Mikä ihmeen tarve näillä eukoilla on kinuta elareita? Lapsen menot on erittäin minimaaliset, on aivan tarpeeksi että mies maksaa sen minimin 150e/kk/lapsi. Eukot saavat lapsilisätkin sekä niiden kuuluu maksaa itsekin saman verran kuin mies. Meneekö yhteen lapseen muka yli 400e/kk? Saa menemään, mutta ei mene kun hankitaan vaan tarpeelliset asiat. Älyttömiä nämä keskustelut joissa mieheltä vaaditaan jopa 400e/kk/lapsi. Kaikkiin lapsiin menee suunnilleen saman verran rahaa, se ei riipu isän tuloista. Törkeää että ämmien annetaan ryöstää miehiltä rahaa. Nuo kinuajat voisivat itsekin tienata halutessaan.
Kaikkien etävanhempien tulisi maksaa vain tuo minimi. Vai onko tarkoitus elareilla se että eukko saa ostaa muotikuteita tai rahaa luuhata baareissa ex-miehensä varoin.
Koko Suomen laki on aivan järjetön. Aina puolustetaan näitä itsensä paskajamaan ajaneita yhäreitä.
Elareiden kinuajat..
66
332
Vastaukset
- ijkm
Kaikilla lapsilla ei mene saman verran rahaa.
- gsue5tdsi
Olipas hieno provo :) Taputa nyt itseäsi selkään ja lue hieno tekstisi vielä uudestaan. Minä yritän pystyä samaan:
Kyllä se pitäisi olla niin, että kun ero tulee, siirrettäisiin miehen palkka menemään suoraan lasten äidille ja äiti maksaisi siitä lasten kulut. Isälle voitaisiin sitten maksaa vaikka 150e, koska miesten kulut ovat ihan minimaaliset. Kuitenkin se ukko menee asumaan takaisin äitinsä luo kun ero tulee, niin eihän sillä ole asumiskulujakaan. Se 150e riittää ihan hyvin taskurahaksi. Koska miehet myös todistettavasti ovat kyvyttömiä huolehtimaan itsestään, pitäisi heidät kaikki asettaa holhouksen alaiseksi. Vaimo olisi miehensä holhooja ja jos ero tulee, siirtyisi miehen huoltajuus hänen äidilleen. Eivät sitten pääsisi ajamaan itseään sellaisiin paskajamoihin joissa eivät pärjää.- kansalaisaloitetta t
..hahhaaa... tää oli loisto juttu!!! Näin pitäisi tosiaankin tehdä. Sittenpä ne isukit tietäisivät miten elää 150 e kk!!!
- 2lapsen yh-äiti
Taidan olla ap:n kanssa samoilla linjoilla noin periaatteessa. Itse 2 lapsen yh:na pärjään mainiosti saaden 150€ / lapsi lapsilisät yh korotuksella. Eli se on yhteensä 300€/ nuppi= 600€ lisärahaa/ kk. Sillä pystyn huolehtimaan lapsilleni kaiken tarvittavan ja välillä myös sitä tarpeetonta. Käyn toki itse työssä ja osallistun myös itse lasteni elatukseen. Asun pääkaupunkiseudulla ja olen keskipalkkaisessa työssä.
Välillä tosiaan vaikuttaa siltä, että monet naiset viilaavat ex- miehiään linssiin ja yrittävät saada miehiltä edes rahat pois. Ymmärrän miesten suuttumuksen tässä yhteydessä.- täh?
En tiennytkään, että minä päätän paljonko ex-mieheni maksaa.
- kyllä saa päättää :)
täh? kirjoitti:
En tiennytkään, että minä päätän paljonko ex-mieheni maksaa.
Kyllä minä ainakin päätin että maksaa vain minimin. Enemmän olisi lastenvalvojan mukaan voinut pyytää, mutta kyllä tuo hieman yli 150e/kk riittää meille vallan mainiosti
- terra b
kyllä saa päättää :) kirjoitti:
Kyllä minä ainakin päätin että maksaa vain minimin. Enemmän olisi lastenvalvojan mukaan voinut pyytää, mutta kyllä tuo hieman yli 150e/kk riittää meille vallan mainiosti
En pyytänyt mitään. Laskimme kaavioilla molempien elatuskyvyt ja luonaoloajat. Minun mielestäni elareiden ei pitäisi perustua siihen mitä toinen pyytää saada, vaan elatuskykyyn.
- niinhän ne lasketaan
terra b kirjoitti:
En pyytänyt mitään. Laskimme kaavioilla molempien elatuskyvyt ja luonaoloajat. Minun mielestäni elareiden ei pitäisi perustua siihen mitä toinen pyytää saada, vaan elatuskykyyn.
Elatusmaksut nimenomaan lasketaan toisen elatuskyvyn mukaan. Jos ei ole varaa maksaa mitään, niin mitään ei makseta ja elarit tukee kelalta. Maksut suhteutetaan aina etän tuloihin. Kuitenkin lähi voi ne halutessaan muuttaa pienemmäksi. En minä ainakaan nää mitään syytä ottaa mieheltä 300e kuussa rahaa! Ei se ole vain etän tehtävä lapsen kustannuksia maksaa! Varsinkaan kun ei edes lapsen kanssa ole kuin jokatoinen vkl. Ei lapseen sitäpaitsi mene niin paljon rahaa että tuo 300e olisi realistinen, enkä halua exän rahoja käyttää itseeni :)
- terra b
niinhän ne lasketaan kirjoitti:
Elatusmaksut nimenomaan lasketaan toisen elatuskyvyn mukaan. Jos ei ole varaa maksaa mitään, niin mitään ei makseta ja elarit tukee kelalta. Maksut suhteutetaan aina etän tuloihin. Kuitenkin lähi voi ne halutessaan muuttaa pienemmäksi. En minä ainakaan nää mitään syytä ottaa mieheltä 300e kuussa rahaa! Ei se ole vain etän tehtävä lapsen kustannuksia maksaa! Varsinkaan kun ei edes lapsen kanssa ole kuin jokatoinen vkl. Ei lapseen sitäpaitsi mene niin paljon rahaa että tuo 300e olisi realistinen, enkä halua exän rahoja käyttää itseeni :)
Lähin tehtävä ei ole huolehtia etän elintasosta tai muistakaan asioista. Jos elatusmaksut ovat liian isot, etän pitää huolehtia asiasta itse. En aio sotkeutua exäni elämään millään lailla. En hyvässä, enkä pahassa. Hän on aikuinen ihminen, joten hoitakoon asiansa ilman minua. Tulkoon toimeen niillä rahoilla mitä hänellä on, ja jos ne eivät riitä, niin hankkikoon muutosta.
- sopimusjuttuja
Myös minä olen sopinut että isä maksaa minimit, vastuu se minullakin on yhtälailla kustantaa lasten elämää kuin etä-isällä, saan kuitenkin vielä lapsilisätkin päälle. Ei koskaan olla asiasta tapeltu ja jos olen tarvinnut apuja johonkin kalliimpaan olen aina saanut.
Olen sitä paitsi etuoikeutettu kun saan elää jokaisen arkipäivän lasteni kanssa, en siis pistä isää kustantamaan sitä iloa koska itse saa lasten kanssa olla vain jokatoinen viikonloppu joten kannan taloudellisen vastuun itse.- Etuoikeutettu?
Johan on loogista..mitä vähemmän isä on lasten kanssa sitä vähemmän maksaa..? Omahan on tietysti valintasi, mutta täysin järjetön ja epäoikeudenmukainen.
- ööööö???
Etuoikeutettu? kirjoitti:
Johan on loogista..mitä vähemmän isä on lasten kanssa sitä vähemmän maksaa..? Omahan on tietysti valintasi, mutta täysin järjetön ja epäoikeudenmukainen.
Mutta kun totuus on se että minimi riittää lapsen juttuihin. Yöimenevä on ekstraa ja menee helpolla lähin juttuihin! Meillä iskä tosiaan maksaa minimin ja sitten ite ostelee ekstraa lapsen kanssa ja välillä ilmankin.
On itsekästä vaatia monia satasia kuussa, varsinkin jos itse ei pysty samaa rahaa laittaan, eikös se lapsen maksut pitäis mennä puoliksi eikä niin että vain toinen maksaa? Minimit takaa lapsen elatukseen kuusa 400e!! Kyllä sillä pitäisi työttömän yhärinkin pärjätä! Varsinkin kun alle 10v lapsesta lasketaan n.300 e ttt, eli loput lasketaan äidille tuloiksi..pitäisikä isän siis elättää vielä työtöntä eksäänsä? - Kellä riittää..
ööööö??? kirjoitti:
Mutta kun totuus on se että minimi riittää lapsen juttuihin. Yöimenevä on ekstraa ja menee helpolla lähin juttuihin! Meillä iskä tosiaan maksaa minimin ja sitten ite ostelee ekstraa lapsen kanssa ja välillä ilmankin.
On itsekästä vaatia monia satasia kuussa, varsinkin jos itse ei pysty samaa rahaa laittaan, eikös se lapsen maksut pitäis mennä puoliksi eikä niin että vain toinen maksaa? Minimit takaa lapsen elatukseen kuusa 400e!! Kyllä sillä pitäisi työttömän yhärinkin pärjätä! Varsinkin kun alle 10v lapsesta lasketaan n.300 e ttt, eli loput lasketaan äidille tuloiksi..pitäisikä isän siis elättää vielä työtöntä eksäänsä?Hyvä jos sulla oikeasti riittää nuo minimit. Kaikilla ei riitä ja puoliksihan niiden kulujen tulisikin mennä, ei niin että lähivanhempi maksaa enemmän, koska SAA olla lasten kanssa enemmän! Kulujen kattamiseenhan nuo rahat ovat tarkoitettu ja mitä vähemmän se etä niiden lasten kanssa on, niin sitä enemmän sillä lähivanhemmalla sitä rahaa lapsiin kuluu.
- Däääd
ööööö??? kirjoitti:
On itsekästä vaatia monia satasia kuussa, varsinkin jos itse ei pysty samaa rahaa laittaan, eikös se lapsen maksut pitäis mennä puoliksi eikä niin että vain toinen maksaa? Minimit takaa lapsen elatukseen kuusa 400e!! Kyllä sillä pitäisi työttömän yhärinkin pärjätä! Varsinkin kun alle 10v lapsesta lasketaan n.300 e ttt, eli loput lasketaan äidille tuloiksi..pitäisikä isän siis elättää vielä työtöntä eksäänsä?Niin, näissä jutuissa on aina olettamuksena että se lähiäiti on työtön pummi. Vaan kun aina ei ole näin. Se elatusavun määrä lasketaan vanhempien tulojen mukaan, lapsen erityismenot huomioiden. Meillä esimerkiksi toisella lapsella on krooninen sairaus, eivätkä lääkkeet ja hoitojaksot ole ihan halpoja. Nämä jo nostavat lapsen kulut taivaisiin. Eikä ole tullut kyllä kummallekaan mieleen ruveta vinkumaan että sää maksat kyllä ton ja mää en kyllä maksa tätä. Kyseessä on kuitenkin meidän lapsemme, yhdessä tähän maailmaan saatettu, ei jumalauta tulis pieneen mieleenkään ruveta ynnäilemään että onko nyt kymppi liikaa elarissa vai pärjäiskö se vähemmälläkin!
Molemmilla lapsilla on myös säästötilit jonne sekä iskä että äiti laittavat rahaa silloin tällöin, sen mukaan miten rahaa sattuu olemaan. Meillä on toki sinänsä onnellinen tilanne että välimme ovat asialliset ja molemmilla on työpaikat, mutta vaikka jompi kumpi joutuisi työttömäksi, en siltikään osaa kuvitella että ruvettaisi tappelemaan rahasta. Jos lasten äiti menettää työnsä, minä todennäköisesti maksan kokonaan lapsen hoitokulut ja päinvastoin. Niin se meni yhdessäoloaikanakin, se maksoi jolla oli rahaa. Ja lasten kulut on sellaisia että niistä ei tingitä.
Ehkä kaikkein lapsellisinta paskaa mitä tällä palstalla saa lukea ovat nuo kitinät siitä miten se eksä elää itsekin elareilla. Ihan oikeasti. Millaisten kroisosten kanssa ne lapset on oikein tehty jos elatusmaksulla elättää lapsen ja vanhemmankin? Että älkääpä jaksako. Kasvakaa aikuisiksi ja hoitakaa ne lapsenne. Ja miettikää siinä samalla miltä siitä tenavasta mahtaa aikuisena tuntua jos ja kun saa tietää että iskä laskimen kanssa ynnäili miten pienellä rahalla saa lapsen kulut katettua ja äiskä vaati lisää. Arvostaa varmaan ihan perkeleesti. - 7637373578
ööööö??? kirjoitti:
On itsekästä vaatia monia satasia kuussa, varsinkin jos itse ei pysty samaa rahaa laittaan, eikös se lapsen maksut pitäis mennä puoliksi eikä niin että vain toinen maksaa? Minimit takaa lapsen elatukseen kuusa 400e!! Kyllä sillä pitäisi työttömän yhärinkin pärjätä! Varsinkin kun alle 10v lapsesta lasketaan n.300 e ttt, eli loput lasketaan äidille tuloiksi..pitäisikä isän siis elättää vielä työtöntä eksäänsä?Meneekö lasten elatus puoliksi ydinperheissä? Jos toinen on työtön ja toinen tj? Tai jos toinen on duunari ja toinen professori? Ei taida mennä. Eikä mene myöskään eron jälkeen. Jos isi tienaa 3000e kuussa ja äiti tonnin, niin silloin se isi maksaa enemmän lapsen elatuksesta. Ihan niinkuin maksoi yhdessäoloaikana. Ja jos taas isiltä menee duuni alta ja tipahtaa päivärahoille, maksaa se äiskä silloin sairaanhoitajan palkastaan isomman osan lapsen elatusta kuin iskän työssäollessa. Elarit kun lasketaan elatuskyvyn mukaan. Jos olet miljonääri, on elatuskykykin sillon isompi. Ja jos taas olet työtön, ei elatuskykyä ole juuri lainkaan.
Minimi riittää kyllä lapsen juttuihin, mutta kertoisitko nyt miksi varakkaan ihmisen lapsen pitäisi pärjätä minimillä? Että isukki tienaa miljoonia ja lapsi saa 150e kuussa, koska se nyt kerta riittää. Entäs jos lähi toimisi samoin? Tienaisi jumalattomia summia ja kerskakuluttaisi minkä ehtisi, mutta mukula söisi hernekeittoa ja käyttäisi halpisvaatteita eikä todellakaan harrastaisi mitään kallista, kun kerta on laskettu että 150e riittää lapsen kulutukseen. Että eihän näissä jutuissa ole oikeasti kyse muusta kuin siitä, että katkera etä pelkää hysteerisesti sen eksän ostavan itselleen jotain elareilla. Lapsi ja hänen tarpeensa, ovat näissä kiistoissa ihan toissijaisia asioita, kyseessä on vain ja ainoastaan veemäisyys entistä puolisoa kohtaan.
Minun lapseni etävanhempi maksaa elatusta kykynsä mukaan ja niin teen minäkin. Todennäköisesti lapsi pärjäisi minimielarillakin, mutta kun kerta vanhemmilla on varaa, miksi hänen pitäisi? - 2lapsen yh äiti
7637373578 kirjoitti:
Meneekö lasten elatus puoliksi ydinperheissä? Jos toinen on työtön ja toinen tj? Tai jos toinen on duunari ja toinen professori? Ei taida mennä. Eikä mene myöskään eron jälkeen. Jos isi tienaa 3000e kuussa ja äiti tonnin, niin silloin se isi maksaa enemmän lapsen elatuksesta. Ihan niinkuin maksoi yhdessäoloaikana. Ja jos taas isiltä menee duuni alta ja tipahtaa päivärahoille, maksaa se äiskä silloin sairaanhoitajan palkastaan isomman osan lapsen elatusta kuin iskän työssäollessa. Elarit kun lasketaan elatuskyvyn mukaan. Jos olet miljonääri, on elatuskykykin sillon isompi. Ja jos taas olet työtön, ei elatuskykyä ole juuri lainkaan.
Minimi riittää kyllä lapsen juttuihin, mutta kertoisitko nyt miksi varakkaan ihmisen lapsen pitäisi pärjätä minimillä? Että isukki tienaa miljoonia ja lapsi saa 150e kuussa, koska se nyt kerta riittää. Entäs jos lähi toimisi samoin? Tienaisi jumalattomia summia ja kerskakuluttaisi minkä ehtisi, mutta mukula söisi hernekeittoa ja käyttäisi halpisvaatteita eikä todellakaan harrastaisi mitään kallista, kun kerta on laskettu että 150e riittää lapsen kulutukseen. Että eihän näissä jutuissa ole oikeasti kyse muusta kuin siitä, että katkera etä pelkää hysteerisesti sen eksän ostavan itselleen jotain elareilla. Lapsi ja hänen tarpeensa, ovat näissä kiistoissa ihan toissijaisia asioita, kyseessä on vain ja ainoastaan veemäisyys entistä puolisoa kohtaan.
Minun lapseni etävanhempi maksaa elatusta kykynsä mukaan ja niin teen minäkin. Todennäköisesti lapsi pärjäisi minimielarillakin, mutta kun kerta vanhemmilla on varaa, miksi hänen pitäisi?Kerrotko sinä miksi pieneen lapseen pitäisi syytää rahaa enemmän kuin se 300-400€/kk vaikka olisi sitä rahaakin? Pieni lapsi ja vähän isompikin tarvitsee turvaa, rakkautta, ravintoa, lepoa, ulkoilua ja leikkiä. Noihin ei saa kulumaan 400€. Olen myös edelleen sitä mieltä, että eron jälkeen molemmat vanhemmat elättävät itse itsensä ja yhdessä lapsen. Vaikka etä tienaisi mitä se ei kuulu lähille ja n 150-200€/ vanhempi on varmasti riittävä summa lapsen elatukseen lapsilisien kanssa. Kohtuullista on toki että esim kalliit harrastukset, ulkoiluvälineet ja sairaudesta johtuvat yms isommat kulut maksetaan puoliksi, mutta muuten eron jälkeen etällä ei ole elatusvelvollisuutta exään. Mikään ei tietysti estä varakasta etää ostamasta lapselle vaikka mitä niin halutessaan. Kuten ylempänä sanottiin, lapsen kulutusosuus on (max) 300€/kk. Ero on ero myös taloudellisessa mielessä.
- Etäisä.
Kellä riittää.. kirjoitti:
Hyvä jos sulla oikeasti riittää nuo minimit. Kaikilla ei riitä ja puoliksihan niiden kulujen tulisikin mennä, ei niin että lähivanhempi maksaa enemmän, koska SAA olla lasten kanssa enemmän! Kulujen kattamiseenhan nuo rahat ovat tarkoitettu ja mitä vähemmän se etä niiden lasten kanssa on, niin sitä enemmän sillä lähivanhemmalla sitä rahaa lapsiin kuluu.
Miten niin ei riitä? Olisiko kulutustottumuksissa tarkastamisen paikka? tuolla summalla elättää lapsen, aivan varmasti.
- ....
2lapsen yh äiti kirjoitti:
Kerrotko sinä miksi pieneen lapseen pitäisi syytää rahaa enemmän kuin se 300-400€/kk vaikka olisi sitä rahaakin? Pieni lapsi ja vähän isompikin tarvitsee turvaa, rakkautta, ravintoa, lepoa, ulkoilua ja leikkiä. Noihin ei saa kulumaan 400€. Olen myös edelleen sitä mieltä, että eron jälkeen molemmat vanhemmat elättävät itse itsensä ja yhdessä lapsen. Vaikka etä tienaisi mitä se ei kuulu lähille ja n 150-200€/ vanhempi on varmasti riittävä summa lapsen elatukseen lapsilisien kanssa. Kohtuullista on toki että esim kalliit harrastukset, ulkoiluvälineet ja sairaudesta johtuvat yms isommat kulut maksetaan puoliksi, mutta muuten eron jälkeen etällä ei ole elatusvelvollisuutta exään. Mikään ei tietysti estä varakasta etää ostamasta lapselle vaikka mitä niin halutessaan. Kuten ylempänä sanottiin, lapsen kulutusosuus on (max) 300€/kk. Ero on ero myös taloudellisessa mielessä.
Varakkaissa ydinperheissä syydetään lapseen hyvinkin enenmmän kuin 300-400 euroa. Kun tulottomissa kuukausi panostus on alle 200euroa kokonaisuudessa. Elämä ei ole sillä lailla tasapuolista, että kaikilla olisi samat lähtökohdat rahallisesti. Ei lapsen pidä tyytyä minimiin, jos hän ei ole sellaiseen tottunut jo ydinperheessä. Varakkaammat maksaa enemmän, kuin varattomat. Sama se on kuin veroissa.
- Ei ymmärrä ei
Kerrotko sinä miksi pieneen lapseen pitäisi syytää rahaa enemmän kuin se 300-400€/kk vaikka olisi sitä rahaakin? Pieni lapsi ja vähän isompikin tarvitsee turvaa, rakkautta, ravintoa, lepoa, ulkoilua ja leikkiä. Noihin ei saa kulumaan 400€. Olen myös edelleen sitä mieltä, että eron jälkeen molemmat vanhemmat elättävät itse itsensä ja yhdessä lapsen. Vaikka etä tienaisi mitä se ei kuulu lähille ja n 150-200€/ vanhempi on varmasti riittävä summa lapsen elatukseen lapsilisien kanssa. Kohtuullista on toki että esim kalliit harrastukset, ulkoiluvälineet ja sairaudesta johtuvat yms isommat kulut maksetaan puoliksi, mutta muuten eron jälkeen etällä ei ole elatusvelvollisuutta exään. Mikään ei tietysti estä varakasta etää ostamasta lapselle vaikka mitä niin halutessaan. Kuten ylempänä sanottiin, lapsen kulutusosuus on (max) 300€/kk. Ero on ero myös taloudellisessa mielessä.
Miksi täällä kiistellään pelkästään vanhempien elatusKYVYSTÄ?
Elatusapua laskettaessa lasketaan ensin LAPSEN elatuksenTARVE, sen jälkeen vanhempien elatusKYKY.
Ja yleiset kustannuksethan vaihtelevat lapsen iän mukaan, alle 6-vuotiailla se on hieman alle 300 euroa. Sen lisäksi lasketaan lapsen osuus asumiskuluista, päivähoitomaksut, vakuutukset, mahdolliset lääke- ja lääkärikulut, sekä mahdollisesti myös kohtuuhintaiset harrastukset.
Ei voi siis sanoa, että kun lapsi A tarvitsee vain summan X, niin etteikö lapsi B voisi tarvita summan Y. - Ei mene tasan..
Etäisä. kirjoitti:
Miten niin ei riitä? Olisiko kulutustottumuksissa tarkastamisen paikka? tuolla summalla elättää lapsen, aivan varmasti.
Näissä elatusasioissa on mielestäni kyse oikeudenmukaisuudesta ja reiluudesta. Tuntuu, että usein niistä tulee riitoja jos ja kun toinen vanhempi ei hoida omaa "tonttiaan" tai jos vanhemmilla on yhä riitaa keskenään.
Itse en ole jaksanut enkä viitsinyt näistä koskaan etävanhemman kanssa vääntää. Toisaalta minulle on aivan se ja sama maksanko pari sataa enemmän kuussa kuin toinen, mutta kun sitä ryhtyy oikein miettimään, niin kyllä se kirpaisee, että kun muutenkin joutuu itse kaiken 24/7 hoitamaan, niin toinen voisi edes sen taloudellisen puolensa hoitaa hyvin.
Etäisä meillä voi ja pystyy hyvinkin tekemään vaikka 50 tuntisia työviikkoja, matkustelemaan ja harrastelemaan. Hänen ei tarvitse huomioida lasta, sen hoitoa tai mitään muutakaan lapseen liittyvää elämässään. Sen kuin porskuttelee menemään, kuten itse parhaaksi näkee ja kokee. Itse teen lapsen takia osa-aikatyötä, stressaan ja mietin kuinka hoidan mm. lapsen loma-ajat, laskeskelen kuinka paljon voin hoitajalle maksaa ja miten ylipäätään järjestän elämäämme mahdollisimman toimivaksi.
Etäisä tienaa ainakin 3 kertaa enemmän kuin minä ihan jo syystä, että pystyy tekemään pitkiä päiviä. Jos itse haluan tehdä pitkää päivää menee miltei kaikki siitä saatava hoitajan palkkaamiseen, eli mitään ylimääräistä ei jää.
Kyllä tämä on minusta epäoikeudenmukaista. Olisin onnessani jos etäisä hoitaisi lasta enemmän ja ottaisi vastuuta enemmän. En minä sitä rahaa halua, todellakaan! vain että hoitaisi osuutensa kuten kuuluu ja silloin kun taas ties kuinka monennen kerran joudun kyselemään elatusavun perään, niin voin sanoa, että ärsyttää ihan todella! - frhegasjh
Voi että sinä olet tyhmä!
Ero on ero taloudellisessakin mielessä, mutta lapsesta ei erota. Elarit eivät ole lähille, ne ovat lapselle. Lapsella on oikeus vanhempiensa elintasoon. Sinä oletat kokoajan että etä on varakas ja lähi pa, miksi niin? Miksi sinä oletat lähin havittelevan isoja elareita omaan käyttöönsä? Teetko sinä itse niin?
Olisi myös kiva nähdä laskelmia miten sinä elätät lapsen 300e/kk. Meillä ainakin tuo summa menee jo päivähoitomaksuun ja lapsen osuuteen asumiskuluista. Mutta sinähän tietenkin lasket menot sillä kaavalla että lähi on työtön, eikä joudu tarhamaksuja maksamaan, eikös? - ----------
Minä saan kahdesta lapsestani elatusmaksua 150 euroa molemmista, eli yhteensä noin 300 euroa kuukaudessa. Lisäksi saan tietysti lapsilisät, yhteensä noin 220 euroa kuukaudessa (ei siis yksinhuoltajakorotusta). Yhteensä siis isän ja lapsilisien osuus on noin 520 euroa. Lasten päivähoitomaksut tekevät 502 euroa kuukaudessa. Noista osuuksista jää siis noin 18 euroa, joka ei riitä edes sinne päivähoitoon viemisen ja hakemisen aiheuttamiin kustannuksiin. Itse maksan itse tienaamistani rahoista lasten ruuat, vaatteet, asumisen, vedet, sähköt, vakuutukset (no joo, noissa asumisjutuissa saattaa uusi puolisoni hieman avittaa, vaikka hänelle lasten kulut eivät kuulukaan), lelut, sukset, luistimet, polkupyörät, harrastukset, harrastusvälineet, lääkkeet ja yleensä ihan kaiken, mihin lapsella nyt rahaa voi kulua. Aivan varmaa on, että se 300 euroa kuukaudessa ei millään riitä noihin kustannuksiin. Ei lähellekään. Sillä ehkä kustantaa ruuat kuukaudeksi lapsille. Ja silloinkin pitää vähän miettiä, mitä syöttää, jos monipuolista ja terveellistä ruokaa heille haluaa antaa.
- Etäisä.
---------- kirjoitti:
Minä saan kahdesta lapsestani elatusmaksua 150 euroa molemmista, eli yhteensä noin 300 euroa kuukaudessa. Lisäksi saan tietysti lapsilisät, yhteensä noin 220 euroa kuukaudessa (ei siis yksinhuoltajakorotusta). Yhteensä siis isän ja lapsilisien osuus on noin 520 euroa. Lasten päivähoitomaksut tekevät 502 euroa kuukaudessa. Noista osuuksista jää siis noin 18 euroa, joka ei riitä edes sinne päivähoitoon viemisen ja hakemisen aiheuttamiin kustannuksiin. Itse maksan itse tienaamistani rahoista lasten ruuat, vaatteet, asumisen, vedet, sähköt, vakuutukset (no joo, noissa asumisjutuissa saattaa uusi puolisoni hieman avittaa, vaikka hänelle lasten kulut eivät kuulukaan), lelut, sukset, luistimet, polkupyörät, harrastukset, harrastusvälineet, lääkkeet ja yleensä ihan kaiken, mihin lapsella nyt rahaa voi kulua. Aivan varmaa on, että se 300 euroa kuukaudessa ei millään riitä noihin kustannuksiin. Ei lähellekään. Sillä ehkä kustantaa ruuat kuukaudeksi lapsille. Ja silloinkin pitää vähän miettiä, mitä syöttää, jos monipuolista ja terveellistä ruokaa heille haluaa antaa.
Joo mutta homma meneekin niin, että exäsi maksaa yht 300, saman verran pitää sinunkin maksaa. Päälle tulevat lapsilisät vajaa 300€ kahdesta lapsesta yh- korotuksen kera. Yhteensä siis vajaa 900€/ 2 lasta. Kysyn edelleen, miten niin ei rahat riitä? Vaikka tuosta vähentäisi ne päivähoito ja asumismenot, niin kyllä jää lapsille vielä ruoka ja bussirahaa päiväkotimatkoihin. Etävanhempi elättää itsensä. Minusta myös on turha nitistä siitä, että kun etällä on vapaata vaikka mihin, sillä ei ole mitään tekemistä lasten elatuksen kanssa, tapaamiset ovat toinen juttu. Erossa ei tule ikinä win- win tilanteita, joten asioiden tasapäistäminen kannattaa lopettaa. Etä saa enemmän vapaa- aikaa, joutuu maksamaan elareita x summan verran, hintana on ettei saa elää arkea lastensa kanssa. Loppupelissä elämä on valintoja täynnä ja parisuhde ja lasten tekeminen ovat elämän suurimpia valintoja, mutta niihin liittyy myös riskejä siitä ettei kaikki mene hyvin. Aikuinen ihminen siitäkin huolimatta jatkaa elämäänsä tekemiensä valintojen ja niistä seuraavien asioiden kanssa.
- Etäisä.
---------- kirjoitti:
Lisään vielä että lapset eivät varmaankaan tarvitse joka kuukausi uusia suksia, pyöriä, leluja eikä edes vaatteita. Niitä kulutustottumuksia on hyvä tarkistaa ja harrastaa kierrättämistä. Mikäli sinulla on uusi puoliso, hän osallistuu yhtälailla asunnon, ruuan ja sähköjen yms maksamiseen.
- törkeetä on
---------- kirjoitti:
Ei kukaan osta lapsille suksia, luistimia,polkupyöriä joka kuukausi. Eikä edes leluja, ei välttämättä vaatteitakaan, mutta samaa mieltä olen, että kyllä se elatusvelvollinen vähemmällä pääsee kuin se lähihuoltaja.
Äidille jää yleensä ne kuljettamiset ym ympärivuorokautinen hoito ja vastuu, mikä isälle on ilmaista, koska äiti hoitaa. Elareissa ei oteta huomioon sen lähihuoltajan työmäärää. On aivan eri asia hoitaa jatkuvasti kuin se että hakee lapsen ja on hänen kanssan muutaman tunnin tai kerran viikossa yhden päivän, aivan eri asia. Ja välttämättä ei edes kerran viikossa ja osa mies jopa jättää tapaamiset. Meille kävi niin, ei mies välittänyt. Mutta riidellä sai monesti elareista ja hankinnoista, se on monelle miehelle liikaa.
Eikä elareissa huomioida edes nousevia kustannuksia, ruoka kallistuu jatkuvasti, mutta erlarit nousee kerran vuodessa jos nousee, ja silloinkin alle 5 e, että ihan sama nouseeko vai ei. - 2 lapsen yh-äiti
frhegasjh kirjoitti:
Voi että sinä olet tyhmä!
Ero on ero taloudellisessakin mielessä, mutta lapsesta ei erota. Elarit eivät ole lähille, ne ovat lapselle. Lapsella on oikeus vanhempiensa elintasoon. Sinä oletat kokoajan että etä on varakas ja lähi pa, miksi niin? Miksi sinä oletat lähin havittelevan isoja elareita omaan käyttöönsä? Teetko sinä itse niin?
Olisi myös kiva nähdä laskelmia miten sinä elätät lapsen 300e/kk. Meillä ainakin tuo summa menee jo päivähoitomaksuun ja lapsen osuuteen asumiskuluista. Mutta sinähän tietenkin lasket menot sillä kaavalla että lähi on työtön, eikä joudu tarhamaksuja maksamaan, eikös?Minä saan 2 lapsesta yht 300€ elatusmaksua ja lapsilisät yh- korotuksella. Päivähoitomaksu on vajaa 500€, asumme rivitalossa, lapset syövät erikoisruokavaliolla, heillä on kaikki tarpeellinen. Minä käyn työssä ja rahat riittävät ihan mukavasti. Ei me toki matkustella ulkomailla, mutta ei meiltä puutukaan mitään.
- Hoijaapoijaat
törkeetä on kirjoitti:
Ei kukaan osta lapsille suksia, luistimia,polkupyöriä joka kuukausi. Eikä edes leluja, ei välttämättä vaatteitakaan, mutta samaa mieltä olen, että kyllä se elatusvelvollinen vähemmällä pääsee kuin se lähihuoltaja.
Äidille jää yleensä ne kuljettamiset ym ympärivuorokautinen hoito ja vastuu, mikä isälle on ilmaista, koska äiti hoitaa. Elareissa ei oteta huomioon sen lähihuoltajan työmäärää. On aivan eri asia hoitaa jatkuvasti kuin se että hakee lapsen ja on hänen kanssan muutaman tunnin tai kerran viikossa yhden päivän, aivan eri asia. Ja välttämättä ei edes kerran viikossa ja osa mies jopa jättää tapaamiset. Meille kävi niin, ei mies välittänyt. Mutta riidellä sai monesti elareista ja hankinnoista, se on monelle miehelle liikaa.
Eikä elareissa huomioida edes nousevia kustannuksia, ruoka kallistuu jatkuvasti, mutta erlarit nousee kerran vuodessa jos nousee, ja silloinkin alle 5 e, että ihan sama nouseeko vai ei.Ei vanhemmuus ole työtä, josta pitää maksaa palkkaa. Vanhemmuus on biologiaa.
Kustannukset nousevat myös etällä, miten se aina unohtuu? Suhteessa nousevat enemmän yksinäisellä etällä, kuin lähillä parin lapsen kanssa. - voi sua reppanaa
Hoijaapoijaat kirjoitti:
Ei vanhemmuus ole työtä, josta pitää maksaa palkkaa. Vanhemmuus on biologiaa.
Kustannukset nousevat myös etällä, miten se aina unohtuu? Suhteessa nousevat enemmän yksinäisellä etällä, kuin lähillä parin lapsen kanssa.On vanhemmuus työtä työtä. Kyllä kasvattaminen on työtä siinä missä päiväkodissakin hoito.. hyvänen aika sentään... kotona se yksin on vaan rankempaa.
Siksi isät eivät olekkaan kiinnostuneet lapsistaan kun ovat pieniä, heistä se on niin rankkaa. Eronkaan jälkeen eivät pahemmin jaksa olla lastensa kanssa, mutta kyllä sitten kun lapset ovat isoja, sillon jaksaa.
Siis ethän sinä voi verrata yksin eläjää ja yksinhuoltajaa mitenkään toisiinsa!!! Meinaat siis että kulut ovat samat???
Huomaa todella ettei sulla ole lapsia, et tiedä lasten elämästä yhtään mitään.
1. se on rankkaa työtä
2. kulut ovat suuremmat kuin yksineläjällä - Laskepa uudestaan
Etäisä. kirjoitti:
Joo mutta homma meneekin niin, että exäsi maksaa yht 300, saman verran pitää sinunkin maksaa. Päälle tulevat lapsilisät vajaa 300€ kahdesta lapsesta yh- korotuksen kera. Yhteensä siis vajaa 900€/ 2 lasta. Kysyn edelleen, miten niin ei rahat riitä? Vaikka tuosta vähentäisi ne päivähoito ja asumismenot, niin kyllä jää lapsille vielä ruoka ja bussirahaa päiväkotimatkoihin. Etävanhempi elättää itsensä. Minusta myös on turha nitistä siitä, että kun etällä on vapaata vaikka mihin, sillä ei ole mitään tekemistä lasten elatuksen kanssa, tapaamiset ovat toinen juttu. Erossa ei tule ikinä win- win tilanteita, joten asioiden tasapäistäminen kannattaa lopettaa. Etä saa enemmän vapaa- aikaa, joutuu maksamaan elareita x summan verran, hintana on ettei saa elää arkea lastensa kanssa. Loppupelissä elämä on valintoja täynnä ja parisuhde ja lasten tekeminen ovat elämän suurimpia valintoja, mutta niihin liittyy myös riskejä siitä ettei kaikki mene hyvin. Aikuinen ihminen siitäkin huolimatta jatkaa elämäänsä tekemiensä valintojen ja niistä seuraavien asioiden kanssa.
No jos tuo summa kaikkineen 300 300 220= 820. Siitä kun vähentää päivähoitomaksut (n.500) jää kahdelle lapselle elatukseen noin 320€ ja silläkö kattaa asumisesta tulevat kulut, vesi ja sähkölaskut, ruoat, harrastukset ym.? Pelkästään asumiseen menevät kulut vievät sen noin 300.
- fasgfhjegjgdhwr
Etäisä. kirjoitti:
Ei se homma edelleenkään mene niin että jos etä maksaa summan X pitää lähinkin maksaa saman verran. Jos etän elatuskyky on suurempi, hän maksaa silloin enemmän elatuksesta ja päinvastoin. Ei tämä nyt niin vaikeaa voi olla ymmärtää?
Ja jos nyt lasket että siitä 900e:stä vähennetään päivähoitomaksut 380e kahdesta lapsesta, jää jäljelle 520e. Siitä lasten osuus asumiskuluista, sähkö, vesi, ruoka, hygieniatuotteet, harrastukset, lääkeet, lelut, vakuutukset jne. Niin ei se kyllä riitä. Lähi joutuu maksamaan aina enemmän, vaikka miten yrität vääntää ja kääntää. Eikä se väärinkään ole, elämä on valintoja. Ja valintoja se on myös etän osalta, mistäpä muusta luulet sen olevan kiinni että sinä et saa elää arkea lastesi kanssa? Omista valinnoista, siitä sekin on seurausta. - hjuateuet
Hoijaapoijaat kirjoitti:
Ei vanhemmuus ole työtä, josta pitää maksaa palkkaa. Vanhemmuus on biologiaa.
Kustannukset nousevat myös etällä, miten se aina unohtuu? Suhteessa nousevat enemmän yksinäisellä etällä, kuin lähillä parin lapsen kanssa.Miten ne kustannukset yhdellä nousevat enemmän kuin kolmella? Kun maitolitran hinta nousee 10snt, nousevat kolme litraa viikossa kuluttavan etän maitokulut 30snt viikossa, kun taas 10l kuluttavassa kolmihenkisessä perheessä kulu nousee euron. Millä laskukaavalla etän kustannukset nousevat enemmän?
- iuhliuhliu
No minun lapseni tarhamaksu on 295e/kk. Vakutusmaksuun menee n 25e. Lapset vesimaksu on 15e/kk. Lapsen harrastusmaksu on 25e/kk. Yhteensä siis näihin n. 360e/kk. Olishan se mukava ostaa lapselle myös ruokaa, vaatteita ja pesuaineita... ;) Että jos vaikka siksi menisi yli 400e/kk?
Siitä olen samaa mieltä, että turva, rakkaus, lepo, ulkoilu ja leikki ovat myös ehdottoman tärkeitä, eikä niitä rahassa lasketa.
Elatuksen suhteeseen vaikuttaa vanhempien tulot. Kuten lapsi elätetään yleensä vanhempien tulojen suhteessa ydinperheessäkin, niin samalla tavalla eron jälkeen. Jos lähi- tai etä on hyvin vähävarainen hyväksyttävästä syystä, niin toinen maksaa lapsen kuluja enemmän. Vaikka tarvittaessa kaikki lapsen kulut. Molemmat toki elättävät itsensä! - Töttöröö ja jää
Etäisä. kirjoitti:
Siis leikitään sun laskukaavalla ja minun lasten kuluilla. Eli jos etän 300 lähin 300 lapsilisät 220 (yh-lisä on yh-vanhemman omaa tuloa, joka ei ole tarkoitettu suoraan lapsen elatukseen, mikäli et tiennyt.) Yhteensä siis 820e.
Tästä maksan tarhamaksut, yhteensä 590e.
Vakuutusmaksut kahdelle lapselle 40e.
Harrastuskulut toiselle lapselle 25e.
Vesimaksut kahdelle lapselle 30e.
Lääkkeet toiselle lapselle 15e.
Nämä yht 700 kun vähennetään 820 eurosta, jää jäljelle 120e!!!!!!!!! No vähennetäänpä tuosta lasten osuus asumiskuluista ja sähköstä... Hups. Rahat loppuivat.... Voihan nenä. No, ei syödä tässä kuussa. - pelle mikä pelle!
hjuateuet kirjoitti:
Miten ne kustannukset yhdellä nousevat enemmän kuin kolmella? Kun maitolitran hinta nousee 10snt, nousevat kolme litraa viikossa kuluttavan etän maitokulut 30snt viikossa, kun taas 10l kuluttavassa kolmihenkisessä perheessä kulu nousee euron. Millä laskukaavalla etän kustannukset nousevat enemmän?
VOI SINUA ÄLYKÄÄPIÖTÄ!!! Sinulle aivan turha selittää.
- Siririmpsis
voi sua reppanaa kirjoitti:
On vanhemmuus työtä työtä. Kyllä kasvattaminen on työtä siinä missä päiväkodissakin hoito.. hyvänen aika sentään... kotona se yksin on vaan rankempaa.
Siksi isät eivät olekkaan kiinnostuneet lapsistaan kun ovat pieniä, heistä se on niin rankkaa. Eronkaan jälkeen eivät pahemmin jaksa olla lastensa kanssa, mutta kyllä sitten kun lapset ovat isoja, sillon jaksaa.
Siis ethän sinä voi verrata yksin eläjää ja yksinhuoltajaa mitenkään toisiinsa!!! Meinaat siis että kulut ovat samat???
Huomaa todella ettei sulla ole lapsia, et tiedä lasten elämästä yhtään mitään.
1. se on rankkaa työtä
2. kulut ovat suuremmat kuin yksineläjälläTyhmäkin tajuaa, mitä tarkoittaa M-I-T-T-A-K-A-A-V-A-E-T-U.
Minkään virallisen arvon mukaan vanhemmuus ei ole työtä eikä työksi muutu. - fdaghdshfr
Etäisä. kirjoitti:
Lisään vielä että lapset eivät varmaankaan tarvitse joka kuukausi uusia suksia, pyöriä, leluja eikä edes vaatteita. Niitä kulutustottumuksia on hyvä tarkistaa ja harrastaa kierrättämistä. Mikäli sinulla on uusi puoliso, hän osallistuu yhtälailla asunnon, ruuan ja sähköjen yms maksamiseen.
Uusi puoliso ei ole elatusvelvollinen toisen lasta kohtaan, eikä näin ollen voida laskea tämän maksavan lasten osuutta asumiskuluista saati heidän ruokiaan. Vai silläkö sinä oletat että se sinun panostamasi sataviiskymppiä on tarpeeksi ellei liikaakin? Meinaat että eksän uusi puoliso makselee sun puolestasi? Just.
- sehän on selvää
pelle mikä pelle! kirjoitti:
Eli et tiedä.
- afsadgwhywrhyuw5
pelle mikä pelle! kirjoitti:
No yritä edes. Jos se saatanan maito kallistuu 10snt, miten yhden hengen talous kärsii siitä enemmän kuin kolmen? Yritä nyt selittää niin että älykääpiökin ymmärtää.
- oletko näsäviisas?
afsadgwhywrhyuw5 kirjoitti:
No yritä edes. Jos se saatanan maito kallistuu 10snt, miten yhden hengen talous kärsii siitä enemmän kuin kolmen? Yritä nyt selittää niin että älykääpiökin ymmärtää.
Ei niitä asioita yksittäin lasketa hölmö harakka!!! Kokonaisuus ratkaisee. 10 senttiä on yks kissan pieru normaalissa elämässä...
Laskeppa kuule vaikka huviksesi, koko kuukauden menot ja ostot monelta kuukaudelta, niin jopa huomaat eron.
Pitää muistaa se vielä, että lasten hoito on TYÖTÄ, josta toinen luistaa, yleensä isä. Näin ainakin meillä, minä se hoitelin SUURIMMAN osan ajasta lapsia kun olivat pieniä.
Se lastenhoidon "hinta" on pois isältä, niin ajallisesti kuin rahallisestikin.
Jos äiti ei hoitasi, tulisi miehelle lastenhoito kalliiksi paukuksi. Mutta äidillehän ei lastenhoito ole työtä, se on vaan isälle tosi rankkaa.
- Lopeta ite!
Äh..älä jaksa enää!!!!!!!
- mene töihin
Mksi sinun pitisi saada mieheltä kaljarahaa ennemmin kuin lapset isältään heille kuuluvan elatuksen?
Kyllä ne lapset ovat tärkeimmät kuin sinun kaljottelu- ...
Sinä varmaan puhuit omasta kokemuksesta, kun puhuit kaljoittelusta. Päihdepiireissähän pidetään epänormaalina, sitä jos joku ei juo.
- kossu
Ole sinä juoppo lissu hiljaa, kaikki ei ole samanlaisia juoppoja kun sinä.
- Elatuskyvyn mukaan?
Oletetaan tilanne: Etävanhempi on toimitusjohtaja, jolla palkka iso. Lähivanhempi työtön pummi. Etä maksaa esim 500€ elaria. Saa sitten potkut ja joutuu työttömäksi.
Kuinkahan moni lähipummi ois valmis pudottamaan vapaaehtoisesti elarin laskelmien mukaiseksi? Ei taida kovin montaa löytyä?
Siinä sitten oikeuden kautta joutuu hakea muutosta, kun lähipummi on niin ahne paska ja ääliökin vielä.- ....
Eli entisen puolisosi pitää huolehtia sinun taloudellisesta pärjäämisestä? Minulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon entinen mieheni tienaa nykyään. Mutta hän onkin normaaliälyinen ja osaa hakea muutosta elatusmaksuihin, jos jää tulottomaksi. Minun ei tarvitse huolehtia hänen raha-asioista.
Toisaalta ymmärrän kyllä, jos et ole tottunut hoitamaan asioitasi ja exän pitää huolehtia elatusmaksujesi määrä.
En sanoisi, että olet ääliö, ehkä paremminkin toistaitoinen. - Niiiiii-iiin?
.... kirjoitti:
Eli entisen puolisosi pitää huolehtia sinun taloudellisesta pärjäämisestä? Minulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon entinen mieheni tienaa nykyään. Mutta hän onkin normaaliälyinen ja osaa hakea muutosta elatusmaksuihin, jos jää tulottomaksi. Minun ei tarvitse huolehtia hänen raha-asioista.
Toisaalta ymmärrän kyllä, jos et ole tottunut hoitamaan asioitasi ja exän pitää huolehtia elatusmaksujesi määrä.
En sanoisi, että olet ääliö, ehkä paremminkin toistaitoinen.Mitä sinäsilloin teet, kun etä hakee muutosta elareihin?
- ....
Niiiiii-iiin? kirjoitti:
Mitä sinäsilloin teet, kun etä hakee muutosta elareihin?
Minä en puutu asiaan. Miksi minun pitää olla tekemisissä entisen mieheni kanssa? Hän kyllä osaa itsekkin hoitaa asiansa. Jos hän pystyy toteennäyttämään, että on jäänyt työmmömäksi, niin ei siihen elatumaksujen pienentämiseen minun lupaani tarvita. Sehän on täysin selvä asia.
- Pässien pässi
.... kirjoitti:
Minä en puutu asiaan. Miksi minun pitää olla tekemisissä entisen mieheni kanssa? Hän kyllä osaa itsekkin hoitaa asiansa. Jos hän pystyy toteennäyttämään, että on jäänyt työmmömäksi, niin ei siihen elatumaksujen pienentämiseen minun lupaani tarvita. Sehän on täysin selvä asia.
Niin sehän ei todellakaan ole selviö. Kysymys kuuluikin, kuinka moni vapaaehtoisesti pudottaisi elaria?
Pitääkö asia sanoa selvemmin: Jos etä jää työttömäksi ja sanoo lähille, että mennäämpäs laskemaan elari uudelleen, kun mun tulot on pudonneet. Niin kuinka moni lähtisi vapaaehtoisesti. Jos et nimittäin tiennyt, niin lähin ei tarvi sanoa kuin, että en lähde, niin etä joutuu käräjäoikeudesta hakemaan muutosta.
Muutos kyllä tulee, mutta siihen asti etä maksaa edelleen esim. 500€ kuussa. Sitten päälle tulevat vielä oikeudenkäyntikulut. JOS ET ASIOISTA TIEDÄ, NIIN ÄLÄ KOMMENTOI! Lisäksi vielä: Lähi voi kyllä vetää mitä asioita tahansa oikeuteen, koska hänen ei tarvitse maksaa oikeudenkäyntikuluja, lapsi on näissä asioissa kantajana -> valtio maksaa.
Eli et puutu asiaan.... Just...... - ...
Pässien pässi kirjoitti:
Niin sehän ei todellakaan ole selviö. Kysymys kuuluikin, kuinka moni vapaaehtoisesti pudottaisi elaria?
Pitääkö asia sanoa selvemmin: Jos etä jää työttömäksi ja sanoo lähille, että mennäämpäs laskemaan elari uudelleen, kun mun tulot on pudonneet. Niin kuinka moni lähtisi vapaaehtoisesti. Jos et nimittäin tiennyt, niin lähin ei tarvi sanoa kuin, että en lähde, niin etä joutuu käräjäoikeudesta hakemaan muutosta.
Muutos kyllä tulee, mutta siihen asti etä maksaa edelleen esim. 500€ kuussa. Sitten päälle tulevat vielä oikeudenkäyntikulut. JOS ET ASIOISTA TIEDÄ, NIIN ÄLÄ KOMMENTOI! Lisäksi vielä: Lähi voi kyllä vetää mitä asioita tahansa oikeuteen, koska hänen ei tarvitse maksaa oikeudenkäyntikuluja, lapsi on näissä asioissa kantajana -> valtio maksaa.
Eli et puutu asiaan.... Just......Vapaaehtoisesti? Eihän se kuulu ex-vaimolle tai ex-miehelle, jos sinä jäät työttömäksi. Kyllä sinun pitää itse muutosta hakea. Samalla lailla se ex hakee muutosta, jos hän jää työttömäksi. Et kai sinäkään ota yhteyttä lisätäksesi omaa maksamista, jos kuulet toisen tulojen tippuneen.
Turha huutaa, jos olet niin avuton, ettet osaa itse ajatella miten elatusasioita hoidetaan. Miksi kuvittelet, että exän pitäisi olla sinun kanssa missään tekemisissä ja huolehtia, että rahasi riittävät. Yritä jo raukka tajuta että joudut itse tekemään asiat, ja huolehtimaan itsesi lisäksi myös lapsistasi.
Miksi haluat lapsia, jos niistä huolehtiminen ei kiinnosta. Tuollaisten kuin sinä pitäisi vannoi selibaatin nimeen. - Hoooooroooootoooo
... kirjoitti:
Vapaaehtoisesti? Eihän se kuulu ex-vaimolle tai ex-miehelle, jos sinä jäät työttömäksi. Kyllä sinun pitää itse muutosta hakea. Samalla lailla se ex hakee muutosta, jos hän jää työttömäksi. Et kai sinäkään ota yhteyttä lisätäksesi omaa maksamista, jos kuulet toisen tulojen tippuneen.
Turha huutaa, jos olet niin avuton, ettet osaa itse ajatella miten elatusasioita hoidetaan. Miksi kuvittelet, että exän pitäisi olla sinun kanssa missään tekemisissä ja huolehtia, että rahasi riittävät. Yritä jo raukka tajuta että joudut itse tekemään asiat, ja huolehtimaan itsesi lisäksi myös lapsistasi.
Miksi haluat lapsia, jos niistä huolehtiminen ei kiinnosta. Tuollaisten kuin sinä pitäisi vannoi selibaatin nimeen.IDIOOTTI. Kuten edellinen selventäjä yritti selittää: Kummankaan vanhemman ei tarvitse suostua allekirjoittamaan uutta sopimusta vaikka lastenvalvojalla kuinka laskettaisiin, että tulot ovat radikaalisti muuttuneet. Eli silloin elatusapu ei muutu ilman käräjöintiä, mikä on toki lähille ilmaista.
- -KK-
Pässien pässi kirjoitti:
Eli et puutu asiaan.... Just......MINÄ!
Meidän tapauksessa lapsen etä päätti itse summan, jonka halusi maksaa elatusta. Tienasi tuolloin erittäin hyvin, ja puhutaankin enemmästä kuin se kuuluisa 150 euroa. Hän ei tosin huolehtinut mistään lapsen maksuista tai sotoista, ostin etän luoksekin tarvittavaa.
Minä taas menetin eron myötä myös työpaikkani ja jouduin aloittamaan "urani" alusta, joten palkkakin oli sen mukainen. Minusta maksettu elatus oli suhteessa kummankin tuloihin.
Kun etävanhemman yritys alkoi tuottaa huomattavasti vähemmän tuossa vuosi sitten, sovittiin YHDESSÄ elarin puolittamisesta,ainakin toistaiseksi.
Emme käyneet laskettamassa uudelleen, vaan sovimme keskenämme. Sovimme myös, että jos ajat paranevat, etä osallistuu enemmän lapsen menoihin, koska menot ovat kasvaneet harrastusten myötä. - ....
Hoooooroooootoooo kirjoitti:
IDIOOTTI. Kuten edellinen selventäjä yritti selittää: Kummankaan vanhemman ei tarvitse suostua allekirjoittamaan uutta sopimusta vaikka lastenvalvojalla kuinka laskettaisiin, että tulot ovat radikaalisti muuttuneet. Eli silloin elatusapu ei muutu ilman käräjöintiä, mikä on toki lähille ilmaista.
Niin, eli tasapuolistahan tuo on.
Eikä pidä haukkua muita. Sillä lailla huomaa nopeasti makselevansa elatusapua. - Pelle Hermanni
.... kirjoitti:
Niin, eli tasapuolistahan tuo on.
Eikä pidä haukkua muita. Sillä lailla huomaa nopeasti makselevansa elatusapua.Ei helvata!
Kyllä huomaa kuka vastaajista on nainen ja kuka mies.... Ei vaikka asiaa tarkentaa, niin ei mene perille :D.
P.S. olen itse etävanhempi ja aina maksanut ajallaan elarit (enemmän kuin minimi). Ja jos rahasta puhutaan, niin laitan noin 1000€ kuukaudessa (sisältäen elarit) vain siihen, että näen lastani. Käytännössä kaikki käytettävissä olevat rahat menevät lapseen liittyviin kuluihin. Tekisitkö itse saman? - ...
Pelle Hermanni kirjoitti:
Ei helvata!
Kyllä huomaa kuka vastaajista on nainen ja kuka mies.... Ei vaikka asiaa tarkentaa, niin ei mene perille :D.
P.S. olen itse etävanhempi ja aina maksanut ajallaan elarit (enemmän kuin minimi). Ja jos rahasta puhutaan, niin laitan noin 1000€ kuukaudessa (sisältäen elarit) vain siihen, että näen lastani. Käytännössä kaikki käytettävissä olevat rahat menevät lapseen liittyviin kuluihin. Tekisitkö itse saman?Tietenkin. Niin minä teen tälläkin hetkellä.
Naisia aliarvioimalla liitto ei taatusti pysy kasassa ja elatusmaksuja joutuu maksamaan. Joten kommenttisi kertoikin miksi erosit :D - Miäs
... kirjoitti:
Tietenkin. Niin minä teen tälläkin hetkellä.
Naisia aliarvioimalla liitto ei taatusti pysy kasassa ja elatusmaksuja joutuu maksamaan. Joten kommenttisi kertoikin miksi erosit :DAi elatusmaksuja joutuu maksamaan silloin kun aliarvioi naisia...? Ok. Arvioin tässä vastauksia, joiden oletan olevan naisten kirjoittamia. Voihan ne olla miestenkin. Mutta voittekin kertoa aina sukupuolen, niin voi haukkua yhtä lailla miehiä kuin naisiakin.
Liittoni ei kaatunut naisen aliarvioimiseen vaan naisen mustasukkaisuuteen. Sairaalloiseen sellaiseen.
Ja minä en joudu maksamaan elareita, vaan osallistun lapsen kustannuksiin sillä tavalla. Harmi vaan kun lähi ei meinaa edes vaatteita lapselle ostaa. Eli mun esimerkissä nimen omaan elarit eivät mene lapsen tarpeisiin. - ...
Miäs kirjoitti:
Ai elatusmaksuja joutuu maksamaan silloin kun aliarvioi naisia...? Ok. Arvioin tässä vastauksia, joiden oletan olevan naisten kirjoittamia. Voihan ne olla miestenkin. Mutta voittekin kertoa aina sukupuolen, niin voi haukkua yhtä lailla miehiä kuin naisiakin.
Liittoni ei kaatunut naisen aliarvioimiseen vaan naisen mustasukkaisuuteen. Sairaalloiseen sellaiseen.
Ja minä en joudu maksamaan elareita, vaan osallistun lapsen kustannuksiin sillä tavalla. Harmi vaan kun lähi ei meinaa edes vaatteita lapselle ostaa. Eli mun esimerkissä nimen omaan elarit eivät mene lapsen tarpeisiin.Avioliitto loppuu lyhyeen, jos puolison tyhmyydestä vittuilee. Oli se puoliso sitten nainen tai mies. Ja sitten maksellaan niitä elatusmaksuja...
Mun esimerkissä ex osaa huolehtia itse asioistaan.
- Onko tiukkaa
Sinähän voit elättää miestäsi kun sillä on niin isot elatusmaksut. Jelppaat vähän lapsiperheellisten elämää ja sen äijän exänkin. Miehesi on tyytyväinen ja sinulle ei tule ongelmia siitä mihinkä ylimääräiset rahasi käytät.
Tää sama akka mesoo useammalla palstalla miehensä elatusmaksuista. Kun ei ole omasta lapsesta kysymys niin silloin lapsi ei mitään kuluta. - kyllästynty
Täällä vaan kinastellaan siitä että isän osuus on AINA LIIAN SUURI!!! Äidin osuus on aina liian pieni. Näinhän se täällä on nähtävä.
Isän puolustajia löytyy pilvin pimein, he ovat juuri niitä jotka ovat maksajia, ja jotka eivät silloin pysty näkemään todellista kulutusta.
Jos kaupassa leipä maksaa 2 e, nii he olettavat että se lapsi syö sitä leipää sen 1 kk!!!
Tähänkin pätee sanonta; hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. - lätty
Joo, vaippaikäisen menot on pienet.
Sitten kun ipana kasvaa ja alkaa harrastukset ja lukio. Autokoulukin, ja sehän onkin HALPAA hupia :)
Lukiossa kun maksat kaiken ihan itse, ne matkakulutkin.( ruokailu on vielä ilmaista:)
Yhdestä kirjasta joutuu pulittamaan 30-50ekua, näitä kun tulee 6 kirjaa, joka toinen kuukausi, siis kun yksikurssijakso loppuu haet taas uudet kirjat, on toki käytettynäkin saa muttei niitäkään kaikkia ja sitten jotkut kirjat on töherreltyjä, ettei KOULUT kelpuuta niitä. Kirjat on pakko olla tai KOULU antaa hylätyn arvosan.- Titityyyttyy
Väännetään lisää, kun ei tällä palstalla äly loista!¨
Kun lapsi esimerkiksi vauvana saa elareita sen 150 euroa eikä kulutus ole lähellekkään sitä, lähivanhemman tehtävänä on tavalla tai toisella säästää se ylijäänyt osa niihin vuosiin, kun kulutus on suurempaa. Sama toimii kuukausitasolla. - abin huoltaja
Autokoulu ei kuulu pakollisiin menoihin, ja harrastuksistakin löytyy edullisemmat vaihtoehdot.
16- vuotias ja18-19v vuotias aikuinen voi jo itsekkin tienata jotain, kuten kesätyöt - tukiii
abin huoltaja kirjoitti:
Autokoulu ei kuulu pakollisiin menoihin, ja harrastuksistakin löytyy edullisemmat vaihtoehdot.
16- vuotias ja18-19v vuotias aikuinen voi jo itsekkin tienata jotain, kuten kesätyötPienitulosten lapset saa myös 17ikävuoden jälkeen, kun lapsilisä loppuu, tuota opintotukea.
- GSDWERYETUUIR6YIR
tukiii kirjoitti:
Pienitulosten lapset saa myös 17ikävuoden jälkeen, kun lapsilisä loppuu, tuota opintotukea.
Juu, niin saavat. Arvaapa paljonko siitä jää käteen koulukirjojen jälkeen?
- Elämä on
GSDWERYETUUIR6YIR kirjoitti:
Juu, niin saavat. Arvaapa paljonko siitä jää käteen koulukirjojen jälkeen?
Opintolainaa on otettava, jos ei töihin kykene.
- sopii meille
Elämä on kirjoitti:
Sinäkö sen maksat sitten pois?
- ...
Elämä on kirjoitti:
Jos ei töihin kykene, miten maksat ne lainat takaisin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?512376Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä411153Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1755075Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa283689Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963534Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss463060Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082789Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132178Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie372127Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191935