Kitka vs. Nasta

Mako

Kummat ovat paremmat nasta- vaiko kitkarenkaat
Kristiiinan kaupungin ja Kokkolan välisellä alueella?

Molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Ostin auton ja mukana tuli uudehkot kitkarenkaat.

Miten kyseiset renkaat käyttäytyy? Ovatko yhtä hyvät kuin nastat kunhan opettelee ajamaan?

17

3117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • macce

      Älä ihmeessä vaihda uudenkarheita kitkoja nastoihin! Itsellä Conti3.set kitkat, erittäin hyvät. Tottakai aluksi kannattaa ajaa ennakoiden, ja totutella. Vaan hyvin pian huomaat, että kitka on hyväpitoinen, äänetön ja mukava. Voit laittaa ajoissa alle eikä keväällä poislaitolla ole paha kiire.

      Pahin tilanne kitkalle on märkä peilijää, vaan siinäkin pärjää täysin hyvin ennakoiden, toisin sanoen kohtuu välimatka ja ajoissa hiljentäminen. Ainoat autotyypit, mihin en kitkoja kaikille keleille suosittele, ovat vanhanajan takaveto jossa ei ole luistonestoa tai ajonvakautusta, tai sitten auto jossa ei ABS-jarruja. Muihin suosittelen lämpimästi!

    • SRi

      Minulla on ollut kaksi talvea kitkat enkä kovin helpolla enää nastarenkaisiin palaa. Kitkat ovat erittäin mukavat ajella etenkin pääteillä ja lumisilla sivuteillä. Kaupunkien kiillottuneet risteysalueet ovat kitkalle ehkä se pahin kompastuskivi. Ensiksi kun kitkarenkaat ostin niin mielessä oli pieni epäilys niiden pitokyvystä mutta ensimmäisten talvikelien koitettua epäilykset vaihtuivat ihastukseen. On uskomatonta miten tiheä lamellointi saa otteen tien pienimmistäkin epätasaisuuksista. Ja voi sitä ihanaa hiljaisuutta. Nastamelu loistaa poissaolollaan. Kitkat ovat jopa hiljaisemmat kuin useat kesärenkaat.

      Mutta täytyy kuitenkin muistaa että kaikki eivät pidä kitkarenkaita talvirenkaina ollenkaan. Toisille se nastarengas on ainoa oikea vaihtoehto. Eikä kitkat sovi jokaiseen autoon. Esimerkiksi vanhempiin ABS jarruttomiin autoihin en kitkarenkaita laittaisi. Kokeile miltä ne renkaat alkaa sinusta tuntua. Saatat yllättyä positiivisesti.

      • Jamppa

        et suosittele vanhempiin abs-jarruttomiin autoihin? Toimii siinä missä muissakin autoissa. Itse en suosittele kitkoja sellaiseen autoon, jonka kuljettaja ei osaa pitää tarpeeksi turvaväliä tai hiljentää nopeutta sileällä jäällä. Kuskistahan se on kiinni, vaikka slickseillä voi ajaa kun sopeuttaa ajotyylin olosuhteisiin.


      • SRi
        Jamppa kirjoitti:

        et suosittele vanhempiin abs-jarruttomiin autoihin? Toimii siinä missä muissakin autoissa. Itse en suosittele kitkoja sellaiseen autoon, jonka kuljettaja ei osaa pitää tarpeeksi turvaväliä tai hiljentää nopeutta sileällä jäällä. Kuskistahan se on kiinni, vaikka slickseillä voi ajaa kun sopeuttaa ajotyylin olosuhteisiin.

        ...siksi että kitkarenkaassa pidon raja on terävämpi. Ilman ABS-jarruja kitkarenkailla mennään hätätilanteessa aika helposti "sukkana". Tokihan ne kitkat VOI laittaa vanhempaankin autoon. Minä vaan en SUOSITTELISI tekemään niin.


      • Jamppa
        SRi kirjoitti:

        ...siksi että kitkarenkaassa pidon raja on terävämpi. Ilman ABS-jarruja kitkarenkailla mennään hätätilanteessa aika helposti "sukkana". Tokihan ne kitkat VOI laittaa vanhempaankin autoon. Minä vaan en SUOSITTELISI tekemään niin.

        tarkennusta, kiitos. Toki se pidon raja on jäällä jyrkempi kun verrataan samanprofiilisia kumeja mutta mitä se "sukkana" meno noin oikeasti tarkoittaa? Niin ja mikä on korrelaatio vanhan ja absittoman auton välillä?


    • nastoja!

      Kirjoitit,että sait auton mukana uudehkot kitkarenkaat...toisin sanoen minkähän ikäiset?Mä olen ajanut kitkoilla talvesta -95 lähtien,ilman minkään näköisiä ongelmia.Mutta...olen myös huomannut,että kitkarenkaiden maksimi käyttöikä talviajossa on kolme talvea,jolloinka pito alkaa selvästi heikkenemään jo loppua kohti,vaikka ns. pintaa renkaassa olisikin vielä runsaasti. Ehdottomasti kitkarenkailla pärjää,kun vain muistaa ennakoida ja varoo hieman enemmän pääkallokeleillä.

      • hakkapelitta 4

        kyllä on nastallistenkin renkaiden maksimi käyttöikä talviajossa kolme talvea ja nastojen pito häviää


    • Nokiantyres.com

      http://www.nokiantyres.com/nastatvaikitkat

      NASTAT VAI KITKAT?

      Talvirengasvalinnan ydinkysymystä – nasta- vai kitkarenkaat – kannattaa miettiä hetki. Vaihtoehtoja pohtiessa muutama tarkistuskysymys on paikallaan: miten paljon ajat, millaisilla teillä, millainen kuljettaja olet, miten harjaantunut talviajaja, voitko turvautua julkisiin kulkuneuvoihin vai ajatko lähes aina omalla autollasi, onko autossasi erityisiä turvavarusteita (ajovakaudensäätö- ja luistonestojärjestelmä, ABS-jarrut)? Annamme muutamia vinkkejä helpottamaan valintaasi nastallisten ja nastattomien renkaiden välillä. Valitsetpa kummat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.

      Millaisilla teillä ajat?

      Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarenkaat. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Jos ajat jäisillä ja polanteisilla sivuteillä, suosittelemme nastarenkaiden hankkimista.

      Millainen kuljettaja olet?

      Jos olet kokenut ja harjaantunut kuljettaja, voit valita talvirenkaiksesi yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset renkaat. Nykyaikaiset kitkarenkaat pitävät hyvin hankalallakin kelillä ja korjaavat jopa kuljettajan pieniä virheitä. Nastarenkaiden pitokyky on kuitenkin vielä huomattavasti parempi. Tuoreen, talviliikeenteeseen totuttelevan autoilijan on järkevää valita nastarenkaat.

      Peilijää tai kovaksi pakkautunut lumi vaatii ennakointia

      Jos ajat kitkarenkailla vesijäällä tai kovaksi pakkautuneella lumella, esimerkiksi kiillottuneella risteysalueilla, sinun on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. Näillä alustoilla kitkarengs pitää selvästi huonommin kuin nastarengas.

      Tie kutsuu pääkallokelilläkin

      Onko auto sinulle työväline? Joudutko lähtemään aamuvarhaisella matkaan, vaikka lumimyräkkä tai hirmuinen pääkallokeli piinaisi? Sinun kannattaa ehdottomasti valita nastarenkaat. Nastarenkaat tasaavat ylivoimaisesti parhaiten kelivaihteluita. Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi.

      Autossasi on runsaasti turvavarusteita

      Ajatko hyvinvarustellulla, uudella autolla, jossa on ajovakaudensäätöjärjestelmä ja ABS-jarrut? Jos ajotapasi on lisäksi hillitty ja ennakoiva, selviydyt talvesta ilman nastojakin.

      Arvostatko hiljaisuutta?

      Jos renkaan hiljaisuus on sinulle tärkeä seikka, sinun kannattaa valita kitkarengas, joka on hiljainen myös paljaalla tiellä. Uusien nastarenkaidenkin ohjaamoääni on varsin vähäinen ja vaimea. Nasta- ja kitkarenkaiden melutasoa säätelee mm. EU-direktiivi. Modernit nastarenkaat eivät poikkea äänitasoltaan merkittävästi kitkarenkaista. Nasta- ja kitkarenkaiden melutasoa säätelevät mm. EU-direktiivit.

      Kitkarenkailla joustoa asennusaikatauluun

      Kitkarenkaat lisäävät asennusaikataulun joustavuutta. Voit asentaa kitkarenkaat autoosi syksyllä hyvissä ajoin ennen liukkaiden talvikelien alkamista. Kitkarenkaat lisäävät ajoturvallisuutta myös keväällä, jolloin lämpötilat vaihtelevat yllättävänkin nopeasti. Voit huoletta ajaa nastattomilla talvirenkaillasi, kunnes lämpötila vakiintuu keväiseksi.

      Kitkoilla ympäri vuoden?

      Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön.

    • Nastat!

      Rannikolla, jossa lumen sijaan tiet&kadut jäätyvät aina vähän väliä yllättäen, on nastarenkaat ylivoimaisesti järkevämpi vaihtoehto kuin kitkat (joilla ei tee mitään muualla kuin lumessa)!

      • SRi

        No toi nyt oli taas hieman kärjistetysti sanottu. Samalla logiikalla voisi sanoa että nastarenkaalla ei tee mitään muualla kuin peilijäällä...

        Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella. On omista ajotottumuksista ja mieltymyksistä kiinni kumpaa pitää parempana. Suurin osa niistä jotka haukkuvat kitkarenkaita eivät ole todellisuudessa nykyisillä kitkarenkailla edes ajaneet, joten olkaatte hiljaa! Itsekkin epäilin ensin niiden ominaisuuksia mutta nyt kaksi talvea kitkoilla ajaneena en antaisi pois. Sopivat minun mieltymyksiini.


      • Kit Kat
        SRi kirjoitti:

        No toi nyt oli taas hieman kärjistetysti sanottu. Samalla logiikalla voisi sanoa että nastarenkaalla ei tee mitään muualla kuin peilijäällä...

        Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella. On omista ajotottumuksista ja mieltymyksistä kiinni kumpaa pitää parempana. Suurin osa niistä jotka haukkuvat kitkarenkaita eivät ole todellisuudessa nykyisillä kitkarenkailla edes ajaneet, joten olkaatte hiljaa! Itsekkin epäilin ensin niiden ominaisuuksia mutta nyt kaksi talvea kitkoilla ajaneena en antaisi pois. Sopivat minun mieltymyksiini.

        Kun katselee pääkaupunki seudun taksien renkaita niin molempia renkaita löytyy tasapuolisesti, nastoja ehkä aavistuksen enemmän.

        Oma kokemus 2 talvea ja noin 40tkm ajaneena. Mielipide: Kitkat pitää mielestäni tasaisemmin/ei tuota yllätyksiä. Toisaalta niillä sutii enemmän ja liukkaus tuntuu jo kiihdyttäessä.
        ABS/ETC kanssa toimii tosi hyvin. Vanhaan autoon ilman ABS:ää en laittais.


      • 4wd
        SRi kirjoitti:

        No toi nyt oli taas hieman kärjistetysti sanottu. Samalla logiikalla voisi sanoa että nastarenkaalla ei tee mitään muualla kuin peilijäällä...

        Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella. On omista ajotottumuksista ja mieltymyksistä kiinni kumpaa pitää parempana. Suurin osa niistä jotka haukkuvat kitkarenkaita eivät ole todellisuudessa nykyisillä kitkarenkailla edes ajaneet, joten olkaatte hiljaa! Itsekkin epäilin ensin niiden ominaisuuksia mutta nyt kaksi talvea kitkoilla ajaneena en antaisi pois. Sopivat minun mieltymyksiini.

        "Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella."

        Niinkö. Millähän osa-alueella rengasäänen lisäksi kitkarengas muka olisi parempi?!
        Aivan niin, ei millään, ei testienkään mukaan!


      • Kitkoilla
        4wd kirjoitti:

        "Onhan se niin että nastarengas on etevämpi jollain osa-alueella ja kitkarengas toisella."

        Niinkö. Millähän osa-alueella rengasäänen lisäksi kitkarengas muka olisi parempi?!
        Aivan niin, ei millään, ei testienkään mukaan!

        Uusimman Tekniikan maailman testin mukaan kitkarengas oli paras jäisellä tiellä suuntavakavuutta testattaessa ja parhaat kitkarenkaat kilpailivat tasaveroisesti melkein kaikilla osa-alueilla jättäen monia nastarenkaita taakseen. Suurin hyöty on se, että voi vaihtaa ajoissa alle ennen syksyn mustan jään aikaa ja pitää myös keväällä pidempään. Syksyn ohuesta jäästä nasta ei saa edes kunnon otetta ja kokemukseni mukaan kitarengas on silloin parempi.


      • Jamppa
        Kitkoilla kirjoitti:

        Uusimman Tekniikan maailman testin mukaan kitkarengas oli paras jäisellä tiellä suuntavakavuutta testattaessa ja parhaat kitkarenkaat kilpailivat tasaveroisesti melkein kaikilla osa-alueilla jättäen monia nastarenkaita taakseen. Suurin hyöty on se, että voi vaihtaa ajoissa alle ennen syksyn mustan jään aikaa ja pitää myös keväällä pidempään. Syksyn ohuesta jäästä nasta ei saa edes kunnon otetta ja kokemukseni mukaan kitarengas on silloin parempi.

        1. Pieni rengasmelu

        2. Tasaisempi kuluminen.

        Kohdasta 2 ei yleisesti kuule puhuttavan jostain syystä mutta on mielestäni merkittävä tekijä jääpinnalla: kun nastarengas kuluu, siitä lähtee nastoja sieltä täältä, joskus myös monta lähekkäin. Joku renkaista(yleensä vetävät) saattaa menettää paljon enemmän nastoja kuin toinen. Tästä aiheutuu epätasainen jääpito ja levoton ajokäytös joka ilmenee varsinkin lukkojarrutuksessa kun jonkun pyörän nastaton alue jää alas ja toisen pyörän nastallinen alue sattuu alas.

        Ja hei, ei se kitka pidä sen paremmin syksy- tai muullakaan jäällä mutta kuluneena käytös on loogisempaa. Ja varsinkin kun käytössä ei ole abseja. Tässä yksi syy miksen ymmärrä eräitä kommentteja kitkarenkaan käyttämisestä tavallisten jarrujen kanssa.


      • OHOh
        Jamppa kirjoitti:

        1. Pieni rengasmelu

        2. Tasaisempi kuluminen.

        Kohdasta 2 ei yleisesti kuule puhuttavan jostain syystä mutta on mielestäni merkittävä tekijä jääpinnalla: kun nastarengas kuluu, siitä lähtee nastoja sieltä täältä, joskus myös monta lähekkäin. Joku renkaista(yleensä vetävät) saattaa menettää paljon enemmän nastoja kuin toinen. Tästä aiheutuu epätasainen jääpito ja levoton ajokäytös joka ilmenee varsinkin lukkojarrutuksessa kun jonkun pyörän nastaton alue jää alas ja toisen pyörän nastallinen alue sattuu alas.

        Ja hei, ei se kitka pidä sen paremmin syksy- tai muullakaan jäällä mutta kuluneena käytös on loogisempaa. Ja varsinkin kun käytössä ei ole abseja. Tässä yksi syy miksen ymmärrä eräitä kommentteja kitkarenkaan käyttämisestä tavallisten jarrujen kanssa.

        1. Rengasäänillä ei ole juuri mitään merkitystä. Autoilun ehdottomasti vähäpätöisimpiä asioita.

        2. Tasaisempi kuluminen?!? Minun 320-heppaisen takavetoisen nastarenkaista ei lähde nastoja!
        Fakta sen sijaan on, että kitkat pehmeämpinä(huonolaatuisempina...) kuluvat HUOMATTAVASTI herkemmin ja ovat kuluneina suorastaan vaaralliset!


    • TM 16/04

      Kitkoille JÄLLEEN murskatappio talvirengastestissä!
      Kaikki järkeväthän sen tietääkin.

    • Anonyymi

      Kulunut, uusi, merkkivalmistajan huippurengas vai halpa kiinalainen? nuo vaikuttavat eniten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe