Voiko esim. soijaöljyä käyttää ihan arkisen jalopuisen pöydänpinnan käsittelyyn esim. teakkiöljyn tapaan?
Mahtaako härskiintyä? Onko tyhjää parempi/huonompi; jos näin, miksi?
Kun ei viittis ostaa kunnon jalopuuöljyä yhden ison, arkisen puupöydän takia ja halpaa soijaöljyä on vaikka kuinka paljon.
-Pena
Ruokaöljy puun käsittelyyn?
6
22338
Vastaukset
- Vanhempi suunnittelija
Tein mehiläisvahasta vesihauteessa tärpätin kanssa seoksen. Puolet kumpaakin. Käytin massiivimännyn käsittelyyn. Ei härskiinny eikä maksa juuri mitään.
- Tommi
Kuten edellä todettua, vaha on ihan ok pintakäsittely. Jättää puun tunnun, on nätti. Puutteena on se ettei mahdottomasti kestä vettä tai kuumaa, sikäli ei ehkä paras pinnoite johonkin keittiön pöytään.
Tiikkiöljyllä takuuvarmasti hyvä pinta, vernissaa voi myös käyttää (kuivuminen hitaampaa kuin tiikillä). Soijaöljystä en uskalla sanoa mitään, mutta auringonkukka- ja oliiviöljykäsittelyjen pitäisi ainakin toimia. Itse en tosin ole kokeillut, mutta ainakin manuaalin mukaan (opiskelen alaa sivuten) kelpo pintakäsittelytuotteita, ja voit sitten vaikka syödä suoraan puun pinnalta=). - Make
Itse en käyttäisi ruokaöljyä kovinkaan helposti puun suojaukseen, härskiintymisriskin vuoksi. Itse käytän miltei kaikkiin "puupinnalle" jääviin juttuihini. KYLMÄPURISTETTUA PELLAVAÖLJYÄ, ei siis keitettyä, vernissaa tms. Olen käsitellyt Kylmäpuristetulla puuveneet ja pirttikalustot, puutarhakalustot, kuistin lattiat, leikkuulaudat ja kaulimet. Ulkokäytössä parempaa, kuin "kaupalliset ns. puuöljyt".
- Se Leena
Make on aivan oikeassa, kylmäpuristettu pellavaöljy on esim. tasoissa hyvää. Olen todennut myös Osmon öljyvahan hyväksi, se on kallista, mutta riittoisaa. Osmo on kovettuvaa eli ilman kanssa reagoiva, siksi se on helpompi ja pysyvämpi kuin ruokaöljyt. Esim. oliiviöljyä käyttävät ammattikokit, jotka koko ajan myös kuluttavat öljyä pois pöytää puhdistaessaan. Tällöin öljy ei ehdi härskiintyä. Kotikokille en suosittelisi. Samoin jos öljytylle pinnalle jättää vaikka leivän, se imee itseensä oliiviöljyn makua. Kovettuvasta öljyvhasta ei irtoa makua. Pelkkä mehiläisvaha taas pehmenee auringonvalossa tai halogeenien alla. Vaha ei koskaan imeydy yhtä syvälle kuin öljy, jolla siis on tarkoitus kyllästää koko taso. Vaha levitetään normaalsiti öljyn päälle, erikseen sitten ovat nämä teollisesti sekoitetut öljyvahat, yhtenä tuotemerkkinä mainitsemani Osmo Color.
- kjt
Suosittelevat myös unikkoöljyä elintarvikkeiden kanssa tekemisissä olevien pintojen käsittelyyn, ei tosin ihan halvimmasta päästä. Esim. Tikkurilan nostalgia.
- puuseppo
Paljon on väitetty, ettei ruokaöljy sovellu puupinnan käsittelyyn jonkun härskiintymisen vuoksi.
Ainakin kylmäpuristettu oliiviöljy sopii loistavasti puupinnoille ja on halvintakin, sillä ylijäänyt öljy käytetään ruokana!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 285410
- 1621860
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1571515Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141314Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike231185- 941125
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.711088viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2101033Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan40946- 38885