SRK erehtymätön?

Hallooo

Miten SRK voi olla erehtymätön, mutta yksittäinen ihminen erehtyä? Jos seurakunta koostuu yksittäisistä ihmisistä, loogisesti on mahdollista, että kaikki erehtyvät jossakin asiassa yhdessä eli myös seurakunta voi erehtyä.

46

439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärl märks

Tuo sopii kääntäen demarilahkoon, mutta ei mitenkään päin SRK:een.
      Jokainen demari on kateutensa takia aina erheen polulla, mutta siitä huolimatta uskoo jonkun partakallen kirjoituksiin ja jurpilaisen puheisiin.

• enpä tiedä

Jalkapalloilija hankkii sääntöjen vastaisella taklauksella punaisen kortin. Miksi myös joukkueen kymmentä muuta pelaajaa ei rangaista punaisella kortilla? Ehkäpä siksi, että vaikka yksi erehtyi, ei muu joukkue erehtynyt.

Sama pätee uskonasioissakin, yksi voi langeta, muu seurakunta pysyy pystyssä ja nostaa langenneen ylös. Jokainen voi olla vuorollaan maassa, mutta mahdotonta on tilanne, jossa koko seurakunta olisi makaisi langenneina maassa. Aina täytyy löytyä niitä, jotka auttavat langenneet ylös.

• Entinen Srk:lainen

Huono vertaus, mitäpä jos muu joukkue alkaa puolustella väärin tehneen toverin tekosia ja vaatii tuomaria hyllylle, eikös silloin koko joukkue ole väärässä, Srk:ssa on toimittu näin ja hyllytetty niitä jotka on tästä vääryydestä heitä varoittaneet, vai miten oli pedofiliakohun edeltävät tapahtumat, näistä voi lukea kirjoista ja lehdistä sekä niiltä joita on laitetu hyllylle, nämä pelimiehet pysyy visusti hiljaa koska tietävät tehneensä väärin.

• Vl-viikinki

Kaikki meni kuin sonnilauma päähoitokokoushörhön mukaan (H. Saari) eikä vieläkään ole jälkiä korjattu. Edelleen on porukka posessa.

• Vaarallinen lahko?

1. Liikkeen johtaja tai johtajat ovat aina oikeassa ja kaiken arvostelun yläpuolella. Johtaja on pidettävä tyytyväisenä ja hänen käskyjään on toteltava.

2. Liikkeen opit ovat täydellisiä ja virheettömiä, niitä ei saa arvostella eikä tulkita. Toisenlaiset opit ja ajatukset ovat rappeutuneita ja pahoja. Oma yhteisö edustaa puhtautta, ulkomaailma pahuutta.

3. Ota tai jätä -mentaliteetti: jos haluaa kehittyä henkisesti, on hyväksyttävä kaikki, mitä liike tarjoaa.

4. Syyllistäminen ja ajattelun kontrollointi: kriittiset ajatukset ovat syntiä ja osoittavat jäsenen olevan hengellisesti kehittymätön. Sama pätee seksuaalisuuteen, tunne-elämään ja yksilöllisiin toiveisiin, mikäli ne poikkeavat ryhmän normeista. Puhdas oppilas ei ajattele omaa etuaan, vain ryhmän tai yhteisön etua.

5. Ulkomaailmasta eristäminen: entinen elämä ja ystävyyssuhteet ovat arvottomia. Jos sukulaiset tai vanhat kaverit arvostelevat yhteisöä tai sen oppeja, on parempi välttää heidän seuraansa. Jäsen painostetaan muuttamaan yhteisöön.

6. Osallistuminen ryhmän toimintoihin on pakollista. Jäsen joutuu alistumaan jatkuviin opin sisäistämiseen tähtääviin keskusteluihin ja luentotilaisuuksiin.

7. Käännytystyö on velvollisuus.

8. Omaisuus on luovutettava tai testamentattava liikkeelle. Sen toimintaa on tuettava esimerkiksi kymmenyksin, vaikka ei olisi muita tuloja kuin opintoraha, työttömyyskorvaus tai kansaneläke.

9. Liikkeen hyväksi on tehtävä jatkuvasti työtä ilman palkkaa ja lomapäiviä. Varoja hankitaan laittomasti tai eettisesti arveluttavin keinoin. Kalliita kursseja varten on otettava velkaa.

10. Pelottelu: liikkeen hylännyt luopio kohtaa vastoinkäymisiä ja onnettomuuksia, kuoleman jälkeen hän joutuu helvettiin tai jälleensyntyy eläimeksi. Vain liikkeen sisällä voi pelastua.

• On erehtymätöin!

SRK:n johtokunta on Olavi Voittosen mukaan apostolinen kokous, joka on siis erehtymätöin.

• rtyjrbyu

Olavi Voittonen on valheiden mestari.

• kärl märks
        rtyjrbyu kirjoitti:

Olavi Voittonen on valheiden mestari.

Olette te demarit kyllä aika uskomattomia lällyjä. Ei teille kyllä voi, kun nauraa. Ja tietysti sääliä.

Onhan sillä naapurin kommarillakin paremmin asiat, eikä sen tarvi kadehtia ketään....eikä hävetä aatettaan.

• vl-mies

Se taisi olla Tuomas Hänninen joka niin sanoi (on Voittonenkin saattanut sanoa niin, en tiedä), mutta suurin osa vanhoillislestadiolaisista on ymmärtääkseni sillä kannalla että Tuomas Hänninen (tai kuka sitten olikaan) oli niin lausuessaan väärässä.

SRKn johtokunnan jäsenet EIVÄT OLE APOSTOLEITA.

Apostoleita on tasan kaksitoista (12), ja he eivät ole enää täällä maan päällä, vaan he ovat jo noin >1900 vuotta sitten siirtyneet vanhurskaiden lepoon.

• Huh huh!
        kärl märks kirjoitti:

Olette te demarit kyllä aika uskomattomia lällyjä. Ei teille kyllä voi, kun nauraa. Ja tietysti sääliä.

Onhan sillä naapurin kommarillakin paremmin asiat, eikä sen tarvi kadehtia ketään....eikä hävetä aatettaan.

Sinä olet uskomattoman tyhmä ihminen. :((

• Raamatussa
        vl-mies kirjoitti:

Se taisi olla Tuomas Hänninen joka niin sanoi (on Voittonenkin saattanut sanoa niin, en tiedä), mutta suurin osa vanhoillislestadiolaisista on ymmärtääkseni sillä kannalla että Tuomas Hänninen (tai kuka sitten olikaan) oli niin lausuessaan väärässä.

SRKn johtokunnan jäsenet EIVÄT OLE APOSTOLEITA.

Apostoleita on tasan kaksitoista (12), ja he eivät ole enää täällä maan päällä, vaan he ovat jo noin >1900 vuotta sitten siirtyneet vanhurskaiden lepoon.

Siinä ei olekaan kyse apostolien määrästä, vaan niistä raamatun 24 miehestä. Sama määrä on miehiä SRK:n johtokunnassa.

• vl-mies

Kuka on sanonut että SRK olisi erehtymätön?

Sinä itsekö?

Jos väität jonkun muun sanoneen niin, niin laita tähän lähdemerkinnät että tiedetään onko väitteelläsi mitään perää.

Ja jos joku olisikin sanonut niin, niin se ei tarkoita sitä että enemmistö vanhoillislestadiolaisista olisi samalla kannalla. Ei ainakaan kaikki vanhoillislestadiolaiset, sillä minä itse ja kaikki (ymmärtääkseni) tuntemani vanhoillislestadiolaiset pidämme SRKta erehtyväisten ihmisten (erehtyvien jäsenyhdistysten ja erehtyvän johtokunnan kautta) erehtyvänä yhdistyksenä.

Miksi yrität levittää väärää tietoa siitä millainen näkemys meillä on SRKsta. EIkö juuri tuollainen ole pahansuopuudesta johtuvaa mustamaalaamista.

Oletko siis vihainen meille vanhoillislestadiolaisille jostakin asiasta?

• lukuvinkki

“Päivämies” 1975 Turun suviseurojen ajalta ja sen jälkeen.

• 13x7

Virallisen opin mukaan "vl-jumalanvaltakunta" jota vuosien ajan on julistettu, on ollut erehtymätön Saara-äiti, joka ei ole voinut mennä harhaan ( vain yksittäiset ), koska Jumala pitää niin huolen.

Mitä sanot?
        Harhaan meno oli kuitenkin mahdollista Raamatun mukaan mm. korpivaelluksen kansalla ( vasikka ) Ilmestyskirjan seurakunnilla jne.

Tämä on sitten vl-uskoisten virallinen oppi?
        "Väärissä uskonryhmissä ei voi olla muita elävässä uskossa olevia kuin ainoastaan pieniä lapsia ja riittävän kehitysvammaisia.

Tämä on varmaa. "

Aivan omakohtaisena uskovaisena näkemyksenä, en todellakaan pidä oikeana alkaa tuomitsemaan muita uskovaisia, jotka uskovat samaan Kristukseen ja samaan vapauttavaan sovintosaarnaan. Minä luotan enempi siihen mitä Henki sydämessä todistaa. Sen tulet vielä huomaamaan, että vl-opetus on mennyt monessa kohtaa harhaan!

• vl-mies
        lukuvinkki kirjoitti:

“Päivämies” 1975 Turun suviseurojen ajalta ja sen jälkeen.

Sen kirjoituksen takana olivat henkilöt, jotka olivat eksyneet uusheräyksen vääräänhenkeen. Heidän mielipiteensä ei edusta kaikkia vanhoillislestadiolaisia (kuten ei kenenkään muunkaan yksittäisen henkilön mielipide, tai edes enemmistön mielipide).

• Hallooo

Itse en suinkaan ole keksinyt väitettä SRK:n erehtymättömyydestä, vaan olen sellaisen käsityksen saanut esimerkiksi tätä vanhoillislestadiolaisuutta käsittelevää palstaa lukiessani. En viitsi niitä keskusteluja tähän linkittää, mutta niitä saa kätevästi esiin kirjoittamalla tämän sivun ylälaidasta löytyvään keskusteluhakuun esimerkiksi sanan "erehtymätön".

Liitän tähän pari linkkiä Omat polut -sivustolle, jossa entiset tai etniset vanhoillislestadiolaiset kertovat kokemuksiaan.

http://freepathways.wordpress.com/2010/01/28/kirje-puhujille-1974/
        http://freepathways.wordpress.com/2014/02/02/uskon-sana/#more-35781

Vielä yksi linkki Hakomaja-sivustolle:
        http://hakomaja.net/keskustelu/lainatut-ja-turvapaikka-/11765-erehtymattomyysoppi-tanaan-pm-28-2010

Olenko vihainen vanhoillislestadiolaisille jostakin asiasta? "Vihainen" on vähän vahva saha. Omahyväinen asenteenne kyllä välillä ärsyttää vietävästi, mutten koe olevani vihainen teille.

• vanhamies1
        Hallooo kirjoitti:

Itse en suinkaan ole keksinyt väitettä SRK:n erehtymättömyydestä, vaan olen sellaisen käsityksen saanut esimerkiksi tätä vanhoillislestadiolaisuutta käsittelevää palstaa lukiessani. En viitsi niitä keskusteluja tähän linkittää, mutta niitä saa kätevästi esiin kirjoittamalla tämän sivun ylälaidasta löytyvään keskusteluhakuun esimerkiksi sanan "erehtymätön".

Liitän tähän pari linkkiä Omat polut -sivustolle, jossa entiset tai etniset vanhoillislestadiolaiset kertovat kokemuksiaan.

http://freepathways.wordpress.com/2010/01/28/kirje-puhujille-1974/
        http://freepathways.wordpress.com/2014/02/02/uskon-sana/#more-35781

Vielä yksi linkki Hakomaja-sivustolle:
        http://hakomaja.net/keskustelu/lainatut-ja-turvapaikka-/11765-erehtymattomyysoppi-tanaan-pm-28-2010

Olenko vihainen vanhoillislestadiolaisille jostakin asiasta? "Vihainen" on vähän vahva saha. Omahyväinen asenteenne kyllä välillä ärsyttää vietävästi, mutten koe olevani vihainen teille.

Vahvistan ylläkirjoitetun todeksi. Olen jo vanha mies ja olen saanut nähdä ja kokea tämän kaiken. Aivan omakohtaisesti. Kun mietin näitä, mieleni tulee hyvin surulliseksi. Olen kysynyt lukuisat kerrat itseltäni miksi Jumala rankaisi Siionia näin kovalla kädellä, että salli kaiken tämän tapahtua. Tähän me emme ehkä saa koskaan vastausta, mutta jokin tarkoitus tällä kaikella on, siitä olen varma.

• seliseli
        vl-mies kirjoitti:

Sen kirjoituksen takana olivat henkilöt, jotka olivat eksyneet uusheräyksen vääräänhenkeen. Heidän mielipiteensä ei edusta kaikkia vanhoillislestadiolaisia (kuten ei kenenkään muunkaan yksittäisen henkilön mielipide, tai edes enemmistön mielipide).

seliseli

• Tarkoituksesta
        vanhamies1 kirjoitti:

Vahvistan ylläkirjoitetun todeksi. Olen jo vanha mies ja olen saanut nähdä ja kokea tämän kaiken. Aivan omakohtaisesti. Kun mietin näitä, mieleni tulee hyvin surulliseksi. Olen kysynyt lukuisat kerrat itseltäni miksi Jumala rankaisi Siionia näin kovalla kädellä, että salli kaiken tämän tapahtua. Tähän me emme ehkä saa koskaan vastausta, mutta jokin tarkoitus tällä kaikella on, siitä olen varma.

En usko että sillä pahalla joka tästä on siionissa seurannut, on ainakaan mikään hyvä tarkoitus. Paholaisen tarkoitus kylläkin.

• Pojat saatanalle!
        vl-mies kirjoitti:

Kaikki paha ja vääryys ulkoistetaan vl-uskonnossa "yksittäisiin uskovaisiin". SRK lähetti hoitomiehensä laittamaan alamaisensa kuriin ja herran nuhteeseen ympäri Suomen 488 kertaa, mutta sekin oli vain joidenkin "yksittäisten uskovaisten yksittäinen ylilyönti"...

Jos SRK ei ole erehtymätöin, niin kuinka se otti ihmisiltä heidän taivaspaikkansa pois eli heitti saa.tanalle jopa pikkupoikia?

Vai huviksenneko ja varmuuden vuoksiko sitä teitte?

• Vai vielä tarkoitus!
        vanhamies1 kirjoitti:

Mikä tarkoitus sillä voisi olla, että SRK heitti adhd-pikkupojat saa.tanalle?

• ketunhäntä kainaloss

Onko Olavi Voittosella ollut koko ajan ketunhäntä kainalossa, hän on esiintynyt vanhoillislestadiolaisena ja onkin ollut kommunistien kätyri.
      Hän on oikea kommunistien pääkätyri.

• 59+47

Aimo Hautamäki sanoi Reisjärven seuroissa, että SRK ei ole erehtymätön ja teki myös väärin hoitokokousten suhteen.

• Kertokaa tämäkin

Mitä korjaavia toimenpiteitä siitä hautamäen päätelmästä on seurannut? Mihin toimiin vl liikkeessä on ryhdytty?

• Pyhä Henki kehottaa

• VAin me

Aimo ei koskaan myönnä SRK:n väärässä oloa. Hän oli itse suurin henkiopin kannattaja ja puolusti SRK:n mainetta aina valheeseen saakka (kilesi pedofilian vaikka siitä mm. Juhani Uljas kävi keskusteluja hänen kanssaan jo vuosia sitten)

• 50+26

Ei ole vanhoillislestadiolaisuudessa enää totta sanoa, että SRK on erehtymätön. Sen olemme jo oppineet kantapään kautta ja emmekä ole ainoita oikeita uskovaisia. Turha on täällä kenenkään vl:än sellaista julistaa. Se on lapsellista hengellistä NARSISMIA! Ei muuta!

• Näin se vaan menee

Narsistit ja muut luonnehäiriöiset on yleensä "erehtymättömiä" ja viat & syyt on aina muissa.

• Kuka erehtyi?

Seurakunnan sanotaan olevan erehtymätön. Ja aina kun jotain paskaa tulee niskaan, onkin se yhtäkkiä yksittäisten erehtyväisten yksilöiden vastuulla.

• Erepä vain

Kyllä vanhoillislestadiolainen johto väittää itseään erehtymättömäksi jumalanhuoneenhallitukseksi useastikin. On hyvin räikeää väittää itseään erehtymättömäksi ja luomaansa oppia ainoana oikeana. Vajavainen ihminen parka! Miten eksyksissä!

Kooklettamalla "erehtymätön jumalanhuoneenhallitus", löytyy asiaa.

• Naisilta kielletty

Tämä on tiettyyn määrään asti aivan totta.

"Kyllä vanhoillislestadiolainen johto väittää itseään erehtymättömäksi jumalanhuoneenhallitukseksi "

Voitotnen on esittänyt tämän syyksi siihen että naisia ei voida valita johtokuntaa. Kun sen edustaa "Efeson vanhimpia".

Elion hengellisessä johtoroolissa. Ja siihen ei naisia voida ottaa.

Saastuttavat vielä Pyhän Paikan.

• Apostoli Olavi

Olavi Voittonen sanoi, että SRK:n johtokunta on APOSTOLINEN KOKOUS, eli Voittonen nostaa itsensä ja muut johtokuntaveijarit Raamatun apostolien rinnalle ihan muina miehinä.

• Tuskin kukaan

En usko kenenkään väittävän mitään ihmisistä koostuvaa joukkoa erehtymättömäksi, kunhan asia yritetään täällä väntää sellaiseksi.

• Kolkytkaks

Korvat auki seuroissa! Minä olen kyllä monesti kuullut, seuroissa.

• Kevennys

Kunhan Olavi heitti läppää ja nämä heti ottaa tosissaan tosikot.

• 50+55

Tälläistä läppää heittävät Ry:llämme vieläkin puhujaveljet, vaikka SRK on sen virallisesti kieltänyt!

• huolitaival

sattuu kun putoaa jalustalta. TH hävisi hiljaisuuteen. Ja kuinka hänkin on ollut kovasti leveä johtaja

• HilmaInkeri

Ei ole srk vielä erehtynnä. Näin se on hyvin mennyt.

• Liiveihin rahaa

Onko johtajat ottaneet liiveihin rahaa,
      että "tuuli ei vain vie"

• J.Kesänen

te saatanan homot puhutaan vittu potkupallosta kun ette muuta osaa,pitäkää turpanne kiinni jos ette tiedä asioista mitään.Tehkää asioille jotain vitun kusipäät jos olette niin vitun päteviä.

• J.Kesänen

onko kaikki nuin paskaperseitä ettei tohi tänne omalla nimellä kirjoitella muut ku minä ja tolppi??????????

• Sanna Koivutie

Kyllä täällä muutkin.

• Randomizer

Vanhollislestadiolaiset vuonna 1909: Missä ei ole Jumalan sanan näköistä seurakuntaa, siellä ei ole Jumalan valtakuntaa. Jumalan sana on ainoa vahva ja pettämätön perustus, jonka päälle seurakunta rakennetaan. Seurakunta voi joskus erehtyä. Me emme oikein kunnioita Jumalan sanaa, jos siihen rinnalle pannaan mitään muuta perustusta.

Vanhollislestadiolaiset vuonna 2007: "Uskon kuuliaisuudella tarkoitamme sitä, että osoitamme kuuliaisuutta Jumalan sanaan sidotun omantunnon lisäksi seurakuntaäidille. Kristinopin mukaan omatunto on Jumalan ääni meidän sisimmässämme. Omatunto vaatii oikean ja kieltää väärän. – Omatunto ei kuitenkaan ole täysin luotettava. Omantunnon neuvoessa toisin kuin Jumalan valtakunta opettaa on tärkeää olla kuuliainen Jumalan valtakunnan neuvoille"

Näkyy oppi muuttuneen vuosisadassa.

• Samveteläinen

Kylläpä todellakin on vl-oppi muuttunut. Omatuntokin nykyään lienee yhteistunto! Kovasti ihmettelin, kun kerran eräs vl-kaveri minulle aivan vakavissaan tätä omatuntoasiaa selitti. Ruotsin kielessäkin se samvete...

Mikähän se vl-oppi nykyään onkaan? Liekö se peräti vaikenemisoppi kaikissa asioissa?!
        Kun ei valita edes vakituista puheenjohtajaa SRK:lle, voidaan aina piiloutua vaikeilta kysymyksiltä ja kannanotoilta tämän "puhumattoman" väliaikaisen puheenjohtajan selän taakse.

Sekavaa on oppi. Televisiokin hyväksytään hiljaisuudessa vl-uskovaisille, vaikka se suurella julkisuudella vuosikymmeniä sitten kiellettiin. Ensi kesän suviseurakokouksessahan tämän päätöksen voisivat puhujat rehellisesti jo kumota?

Naispapit hyväksytään kirkossa, mutta naiset eivät vl-seuroissa saa puhua eivätkä pääse johtokuntiin.

Hoitokokouksetkin vaietaan "vääränä oppina", joten näköjään koko vl-seurakunta sitten voi kun voikin mennä harhaan ja erehtyä.
        Muistan itse nuo hoitokokousajat, jolloin esim. Oulun ry:llä ihmiset jonottivat tekemään parannusta vääristä hengistä ja "kososlaisuudesta". Kukahan siellä seurasalissa oli sitten niin "puhdasoppinen" vl, että nämä syntihenget kokonaan kaikkosivat, kun kaikki seuravieraat niistä parannusta tekivät?

• 47+44

Onpahan oppi rajusti muuttunut! En ole oikein itsekään huomannut!

• 48+99

Ry:llämme on herännyt vakavasti keskustelua siitä, että eroaisimme SRK:oosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      31
      3250
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2888
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1709
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1539
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1484
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    Aihe