kätilöiden huono kohtelu...

väärinymmärrettymami

mä haluan kertoa mun kokemuksen eräästä ikävästä tilanteesta,koitan kertoa sen mahd lyhyesti ja helposti kaiken tän tunne myrskyn keskellä! siispä: olen 26 vuotias 3viikon ikäisen tytön äiti .ennen raskautta kärsin pahasta paniikki häiriöstä johon minulla oli lääke xanor,selkäkipuihin sain panacod lääkkeen.

kun sain tietää raskaudestani en enään lääkkeitä hakenut,10vuotta paniikkia takana alkuun tuntui pelottavalta olla ilman lääkkettä mutta olin päättänyt kuitenkin sen lopettaa lapsen takia,tästä kerroin neuvolassakin.kuitenkin paniikkia minulel ei juurikaan esiintynyt ja raskauskin sujui hyvin,olin hyvin ylpeä itsestäni kun vuosien piina ei seurannut raskaus ajalleni vaan kykenin nauttimaan ilamn minkäänlaista ahdistusta. siitä huolimatta pidin tiiviisti yhetyttä mielenterveys toimistoon josa kävin puhumassa välillä,halusin varmistaa että ehkä puhumalla jolelkin näistä paniikkikin pysyisi varmemminloitolla.

ollessani viimesilläni n.2vko ennen synnytystä neuvolasa todettiin lapsen sydän äänet monotomiseksi joten sain lähetteen sairaalaan käyrille,kaikki oli ok. ja minua kehotettiin tulemaan uudestaan mikäli lapsi vaikuttaa "hiljaiselta" .olin tietysti peloissani ja huolissaan ja menin seuraavanakin päivänä käyrään...

3mannen kerran mennessäni käyrään oli alkanut ekat klovat supistukset ja halusin varmistaa onko nyt synnytys käynnitynyt?enhän minä voinut ensisynnyttäjänä tietää millon varmasti pitää synnyttämään lähteä ja minua puhelimessakin kehotettiin tulemaan näytille,näin tein. vielä ei kuitenkaa nollut aika synnyttämään ja minut laitetiiin kotiin kipujeni kanssa. joka paikka akolotti en ollut nukkunut moneen päivään hyvin selkäkin reistaili,muistin kun neuvolasta sanottiin että panacodia voin syödä jso kipuja tulee. harkistin pitkään otanko panacodin vai en? kuietnkin näin parhaaksi ottaa se panacod kun koura kaupalla syödä paratabsia joka mitään auta. kivut helpottuivat sen verran että sain pari tuntia nukuttua ...

aamulla heräsin todelal koviin kipuihin,menin taas lääkärille jossa todettiin että synnytys alkanut. sitä en kuitenkaan tiennyt että katilö oli kirjoitatnut tietoihini mm: " haisee makealta,epäilee lääkekiden väärin käyttöä ja minulle ei saa antaa kovia kipulääkekitä varmuuden vuoksi!" tästä epäilyksestä hän ei minulle mainunnut mitään vaan lähetti minut synnyttämään.

mistään tästä merkinnästä tietämättäni,synnytys huoneessa minulta kätilö uteli jatkuvasti mitä lääkettä olen ottanut,ja paljonko? vaikak rehellisesti kerroin sne yhden panacodin ottaneeni,vastus ei kuitenkaan kelvannut vaan utelu jatkui koko synnytyksen ajan! "kerro nyt paljonko oikeasti olet ottanut? se on vaan lapsen parhaaksi" "oletko nauttinut xanor lääkettä ja paljonko ?" jne...

muistan kuinka ponnistus vaiheessakin tämä kätilö virnuillen kysyi että " kuinkas oletkaan noin rauhallinen?" olin aivan loppu ,olin varma jo että lapsi ei alakautta edes pääse syntymään aj että omat voimat ei riittäisi ponnistamaan enempää.... terve tyttö kuitenkin syntyi!

itkuisuuden takia lapsi otettiin yöksi kätilöiden huoneeseen jotta saamme nukkua yön rauhassa. aamulla minulle tuli tämä meidän kauhea kätilö vielä utelemaan minulta montako todellisuudessa olen lääkkeitä ottanut ja mitä? en siis muutakun sen yhden panacodin neuvolan ja lääkärin luvalla. sitten: "meille on ilmoitettu että sinulla epäillään lääkkeiden väärin käyttöä raskuden aikana joten lapseltasi otetaan huume-mekonium ja ilmoitamme sinusta sossuuun!!" olin aivan ymmälläni en meinannut saada sanoja suustani... ja parin tunnin päästä olikin jo sossu täti meidän kanssa huoneessa kerroimme tietysti että kyseessä on väärin käsitys ,kätilömme oli niin röyhkeä meitä kohtaan että jouduimme vaihtamaan toiseen.ei edes meinannut panadolia antaa jälki supistuksiin ,en muka voinut olla kipeä. ja tätä lääke asiaa meidän piti selvittää kaikille kätilöille koska emme halunnuut heidän leimaavan meitä kuulematta meidän puolta tarinasta,. kotiin päästyänio tilasin omalta saioraalalta ja synnytys sairaalastani omat tietoni... järkytyin lukemastani! oli mm lisätty "käyttäöä xanoria paniikki häiriöön ja SITÄKIN AIVAN LIIKAA!" enhänm minä ole edes xanoreita syönyt raskauden aikana ! ja että minulle ei missään nimessä saa antaa kovia kipulääkkeitä väärin käytön vuoksi! :O teimme tästä ilmoitusken aj nyt odottelen vastausta! pelkään vaan että koko vauva aika menee minulta ohi tän asian takia... :(

18

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärinymmärrettymami

      ja siis minulla ei todellakaan mitään lääkkeiden väärinkäyttö ongelmaa ole! tästä pancod asiasta haen terkkarilta vielä kirjallisen lausunnon että häneltäkin olin luvan saanut .ja koneilta näkee etten xanoria ole hakenut raskauden aikana! tekivät jo alussa sen virheen ettei minulle infottu tästä epäilyksestä vaan tollasta paskaa kirjattiin suoraan tietoihini! ens viikolla tulee sossut koti käynnille,niillekkin kerroin tästä tapauksesta ja tulen kertomaan enemmän kasvotusten... kai tässä ois paras otta ayhteyttä myös asianajajaan? onko muilla samantapasia kokemuksia? ja miten toimitte?

      • xym

        Ei ole samantapaisia kokemuksia. Tiedän kuitenkin miten kätilön pienikin väärä repliikki tai toimi pelästyttää ja jää vaivaamaan pitkiksi ajoiksi. Kolme lasta olen itse synnyttänyt ja varsinkin viimeisestä reisusta jäi huono maku "loppuiäksi", osin kätilön takia ja osin muista syistä olin ennestäänkin masennusherkässä tilassa.
        Niin että todella tökerösti toimittu kätilöltä. Jossakin synnytysoppaassa sanotaan "olet kuningatar synnyttäessäsi" tms., no eipä tuossa mitään voittajafiilistä tai luottamuksellista asiakassuhdetta päässyt syntymään. Helkuttiako nuoren ensisynnyttäjän synnytysfiiliksiä tuolla lailla kehtaa mennä latistamaan. Olisi voinut vaikka poltot loppua hormonaalisesti hänen takiaan.
        Olen pahoillani puolestasi. Tee kirjallinen valittus sairaalan johdolle kohtelustasi. Vaikkapa neuvolassa neuvovat minne valitus osoitetaan.Kätilö ylitti valtuutensa moneen kertaan.


    • voi jestas

      Sinuna ottaisin yhteyttä asianajajaan ja kyseisten hoitajien esimiehiin.
      Tuollaista ei missään tapauksessa saa sattua EI EDES VÄÄRINKÄSITYKSENÄ ole hyväksyttävää vaan halventavaa ja verrattavissa jopa kunnianloukkaukseen. Hullua touhua, ei muuta kun asia eteenpäin.

    • 33+0

      Kauheata :o nyt alkoi pelottaa miten suhtautuvat, kun synntykyseen tulee lähtö, olen nimittäin saanut Opamox-lääkkeelle reseptin, kun on nukkumisvaikeuksia ollut vähän väliä raskauden aikana, Olen kuitenkin ohjeita noudattanut enkä ole edes kahteen viikkoon tarvinnut koko lääkettä.

      Erittäin tökeröä käytöstä sait kyllä osaksesi! Toivottavasti saa kyseinen kätilö ansionsa mukaan

      • Yllätysvauva ulkom.

        Käsittääkseni synnytysvuodeosastolla annettava nukahtamislääke on juurikin Opamoxia?

        Aloittajalle: onpa ollut tökeröä käytöstä synnärillä! Mulla on käytössä Xanor ja Triptyl, joista ei mitään nalkutettu. Olin suurimman osan raskaudesta ulkomailla, jossa paikallinen äitiyspolin psykiatri kertoi, ettei hän suosittele naisia lopettamaan tai edes vähentämään lääkityksiään raskausaikana! Olin itse eri mieltä ja soittelinkin vanhalle lääkärilleni Suomeen. Tehtiin lääkitysten vähentämis/lopettamissuunnitelma. Ihan lääkkeettömäksi en päässyt (yksinhuoltajuus aiheutti ylimääräistä stressiä), mutta minimiannoksista ei ollut lapselle mitään haittaa.


      • Opamoxia poskeen
        Yllätysvauva ulkom. kirjoitti:

        Käsittääkseni synnytysvuodeosastolla annettava nukahtamislääke on juurikin Opamoxia?

        Aloittajalle: onpa ollut tökeröä käytöstä synnärillä! Mulla on käytössä Xanor ja Triptyl, joista ei mitään nalkutettu. Olin suurimman osan raskaudesta ulkomailla, jossa paikallinen äitiyspolin psykiatri kertoi, ettei hän suosittele naisia lopettamaan tai edes vähentämään lääkityksiään raskausaikana! Olin itse eri mieltä ja soittelinkin vanhalle lääkärilleni Suomeen. Tehtiin lääkitysten vähentämis/lopettamissuunnitelma. Ihan lääkkeettömäksi en päässyt (yksinhuoltajuus aiheutti ylimääräistä stressiä), mutta minimiannoksista ei ollut lapselle mitään haittaa.

        Kyllä, Opamoxia antavat myös osastolle ENNEN synnytystä tarkkailuun otetuille äideille, jos ei saa unta. Eli se näkyy olevan raskauden aikana ensisijaisesti annettava nukahtamislääke. Ei pitäisi siis olla ongelmaa, jos sitä on määrätty :)


      • bbb1
        Yllätysvauva ulkom. kirjoitti:

        Käsittääkseni synnytysvuodeosastolla annettava nukahtamislääke on juurikin Opamoxia?

        Aloittajalle: onpa ollut tökeröä käytöstä synnärillä! Mulla on käytössä Xanor ja Triptyl, joista ei mitään nalkutettu. Olin suurimman osan raskaudesta ulkomailla, jossa paikallinen äitiyspolin psykiatri kertoi, ettei hän suosittele naisia lopettamaan tai edes vähentämään lääkityksiään raskausaikana! Olin itse eri mieltä ja soittelinkin vanhalle lääkärilleni Suomeen. Tehtiin lääkitysten vähentämis/lopettamissuunnitelma. Ihan lääkkeettömäksi en päässyt (yksinhuoltajuus aiheutti ylimääräistä stressiä), mutta minimiannoksista ei ollut lapselle mitään haittaa.

        Mä myös pelkään, että jos alan joskus vielä odottamaan lasta, ja jos en pysty täysin lopettamaan mielialalääkettä, niin mahtaakohan lapselle tulla vieroitusoireita synnyttyään. Katsottiinko sun vauvaasi erityisesti niiden vieroitusoireiden varalta? Ilmeisesti sinun vauvallasi ei ollut mitään oireita? Hienoa, että vauvallasi meni kaikki hyvin!


    • pippurimauste

      Tosi hirveä tilanne. Toivottavasti pian selviää. Itse kotikäynnillä sanoisin just tosta että sen voi tarkistaa ettet ole koko lääkettä hakenut pitkään aikaan. Ja pitäisihän testinkin puhua samaa ettet ole toiminut väärin. Paljon siunausta! On tosi rankkaa olla epäilyksen alla. Mua varmaan epäiltiin lapseni pahoinpitelystä kun yhden taudin takia hänellä on mustelmaherkkyyttä. Mustelmia valokuvattiin, oli ylimääräinen lääkärikäynti jne. Kaikki kuitenkin loppui kun verikokeessa näkyi tuo tauti. Mut kyllä se pisti päätä sekaisin se tilanne. Kiitos Herralle etten joutunut vauvastani eroon. Koita pysyä rauhallisena ja positiivisena. Eihän ole mitään todisteita noille väitteille. Rukoilen että kaikki menee hyvin ja kätilökin näkee tilanteen oikein.

    • cxvxvz

      Onko kyseinen lääke e-reseptillä? SInulla on silloin oikeus pyytää terveydenhoitajaa tarkistamaan e-reseptikeskuksesta milloin viimeksi olet lääkettä hakenut ja antaa siitä dokumentti sinulle. Sinne jää muistiin kaikki apteekkihaut päivämäärineen.

    • bbb1

      Todella törkeätä käyttäytymistä kätilön osalta. Mulla oli myös epäystävällinen kätilö, ja olin ahdistunut synnytyksen jälkeen. Otin yhteyttä kätilön esimieheen ja sen jälkeen minun mieleni parani huomattavasti. Toivottavasti valituksen kautta myös sinun mielesi kohenee. Jos minä miettisin itseäni sinun tilanteessa, niin olisin kyllä tosi ahdistunut. Sinä puolestasi vaikutat vahvalta ihmiseltä. Hienoa, että olet jaksanut pistää asian vireille jo noin pian sairaalasta kotiutumisen jälkeen.

      Kyselikö kätilö sun lääkityksestä sinun miehesi läsnäollessa (siis jos sinulla oli mies mukana)? Olen ymmärtänyt, että vaitiolovelvollisuus koskee myös aviomiestä, eli lääkityksestä ei saisi jutella miehen läsnäollessa. Mites teillä muilla? Onko kätilö tai lääkäri jutellut lääkitysasioista miehen läsnäollessa?

    • väärinymmärrettymami

      kyllä,ne etenkin alussa oli koko aika tarkkailemas sitä,ja kun laps oli itkunen kun synty niin epäilivät tosiaan että johtus mun "väärinkäytöstä". onneks oli tosiaan mieskin vieressä ja kuuli nää kyselyt...

      jouduin myös kaavintaan 2viikkoa synnytyksen jälkeen ,siellä mulle annettiin kätilö "maria" joka siis saattoi olla juurikin tämä maria joka minusta alunperin ilmoituksen teki!? ja se halus koko aika että toisin lapseni sinne kätilöiden huoneeseen operaation ajaksi,vaikka useaan kertaan sanoin että lapsi pärjää isänsä kansa se muutama tunti kun korviketta kaapissa. "joo ,mutta isäkin voi oottaa täälä niin me kyllä katsotaan lapsen perään!" tais haluta vaan tarkkailla sitä ja kirjottaa lisää P***aa!

      ja siis näitä kätilöita on 2 ja eri paikka kunnalta lääkärin käynnit ja käyrät olen käynyt kotipaikka kunnallani ja synnytin 30km päässä. ens viikolla alan soitella potilasasia miehelle jos ei tuu sitä vastausta tähän hommaan...

    • eräs vaan

      Toi sinun tapasi kirjoittaa kertoo jo sinun ongelmistasi! Sinun tekstistäsi puuttuu kaikki isot alkukirjaimet, pilkut ja pisteet ovat miten sattuu ja sanoja on kirjoitettu väärin. Kannattaisi oikeasti opetella kirjoittamaan kuin aikuiset ihmiset.

      • ....................

        Jos joku ei osaa kirjoittaa ei tarkoita automaattisesti, että hän käyttäisilääkkeitä väärin. Aloittajaa on kohdeltu todella asiattomasti.


    • väärinymmärrettymami

      pitäisi varmaan myös mainita että minulla on lukihäiriö,se jäi tästä kertomatta kun en oleta sen olevan oleellinen asia tätä hommaa!! joten voi hyvinkin olla paljonkin kirjoitus virheitä! mutta se ei todellakana tarkoita että oon sekasin 24/7!

    • väärinymmärrettymami

      no joka tapauksessa. nyt sain vastuksen valitukseeni.pelkän anteeksi pyynnön! ei riitä minulle... kirjoitin uuden jossa vaadin niitä poistamaan kaikki virheelliset tiedot rekisteristäni HETI! vielä odotan toisesta kätilöstä tehtyä valitusta...

      tämä yksi kätilö oli perustellut asian niin ettei kehdannut sanoa epäilystään minulle suoraa etten pahoittaisi mieltäni,vaan pisti muut tekemän hänen hommansa. kyllähän se ois joka tapaukses minulle selvinnyt,mutta tää koko soppa vaan meni isommaks. sossus käytiin 3 kertaa ja nekin totes että ihan turha jatkaa,eivät näe mitään syytä miks oltais niiden asiakkaana enään. sanoin että suostun tarvittaessa myös huume testeihin,niitä eivät ottaneet kun eivät koenneet sitä tarpeelliseksi. kätilön mielestä olin myös ollut väsynyt joka epäilytti häntä ,no tietysti olin olin monta viikkoa nukkunut huonosti,ja raskaana on yleistä olla väsynyt! en ymmärrä miksi kätilö ei tarkistanut tiedoistani että olenko uusinut tätä xanor lääkettä? siellähän se olisi näkynyt ettei oo haettu! miksi hän ei kysynyt suoraan jos todella olisi lapsen parasta ajtellut? miksi ei laittanut huume testiin? miksi ei toiminut potilas oikeuksien mukaan ja kertonut minulle missä mennään?

      • fhhjk

        Kätilö oli ammattitaidoton aloittelija. Kyllähän tuollanen todella suututtaa. Onneksi asia selvisi eikä väärinkäsitys saanut enempää tuulta alleen. Koita ymmärtää että joka alalla on aloittelijoita ja hoitoalallakin opitaan usein kantapään kautta. Sinuna tekisin vielä uudestaan selväksi heille kuinka pahoillasi olet väärinkäsityksestä jotta varmasti oppisivat virheestään. Eli älä säästele kiukkuasi.


    • Väärinymmärtettymami

      Kyse ei ollut aloittelijasta ... sain synnytys sairaalasta sekä kotipaikkakunnan sairaalasta anteeksi pyynnön johtajilta, ja lupasivat ottaa kätilön juttusille ja muistuttaa kuinka potilaita kuuluu kohdella. Vaikka papereihini on kirjattu nämä syytökset vääriksi niin tämä "päihdeäiti" leima on silti jäänyt... :( olin raskaana pari kk sitten (rv 7) ja kovien vuotojen takia kävin tarkistuksessa. No keskenmenohan se oli valitettavasti... lääkäri oli hyvin töykeä ja tokaisi "tämä on varmasti mennyt kesken ulkoistensyiden vuoksi!" Ja tivasi minulta useaan otteeseen olenko varma etten ole itse aiheuttanu keskenmenoa!!!!!???!!! Kehtasi vielä perään sanoa että "kirjoitan pilleri reseptin vai oliko tämä MUKA toivottu lapsi?!"
      Ihan toivottu oli ja todellakaan en itse "abortoinut" itseäni mitenkään !! Samainen lääkäri iökeili myös kaverilleni mm että sen lapsest tulee sairas jos edes selvii synnytykseen asti koska äiti lihava ja poltti raskaus aikana....

      Joo sori kirjotus virheet jo etukätee jos joku ottaa nokkiinsa ;) :D

    • Sitäneuseintekee

      On ihan totta että nuoret leimataan todella herkästi päihdekäyttäjiksi. Tiedänparikin tapausta jolla on kovat kipulääkkeet koviin kipuihin ja siitä syystä ovat silmätikkuina ja saaneet tylyä kohtelua ,vaikkei päihdekäyttöä ole! Eräs ystäväni sai kuulla kunnon moralisoinnin ja kehotettiin ottaan yhteys riippuvuus klinikalle...hän ei käytä huumeita vaan kärsii pahoista kroonisista kivuista johon lääkärin määräämä resepti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe