Kummat ovat paremmat nasta- vaiko kitkarenkaat
Kristiiinan kaupungin ja Kokkolan välisellä alueella?
Molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Ostin auton ja mukana tuli uudehkot kitkarenkaat.
Miten kyseiset renkaat käyttäytyy? Ovatko yhtä hyvät kuin nastat kunhan opettelee ajamaan?
Kitka vs. Nasta
22
3356
Vastaukset
- macce
Älä ihmeessä vaihda uudenkarheita kitkoja nastoihin! Itsellä Conti3.set kitkat, erittäin hyvät. Tottakai aluksi kannattaa ajaa ennakoiden, ja totutella. Vaan hyvin pian huomaat, että kitka on hyväpitoinen, äänetön ja mukava. Voit laittaa ajoissa alle eikä keväällä poislaitolla ole paha kiire.
Pahin tilanne kitkalle on märkä peilijää, vaan siinäkin pärjää täysin hyvin ennakoiden, toisin sanoen kohtuu välimatka ja ajoissa hiljentäminen. Ainoat autotyypit, mihin en kitkoja kaikille keleille suosittele, ovat vanhanajan takaveto jossa ei ole luistonestoa tai ajonvakautusta, tai sitten auto jossa ei ABS-jarruja. Muihin suosittelen lämpimästi! - SRi
Minulla on ollut kaksi talvea kitkat enkä kovin helpolla enää nastarenkaisiin palaa. Kitkat ovat erittäin mukavat ajella etenkin pääteillä ja lumisilla sivuteillä. Kaupunkien kiillottuneet risteysalueet ovat kitkalle ehkä se pahin kompastuskivi. Ensiksi kun kitkarenkaat ostin niin mielessä oli pieni epäilys niiden pitokyvystä mutta ensimmäisten talvikelien koitettua epäilykset vaihtuivat ihastukseen. On uskomatonta miten tiheä lamellointi saa otteen tien pienimmistäkin epätasaisuuksista. Ja voi sitä ihanaa hiljaisuutta. Nastamelu loistaa poissaolollaan. Kitkat ovat jopa hiljaisemmat kuin useat kesärenkaat.
Mutta täytyy kuitenkin muistaa että kaikki eivät pidä kitkarenkaita talvirenkaina ollenkaan. Toisille se nastarengas on ainoa oikea vaihtoehto. Eikä kitkat sovi jokaiseen autoon. Esimerkiksi vanhempiin ABS jarruttomiin autoihin en kitkarenkaita laittaisi. Kokeile miltä ne renkaat alkaa sinusta tuntua. Saatat yllättyä positiivisesti.- Jamppa
et suosittele vanhempiin abs-jarruttomiin autoihin? Toimii siinä missä muissakin autoissa. Itse en suosittele kitkoja sellaiseen autoon, jonka kuljettaja ei osaa pitää tarpeeksi turvaväliä tai hiljentää nopeutta sileällä jäällä. Kuskistahan se on kiinni, vaikka slickseillä voi ajaa kun sopeuttaa ajotyylin olosuhteisiin.
- SRi
Jamppa kirjoitti:
et suosittele vanhempiin abs-jarruttomiin autoihin? Toimii siinä missä muissakin autoissa. Itse en suosittele kitkoja sellaiseen autoon, jonka kuljettaja ei osaa pitää tarpeeksi turvaväliä tai hiljentää nopeutta sileällä jäällä. Kuskistahan se on kiinni, vaikka slickseillä voi ajaa kun sopeuttaa ajotyylin olosuhteisiin.
...siksi että kitkarenkaassa pidon raja on terävämpi. Ilman ABS-jarruja kitkarenkailla mennään hätätilanteessa aika helposti "sukkana". Tokihan ne kitkat VOI laittaa vanhempaankin autoon. Minä vaan en SUOSITTELISI tekemään niin.
- Jamppa
SRi kirjoitti:
...siksi että kitkarenkaassa pidon raja on terävämpi. Ilman ABS-jarruja kitkarenkailla mennään hätätilanteessa aika helposti "sukkana". Tokihan ne kitkat VOI laittaa vanhempaankin autoon. Minä vaan en SUOSITTELISI tekemään niin.
tarkennusta, kiitos. Toki se pidon raja on jäällä jyrkempi kun verrataan samanprofiilisia kumeja mutta mitä se "sukkana" meno noin oikeasti tarkoittaa? Niin ja mikä on korrelaatio vanhan ja absittoman auton välillä?
- nastoja!
Kirjoitit,että sait auton mukana uudehkot kitkarenkaat...toisin sanoen minkähän ikäiset?Mä olen ajanut kitkoilla talvesta -95 lähtien,ilman minkään näköisiä ongelmia.Mutta...olen myös huomannut,että kitkarenkaiden maksimi käyttöikä talviajossa on kolme talvea,jolloinka pito alkaa selvästi heikkenemään jo loppua kohti,vaikka ns. pintaa renkaassa olisikin vielä runsaasti. Ehdottomasti kitkarenkailla pärjää,kun vain muistaa ennakoida ja varoo hieman enemmän pääkallokeleillä.
- hakkapelitta 4
kyllä on nastallistenkin renkaiden maksimi käyttöikä talviajossa kolme talvea ja nastojen pito häviää
- Nokiantyres.com
http://www.nokiantyres.com/nastatvaikitkat
NASTAT VAI KITKAT?
Talvirengasvalinnan ydinkysymystä – nasta- vai kitkarenkaat – kannattaa miettiä hetki. Vaihtoehtoja pohtiessa muutama tarkistuskysymys on paikallaan: miten paljon ajat, millaisilla teillä, millainen kuljettaja olet, miten harjaantunut talviajaja, voitko turvautua julkisiin kulkuneuvoihin vai ajatko lähes aina omalla autollasi, onko autossasi erityisiä turvavarusteita (ajovakaudensäätö- ja luistonestojärjestelmä, ABS-jarrut)? Annamme muutamia vinkkejä helpottamaan valintaasi nastallisten ja nastattomien renkaiden välillä. Valitsetpa kummat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.
Millaisilla teillä ajat?
Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarenkaat. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Jos ajat jäisillä ja polanteisilla sivuteillä, suosittelemme nastarenkaiden hankkimista.
Millainen kuljettaja olet?
Jos olet kokenut ja harjaantunut kuljettaja, voit valita talvirenkaiksesi yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset renkaat. Nykyaikaiset kitkarenkaat pitävät hyvin hankalallakin kelillä ja korjaavat jopa kuljettajan pieniä virheitä. Nastarenkaiden pitokyky on kuitenkin vielä huomattavasti parempi. Tuoreen, talviliikeenteeseen totuttelevan autoilijan on järkevää valita nastarenkaat.
Peilijää tai kovaksi pakkautunut lumi vaatii ennakointia
Jos ajat kitkarenkailla vesijäällä tai kovaksi pakkautuneella lumella, esimerkiksi kiillottuneella risteysalueilla, sinun on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. Näillä alustoilla kitkarengs pitää selvästi huonommin kuin nastarengas.
Tie kutsuu pääkallokelilläkin
Onko auto sinulle työväline? Joudutko lähtemään aamuvarhaisella matkaan, vaikka lumimyräkkä tai hirmuinen pääkallokeli piinaisi? Sinun kannattaa ehdottomasti valita nastarenkaat. Nastarenkaat tasaavat ylivoimaisesti parhaiten kelivaihteluita. Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi.
Autossasi on runsaasti turvavarusteita
Ajatko hyvinvarustellulla, uudella autolla, jossa on ajovakaudensäätöjärjestelmä ja ABS-jarrut? Jos ajotapasi on lisäksi hillitty ja ennakoiva, selviydyt talvesta ilman nastojakin.
Arvostatko hiljaisuutta?
Jos renkaan hiljaisuus on sinulle tärkeä seikka, sinun kannattaa valita kitkarengas, joka on hiljainen myös paljaalla tiellä. Uusien nastarenkaidenkin ohjaamoääni on varsin vähäinen ja vaimea. Nasta- ja kitkarenkaiden melutasoa säätelee mm. EU-direktiivi. Modernit nastarenkaat eivät poikkea äänitasoltaan merkittävästi kitkarenkaista. Nasta- ja kitkarenkaiden melutasoa säätelevät mm. EU-direktiivit.
Kitkarenkailla joustoa asennusaikatauluun
Kitkarenkaat lisäävät asennusaikataulun joustavuutta. Voit asentaa kitkarenkaat autoosi syksyllä hyvissä ajoin ennen liukkaiden talvikelien alkamista. Kitkarenkaat lisäävät ajoturvallisuutta myös keväällä, jolloin lämpötilat vaihtelevat yllättävänkin nopeasti. Voit huoletta ajaa nastattomilla talvirenkaillasi, kunnes lämpötila vakiintuu keväiseksi.
Kitkoilla ympäri vuoden?
Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön. - Nastat!
Rannikolla, jossa lumen sijaan tiet&kadut jäätyvät aina vähän väliä yllättäen, on nastarenkaat ylivoimaisesti järkevämpi vaihtoehto kuin kitkat (joilla ei tee mitään muualla kuin lumessa)!
- SRi
No toi nyt oli taas hieman kärjistetysti sanottu. Samalla logiikalla voisi sanoa että nastarenkaalla ei tee mitään muualla kuin peilijäällä...
Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella. On omista ajotottumuksista ja mieltymyksistä kiinni kumpaa pitää parempana. Suurin osa niistä jotka haukkuvat kitkarenkaita eivät ole todellisuudessa nykyisillä kitkarenkailla edes ajaneet, joten olkaatte hiljaa! Itsekkin epäilin ensin niiden ominaisuuksia mutta nyt kaksi talvea kitkoilla ajaneena en antaisi pois. Sopivat minun mieltymyksiini. - Kit Kat
SRi kirjoitti:
No toi nyt oli taas hieman kärjistetysti sanottu. Samalla logiikalla voisi sanoa että nastarenkaalla ei tee mitään muualla kuin peilijäällä...
Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella. On omista ajotottumuksista ja mieltymyksistä kiinni kumpaa pitää parempana. Suurin osa niistä jotka haukkuvat kitkarenkaita eivät ole todellisuudessa nykyisillä kitkarenkailla edes ajaneet, joten olkaatte hiljaa! Itsekkin epäilin ensin niiden ominaisuuksia mutta nyt kaksi talvea kitkoilla ajaneena en antaisi pois. Sopivat minun mieltymyksiini.Kun katselee pääkaupunki seudun taksien renkaita niin molempia renkaita löytyy tasapuolisesti, nastoja ehkä aavistuksen enemmän.
Oma kokemus 2 talvea ja noin 40tkm ajaneena. Mielipide: Kitkat pitää mielestäni tasaisemmin/ei tuota yllätyksiä. Toisaalta niillä sutii enemmän ja liukkaus tuntuu jo kiihdyttäessä.
ABS/ETC kanssa toimii tosi hyvin. Vanhaan autoon ilman ABS:ää en laittais. - 4wd
SRi kirjoitti:
No toi nyt oli taas hieman kärjistetysti sanottu. Samalla logiikalla voisi sanoa että nastarenkaalla ei tee mitään muualla kuin peilijäällä...
Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella. On omista ajotottumuksista ja mieltymyksistä kiinni kumpaa pitää parempana. Suurin osa niistä jotka haukkuvat kitkarenkaita eivät ole todellisuudessa nykyisillä kitkarenkailla edes ajaneet, joten olkaatte hiljaa! Itsekkin epäilin ensin niiden ominaisuuksia mutta nyt kaksi talvea kitkoilla ajaneena en antaisi pois. Sopivat minun mieltymyksiini."Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella."
Niinkö. Millähän osa-alueella rengasäänen lisäksi kitkarengas muka olisi parempi?!
Aivan niin, ei millään, ei testienkään mukaan! - Kitkoilla
4wd kirjoitti:
"Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella."
Niinkö. Millähän osa-alueella rengasäänen lisäksi kitkarengas muka olisi parempi?!
Aivan niin, ei millään, ei testienkään mukaan!Uusimman Tekniikan maailman testin mukaan kitkarengas oli paras jäisellä tiellä suuntavakavuutta testattaessa ja parhaat kitkarenkaat kilpailivat tasaveroisesti melkein kaikilla osa-alueilla jättäen monia nastarenkaita taakseen. Suurin hyöty on se, että voi vaihtaa ajoissa alle ennen syksyn mustan jään aikaa ja pitää myös keväällä pidempään. Syksyn ohuesta jäästä nasta ei saa edes kunnon otetta ja kokemukseni mukaan kitarengas on silloin parempi.
- Jamppa
Kitkoilla kirjoitti:
Uusimman Tekniikan maailman testin mukaan kitkarengas oli paras jäisellä tiellä suuntavakavuutta testattaessa ja parhaat kitkarenkaat kilpailivat tasaveroisesti melkein kaikilla osa-alueilla jättäen monia nastarenkaita taakseen. Suurin hyöty on se, että voi vaihtaa ajoissa alle ennen syksyn mustan jään aikaa ja pitää myös keväällä pidempään. Syksyn ohuesta jäästä nasta ei saa edes kunnon otetta ja kokemukseni mukaan kitarengas on silloin parempi.
1. Pieni rengasmelu
2. Tasaisempi kuluminen.
Kohdasta 2 ei yleisesti kuule puhuttavan jostain syystä mutta on mielestäni merkittävä tekijä jääpinnalla: kun nastarengas kuluu, siitä lähtee nastoja sieltä täältä, joskus myös monta lähekkäin. Joku renkaista(yleensä vetävät) saattaa menettää paljon enemmän nastoja kuin toinen. Tästä aiheutuu epätasainen jääpito ja levoton ajokäytös joka ilmenee varsinkin lukkojarrutuksessa kun jonkun pyörän nastaton alue jää alas ja toisen pyörän nastallinen alue sattuu alas.
Ja hei, ei se kitka pidä sen paremmin syksy- tai muullakaan jäällä mutta kuluneena käytös on loogisempaa. Ja varsinkin kun käytössä ei ole abseja. Tässä yksi syy miksen ymmärrä eräitä kommentteja kitkarenkaan käyttämisestä tavallisten jarrujen kanssa. - OHOh
Jamppa kirjoitti:
1. Pieni rengasmelu
2. Tasaisempi kuluminen.
Kohdasta 2 ei yleisesti kuule puhuttavan jostain syystä mutta on mielestäni merkittävä tekijä jääpinnalla: kun nastarengas kuluu, siitä lähtee nastoja sieltä täältä, joskus myös monta lähekkäin. Joku renkaista(yleensä vetävät) saattaa menettää paljon enemmän nastoja kuin toinen. Tästä aiheutuu epätasainen jääpito ja levoton ajokäytös joka ilmenee varsinkin lukkojarrutuksessa kun jonkun pyörän nastaton alue jää alas ja toisen pyörän nastallinen alue sattuu alas.
Ja hei, ei se kitka pidä sen paremmin syksy- tai muullakaan jäällä mutta kuluneena käytös on loogisempaa. Ja varsinkin kun käytössä ei ole abseja. Tässä yksi syy miksen ymmärrä eräitä kommentteja kitkarenkaan käyttämisestä tavallisten jarrujen kanssa.1. Rengasäänillä ei ole juuri mitään merkitystä. Autoilun ehdottomasti vähäpätöisimpiä asioita.
2. Tasaisempi kuluminen?!? Minun 320-heppaisen takavetoisen nastarenkaista ei lähde nastoja!
Fakta sen sijaan on, että kitkat pehmeämpinä(huonolaatuisempina...) kuluvat HUOMATTAVASTI herkemmin ja ovat kuluneina suorastaan vaaralliset!
- TM 16/04
Kitkoille JÄLLEEN murskatappio talvirengastestissä!
Kaikki järkeväthän sen tietääkin. - Anonyymi
Kulunut, uusi, merkkivalmistajan huippurengas vai halpa kiinalainen? nuo vaikuttavat eniten.
- Anonyymi
Kitkarenkaat ovat kehittyneet huimasti 2020-luvulla.
- Anonyymi
Enontekiöllä oli hiljattain oikein pääkallokeli ja autoja oli tiellä poikittain ja ojissa tosi paljon. Silloin kitkarenkailla pääsi kaiken läpi vaivattomasti koska niillä jokainen keli on kesäkeli. Nastarenkailla ajavia kuskeja oli terveyskeskuksissa ruuhkaksi asti. Hölmöydestä saa maksaa ja paljon !!!
- Anonyymi
Älä mene rattiin, kun sekotat näköjään vuodenajatkin. Eipä tänäänkään lumimyräkän jälkeen näkynyt liikenteessä kuin rapisevarenkaisia autoja...
- Anonyymi
Minäpä kerron kumpi parempi: Jos lunta ja jäätä niin nastarengas on parempi. Jos paljas asfaltti niin nastaton parempi. Jäällä nastaton rengas on hengenvaarallinen. Tämän vuoksi nastattomat talvirenkaat pitäisi Suomessa kieltää.
- Anonyymi
50 vuotta aina nastoilla. Nyt ekat kitkat Continalilta. Aika näyttää miten pärjätään nelivetoisella. Ainaski nyt kuukauden aikana pelittäneet hyvin. Hyvät ajaa, hiljaiset, pito hyvä.
Peilijäällä kokemukset vielä puuttuvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124570MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912356Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5641785Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491- 91453
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331118Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219990Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3948