Uskontodialogia oulussa, vl-usko herättää voimakkaita tunteita.

Tuohtunut...

Olen törmännyt tähän samaan ilmiöön, mistä Kalevan Sielun silmin palstalla kerrotaan. Vanhoillislestadiolaisuus herättää suuria tunteita. Ihan sama, puhutko puolesta tai vastaan, se herättää voimakkaan negatiivisen reaktion ihmisissä.
Vanhoillislestadiolaisuudesta ei osata puhua neutraalisti. Vanhoillislestadiolaisuus on saatu niin perinpohjin leimattua, että siitä ei enää kyetä puhumaan asiallisella tasolla. Heille on käynyt sama kohtalo, joka on käynyt jo romaneille. Heidät luokitellaan yhteiskunnan pohjasakaksi ja tämä on todella harmillista :(.
Itse tunnen oikeasti paljon hyviä ja mukavia vanhoillislestadiolaisia, vaikka tiedän myös niitä, jotka ovat olleet kieroja, kuin mitkä. Tiedän myös vanhoillislestadiolaisia, joiden toinen elämä on kaljabaarissa. Mutta entä sitten. Eiköhän anneta kaikkien elää ja eletään me omaa elämää!
Tässä linkki Kalevan juttuun
http://www.kaleva.fi/blogit/kalevan-blogit/sielun-silmin/33/oululaista-uskontodialogia/3987/

15

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanh

      Käytkö itse kaljabaareissa, vai miten voit tietää jonkun toisen henkilön kaljabaari -käynneistä?

      Vai kuunteletko juoruja? Annan neuvon että kaikki juorut eivät pidä paikkaansa.

      Juoru saattaa esimerkiksi syntyä siitä kun joku käy juomassa limonadia kaljabaarissa. Tuollainen juoru johtuu väärinkäsityksestä ja sen levittäminen antaa juorun kohteesta virheellisen ja vääristyneen kuvan.

      Oletko ajatellut lopettaa seurustelun juoruajien kanssa.

      Jos olet kuullut jostakin ihmisestä juorun, niin olethan muistanut kysyä häneltä itseltään pitääkö juoru paikkaansa, ennen kuin alat levittämään sitä eteenpäin: "Tiedän myös vanhoillislestadiolaisia, joiden toinen elämä on kaljabaarissa."

      Ja joka tapauksessa juoruja toisista ihmisistä ei saa levittää eteenpäin vaikka ne pitäisivätkin paikkaansa. Raamattu neuvoo ottamaan asian puheeksi kahden kesken, eikä se neuvo juoruamaan asioita eteenpäin.

      Jos olet nähnyt jonkun vanhoillislestadiolaisen menevän kaljabaariin, niin oletko varma että hän on mennyt sinne juomaan alkoholia. Ehkä hän on mennyt sinne syömään kepabia tai pizzaa, tai juomaan limonadia...

      Ja sitäpaitsi, mikä into sinulla on riekkua toisten tekemisistä ihmisille joille juorusi kohteena olevan ihmisen asiat eivät mitenkään kuulu. Onko sinun omat asiasi kunnossa. Ota ensin hirsi pois omasta silmästäsi, ennen kuin alat riekkua toisten synneistä.

      Jos haluat puhua toisten ihmisten asioista niin puhu sille ihmiselle jota asia koskee! Älä rieku niitä muille pelle ääliö juoruämmä.

      Jos kysymyksessä on rikos niin mene riekkumaan siitä poliisille.

      • Vanh

        Juoru saattaa syntyä myös siitä jos joku näy videovuokraamossa ostamassa irtokarkkeja.

        Sitten vähän ajan perästä joku puhuja vaahtoaa asiasta seuraavassa nuorten keskusteluillassa, että "ns hyvä uskovainen on kuulemma käynyt vuokraamassa elokuvia Makuunista".

        Tuollaisessa tapauksessa on todennäköisesti kysymys juorusta johtuvasta luulotellusta tiedosta toisen ihmisen asioista.

        Puhujan ei pitäisi ikinä ottaa juorussa kuulemaansa tapausta käsiteltäväksi seurapuheessa, alustuksessa, opetuksessa tai keskustelussa, vaan hänen pitäisi ottaa asia puheeksi sen henkilön kanssa jota juoru koskee. Ehkä sitten selviääkin että juoru ei pidäkään paikkaansa.

        Itseasiassa jo sen juoruajan olisi pitänyt ottaa puheeksi asia sen henkilön kanssa joka kävi siellä Makuunissa, eikä hän olisi saanut kertoa (=juoruta) sitä puhujalle. Niin olisi selvinnyt mikä oli käynnin tarkoitus ettei tarvitse pohtia ja paheksua toisten asioita.

        3. Moos. 19:17
        "Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään.

        Tuossa kertomassani tapauksessa puhuja toimi keskusteluillassa päinvastoin kuin olisi ollut hänen tehtävänsä. Juoruamalla eteenpäin kuulemansa juorun vieläpä julkisesti, hän ei opettanut nuoria lopettamaan juoruamisen, vaan hän opetti esimerkillään nuoria juoruamaan, uskomaan juoruihin ja levittämään juoruja eteenpäin.

        Raamatun mukaan toisen ihmisen tekojen paheksuminenkin on syntiä, mikäli ei olla ensin häneltä itseltään selvitetty että pitääkö se todella paikkaansa että hän olisi tehnyt sellaista, ja ellei nuhtele häntä ensin kahden kesken ja sitten Kristuksen kirkkolain mukaisesti, ja ellei kehoita häntä parannukseen ja syntien anteeksi uskomiseen Jumalan valtakunnan evankeliumin kautta.

        Muussa tapauksessa toisen ihmisen tekojen paheksuminen on näet väärän todistuksen antamista lähimmäisestä itselleen. Se on syntiä kuten juoruaminenkin jossa väärä todistus lähimmäisestä kerrotaan toiselle ihmiselle.

        Vaikka juoru pitäisi paikkaansakin, niin juoruaminen on silloinkin syntiä, jos sen todellisena motivaationa on pahansuopuus juorun kohdetta kohtaan.


      • Vanh
        Vanh kirjoitti:

        Juoru saattaa syntyä myös siitä jos joku näy videovuokraamossa ostamassa irtokarkkeja.

        Sitten vähän ajan perästä joku puhuja vaahtoaa asiasta seuraavassa nuorten keskusteluillassa, että "ns hyvä uskovainen on kuulemma käynyt vuokraamassa elokuvia Makuunista".

        Tuollaisessa tapauksessa on todennäköisesti kysymys juorusta johtuvasta luulotellusta tiedosta toisen ihmisen asioista.

        Puhujan ei pitäisi ikinä ottaa juorussa kuulemaansa tapausta käsiteltäväksi seurapuheessa, alustuksessa, opetuksessa tai keskustelussa, vaan hänen pitäisi ottaa asia puheeksi sen henkilön kanssa jota juoru koskee. Ehkä sitten selviääkin että juoru ei pidäkään paikkaansa.

        Itseasiassa jo sen juoruajan olisi pitänyt ottaa puheeksi asia sen henkilön kanssa joka kävi siellä Makuunissa, eikä hän olisi saanut kertoa (=juoruta) sitä puhujalle. Niin olisi selvinnyt mikä oli käynnin tarkoitus ettei tarvitse pohtia ja paheksua toisten asioita.

        3. Moos. 19:17
        "Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään.

        Tuossa kertomassani tapauksessa puhuja toimi keskusteluillassa päinvastoin kuin olisi ollut hänen tehtävänsä. Juoruamalla eteenpäin kuulemansa juorun vieläpä julkisesti, hän ei opettanut nuoria lopettamaan juoruamisen, vaan hän opetti esimerkillään nuoria juoruamaan, uskomaan juoruihin ja levittämään juoruja eteenpäin.

        Raamatun mukaan toisen ihmisen tekojen paheksuminenkin on syntiä, mikäli ei olla ensin häneltä itseltään selvitetty että pitääkö se todella paikkaansa että hän olisi tehnyt sellaista, ja ellei nuhtele häntä ensin kahden kesken ja sitten Kristuksen kirkkolain mukaisesti, ja ellei kehoita häntä parannukseen ja syntien anteeksi uskomiseen Jumalan valtakunnan evankeliumin kautta.

        Muussa tapauksessa toisen ihmisen tekojen paheksuminen on näet väärän todistuksen antamista lähimmäisestä itselleen. Se on syntiä kuten juoruaminenkin jossa väärä todistus lähimmäisestä kerrotaan toiselle ihmiselle.

        Vaikka juoru pitäisi paikkaansakin, niin juoruaminen on silloinkin syntiä, jos sen todellisena motivaationa on pahansuopuus juorun kohdetta kohtaan.

        Ja toisten asioiden levittäminen asiaan kuulumattomille ihmisille on syntiä vaikka sen motivaationa ei olisikaan pahansuopuus, mikäli asioiden levittämiselle ei ole mitään asiallista tarkoitusta.

        Summa summarum:
        Minkä tahtoisitte ihmisten tekevän teille, jos olisitte itse hänen asemassaan -- tehkää se heille. Ja tekemättäjättämisissä samoin.


      • etsivä-xx
        Vanh kirjoitti:

        Juoru saattaa syntyä myös siitä jos joku näy videovuokraamossa ostamassa irtokarkkeja.

        Sitten vähän ajan perästä joku puhuja vaahtoaa asiasta seuraavassa nuorten keskusteluillassa, että "ns hyvä uskovainen on kuulemma käynyt vuokraamassa elokuvia Makuunista".

        Tuollaisessa tapauksessa on todennäköisesti kysymys juorusta johtuvasta luulotellusta tiedosta toisen ihmisen asioista.

        Puhujan ei pitäisi ikinä ottaa juorussa kuulemaansa tapausta käsiteltäväksi seurapuheessa, alustuksessa, opetuksessa tai keskustelussa, vaan hänen pitäisi ottaa asia puheeksi sen henkilön kanssa jota juoru koskee. Ehkä sitten selviääkin että juoru ei pidäkään paikkaansa.

        Itseasiassa jo sen juoruajan olisi pitänyt ottaa puheeksi asia sen henkilön kanssa joka kävi siellä Makuunissa, eikä hän olisi saanut kertoa (=juoruta) sitä puhujalle. Niin olisi selvinnyt mikä oli käynnin tarkoitus ettei tarvitse pohtia ja paheksua toisten asioita.

        3. Moos. 19:17
        "Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään.

        Tuossa kertomassani tapauksessa puhuja toimi keskusteluillassa päinvastoin kuin olisi ollut hänen tehtävänsä. Juoruamalla eteenpäin kuulemansa juorun vieläpä julkisesti, hän ei opettanut nuoria lopettamaan juoruamisen, vaan hän opetti esimerkillään nuoria juoruamaan, uskomaan juoruihin ja levittämään juoruja eteenpäin.

        Raamatun mukaan toisen ihmisen tekojen paheksuminenkin on syntiä, mikäli ei olla ensin häneltä itseltään selvitetty että pitääkö se todella paikkaansa että hän olisi tehnyt sellaista, ja ellei nuhtele häntä ensin kahden kesken ja sitten Kristuksen kirkkolain mukaisesti, ja ellei kehoita häntä parannukseen ja syntien anteeksi uskomiseen Jumalan valtakunnan evankeliumin kautta.

        Muussa tapauksessa toisen ihmisen tekojen paheksuminen on näet väärän todistuksen antamista lähimmäisestä itselleen. Se on syntiä kuten juoruaminenkin jossa väärä todistus lähimmäisestä kerrotaan toiselle ihmiselle.

        Vaikka juoru pitäisi paikkaansakin, niin juoruaminen on silloinkin syntiä, jos sen todellisena motivaationa on pahansuopuus juorun kohdetta kohtaan.

        Itse asiassa kenellekään ei kuulu toisten ihmisten kaupassa käymisen kyttääminen. Alkon osalta kyseessä voi olla yhteispullopalautuksen kuitin lunastaminen joka pienimmällä jonottamisella tapahtuu alkon kassalla, jos veireisestä marketista ei ole tarkoitus ostaa mitään. Ainakaan minä en hetkeäkään mieti missä kaupassa asioin, jos olen asioita hoitamassa. Minusta ajatuskin siitä että joku tulisi minun menemisiäni ja tulemisiani kyselemään on mahdoton. kukin valvokoon omaa uskoaan.

        Tänä päivänä missään ei myydä sitä mitä kaupassa olettaisi myytävän. Bensa-asemilta ostetaan ruokaa, mutta koitappa pyytää että joku laittasi vesisäiliöön vettä ja perunestettä, sekään kun ei kaikissa automerkeissä sijaitse niin että siihen kaikki pääsisivät käsiksi.

        Rautakaupan kassalta saat karkit ja keksit. Jne.


      • mieskumies

        Asia pitää paikkansa että lestojen ns.saarnaajet elää toisella paikkakunnalla kullinsa orjina?Vielä kun sattuu hyvä pano niin saarnareissu jatkuu pari päivää!Ja miks ei tilaisuus kun on ja vietit kovat niin siitä vaan mutta turha on asiaa kaunistella!


    • vanhoillislestadiolainen

      Olipa hyvä kirjoitus, kuin minun kynästä. Ja minun kynä kirjoittaa lähes aina oikein.

      terv. vanhoillislestadiolainen evp ;)

      • vanhoillislestadiolainen

        Tarkoitan Kalevan juttua.


    • tamppi

      Vikaa on sekä sysissä että sepissä. Jos jokin joukko julistaa itsensä ainoaksi oikeaksi, niin tietysti siitä suututaan. Epälestat puolestaan ottavat turhan vakavasti jonkin lahkon touhut sen sijaan, että kohauttaisivat vain olkapäitään.
      Oulussa tilanne kärjistyy, koska se on lestojen pääpaikka. Toisaalta siellä on aika lailla villiä pakanaporukkaa (esimerkkinä se nakunäytös).
      Lisäksi siellä on paljon ent. lestoja, jotka on joko potkittu pihalle tai ovat itse lähteneet. Heillä on sisäpiiritietoa ja monia asioita hampaankolossa.

      • Hoitomiehelle:

        Mitä "pakanaporukkaa" se alaston teatteri muka on?

        Ihan hauska poikkeus ja erilainen ilta. Ei sinne kuule ketään pakotettu, kuten teidän saatanallisiin hoitokokouksiinne. Ihan vapaaehtoisesti menimme.


      • kova hoitomies.
        Hoitomiehelle: kirjoitti:

        Mitä "pakanaporukkaa" se alaston teatteri muka on?

        Ihan hauska poikkeus ja erilainen ilta. Ei sinne kuule ketään pakotettu, kuten teidän saatanallisiin hoitokokouksiinne. Ihan vapaaehtoisesti menimme.

        Ei sinua kukaan pakottanut. Mielisairaalaan sinä kuulut tuosta syystä kun pakkona koet. Ethän sinä terve ole vieläkään näköjään.


    • ""Myönteiset puheet vanhoillislestadiolaisista nostavat esille suoranaisen vihan.""

      Metsä tuppaa vastaamaan niin kuin sinne huudetaan. Ihmiset ottavat vihan vanhoillislestadiolaisten taholta sen että heidät tuomitaan uskovaisinakin helvettiin

      • Hvhvycffxtctbjbjbj

        En ymmärrä tuota metsä vastaa -kommenttia, jota aina tässä yhteydessä tarjotaan. Suurin osa vl:istä on rauhaa rakastavaa ja toisia ihmisiä kunnioittavaa porukkaa. Riidanhaastajat tulevat pääsääntöisesti muualta.


    • yli äyräiden

      Joskus vaan noiden kanssa talostellessa mitta tulee täyteen.
      En ole Oulusta, vaan Pohjois-Pohjanmaalta.

    • haippali

      Minä käyn kaljabaarissa viikonloppuisin ja ihan totta siellä on lestanuoria juomassa ihan muuta kun limukkaa. Ja kyllä ne seuroissakin käyvät ja muut eivät ehkä tiedä tästä kaksoiselämästä ainakaan siellä ry:llä.

    • uskkontio

      Voimakkaita tunteita herättää, voisi ajatella että tuollaisella alueella olisi helpompaa olla, jos pystyisi olla ateisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      67
      1244
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      107
      828
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    Aihe