Työttömyyspäiväraha suurempi kun opintotuet!!??

Auttakaatyhmää!

Eli siis jos jään työttömäksi saan jonkun vähintään 700 euroa, riippuen vielä näistä
Mitä korotuksista tulis. Jos menen kouluun, saan opintotukea ja asumislisää jonkun 450 euroa. Miten sillä voi elää. Onko opiskelijoille muita tukia? Mun opiskelu ajoista on niin kauan aikaa, että oon aika pihalla, mutta nyt aattelin takasin koulun penkkiin mennä, ja en kyllä tiedä miten tuolla 450 eurolla voi elää jos vuokraan menee jo 420 euroa.
Ja koulusta vielä sanottiin että ei oikeen sovi työnteko samalla kun tää menee aikalailla työharjoitteluilla läpi tää koulutus.

5

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auttakaatyhmää!

      Ja siis mitään opintolainaa en halua ottaa siihen rinnalle, kun ilman lainoja pärjätty 10 vuotta niin en sellaista nytkään halua ennenkun oman asunnon aion ostaa. :p

    • Auttakaatyhmää!

      Ja jos jään työttömäksi, saan tuon peruspäivärahan 700€ lisäksi 241€ asumistukea.
      Mikä tätä suomea vaivaa? Kannattaa siis jäädä ennemmin työttömäksi kun mennä kouluun. Ei ole kaikki hyvin tässä maassa.

      Siis kertokaa, millä ihmeellä te opiskelijat elätte? Sellaiset jotka eivät saa vanhemmilta rahaa (tai ainakaan kehtaa sitä pyytää vaikka saisikin) :D

    • ...

      Ei ne työharjoittelutkaan varmaan läpi vuorokauden jatku. Moni tekee töitä viikonloppuisin ja iltaisin sekä lomilla.

      Opiskelija voi saada sossusta toimeentulotukea, jos opintotuki ei riitä välttämättömiin menoihin, eikä muita rahanlähteitä ole. Huomattavaa on se, että laina huomioidaan tulona, vaikka sitä ei ottaisi. Se jää ihan oman valinnan varaan ottaako sen lainan vai ei. Ja säästöjähän ei sitten saa olla, ne edellytetään käytettäväksi ensin.

      "Kannattaa siis jäädä ennemmin työttömäksi kun mennä kouluun."
      Lyhytnäköinen tietysti voisi sanoa, että kyllähän se kannattaa, jos ei aio elämässään mitään muuta tehdä kuin olla työttömänä. Jos osaa yhtään ajatella asiaa pidemmälle näkee kyllä, mikä etu siinä on, että sen koulutuksen hankkii, vaikka sitten muutaman vuoden elääkin vähän huonommilla tuloilla.

      ps. Kyse on kaikenkaikkiaan siitä, että menot pitää osata suhteuttaa tuloihin. Jos saa tuloja n. 450€, on aivan itsestäänselvää, että ei voi silloin asua 420€/kk vuokrakämpässä.

      • Auttakaatyhmää!

        Koulu kestää 1-1,5 ja se on aika täyteen buukattu vissiin. Koulua on siis myös iltaisin ja viikonloppuisin. Joten varsinkin jos ei ole joku hyvä paikka, niin tuskin työnantaja on kovin innoissaan kun Työvuorot menee niin koulun mukaan. Ainakaan kun nuorempana olin kaupassa samalla kun opiskelin (aa sitä aikaa kun pystyi asumaan vanhempien suojissa) niin työnantaja monesti soitti kesken koulupäivän että pitäisi tulla tuuraamaan tai paikkaamaan jotain ja jos ei mennyt niin sitten katsottiin mulkollen pitkään ja laitettiin ihan tosi vähän vaan tunteja seuraaville viikoille "kostoksi". Mutta nehän pienentää siis taas opintotukea jos töitä tekee liikaa.

        Ja siis mä en tosiaankaan ole sitä mieltä että on parempi jäädä työttömäksi kun mennä kouluun, mutta lyhyellä ajalla laskelmallisesti on.

        Eli joutuisin myös käyttämään kaikki asuntoon säästetyt rahat. Nice. No halvin asunto tällä seudulla on n 310€. Täällä ei ole mitään solukämppiä. Pikku paikkakunta. Että eipä siinä sen enempää paljon rahaa jemmaan jää.

        Mutta edelleen millä te muut opiskelijat elätte? Tuntuisi kyllä aika kurjalta jäädä noin pienen rahasumman varaan kun on tottunut työssäkävijänä että rahaa sentään on elämiseen tarpeeksi, eikä tarvitse miettiä voinko nyt ostaa näitä kaikkia kasviksia ja hedelmiä :/
        Se vaan kun nuorena ei tiennyt mitä halusi ja opiskeli vain jotain, ja nyt kun tietäisi niin tuntuu se opiskelemaan lähteminen niin hankalalta.


    • Those were the days

      Tein juuri noin, kuin sinäkin ensimmäisessä opiskelussasi. Töissä kaupassa.
      Työvuorolistan sain etukäteen, työnantaja oli mukava (tarkistin muuten: työvuorolista on saatava työaikalain mukaan tietoon viimeistään viikkoa etukäteen. Joskus tarjosi lisähommaa kun joku sairastui, mutta ei katsonut pahalla, jos en pystynyt ottamaan lisätunteja. Tosin mielelläni otin, lisätienesti ei haitannut.
      Opiskelu jousti hieman, siinä meillä oli selvät sävelet eli poissa sai olla (ainoastaan) tietyn tuntimäärän, mutta se riitti minulle hyvin.
      Töitä tein vain sen verran, ettei opintotuen tulorajat paukkuneet. Ihan kohtuulliset tienestit opintotuen lisäksi. Niillä mentiin opiskelu läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe