VENE ROCK 20
Kiinnostaisi tietää jaksaako liikuttaa ,minkä tehoinen
Sähköperämoottori
33
3720
Vastaukset
- perästätulee
Ei jaksa.Työntövoimat vastannee alle hevosvoimaa...
- seppomartti
12V sähköperämoottorit eivät oikein jaksa liikuttaa edes kumijollaa. Ainoa vaihtoehto taitaisi olla Torqeedo ja hinta olisi luokkaa 2000€ mutta tehoa vain 3hv verran. Rokki liikkuisi hetken plägässä
- 15+6
Höpöhöpö... 12V sähkövispilä (54 lbs) liikuttaa H-venettä 3 kn vauhdilla pläkässä. Kokemusta on, 3*75 Ah akuilla yli 5 tuntia eli >15 mailin matkan.
Toisaalta H on enemmän purjevene kuin Rock, joten siihen sähköperämoottori oli aivan riittävä pläkää varten. Tuulellahan se kulkee purjein.
Onhan 3 hp perärutku paljon tehokkaampi, mutta tykkäsin niistä kesistä kun ei kertaakaan tarvinnut pörinää kuunnella.
Voi olla ettei liikuta edes kumijollaa jos on kova vastatuuli, mutta kumijollassa ei olekaan purjeita tuulista keliä varten :) - Requin
15+6 kirjoitti:
Höpöhöpö... 12V sähkövispilä (54 lbs) liikuttaa H-venettä 3 kn vauhdilla pläkässä. Kokemusta on, 3*75 Ah akuilla yli 5 tuntia eli >15 mailin matkan.
Toisaalta H on enemmän purjevene kuin Rock, joten siihen sähköperämoottori oli aivan riittävä pläkää varten. Tuulellahan se kulkee purjein.
Onhan 3 hp perärutku paljon tehokkaampi, mutta tykkäsin niistä kesistä kun ei kertaakaan tarvinnut pörinää kuunnella.
Voi olla ettei liikuta edes kumijollaa jos on kova vastatuuli, mutta kumijollassa ei olekaan purjeita tuulista keliä varten :)Ranskalainen päivitys haiveneestä näyttää myös lähtevän/saapuvan satamaansa torqeedolla...
http://requin.levillage.org/
Oli nyt himmeenä, ei kuvaa:-(
- Pellimies kurusta
Kyllä se varmaan vähän liikkuu, mutta onhan siinä purjeet joilla pääsee paremmin. Aika raskas vene kokoisekseen. Sanoisin, että vähintään 5 hv tarvitaan.
- Nässybotski
Scanperissa oli 8 hp kone aikanaan ja siinä kyllä oli reserviäkin. Kaksisylinterisyys antaa lisävarmuutta. Piikki toisessa tulpassa ei pysäytä etenemistä vaikkapa pois laivan edestä.
Riittävän sähkömoottorin hankkiminen Rockiin ei ole perusteltua. Se maksaa saman kuin koko vene, kaksi tonnia. - lars.
Siis ei sähköä ,ok.
- cruise+litium
Kahden kilowatin Torqeedo Cruise 2.0 (24 v) vastaa noin 5 hv perämoottoria. kiitos optimoidun potkurin. Kahdella 150 AH akulla toimintasäde kaasupohjassa noin 2 h ja sen keikan jälkeen on lyijyakkusi entiset. Tosin yhdistelmä maksaa enemmän kuin sinun Rock 20.
http://www.torqeedo.fi/?p=4
Paremmin dataa linkistä:
http://www.torqeedo.com/us/electric-outboards/cruise-t-tiller-controlled-dinghies-motor-boats-sailboats-up-to-4-tons - zähhhhköä
). Thoosan pienin malli taitaa olla 5Kw. Vaatii muistaakseni 48V jännitteen eli neljä akkua rinnankytkettynä. Ne taitaa jo pienen diisselin verran painaa.
Voisihan tuohon sitten murjaista aurinkokennot ja aggregaatin mutta käytännössä tulee liian pitkä ketju rikkimeneviä asioita että tuota viitsisi ihan avomerelle ottaa - luotettava diesel on ehkä hiukan varmempi ja siitä saa sähköäkin.
Kevyeen rannikon läheisyydessä operoivaan päiväpurjehtijaan tuollainen sähkömoottori on ihan jees. Jos siis et tarvitse sähköä kuin laituriin mennessä ja tullessa etkä ole koskaan kaukana sähköplugista.- Laita sarjaan
"48V jännitteen eli neljä akkua rinnankytkettynä". Akkujen rinnankytkennässä napajännite ei nouse.
- zähhhläri
Laita sarjaan kirjoitti:
"48V jännitteen eli neljä akkua rinnankytkettynä". Akkujen rinnankytkennässä napajännite ei nouse.
Sorry virheellinen termi. Mietin tätä jonkun tovin ja silti meni väärin. Siis oikea vastaus on neljä sarjaan - ja ehkä sitten vielä joku vara-akku tai pari, niin että riittää vaikkapa elektroniikkaan ja pilssipumppuun?
- 2 hv =ok
3 hv liikutti folkkaria tyynessä 3-4 solmua. vastatuuleen ei moottorilla asiaa, mutta ei tarvettakaan. Satamamanööveissa ei ongelmia, vaikka pakkia ei ollutkaan. Edellytti ennakointia ja lihasvoiman käyttöä. Sähkömoottori paljon parempi kiihtymään, joten kyllä Rock liikkuu 1,5-2 heppaisella. Ei tosin tumpelon tai kärsimättömän käsissä. Akkukapasiteetti on sitten toinen juttu.
- 15+6
Vaatiipa folkkari paljon tehoa! 3,3 hp koneella H-vene kulki pläkässä iloisesti runkonopeuden lähelle eli reilusti yli 5 kn, ja vajaan 1 hp sähkövispilällä (54 lbs, muistaakseni 0,6 kW huitteilla) 3 kn.
Jarruttaako pitkä köli eli suuri märkäpinta noin paljon??? - F9+9
15+6 kirjoitti:
Vaatiipa folkkari paljon tehoa! 3,3 hp koneella H-vene kulki pläkässä iloisesti runkonopeuden lähelle eli reilusti yli 5 kn, ja vajaan 1 hp sähkövispilällä (54 lbs, muistaakseni 0,6 kW huitteilla) 3 kn.
Jarruttaako pitkä köli eli suuri märkäpinta noin paljon???Jarruttaa. Lisäksi limisaumaisuus. Ja nelilapaisen teräspotkurin huono hyötysuhde. Ja rautakölin rakkoinen pinta. Ja vanhan moottorin mahdollinen väsyneisyys. Lisäksi kiihtyvyyteen, mutta ei niinkään vauhtiin vaikuttaa vettyneen puufolkkarin huomattavasti suurempi massa. Yhteenvetona: H liikkuu huomattavasti liukkaammin moottorilla, purjeilla ero ei kuitenkaan ole merkittävä. Syitä voitte vain arvailla :)
- Joakim_
F9+9 kirjoitti:
Jarruttaa. Lisäksi limisaumaisuus. Ja nelilapaisen teräspotkurin huono hyötysuhde. Ja rautakölin rakkoinen pinta. Ja vanhan moottorin mahdollinen väsyneisyys. Lisäksi kiihtyvyyteen, mutta ei niinkään vauhtiin vaikuttaa vettyneen puufolkkarin huomattavasti suurempi massa. Yhteenvetona: H liikkuu huomattavasti liukkaammin moottorilla, purjeilla ero ei kuitenkaan ole merkittävä. Syitä voitte vain arvailla :)
Jarruttaa tietysti, mutta yhtä tietysti ero ei ole niin suuri, että samalla koneella H kulkisi 5 solmua ja F 4 solmua. Tuon kokoluokan veneillä tehontarve kutakuinkin tuplaantuu 4->5 solmua eli F:n vastus samalla nopeudella olisi 2-kertainen.
Tuon 3-4 solmua on varmasti hyvin maltillisella kaasulla eikä lähellekään huippunopeutta, joka tyynessä varmasti on 5 solmun paikkeilla.
- Bossu
Riippuu, missä pitää liikuttaa. Sataman tyynessä liikkuu ainakin tuolla 2kW:n Torqeedolla, varmaan pienemmälläkin. Tuulessa ja aallokossa tarvittaisiin sitten kenties jo 4kW:n Torqeedo. Laskeskelin joskus, että 4 kW:n Torqeedo, 150 Ah:n 48V-akusto (4 akkua) sekä riittävä maasähkölaturi maksavat pikkaisen vähemmän ja painavat suunnilleen yhtä paljon kuin dieselmoottoriasennus polttoainetankkeineen. Jos ajaa vain 20 min/päivä hiljaisella vauhdilla, ajelee täysillä akuilla aika kauan. Täydellä kaasulla ei sähkömoottorilla pidä ajella, koska virrankulutus kuljettua matkaa kohti kasvaa jyrkästi.
- ideologia v käytäntö
Onkohan tämän sähkömoottori-innostuksen takana periaatteelllinen näkemys, kenties fossiilisia polttoaineita vastaan?
Muuten on vaikea ymmärtää, miksi pieneen ja halpaan purjeveneeseen, jossa apumoottoria tarvitaan harvoin, suunnitellaan kalliimpaa ratkaisua kuin olisi pieni peräprutku.
Sähkömoottori merkitsee kalliita akkuja ja niiden varauksen ylläpitoa. Toistuvien latausten mahdollisuutta ei ole muualla kuin maasähkölaitureissa. Niitä ei ole saariston lunnonsatamissa, joissa tämän kokoisilla veneillä on tapana retkeillä.
Oma ehdotukseni on vähentää apumoottorin käyttö minimiin, jolloin pienen perämoottorin yksi tankillinen voi riittää koko kesäksi (tiedän sen omasta kokemuksesta - itse en missään tapauksessa haluaisi olla maasähköriippuvainen).- asiaamiettinyt
Fossiilisten polttoaineiden vaihtoehto tässä tapauksessa on töpselisähkö, eli ydinvoima fossiiliset. Kohtuullisen kokoinen aurinkokenno on mainio apu ylläpitolataukseen ja aurinkoisella säällä siitä riittää virtaa sen mitä veneen elektroniikka vie, mutta pienenkin perätuupparin pyörittämiseen tarvittaisiin aika valtava aurinnkokenno. Moni pohtii myös sähkömoottoria siksi että hinnat-alkaen mallit ovat niin halpoja. Ikävä kyllä niissä satasen myllyissä on alle hevosvoima.
Suurin riemu tuossa on kai se että vene lipuu äänettömästi myös ilman purjeita, ja lisäksi painonjakauma on parempi...
Suurin haitta on se, että akku loppuu ulapalla. Sisämoottorilla voi ajaa aika vaikka Tallinnasta kotiin ja perämoottorillakin jos on erillinen polttoainesäiliö. - 15+6
Pikkuveneeseen (H tms.) halpa sähkövispilä parisataa Ah akut maksaa vähemmän kuin perämoottori. Aurinkopaneli siihen lisäksi niin vielä jää reilusti alle tonnin investoinniksi. Akut painavat, mutta ne voi sijoittaa painopisteen kannalta järkevästi verrattuna perämoottoriin joka takana roikkuessaan pilaa pikkuveneen kulkuasentoa.
On varmaankin periaattellista :) ja periaate on minusta hyvä, jos käytäntö sopii. Sähköperämoottorin kautta tulee vähennettyä apumoottorin käyttö minimiin, jolloin aurinkopanelin antama virta pelastaa maasähköriippuvuudesta. - Joakim_
15+6 kirjoitti:
Pikkuveneeseen (H tms.) halpa sähkövispilä parisataa Ah akut maksaa vähemmän kuin perämoottori. Aurinkopaneli siihen lisäksi niin vielä jää reilusti alle tonnin investoinniksi. Akut painavat, mutta ne voi sijoittaa painopisteen kannalta järkevästi verrattuna perämoottoriin joka takana roikkuessaan pilaa pikkuveneen kulkuasentoa.
On varmaankin periaattellista :) ja periaate on minusta hyvä, jos käytäntö sopii. Sähköperämoottorin kautta tulee vähennettyä apumoottorin käyttö minimiin, jolloin aurinkopanelin antama virta pelastaa maasähköriippuvuudesta.Uuden 3-6 hv perämoottorin saa tonnilla, "merkittömänä" selvästi allekin.
Tuollainen 54 lbs sähköperämoottori maksaa 300-400 euroa, parisataa Ah akusto 200-300 euroa. Lisäksi tarvitaan melko tehokas (min 20 A) maasähkölaturi, jotta akut saa täyteen seuraavaa päivää varten. Tuollainen maksaa halvimmillaan 100-200 euroa. Kunnon asennuksessa pitäisi tietysti olla myös maasähkösysteemi, josta tulee ainakin toiset 100-200 euroa.
Noista tuli siis yhteensä 600-900 eruoa ilman maasähköä ja aurinkopaneelia.
Aurinkopaneeli pitää olla aivan vähintään 50 W ja silläkin tyhjän akuston lataus kesällä kestää 2-3 viikkoa, joten yksistään se ei riitä mihinkään. 100-200 W paneeleilla saisi jo kohtuullisen latauksen viikonloppujen välillä, mutta lomakäytössä ei sekään riitä mihinkään. 50 W paneeli lataussäädin maksaa 100-400 euroa (kova paneeli aivan perussäädin -> hieman taipuisa paneeli MPPT-säädin). Jo yhden 50 W paneelin sijoittaminen tuon kokoluokan veneeseen on hyvin haastavaa, puhumattakaan 2-4 kpl.
Vaikea noista on havaita sähkösysteemiä halvemmaksi kuin perämoottoria. Perämoottorin löytää lisäksi helposti käytettynä 500 eurolla. - Bossu
No ei. Eikös se ole turha suorittaa tuntikausien huollot pikkudieseliin tai perämoottoriin niin pieniä ajoja varten. Jos ajelee vain satamaan sisään ja ulos, on sähkömoottori järkevä, eikä sitä tarvitse ladata kuin ehkä joka neljäs päivä. Useimmat veneet on kiinni maasähkössä muutenkin, jos semmoinen satamasta löytyy. Jos viettää kaikki yöt luonnonsatamissa, se ei ole järkevä valinta.
- Bossu
Joakim_ kirjoitti:
Uuden 3-6 hv perämoottorin saa tonnilla, "merkittömänä" selvästi allekin.
Tuollainen 54 lbs sähköperämoottori maksaa 300-400 euroa, parisataa Ah akusto 200-300 euroa. Lisäksi tarvitaan melko tehokas (min 20 A) maasähkölaturi, jotta akut saa täyteen seuraavaa päivää varten. Tuollainen maksaa halvimmillaan 100-200 euroa. Kunnon asennuksessa pitäisi tietysti olla myös maasähkösysteemi, josta tulee ainakin toiset 100-200 euroa.
Noista tuli siis yhteensä 600-900 eruoa ilman maasähköä ja aurinkopaneelia.
Aurinkopaneeli pitää olla aivan vähintään 50 W ja silläkin tyhjän akuston lataus kesällä kestää 2-3 viikkoa, joten yksistään se ei riitä mihinkään. 100-200 W paneeleilla saisi jo kohtuullisen latauksen viikonloppujen välillä, mutta lomakäytössä ei sekään riitä mihinkään. 50 W paneeli lataussäädin maksaa 100-400 euroa (kova paneeli aivan perussäädin -> hieman taipuisa paneeli MPPT-säädin). Jo yhden 50 W paneelin sijoittaminen tuon kokoluokan veneeseen on hyvin haastavaa, puhumattakaan 2-4 kpl.
Vaikea noista on havaita sähkösysteemiä halvemmaksi kuin perämoottoria. Perämoottorin löytää lisäksi helposti käytettynä 500 eurolla.Mun laskuissa oli sähköperämoottori, joka oli luukulla suljetussa moottorikaivossa istumalaatikossa. Tämä asennus on bensaperämoottorille mahdoton, ja yli 9m veneissä takalautaan asennettu perämoottori on huono. Sähköperämoottoreita saa varmaan myös käytettyinä. 20-jalkaisessa veneessä bensaperämoottori on toki halvin ja kustannustehokkain ratkaisu.
- Joakim_
Bossu kirjoitti:
Mun laskuissa oli sähköperämoottori, joka oli luukulla suljetussa moottorikaivossa istumalaatikossa. Tämä asennus on bensaperämoottorille mahdoton, ja yli 9m veneissä takalautaan asennettu perämoottori on huono. Sähköperämoottoreita saa varmaan myös käytettyinä. 20-jalkaisessa veneessä bensaperämoottori on toki halvin ja kustannustehokkain ratkaisu.
Varmaan saa sähköperämoottoreita käytettynä, mutta hyväkuntoisen akuston ostaminen käytettynä voikin olla vaikeampaa.
- nowiisi
Laskeskelin samaa - ei ole kokemusta mutta suunnittelen ensimmäistä venettä. Meiltä on kohtuullisesti matkaa selville vesille, ja ulapalta tuulee usein. Kivisissä kapeikoissa luoviminen on varsinkin aloittelijalle aika tiukka paikka joten koneajoa voi vastatuulella tulla kohtuullisesti. Tai jos on ulkona ja tuuli yltyy, niin kotiin pääseminen voi olla vaikeaa.
Olisi kyllä sinänsä äärimmäisen houkuttelevaa päästä kulkemaan joskus ääneti. Mutta ei taida mitään hybridivippaskonsteja kannattaa väsätä pikkuveneeseen.- seppomartti
Hybridimahdollisuus on kiinnostanut pitkään mutta se on edelleen enemmän unelma kuin käytännöllinen ratkaisu. Rockin kokoiseen veneeseen ei voi rakentaa sellaisia aurinkokennoja, että ne pyörittäisivät sähkomoottoria. Eikä agregaatti tai lyijyakusto mahdu mukaan jos esim pitäisi ajaa 6 tuntia sähköllä.
12 m veneen hybridisuunnitelma olisi ollut 360 kg litiumakusto, Panda dieselagregaatti, hydrogeneraattori ja ruffin päällystäminen aurinkokennoilla. Hintalappu on n.100000€. Kevyemmäksi ja halvemmaksi tulee alamittainen dieselpropulsio., jonka potkuriakseliin magneettikytkimellä yhdistetään sähkömoottori. Se voidaan kytkeä pois päältä, lataamaan, ajamaan pelkällä sähköllä tai antamaan lisävoimaa akuista lyhytaikaisesti. Mielenkiintoinen on myös pyörivä sähkösaildrive, jonka voi kääntää klaffipotkuri menosuuntaan. Silloin se toimii hydrogeneraattorina. - harkitse peräprutkua
Rock 20 tai muussa saman hinta- ja kokoluokan veneessä ainoa järkevä apumoottori on yhä bensakäyttöinen perämoottori.
Ajatukset Suomenlahden ylityksistä Rock 20:lla sähkö- tai perämoottorilla eivät voi perustua kokemukseen. Äärimmäisen harvoin on niin tyyntä, ettei johonkin vrk:n aikaan olisi purjehdustuulta. Kireitä aikatauluja ei pidä laatia! Dieselmoottoreihinsa tottuneet perhepurjehtijat starttaavaat koneensa, jos tuulee liikaa, liian vähän, väärästä suunnasta tai jos eivät halua tulla ohitetuiksi (?).
Rock 20:llä oppii nopeasti purjehtimaan ja huomaa pian, ettei apumoottori ole sittenkään kuin erikoistilanteista varten. Silloin preämoottorin pörinäkin on lyhytaikainen riesa. Tiedän, koska aloitin oman purjehdusurani ilman apumoottoreita. Sitten oli vuorossa folkkari, jossa oli pieni "merimuna" (Seagull) pläkää varten. Moottorin tarve on osaksi asennekysymys. Satamasta lähdöt ja tulot ilman moottoria eivät ole vaikeita oppia, kun vene on sopivan pieni kuten Rock 20.
- Bossu
Tässä näkyy, miten guy33 liikkuu 800 watin moottorilla 5 solmua.
http://m.youtube.com/#/watch?v=hai0xNGUR7M- Joakim_
Taatusti Guy33 ei liiku 5,0 solmua 800 W teholla. 800 W moottoria voi tietysti kuormittaa yli 800 W teholla ja/tai hiukan yli 5 solmua joku voi pyöristää viiteen. Ei videossa todellakaan näytä kulkevan 5 solmua, kyllä siinä jo aaltoja tulee. Tosin kommentin mukaan tuo painaa vain 1,5 tonnia (ei köliä, ei rikiä jne), joten ehkei aaltoja niin paljoa tulekaan ja teho/nopeus voi olla lähempänä totuutta.
- Bossu
Joakim_ kirjoitti:
Taatusti Guy33 ei liiku 5,0 solmua 800 W teholla. 800 W moottoria voi tietysti kuormittaa yli 800 W teholla ja/tai hiukan yli 5 solmua joku voi pyöristää viiteen. Ei videossa todellakaan näytä kulkevan 5 solmua, kyllä siinä jo aaltoja tulee. Tosin kommentin mukaan tuo painaa vain 1,5 tonnia (ei köliä, ei rikiä jne), joten ehkei aaltoja niin paljoa tulekaan ja teho/nopeus voi olla lähempänä totuutta.
Rock 20 painaa suunnilleen 1,5 tonnia, joten tuossa kuvassa voisi olla yhtä hyvin Rock 20. Tarkalleen ottaen videossa ei väitetä sen kulkevan juuri tuossa tilanteessa 5 solmua. Vasta-aallokko varmaan söisi nopeutta aika tavalla.
- Joakim_
Bossu kirjoitti:
Rock 20 painaa suunnilleen 1,5 tonnia, joten tuossa kuvassa voisi olla yhtä hyvin Rock 20. Tarkalleen ottaen videossa ei väitetä sen kulkevan juuri tuossa tilanteessa 5 solmua. Vasta-aallokko varmaan söisi nopeutta aika tavalla.
Guy 33 on kolme metriä pidempi ja Rock 20 painaa LYS-taulukon mukaan 1,75 tn. 1,5 tn Guy 33 menee selvästi herkemmin 5 solmua kuin Rock.
Vertailun vuoksi Teekkaripurjehtijoiden sähkömoottorinen FE-83 vie n. 1,8 kW 5 solmun vauhdilla ja 1,1 kW 4 solmun vauhdilla. Tuossa on vesilinja puolessa välissä noita kahta, painoa 2,4 tn ja kunnon potkuri purjevenevetolaitteessa eikä mikään sähköperämoottorin vispilä. - Bossu
Joakim_ kirjoitti:
Guy 33 on kolme metriä pidempi ja Rock 20 painaa LYS-taulukon mukaan 1,75 tn. 1,5 tn Guy 33 menee selvästi herkemmin 5 solmua kuin Rock.
Vertailun vuoksi Teekkaripurjehtijoiden sähkömoottorinen FE-83 vie n. 1,8 kW 5 solmun vauhdilla ja 1,1 kW 4 solmun vauhdilla. Tuossa on vesilinja puolessa välissä noita kahta, painoa 2,4 tn ja kunnon potkuri purjevenevetolaitteessa eikä mikään sähköperämoottorin vispilä.5 solmua alkaa kyllä tuntua aika kovalta. Tässä erään kaverin kokemuksia 30 jalkaisesta veneestä (1600 kg) ja 40lbs sähköperämoottorista. Se taitaa olla suunnilleen 650-700-wattinen. Yhden hengen kuormalla 3 solmua, 500 kilon kuormalla 2,7 solmua.
http://www.boatdesign.net/forums/outboards/using-trolling-motor-outboard-28179.html
So I know a lot of people were critical of this idea, and if it wasn't for the limited use that I need it for I wouldn't even have considered it. However haveing now used a 40lbs trolling motor for a few weeks I thought I would report back on the results.
Boat - Olson 30, 3,600lbs, 1,000lbs of crew
Engine Min-kota 40lbs thrust with the largest prop I can find.
Results-
With one person on board the engine will do about 3kn fully loaded the boat hits 2.7 eventually, though it does take a while to get there. Which while slow does satisfy the requirements I need it too. As a system is works but I would be hesitant about recommending it to anyone UNLESS you have the same criteria that I do.
Criteria - An engine that can move a lightly loaded sailboat from its slip to the mouth of the harbor (about 1000 yards) at a speed sufficient to not drive me nuts. The engine must be lightweight (including any additional equipment that would need to be carried) and easy to remove from the transom for racing.
Note that there is no intention to use this engine to:
1) ever go further than from the dock to the mouth of the harbor and back
2) return to the harbor from the race area
3) achieve an otherwise reasonable speed
4) Be able to act to push the boat off of a lee shore
In other words a paddle would almost fit my design requirements, except that the harbor master and out lease requires an engine, otherwise I would just sail out of the slip. So yes it works for these limited requirements, but is not generally a good idea. - Bossu
Bossu kirjoitti:
5 solmua alkaa kyllä tuntua aika kovalta. Tässä erään kaverin kokemuksia 30 jalkaisesta veneestä (1600 kg) ja 40lbs sähköperämoottorista. Se taitaa olla suunnilleen 650-700-wattinen. Yhden hengen kuormalla 3 solmua, 500 kilon kuormalla 2,7 solmua.
http://www.boatdesign.net/forums/outboards/using-trolling-motor-outboard-28179.html
So I know a lot of people were critical of this idea, and if it wasn't for the limited use that I need it for I wouldn't even have considered it. However haveing now used a 40lbs trolling motor for a few weeks I thought I would report back on the results.
Boat - Olson 30, 3,600lbs, 1,000lbs of crew
Engine Min-kota 40lbs thrust with the largest prop I can find.
Results-
With one person on board the engine will do about 3kn fully loaded the boat hits 2.7 eventually, though it does take a while to get there. Which while slow does satisfy the requirements I need it too. As a system is works but I would be hesitant about recommending it to anyone UNLESS you have the same criteria that I do.
Criteria - An engine that can move a lightly loaded sailboat from its slip to the mouth of the harbor (about 1000 yards) at a speed sufficient to not drive me nuts. The engine must be lightweight (including any additional equipment that would need to be carried) and easy to remove from the transom for racing.
Note that there is no intention to use this engine to:
1) ever go further than from the dock to the mouth of the harbor and back
2) return to the harbor from the race area
3) achieve an otherwise reasonable speed
4) Be able to act to push the boat off of a lee shore
In other words a paddle would almost fit my design requirements, except that the harbor master and out lease requires an engine, otherwise I would just sail out of the slip. So yes it works for these limited requirements, but is not generally a good idea.Korjaus, siinä on maksimiteho 540 wattia.
- seppomartti
Käytännän kokemuksena mainitusta Mini Kota 40 perämoottorista voin kertoa, ettei kuljeta kumijollaakaan rantaan ja takaisin ellei ole tyyntä. Muutenkin oli surkea rakenteiltaan. Mm kiinnitysruuvit ruostuvaa rautaa ja " kaasukahvan "sähkökytkennät kestivät pari vuotta. 55 - malli on vain marginaalisesti parempi kumijollan moottorina ja paljon huonompi työntövoimaltaan kuin 2,3 hv Honda.
Pienen purjeveneen apumoottori on polttomoottori. Jos on runsaasti tuhlattavaa rahaa ja ideologisia syitä niin sitten Toqeedo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789