TSH-arvot kohta nollassa

kari.viking1

Samalla kuin on mitattu T4-V arvoja vuodan aikana on mitattu TSH arvoja. 14.03.2013 T4-V lähtöarvo oli12. Sitten lisättiin lääkitystä ja jo testissä 24.04.2013 T4-V arvo oli 18 TSH 0.08. Seuraava testi, kun painonlasku taas pysähtyi16.01.2012 oli T4-V 14 eli taas vajaatoiinnan puolella ja TSH 0,12. Lääkettä lisättiin eli 2 tabletta thyroksiinia ja 11.03.2014 T4-V oli 16 ja TSH 0.02.
Mistä johtuu tuo erittäin matala TSH arvo? vaikuttaako se kejoni toimintoihin. Voiko sitä lääkitä johonkin. Olen elänyt hyvin niukkakalorisella (1000 kcal/vrk) dieetillä vuoden mutta näiden kilpirauhasongelmien takia en ole päässyt tavoitteisiin.
Onko kokemuksia ja erityisesti tietoa näin matalasta TSH-arvosta?
Kiitos!

10

17125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T4V tärkeämpi

      Sentraalisessa eli aivolisäkeperäisessä vajaatoiminnassa TSH on aina alhainen, kun muissa vajaatoimintamuodoissa TSH on koholla optimiin (1-2) nähden. Korkea TSH viestii myös stressistä, mutta ei aina. Näin ollen sinulla ei ole stressiä.

      Terveyskirjaston sivuilta löytyy aivolisäkkeen sairaudet, kilpirauhasen vajaatoiminta ja sentraalinen vajaatoiminta.

      Toinen merkittävä havaintoni oli kohdat T4V18 ja TSH 0,08 sekä T4V 16 ja TSH 0,02. Sinulla TSH menee liikatoiminnan arvoihin myös T4V:n ollessa viitearvojen sisällä (yläraja välillä 20-22 laboratoriokohtaisesti).

      TSH:n merkitystä korostetaan etenkin arvauskeskuksissa liikaa. T4V on varmin "mittari" asiakkaan voinnin lisäksi, kuten Kilpirauhasliittokin toteaa sivuillaan. Seuratkaa siis lääkärisi kanssa T4V:tä vointiisi nähden. TSH on sivuseikka.

      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • Oireet tärkeimmät

      Sama näkemys minullakin kuin ekalla vastaajalla. Vointi on tärkein ja T4-v viitteissä. Jos nuo kaksi muuta on ok ja TSH on viitteen alapuolella, niin olkoon. Olisin vuodepotilas väsymyksestä, jos annostuksiani säädeltäis TSH:n mukaan. Onneksi nykyiset lääkärini ovat hyväksyneet jopa mittaamattoman alhaiset TSH:t.

      Jos annostuksesi on liian pieni, laihtuminen on tosi vaikeaa. Tarkkaule oireitasi, viittaako ne liika- vai vajaatoimintaan. Nämä tulisi huomioida annostuksen mahdollisessa hienosäädössä.

      Kilpirauhanen hidastaa toimintaansa, jos kalorien saanti pudotetaan liian alas. Siksi vajislainen ei saisi laihduttaa vähäkalorisella ENE-dieetillä. 1000kcal/vrk on liian vähän, etenkin, jos olet mies tai painava nainen. Arvioi kulutuksesi jollain energialaskurilla (Sydänliiton ja Valion sivuilla esim. on). Laskurit arvioi kulutuksen terveen mukaan ja vajislaisen kulutus voi olla 10-20% pienempi, joten ota se huomioon. Syö laihduttaessa niin, että saat ravinnosta 300-1000kcal/vrk alle kulutukse, kokosi mukaan. Pienikokoinen ei voi vähentää 100kcal, koska kulitus on niin pieni.

      Yleensä ei saisi mennä alle 1500kcal/vrk, mutta jos olet pieni, voinet mennä 100...200kcal alle sen. Näin pienillä kalorimäärillä et ehkä saa ravinnosta riittävästi ravintoaineita, joten lisäravinteista olisi varmaan hyötyä. Meillä vajislaisilla kun ei ravintoaineet imeydy hyvin solutasolle. Vähäkaloriset laihdutusvalmisteet perustuvat yleensä soijaan ja se on kilpirauhasta hidastava kasvi.

      • Korjaus lukuun

        Pienikokoinen ei voi vähentää 1000kcal/vrk, koska kulutus on niin pieni. Kulutushan on riippuvainen painosta, sukupuolesta ja iästä.


    • Kiitos hyvistä vastauksista. Olen isokokoinen mies ja laihduin 13 kg vuonna 2013 kun kilpirauhasarvot olivat kohdallaa tällä näännyttämisdieetillä 1000 kcal/vrk, mutta kun kilpirauhanen meni vajaatoiminnan puolelle syksyllä painonlasku loppui heti. Nyt siis tilanne että T4-V 16 ja TSH 0,02 ja laihtuminen ei ole alkanut uudelleen Thyroksiiniannoksen allessa 2 tbl. Kävin ravintoterapeutilla ja hänen näkemyksensä oli että min. kalorin saanti 1200 kcal/vrk mutta mieluummin 1400.
      Jos kerran TSH arvolla ei merkitystä aion pyytää lääkäriä nostamaan Thyroksiiniannoksen nostamista 2,5 tbl vrk jotta aineenaihdunta toimisi paremmin ja laihdutus onnistuisi.

    • Oireet tärkeimmät

      Ei todellakaan vaikuta kovin ammattitaitoiselta tuo sinun ravitsemusterapeuttisi. Isokoisena miehenä sinun on syötävä vähintään 1800-2000 kcal/vrk ja sekin voi olla liian vähän! Vähennä kulutuksestasi 500-1000kcal/vrk, ei enempää. Olet ilmeisesti säästöliekillä ja menetät koko ajan lihaksia. Siitä syntyy tulevaisuudessa lisää ongelmia, koska lihot helposti, kun energiaa polttavaa lihasmassaa on vähemmän. Olet ehkä huomannut myös vajiksen oireiden palanneen tai pahentuneen.

      Laihtuminen voi lähteä uudelleen käyntiin, kun syöt muutaman päivän täysin kulutuksesi mukaan (3000 kcal/vrk?) ja jatkat sitten n. 2000 kilokalorilla. (Tarkista energialaskureista huomioden 10-20% vähennykset). Paras opetella jo nyt sellaiset ruokailutavat, joita voit noudattaa lopun elämää. Ei tuhannella kilokalorilla iso mies elä!

      Tässä miehille hyvä tietosivusto: www.suomimies.fi
      Käypä tutustumassa. Toinen on www.kiloklubi.fi.

      Huolehdi erityisesti riittävästä proteiinin ja rasvan saannista.

      Thyroxinin nosto kahdesta kahteen ja puoleen 0,1mg tablettiin on aika raju. Kokeile itse varovaista nostoa ottamalla aluksi neljännes lisää joka toinen päivä ja jos se ei tuo liikatoiminnan oireita kuukaudessa, ota se extra neljännes joka päivä. Pienennä takaisinpäin, jos tulee oireita. Jos et saavuta oireettomutta millään Thyroxinin annostuksella, pyydä sen ohelle Liothyronin. (Lue keskusteluja Liosta) Jos sydämessäsi on jotain vikaa tai olet iäkäs, ole varovainen omatoimisten nostojen kanssa. Useimmiten omat, hyväksi todetut nostot saavat lääkärin siunauksen jälkikäteen.

    • 60V

      IItselläni TSH 0.18 ja T4 15.9. Otan Thyroxinia peräti 2,5 tabl 0,1 mg per päivä. TSH:n pitäisi kuulemma mennä nollille et ok sanoi mun lääkäri. Kiloja tullut 30 viiden vuoden aikana ja jatkuva väsymys. Lisäksi minulla II tyypin diabetes ja luin et noudatettava varovaisuutta diab.lääkkeen ja Thyroxinin kans mut ei tietoo mitä haittavaikutuksia.Thyroxinia olen syönyt kohta 3 vuotta.

    • Anonyymi

      Minulla on nyt TSH 0,17 ja TV4 18,9 olo on tosi hyvä näillä arvoilla tehty kilpirauhasen totaali poisto struuma takia sattumalöydö 4 mm mikrokarsinooma pesäke hyvä kun leikattiin pois kuten äidilläni oli myrkky struuma eli liikatoiminta geeneissä tämä on .Olen 63 vuotias syön vain 100 mikog tyroksiinia ja arvot pysynyt hyvänä.Olen laihtunut 2,5 vuodessa 20 kg hitaasti syömällä 1500 -1800 kaloria kaikki ruuat syön klo.7 - 18 aikaikkunassa en ole ollut nälässä yhtään aivan kun een olisi edes ollu laihdutus kuurilla vaan elämäntapa muuttunut napostelu poissa alkoholia 1 kerran viikossa 2 kuivaa siideriä liikuntaa ei juuri ollenkaan ollut nilka tekonivel leikkauksen takia selkä ongelmia 2 kertaa selkä leikattu polvissa tekonivelet ..tsemmiä kaikille kilpirauhas sairaille

      • Anonyymi

        Moi. Mulla kilppari poistettu kokonaan. Nyt tk lääkäri tuijottaa tuota tsh arvoa ja laskee vaan lääkettä alaspäin. 4.9 tsh 0,30 ja t4v 19,5 oli hän kauhuissaan miten mulla tuo tsh noin alhaalla. No vähensi 0,5 tapettia
        thyroxinin per viikko. 6vko.a ja uudet labrat niin TSH 2,53 t4v 18,8 hänen mielestä nyt on hyvät. Siis onko tuo muka hyvä??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi. Mulla kilppari poistettu kokonaan. Nyt tk lääkäri tuijottaa tuota tsh arvoa ja laskee vaan lääkettä alaspäin. 4.9 tsh 0,30 ja t4v 19,5 oli hän kauhuissaan miten mulla tuo tsh noin alhaalla. No vähensi 0,5 tapettia
        thyroxinin per viikko. 6vko.a ja uudet labrat niin TSH 2,53 t4v 18,8 hänen mielestä nyt on hyvät. Siis onko tuo muka hyvä??

        Minulle sanoi kirurgi, joka leikkasi syövän takia kilpirauhasen pois, että tuo THS pitää olla kilpirauhasen poiston jälkeen viitearvon alarajalla. Alaraja oli silloin 0,4. Nyt näkyy olevan 0,5. En tiedä miksi sitä nostettu. Minulla ths 0,1 ja T4V 18,2. Lääkäri pyytää nyt alentamaan tyroksiini annosta, mutta kun nyt mielestäni olotila hyvä, niin miksi? Mitä haittaa, jos aivot ei tee turhaan ths:sää? Nykyisin nukun hyvin ja nään epätodellisia unia, joissa mukana tuntemiani henkilöitä. Voin nukkua myös pienet päikkärit. Tokihan ths on alle viitearvon, mutta jos tuntee olonsa hyväksi, miksi vielä hakea jotain tiettyä tasoa. Eihän kaikki ole normaalistikaan viitearvojen sisällä, vaan viitearvoissa sanotaan olevan n. 90% väestöstä.
        JH 69v.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe