8 volttista, kyllä sillä kännit ottaa, Se on kans luomuviiniä, itse tehtyä, lähialueen raaka-aineista ; ) paitsi viinirypäleet.

Jaaha siellä itse päivänsäde taas mukluttaa suutansa. Jos sua hatuttaa mun alotukset niin mitä jos pysyisit omassa luolassasi.
        Jotenkin nyppii sun jatkuvat vihtuilut.

• Moniallerginen

Ja minulla on viinisammio, taitaa olla vielä ainakin 12 litraa 8 volttista, kyllä sillä kännit ottaa, Se on kans luomuviiniä, itse tehtyä, lähialueen raaka-aineista ; ) paitsi viinirypäleet.

Allergisen ei ole helppoa löytää sopivaa juomaa. Tavallinen viini saa aikaan hirvittävän allergiakohtauksen, joka kestää ja kestää. Luomuviineistä ei tule oireita.

• Mää ja Hollanti

Kyllä sillä on monet kännit ottanutkin. Se raivo on täällä palstalla ollut monta kertaa nähtävänä. Kannattaisko eriyttää sun juopottelu ja kirjoittelu? Ja kannattaisko vähentää tota jatkuvaa luttaamista? Ei kato Hollannissakaan olla koko aikaa kännissä.

• mukluti muklun
        Nittaminax kirjoitti:

Jaaha siellä itse päivänsäde taas mukluttaa suutansa. Jos sua hatuttaa mun alotukset niin mitä jos pysyisit omassa luolassasi.
        Jotenkin nyppii sun jatkuvat vihtuilut.

Et sä omista tätä alotusta, jokasel on oikeus vastata ja ihan miten haluaa.

• Korppis*
        mukluti muklun kirjoitti:

Et sä omista tätä alotusta, jokasel on oikeus vastata ja ihan miten haluaa.

Minä laitoin ja laitan taas niittamaisen vastauksen.

Mukluta mitä mukluta, mutta saiko se päivänsäde viinaa. Otin piltapäiväköllöset. Nyt on turha urputtaa enää viinakauppa on jo kiinni.

• Korppis*
        Mää ja Hollanti kirjoitti:

Kyllä sillä on monet kännit ottanutkin. Se raivo on täällä palstalla ollut monta kertaa nähtävänä. Kannattaisko eriyttää sun juopottelu ja kirjoittelu? Ja kannattaisko vähentää tota jatkuvaa luttaamista? Ei kato Hollannissakaan olla koko aikaa kännissä.

Onko minun kännini jo laskettu palstallakin jopas nyt jotain. Raivonnutkin kännipäiten.
        Minä se en vielä ole nähnyt vielä yhtään palstalaista kännissä, oot ihme pakkaus.

Sitäpaitsi Nitan tyttö se ilman viinaa jäi.

• heheheh
        Korppis* kirjoitti:

Minä laitoin ja laitan taas niittamaisen vastauksen.

Mukluta mitä mukluta, mutta saiko se päivänsäde viinaa. Otin piltapäiväköllöset. Nyt on turha urputtaa enää viinakauppa on jo kiinni.

uuhhuuhuuh...aaahhaahah...piltapäiväköllöset...iiihhiiih...eeee...

• äly hoi!
        heheheh kirjoitti:

uuhhuuhuuh...aaahhaahah...piltapäiväköllöset...iiihhiiih...eeee...

Älä viitsi, pian virtuaalipotkaisen.
        Mulle ainakin tulee nykyisin aina vain enemmän näppisvirheitä, eikä ne mitään haittaa, jos lukijalla on ymmärrys päässä.

• Pirre*

Likkasi on sitten nuoren näköisenä säilyvää sorttia, olkoompas hyvällä mielellä vaan :)

• häh

Jos 23-vuotias on yli kolmikymppisen näköinen silloin ei korttia kysytä.

• Juu on ja viel pieni kokoinenkin. Mut sitä vaan harmitti ku turhaan kävi alkossa ja mitään ei sielt saanu, ja harmitti se muakin.

• 1soiita
        Nittaminax kirjoitti:

Juu on ja viel pieni kokoinenkin. Mut sitä vaan harmitti ku turhaan kävi alkossa ja mitään ei sielt saanu, ja harmitti se muakin.

Eikö saanut pienenä ruokaa kun jäi pieneksi?

• 1soiita kirjoitti:

Joo ei saanut kasvatettiin tynnyrissä.

• milli-maija
        1soiita kirjoitti:

Ei kaikki ole jättiläisten sukua.

• hyvä hyvä
        Nittaminax kirjoitti:

Vitsi, kun sulla on hyvä huumorintaju, se puuttuu täälläkin monilla.

• 1soiita
        milli-maija kirjoitti:

Ei kaikki ole jättiläisten sukua.

pieni ei tarvitse niin paljon viinaa, jättiläinen joutuu ostamaan ja juomaan enempi.
        elämä on kalliimpaa

• 1soiita
        Nittaminax kirjoitti:

tapinreijästä tuli ja lähti maailmälle

• milli-maija
        1soiita kirjoitti:

pieni ei tarvitse niin paljon viinaa, jättiläinen joutuu ostamaan ja juomaan enempi.
        elämä on kalliimpaa

Pienen tarvii ostaa harvemmin kenkiä, kun ne ei kulu pienen painon takia.
        Tosin jätti astuu harvempaan. :)) Pieni voi käyttää ison kenkää veneenään.

"Ruma kun iso koira kaatuu", sanoi entinen emäntä.

• <<<>>>
        milli-maija kirjoitti:

Pienen tarvii ostaa harvemmin kenkiä, kun ne ei kulu pienen painon takia.
        Tosin jätti astuu harvempaan. :)) Pieni voi käyttää ison kenkää veneenään.

"Ruma kun iso koira kaatuu", sanoi entinen emäntä.

'Otta aina pitkä askel ettei kenkä kulu'

Näin (kirjaintarkasti) luki 50-luvun ystävänpäiväkirjassa. Hauska jutska minusta.

• tlr 56

munkin tytöltä kysytään aina paperit
        kaupoissa ja alkossa
        joskus jopa ravintolassakin
        ja hän on sentään täyttäny jo 33v...
        eikä se sitä pahaksi pistä
        ja sen takia sillä on paperit aina mukana
        ja muutenkin kun on autolla liikenteessä joka päivä
        pitää se ajokortti pitää mukana.

• >>>.<<<

Ihmeellinen keskustelu itsestään selvyydestä. Mutta keskustellaan, keskustellaan toki.

• Viimeinen lause

Alkoholilaissa .

Alkoholilaissa määritellään, kenelle alkoholijuomaa saa myydä ja milloin myynnistä on kieltäydyttävä. Ikärajojen, päihtymys- ja välittämisepäilyjen valvonta ja tarkistaminen on keskeinen osa Alkon vastuullista asiakaspalvelua. 18 vuotta täyttänyt voi ostaa mietoja alkoholijuomia (enintään 22 %) ja 20 vuotta täyttänyt voi ostaa kaikkia alkoholijuomia. Alkon ohjeiden mukaan ikä on varmistettava, jos alkoholijuoman ostaja voi olla alle 25-vuotias tai hän näyttää nuoremmalta. Jos hän ei pysty osoittamaan olevansa täysi-ikäinen, hänelle ei saa myydä.

• ----

Ja todisteen on oltava Voimassaoleva!

• ---- kirjoitti:

Ja todisteen on oltava Voimassaoleva!

Se tuli jo selväksi aikaisemmista kirjoituksista.

• ........
        Nittaminax kirjoitti:

Se tuli jo selväksi aikaisemmista kirjoituksista.

Jos on tunnistettava kuva niin mitä haittaa vaikka kortti olisi mennyt vanhaksi nuorella, oikeasti turhaa saivarrtelua, vaikka ymmärränkin että jossain säännöissä lukee mitä lukee kai tarkoitettu noudatettavaksi. Meikäläisen rippikuva ei enää menisi läpi.

• ,--,
        ........ kirjoitti:

Jos on tunnistettava kuva niin mitä haittaa vaikka kortti olisi mennyt vanhaksi nuorella, oikeasti turhaa saivarrtelua, vaikka ymmärränkin että jossain säännöissä lukee mitä lukee kai tarkoitettu noudatettavaksi. Meikäläisen rippikuva ei enää menisi läpi.

Valita viranomaisille. Säännöt on säännöt. Saako vanhentuneella ajokortilla ajaa, jos on hyvä ajaja?

• ........ kirjoitti:

Juuri tuota ihmettelinkin, täysin tunnistettava kuvallinen henkkari, mutta jonkun viikon vanhentunut, niin ei kelpaa. Johan uuden henkkarinkin saaminen kestää muutamia viikkoja.

• ,--, kirjoitti:

Valita viranomaisille. Säännöt on säännöt. Saako vanhentuneella ajokortilla ajaa, jos on hyvä ajaja?

Voi kuule, monet ajaa vaikka ei olis korttia lainkaan. Ei sitä kortilla ajeta.

• herää jo pahvi
        Nittaminax kirjoitti:

...ja jokainen kortiton ajaja tekee rikoksen Suomen rikoslain mukaan.

Miksi Alkon myyjän olisi pitänyt toimia ohjeistusta vastaan?

Tyttärellesi viinaa ja myyjälle huomautus työnsä laiminlyönnistä?

Sekö olisi ollut oikein?

• herää jo pahvi
        Nittaminax kirjoitti:

Juuri tuota ihmettelinkin, täysin tunnistettava kuvallinen henkkari, mutta jonkun viikon vanhentunut, niin ei kelpaa. Johan uuden henkkarinkin saaminen kestää muutamia viikkoja.

Jokainen asiansa kunnolla hoitava osaa hakea uuden henkkarin ennen vanhan vanhentumista.

• herää jo pahvi kirjoitti:

...ja jokainen kortiton ajaja tekee rikoksen Suomen rikoslain mukaan.

Miksi Alkon myyjän olisi pitänyt toimia ohjeistusta vastaan?

Tyttärellesi viinaa ja myyjälle huomautus työnsä laiminlyönnistä?

Sekö olisi ollut oikein?

Älähän nimittele. Vai huomautus, jos täysi-ikäiselle myy niinku laki sallii.

• herää jo pahvi kirjoitti:

Jokainen asiansa kunnolla hoitava osaa hakea uuden henkkarin ennen vanhan vanhentumista.

Niinpä tietenkin ja sinäkin muistat kaikki asiat etkä koskaan unohda mitään.

• -,,-
        Nittaminax kirjoitti:

Hei, kuule, ihan itsekin olen kuullut. Muistan Karpon ohjelman, jossa ennätyksellinen kortitta ajanut rattijuoppo myi vankilassa ollessansa Karpolle auton, joka ei edes ollut hänen omansa.

En minä kortitta ajamista hyväksy.

• bessie*

'Järjen käyttö sallittua' tai vastaavan argumentin käyttö tässä yhteydessä ei ole järjen käyttöä.
      Mitä järkeä on suositella harkinnan varaisuuden mahdollisuutta asiassa, jossa nimenomaan on haluttu ottaa pois yksittäisiltä myyjiltä oman harkinnan ja arvioinnin 'taakka' laatimalla selvät säännöt joihin on jo joustovara rakennettu?

• Nyt lyö aivot tyhjää...:)

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

Nyt lyö aivot tyhjää...:)

Niin arvelinkin käyvän:)

Ilmaisin yksinkertaisen mielipiteeni asiasta koukeroiden ja poukkoillen. Tällä kertaa ihan tahallani.

• bessie* kirjoitti:

Niin arvelinkin käyvän:)

Ilmaisin yksinkertaisen mielipiteeni asiasta koukeroiden ja poukkoillen. Tällä kertaa ihan tahallani.

Heh..ilkee immeinen. :)) No kai toi joskus mulle avautuu, mitä tarkoitit, mutta ei tänään.

• henrjii

Hyvää tuuria
      Viina on myrkkyä.

• L - L

Myrkkyä! Jos vasta nyt keksittäisiin etyylialkoholi niin se luokiteltaisiin myrkyksi ja sille määrättäisiin käsittelyn, kuljetuksen ja varastoinnin turvaohjeet.
        Määritettäisiin käyttöalueet ja edellytykset ja myrkyllisyydelle Ld50 arvo!

Liuotinhan se onkin!

Ps. Sen käytössä liene kantanut oman korteni kekoon mutta liuotellut vain omia hermosolujani.
        Jatkan harrastusta edelleenkin mutta vaatimattomammissa määrin.

• Juu, myrkkyähän se, mutta joskus niin perusteellisen hyvää.

• L - L

Sukupuoleni haluttiin vaihtaa.

Ostin paikkakuntamme palvelu alkosta pari putelia mutta maksuvaiheessa tuli ongelma.
      Tarjosin maksuun pankkikorttiani mutta alkorouva sanoi, ettei se kelpaa koska se on naisen kortti. Sukunimeni on sama kuin eräs naisen etunimi.

Seuraavaksi näytin ajokorttini, siinä olevan nimeni ja valokuvani.
      Tämäkään ei vakuuttanut alkorouvaa.
      Varmuuden vuoksi näytin valokuvaani ja kysyin voiko hän kuvitella minun menneen naimisiin kuvan näköisen naisen kanssa.
      Änk, änk, änk.

Jätin putelit pöydälle ja poistuin.

Muutaman viikon kuluttua alkoi sama prosessi toistumaan toisen alkorouvan kanssa.
      Vihelsin pelin poikki heti alkuun enkä enää koskaan asioinut ko. putelikaupassa.

Hahmossani ei käsittääkseni ollut mitään naismaista.

Tapahtui 80-luvun alussa jolloin alkon myyjät olivat korkean statuksen, palkan ja etujen omaavia eliitti-ihmisiä kaupan myyjien ammattikunnassa.

Vastaavaa ei tapahtunut koskaan minkään muun kaupan kassalla.
      Ei tosin enää itsepalvelualkoissakaan.

• hfbnt

Miten niin tuli alaikäinen? Hänhän oli vaan henkilö joka ei pystynyt todistamaan ikäänsä.

• herneinen

Vai liekö ollut maistissaan, känniläisillekään ei myydä, eikä sellaisille, jotka välittää viinaa alaikäisille.

• ,,,,
        herneinen kirjoitti:

Vai liekö ollut maistissaan, känniläisillekään ei myydä, eikä sellaisille, jotka välittää viinaa alaikäisille.

Hyi, miksi aina pitää keksiä jotain ällöä.

• hexa

Näin minäkin asian ymmärrän. Haluttiin asiasta keskustella pidemmän kaavan mukaan.

• No se oli vaan heitto ja ei hänestä tullut yli-ikäinenkään. Ja miten niin ei pystynyt, ei se ikä mihinkään muuttunut vaikka henkkarit vanheni.

• herneinen kirjoitti:

No on sulla jutut.........

• n nssf

Hyvä juttu tämä kaikilta alle 30 v näyttäviltä papereiden tarkastus. Jos haluaa ostaa viinaa niin pitää olla paperit kunnossa. Matkustaessaankin pitää olla voimassa oleva lippu, vanha ei kelpaa.

• Eiköhän tuon tarkoituksena ollut lähinnä se ettei viinaa osteta muille ja yritetään jotenkin rajoittamaan kulutusta. Tiiä sit......

Höh..matkalipun ostaessasi voit valita käytätkö matkasi vai et ja olet sen maksanutkin etukäteen.

• unen perimä

Pitää 31 vuotiaankin näyttää voimassa olevat henkkarit Alkossa, jos myyjä on epätietoinen ostajan täysikäisyydestä.
      Noin se vaan menee.
      Anoa voi vaikka ja mitä. Pieni tsekkaus vahvistaa kenelle kuuluu mikäkin etuus.

• ♡ Nainen Ihanainen ♡

Pitäisi, pitäisi tehdä oma aloitus.
      Pitäis olla pontikkatehdaskin, muttei oo.
      Kait tähän siivelle sopii rönsy eläkeläiskurjuudesta, etten sanoisi rasismista. Kun kukaan ei halua katsoa eläkeläisen kortteja, sniff! sniff! bu-hu-huu, bu- hu-hu!

Konduktööri ei ole kertaakaan kysynyt junassa henkilöllisyystodistustani eikä uutuuttaan kiiltävää työeläkekorttiani matkustaessani eläkeläislipulla.
      Eikä lipunmyynnissäkään tarkisteta. Ikinä! Vaikka yritän tyrkyttää korttejani. Sanovat, että junassa tarkistetaan muttei sielläkään. On voimassa ajokorttini.
      Yhdeltä Turun reissulta unohtui työeläkekortti kotiin. Ei ongelmaa.
      Näytänkö minä eläkeläiseltä.
      Ny-hyy-hyy, niisk, :¨(

Matkahuollossa Loviisassa pakotin lipunmyyjän katsomaan korttini, vaikka tuo marmatti, että jono kasvaa takanani eikä ehtisi :)))))

• "nainen nuhainen"

Annetaan nyt Nitan tyttären vaan nuortua.
        Eikä matkita vanhoja aloituksia.
        Muistaakseni poistettuja.

H.

• ♡ Nainen Ihanainen ♡
        hunksz kirjoitti:

"nainen nuhainen"

Annetaan nyt Nitan tyttären vaan nuortua.
        Eikä matkita vanhoja aloituksia.
        Muistaakseni poistettuja.

H.

@hunksz:

Annetaaan, annetaan. Siinäpä vaan nuortuu.
        Mutta on se nyt kumma, kun ei anneta eläkeläisen olla nuorekas! Näyttää epäilyttävän nuorelta eläkeläiseksi.

Joku jossain kommentissa tykkäsi rönsyistä.
        Et se ollut sinä, vaikka joka ketjuun tungetkin.

Milloin eläkeläisen korttisorrosta on ollut aloitus?
        Ei mun elinaikanani.

• Kyllä taitais olla eri ääni kellossa useimmalla jos ruvettais vaatimaan et 60v pitää olla "voimassa" olevat paperit alkossa asioidessa kunnossa. Viina ja lääkkeethän ei tunnetusti sovi yhteen. Jos lekuri on ilmottanut pölliisille et ajokortti pois niin ei viinaakaan alkosta tipu. ;)

• yrkuiuy

Papereiden tarkistuksessa nuorilta ihmisiltä pyritään välttämään alaikäisille myyntiä, uusi suositus on hyvä, kassahenkilön arviointia on helpotettu laajentamalla ikähaarukkaa.
        Kun noudatetaan ohjeistusta niin vältytään paremmin virhearvioinneilta.

Täysi-ikäiset päättävät itse omasta tuhoamisestaan

Ihmeteltävää on se, miten samat henkilöt lähipiireineen joutuvat niin usein omasta mielestään väärin kohdelluiksi. En muista itseäni väärin kohdellun sitten teinivuosieni.

• "Nittaminax"

Lutu pieni.
        Meillä pikkuisen vanhemmilla on murhetta tarpeeksi omasta ulko-näöstämme.
        Olenhan siis ylpeä lapsesta, jonka olet hyvillä Geeneillä maailmalle antanut.
        Kiukutellan me vaan svidun vanhemmistamme, heevetin huono-Geenisistä länki-
        sääristä.
        Syljeskellään iso-vanhempienkin valo-kuville.
        Tempastaan sitten irti omaan elämäämme.
        Ostamme huono-laatuiset peilit, ja sutataan tieto-kone-näyttömme sameaksi.
        Kuvitellaan että nais/mies-korkeus-hyppääjätkin ovat surkeita ripa-kinttuja.

Jookos?

H.

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Lutu pieni.
        Meillä pikkuisen vanhemmilla on murhetta tarpeeksi omasta ulko-näöstämme.
        Olenhan siis ylpeä lapsesta, jonka olet hyvillä Geeneillä maailmalle antanut.
        Kiukutellan me vaan svidun vanhemmistamme, heevetin huono-Geenisistä länki-
        sääristä.
        Syljeskellään iso-vanhempienkin valo-kuville.
        Tempastaan sitten irti omaan elämäämme.
        Ostamme huono-laatuiset peilit, ja sutataan tieto-kone-näyttömme sameaksi.
        Kuvitellaan että nais/mies-korkeus-hyppääjätkin ovat surkeita ripa-kinttuja.

Jookos?

H.

Olethan....

H.

• ♡ Nainen Ihanainen ♡
        hunksz kirjoitti:

Olethan....

H.

@hunksz:

Et sentään kommenttiasi @Nittaminax: ille korjannut muotoon: Olemmehan ;)))))

• ♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:

@hunksz:

Et sentään kommenttiasi @Nittaminax: ille korjannut muotoon: Olemmehan ;)))))

"Nuhainen"

"Olenhan siis ylpeä lapsesta"

H.

• syvin54
        yrkuiuy kirjoitti:

Papereiden tarkistuksessa nuorilta ihmisiltä pyritään välttämään alaikäisille myyntiä, uusi suositus on hyvä, kassahenkilön arviointia on helpotettu laajentamalla ikähaarukkaa.
        Kun noudatetaan ohjeistusta niin vältytään paremmin virhearvioinneilta.

Täysi-ikäiset päättävät itse omasta tuhoamisestaan

Ihmeteltävää on se, miten samat henkilöt lähipiireineen joutuvat niin usein omasta mielestään väärin kohdelluiksi. En muista itseäni väärin kohdellun sitten teinivuosieni.

Totta! Lapsenvaunut vievät tilan rollaattorilta, viinaa ei myydä...................

• syvin54 kirjoitti:

Totta! Lapsenvaunut vievät tilan rollaattorilta, viinaa ei myydä...................

Mahtaa teidän elämät olla tylsiä. Ei ihme et sit tääl vihtuillaan tuntemattomille.

• sopu sijaa antaa
        Nittaminax kirjoitti:

Mahtaa teidän elämät olla tylsiä. Ei ihme et sit tääl vihtuillaan tuntemattomille.

Positiivisuus ja positiiviset kokemukset eivät tee elämästä tylsää vaan päin vastoin.

• sopu sijaa antaa kirjoitti:

Positiivisuus ja positiiviset kokemukset eivät tee elämästä tylsää vaan päin vastoin.

Kuule, positiivisuuskin alkaa kyllästyttää jos elämä on yhtä pitkää ja samaa viivaa.
        Mutta mikäs siinä jos elämäsi on niin autuasta ja kivaa, niin teepäs siitä aloitus niin voimme sitten ottaa siihen osaa ja hehkuttaa kuinka elämä sitten on niin mukavaa.

Toisaalta jos sua ja muutamaa muutakin risoo et mun aloitukset on yhtä valitusta, niin nehän on helppo jättää lukematta, mutta se on kumma kun ette malta niin tehdä, valittaa kyllä osaatte.

• Nittaminax kirjoitti:

Kuule, positiivisuuskin alkaa kyllästyttää jos elämä on yhtä pitkää ja samaa viivaa.
        Mutta mikäs siinä jos elämäsi on niin autuasta ja kivaa, niin teepäs siitä aloitus niin voimme sitten ottaa siihen osaa ja hehkuttaa kuinka elämä sitten on niin mukavaa.

Toisaalta jos sua ja muutamaa muutakin risoo et mun aloitukset on yhtä valitusta, niin nehän on helppo jättää lukematta, mutta se on kumma kun ette malta niin tehdä, valittaa kyllä osaatte.

"Nittaminax"

Sinä olet liian fiksu tähän:

"nehän on helppo jättää lukematta"

Vältä siis lapsellisuutta.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Sinä olet liian fiksu tähän:

"nehän on helppo jättää lukematta"

Vältä siis lapsellisuutta.

H.

Jospa itse muistaisit kanssa "ohjeistuksesi".

• aiaiaiheet

Jo on pitkästi saatu aikaan tikusta asiaa. On korkealla palstan aiheet.

• Ja näyttää olevan vastauksetkin.

• ....................
        Nittaminax kirjoitti:

Ja näyttää olevan vastauksetkin.

.. ja jankkumopo jatkaa matkaansa

• .................... kirjoitti:

.. ja jankkumopo jatkaa matkaansa

Niinhän tuota näytät....jatkavan.

• huutolainen

En minäkään saanut postista yritykselle kirjattua kirjettä, yhtiökokouskutsu, kun ei ollut rekisteriotetta mukana. Siellä olen asioinut yli 20 vuotta ja aina silloin tällöin tuonut rekkarin

• hexa

Hyvä aloitus kertakaikkiaan. Paljon mielipiteitä ja moni otti tosissaankin.
      Opetus taisi olla, että asioilla pitää olla säännöt ja rajat. Aina ei sääntöjä noudateta, mutta olkeassa on se joka niitä noudattaa.

• tlr 56

munkin mielestä hyvä aloitus
        ja hyvä keskustelun aihe mutta
        sit kun kirjoittaa asiaa ja faktaa
        niin ne jätetään kommentoimatta

jotenkin vaikutti vähän vedätykseltä
        ettei se asia nyt niin epäselvä ookkaan
        vaan kunhan saadaan aikaan kunnon väittely...

• tlr 56 kirjoitti:

munkin mielestä hyvä aloitus
        ja hyvä keskustelun aihe mutta
        sit kun kirjoittaa asiaa ja faktaa
        niin ne jätetään kommentoimatta

jotenkin vaikutti vähän vedätykseltä
        ettei se asia nyt niin epäselvä ookkaan
        vaan kunhan saadaan aikaan kunnon väittely...

Jos sä tuut jälkijunassa alotukseen ja kirjoitat samoja asioita mitä on jo käsitelty, niin miks mun pitäis jatkaa saman asian vatvomista.
        On sulla otsaa tulla silti sanomaan onko joku alotus vedätystä. Nämä tälläset vastaukset mitä sääkin viljelet on sitä vänköttämistä johon en mielelläni ota osaa.

Toisekseen, jos sulle sanoo jostain asiasta totuuden, niin frouva ottaa nokkiinsa eikä edes huomaa malkaa omassa silmässään. Viittaan paloman keskusteluun ja siellä antamaasi palautteeseen mulle. Niin olit tohkeissasi, ettet edes huomannut ettei se mun vastaus ollu ilkeily mielessä sanottu, vaan miks en viitti avata ja lukee kaikkia sun vastauksia, enkä siis puolusta.

Niin ja kiitos viimeisestä mitä teit, tiedät mitä tarkoitan ja ehkä näin on parempikin.
        Hyvää jatkoa kuitenkin sulle jne.

• tlr 56
        Nittaminax kirjoitti:

Jos sä tuut jälkijunassa alotukseen ja kirjoitat samoja asioita mitä on jo käsitelty, niin miks mun pitäis jatkaa saman asian vatvomista.
        On sulla otsaa tulla silti sanomaan onko joku alotus vedätystä. Nämä tälläset vastaukset mitä sääkin viljelet on sitä vänköttämistä johon en mielelläni ota osaa.

Toisekseen, jos sulle sanoo jostain asiasta totuuden, niin frouva ottaa nokkiinsa eikä edes huomaa malkaa omassa silmässään. Viittaan paloman keskusteluun ja siellä antamaasi palautteeseen mulle. Niin olit tohkeissasi, ettet edes huomannut ettei se mun vastaus ollu ilkeily mielessä sanottu, vaan miks en viitti avata ja lukee kaikkia sun vastauksia, enkä siis puolusta.

Niin ja kiitos viimeisestä mitä teit, tiedät mitä tarkoitan ja ehkä näin on parempikin.
        Hyvää jatkoa kuitenkin sulle jne.

no onhan tätä vatvottu jo muutenkin
        ja oon kirjoittanu tonne aikaisemminkin
        totuutta asiasta minkä takia henkkareita kysytään
        mutta kaikkien perässä komeilee miinuksia
        tuli hyvin ymmärretyksi että mun aloitukset on
        pelkkää riidan haastoa
        se on yksi syy etten edes viitsi aloituksia tehdä
        en ole tohkeissani vaan heräsin
        jokuhan niitä miinuksia mun asiallisiin kirjoituksiin laittaa
        ja jokuhan mua täällä koko ajan arvostelee
        ulkonäön sun muun puolesta
        joten katsoin parhaimmaksi vetäytyä...
        hyvää jatkoa sullekkin :)

• voihan rähmä
        tlr 56 kirjoitti:

pelkkää riidan haastoa

näiden kahden tapaukseen sopii erinomaisesti vanha sananlasku

'pata kattilaa soimaa musta kylki kummallakin'

• tlr 56 kirjoitti:

pelkkää riidan haastoa

Et kai sää hemmetti luule et mää niitä miinuksia sulle jakelen ja olen sun ulkonäköös arvostellu, mun pärställä????

No ihan sama mitä uskot..joku on vaan onnistunut tehtävässään ja hyvin.

• tlr 56
        Nittaminax kirjoitti:

Et kai sää hemmetti luule et mää niitä miinuksia sulle jakelen ja olen sun ulkonäköös arvostellu, mun pärställä????

No ihan sama mitä uskot..joku on vaan onnistunut tehtävässään ja hyvin.

piti käydä ihan lukeen se sun kommenttis
        ja siitä on aika vaikee huumoria repiä
        ja oikeestaan se minkä takia yleensä kommentoin siihen
        alkuperäiseen puolustus juttuun
        oli vaan mun ajatus ei sen kummemmin kellekkään tarkoitettu
        enkä siihen odottanut edes keneltäkään vastausta
        mutta sulta sain hyvin selventävän
        mutta eiköhän tää oo jo tässä
        mitä tätä enää vatkaamaan.

• tlr 56 kirjoitti:

piti käydä ihan lukeen se sun kommenttis
        ja siitä on aika vaikee huumoria repiä
        ja oikeestaan se minkä takia yleensä kommentoin siihen
        alkuperäiseen puolustus juttuun
        oli vaan mun ajatus ei sen kummemmin kellekkään tarkoitettu
        enkä siihen odottanut edes keneltäkään vastausta
        mutta sulta sain hyvin selventävän
        mutta eiköhän tää oo jo tässä
        mitä tätä enää vatkaamaan.

Eipä sitä miksikään huumoriksi ollut tarkoitettukkaan. Kummallisesti sääkin asioita ymmärrät ja saat niistä omalaatusia kuvia joihin sit vastailet. No en se aina minäkään kaikkia ymmärrä, mutta sentään silloin yritän selvittää mitä se toinen tarkoitti.

• voihan rähmä kirjoitti:

Älä puutu asiaan joka ei sulle kuulu.

• tlr 56
        Nittaminax kirjoitti:

Eipä sitä miksikään huumoriksi ollut tarkoitettukkaan. Kummallisesti sääkin asioita ymmärrät ja saat niistä omalaatusia kuvia joihin sit vastailet. No en se aina minäkään kaikkia ymmärrä, mutta sentään silloin yritän selvittää mitä se toinen tarkoitti.

mutta ei kumminkaan ilkeilymielessäkään sanottu
        en oikeen ymmärrä sun ajatusmaailmaas
        ja sitäpaitsi täällä ei oo missään määrätty
        millon pitää mihinkin ketjuun kommentoida
        ja minkä jälkeen siihen ei saa enää kommentoida
        oon kuitenkin ihan varma siitä
        että kun mää yleensä kirjoitan asiasta niinkun se on
        niin hulluahan siihen on kenenkään ruveta kommentoimaankaan
        paitsi tietysti vois tietysti joku kohteliaasti joskus kommentoida
        että se asia on yleensä noteerattu
        nää on nyt taas niitä mun aatoksia
        ota nyt sit vaan ittees viis ensmmäistä riviä
        loput oli mun ajatuksia yleensäkkin tästä palstasta
        ja kirjoittamisesta täällä.

• tlr 56
        Nittaminax kirjoitti:

ja eikös se oo sillei että sillon kommentoidaan
        kun joku asia herättää jotain ajatuksia
        mutta mikä siinä on että vaikka mää kommentoin mitä
        niin aina saan paskaa niskaan
        jos mun kommettiin yleensä joku jotain vastaa
        nyt taas tietysti joku älykäs sanoo että mee ittees
        mutta enhän mää nyt niin syvälle voi mennä
        etten sieltä enää ylös pääse
        mikä teitä ihmisiä vaivaa että täytyy väen väkisin
        toisille kiusaa tehdä...

• kikkeliskokkelis vaa
        voihan rähmä kirjoitti:

Kunpi ja kanpi tappelee.
        Kunpi voittaa?

• tlr 56 kirjoitti:

mutta ei kumminkaan ilkeilymielessäkään sanottu
        en oikeen ymmärrä sun ajatusmaailmaas
        ja sitäpaitsi täällä ei oo missään määrätty
        millon pitää mihinkin ketjuun kommentoida
        ja minkä jälkeen siihen ei saa enää kommentoida
        oon kuitenkin ihan varma siitä
        että kun mää yleensä kirjoitan asiasta niinkun se on
        niin hulluahan siihen on kenenkään ruveta kommentoimaankaan
        paitsi tietysti vois tietysti joku kohteliaasti joskus kommentoida
        että se asia on yleensä noteerattu
        nää on nyt taas niitä mun aatoksia
        ota nyt sit vaan ittees viis ensmmäistä riviä
        loput oli mun ajatuksia yleensäkkin tästä palstasta
        ja kirjoittamisesta täällä.

No peeveli sentään. Ei ollu ilkeyksissäkään sanottu, kuhan sanoin mielipiteeni.
        Niin, hulluhan mä olisin jos päivänselviin asioihin jotain kommentoisin, niinku sanoit.
        Kyl mä odotin et ku luet pikkusen eteemmäks tätä alotusta niin huomaat et joitain asioita on jo käsitelty.
        Miks mun pitäis ottaa itteeni jotain sun sanomisias, katos kun mä en ole niinku sä. Mä sentään siedän kavereiltani pikkusen enemmän vaikka ne mua moittis. Jotkut vaan ei siedä senkään vertaa,et se siitä.

• ...

Alkuviikon riitelyketju näköjään.

En jaksanut kaikkea lukea. Kaitpa joku muisti mainita, että ainot viralliset henkilöllisyystodistukset on passi tai poliisin myöntämä henkilökortti.

Mulla ei tällä hetkellä ole kumpaakaan. Ajokortti hyväksytään monissa tapauksissa, vaan jos jää uusimatta, ei sekään kelpaa. Elikkäs, jos hukkaan ajokortin, ei sitten ole minkäänlaista henkilöllisyystodistusta, ennenkuin saan hankituksi uuden. Siitä ei hajuakaan, miten sellaisessa tapauksessa toimitaan poliisilaitoksellla....

=DW=

• Joo, ei kukaan maininnut että ajokortti ei ole virallinen henkilökortti, mutta niin se vaan alkoon kelpaa. Sitä en tiedä miten käy jos senkin kadottaa ja se pitää uusia. Kai sitä väliaikaistakin korttia joutuu odottelemaan useita päiviä jollei viikkoja, en tiiä kun ei ole koskaan ajokorttia ollu.

• Eli mitä opimme tästä tai ainakin minä.
      Ajokortilla saa viinaa alkosta, vaikka se ei ole virallinen henkilökörtti,
      mutta vanhentuneella virallisella henkilökortilla taas et. On tää elämä monimutkaista....jaarittelee. :)

• "Nittaminax"

En minä ole myyjällekään koskaan sanonut että älä lue, jos ei kiinnosta :)

H.

• ...

Mnaah.

Vanhentunut ajokortti samalla tavalla mitätön henkilötodistuksena. Ei muistu mieleen kotimaassa itselle sattuneen vastaan yhtään kertaa, että olisin tarvinnut virallisen henkilötodistuksen. Passi nyt tietenkin on passi, mutta virallisella henkilö kortilla pystyy matkustamaan vaikkapa viroon ja käyttää myö ulkomailla henkilöllisyys todistuksena. Harvemmalla kuitenkaan kv- ajokorttia, joka sekin muuten vanhenee aikanaan, itellä jäänyt sekin uusimatta. Mulla oli joskus hankala kolmen ajokortin järjestelmä, kaikki kyllä samanlaisia, asioitten hoitaminen oli vaan sujuvampaa käytännössä.

Nuorten henkkarit katotaan aina tarkemmin, kuin vanhempien.Siis paareissa tai viinakaupoissa. Niitä väärennetään paljon. Kehnokin väärennys saattaa mennä läpi, jos sitä ei kunnolla katso.

=DW=

• ... kirjoitti:

Mnaah.

Vanhentunut ajokortti samalla tavalla mitätön henkilötodistuksena. Ei muistu mieleen kotimaassa itselle sattuneen vastaan yhtään kertaa, että olisin tarvinnut virallisen henkilötodistuksen. Passi nyt tietenkin on passi, mutta virallisella henkilö kortilla pystyy matkustamaan vaikkapa viroon ja käyttää myö ulkomailla henkilöllisyys todistuksena. Harvemmalla kuitenkaan kv- ajokorttia, joka sekin muuten vanhenee aikanaan, itellä jäänyt sekin uusimatta. Mulla oli joskus hankala kolmen ajokortin järjestelmä, kaikki kyllä samanlaisia, asioitten hoitaminen oli vaan sujuvampaa käytännössä.

Nuorten henkkarit katotaan aina tarkemmin, kuin vanhempien.Siis paareissa tai viinakaupoissa. Niitä väärennetään paljon. Kehnokin väärennys saattaa mennä läpi, jos sitä ei kunnolla katso.

=DW=

Et nyt lukenut tarkkaan. Ajokortti EI ole virallinen henkilöpaperi eikä näin ollen sitä pitäisi hyväksyä missään henkilöyden todistamisessa. Sehän vain osoittaa että sulla on ajo oikeus johonkin moottoriajoneuvoon.

Missäköhän sellanen väärennys tehdas mahtaa sijaita jossa niitä tehdään et ihan läpi menee ja niitä on runsaasti liikkeellä. Eiköhän noi alkossa ole koulutettu näkemään minkälaisen läpyskän niiden eteen heitetään, et onko väärennetty vai ei. Nythän ei edes ole ollut kyseessä mistään väärennöksestä vaan vanhentuneesta.

Ymmärrän jos joku yrittää jonkun toisen papruilla ostaa ja niitä ei hyväksytä, mutta silloinhan pitäis soittaa poliisit paikalle tai ainakin takavarikoida ne paprut. Sama jos on väärennetyt. Mut nyt mennään jo kauas itse aloituksen aiheesta.

Ai niin, mikä on kv-ajokortti?

• Nittaminax kirjoitti:

Et nyt lukenut tarkkaan. Ajokortti EI ole virallinen henkilöpaperi eikä näin ollen sitä pitäisi hyväksyä missään henkilöyden todistamisessa. Sehän vain osoittaa että sulla on ajo oikeus johonkin moottoriajoneuvoon.

Missäköhän sellanen väärennys tehdas mahtaa sijaita jossa niitä tehdään et ihan läpi menee ja niitä on runsaasti liikkeellä. Eiköhän noi alkossa ole koulutettu näkemään minkälaisen läpyskän niiden eteen heitetään, et onko väärennetty vai ei. Nythän ei edes ole ollut kyseessä mistään väärennöksestä vaan vanhentuneesta.

Ymmärrän jos joku yrittää jonkun toisen papruilla ostaa ja niitä ei hyväksytä, mutta silloinhan pitäis soittaa poliisit paikalle tai ainakin takavarikoida ne paprut. Sama jos on väärennetyt. Mut nyt mennään jo kauas itse aloituksen aiheesta.

"Nittaminax"

Ennen se oli kansain-välinen.
        Nyt ehkä Krimin-värinen.
        Kirjuutin vain siksi että olis jotain nyky-aikastakin ketjussa.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Ennen se oli kansain-välinen.
        Nyt ehkä Krimin-värinen.
        Kirjuutin vain siksi että olis jotain nyky-aikastakin ketjussa.

H.

Aha, asia tuli selväksi.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Ihme riidanhaastaja, melkein tulee potuviljelijät mieleen.

Ite kirjoitin, että ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. Mutta käytännössä hyväksytään just kaupoissa ja monessa muussakin tilanteessa suomessa. Sekin kullä selkeästi mainittu monissa lähteissä.

Ennen joku ajokortti oli lapsellisen helppo väärentää, niitä nyt oli melkein kaikilla. Ite en tarvinut, koska olin isompi ja ikäistäni vanhemman näköinen. Passin väärentäminen ammattilaisten hommaa ja niitä tarkastavatkin ammattilaiset. Kotikonstein turha yrittää. Henkilökortin voi kyllä kotikonstein väärentää pikaisen vilkaisun kestäväksi.

En mene asiaan syvemmälle, mulla jo ammatin puolesta erittäin paljon tietoa asiasta. Ja muutenkin, hyvin paljon.

=DW=

• ... kirjoitti:

Ite kirjoitin, että ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. Mutta käytännössä hyväksytään just kaupoissa ja monessa muussakin tilanteessa suomessa. Sekin kullä selkeästi mainittu monissa lähteissä.

Ennen joku ajokortti oli lapsellisen helppo väärentää, niitä nyt oli melkein kaikilla. Ite en tarvinut, koska olin isompi ja ikäistäni vanhemman näköinen. Passin väärentäminen ammattilaisten hommaa ja niitä tarkastavatkin ammattilaiset. Kotikonstein turha yrittää. Henkilökortin voi kyllä kotikonstein väärentää pikaisen vilkaisun kestäväksi.

