Kävin muljahdustuntemusten takia lääkärissä ja sydänfilmissä näkyi lievästi pidentynyt qt-aika. Kardiologi tutki sydämeni vielä varmuuden vuoksi ultralla, joka oli normaali. Aiemmissa sydänfilmeissä qt-aika on kuitenkin ollut normaali. Onko siis aihetta epäillä perinnöllistä pitkän qt-ajan oireyhtymää? Onko se mahdollinen vaikka qt-ajat ovat aiemmin olleet normaaleja? Kardiologi ei oireyhtymää epäillyt, mutta asia jäi silti huolettamaan...
Pitkä qt-aika?
3
1510
Vastaukset
- jannabth
On aihetta epäillä. Hakeudu rytmihäiriöihin erikoistuneen kardiologin vastaanotolle. Suomessa on yksi erityisesti LQTS:aan perehtynyt kardiologi.
Useimmat "peruskardiologit" eivät tiedä riittävästi LQTS:sta, kerron tämän kokemuksesta.
Lqts on mahdollinen, vaikka qt-ajat olisivat normaaleja. Itselläni on LQTS, ja minulla ollut ihan normaaleja ekg-nauhoja, joissa qtc-aika on aivan normaali, ja sitten minulla ollut hyvinkin patologisia ekg-nauhoja, joissa on ollut T-aallon tiettyä muotoa. Korjattu qt aika (eli qtc) on minulla vaihdellut 420-540 ms välillä, joten hajontaa on. Eri nauhoituksissa on erilaisia arvoja; qtc-aika voi siis vaihdella.
Kannattaa siis hakeutua rytmikardiologin vastaanotolle, ei "tavallisen" kardiologin.
Tsemppiä! - paavelii
Oliskos mahdollista että kuulit sanan QT:n väärin?
Nimittäin itse kuulin QT:n vaikka lääkäri sanoi oikeasti että QP.
QT tarkoittaa kammiovärinää ja QP eteisvärinää.
Kammiovärinä on vaarallisempi kuin eteisvärinä.- Pertti123
Kammiovärinä ja QT- aika ovat aivan eri asioita, paitsi että pitkä QT- aika voi joskus altistaa äkilliselle sydänpysähdykselle ( vakavan muotoisille kammiotakykardia- rytmihäiriöille jotka voivat johtaa fataaliin rytmihäiriöön eli kammiovärinään, josta seuraa kuolema jos ei saada elvytystä pikaisesti käyntiin). Kammiovärinää ja eteisvärinää ei myöskään voi oikein verrata, kun eteisvärinä ei ole yleensäkään vaarallinen paitsi pitkittyessään lisää aivoveritulpan vaaraa.
Pitkä QT- aika voi näkyä myös vain ajoittain EKG:ssa, ainakin yhden tapauksen tiedän jossa se todettu päälle nelikymmpisellä henkilöllä satunnaisesta EKG:sta, aiemmoin otetuista ei ollut sitä havaittu. Ks. tapaus kuitenkin lievä ja oireeton ollut koko ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511447- 639900
- 1495597
- 1443794
- 753750
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403388
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 652815
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792603