Ylitsepääsemätön verikoekammo

NössöNro.1

Joo.. Elikä oon nuori aikune jolta on otettu viimeks verikoe ehkä 3-4 vuotiaan väkipakolla joten tää on yks syy minkä takii pelkään verikokeita kuollakseni. Aina kun ajattelen verikokeita, sairaalaa, piikkejä yms. saan joka kerta kylmäväreet, ahdistuksen, paniikin ja oksennus reaktion, joskus saattaa jopa pyörryttää ja tulla vilu. Vaikka mulla ei oo mitää syytä mennä verikokeisii (toistaseks) mut kun haluan AuPairiks ja on ammatteja ja työpaikkoja joihin vaaditaan kyseine koe ni sillo se o pakko ottaa tai sit se jää vaa haaveeks... Oon iha vakavissani miettiny joitai hypnoosihoitoi ku mä en pääs täst pelostani mihinkää suuntaa, mut senki joudu varmaa teilaa koska rahat ei riitä... Jos varaisin nyt itselleni ajan verikokeisii ni luultavasti olisin enemmä ku levoton ja hermoromahduksen partaalla ja lähtisin paniikin takia pötkimää pakoon koska oon aikas jänöhousu näis tilanteis... Ei oo kovi pitkä aika ku koulun terkkari oli laittamas mulle lähettee labraa ni kieltäydyin heti automaattisesti. Puhumine ei myöskää auta (ainakaa minuu) esim. "se vaa nipistää et kyl siit selviit"... Joten onko kellää vastaavanlaisii kokemuksia ja jos on ni miten ootte voittanu pelkonne jne.?

7

639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emis

Moi

Luin fobioista kirjan ja siinä kerrottiin miehestä jolla naulakammo. Tämmösistä on aika helppo päästä pois... Tiedän.. Eihän houkuta. Itelläni on taas fobia joka on hankalasti hoidettava koska sitä ei voi hallita. Oksukammo.. En siis voi vaikuttaa siihen paljoa että saanko mahataudin jostain ja pelkään kuollakseni. ...eiku jaa.. En nää puhelimella nyt kuin alun tuosta sun tekstistä.. Että pelkäätkö muuten piikkejä. En lukenu kuin otsikon tyyliin ni oli pakko tulla lohduttaan.

• Pistiäinen

Mulla oli aikoinaan järkyttävä verikoekammo joka tuli kakarana kun joku tumpelo muija ei osannut ottaa verikoetta kunnolla vaan sattui kamalasti että pyörryin. Mulla vasemmankäden suonet jotenkin piilossa ettei sieltä saa kunnolla otettua ja muija ei osannut kai ottaa oikeasta kädestä joten runnoi veret kämmenselästä. Vasen käsivarsikin oli mustana ja kipeenä pitkään. Olin kai 10 vuotta etten suostunut verikokeeseen. Mutta pakko se vaan on joskus ottaa. No pökräilin varmaan 5 kertaa.
      Pääsin eroon kammosta niin että laitoin Emla puudutuslaastarin j(auttaa tosi hyvin kun antaa ainakin tunnin olla) ja kerroin hoitajalle että pökrään todennäköisesti että vetää tuolin makuuasentoon jo valmiiksi, etten putoa lattialle. Asentokin helpottaa. Juon vettä juuri ennen pistoa. Ja tärkein juttu : vaadin kokeneen ottajan enkä anna harjoittelijoiden tökkiä. Pari kertaa olen pyytänyt jo kättelyssä toista ottajaa jos on ollut ihan nuori likkanen. Nyt menee jo ilman puudutuslaastaria. Tottakai jännittää ja ällöttää. Mulla todettiin kilpparin vajaatoiminta ja lääkitys helpotti ja kontrolli kerran vuoteen. Jos mä pääsin pelostani niin kyllä säkin pääset. Ei siitä tykätä tarvii ;)

• NössöNro.1

No juu en tuu ikinä tykkäämää tai rakastamaa asiaa, mut ei neulat sil tapaa pelota, koska meneehä CPR ja rokotteet ilma Emlaakin. Mul o ollu tuuria matkas mukana ettei oo tarvinnu käydä lääkärissä sen koommin, mut sit taas mul o noussu verikoe pelko huippuu et pelkkä ajatuskin sattuu ja oksettaa, joskus jopa itkenki asiast. Noh... Perus minä... Kuitenkaa itte en kärsi verifobiast, mut ehkä enemmä kivunfobiast (onks sellast olemassakaa?). Tätä Emlaa en oo koskaa käyttäny, mut lähen suosiol pessimistisyyden puolel, et en usko et tehoaa. :/ Mikä sai rohkasee su mieles et menit ottaa verikokeen 10 vuode tauo jälkee?

• Pistiäinen

Mun oli pakko suostua verikokeeseen kun totesin olevani paksuna ja kusesta tämä todettiin, mutta ultrassa totesivat kohdunulkoisen raskauden. Siitä alkoi kamala verikoe rumba, ekana päivänä varmaan 3 kertaa. Pökräilin ja voin pahoin muutenkin. Onneksi oli hyvä ymmärtävä ottaja ja ei tuntunut juurikaan kun pyysin emlaa. Tökittiinköhän mua n. kolmen kk tarkkailun aikana varmaan yli 15 kertaa kun tarkkailivat hcg arvon laskua. Alkoi mennä lopulta jo ihan rutiinilla etten edes laittanut emlaakaan enää. Oikein shokkihoitoa sain.
      En pysty katsomaan kun ottavat verta, enkä nääkään kun olen aina makuulla siinä tuolissa tai sängyllä. Kerran alkoi pyörryttää kun näin jonkun toisen veripullojen keikkuvan siinä liikkuvassa telineessä. Kipu muakin pelottaa siinä. Mutta se emla on ihan hyvä. Tehosi mulla.
      Samoin mulla on piikkikammo. En edes halunnut nähdä neulaa. Nyt jopa pistän insuliinia diabeetikko kattiin.
      Nyt pitäisi taas mennä tyroksiini kontrolliin ja kyllä se aina pienen psyykkaamisen tarttee. Ihan jo se että menet sairaalaan.
      Kokeile sitä emlaa se auttaa ihan oikeesti kun antaa olla ainakin tunnin. Sairaalassakin voivat laittaa tai voi ostaa apteekista. Ja sanot että pelkäät, kyllä ne ymmärtää. Yksikin verikokeen ottaja sanoi mulle että itsekkin alkaa voida huonosti kun häneltä otetaan verikoe. Jos ei ymmärrä niin pyydä toinen hoitsu.

• 16+8=24

Ite kans muistan ala-asteella kun oli jotain rokotuksia ja verikokeita etten niistä tykännyt. Itkin jos lääkärikin halusi edes sormenpäästä ottaa näytteen, ja jännitin lähes kolme vuotta, kun tiesin että silloin otetaan seuraavan kerran näyte.
      Ekan kerran kyynertaipeesta otettiin verta joidenkin veriarvojen takia, luulivat kai että on anemiaa. Meinasin pyörtyä, ja tuli paha olo. Pelkään muutenkin verta, enkä kestä nähdä sitä, kuin pienissä määrissä, enkä todellakaan voisi ikimaailmassa katsoa kun multa otetaan verta. Tuon kerran jälkeen on multa otettu ehkä 3 kertaa kyynertaipeesta. Kahdesti oon tarkistuttanut sukupuolitaudit ja kerran tarkistettiin keliakiaa sun muuta. Itekkin yritän vältellä kokeisiin menoa loppuun asti, enkä "huvikseen" niihin menisi. Tottakai nuo sukupuolitauti testit oli vapaaehtoisia, mutta nuoruuden tyhmien päätösten takia omasta mielestäni välttämättömiä.

Kun menen verikokeeseen, kerron hoitajalle että pelkään. Hoitaja yleensä kyselee ja juttelee kanssani koko oton ajan, joka omalla kohdalla helpottaa, kun voi keskittyä muuhun kuin siihen piikkiin suonessa. Ei se mukavalta tunnu, mutta kyllä jossain vaiheessa täytynee nekin kokeet ottaa.. Jälkeenpäin on aina niin voittaja fiilis että voi palkita itsensä vaikka suklaapatukalla :)

• NössöNro.1

Vedän heti pessimistisyyteni esii, et siin tilantees mul tulis sata lasis paniikki ja karkumatka eteen. Oon kirjaimellisesti paennu sairaalast pelon takia. Itte en usko, et puhuminenkaa auttais tilantees ku iha varmasti oon duracell pupun ja levottomuude risteytyksest revittyn. Oon pienempänä laittanu myöskin hanttii ja oliks se 4-5 hoitsuu/lääkärii piti must kiinni ku en halunnu niide tekevän muhu mitää ja väkipakolla kaikki otettiin. Nää "haavat" on nii revähtäny auki et tuntuu sula mahdottomuudelta saada niitä kiinni. :/ Haluisin tehä asia etee jotai, mut kyl pelko vie yhä edelleen voiton...

• afraid needles
        NössöNro.1 kirjoitti:

Vedän heti pessimistisyyteni esii, et siin tilantees mul tulis sata lasis paniikki ja karkumatka eteen. Oon kirjaimellisesti paennu sairaalast pelon takia. Itte en usko, et puhuminenkaa auttais tilantees ku iha varmasti oon duracell pupun ja levottomuude risteytyksest revittyn. Oon pienempänä laittanu myöskin hanttii ja oliks se 4-5 hoitsuu/lääkärii piti must kiinni ku en halunnu niide tekevän muhu mitää ja väkipakolla kaikki otettiin. Nää "haavat" on nii revähtäny auki et tuntuu sula mahdottomuudelta saada niitä kiinni. :/ Haluisin tehä asia etee jotai, mut kyl pelko vie yhä edelleen voiton...

Hei. Minulla on verikokeet ja tipan laitot ihan jees hommaa ( varmaan niin hyvät ottajat ja tipan laittajat paitsi viimeeks tuli verikoekohtaan mustelma, kai primaspanin käytön takia ) . Mutta minulla on lihakseen pistämisen pelko ja olen 40 vuotias nainen. Hävettää pelkoni mut hoitsut sanoo ettei siinä ole häpeämistä.
        Vajaa kuukauden kuluttua poistetaan kilpirauhanen leikkauksella. Olin kirjoittanu kipulääketoiveen ja se oli lasten mieto panadol- suppo / liuos suuhun. Kirurgian polilla hoitsu sanoi että kipulääkkeet annetaan piikkinä lihakseen. Enempää ei tarvittu. Päätin kärsiä kivun kuin kipupiikin ja kivun. No sitten nukutuslääkäri ja päiväkirurgian hoitaja sanoi että kipulääkkeet annetaan suoraan suoneen eli tippakanyylin kautta ja kun pystyy ottaa niin suun kautta tablettina. Huh, jotta helpotti!
        Olen 70-luvulla syntyneenä varmaan monella neuvolakäynnillä saanu piikin peppuun ja aikuisiällä en ole ottanut vuosikymmeniin rokotuksia. En voisi ajatella että peppuun tuikattaisiin kipupiikkejä tai rokotuksia. Uh!
        Eli kyllä piikkikammoon suhtaudutaan ystävällisesti.
        Pahoittelut jos oli sekava vastaus, toivottavasti auttoi johonkin. Eli pistäjästä paljon kiinni kivuttomuus ja pelon lieveneminen. Hyvää kevättä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27