keinotekoiset ruotsalaiset

Johan Bäckman

Aamupalalla amerikkalainen ystäväni tiedusteli minulta myös, "kuinka paljon Suomessa on ruotsalaisia". Sanoin että vajaa 300 000, mutta he eivät ole oikeita ruotsalaisia, vaan täysin keinotekoinen vähemmistö. Amerikkalainen ymmärsi kun sanoin, että he vain esittävät olevansa suomenruotsalaisia. Meille on syntynyt privilegioitu suomenruotsalainen luokka, joka ei halua luopua etuoikeuksistaan. Siksi he hyökkäävät kaikken aggressiivisimmin venäjän kielen laillistamista vastaan Suomessa, vaikka monella paikkakunnalla venäjänkielisiä on jo enemmän kuin ns. ruotsinkielisiä. Periaatteessa kuitenkin kuka tahansa voi päättää alkavansa ruotsinkieliseksi ja siten nauttia etuoikeuksista, kuten sosiaalisesta noususta helpomman yliopistopaikan turvin.

Suomenruotsalaisten oman puoleen RKP:n asema ei perustu demokratiaan vaan heidän perustuslaillisiin etuoikeuksiinsa. Suomenruotsalaiset ovat taitavasti miehittäneet erilaiset vähemmistövaltuutettujen asemat, esimekiksi Eva Biaudet vastustaa mitä tahansa yrityksiä venäjänkielen aseman parantamiseksi Suomessa, Astrid Thors on päässyt jopa ETYJ:n vähemmistöpäälliköksi. Arvaa vaan onko venäläisiä mitään oikeksia sen jälkeen. Pahaa aavistamattomat isännät päästivät Thorsin jopa Krimille arvoimaan venäläisten asemaa, tuntematta rouvan suomenruotsalaista taustaa.

Amerikkalainen nosteli kulmakarvojaan: kaikki tämä oli hänelle uutta. Hän kuitenkin nokkelasti kysyi, miksi sitten Mannerheim ei osannut suomea. Sanoin, että Mannerheim oli kyllä oikea ruotsalainen ja että suomenruotsalaiset muuttuivat keinotekoisiksi vasta Mannerheimin jälkeen. Epäilin kuitenkin itsekseni, että Mannerheim osasi suomeakin, mutta ei paljastanut asiaa, koska se ei ollut hänen arvolleen sopivaa.

1

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soomen kansa

      "Epäilin kuitenkin itsekseni, että Mannerheim osasi suomeakin, mutta ei paljastanut asiaa, koska se ei ollut hänen arvolleen sopivaa"

      Mannerheim osasi suomea ja myös käytti sitä. Hän myös vaati että Mikkelin päämajan II maailmansodan aikana täytyi olla suomenkielinen (tilannekatsaukset ym.) koska päämajoitusmestari Aksel Airo ei osannut ruotsia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      146
      2511
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      412
      2164
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      41
      2018
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      118
      1324
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1310
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1169
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1113
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1087
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1064
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      988
    Aihe