viikon reissu ja TE:lle ilmoittaminen

viikon_matkalle_EU

Olen lähdössä viikoksi pois Suomesta. Nyt kun olen joutunut TE-keskuksen "hampaisiin" on sellainen paha hytinä, että ne keksivät mulle jotain puuhastelua juuri tuoksi viikoksi. Ymmärtääkseni viikon verran SAA matkustella, mutta pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. No olenhan minä toki - puhelimella ja maililla saa kiinni jos siinä 5 päivän aikana asiaa on - mutta jostain luin, että matkustella saa, eikä sitä kontrolloida, mutta matka ei saa olla esteenä millekään toimenpiteelle... Eli jos ne keksivät soittaa mulle ti, että huomisaamulla ja alkaa joku huipputärkeä kurssi, niin sinne pitäisi sitten visiin mennä, ettei tule karenssia?

VAI kannattaisiko ilmoittaa, että ei ole työmarkkinoiden käytettävissä viitenä päivänä, jolloin ne eivät voi silloin minnekään käskeäkään? Toki ansiosidonnaiset menetän, mutta ei voi kai tulla karenssiakaan.

Onko neuvoja, miten kannattaisi toimia.

Kiitokset.

14

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa a joo o

jos pelkää karenssia kannattaa ilmottaa ja olla hakematta päivärahaa 5 päivänä se varmin tapa.

toinen keino on ilmottaa menevänsä lomalle viikoksi mutta tuosta tulee varmaa helv... paperisota ja selvitykset että on oikeutettu päivärahaan.

kolmas keino mitä itse teen on lähteä vaan mitään ilmottamatta. ei sieltä ole vielä ainakaan ikinä tullut mitään yhteydenottoja. tietty riskinä on saada karenssi jos käy oikein huono mäihä.

• viikon reissu ja TE-

Kiitti. Tässä on tietysti hirveä kiusaus olla ilmoitttamatta, ja koska se periaatteeessa ON sallitta, että pienen hetken on reissussa,,,, mutta koska mulla aina käy huono mäihä, oletan, että niin käy tässäkin... eli ehkä mä olen taas kerran niin suoraselkäinen ja tyhmä, että ilmoitan sinne, että olen tän viikon pois työmarkkinoiden käytöstä. Jos siitä ei muuta saktiota sitten seuraa kuin se ansiosidonnaisen menetys... Toki kolhataahan sekin, mutta vähemmän, kuin 3 kk karenssi...

• hähh

Onnistuuko edes ilmoitus työkkäriin että nyt katki korvaus 2 viikoksi ja sitten jatkuu käytettävissä olo kor vauksen kera?

• Ei rajoitusta

Aika rajaa ei matkusteluun enää ole, mutta pitää olla matkankin aikana valmis ottamaan yhteyttä te-toimiston kutsuihin.

• reissuja

Olen ollu useita kertoja kahden viikon reissuilla ilmoittamatta työkkäriin. Mitään ei ole seurannut.

• reissuun vaan

Näin on näreet.
        Olen vanha käppyrä (59v) ja olen ollut työttömänä 1,5v.Kertaakaan ei ole soiteltu joten aion lähteä kiertämään maailmaa kuukaudeksi,seuraavien päivärahojen maksamisen jälkeen.
        Ei pelkoa TE toimistosta.

• fhrh

Viikko on niin lyhyt aika että mitä tuosta ilmoittelemaan. Pyydä joku katsomaan postisi joka toinen päivä ja soittamaan jos on jotain. Älä anna puhelinnumeroasi työkkäriin.

• febef

En ole itse ilmoittanut mitään koskaan. Olin kuukauden reisussa ja monesti olen ollut kaks viikkoo reissussa. Ei te keskus mitään töitä koskaan anna edes joten vooi vapaasti lähteä vaikka vuodeksi reissaamaan.

• viikon_matkalle_EU

Ei TÖISTÄ ole pelkoa, mutta pelkään, että ne keksii jonkun simputustilaisuuden tai ilmaistyön haastattelun juuri siksi viikoksi, koska ovat nyt juuri keksineet mun aktivointitouhut. Eli jotain diipadaapavalmennusta saattaa hyvinkin ilmaantua. No ehkä niissä on vähän jouston varaa, ettei heti seuraavana aamuna tarvi hyökätä jonnekin pitsiä nypläämään klo 6...

• ole huoleti

Meitä työttömiä on kohta taas puoli miljoonaa ja mahdollisuus että joutuu viikon sisällä johonkin diibadaabaa juttuun on 1:10000.
      Suurempi mahdollisuus on että seuraavalla viikolla jäät autonalle on suurempi.

• maa-akka

Ei kai työkkärikään voi toimia niin,että vain soitetaan asiakkaalle,et huomenna kurssille???
      Kaikki tällainen pitää hoitua kirjallisena.

On työttömälläkin sentään jotakin oikeuksia.

Olen minä maalla viettänyt aina kuukauden kesässään ja kääntänyt sinne postinikin.
      Koskaan ei ole tullut ongelmia.

• Näin se vaan menee

"Ei kai työkkärikään voi toimia niin,että vain soitetaan asiakkaalle,et huomenna kurssille???"

Kyllä muuten voi... laillisuus on tietysti vähän niin ja näin, mutta tuollaisella tempulla voidaan helposti saada asiakas karenssiin ja mahdollinen valitusprosessi kestää useita kuukausia = asiakas on täysin oman onnensa nojassa useita kuukausia = talous totaalisesti kuralla, perintää, ulosottoa jne jne jne... Tässä ei ole kyse mistään järjellisestä toiminnasta, vaan siitä, että te-toimiston virkailijoissa on paljon luonnevikaisia persoonia, joiden on oman sairaan mielensä takia "pakko" kyykyttää asiakkaita virkansa suomin valtuuksin... Näihin paikkoihin sais olla psykologiset testit..

• Työkkärin asiakas
        Näin se vaan menee kirjoitti:

"Ei kai työkkärikään voi toimia niin,että vain soitetaan asiakkaalle,et huomenna kurssille???"

Kyllä muuten voi... laillisuus on tietysti vähän niin ja näin, mutta tuollaisella tempulla voidaan helposti saada asiakas karenssiin ja mahdollinen valitusprosessi kestää useita kuukausia = asiakas on täysin oman onnensa nojassa useita kuukausia = talous totaalisesti kuralla, perintää, ulosottoa jne jne jne... Tässä ei ole kyse mistään järjellisestä toiminnasta, vaan siitä, että te-toimiston virkailijoissa on paljon luonnevikaisia persoonia, joiden on oman sairaan mielensä takia "pakko" kyykyttää asiakkaita virkansa suomin valtuuksin... Näihin paikkoihin sais olla psykologiset testit..

Joskus aikanaan työvoimahallinnolla oli käytäntö, että kerran vuodessa saattoi hakea työvoimatoimistolta aivan virallisesti viikon loman.

Nykyisin tätä ei enää ole vaan työttömän velvollisuuksiin kuuluu:

"Ole TE-toimiston tavoitettavissa – pidä yhteystietosi ajan tasalla."

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/oikeudet_velvollisuudet/index.html

Käytännössä voi olla vaikka miten pitkään matkalla, kunhan vaan on siis "TE-toimiston tavoitettavissa". Siis jos on antanut puhelinnumeronsa työkkäriin niin pitää pystyä vastaamaan kännykkään matkan aikana. Jos taas työvoimahallinto lähettää matkan aikana kirjeen kotiin, niin asia kannattaa hoitaa niin, että järjestää jonkun matkan aikana katsomaan saapuneen postin ja tarvittaessa avaamaan työvoimahallinnon lähettämän postin.

Edellä kuvatun on myös työkkärin virkailija vahvistanut, joten sitä voitaneen pitää "virallisena" ohjeena.

Toisaalta ei kai tässä maassa ole lakia, joka pakottaa ketään omistamaan puhelinta, joten ainakaan itse en jatkossa anna työvoimahallinnolle puhelinnumeoa, vaan pyydän heitä lähettämään kaikki yhteydenotot kirjeessä.

• Jokainen tavallaan

Työttömällä ei tarvitse olla puhelinta!! Älä vastaa työkkärin soittoon. Eikä sähköpostia, voit ilmoittaa heille, että sähköposti ei ole enää käytössä.

Voivat lähettää kirjeen 2.postissa ja sinulla aikaa vastata pari viikkoa...

Eli älä nyt hölmö mitään ilmoittele!
      Turha pelätä että joku tuttava käräyttää- asia pitää todistaa ja ilmoitus tehdä omalla nimellä.

Kuule kyllä työttömälläkin on ihmisarvo ja vapaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3908
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      353
      3027
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1665
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      821
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      69
      793
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    Aihe