Ruokaöljy puun käsittelyyn?

PenaL

Voiko esim. soijaöljyä käyttää ihan arkisen jalopuisen pöydänpinnan käsittelyyn esim. teakkiöljyn tapaan?
Mahtaako härskiintyä? Onko tyhjää parempi/huonompi; jos näin, miksi?
Kun ei viittis ostaa kunnon jalopuuöljyä yhden ison, arkisen puupöydän takia ja halpaa soijaöljyä on vaikka kuinka paljon.

-Pena

6

22338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi suunnittelija

Tein mehiläisvahasta vesihauteessa tärpätin kanssa seoksen. Puolet kumpaakin. Käytin massiivimännyn käsittelyyn. Ei härskiinny eikä maksa juuri mitään.

• Tommi

Kuten edellä todettua, vaha on ihan ok pintakäsittely. Jättää puun tunnun, on nätti. Puutteena on se ettei mahdottomasti kestä vettä tai kuumaa, sikäli ei ehkä paras pinnoite johonkin keittiön pöytään.

Tiikkiöljyllä takuuvarmasti hyvä pinta, vernissaa voi myös käyttää (kuivuminen hitaampaa kuin tiikillä). Soijaöljystä en uskalla sanoa mitään, mutta auringonkukka- ja oliiviöljykäsittelyjen pitäisi ainakin toimia. Itse en tosin ole kokeillut, mutta ainakin manuaalin mukaan (opiskelen alaa sivuten) kelpo pintakäsittelytuotteita, ja voit sitten vaikka syödä suoraan puun pinnalta=).

• Make

Itse en käyttäisi ruokaöljyä kovinkaan helposti puun suojaukseen, härskiintymisriskin vuoksi. Itse käytän miltei kaikkiin "puupinnalle" jääviin juttuihini. KYLMÄPURISTETTUA PELLAVAÖLJYÄ, ei siis keitettyä, vernissaa tms. Olen käsitellyt Kylmäpuristetulla puuveneet ja pirttikalustot, puutarhakalustot, kuistin lattiat, leikkuulaudat ja kaulimet. Ulkokäytössä parempaa, kuin "kaupalliset ns. puuöljyt".

• Se Leena

Make on aivan oikeassa, kylmäpuristettu pellavaöljy on esim. tasoissa hyvää. Olen todennut myös Osmon öljyvahan hyväksi, se on kallista, mutta riittoisaa. Osmo on kovettuvaa eli ilman kanssa reagoiva, siksi se on helpompi ja pysyvämpi kuin ruokaöljyt. Esim. oliiviöljyä käyttävät ammattikokit, jotka koko ajan myös kuluttavat öljyä pois pöytää puhdistaessaan. Tällöin öljy ei ehdi härskiintyä. Kotikokille en suosittelisi. Samoin jos öljytylle pinnalle jättää vaikka leivän, se imee itseensä oliiviöljyn makua. Kovettuvasta öljyvhasta ei irtoa makua. Pelkkä mehiläisvaha taas pehmenee auringonvalossa tai halogeenien alla. Vaha ei koskaan imeydy yhtä syvälle kuin öljy, jolla siis on tarkoitus kyllästää koko taso. Vaha levitetään normaalsiti öljyn päälle, erikseen sitten ovat nämä teollisesti sekoitetut öljyvahat, yhtenä tuotemerkkinä mainitsemani Osmo Color.

• kjt

Suosittelevat myös unikkoöljyä elintarvikkeiden kanssa tekemisissä olevien pintojen käsittelyyn, ei tosin ihan halvimmasta päästä. Esim. Tikkurilan nostalgia.

• puuseppo

Paljon on väitetty, ettei ruokaöljy sovellu puupinnan käsittelyyn jonkun härskiintymisen vuoksi.
      Ainakin kylmäpuristettu oliiviöljy sopii loistavasti puupinnoille ja on halvintakin, sillä ylijäänyt öljy käytetään ruokana!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      28
      5410
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      162
      1860
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      157
      1515
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1314
    5. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      23
      1185
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1125
    7. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      71
      1088
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      210
      1033
    9. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      40
      946
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      38
      885
    Aihe