Ajattelin nyt täällä kysäistä, jos joku osaisi neuvoa mua tässä tilanteessa ja sanoa mitä tekisin..
Painon tarkkailusta tullut mulle siis ongelma. Ennen raskautta saatoin käydä vaa´alla vain kerran kuussa, enemmänkin tuijotin sitä peilikuvaa ja miltä se näytti. Olen aina ollut normaalipainoinen. Pituutta löytyy 176cm, ja painoa oli ennen raskautta n. 63kg. Raskaus aikana painoa tuli lisää 7kg ja kaikki nämä kilot lähtikin jo sairaalassa ollessa pois. Palauduin nopeasti ja vatsa oli hyvinkin litteä jo viikko synnytyksen jälkeen. Vatsa ei jäänyt löllöksi tai mitään muutakaan ja tähän olin toki tyytyväinen. Imetin n. 2,5kk ja sinä aikana paino putosi hyvin. Imetyksen loputtua painoin 58kg. Jo imetys aikana alkoi tämä liiallinen painon tarkkailu. Kävin vaa´alla joka päivä ja iloitsin aina kun vaaka näytti vähemmän. Nyt synnytyksestä melkein 5kk aikaa ja painoa 55kg. Edelleen käyn vaa´alla päivittäin, nykyisin vain useammankin kerran päivässä. Mua alkaa ahistamaan aina kun vaaka näyttää enemmän, vaikka tiedänkin, että paino nousee aina päivän mukaan, riippuen syömisistä ja vaatetuksesta. Syön kuitenkin ihan normaalisti, 6 kertaa päivässä ja suht terveellisesti. Välillä herkuttelenkin, esim. suklaalla. Muutamia kertoja kun olen omasta mielestäni syönyt päivän aikana muka liikaa tai liian epäterveellisesti, on mua alkanut ahdistamaan ja sen myötä olen käynyt oksentamassa. Tämäkin tietenkin tapahtunut silloin, kun mies ei ole kotona ollut, koska en halunnut hänen tietävän..
Painon ei tietenkään enää tarvitsisi pudota, mutta en halua myöskään sen nousevan. Kaikki housut mitä käytin ennen raskautta, ovat nyt tietenkin liian isoja, samoin kuin monet muutkin vaatteet..
Tiedostan kyllä itse, että tästä on tullut mulle jonkinlainen ongelma, mutta kenellekään en ole asiasta puhunut. En tiedä mitä tekisin, osaako joku neuvoa? En tietenkään halua, että tämä ongelma millään tavalla pahentuisi.
Painontarkkailusta tullut ongelma
7
129
Vastaukset
- ammattiapua
Ihan päivänselvää, että kyseessä on alkava syömishäiriö. Jos salailet asiaa etkä hae apua, se tulee todennäköisesti pahenemaan. Kohta huomaat, että sun on "pakko" oksentaa joka kerta syötyäsi jotain. Itse olen sairastanut vuorotellen anoreksiaa ja bulimiaa ja voin kertoa, että teet itsellesi ison palveluksen, jos haet apua nyt etkä esim. siinä vaiheessa, kun oksentelusta on jo tullut rutiinia. Puolisollekin kannattaa kertoa.
- hujhpöoiuho
Syömishäiriö... Miksi et muuten haluaisi painosi nousevan? Vaikutat ongelmaasi lukuunottamatta järkevältä ihmiseltä, ja ymmärrät että 55kg paino 176cm kropassa tuskin on ihanteellinen miltään kannalta. Myöskään esteettisesti. Aiempi painosi, eli 63, sopisi sinulle varmasti paljon paremmin. Ikävää että et ymmärrä sitä.
Sinuna puhuisin asiasta läheisten lisäksi myös jonkun ammattilaisen kanssa, vaikkapa lääkärissä. He osaavat auttaa "taviksia" paremmin. - propleema..
En tiedä... Kai mulla on pään sisällä sellainen ajatus, että yli 60kg painoa olisi liikaa ja olisin vain pullea. Kuitenkin haluaisin saada kroppaani enemmän lihasta, käsiin, jalkoihin ja peppuun.
Syömisissäni ei kuitenkaan mielestäni ole ongelmaa, kun syön säännöllisesti ja usean kerran päivässä. Esim. aamupalaa on pakko syödä, muuten tulisi vain huono ja voimaton olo päivän mittaan.
On minulle tästä laihuudesta muutkin huomautelleet. Mies vasta sanoi, että olen selkeästi laihempi mitä ennen raskautta ja että esim. kylkiluut näkyvät liian selvästi. Myös vanhempani ovat kyselleet, että miten paljon olen synnytyksen jälkeen laihtunut.
Itse tajusin asian pari viikkoa sitten, kun kokeilin vanhoja farkkuja. Eka ajatus oli, että "mitä hittoa": Mietin etten ole voinut niin paljon laihtua. Mutta kyllä, kaikki farkuista melkeinpä tippuivat jalasta vaikka ennen olivat sopivat. Myös monet lempi paidoistani näyttävät vain säkeiltä päällä..
Tulevaisuudessa haluan näyttää hyvää ja tervettä mallia lapselleni, en halua olla äiti joka vahtii liikaa syömisiään ja juoksee monet kerrat päivässä vaa´alla vahtimassa painoaan.
Ensi maanantaina meillä olisi neuvola, voisinko siellä ottaa asian puheeksi? Tuntui näin aluksi helpommalta kysellä apua täältä netistä, nimettömästi..- ...
Jos haluat lihaksia, niin helposti se tietää myös painon nousua. Ehkei sentään yli 60 kilon, mutta aivan varmasti kiloja tulee kasvavien lihasten myötä lisää. Vyötärö salilla kyllä kapenee, mutta peppuun saat lisää muotoa. :)
- propleema..
No enpä mä saanut neuvolassa sanottua tästä ongelmasta.. Neuvolatäti kyllä kyseli paljon mun syömisistä ja sanoi etten saisi enempää laihtua. Toki sen tiedän itsekin. Mahdollisuus olisi ollut käydä vaa´alla, nyt vähän kaduttaa etten käynyt. Ehkä mä sitten olisin saanut kerrottua asiasta, kun neuvolatätikin olisi saanut tietää painoni.. Joka nyt on taas kilolla tippunut.
Edelleenkään syömisen kanssa ei ole ongelmia, ruoka kyllä maistuu. Mutta eilen vanhemmillani ollessa söin kahvin kanssa pullan ja meinasin sen jälkeen katuessani sortua oksentamaan, mutta enhän mä siellä viittinyt. Kotona ollessa olisin kyllä niin tehnyt..
En nyt tiedä mitä teen, mun on vaikea kertoa tästä kellekään.- ...
Voisitko yrittää jättää syömättä pullat ja suklaat, joista podet niin huonoa omaatuntoa, että tulee halu oksentaa? Jos koet ettei "syömisen kanssa ole ongelmaa", koeta syödä terveellistä kotiruokaa, josta et saa huonoja fiboja.
- tttwwww
Sinä olet hyvä äiti ja hyvä äiti osaa hakea apua ja neuvoja itselleenikin, jos tarvis vaatii! Asiahan voisi helpottaa jo pelkästään sillä, että sanot sen ammattilaiselle ääneen ja saat sen painon pois harteiltasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697