En mene asiaan syvemmälle, mulla jo ammatin puolesta erittäin paljon tietoa asiasta. Ja muutenkin, hyvin paljon.

=DW=

Sää aina luulet et kaikki tai ainakin mä haastasin riitaa, en mä kyllä sun kanssas keskustele sen takia. Potunviljelijöiden kanssa saat riidellä ihan rauhassa keskenäs.

Toisekseen et missään vaiheessa sanonut ettei olis "virallinen" mutta luin kait huolimattomasti kirjoituksesi.

Ennen oli ennen, ja tänään on tänään. Ei niitä henkkareita nykyjään väärennetä sen helpommin jos ei ajokorttiakaan, kaikki on laminaatille tai jollekkin muoville tehty. Miten väärennät jos et omista jotain konetta joka painaa kuvat ja kaikki muut tiedot muoville.

No jos joku väärentää jollekin muovikelmulle ja se menee läpi alkossa, niin silloin se on myyjän vika. Mut nythän edelleen onkin kyse et miksi aikuinen, joka ikänsä puolesta saa alkosta viinaa , niin sille ei myydä.

• ... kirjoitti:

=DW=

"..."

Ei Nitta ole riidan-haastaja, hän on tyypillinen hajatteleva nainen.
        Joten älä ala haukkumaan.
        Kohtele hellästi.
        Muistaakseni pitää olla kärsivällinen.
        Yöstä toiseen.

H.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Sää aina luulet et kaikki tai ainakin mä haastasin riitaa, en mä kyllä sun kanssas keskustele sen takia. Potunviljelijöiden kanssa saat riidellä ihan rauhassa keskenäs.

Toisekseen et missään vaiheessa sanonut ettei olis "virallinen" mutta luin kait huolimattomasti kirjoituksesi.

Ennen oli ennen, ja tänään on tänään. Ei niitä henkkareita nykyjään väärennetä sen helpommin jos ei ajokorttiakaan, kaikki on laminaatille tai jollekkin muoville tehty. Miten väärennät jos et omista jotain konetta joka painaa kuvat ja kaikki muut tiedot muoville.

No jos joku väärentää jollekin muovikelmulle ja se menee läpi alkossa, niin silloin se on myyjän vika. Mut nythän edelleen onkin kyse et miksi aikuinen, joka ikänsä puolesta saa alkosta viinaa , niin sille ei myydä.

"Kaitpa joku muisti mainita, että ainot viralliset henkilöllisyystodistukset on passi tai poliisin myöntämä henkilökortti."

Mä en ymmärrä mustilaisia, kaikki samanlaisia, päästään kusipäiä.

Jokos joku on käynyt laittamassa parvekkeenovesi kiinni, pian tulee hyttysiä?

=DW=

• ... kirjoitti:

"Kaitpa joku muisti mainita, että ainot viralliset henkilöllisyystodistukset on passi tai poliisin myöntämä henkilökortti."

=DW=

Joo ja jokos sä olet ottanut suihin vaiko ite antanu? Lestaatit vaietkoot seurakunnassa, joten ryömi monttuus.

• ... kirjoitti:

=DW=

Ja jäi sanomatta et sulla on kumma tyyli, kun jäät jossain asiassa toiseksi niin sun adhd ottaa sussa vallan ja hyökkäät sanallisesti kimppuun haukkumalla ja nimittemällä perättömillä asioilla.

Voisit uskoa etten mä sun vihollises ole, enkä halua sua loukata taikka muutenkaan vänköttää. Kerron vain omia näkemyksiä, enkä riidellä.

Turhaahan tääkin vastaus on, mutta olkoon.

• Nittaminax kirjoitti:

Ja jäi sanomatta et sulla on kumma tyyli, kun jäät jossain asiassa toiseksi niin sun adhd ottaa sussa vallan ja hyökkäät sanallisesti kimppuun haukkumalla ja nimittemällä perättömillä asioilla.

Voisit uskoa etten mä sun vihollises ole, enkä halua sua loukata taikka muutenkaan vänköttää. Kerron vain omia näkemyksiä, enkä riidellä.

Turhaahan tääkin vastaus on, mutta olkoon.

"Nittaminax"

Nyt menee hän harjaamaan hanpaansa.
        Ihan peilin eteen.
        Eihän tuonlaista äitä haistata lapsikaan.

Rakas vi... no, ainakin sillee.

H.

• Mulla EU-ajokortti

Kv- ajokortti on itselläni EU-ajokortti. Pieni, luottokortin kokoinen,

• ...

Jaa.

En ole seuraillut, pitääkin perehtyä asiaan tarkemmin, jossain välissä vois olla käyttöäkin. Ktos infosta, jos joku asia ei ole akuutti itselle, ei siihen välttämättä tule perehdyttyä ollenkaan.

=DW=

• siivoojaparka
        ... kirjoitti:

Jaa.

En ole seuraillut, pitääkin perehtyä asiaan tarkemmin, jossain välissä vois olla käyttöäkin. Ktos infosta, jos joku asia ei ole akuutti itselle, ei siihen välttämättä tule perehdyttyä ollenkaan.

=DW=

Eikös ne nykyisin pränttää ajokortin automaattisesti EU-kortiksi kun sen uusimisen aika tulee. Ainakin minulle tuli sellainen, vaikka en koskaan ole kansainvälistä korttia hakenut.

Minulle ei vielä ole sellaista paikkaa tullut, etteikö ajokortti olisi kelvannut henkkariksi tässä maan rajojen sisäpuolella vaikka silloin tällöin sitä on joutunut vilauttelemaan muutenkin kuin ratsiassa. Pankissa meinasivat kerran vähän päkättää, kun oli taittunut pieni halkeama reunaan, mutta kyllä ne lappoivat rahat tiskiin kun uhkasin nostaa automaatista tilin tyhjäksi.

• siivoojaparka kirjoitti:

Eikös ne nykyisin pränttää ajokortin automaattisesti EU-kortiksi kun sen uusimisen aika tulee. Ainakin minulle tuli sellainen, vaikka en koskaan ole kansainvälistä korttia hakenut.

Minulle ei vielä ole sellaista paikkaa tullut, etteikö ajokortti olisi kelvannut henkkariksi tässä maan rajojen sisäpuolella vaikka silloin tällöin sitä on joutunut vilauttelemaan muutenkin kuin ratsiassa. Pankissa meinasivat kerran vähän päkättää, kun oli taittunut pieni halkeama reunaan, mutta kyllä ne lappoivat rahat tiskiin kun uhkasin nostaa automaatista tilin tyhjäksi.

Ei sinulla tainnut juurikaan rahaa siellä tilillä olla kun lupasit sen tyhjäksi nostaa ; )

• siivoojaparka

Ei sinulla tainnut juurikaan rahaa siellä tilillä olla kun lupasit sen tyhjäksi nostaa ; )

Mistäs sitä siivoojalla isoja rahoja? Aina sieltä on vähän kirppisrahoja saanut raavittua, niillä kun ei kaikilla myyjillä ole kortinlukijoita.

Mistäs sitä siivoojalla isoja rahoja? Aina sieltä on vähän kirppisrahoja saanut raavittua, niillä kun ei kaikilla myyjillä ole kortinlukijoita.

Katsos eikös niissä pankkikorteissa ole nostoraja? Ja jos uhkasit nostaa kaikki ei ne varmaan siksi sulaneet ja rahaa antaneet. Mitä mahtanet tarkoittaa, Olet saanut kirppisrahoja kun kaikilla myyjillä ei ole kortinlukijaa?

Ja ainakin yhteen aikaan kelpas pankkiin kelan kuvallinen kortti, mikä taas ei kelpaa alkoon. On tää yhtä sekamelskaa mikä käy minnekin.

• Nittaminax kirjoitti:

Ja ainakin yhteen aikaan kelpas pankkiin kelan kuvallinen kortti, mikä taas ei kelpaa alkoon. On tää yhtä sekamelskaa mikä käy minnekin.

Voimassa oleva passi kelpaa kaikkialla. Ajokortti kelpaa Suomessa, mutta suomalainen ajokortti ei välttämättä kelpaa ulkomailla.

• siivoojaparka

Katsos eikös niissä pankkikorteissa ole nostoraja? Ja jos uhkasit nostaa kaikki ei ne varmaan siksi sulaneet ja rahaa antaneet. Mitä mahtanet tarkoittaa, Olet saanut kirppisrahoja kun kaikilla myyjillä ei ole kortinlukijaa?

Onhan niissä tiettävästi nostoraja, ettei yhdellä kertaa saa miljoonia ulos. Pitää kipaista useamman kerran, jos tarvis tuleee. Mikä lienee raja, en ole kokeillut?

Kirppisrahoilla tarkoitin rahoja, millä ostaa kirppikseltä kaikenlaista halpaa roskiksista kaiveltua jätettä. Vähän niinkuin puhutaan ruokarahoista, jos niillä rahoilla ostaa ruokaa.

Voimassa oleva passi kelpaa kaikkialla. Ajokortti kelpaa Suomessa, mutta suomalainen ajokortti ei välttämättä kelpaa ulkomailla.

Mää noista passeista tiiä mitään, kun en ole koskaan sellasta tarvinnu, enkä ajokorteistakaan, niinku olenkin tuolla jossain jo sanonu.
        Viis vuotta sit hain monen kymmenen vuoden jälkeen henkkarit ja sitä ennen mulla oli vaan kuvallinen kelakortti jolla pärjäsin pitkälle. Nyt siis multakin vanhenee henkkarit, mut mihin mä sitä tarviin, en kai mihkään.

• naisihminen.
        Nittaminax kirjoitti:

Mää noista passeista tiiä mitään, kun en ole koskaan sellasta tarvinnu, enkä ajokorteistakaan, niinku olenkin tuolla jossain jo sanonu.
        Viis vuotta sit hain monen kymmenen vuoden jälkeen henkkarit ja sitä ennen mulla oli vaan kuvallinen kelakortti jolla pärjäsin pitkälle. Nyt siis multakin vanhenee henkkarit, mut mihin mä sitä tarviin, en kai mihkään.

En minäkään, tiedän olevani olemassa ilmankin.

• naisihminen. kirjoitti:

En minäkään, tiedän olevani olemassa ilmankin.

Aivan, ja jos ei joudu tekemisiin viranomaisten kanssa, eli elää siivosti, niitä oikeastaan tarvii mihinkään.

Onhan niissä tiettävästi nostoraja, ettei yhdellä kertaa saa miljoonia ulos. Pitää kipaista useamman kerran, jos tarvis tuleee. Mikä lienee raja, en ole kokeillut?

Kirppisrahoilla tarkoitin rahoja, millä ostaa kirppikseltä kaikenlaista halpaa roskiksista kaiveltua jätettä. Vähän niinkuin puhutaan ruokarahoista, jos niillä rahoilla ostaa ruokaa.

Voit itse määritellä nostorajasi per/päivä. Pankilla on omat rajansa.
        Tuo kirppisvertauksesi menee yhä yli hilseeni, mutta kai se johtuu siitä, että levitin juuri värin hiusten juuriin.

• jotenkin nyt
        Nittaminax kirjoitti:

Aivan, ja jos ei joudu tekemisiin viranomaisten kanssa, eli elää siivosti, niitä oikeastaan tarvii mihinkään.

Duoda,duoda...
        Eikö edes siihen viinakauppaan?
        Vai ajattelitko mielessäsi, että tyttäresi kantaa sinulle kotiin kaikki loppuelämän aikana tarvittavat viinakset.

• minun kokemukseni

Eipä kelvannut ajokortti pankissa. Piti olla voimassa oleva passi tai henkilötodistus.

• naisihminen.
        jotenkin nyt kirjoitti:

Duoda,duoda...
        Vai ajattelitko mielessäsi, että tyttäresi kantaa sinulle kotiin kaikki loppuelämän aikana tarvittavat viinakset.

Johan sulla tuntuu elämä pyörivän viinan ympärillä.

• pysytään aiheessa
        naisihminen. kirjoitti:

Johan sulla tuntuu elämä pyörivän viinan ympärillä.

???????
        Minulla????

Siitä viinanostostahan koko aloituksessa oli kyse.
        Miten se nyt äkkiä muuttui minun henkilökohtaiseksi ongelmaksi?

• minun kokemukseni kirjoitti:

Eipä kelvannut ajokortti pankissa. Piti olla voimassa oleva passi tai henkilötodistus.

Omituisia käytäntöjä tuntuu olevan. Minulla ei ole ollut hekilöllisyystodistusta sen jälkeen kun 18-vuotiaana ajokortin sain. Voimassa oleva passi on ollut aina.

• siivoojaparka

Voit itse määritellä nostorajasi per/päivä. Pankilla on omat rajansa.
        Tuo kirppisvertauksesi menee yhä yli hilseeni, mutta kai se johtuu siitä, että levitin juuri värin hiusten juuriin.

Ok, sinulle kirppisrahat tarkoittavat vanhan roihnan myynnistä saatuja rahoja, mutta koska en harrasta sellaista markkinointia, niin minulle kirppisrahat tarkoittavat vanhan roihnan ostoon tarkoitettuja rahoja. Ollaan niinkuin pöydän eri puolilla liikuttelemassa rahoja toisen taskusta toisen taskuun.

Näkyy olevan Nordealla automaatista ulosottoraja 5000kr kerrallaan ja korkeintaan 20 000kr viikossa. Kai niillä jotain saa kirppikseltä?

• naisihminen.
        pysytään aiheessa kirjoitti:

???????
        Minulla????

Siitä viinanostostahan koko aloituksessa oli kyse.
        Miten se nyt äkkiä muuttui minun henkilökohtaiseksi ongelmaksi?

Tulipahan mieleen, kun viinakaupasta puhuit. Meikän pitäisi tehdä elämänsä eka ekskursio ko. liikkeeseen.
        Olisipa ihanaa, jos pyydettäisiin henkkarit.

• siivoojaparka
        Nittaminax kirjoitti:

Viimeksi tarvitsin näyttöä, että minä olen minä, kun kävin hakemassa postista uuden pankkikortin. Aina sitä jossain tarttee. Joskus on jopa kysytty paikallisjunassa lipuntarkastuksen yhteydessä, kun ajelen alennetulla hinnalla ikäni oikeuttamana.

• siivoojaparka
        naisihminen. kirjoitti:

Tulipahan mieleen, kun viinakaupasta puhuit. Meikän pitäisi tehdä elämänsä eka ekskursio ko. liikkeeseen.
        Olisipa ihanaa, jos pyydettäisiin henkkarit.

Ei se kai aina niin imartelevaa ole, jos viinakaupassa kysytään henkkaria. Se voisi tarkoittaa sitä, että ulkonäkösi perusteella sinun oletetaan kuuluvan sellaiseen ryhmään, joille on myyntikielto.

• EU-ajokortti kätevä

Omituisia käytäntöjä tuntuu olevan. Minulla ei ole ollut hekilöllisyystodistusta sen jälkeen kun 18-vuotiaana ajokortin sain. Voimassa oleva passi on ollut aina.

Korpikirjailija EU-ajokortti kelpaa EU- ja Eta-maissa. On tosi kätevä.

• siivoojaparka
        siivoojaparka kirjoitti:

Ei se kai aina niin imartelevaa ole, jos viinakaupassa kysytään henkkaria. Se voisi tarkoittaa sitä, että ulkonäkösi perusteella sinun oletetaan kuuluvan sellaiseen ryhmään, joille on myyntikielto.

Tarkoitin siis alaikäisen tasolle jäänyttä aikuisen näköistä...

• naisihminen.
        siivoojaparka kirjoitti:

No ko ajattelin, että saisi vähän aikaa olla huumorilla.
        Ajattelin itse, että myyjä voisi luulla minua vaikka alieniksi, E T:n siskoksi.
        Lopetan, ja jäädän tunneilmastoni.

Millä ansaitsee Alkon myyntikiellon? (En usko hankkivani)

• EU-ajokortti kätevä kirjoitti:

Korpikirjailija EU-ajokortti kelpaa EU- ja Eta-maissa. On tosi kätevä.

En ole perillä EU-ajokortista. Tarkoitin aijemmassa kommentissani, että jos ajokorttia käytetään henkilöllisyyttä todistamaan ulkomailla se ei välttämättä kaikkialla käy. Minulla ei ole koskaan ollut kuvallista kelakorttiakaan.

• Turvallinen kortti

Ok, sinulle kirppisrahat tarkoittavat vanhan roihnan myynnistä saatuja rahoja, mutta koska en harrasta sellaista markkinointia, niin minulle kirppisrahat tarkoittavat vanhan roihnan ostoon tarkoitettuja rahoja. Ollaan niinkuin pöydän eri puolilla liikuttelemassa rahoja toisen taskusta toisen taskuun.

Näkyy olevan Nordealla automaatista ulosottoraja 5000kr kerrallaan ja korkeintaan 20 000kr viikossa. Kai niillä jotain saa kirppikseltä?

En ymmärrä, ajatko takaa sitä, että ostat käyttötavarat kirppikseltä ja ruoan parasta ennen päiväyskorista?

Minulla ei nyt ole kirppistä. Nyt teen toisenlaista keikkatyötä. Yhden kirppiksen aijon vielä pitää ennen kesää joskus toukokuussa, urheiluhallilla. Siellä myyn vanhoja huonekaluja, joista entisöijät voivat halutessaan luoda uutta vanhaa.

Minulla oli muuten myynnissä myös käyttämätöntä ja uutta kamaa viimeksi kirpparilla. Ei ne aina ole vanhaa roihnaa, mutta on sitäkin ja jonninjoutava roihna tekee hurjan hyvin kauppansa.

Viimeksi tarvitsin näyttöä, että minä olen minä, kun kävin hakemassa postista uuden pankkikortin. Aina sitä jossain tarttee. Joskus on jopa kysytty paikallisjunassa lipuntarkastuksen yhteydessä, kun ajelen alennetulla hinnalla ikäni oikeuttamana.

Postista uuden pankkikortin? Minä saan kirjeen pankistani, josta sen haen. Missä peräkylässä asut? Eikö siellä ole Nordea-pankkia?

• Turvallinen kortti kirjoitti:

https://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/pfbdarch/F7DAC7AE39B5017FC2256C0100402550?opendocument

No, jaa olen viimeksi ajanut ulkomailla autoa joskus 1990-luvun loppupuolella Kanarialla. En aja autoa Hollannissa siellä on hyvin kattava yleinen liikenne ja Petzen sisarella ja lapsilla on autoja, he kuskaavat. Täytyy minun ajokorttini uusia jossain vaiheessa onko se niin, että kun täyttää 70-vuotta vai kuinka se menee?
        Valokuva ajokortissani on kamala vaan ei kai niin kamala kun ovat vielä tunnistaneet.

• ___________k

En ymmärrä, ajatko takaa sitä, että ostat käyttötavarat kirppikseltä ja ruoan parasta ennen päiväyskorista?

Minulla ei nyt ole kirppistä. Nyt teen toisenlaista keikkatyötä. Yhden kirppiksen aijon vielä pitää ennen kesää joskus toukokuussa, urheiluhallilla. Siellä myyn vanhoja huonekaluja, joista entisöijät voivat halutessaan luoda uutta vanhaa.

Minulla oli muuten myynnissä myös käyttämätöntä ja uutta kamaa viimeksi kirpparilla. Ei ne aina ole vanhaa roihnaa, mutta on sitäkin ja jonninjoutava roihna tekee hurjan hyvin kauppansa.

Hyvin harvalla kirppiksellä kelpaa muoviraha. Siitä taitaa olla kyse.

• siivoojaparka
        naisihminen. kirjoitti:

No ko ajattelin, että saisi vähän aikaa olla huumorilla.
        Ajattelin itse, että myyjä voisi luulla minua vaikka alieniksi, E T:n siskoksi.
        Lopetan, ja jäädän tunneilmastoni.

Millä ansaitsee Alkon myyntikiellon? (En usko hankkivani)

Jaaha. Kokeilit siis kutitella huumorilla. Mistäs sitä meikä aina ymmärtää.

• ___________k kirjoitti:

Hyvin harvalla kirppiksellä kelpaa muoviraha. Siitä taitaa olla kyse.

Nyt on näitä keskittyneitä isoja kirpputoriyrittäjiä, jotka vuokraavat pöytiä kuten sanonta kuuluu kuten itse olen vuokrannut. Näissä isommissa paikoissa on kassakoneet ja pankkiautomaattipäätteet.

• siivoojaparka

Postista uuden pankkikortin? Minä saan kirjeen pankistani, josta sen haen. Missä peräkylässä asut? Eikö siellä ole Nordea-pankkia?

On meillä täällä jopa pankki. Siellähän tuossa aikaisemmin kerroin käyneenikin vammautuneen ajokortin kanssa. Posti meillä ei tule kuitenkaan pankkiin. Enimmäkseen Nordean kirjeet tulee luukusta suoraan kissan hiekkalaatikkoon tuohon hallin lattialle. Kirjatut kirjeet on haettava kauppapuodin postiluukulta.

Mutta antaako ne sinullekaan sieltä pankista sitä kirjekorttia ilman henkkaria? Siitähän se oli kysymys, että tartteeko ihminen henkkaria ollenkaan.

On meillä täällä jopa pankki. Siellähän tuossa aikaisemmin kerroin käyneenikin vammautuneen ajokortin kanssa. Posti meillä ei tule kuitenkaan pankkiin. Enimmäkseen Nordean kirjeet tulee luukusta suoraan kissan hiekkalaatikkoon tuohon hallin lattialle. Kirjatut kirjeet on haettava kauppapuodin postiluukulta.

Mutta antaako ne sinullekaan sieltä pankista sitä kirjekorttia ilman henkkaria? Siitähän se oli kysymys, että tartteeko ihminen henkkaria ollenkaan.

Minulla on pitkäaikainen pankkisuhde ja minut tunnetaan. En muista, että olisin joutunut todistamaan henkilöllisyyteni omassa pankissani.

• 70-vuotiaana

No, jaa olen viimeksi ajanut ulkomailla autoa joskus 1990-luvun loppupuolella Kanarialla. En aja autoa Hollannissa siellä on hyvin kattava yleinen liikenne ja Petzen sisarella ja lapsilla on autoja, he kuskaavat. Täytyy minun ajokorttini uusia jossain vaiheessa onko se niin, että kun täyttää 70-vuotta vai kuinka se menee?
        Valokuva ajokortissani on kamala vaan ei kai niin kamala kun ovat vielä tunnistaneet.

Kyllä, tavallinen ei siis ammattiautoilija joutuu uusimaan ajokortin, 70-vuotiaana. Muutoin ei tarvitse uusia, ellei tule muutoksia esim. sukunimi vaihtuu, kuten naisille voi käydä.

• uskomatonta!

Minulla on pitkäaikainen pankkisuhde ja minut tunnetaan. En muista, että olisin joutunut todistamaan henkilöllisyyteni omassa pankissani.

Muistavat henkilötunnuksesi ulkoa? Kaikki harjoittelijatkin?

• asia-kas.
        uskomatonta! kirjoitti:

Meiltä, minulta ja mieheltäni vaaditaan todiste joka kerran. Vaikka tiskin takana on lähes aina sama virkailija.
        Ja meistä se on asiakkaan hyöty.
        Muuten asikaspalvelija ei ole toimensa tasolla.

• uskomatonta! kirjoitti:

Ei todellakaan jos on uusi työntekijä, mutta vakiot tuntee. Enkä pistä pahakseni jos kysyvät henkkarit.

• tietysti kysyttävä
        asia-kas. kirjoitti:

Meiltä, minulta ja mieheltäni vaaditaan todiste joka kerran. Vaikka tiskin takana on lähes aina sama virkailija.
        Ja meistä se on asiakkaan hyöty.
        Muuten asikaspalvelija ei ole toimensa tasolla.

Just nii. Minä en luottaisi pankkiin, missä tutuilta ihmisiltä ei kysyttäisi henk.todistusta silloin kun tilistä on kysymys. Nehän tekevät Kajjaanin pankissa virkavirheen, vakavan.

Korppis kyllä puhuikin "omasta" pankistaan. Tarkoitti ehkä säästöpossuaan.

• minun kokemukseni kirjoitti:

Kumma juttu! Kyllä mulla kelpas ajokortti pankissa, oudossa vielä.

Danske Bankista hain äskettäin veikkausvoiton.

Ja on kelvannut äänestyspaikalla, kaupoissa, sillon kun ei ollut vielä sirullisia pankkikortteja, kassahan kysy henkkarit yli 50n egen ostoista.

Missähän vielä ois kysytty henkkareita?

No siä kuuluisassa alkossa vuonna nakki ja makkara, hyvin kelpas ajokortti.

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

Olisi se kai jonkinlainen voimassa oleva henkilöllisyystodistus hyvä olla olemassa, Nittaminax.

Voit tarvita esimerkiksi jos haet paketin postista. Tai jos unohdat avaimesi niin ovea avaamaan tulleelle huoltomiehelle joudut näyttämään. Yhteispalvelupisteessä asioidessasi tarvitset, kuten monessa muussakin paikassa. Eikö apteekissakin tarvita?

• tietysti kysyttävä kirjoitti:

Just nii. Minä en luottaisi pankkiin, missä tutuilta ihmisiltä ei kysyttäisi henk.todistusta silloin kun tilistä on kysymys. Nehän tekevät Kajjaanin pankissa virkavirheen, vakavan.

Korppis kyllä puhuikin "omasta" pankistaan. Tarkoitti ehkä säästöpossuaan.

En minä ikinä tiliäni käy pankissa hoitamassa. Haen ehkä uuden pankkikortin tai keskustelen raha-asioiden hoidosta privaatisti pankkivirkailijan kanssa, Tiliäni hoidan netin välityksellä ja netissä ei kysytä henkkareita vaan numerosarjoja.

Vieläkö käyt käteistä pankista noutamassa? Vai miksi käyt siellä henkkareita näyttämässä?.

Olen lähdössä Usaan, mutta en taida tarvita silloinkaan pankkivirkailijan palveluja kun minulla on visakortti.

Vartavastenko teit tikusta asiaa, jotta saisit muka ärsyttää. Minun puolesta voit istua siellä pankissa vaikka joka viikko ja näytellä virkailijoille kelan kuvallista korttia, onko siinä hyväkin kuva? Tunnistaako sinut siitä?

Käyn pankissa keskimäärin kaksi kertaa vuodessa.

• jotenkin nyt kirjoitti:

Duoda,duoda...

@jotenkin nyt

En kait mä mitään henkkareita viinakauppaan tarvii tässä iässä, joten miks mun likan siel pitäis ravatta mun asioilla?

@siivoojaparka

Mulle ainakin kortti lähetetään kotiin, junia en käytä.

• bessie* kirjoitti:

Olisi se kai jonkinlainen voimassa oleva henkilöllisyystodistus hyvä olla olemassa, Nittaminax.

Voit tarvita esimerkiksi jos haet paketin postista. Tai jos unohdat avaimesi niin ovea avaamaan tulleelle huoltomiehelle joudut näyttämään. Yhteispalvelupisteessä asioidessasi tarvitset, kuten monessa muussakin paikassa. Eikö apteekissakin tarvita?

Onhan mulla henkkarit, mutta kertaakaan en ole sitä tän viiden vuoden aikana tarvinnu.
        Paketitkin tulee suoraan kotiin eikä silloin papruja kysellä. Joskus ukko hakee postista eikä siltäkään ole kysytty ku kerran viiden vuoden aikana. Niin ja noi muut on pelkkiä jossitteluja, niin ei ole tapahtunut ja jos tapahtuis onhan tääl ukko ja likka jolla on avaimet kotiin.
        Apteekissa selviää kelkortilla.

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

Onhan mulla henkkarit, mutta kertaakaan en ole sitä tän viiden vuoden aikana tarvinnu.
        Paketitkin tulee suoraan kotiin eikä silloin papruja kysellä. Joskus ukko hakee postista eikä siltäkään ole kysytty ku kerran viiden vuoden aikana. Niin ja noi muut on pelkkiä jossitteluja, niin ei ole tapahtunut ja jos tapahtuis onhan tääl ukko ja likka jolla on avaimet kotiin.
        Apteekissa selviää kelkortilla.

Ilmeisesti et kovin paljon liiku missään?

Olen tässä kuukauden parin sisään joutunut aika monta kertaa todistamaan henkilöllisyyteni. Viimeksi eilen, kuin hain lapsenlapselle tilaamani mekon asiamiespostista Kauklahdesta.
        Autokorjaamolla oli autovuokraamon edustaja sijaisautoasioita hoitelemassa, hänelle piti näyttää ajokortti.
        Yhteispalvelupisteestä menin hakemaan matkakorttia, siellä piti todistaa henkilöllisyys. Jatkoin kuitenkin sieltä saman asian tiimoilta Hsl:n palvelupisteeseen, ja taas oli todistettava henkilöllisyys.
        Kotimaan lennoillakin on todistettava henkilöllisyys ainakin jos enemmän kuin käsimatkatavaraa. Kun varaan netin kautta laivamatkan ja maksan sen, on terminaalissa matkalippua/ hytin avainkorttia hakiessa todistettava henkilöllisyys, kaikkien, jos useampi. Siinä joskus saattavat vähän joustaa, ettei kaikkien mutta ei senkään varaan kannata laskea.
        Kerran en saanut maksamiani konserttilippuja tulostettua. Paikan päällä ei riittänyt ylös kirjoittamani varaus- ja paikkanumerot, vaan piti todistaa henkilöllisyys.
        Joissakin maksutilanteissakin joutuu todistamaan henkilöllisyytensä, samoin pankissa.
        Jne., jne..

Tottahan itse tiedät mitä tarvitset ja mitä et. Itse kuitenkaan en tieten tahtoen jäisi ilman virallista henkilöllisyystodistusta. Vahingossa on joskus päässyt passi vanhenemaan ja siitä on tullut turhaa hässäkkää. Mikäli nyt olisin henkilöllisyystodistuksen tarpeessa, ottaisin mieluummin passin kuin henkilökortin. Monikäyttöisempi ja olisiko peräti vähän halvempikin.

• bessie* kirjoitti:

Ilmeisesti et kovin paljon liiku missään?

Olen tässä kuukauden parin sisään joutunut aika monta kertaa todistamaan henkilöllisyyteni. Viimeksi eilen, kuin hain lapsenlapselle tilaamani mekon asiamiespostista Kauklahdesta.
        Autokorjaamolla oli autovuokraamon edustaja sijaisautoasioita hoitelemassa, hänelle piti näyttää ajokortti.
        Yhteispalvelupisteestä menin hakemaan matkakorttia, siellä piti todistaa henkilöllisyys. Jatkoin kuitenkin sieltä saman asian tiimoilta Hsl:n palvelupisteeseen, ja taas oli todistettava henkilöllisyys.
        Kotimaan lennoillakin on todistettava henkilöllisyys ainakin jos enemmän kuin käsimatkatavaraa. Kun varaan netin kautta laivamatkan ja maksan sen, on terminaalissa matkalippua/ hytin avainkorttia hakiessa todistettava henkilöllisyys, kaikkien, jos useampi. Siinä joskus saattavat vähän joustaa, ettei kaikkien mutta ei senkään varaan kannata laskea.
        Kerran en saanut maksamiani konserttilippuja tulostettua. Paikan päällä ei riittänyt ylös kirjoittamani varaus- ja paikkanumerot, vaan piti todistaa henkilöllisyys.
        Joissakin maksutilanteissakin joutuu todistamaan henkilöllisyytensä, samoin pankissa.
        Jne., jne..

Tottahan itse tiedät mitä tarvitset ja mitä et. Itse kuitenkaan en tieten tahtoen jäisi ilman virallista henkilöllisyystodistusta. Vahingossa on joskus päässyt passi vanhenemaan ja siitä on tullut turhaa hässäkkää. Mikäli nyt olisin henkilöllisyystodistuksen tarpeessa, ottaisin mieluummin passin kuin henkilökortin. Monikäyttöisempi ja olisiko peräti vähän halvempikin.

Heh..en ainakaan tuollasissa paikoissa liiku missä sinä. Mulla mahtaa olla aika tylsä elämä. :)
        Autoa ei ole, matkakortti on ja sen vaihtaminen on onnistunut ilman henkkaria samoin taxikorttiinkaan en tarvinnu henkkaria. En lennä enkä seilaa. En käy teattereissa enkä tilaa silloin lippujakaan.
        Passikin mun tapauksessa tuntuis pröystäilyltä kun en matkusta joten heinäkuussa jos henkkarit hankin ne saa olla ne. :)

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

Heh..en ainakaan tuollasissa paikoissa liiku missä sinä. Mulla mahtaa olla aika tylsä elämä. :)
        Autoa ei ole, matkakortti on ja sen vaihtaminen on onnistunut ilman henkkaria samoin taxikorttiinkaan en tarvinnu henkkaria. En lennä enkä seilaa. En käy teattereissa enkä tilaa silloin lippujakaan.
        Passikin mun tapauksessa tuntuis pröystäilyltä kun en matkusta joten heinäkuussa jos henkkarit hankin ne saa olla ne. :)

Käsittääkseni henkilökohtaista matkakorttia hankittaessa on todistettava henkilöllisyys. Samoin jos on oikeutettu joihinkin 'henkilökohtaisiin' alennuksiin.
        Sitä en sitten tiedä, että tarvitseeko vaihtaessa enää mitään todistaa, minulla kun on tapana jo jonottaessa kaivaa valmiiksi passi ja oikealta sivulta valmiiksi avattuna het kättelyssäi se antaa, eipä tarvitse ääneen kailotella tietojaan.
        Asioiden jouduttamiseksi minä tosin näin toimin, en niinkään henkilötietojani suojatakseni.

Jokainen kai elää elämäänsä niin kuin parhaaksi näkee, omat resurssinsa tietäen. Kotona viihtyminen ei minun mielestäni tarkoita tylsää elämää.
        Passi tai henkilökortti, eikös ne molemmat ole virallisia henkilöllisyystodistuksia, eikä passi mitään "pröystäilyä ole.
        Kannattaako sitä nyt ihan lukkoon lyödä, ettei koskaan tule menemään vaikkapa Tallinnaan?

• bessie* kirjoitti:

Käsittääkseni henkilökohtaista matkakorttia hankittaessa on todistettava henkilöllisyys. Samoin jos on oikeutettu joihinkin 'henkilökohtaisiin' alennuksiin.
        Sitä en sitten tiedä, että tarvitseeko vaihtaessa enää mitään todistaa, minulla kun on tapana jo jonottaessa kaivaa valmiiksi passi ja oikealta sivulta valmiiksi avattuna het kättelyssäi se antaa, eipä tarvitse ääneen kailotella tietojaan.
        Asioiden jouduttamiseksi minä tosin näin toimin, en niinkään henkilötietojani suojatakseni.

Jokainen kai elää elämäänsä niin kuin parhaaksi näkee, omat resurssinsa tietäen. Kotona viihtyminen ei minun mielestäni tarkoita tylsää elämää.
        Passi tai henkilökortti, eikös ne molemmat ole virallisia henkilöllisyystodistuksia, eikä passi mitään "pröystäilyä ole.
        Kannattaako sitä nyt ihan lukkoon lyödä, ettei koskaan tule menemään vaikkapa Tallinnaan?

En mä muista kysyttiinkö joskus aikoinaan mitään paprua ku hain matkakorttia, mun mielestä riitti ku vaihtu noi jutut, niin esitti sen vanhan ja niinhän se menee nyt kanssa ku tulee se uudistus. "etuuksia" hankkiessa riittää jos on kelan myöntämä selvitys mukana ja jos ei ole, niin ne soittaa ja asia on sillä selvä, tai ainakin mulle kävi niin.

Tarkoitin tolla "pröystäilyllä" itseäni, en niitä jotka sitä todella tarvii.

Mul on ollu täs kolmekin kertaa ollu mahollisuus käydä tallinnassa ja ilmatteeks, mut kun ei jotenkin vaan kiinnosta. Ja enhän mä nyt silleen ole sanonut ettenkö hankkis jossain vaiheessa uusiksi henkkareita, kerroin vaan etten ole niitä tarvinnu.

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

En mä muista kysyttiinkö joskus aikoinaan mitään paprua ku hain matkakorttia, mun mielestä riitti ku vaihtu noi jutut, niin esitti sen vanhan ja niinhän se menee nyt kanssa ku tulee se uudistus. "etuuksia" hankkiessa riittää jos on kelan myöntämä selvitys mukana ja jos ei ole, niin ne soittaa ja asia on sillä selvä, tai ainakin mulle kävi niin.

Tarkoitin tolla "pröystäilyllä" itseäni, en niitä jotka sitä todella tarvii.

Mul on ollu täs kolmekin kertaa ollu mahollisuus käydä tallinnassa ja ilmatteeks, mut kun ei jotenkin vaan kiinnosta. Ja enhän mä nyt silleen ole sanonut ettenkö hankkis jossain vaiheessa uusiksi henkkareita, kerroin vaan etten ole niitä tarvinnu.

Sitähän minä vaan että jos ja kun kumminkin on joskus virallisen henkilöllisyystodistuksen hankkimassa, niin olisihan se passi kahdesta noin saman hintaisesta ja suunnilleen samalla vaivalla hankittavasta vähän parempi vaihtoehto. Passi kun korvaa aina henkilökortin, mutta henkilökortti ei aina passia.

• vais kuis

Jos likastasi tuli alaikäinen, sinä nuorruit muutaman vuoden?

• posari

Mulla on ajokortti jonka sain 1975 ja passi mulla on aina voimassa.
      En edes ymmärrä mihin henkkareita tarvii nykyaikana?
      Vähän älykääpiö-hommaa tuo Alkon toiminta mielestäni. No, se nyt muutenkin monopolina kukkoilee :(

• boxeri.

Meinaatko, että pitkäpartaiselle 15-vuotiaalle jannulle myytäisiin kossua kassikaupalla?
        Noin vain?

• boxeri. kirjoitti:

Meinaatko, että pitkäpartaiselle 15-vuotiaalle jannulle myytäisiin kossua kassikaupalla?
        Noin vain?

Olin opiskeluaikoina Alkossa työssä. Kiva työpaikka tykkäsin, mutta tänä päivänä myyjien toiminta ole läheskään niin tiukkapiipoista hommaa kuin silloin kahdeksankytluvulla. Mainitsinkin tuolla jossain, että alkoholilaki on Suomessa tiukka, ihan liian tiukka, mutta minkäpäs teemme.

• posari
        boxeri. kirjoitti:

Noin vain?

No en, mutta Nittamixin kirjoituksesta päättelin, että lapsella oli asialliset paperit vaan ei päivitetyt. Jotenkin ajattelen, että nykylapsella on ainakin passi josta selviää henkilöllisyys. No jaa, (korppiksen?) jossain aloituksessa tulikin ilmi, ettei läheskään kaikki matkustele. Itselle ei muistu mieleen kun omille lapsilleni hain passit kun he olivat vaippaikäisiä. Sori, aina ei osaa asettua kaikkien nahkoihin.

• osteri.

Olin opiskeluaikoina Alkossa työssä. Kiva työpaikka tykkäsin, mutta tänä päivänä myyjien toiminta ole läheskään niin tiukkapiipoista hommaa kuin silloin kahdeksankytluvulla. Mainitsinkin tuolla jossain, että alkoholilaki on Suomessa tiukka, ihan liian tiukka, mutta minkäpäs teemme.

Jo on Suomen juontiluvut tänälläänkin korkealla.

• posari kirjoitti:

No en, mutta Nittamixin kirjoituksesta päättelin, että lapsella oli asialliset paperit vaan ei päivitetyt. Jotenkin ajattelen, että nykylapsella on ainakin passi josta selviää henkilöllisyys. No jaa, (korppiksen?) jossain aloituksessa tulikin ilmi, ettei läheskään kaikki matkustele. Itselle ei muistu mieleen kun omille lapsilleni hain passit kun he olivat vaippaikäisiä. Sori, aina ei osaa asettua kaikkien nahkoihin.

Muistaakseni esikoinen oli mun passilla ihan natiaisena. Kuopuksella on aina ollut oma passi.

• posari kirjoitti:

Mulla eikä likalla ole koskaan ollu passia, kun emme ole matkustaneet mihinkään.

• Risteilen haen paket

Nitttaminax,ettekö edes Ruotsin laivalla Tukholmaan? Kun haen paketin postista, tilaan verkkokaupoista vaatteita ja kosmetiikkaa, joudun näyttämään ,jonkin henkiöpaperin, näytän ajokortin ,se kelpaa postiin.

• No en edes tukholmassa, mitä ihmettä mä siel tekisin. Joskus nuoruudessa käyny, eikä kiinnosta toista kertaa. Mä laskin tossa et jotakuinkin 20 vuotta olen hyvin pärjännyt ilman virallisia papereita. Mulla koko aikana ollu ku kuvallinen kelakortti, paitsi nyt viimeset viis vuotta henkkarit joita en siis ole tarvinnut kertaakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe