Neuvo rantakäärmeen tappajille:

Varo myös vaskitsaa!

Vanha - ja kunnon kansankonsti - erottaa tarha- eli rantakäärme erittäin vaarallisesta ja myrkyllisestä kyykäärmeestä, on ottaa käärmettä hännästä kiinni ja nostaa ilmaan. Jos käärme pystyy nostamaan päänsä ja puremaan sinua käteen, se on kyy. Muussa tapauksessa sitä ei saa missään tapauksessa tappaa, muutoin syyllistyy rauhoitetun eläimen tappoon ja saa takuuvarmasti monen sadan euron sakot ja menettää käärmeen arvon valtiolle (oik. ennakotapaus)!

Kyy ei ole rauhoitettu, koska se on erittäin yleinen Ahvenanmaalta Rovaniemelle. Sen saa hakata poikki vaikka lapiolla tai kirveellä, kunhan muistaa, että käärme kuolee lopullisesti vasta aurigon laskettua. Sitä ennen se voi purra vielä refleksinomasisesti, mutta tappavasti, vaikka näyttäisi kuolleelta. Monen vanhemman ihmisen muistissa on tapauksia, joissa käärme on katkottunakin paennut koloonsa.

Aikanaan tohtoritasoiset ammattibiologit sanoivat, että joissain tapauksissa tummaväristä kyytä ja rantakäämettä ei voi tunnistaa tosisitaan kuin tutkimalla luupilla ja laskemalla päässä silmien kohdalla olevien suomujen lukumäärä ja koko. Se on myös hyvä konsti jos käärme on kerennyt purra polulla konttaavaa lapsukaistasi ja saat sen otettua kii.

9

1573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä usko vaikka näet

Niin ja oikein juoni kyykäärme on maalauttanut kaksi keltaista täplää niskaansa ja väittää olevansa rantakäärme

• jlkndfklgndf

Miten joku voi luokitella kyyn erittäin vaaralliseksi. Itseäni varmaan satoja kertoja purrut kyy ja mitään ei ole koskaan tapahtunut.

• Asialinja.

Aloittaja onkin joku vajokki-trolli, kirjoittaa täyttä paskaa.

• Iljetyksen tappanut
        Asialinja. kirjoitti:

Aloittaja onkin joku vajokki-trolli, kirjoittaa täyttä paskaa.

Oikeuskin teki potaskapäätöksen, kun raa'asti sakotti, mökkirannalla lasten leikkipaikalla kiemurrelleen käärmeen tappajaa. Siinä tilanteessa ei moni rupea käärmeensuomuja laskemaan, ennenkuin ryhtyy toimiin. Itse en edes tiennyt, ettei rantakäärmettä saisi tappaa!

Sinulle rassu, jota käärme on syystä tai toisesta päässyt puremaan sata kertaa, voin vain lausua julki ihmetykseni, ettet ole oppinut vielä otusta enempi varomaan!?

• iljetykset hyväsynyt
        Iljetyksen tappanut kirjoitti:

Oikeuskin teki potaskapäätöksen, kun raa'asti sakotti, mökkirannalla lasten leikkipaikalla kiemurrelleen käärmeen tappajaa. Siinä tilanteessa ei moni rupea käärmeensuomuja laskemaan, ennenkuin ryhtyy toimiin. Itse en edes tiennyt, ettei rantakäärmettä saisi tappaa!

Sinulle rassu, jota käärme on syystä tai toisesta päässyt puremaan sata kertaa, voin vain lausua julki ihmetykseni, ettet ole oppinut vielä otusta enempi varomaan!?

Ei ole vielä Suomessa minulle näyttäytynyt kyy tai tarhakäärme joka olisi tuottanut vaikeuksia tunnistaa. Sahanterä selässä kyyllä tai keltainen tuplapilkku tarhakäärmeellä on aina eroittunut. Sahanterä voi olla huonosti eroittuva, mutta keltapilkut minun näkemissäni otuksissa on aina näkyneet selkeästi. Mitään yhteenottoja ei ole käärmeiden kanssa ollut, eikä tule pelästymistä lukuun ottamatta.

• V-piipertäjä ite
        iljetykset hyväsynyt kirjoitti:

Ei ole vielä Suomessa minulle näyttäytynyt kyy tai tarhakäärme joka olisi tuottanut vaikeuksia tunnistaa. Sahanterä selässä kyyllä tai keltainen tuplapilkku tarhakäärmeellä on aina eroittunut. Sahanterä voi olla huonosti eroittuva, mutta keltapilkut minun näkemissäni otuksissa on aina näkyneet selkeästi. Mitään yhteenottoja ei ole käärmeiden kanssa ollut, eikä tule pelästymistä lukuun ottamatta.

Ei rantakäärmeellä aina niitä pilkkuja ole.

Pelkään jo puolestasi. Tumma kyy ja tumma pilkuton rantakäärme ovat nyt ja aina vihollisiani. Vanha tuomarin sääntö olisi ollut: jos ei ole oikeus ja kohtuus, ei voi olla lakikaan!

• älä viitsi!
        V-piipertäjä ite kirjoitti:

Pelkään jo puolestasi. Tumma kyy ja tumma pilkuton rantakäärme ovat nyt ja aina vihollisiani. Vanha tuomarin sääntö olisi ollut: jos ei ole oikeus ja kohtuus, ei voi olla lakikaan!

Musta kyy ja täplätön rantakäärme ovat poikkeuksia, harvinaisuuksia. Jos käärmeen havaitset, niin silloin voit itse väistää. Se, että et havaitse, ja yllätät itsekin käärmeen, niin silloin kyllä käärme pistettyään häipyy niin nopsaan, että tuskin pystyt sanomaan, oliko sillä sahalaita vai ei.

Se on kuin ruoskanisku kun se lähtee livohkaan. Ei se jää siihen vielä tsiigaan että kuin pahasti sinua sattu!

• dfsdfsdfsdf
        V-piipertäjä ite kirjoitti:

Silmien muoto on näillä kahdella erilainen. Mutta kuten sanottu, jos käärmeen havaitset, niin silloin voit väistää itse.

• älä viitsi!

Et viitsisi olla kertoilematta näitä vinkkejäsi. Nämä pikkupojat kun kuitenkin nyt keväällä tarkkasilmäisinä niitä kohmeisia käärmeitä bongailevat, niin rupeavat niitä sitten retuuttelemaan, ja yllättyvät kun se käärme sitten vähän siellä repussa tai mihin lie on tungettu lämpenee, niin rupeaakin hyökkäilemään vaikka kiinni otettaessa olisi ollutkin aivan tönkkö.

Antaa käärmeiden mennä vaan jos eteen sattuu. Yleensä se käärme kuitenkin väistää. Luontoillassa väittivät, että se on selvä merkki, jos käärme sähisee, että silloin se ei aio väistyä ihmisen tieltä ja silloin on paras vaan kiertää kauempaa. Näitä sähiseviä ovat kuulemma kantavat naaraat kesällä.

Itse olen Turun seudulla törmännyt käärmeisiin vähän väliä kesäisin. Toistaiseksi ei ole mitään käynyt, muuta kuin se, että itse olen pelästynyt. Keskellä tietä; lenkkipolulla kyyn poikanen; mättäällä metsässä; tien laidassa - kyllä niitä täällä riittää.

Jos joku laittaa lapsensa konttaamaan poluille, niin kyllä siellä lapsi saa jo muutenkin kaikki myrkyt naamaansa, sillä niinhän se on että konttausikäinen taapero tunkee ottaa mitä tahansa käteensä ja tunkee sen sitten suuhunsa. Jep.

Vähän ihmettelen tuota aloitustasi. Vaikka täällä käärmeitä maastossa liikkuu, niin ei sentään aivan hirveitten käärmepopulaatioiden keskellä olla tyyliin Indiana Jones luolastossa.

Vaskitsa ei ole käärme, vaan lisko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe