Sairaan koiran kanssa eläminen

sairas koira

Kun koiran omistaminen ei ollut ihan sitä mitä odotin.

En löytänyt googlettamalla montaa keskustelua aiheesta, joten ajattelin aloittaa uuden. Jos kaikki samassa tilanteessa olevat saisivat vaikka vertaistukea, neuvoja, tsemppausta.

Ajattelin omaksi terapiakseni kirjoittaa koko tarinani. Moni ei varmaan jaksa lukea joten sanon heti alkuun: kertokaa omia kokemuksia. Miten selvisitte?

Perheessäni on aina ollut eläimiä ja myös koiria. Aloitettuani ammattikoulun ja muutettuani ensimmäiseen omaan kämppään päällimmäisenä oli kokoajan mielessä se ensimmäinen ikioma koira. Halusin harrastaa, lenkkeillä, käydä koirapuistoissa ja ottaa koiran kanssa kaiken irti elämästä.

Sitten koitti se päivä kun koira tuli taloon. Koira oli tuolloin 2-vuotias sisäsiisti hyvinpidetynoloinen koira. Heti ensimmäisenä se hyppäsi viereeni sohvalle, katsoi silmiini ja tiesin että meillä tulee olemaan aivan mahtava, pitkä elämä yhdessä. Olin maailman onnellisin ja puhkuin elämäniloa ja intoa.

Kului pari viikkoa ja koira alkoi oireilemaan. Ajattelin kyseessä olevan kennelyskän, käytiin eläinlääkärillä ja saatiin lääkkeet. Opiskelijana lasku kirpaisi ja söinkin loppukuun puuroa ja makaroonia.

Lääke ei tehonnut lainkaan ja oireilu jatkui. Muutaman viikon päästä oli pakko taas mennä lääkäriin. Tällä kertaa tehtiin perustarkastus ja otettiin verikokeet. Verikokeiden perusteella koira oli terve kuin pukki. Eläinlääkäri ei uskonut koirassa olevan mitään vikaa.

Oireilu kuitenkin jatkui ja omat rahat hupeni. Otin pikavippiä että sain maksettua eläinlääkärikuluja. Jäin kierteeseen ja menetin luottotiedot.

Koiran oireilu jatkui. Varsinkin öisin ja aamuisin se oli sen verran häiritsevää etten enää nukkunut. Stressi sai aikaan sen etten nukahtanut enää iltaisinkaan. Kävin koulua puoli vuotta täysin mitättömillä yöunilla kunnes paloin loppuun totaalisesti.

Itkien googletin ja mietin jatkuvasti mikä koiralla on vikana. Mikään taudinkuva ei vastannut oireita. Rupesin kokeilemaan kaikkea mitä netistä löysin; apteekkituotteista luonnontuotteisiin ja niin edelleen. Millään ei ollut mitään vaikutusta.

Pyristelin koulun läpi juuri ja juuri. Jäin työttömäksi ja hoidan koiraa kotona. Oireilu on niin häiritsevää etten kehtaa lenkittää koiraa yleisillä paikoilla enkä varsinkaan viedä koirapuistoon. Aina saa katseita "vie koirasi hoitoon" - voi kun tietäisivät. Eristäydyin. Paniikki- ja ahdistusoireet alkoivat. Olen käytännössä työkyvytön sairaan koiran omaishoitaja. Tunteet vaihtelee syvästä epätoivosta ja masennuksesta turhautumiseen ja vihaan. En minä tälläistä elämää halunnut?! Kun huomasin rukoilevani että joko minä tai koira jäisi auton alle, hain apua.

Nyt masennuslääkkeitä muutaman vuoden syöneenä olen edelleen lääkärin mielestä työkyvytön. Koira oireilee edelleen ja olen sen kanssa kotona. Tänään taas ahdistusaalto pyyhkäisi ylitseni kun mietin tätä kaikkea. Turhautuminen on kaikkein pahin tunne; se kun tuntee että on tehnyt ja antanut kaikkensa ja millään ei ole mitään merkitystä.

Jospa koira saisi kesän yli vielä elää.

34

2194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      Siis laitatko vielä vaikka ranskalaisin viivoin selkeästi, että mitä oireilua koiralla on? Ja mitä on katsottu ja poissuljettu. Aika usein on tullut koettua itsekkin, että se apu löytyy lopulta muualta kuin eläinlääkäristä. Ja eläinlääkäriin kun menee vlmiiksi asioihin perehtyneenä, niin säästää selvää rahaa. Meillä myös hyvin sairasteleva koira, jolle on jo lopetustakin väläytelty eläinlääkärin toimesta, kun ei tuntunut loppua kierteelle tulevan. Tällä hetkellä kuitenkin viimeisimmästä lääkärikäynnistä on jo hurjasti aikaa, ja sekin taisi liittyä perusrokotuksiin. Koira elää hyvää elämää, joskin joissain asioissa joudumme olemaan tarkkoina, liittyen lähinnä ruokavalioon. Ja toimivat hoito-ohjeet eivät tullee eläinlääkäriltä, vaan nimenomaan saman kokeneilta harrastajilta. Toki eläinlääkäri on hyväksynyt valitsemamme linjaukset, ja myöhemmin sanoikin, että ei olisi uskonut, miten suuri merkitys niillä asioilla oli. Meid'än tapauksessamme siis helppoa ratkaisua ei ollut. Mutta oikeastaan, ei tätä nykyistä voi kauhean hankalaksikaan tavaksi sanoa. Mutta on ilo katsoa, miten koira on terve ja hyvinvoiva. Onneksi tosiaan löysimme ne rodun harrastajat, jotka mielellään auttoivat meitä eteenpäin. Koirani oma kasvattaja ei osannut eikä oikein vissiin halunnutkaan jeesata yhtään missään. Mutta muutama muu kasvattaja otti asiakseen auttaa meitä, ja hekin etsivät tietoa, kyselivät omilta kasvattien omistajilta ja näin vaan meillä elämä normalisoitui. Loppupeleissä hyvin yksinkertaisin ratkaisuin. Riitti kun vain löytyi se ihminen, joka osasi antaa ne ratkaisevat vihjeet, ja kokosi koko palapelin.

      • sairas koira

        Kertoisin mielellään vaikka sähköpostin välityksellä? En haluaisi nyt tähän alkaa listata koska jos tutut lukee niin yhdistävät suoraan meihin (en halua että tietävät ihan tuota kaikkea mitä aloituksessa lukee minun elämästäni).


      • Minulla myös
        sairas koira kirjoitti:

        Kertoisin mielellään vaikka sähköpostin välityksellä? En haluaisi nyt tähän alkaa listata koska jos tutut lukee niin yhdistävät suoraan meihin (en halua että tietävät ihan tuota kaikkea mitä aloituksessa lukee minun elämästäni).

        Uskaltaisitko laittaa tähän mailiosoitteesi, ap, minullakin on pitkähkö kokemus monisairaasta koirasta. Juttelisin myös mielelläni aiheesta jonkun kanssa joka ymmärtää?


      • sairas koira
        Minulla myös kirjoitti:

        Uskaltaisitko laittaa tähän mailiosoitteesi, ap, minullakin on pitkähkö kokemus monisairaasta koirasta. Juttelisin myös mielelläni aiheesta jonkun kanssa joka ymmärtää?

        Tein ihan oman sähköpostiosoitteen asiaa varten; [email protected]


      • Minulla myös
        sairas koira kirjoitti:

        Tein ihan oman sähköpostiosoitteen asiaa varten; [email protected]

        Laitoin sinulle sähköpostia.


    • Se vain RAAPII

      Hei kaikille!

      Mun koiralla on atooppinen ihottuma (voitte lukea alempaa tilanteestamme viestiketjusta "Koiran vaativa ihosairaus"). Vaatii paljon hoitoa ja välillä ihottumaan on iskenyt myös bakteeri- tai sienitulehdus. Paranemaan ei oikein pääse kun koira raapii itseään varsinkin silloin kun olen töissä enkä pysty sitä vahtimaan. Rahaakin hoitoon palaa, kuten varmaan kaikki sairastelevan koiran omistajat tiedätte. Tosi ikävältä kuulosti tuo aloittajankin tilanne, tsemppiä sulle! Moni muu olisi varmaan kyseisen koiran jo lopettanut, joten se onnekas kun on saanut omistajakseen juuri sinut joka jaksat sitä hoitaa!

      • kjghgg

        Monelle tulisi mieleen eettinen kysymys siitä, missä vaiheessa "elämän itseisarvo" muuttuu negatiiviseksi asiaksi. Saahan jalattoman koirankin pyörätuoliin, mutta onko se sitten 2-vuotiaan ihmisen tasoiselle eläimelle elämisen arvoista elämää... Itse olen joutunut pohtimaan asiaa paljon luustosairaan, nuoren koirani kanssa. Nuoren koiran mieltä ei tyydytetä pedissä makuuttamalla... eletään niin kauan kuin eletään ja sitten kun normaali eläminen ei tahdo onnistua, on parempi päästää irti. En aio odotella niin kauaa, että se menettää kykynsä kävellä, ennen kuin lopetan sen. Se olisi aivan liian julmaa tuota kirkaskatseista, villinä ilosta pomppivaa karvapalloa kohtaan.


      • sairas koira
        kjghgg kirjoitti:

        Monelle tulisi mieleen eettinen kysymys siitä, missä vaiheessa "elämän itseisarvo" muuttuu negatiiviseksi asiaksi. Saahan jalattoman koirankin pyörätuoliin, mutta onko se sitten 2-vuotiaan ihmisen tasoiselle eläimelle elämisen arvoista elämää... Itse olen joutunut pohtimaan asiaa paljon luustosairaan, nuoren koirani kanssa. Nuoren koiran mieltä ei tyydytetä pedissä makuuttamalla... eletään niin kauan kuin eletään ja sitten kun normaali eläminen ei tahdo onnistua, on parempi päästää irti. En aio odotella niin kauaa, että se menettää kykynsä kävellä, ennen kuin lopetan sen. Se olisi aivan liian julmaa tuota kirkaskatseista, villinä ilosta pomppivaa karvapalloa kohtaan.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Oma koirani on muuten täysin perusterve - kuten eläinlääkärikin sanoi. Sillä on elämäniloa, se on aktiivinen ja siitä näkee että se nauttii elämästään. Jos tässä tapahtuisi käänne huonompaan ja näkisin että koira on todella sairas niin olisi pakko päästää irti. Ei ole oikein hyvää ystävää kohtaan kituuttaa sitä.


    • opiskelijan_äiti

      Koiraa ei pidä ottaa jos ei ole varaa maksaa muutaman sadan euron ylimääräistä kuluerää milloin vain. Nyt siis kituutat vakavasti oireilevaa koiraa VUOSIA täysin ilman diagnoosia ja hoitoa, rahattomuuden takia? Ja ilmeisesti koet rakastavasi valtavasti lemmikkiäsi näin tehdessäsi?
      Sairaan ihmisen takia ollaan omaishoitajia. Jos nuori ihminen uhraa oman terveytensä, omaisuutensa ja työkykynsä yskivän koiran takia, niin silloin mielestäni kyseinen aloittaja jotenkin ei ole osannut arvioida oikein elämänsä arvoja ajoissa.
      Vaikka itsellänikin on koiria, niin silti valitan että en pysty tuntemaan empatiaa aloittajaa kohtaan. Hänelle ehkä on myyty halvalla/annettu valmiiksi sairas aikuinen koira, jonka hän tyhmyyttään on ottanut ja pitänyt.
      Ystävän neuvo: lopetuta se koira ja opettele elämään ihmisenä ihmisten yhteiskunnassa. "Hän" ei kuitenkaan ole lapsesi, äitisi eikä veljesi.
      Hyvin voisi todeta "koira tuhosi elämäni" tässä tapauksessa.

      • sairas koira

        Tietäisitpä kuinka monesti olen tuon kuullut. "Etkö tiennyt että koiraa saattaa joutua käyttämään eläinlääkärissä?" "Mitäpäs otit!" "Oma vikasi".

        Tiesin. Meillä on ollut perheessä monta koiraa kaikki pennusta kuolemaansa asti. Olen nähnyt aika monen koiran elämänkaaren elämäni aikana eikä mitään niistä ole jouduttu rampuuttamaan kahden viikon välein eläinlääkärillä. Kai sinä itsekin tajuat ettei tämä ole mikään normi?

        Haluaisin vielä täsmentää että eläinlääkäri on todennut koiran täysin terveeksi viisi kertaa. Eli siis kenen mielestä kituutan koiraa?

        En kaipaa sääliä tai empatiaa. Varsinkaan sinunkaltaisiltasi ihmisiltä.

        Kunhan sun koiralle tulee joku pieni vaiva niin kiikutat sen varmaan samantien lopetettavaksi? Mietihän omalle kohdallesi.


      • Minulla myös

        Sinä et näköjään pysty käsittämään miten tärkeä voi koirasta tulla ihmiselle, jollekin henkireikä, muuta ei ole. Minä ymmärrän aloittajaa täysin. Itsellä ollut tosi sairas koira, joka silminnähden nautti elämästään, ei kärsinyt yhtään, koska jokaiseen vaivaansa oli toimiva lääkitys. Itselläkin usko, hermo ja rahat loppuivat välillä, onneksi rahallinen osuus silti järjestyi joka kerta, vaikka koira joutui usein lääkäriin jopa sunnuntaina ja ilta-aikoihin.
        Sinulla ei ole oikeutta kertoa toiselle ihmiselle kuinka täytyy ja saa tuntea. Et selvästikään ole "koiraihminen" sanan oikeassa merkityksessä, jolle koira on perheenjäsen ja ystävä, ja jonka puolesta tehdään melkein mitä vain. Oman koirani hoidin, väitän, paremmin kuin moni muu olisi pystynyt. Sanoin monta vuotta, että niin kauan kuin koira on onnellinen, haen sille vaikka kuun taivaalta. MUTTA MYÖS että kun se päivä tulee kun näen että koira kärsii, ja tiedän ettei mitään ole tehtävissä, vien sen piikille. Ja näin tein.
        Enkä ole päivääkään katunut kumpaakaan, en sen hoitoa monia vuosia, enkä myöskään lopettamispäätöstä (koska tein sen oikeaan aikaan ja oikein perustein).


      • minelan

        Nimimerkki sairaan koiran äiti
        Tunnut olevan erittåin kylmä ja tunteeton,Säälin koiriasi. Ei kukaan halua maanpäällä, jossa elää sinun kaltaisiasi ihmisiä. Pidä ne ajatukset sisälläsi, mutta älä tule kertomaan niitä koiraansa rakastavalle ihmiselle. Häpeä edes.

        nimimerkki minulla myös, olen täysin samaa mieltä kanssasi, vaikka minulla ei 63 vuoden ikään mennessä ole ollutkaan yhtään sairasta koraa, paitsi yorkshirenterierini, joka kuoli sydämen kohtaukseeen, eläinlääkärin pöydälle.


      • touholiini

        opiskelijan äiti
        Sinä et ole mikään korarakas, joten et ymmärrä kuinka kauheeta on koiran lopetus.HYI HÄPEÄ, kun kirjoittelet moisia tekstejä ihmiselle, joka harkisee, mitä tekee koiralle, joka on sairas.


      • minelan

        Opiskelijan äiti


        Oletko täysin tunteeton ihminen, koira on monelle ihmisille tärkeämpi kuin sinun huonosti kasvatetut kakarasi. Et muutenkaan tunnu täyspäiseltä ihmiseltä.
        Hakeudu hoitoon, koska siihen on paljon aihetta,


      • sekoilija00
        minelan kirjoitti:

        Opiskelijan äiti


        Oletko täysin tunteeton ihminen, koira on monelle ihmisille tärkeämpi kuin sinun huonosti kasvatetut kakarasi. Et muutenkaan tunnu täyspäiseltä ihmiseltä.
        Hakeudu hoitoon, koska siihen on paljon aihetta,

        Nyt minelan, kukahan se on hoidon terpeessa.Sinä alat olla jo ihan sekaisin. Katsoisit päivmääriä!!!!!


    • anette2

      Hyrrrr tuota opiskelijan_äitiä. Noin kylmille kantturoille ei niitä omaishoitajia ole kyllä jonossa, laitokseen joutaa aikanaan.

      Sairaan koiran kanssa eläminen kuluttaa ja täyttää helpolla koko elämän. Mikä tahansa pitkä sairastaminen lähellä, perheessä, tekee sen. Juuri tästä vaan ei puhuta, ei kehdata kun ne on vaan niitä koiria ja jossain on aina nälänhätää ja sota ja syöpä.

      Nelivuotias koirani on nyt noin kaksi vuotta ollut kipeä, ensin tuli epilepsia ja sitten paljastui luustosairaudet. Saattohoitoa tää enää vain on, seuraan yötä päivää mahdollisia oireiluita kovasta lääkityksestä huolimatta ja punnitsen elämän mielekkyyttä. Koira menee kaiken edelle niin kauan kun elää ja elää sen minkä elää. Näin se vaan menee. Meillä.

      • sairas koira

        Kiitos kirjoituksestasi. Samanlaisia ajatuksia itsellänikin on - monet varmasti ajattelevat että "koira on vain koira". Itselläni kun ei ole lapsia eikä perhettä niin koira on minulle elinkumppani, luotettavin ystävä, uskollisin kuuntelija... Koira on aina iloinen kun tulen kotiin, se odottaa minua, rakastaa minua ehdoitta. Se on tärkein asia minun elämässäni ja kaikesta huolimatta parasta mitä minulle on tapahtunut.

        Todella sydäntäsärkevää kun nuori koira sairastaa. Toivon teille aurinkoista kevättä ja voimia jokapäiväiseen taisteluun.


      • minelan

        Koiranomistajistakin löytyy niin monta persoonaa, kun on koiraakin.Toivon sinulle kärsivällisyyttä, varmasti rakastat koiraasi paljon,


    • Realismiakehiin

      Vanha aihe jo, mutta ihmetyttää KOVASTI nämä "koira menee kaiken edelle"-kommentit. Omaishoitoa koiralle? Kyllä sairaalle koiralle se pois päästäminen on se helpoin ratkaisu. Saada elää suht kivutta isäntänsä kanssa loppuun asti. Olkoon se loppu sitten eläinlääkärin toimesta ja isännän päätöksestä.
      Olen tätä mieltä ja silti itsekin mietin sairaan koirani elämän arvoa harva se päivä. Maksasairas koira, joka on nyt jo triplannut elinaika odotteen jonka eläinlääkäri antoi alunperin. Oireet hiipivät takaisin ja parantumisesta ei ole toivoa. Tässä sitä ollaan. Aion kuitenkin laskea toverini pois ennenkuin se joutuu kärsimään enempää. Toivon vaan että osaan tehdä sen ajoissa.
      Silti, hyvät ihmiset, koira on koira. Koira ei ole lapsi, mummu, ukki tai veli. Ei ihmisen korvike, vaikka onkin rakas ystävä. Älkää romuttako omaa elämäänne ja talouttanne koiran vuoksi.

      • Dzibbuliini

        Joo, koira on koira. Tai siis KOIRA. Mä en tykkää ihmisistä. Mä en halua koskaan lapsia. Mua ei kiinnosta pitää mitään yhteyttä mun mummuun ja pappaan. Iskä ä ja äitiä en jaksa. Veljet ja sisko on tyhmiä, hölmöjä ja taukkeja. Mä viihdyn mun koirien kanssa ja ne on mulle maailman tärkeimpiä. Kaikki kolme. Sä ja muut koiranvihaajat ette voi mitään.


      • minelan

        Ei koiran tarvitsekaan olla ihmisen, lapsen, parhaan ystävän, työkaverin korvike. se voi olla kaikista rakkain Usein onkin.


      • eilapsistapitävä

        Tarkoitatko, että minun tulee rakastaa väkisin lapsia ym. kun inhoan heitä.
        Jos saan valita niin mieluummin valitsen koiran, kuin paskanpuhujan kakaran.


    • minelan

      Koira-koira on koira, joten sinun arvojärjestelmässäsi aina vain koira, jolle ei tarvitse antaa samanlaisia oikeuksia kuin ihmiselle. Kuules, monille ihmiselle koira on se kaikkein
      tärkein olento, mitä maanpäältä löytyy.

      • kohtuus.kaikessa

        Niin, jos ketään muuta ei enää ole.Koiraa voi pakolla pitää "ystävänään".
        Itse olen eutanasian kannalla niin ihmisille kuin koirillekkin.


    • touholiini

      Onko koirallasi sellaisia rohinakohtauksia, Minun avustajani kertoi. että silloin pitäisi laittaa käsi kuonon ympärille, en tiedä auttaako se, kun itselläni ei ole rohisevaaa koiraa, mutta tämä rohina vastaa kuulemma ihmisen hyperventilaatiota,

      • lekuriltatroppia

        Nenäpunkki,on hoidettavissa.Jos koira saa sisäänhengitysvetokohtauksia/kirnuaa,kysy lääkettä siihen eläinlääkäriltä.Meillä auttoi.Koira saa nenäpunkin vieraalta koiralta sen nenää haistellen,punkki kipittää toiseen nenuun,ja asettuu asumaan,ja sitten alkaa nenua kutittaa,ja sisäänvetokohtauksia ilmenee.Niihin auttaa lääke,joka häätäänenäpunkinnenusta,ja koiran olo helpottuu ;)


    • torturex

      Kyllä on pahasti vikaa aloittajankin päässä.Ihanko oikeasti pidät sairasta koiraa,jonka sairautta et edes tiedä? Mielestäni olet eläinrääkkääjä etkä mikään omaishoitaja.Vie se koira lopetettavaksi,lainaa vaikka sukulaiselta rahaa.Mene töihin/kouluun ja hanki sitten uusi eläin kun sulla on oikeasti varaa hoidattaa niitä.Sääliksi käy sitä koiraa eikä tähän mikään ymmärrys riitä,että pidetään niitä vaikka ei ole varaa.

      • skkkk

        Ehkä ongelma on jo ratkennut, siitähän on jo yli 3v.


    • rakkaanib

      Kuulostaa tutulta :( Minulla oli koira 16 vuotta joista ensimmäiset 12 vuotta terve kuin pukki.Sitten alkoi sairastelu.Aina kun sairaudesta selvisi (haimatulehdus,polven leikkaus,korvatulehdus,hammasjuuripaise,tulehtuneet hampaat)tuli aina uusi syy mennä lääkäriin.Olen työtön ja eläinlääkärit kalliit.Rakastin koiraani ja halusin sen hoitaa,otin lainaa ja velkaa jotta sain koiran aina hetkeksi terveeksi.Keväällä koiran kunto sitten useiden nukutusten vuoksi huononi niin että eläinlääkäri ei enää määrännyt lääkkeitä vaan ehdotti koiran lopettamista.Tuntui kuin maailma olisi särkynyt ja sydämeni painui kasaan surusta -miten voisin elää ilman rakasta pientä karvatassuanMenin puhumaan lääkärille joka määräsi rauhoittavia siksi aikaa jotta saan vietyä koiran lopetettavaksi.Romahdin täysin.En muista kunnolla alkukesästä mitään.Koiranii on nyt kauniissa uurnassa kirjahyllyssä.Suru on edelleen valtava mutta olen uutta koiraa etsimässä.Sinun tilanteessa ehkä etsisin jonkun muun lääkärin joka löytää syyn oireisiin.Voisiko koirallasi olla sydänvika?Se ei näy verikokeista eikä välttämättä ultraäänelläkään.Minun koiralla oli myös yskä jota hoidettiin keuhkojentiivistymänä kortisonilla,koira sairastui kortisonista haimatulehdukseen ja yskän syy selvisi lopulta-oli närästystä!Kokeile jotain muuta ruokaa,saattaa auttaa niinkuin meilä.Kiitos jos jaksoit lukea.

      • minelan

        ¨
        Nimimerkit Tortulex ja rakkaani kommenttinne ja itku tuli silmään, KOIRASTA ON OSATTAVA LUOPUA SILLOIN KUN SE ITSE LUOVUTTAA, kOIRANI OVAT MELKEIN KAIKKI NUKUTETTU KOTONA.paitsi Minelan Tuuli,,Minelan Maija,Oppes TRAVIATA,muút OVAT kuolleet yli 18 vuotiaina ja allekin. Sydän on pettänyt.


    • Anonyymi

      Mitenköhän aloittajan ja koiransa tarina päättyi?

      Löysin tämän ketjun googlettamalla. Itselläni on koira, jota tarvii koko ajan lääkitä, kolme kertaa päivässä. Sen lisäksi koiralle ei ole mitään hoitopaikkaa, joten niin kauan kuin se elää, oma elämäni on jäissä. Tätä on jatkunut jo vuosia, enkä enää jaksaisi.

      Koira on tosi rakas, mutta tämä jatkuva huoli ja täysin yksin siitä vastuussa oleminen on raskasta. Onneksi koira on jo vanha, mutta pelkään silti sen elävän vielä vuosia, koska elämää saa nykyään pidennettyä lääkityksillä ja hoidoilla.

      Toivoisin, että tulisi joku sellainen diagnoosi, että hoitaminen olisi kannattamatonta/mahdotonta. Löysässä hirressä roikkuminen on raskasta. Kunpa tälle tulisi pian loppu. Tiedän, että suru tulee olemaan valtava, mutta samoin tulee olemaan helpotus. Saisin vihdoinkin elää.

      • Anonyymi

        Joskus me luulemme, että jokin asia estää meitä elämästä. Ja kun se asia poistuu, huomaamme että näin ei ollutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus me luulemme, että jokin asia estää meitä elämästä. Ja kun se asia poistuu, huomaamme että näin ei ollutkaan.

        Kyllä koira jo ihan terveenäkin rajoittaa elämää, saatika sairas koira kaikkine hoitoineen. Oman lisänsä tuo jatkuva stressi, jota omaishoitoa muistuttava suhde aiheuttaa.


    • Anonyymi

      Hei kaikki tuntemattomat ja tutut,

      Minulla oli koira. Koira oli saksanpaimenkoira.

      Tämä nyt ei sinänsä kuulu tähän, mutta laitan sen nyt kuitenkin tähän :

      Koira oli 2v 8kk ikäinen, kun kuvautin siltä lonkat- ja kyynäreet. Eläinlääkäri lausui lonkat B/C:ksi ja kyynäreet 0/1:ksi. Suomen Kennelliitto lausui lonkat A/A:ksi ja kyynäreet 0/2:ksi.

      Koira oli 3v 9kk ikäinen, kun kuvautin selän. Selästä otettiin viralliset kuvat, joite ei lähetetty Suomen Kennelliittoon eläinlääkärin ehdottomana ja minun päätöksestäni henkilökohtai syyn takia (en siis halunnut, että kaikki jotka minut tiesi, saisivat kuulla tuloksen). Kysyin vielä kasvattajan mielipidettä asiaan ja se oli hänelle ok, ettei kuvia lähetetty Kennelliittoon. Tulos oli SP4 (spondyloosi SP4 (aste 4, vaikea).

      Koira eli kivutonta ja hyvää sekä onnellista elämää 7v 9kk ikään asti ja nukkui kotiinsa ikiuneen 22.3.2017.

      Koirastani voi halutessaan käydä lukemassa koko tarina täältä : sannanelamansaelaimet.simplesite.com

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2884
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      536
      2733
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1885
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1867
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      302
      1698
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1352
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1144
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe