Kysymyksiä

Vastaisitko?

Olenko tarpeeksi vanha koiranomistajaksi?
Eli olen 12v. Tyttö ja tiedän aika paljon koirista.
Meillä on ennen ollut koira ja olen sitä kouluttanut hyvällä menestyksellä.
Tiedän, että päävastuu on aina aikuisella. Mikä rotu minulle mahtaisi sopia?
Aikaa olisi koiran kanssa touhuamiseen tosi paljon. Lenkeille se pääsisi n.3 kertaa päivässä. Aamulla, päivällä ja illalla. Agilityä olisi tarkoitus koiran kanssa harrastaa. Ja joskus muutamia kisojakin käydä :)

6

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastataan

      että olet tarpeeksi vanha jos isäsi ja äitisi suostuvat että teille tulee koira. Ja että he tiedostavat oman viimesijaisen vastuunsa siitä. Siis esim. ulkoiluttavat sitä kun olet itse jossain yökylässä tmv. Jos aiot, ja kuten varmaan aiotkin, lenkittää koiraasi mahdollisimman paljon itse, niin sen on syytä olla pienen kokoinen eikä oikein riistaviettinen. Näin siksi että isomman ja/tai riistaviettisen kanssa fysiikkasi ei oikein riitä hallintaan kun tulee ongelmatilanteita vastaantulevien koirien tai riistan kanssa. Rusakko tai orava kun vilahtaa tien yli, niin olet äkkiä vapaamatkustaja lyhyellä maata kiertävällä radalla.

      Kun koiran sitten aikanaan saat, niin muistathan jättää lenkille lähtiessäsi ipadit ja iphonet kotiin ja keskittyä koiran kanssa lenkkeilyyn? Ja kavereistakin saattaa joskus olla haittaa, vaikka toki paljon iloakin, matkatessa koiran kanssa. Joskus vaan liikaa keskittyy jutteluun ja koira livahtaakin tielle josta sitten saattaa seurata suuri suru.

    • aloittaja :)

      Tuosta viestistä tuli sellainen olo että olisin joku 3 vuotias pikku lapsi joka mankuu koiraa! Kiitos kuitenkin kun vastasit..
      Minulla ei ole iphonea tai ipadia. Ja meillä on ollut aika iso koira ja hyvin olen sen kanssa ennen pärjännyt. Ja tottakai keskityn koiraan ja lenkkeilyyn:)
      Minua ei edes kiinnosta ipadit, tabletit tai kännykät tai muut elektroniikka laitteen, sillä onhan sitä parempaakiin tekemistä :D
      Tietenkin ajattelin pieni kokoisempaa koiraa ;)

      • Vastataan

        Sori, ei ollut tarkoitus loukata. Vaan ainoastaan muistuttaa siitä että se on kuitenkin vanhemmat joiden siunauksella se koira tulee jos on tullakseen. En sinänsä epäile ettetkö pärjäisi oman isommankin koiran kanssa JOS koirasi vain sattuu pärjäämään kaikkien koirien kanssa ja vastaavasti myös kaikki ne muut koirat joita lenkillä tapaatte, myöskin pitävät koirastasi. Elämässä kuitenkaan kaikki ei mene kuin strömssöössä ja niistä yllätyksistä halusin vain sinua tiedottaa. Niistä jotka liittyvät suoraan koiriin ja niiden keskinäisiin kemioihin, kuin sitten niistä jotka välillisesti voivat aiheuttaa koirallesi jopa hengenmenon(ne ipadit ym). Ja noita tilanteita kun sattuu ihan aikuisillekin, höpöttävät iphoneen eikä katsota missä se Turre kulkee ja mitä tekee.

        Mutta pidetähän peukkuja että saat koiran itsellesi. ;)


    • Aloittaja :)

      Ei se haittaa :) Ymmärrän kyllä...
      Olisiko sinulla mitään koirarotua mielessäsi, jota suosittelisit??
      Olen mietiskellyt Cavalier King Charles Spanielia. Olisikohan se hyvä rotu??

      • Vastataan

        Cava on sinänsä aika hyvä rotu, mutta sillä taitaa olla nykyään aika paljon terveysongelmia. Onnella kuitenkin löydät terveen ja pitkäikäisen yksilön.
        Muista vaihtoehdoista ehkä Corgi voisi olla hyvä, tai Papillon? Ehkä Maltankoira tai Coton? Laivakoira eli Shipperke?
        Mitä tahansa pientä koirarotua olettekin valitsemassa, tehkää pohjatyö huolella terveystulokset ja kasvattajan maine tarkastaen. Huijareita on paljon liikkeellä. Joku näppituntuma olisi että Corgilla ja Shipperkellä olisi huijarikasvattajia tai maahantuojia vähemmän kuin noilla muilla.


    • Aloittaja :)

      Shipperkkeäkin olen hiukan mietiskellyt :) Kuullostaisi sopivalle :D
      Sitten olen myös miettiny Novascotiannoutajaa ja Cockerspanielia.
      Nekin kuullostavat ihan hyville.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe