Onko parannuksen tekeminen ihmisen päätös ?

Vl-Ville 15v

Monesti puhujaveljet kehottavat tekemään parannuksen ja uskomaan evankeliumin.

Samoin Raamatusta;


Mark. 1:15
Ja sanoi: aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi.

Ilm. 3:19
Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus.
......
Kysmys; Kuitenkin sanotaan että ihmistä kutsutaan kaksi tahi kolem kertaa ja että ihminen ei voi tehdä parannusta ellei Jumala vedä häntä puoleensa.

Ei siis voi noin vain tehdä parannusta ellei ole Jumnalan aika !

Miksi sitten kehotetaan että se olisi kuin ihmisen työ ? - ok silloin kun etsikon aika on niin ihminen voi joko hyväksyä tai hyljätä kutsun.

Olen joidenkin puhujien kuullut ivaavan ns. ratkaisun teko kristillisyydestä. Eikä siinä ole kuitenkin samasta asiasta kysymys eli siis että jos on etsikon aika niin niin on ikkäänkuin ratkaistava ottaako kutsun vastaan vai ei ?

Mikä on siis parannuksen teossa ihmisen oma osuus ?

88

558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+18

      No vähintäänkin mennä Jumalan Sanan kuuloon.

      Parannus on kokonaan Jumalan työ. Jumala antaa heräyksen. Hän antaa katumuksen. Hän antaa uskon ja voiman tehdä parannuksen.

      Kuuntele herkällä korvalla omaatuntoasi. Jumala on luvannut johdattaa ihmisen, joka alkaa pohtia iäisyysasioita. Siis Jumala on luvannut...

      Saarna parannuksesta on aivan oikein.

      Saarnatkaa parannusta ja syntien anteeksiantamusta!

      Helluntaiepistolakin alkaa: "Te tapoitte Kunnian Herran..." Näin meidänkin tulee päästä kokemaan. Meidänkin syntimme ovat olleet aiheuttamassa Taivaallisen Vanhimman kuoleman. Hän on vuodattanut verensä ja kärsinyt hirveät tuskat, että meidät on sovitettu Jumalan kanssa.

      Meidän koreilumme ja turhamaisuutemme vuoksi hänelle on laitettu piikkikruunu. Meidän epäuskomme vuoksi on hänen kylkensä lävistetty, jne.

    • Käyttäjätunnus

      No miksi sitten ihmisen käsketään / kehotetaan tekemään parannus jos se on Jumalan työ pelkästään eikä ihiminen voi sitä kuitenkaaa itse tehdä.

      Eikö ole ristiriitaista ?

    • Ihminen parantaa elämäntapojaan itse, ei kukaan muu. Se kai pitäis olla järjellisesti ajattelevalle ihmiselle itsestäänselvyys.

      • 19+8

        Ei kait Raamatun parannuksen syvin olemus ole itse itseään parantelu.

        Vaan kun katuva saa syntinsä anteeksi ja alkaa sitten korjata niitä asioita jos on toista kohtaan väärin tehnyt jne.


      • 19+8 kirjoitti:

        Ei kait Raamatun parannuksen syvin olemus ole itse itseään parantelu.

        Vaan kun katuva saa syntinsä anteeksi ja alkaa sitten korjata niitä asioita jos on toista kohtaan väärin tehnyt jne.

        Aloittaja kysyikin, onko parannuksen tekeminen ihmisen päätös?

        Vastaan että kyllä on. Katumuskin on ihmisen oma aikaansaannos, ihminen joko katuu tai päättää olla katumatta.


      • 19+8 kirjoitti:

        Ei kait Raamatun parannuksen syvin olemus ole itse itseään parantelu.

        Vaan kun katuva saa syntinsä anteeksi ja alkaa sitten korjata niitä asioita jos on toista kohtaan väärin tehnyt jne.

        19 8.
        Kyllä se juuri on itsensä parantelua. Joka päivä ja joillekin yökin.
        Joh 8;11 "Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.

        Hänen täytyi parannella itseään.

        Kes.


      • Kesitas kirjoitti:

        19 8.
        Kyllä se juuri on itsensä parantelua. Joka päivä ja joillekin yökin.
        Joh 8;11 "Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.

        Hänen täytyi parannella itseään.

        Kes.

        Niinpä, kuka muu voi parantaa itseään kuin ihminen itse, ei sitä ulkopuolinen voi tehdä toisen ihmisen puolesta. Parannuksen tekeminen on vapaaehtoista, ei Jumala siihen ketään pakota. Se on ota taikka jätä, sen päättää ihminen itse.


      • 2+10

        Ihminen voi yrittää parantaa elämänsä ulkoisia puitteita!

        Hän voi päättää, että ei käytä alkoholia. Hän voi päättää jättää kiroilun! Hän yrittää jättää mielestään haureelliset ajatukset. Hän voi päättää olla vihastumatta. Jne.

        Tarkoitatko, lappix, tällaista parannusta?

        Mutta aikaisemmin tehdyt synnit eivät tällä kuitenkaan katoa! Lisäksi ihminen joutuu kuitenkin - pyrkimyksistään huolimatta - edelleen synteihin.

        Vai ajatteletko, lappix, että pelastut ikään kuin osanmaksulla. Teet omaa parannusta niin pitkälle, kun voit ja ajattelet, että sen lopun varmaan sitten Jumala antaa anteeksi!

        Juuri näitä parannuksen ajatuksia, vaikka ne hyviäkin olisivat, Jeesus vertaa sikojen paimentamiseen. Tuhlaajapoika yritti omaa parannusta ja ajatteli, että näille sioille kuitenkin annetaan ainakin sian ruokaa, mutta eipä vain sikojen omistaja, omavanhurskauden perkele, antanut hänelle mitään.

        Kyllä tämä hengellinen köyhyys, joka hänelle tuli, oli uuden syntymisen ensi merkki. Niinpä hän lähti... ja siinä päätöksessä oli sitten jo lisää tuntomerkkiä, kun hän tunnustaa, että Jumalalla on kyllä leipää...


      • 2+10 kirjoitti:

        Ihminen voi yrittää parantaa elämänsä ulkoisia puitteita!

        Hän voi päättää, että ei käytä alkoholia. Hän voi päättää jättää kiroilun! Hän yrittää jättää mielestään haureelliset ajatukset. Hän voi päättää olla vihastumatta. Jne.

        Tarkoitatko, lappix, tällaista parannusta?

        Mutta aikaisemmin tehdyt synnit eivät tällä kuitenkaan katoa! Lisäksi ihminen joutuu kuitenkin - pyrkimyksistään huolimatta - edelleen synteihin.

        Vai ajatteletko, lappix, että pelastut ikään kuin osanmaksulla. Teet omaa parannusta niin pitkälle, kun voit ja ajattelet, että sen lopun varmaan sitten Jumala antaa anteeksi!

        Juuri näitä parannuksen ajatuksia, vaikka ne hyviäkin olisivat, Jeesus vertaa sikojen paimentamiseen. Tuhlaajapoika yritti omaa parannusta ja ajatteli, että näille sioille kuitenkin annetaan ainakin sian ruokaa, mutta eipä vain sikojen omistaja, omavanhurskauden perkele, antanut hänelle mitään.

        Kyllä tämä hengellinen köyhyys, joka hänelle tuli, oli uuden syntymisen ensi merkki. Niinpä hän lähti... ja siinä päätöksessä oli sitten jo lisää tuntomerkkiä, kun hän tunnustaa, että Jumalalla on kyllä leipää...

        Hyvä esimerkki yksinkertaisesta parannuksesta on ristillä roikkunut ryöväri. Ei siinä montaa sanaa tarvittu ja hän kuului Jeesuksen valittuihin.

        Paavali antoi myös yksinkertaisen ohjeen vanginvartijalle, miten pelastua=parannus.

        Ap. t. 16:31
        Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

        Sillä hetkellä kun uskot Jeesukseen ja Hänen sanaansa olet tehnyt parannuksen. Siihen ei tarvita uskontoja ei pappeja eikä saarnamiehiä.


      • lappix kirjoitti:

        Niinpä, kuka muu voi parantaa itseään kuin ihminen itse, ei sitä ulkopuolinen voi tehdä toisen ihmisen puolesta. Parannuksen tekeminen on vapaaehtoista, ei Jumala siihen ketään pakota. Se on ota taikka jätä, sen päättää ihminen itse.

        Juuri näin.
        Jesaja varoittaa 1 luvussaan juutalaisia exiilin aikaan TEKEMÄÄN ITSELLEEN ELÄMÄN MUUTOSTA

        16 Peseytykää, puhdistautukaa, tehkää loppu pahoista töistänne, ne ovat aina silmissäni. Lakatkaa tekemästä pahaa.
        17 Opetelkaa tekemään hyvää, tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta, puolustakaa sorrettua, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
        18 -- Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra. -- Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.

        Ihmeellistä, kun Jumala sanoo; Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on??
        Ja jos ei tule, tai käänny synti jää verenpunaiseksi.
        Lestadiolaisilla on vain kaksi elämää, seurat ja muu elämä, jolloin ei tarvitse seurata Herraa Jeesusta.
        Kes.


      • Anonyymi
        2+10 kirjoitti:

        Ihminen voi yrittää parantaa elämänsä ulkoisia puitteita!

        Hän voi päättää, että ei käytä alkoholia. Hän voi päättää jättää kiroilun! Hän yrittää jättää mielestään haureelliset ajatukset. Hän voi päättää olla vihastumatta. Jne.

        Tarkoitatko, lappix, tällaista parannusta?

        Mutta aikaisemmin tehdyt synnit eivät tällä kuitenkaan katoa! Lisäksi ihminen joutuu kuitenkin - pyrkimyksistään huolimatta - edelleen synteihin.

        Vai ajatteletko, lappix, että pelastut ikään kuin osanmaksulla. Teet omaa parannusta niin pitkälle, kun voit ja ajattelet, että sen lopun varmaan sitten Jumala antaa anteeksi!

        Juuri näitä parannuksen ajatuksia, vaikka ne hyviäkin olisivat, Jeesus vertaa sikojen paimentamiseen. Tuhlaajapoika yritti omaa parannusta ja ajatteli, että näille sioille kuitenkin annetaan ainakin sian ruokaa, mutta eipä vain sikojen omistaja, omavanhurskauden perkele, antanut hänelle mitään.

        Kyllä tämä hengellinen köyhyys, joka hänelle tuli, oli uuden syntymisen ensi merkki. Niinpä hän lähti... ja siinä päätöksessä oli sitten jo lisää tuntomerkkiä, kun hän tunnustaa, että Jumalalla on kyllä leipää...

        Suuri nimimerkki 2 + 10 herrassa !
        Kirjoitit mielenkiintoisen kirjoituksen ja tutkimma sitä yhteisesti Jumalan armon kautta . Kirjoitit että hän yrittää jättää mielestään haureelliset ajatukset hän voi päättää olla vihastumatta jne ???
        Minä luulen että omanvanhurskauden rietas on näin saarnannut . Nimittäin ihminen on kokonaan turmeltunut Aadamissa ei ihmisessä ole mitään hyvää vaikka rietas niin saarnaa. Meidän täytyy ymmärtää oikein Jumalan laki että pieninkin synti on kadottavainen . Kun siis kristittykin tuntee pahoja himoja ja haluja ahneutta kateutta maailman rakkautta koreuden ja juoppouden vaikutuksia vanhaa Aadamia omaavanhurskautta huoruuden vaikutuksia vihaa niin meidän täytyy saarnata myös sydänmen riettaudesta . Kun tuntee esimerkiksi juoppouden vaikutuksia niin se on Jumalan edessä yhtä suuri synti kuin luonnollinen juopottelu . Nimittäin ihminen ei voi vaikuttaa tahdon voimallaan itselleen katumusta parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki ovat Pyhän Hengen työtä. Ja nyt nimimerkki 2+10 ! Ihmisellä ei ole vapaata tahtoa . Ei jää muuta kuin kontata Yrttitarhaan ja Golgatan mäellä missä sielujemme piispa on ollut verisaunassa minun syntieni tähden jonka päähän on se piikki kruunu painettu joista sovintoveren pisarat ovat vuotaneet ja jossa orjantappura kruunussa on ollut lukemattomia punaisia kruunuja . Emme usko nyt mitä Barabbas saarnaa vaan usko mitä ristiinnaulittu saarnaa totisesti minä sanon sinulle tänäpäivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa amen


    • qwerty2

      "Olen joidenkin puhujien kuullut ivaavan ns. ratkaisun teko kristillisyydestä. Eikö siinä ole kuitenkin samasta asiasta kysymys eli siis että jos on etsikon aika niin on ikäänkuin ratkaistava ottaako kutsun vastaan vai ei ?

      Mikä on siis parannuksen teossa ihmisen oma osuus ?"



      Puhujaveljet saarnaavat, että Jumala on jo aikojen alussa nähnyt, ketkä pelastuvat ja ketkä eivät. Silti opetetaan, ettei ihmisen iankaikkisuusosa ole ennalta määrätty. Jeesus sanoi, ettei kukaan voi tulla Isän tykö ellei Isä häntä vedä. Vedetäänkö toisia enemmän kuin toisia? Jos Jumala vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen eli pelastuminen on Jumalan työtä alusta loppuun, niin millä perusteilla valinta tehdään? Vasta sitten kun ihminen Jumalan armosta ymmärtää, ettei itse voi tehdä mitään pelastumisensa hyväksi, voinee Jumalan armo alkaa vaikuttaa. Armokin annettaisiin siis armosta - jos onni on myötä. Missä määrin perintö- ja ympäristötekijät vaikuttavat ihmisen tahdon suuntautumiseen? Itse koen, että pelastuminen on Jumalan käsittämätön armovalitsemus. Tällöin ei siis olisi mitään ansiota, mutta toisaalta kuinka sitten voisi olla syyllisyyttäkään?

      • Jumala ilmoittaa sanassaan mitä ihmisen pitää tehdä pelastuakseen. Mikäli hän seuraa eksyttäjiä ja heidän sanaansa, mitään mahdollisuutta pelastukseen ei ole.
        Kirkko ja uskonnot ovat pahimpia eksyttäjiä oppeineen.


      • Vl-Ville 15v

        Mielenkiintoista pohdintaa qwerty2.

        Tarkoittaako kehotus Tehkää parannus siis sitä, että alkaaka etsiä Jumalanvaltakuntaa niin kaikki sen mukana annetaan.

        Etisvä löytää jne.

        Kaikki on kuitenkin armoa ja Jumalan työtä ja armollisuutta.


    • q6778

      On helppoa sanoa jotain jumalan työksi. Kaikkihan voisi olla jumalan työtä. Mutta ei ole. "Parannuksessa" ihminen toimii tietyn muotin mukaan, lausuu vaaditut sanat. Ihmisen tekoja kaikki, liittyminen ja eroaminen. Mutta saahan sitä sanoa.

    • vakava hetki

      Kun ihminen pohtii tätä asiaa, niin se on juuri se aika jolloin Jumala vetää puoleensa. Ihminen ei mieti autuuden asioitaan ilman Pyhän Hengen koskutusta.
      Tässä tiltanteessa voi rukoilla ja pyyttää Jeesusta elämänäs herraksi tai hylätä kutsun.
      On paljon näitä paatuneita inttäjia ja rienaajia, joap ateisteja, jotka ovat kääntäneet selkänsä Jumalan kutsulle.

    • parannus

      Mitä tarkoittaa ja sisältää Raamatussa tarkoitettu parannus, vastatkaa kuka osaa?

      • qwerty2

        Synnin tunto ja evankeliumin uskominen.


      • parannus
        qwerty2 kirjoitti:

        Synnin tunto ja evankeliumin uskominen.

        Eikö synnintunnon jälkeen tarvitse muuta kuin uskoa evankeliumi?

        Eikö siihen parannuksen eteen tarvitse itsekin jotakin touhuta?


      • usko ja teot
        parannus kirjoitti:

        Eikö synnintunnon jälkeen tarvitse muuta kuin uskoa evankeliumi?

        Eikö siihen parannuksen eteen tarvitse itsekin jotakin touhuta?

        Uskon ja tekojen suhdetta pohdittaessa voidaan ajatella, että uskoa seuraa teot.


      • synninpäästö
        usko ja teot kirjoitti:

        Uskon ja tekojen suhdetta pohdittaessa voidaan ajatella, että uskoa seuraa teot.

        Parannus sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa:

        1) Katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa.

        2) Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.


        Kuka sitten saa synninpäästön julistaa taikka paremminkin kenen ja minkälainen synninpäästön julistus on se Raamatun mukainen synninpäästö, onkin perustavaa laatua oleva asia, sillä onhan kirjoitettu: "Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta." (Mar. 13:6)


      • usko ja hyvät teot
        synninpäästö kirjoitti:

        Parannus sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa:

        1) Katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa.

        2) Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.


        Kuka sitten saa synninpäästön julistaa taikka paremminkin kenen ja minkälainen synninpäästön julistus on se Raamatun mukainen synninpäästö, onkin perustavaa laatua oleva asia, sillä onhan kirjoitettu: "Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta." (Mar. 13:6)

        Kirjoitat, että "Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä."

        Eikö siis usko riitäkään? Tarvitaako myös hyvät teot autuuden ehtona?

        Raamatun mukaan tarvitaan,sillä "Uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. " (Jaak. 2:17)

        Vieläpä Jaakob jatkaa, että "Tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
        Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
        Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; " (Jaak. 2:20-22)


        "Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
        Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
        Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. " (Jaak. 2:24-26)


      • 4+12
        usko ja hyvät teot kirjoitti:

        Kirjoitat, että "Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä."

        Eikö siis usko riitäkään? Tarvitaako myös hyvät teot autuuden ehtona?

        Raamatun mukaan tarvitaan,sillä "Uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. " (Jaak. 2:17)

        Vieläpä Jaakob jatkaa, että "Tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
        Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
        Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; " (Jaak. 2:20-22)


        "Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
        Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
        Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. " (Jaak. 2:24-26)

        Eikö siis usko riitäkään? Tarvitaako myös hyvät teot autuuden ehtona?

        Raamatun mukaan tarvitaan,sillä "Uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. " (Jaak. 2:17)

        Ohessa on irrallisia lainauksia:

        Kysyn: "Mitä tekoja katuvaisella ryövärillä oli?"


      • Jaak. 2:26
        4+12 kirjoitti:

        Eikö siis usko riitäkään? Tarvitaako myös hyvät teot autuuden ehtona?

        Raamatun mukaan tarvitaan,sillä "Uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. " (Jaak. 2:17)

        Ohessa on irrallisia lainauksia:

        Kysyn: "Mitä tekoja katuvaisella ryövärillä oli?"

        No sillä katuvalla ryövärillä ei siinä tilanteessa ristillä ollessaan ollut enää mahdollista tehdä hyviä tekoja, joten se pääsi sillä uskollansa taivaaseen Kristuksen todistuksen mukaisesti.


        Jaakob kirjoittaa selvästi, että uskon lisäksi tarvitaan myös teot: "Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. " (Jaak. 2:26)

        Tarvitaan siis usko ja teot.


      • Jaak. 2:26 kirjoitti:

        No sillä katuvalla ryövärillä ei siinä tilanteessa ristillä ollessaan ollut enää mahdollista tehdä hyviä tekoja, joten se pääsi sillä uskollansa taivaaseen Kristuksen todistuksen mukaisesti.


        Jaakob kirjoittaa selvästi, että uskon lisäksi tarvitaan myös teot: "Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. " (Jaak. 2:26)

        Tarvitaan siis usko ja teot.

        Mutta Jeesus ei vaatinut tekoja vaan uskoa Häneen. Kun ihminen alkaa tekemään uskontekoja, niin tavallisesti se johtaa tekopyhyyteen ja omavanhurskauteen.


      • tulevat uskon mukana
        4+12 kirjoitti:

        Eikö siis usko riitäkään? Tarvitaako myös hyvät teot autuuden ehtona?

        Raamatun mukaan tarvitaan,sillä "Uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. " (Jaak. 2:17)

        Ohessa on irrallisia lainauksia:

        Kysyn: "Mitä tekoja katuvaisella ryövärillä oli?"

        Uskoon tulon jälkeen ihminenPyhän Hengen vaikutuksesta tekee hyviä tekoja,
        ei vaadittuna vaan vapaasta tahdosta,jonka usko vaikuttaa. Ts.hyvät teot ovat
        seurausta uskosta.Ei tekoja tarvitse tekemällä tehdä.


      • lappix kirjoitti:

        Mutta Jeesus ei vaatinut tekoja vaan uskoa Häneen. Kun ihminen alkaa tekemään uskontekoja, niin tavallisesti se johtaa tekopyhyyteen ja omavanhurskauteen.

        Ryövärillä oli omakohtainen tunnustus, jota ilman Jeesuksen itsensä sanaomana vain pääsee Jumalan Valtakuntaan.

        Hän tunnusti, että Jeesus on Herra.

        Kes.


      • usko ja teot
        tulevat uskon mukana kirjoitti:

        Uskoon tulon jälkeen ihminenPyhän Hengen vaikutuksesta tekee hyviä tekoja,
        ei vaadittuna vaan vapaasta tahdosta,jonka usko vaikuttaa. Ts.hyvät teot ovat
        seurausta uskosta.Ei tekoja tarvitse tekemällä tehdä.

        "Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; perkeleetkin sen uskovat ja vapisevat.
        Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton? " (Jaak. 2:19-20)

        Huomatkaa, että perkeleetkin uskovat, että Jumala on yksi, mutta siitä huolimatta ne eivät tule autuaaksi.

        "Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta. " (Jaak. 2:24).


        Jaakobin mukaan "usko ilman tekoja on kuollut". (Jaak. 2:26)

        Nämä hyvät teot uskon todisteena ovat ympärillä oleville ihmisille ikään kuin peili siitä, mikä on ihmisen sieluntila; onko hän uskossa vaiko epäuskossa, sillä onhan kirjoitettu: "Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. " (Matt. 7:18)

        Vielä matteus jatkaa: "Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. " (Matt. 7: 20-21)


        Onko vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä kukaan koskaa tehnyt minkäänlasita diakoniatyötä edes oman vl-porukan keskuudessa, vai oletteko tapanapäin vain joruamalla juoruilleet elämässään vastoinkäymisiä kokeneista ja kohtaavista ihmisistä tekemättä yhtään mitään sellaisten ihmisten tilanteen auttamiseksi. Mikä on totuus, teettekö diakoniatyötä edes oman porukkanne keskuudessa?


      • Trustuu
        usko ja teot kirjoitti:

        Uskon ja tekojen suhdetta pohdittaessa voidaan ajatella, että uskoa seuraa teot.

        Niin minäkin ajattelen, että oikeaa uskoa pitäisi seurata teot. Ja sen mukaan arvioin, kuka oikeasti uskoo ja kuka vain väittää uskovansa.

        Moni esimerkiksi on valmis halventamaan toisia, korostaakseen omaa uskoaan. Raamattu kuitenkin opettaa kääntämään toisenkin posken.

        Toiset halveksuvat puheessaan eri joukon uskovaisia. Raamattu taas opettaa toisin.

        Siispä näin voi arvioida uskomisen uskottavuutta.


      • Parannukselle!

        Parannus on se, että ihminen itse muuttaa mielensä Jumalan toiveen mukaiseksi ja Uuden Liiton aikaan se on uskoa Jumalan Poika Jeesus Messiaaksi, Kaikkivaltiaaksi Herraksi ja tunnustaa se ihmisten edessä.

        Usko Jumalaan ei pelasta, ei se pelastanut Paavalikaan, vaan Hänen täytyi kääntyä Jeesuksen seuraajaksi.

        Kes.


    • Vanhoillinen vl

      Ihminen voi itse tehdä parannuksen katumalla totisella mielellä omia syntejään ja pyytämällä syntejään anteeksi joltakin Jumalan lapselta, mutta parannus on silti kokonaan Jumalan teko. Kolkuttaminen on myöskin kokonaan Jumalan teko ihmisessä, jos ihminen kolkuttaa eli pyytää syntejään anteeksi joltakin elävässä uskossa olevalta ihmiseltä. Myös Jumalan valtakunnan portin (=parannuksen ahdas portti, joka on Herra Jeesus, joka asuu vain elävässä uskossa olevissa ihmisisissä Pyhän Henkensä kautta täällä maan päällä) etsiminen on kokonaan Jumalan teko.

      Matt. 7:7
      Anokaat, niin teille annetaan: etsikäät, niin te löydätte: kolkuttakaat, niin teille avataan.

      Luuk. 11:9
      Ja minä myös sanon teille: anokaat, niin teille annetaan: etsikäät, niin te löydätte: kolkuttakaat niin teille avataan.

      Matt. 7:13
      Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;

      Luuk. 13:24
      Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.

      Myös katumuksen armo on kokonaan Jumalan teko.

      Elävässä uskossa oleva ihminen voi toisaalta julistaa katumuksen armon saaneelle epäuskoiselle kaikki synnit anteeksi Herran Jeesuksen sovintotyön perusteella, vaikka tämä ei olisi itse edes pyytänyt syntejä anteeksi. Molemmissa tapauksissa parannus on kuitenkin kokonaan Jumalan työ.

      Sillä Jumala vaikuttaa ihmisessä katumuksen armon, evankeliumin vastaanottavaisen mielen ja myös Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön vastaanottamisen vastaanottavaisella mielellä.

      Parannus ja sitä edeltävä "sydämen maaperän" muokkaaminen ovat kokonaan Jumalan tekoja. Myös elämänparannus uudestisyntymisen jälkeen on Jumalan teko.

      • Vanhoillinen vl

        Myös hyvät teot, almut ja rukoukset ennen parannuksen tekoa ja sen jälkeen ovat Jumalan tekoa ihmisessä. Ihminen ei voi niillä ansaita pelastusta, mutta Jumala voi johdattaa ihmisen valtakuntaansa jos Jumala on saanut ensin vaikuttaa hänessä katumuksen armon ja näitä hyviä tekoja, almuja ja rukousta, jotka sitten tulevat Jumalan muistiin ja hän osittain sen vuoksi kuulee rukoukset ja johdattaa parannuksen armoon eli uudestisyntymiseen ja omaan armovaltakuntaansa (=armotaivaaseen) joka on täällä maan päällä.
        vrt. Kornelius

        LUE JESAJA 58 KOKONAAN. Tässä osa siitä:
        4 Katso, te paastotte toraksi ja riidaksi, pieksätte rusikalla jumalattomasti. Älkäät paastotko niinkuin te nyt teette, että teidän parkunne kuuluu korkeuteen.
        5 Pitäiskö se oleman senkaltainen paasto, jonka minä valitsen: että ihminen ruumistansa päivällä vaivaa eli kallistaa päänsä niinkuin kaisla, taikka säkissä eli tuhassa makaa, senkö te paastoksi kutsutte, ja Herran otolliseksi päiväksi?
        6 Mutta tämä on paasto, jonka minä valitsen: laske ne vallallensa, jotka vääryydellä sidotut ovat, päästä raskautetut irralle, laske vaivatut vapaaksi, ota pois kaikkinainen kuorma.
        7 Taita isoovalle leipäs, vie raadolliset kulkiat huoneesees: kuin sinä näet alastoman, niin vaateta häntä, ja älä käännä itsiäs pois lihas tyköä.
        8 Silloin sinun valkeutes puhkee paistamaan niinkuin aamurusko, ja sinun parannukses on nopiasti kasvava; ja sinun vanhurskautes vaeltaa sinun edelläs. ja Herran kunnia on sinun korjaava.
        9 Silloin sinä rukoilet, ja Herra kuulee sinun rukoukses; ja koska sinä huudat, niin hän sanoo: katso, tässä minä olen. Ellet sinä ketään tykönäs raskauta, eli sormellas osoita, taikka pahasti puhu.
        10 Jos avaat sydämes isoovaiselle, ja ravitset raadolliset sielut; niin sinun valkeutes on pimiässä koittava, ja sinun hämäräs on oleva niinkuin puolipäivä.
        11 Ja Herra johdattaa aina sinua, ja ravitsee sielus poudalla, ja sinun luus vahvistaa; ja sinä olet oleva niinkuin kasvatettu yrttitarha ja niinkuin lähde, josta ei koskaan vesi puutu.
        12 Ja se rakennetaan sinulta, joka kauvan on autiona ollut, ja sinä lasket perustuksen, joka pysyy ijankaikkisesti; ja sinä pitää kutsuttaman rauvenneen tukiaksi, ja teiden parantajaksi, että siinä saataisiin asua.
        13 Jos sinä käännät jalkas sabbatista pois, niin ettes tee sinun tahtoas minun pyhäpäivänäni, niin se pitää iloiseksi sabbatiksi kutsuttaman, Herran kunnialliseksi pyhäksi; sillä niin sinä häntä ylistät, kuin et tee sinun teitäs, etkä niistä löydetä, jotka sinulle kelpaavat, eli mitä sinä puhut.

        Ap. t. 10:4
        Cornelius tuijotti peloissaan enkeliä ja kysyi: "Mitä tahdot, herra?" Enkeli vastasi: "Rukouksesi ja almusi ovat uhrina nousseet Jumalan eteen, ja hän on muistanut sinut. [Hepr. 6:10]

        Ap. t. 10:31
        ja hän sanoi: 'Cornelius, Jumala on kuullut rukouksesi ja muistanut almusi.

        Matt. 10:42
        Ja joka antaa yhdellekin näistä vähäisistä maljallisen raikasta vettä vain siksi, että tämä on opetuslapsi -- totisesti: hän ei jää palkkaansa vaille." [Matt. 25:40; Mark. 9:41; Hepr. 6:10]

        Mark. 9:41
        Totisesti: joka antaa teille maljallisen vettä sen tähden, että te olette Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille.

        Toki Jumala voi joskus johdattaa ihmisen parannuksen armoon ja valtakuntaansa, vaikka tämä ei olisikaan tehnyt mitään hyviä töitä, eikä rukoillut eikä jakanut almuja.

        Almuilla, rukouksella ja hyvillä töillä epäuskoinen ei voi ansaita itselleen Jumalan armoa eikä taivaskelpoisuutta. Ihminen ei voi ansaita niitä mitenkään itse, vaan ne ovat yksin ja puhtaasti Herran Jeesuksen ansiota. Kuitenkin almut, rukoukset ja hyvät työt voivat tulla Jumalan muistoon (niin kuin Korneliuksen tapauksessa), niin että Jumala ainoastaan ansaitsemattoman armonsa tähden Herran Jeesuksen vanhurskauden ja sovintotyön perusteella saattaa lahjoittaa parannuksen armon tuolle ihmiselle joka oli antanut almuja, rukoillut ja tehnyt hyviä tekoja ja välttänyt pahaa.


      • vl-makkara

        Herra Jeesus ei ole vain se ahdas portti, mutta Hän on myös se kapea tie joka alkaa siltä ahtaalta portilta. Ahtaaseen porttiin ei siis tarvitse jäädä, vaan sen läpi on tarkoitus mennä ja lähteä kulkemaan sitä kapeaa tietä "jota harvat kulkevat", ja joka vie kulkijansa kerran Jumalan luokse vanhurskaitten lepoon ja uusiin taivaisiin ja uuteen maahan, joissa vanhurskaus asuu.


      • 9+18
        Vanhoillinen vl kirjoitti:

        Myös hyvät teot, almut ja rukoukset ennen parannuksen tekoa ja sen jälkeen ovat Jumalan tekoa ihmisessä. Ihminen ei voi niillä ansaita pelastusta, mutta Jumala voi johdattaa ihmisen valtakuntaansa jos Jumala on saanut ensin vaikuttaa hänessä katumuksen armon ja näitä hyviä tekoja, almuja ja rukousta, jotka sitten tulevat Jumalan muistiin ja hän osittain sen vuoksi kuulee rukoukset ja johdattaa parannuksen armoon eli uudestisyntymiseen ja omaan armovaltakuntaansa (=armotaivaaseen) joka on täällä maan päällä.
        vrt. Kornelius

        LUE JESAJA 58 KOKONAAN. Tässä osa siitä:
        4 Katso, te paastotte toraksi ja riidaksi, pieksätte rusikalla jumalattomasti. Älkäät paastotko niinkuin te nyt teette, että teidän parkunne kuuluu korkeuteen.
        5 Pitäiskö se oleman senkaltainen paasto, jonka minä valitsen: että ihminen ruumistansa päivällä vaivaa eli kallistaa päänsä niinkuin kaisla, taikka säkissä eli tuhassa makaa, senkö te paastoksi kutsutte, ja Herran otolliseksi päiväksi?
        6 Mutta tämä on paasto, jonka minä valitsen: laske ne vallallensa, jotka vääryydellä sidotut ovat, päästä raskautetut irralle, laske vaivatut vapaaksi, ota pois kaikkinainen kuorma.
        7 Taita isoovalle leipäs, vie raadolliset kulkiat huoneesees: kuin sinä näet alastoman, niin vaateta häntä, ja älä käännä itsiäs pois lihas tyköä.
        8 Silloin sinun valkeutes puhkee paistamaan niinkuin aamurusko, ja sinun parannukses on nopiasti kasvava; ja sinun vanhurskautes vaeltaa sinun edelläs. ja Herran kunnia on sinun korjaava.
        9 Silloin sinä rukoilet, ja Herra kuulee sinun rukoukses; ja koska sinä huudat, niin hän sanoo: katso, tässä minä olen. Ellet sinä ketään tykönäs raskauta, eli sormellas osoita, taikka pahasti puhu.
        10 Jos avaat sydämes isoovaiselle, ja ravitset raadolliset sielut; niin sinun valkeutes on pimiässä koittava, ja sinun hämäräs on oleva niinkuin puolipäivä.
        11 Ja Herra johdattaa aina sinua, ja ravitsee sielus poudalla, ja sinun luus vahvistaa; ja sinä olet oleva niinkuin kasvatettu yrttitarha ja niinkuin lähde, josta ei koskaan vesi puutu.
        12 Ja se rakennetaan sinulta, joka kauvan on autiona ollut, ja sinä lasket perustuksen, joka pysyy ijankaikkisesti; ja sinä pitää kutsuttaman rauvenneen tukiaksi, ja teiden parantajaksi, että siinä saataisiin asua.
        13 Jos sinä käännät jalkas sabbatista pois, niin ettes tee sinun tahtoas minun pyhäpäivänäni, niin se pitää iloiseksi sabbatiksi kutsuttaman, Herran kunnialliseksi pyhäksi; sillä niin sinä häntä ylistät, kuin et tee sinun teitäs, etkä niistä löydetä, jotka sinulle kelpaavat, eli mitä sinä puhut.

        Ap. t. 10:4
        Cornelius tuijotti peloissaan enkeliä ja kysyi: "Mitä tahdot, herra?" Enkeli vastasi: "Rukouksesi ja almusi ovat uhrina nousseet Jumalan eteen, ja hän on muistanut sinut. [Hepr. 6:10]

        Ap. t. 10:31
        ja hän sanoi: 'Cornelius, Jumala on kuullut rukouksesi ja muistanut almusi.

        Matt. 10:42
        Ja joka antaa yhdellekin näistä vähäisistä maljallisen raikasta vettä vain siksi, että tämä on opetuslapsi -- totisesti: hän ei jää palkkaansa vaille." [Matt. 25:40; Mark. 9:41; Hepr. 6:10]

        Mark. 9:41
        Totisesti: joka antaa teille maljallisen vettä sen tähden, että te olette Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille.

        Toki Jumala voi joskus johdattaa ihmisen parannuksen armoon ja valtakuntaansa, vaikka tämä ei olisikaan tehnyt mitään hyviä töitä, eikä rukoillut eikä jakanut almuja.

        Almuilla, rukouksella ja hyvillä töillä epäuskoinen ei voi ansaita itselleen Jumalan armoa eikä taivaskelpoisuutta. Ihminen ei voi ansaita niitä mitenkään itse, vaan ne ovat yksin ja puhtaasti Herran Jeesuksen ansiota. Kuitenkin almut, rukoukset ja hyvät työt voivat tulla Jumalan muistoon (niin kuin Korneliuksen tapauksessa), niin että Jumala ainoastaan ansaitsemattoman armonsa tähden Herran Jeesuksen vanhurskauden ja sovintotyön perusteella saattaa lahjoittaa parannuksen armon tuolle ihmiselle joka oli antanut almuja, rukoillut ja tehnyt hyviä tekoja ja välttänyt pahaa.

        Kuitenkin hyvät työt voivat tulla Jumalan muistoon....

        Ymmärretäänkö vanhoillislestadiolaisuudessa, että jo heränneen ihmisen omat yritykset...

        Monen ihmisen parannushan saattaa jopa jäädä siihen. Aiemmin vl:t ovat opettaneet, että epäuskoisen ihmisen hyvätkin teot ovat syntiä.

        Nimittäin omavanhurskauden per...ele laittaa ihmisen ensin omilla töillään tekemään parannusta. Muuttamaan elämäänsä, jne. Se ei tietenkään ole syntiä, vaan oikein.

        Se on kuitenkin itse asiassa ihmisessä asuvan sielunvihollisen keino estää oikea parannus. Estää se, että ihminen tuntisi oman mahdottomuutensa pelastukseen. Sielunvihollinen haluaisi, että ihminen turvautuisi omiin tekoihinsa Jeesukseen turvautumisen sijasta.

        Useimmat kristityt ovat joutuneet toteamaan tuhlaajapojan tavoin: "Minä kuolen (hengelliseen) nälkään.

        Kyllä Korneliuskin oli näin kokenut, mutta kuten tuhlaajapojan vertauksessakin tuhlaajapoika saa Isän suunannon, ennättäväisen armon tuntemisen, ja siinä uskon, että Jumala armahtaa. Niin Korneliuskin uskoi... Ja luotti, että yksikin Jeesuksen Sana on yhtä voimakas, kun Hän itse läsnäolevana.


      • Vl-Ville 15v

        Eli onko ihmisen parannuksen teko ensi sijassa oman syyllisyyden ja syntisyyden tunnustamista ja katumista ja sitten kyllä katuvalle annetaan Jumalan toimesta anteeksi.


      • vl-makkara
        9+18 kirjoitti:

        Kuitenkin hyvät työt voivat tulla Jumalan muistoon....

        Ymmärretäänkö vanhoillislestadiolaisuudessa, että jo heränneen ihmisen omat yritykset...

        Monen ihmisen parannushan saattaa jopa jäädä siihen. Aiemmin vl:t ovat opettaneet, että epäuskoisen ihmisen hyvätkin teot ovat syntiä.

        Nimittäin omavanhurskauden per...ele laittaa ihmisen ensin omilla töillään tekemään parannusta. Muuttamaan elämäänsä, jne. Se ei tietenkään ole syntiä, vaan oikein.

        Se on kuitenkin itse asiassa ihmisessä asuvan sielunvihollisen keino estää oikea parannus. Estää se, että ihminen tuntisi oman mahdottomuutensa pelastukseen. Sielunvihollinen haluaisi, että ihminen turvautuisi omiin tekoihinsa Jeesukseen turvautumisen sijasta.

        Useimmat kristityt ovat joutuneet toteamaan tuhlaajapojan tavoin: "Minä kuolen (hengelliseen) nälkään.

        Kyllä Korneliuskin oli näin kokenut, mutta kuten tuhlaajapojan vertauksessakin tuhlaajapoika saa Isän suunannon, ennättäväisen armon tuntemisen, ja siinä uskon, että Jumala armahtaa. Niin Korneliuskin uskoi... Ja luotti, että yksikin Jeesuksen Sana on yhtä voimakas, kun Hän itse läsnäolevana.

        Yksittäiset puhujat ovat opettaneet useinkin väärin joistakina asioista.

        Jumalan valtakunnan todellinen oppi on kuitenkin pysynyt aina samana.

        2. Piet. 2: (1992)
        1 Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja, ja samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaoppeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen. Pian he kuitenkin saattavat itsensä tuhoon.

        2. Piet. 2: (1776)
        1 Niin oli myös vääriä prophetaita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,

        2 Piet 2: (1548)
        1 MUtta olit mös falskit Prophetat Canssan seasa ninquin mös teiden seasan tuleuat falskit Opettaiat/ Jotca segan siselle touat wahingolliset Eriseurat. Ja poiskieldeuet mös sen Herra' ioca heite ostanut on. Ja saattauat itze heille's nopean Cadhotoxen.


      • vl-makkara
        Vl-Ville 15v kirjoitti:

        Eli onko ihmisen parannuksen teko ensi sijassa oman syyllisyyden ja syntisyyden tunnustamista ja katumista ja sitten kyllä katuvalle annetaan Jumalan toimesta anteeksi.

        Katumuskin on yksin Jumalan työtä ihmisessä.

        Jumala ei voi suoraan antaa epäuskoiselle ihmiselle syntejä anteeksi, vaan ainoastaan jonkun Jumalan lapsen julistaman Jumalan valtakunnan evankeliumin eli Kristuksen evankeliumin synninpäästön kautta.

        Parannus ja uudestisyntyminen on kokonaan Jumalan työ.


      • vl-makkara kirjoitti:

        Katumuskin on yksin Jumalan työtä ihmisessä.

        Jumala ei voi suoraan antaa epäuskoiselle ihmiselle syntejä anteeksi, vaan ainoastaan jonkun Jumalan lapsen julistaman Jumalan valtakunnan evankeliumin eli Kristuksen evankeliumin synninpäästön kautta.

        Parannus ja uudestisyntyminen on kokonaan Jumalan työ.

        Älä johda nuorta harhaan.

        Ensinnäkin, kukaan lestadiolainen ei ole sen suurempi Jumalan edessä, kun kukaan muukaan.

        Älä leiki Jumalaa, olet todella harhaopettaja.

        Sitten Jumalaakaan ei anna syntejä anteeksi, vaan sen tekee Jeesus ja Jeesus ei VL trokareita tarvitse, Hän vihaa niitä, jotka Hänen paikkaansa havittelee.

        Lue Matteus 24 luvusta, jossa kerrotaan teidän tulevan.

        Sitten tuosta soopastasi. Ihminen syntyy uudesti Pyhässä Hengessä, ei Jumalassa, eikä Jumalaan vaan Jeesukseen.


      • 5+2
        vl-makkara kirjoitti:

        Herra Jeesus ei ole vain se ahdas portti, mutta Hän on myös se kapea tie joka alkaa siltä ahtaalta portilta. Ahtaaseen porttiin ei siis tarvitse jäädä, vaan sen läpi on tarkoitus mennä ja lähteä kulkemaan sitä kapeaa tietä "jota harvat kulkevat", ja joka vie kulkijansa kerran Jumalan luokse vanhurskaitten lepoon ja uusiin taivaisiin ja uuteen maahan, joissa vanhurskaus asuu.

        Millainen se ahdas portti teidän vl:ien käsityksen mukaan on?

        Lainaus: "Herra Jeesus ei ole vain se ahdas portti, mutta Hän on myös se kapea tie joka alkaa siltä ahtaalta portilta. Ahtaaseen porttiin ei siis tarvitse jäädä, vaan sen läpi on tarkoitus mennä ja lähteä kulkemaan sitä kapeaa tietä "

        Tästä viestistä saa käsityksen, että Jeesus olisi ahdas portti. Kirjoittaja sanoo, että Jeesukseen ei tarvitse jäädä. Tämä selitys ei ole oikein uskottava. Jeesus on ovi ja tie, mutta....

        Mikä tekee ahtaan portin ahtaaksi? Ei Jeesus ole sellainen. Hän itse sanoo: "Minun ikeeni on suloinen ja kuormani on keveä".

        Haluaisin, että oikeasti selittäisitte sen, miten sen ymmärrätte.

        Minä olen saanut Jumalan Sanasta sen käsityksen, että ahdas portti on uskoa syntisenä ja täysin ansiottomana Jeesuksen sovitustyö omakseen. Olisi paljon helpompaa tulla Jeesuksen luo, jos olisi jotain annettavaa, vaikkapa seuroissa käyntiä, raittiutta, onnistumista elämään siveästi, ym.

        Mutta, kun en ole vl, niin minähän olen aivan varmasti väärässä.

        Mikä teidän käsityksenne on?


      • Vl-Ville 15v
        5+2 kirjoitti:

        Millainen se ahdas portti teidän vl:ien käsityksen mukaan on?

        Lainaus: "Herra Jeesus ei ole vain se ahdas portti, mutta Hän on myös se kapea tie joka alkaa siltä ahtaalta portilta. Ahtaaseen porttiin ei siis tarvitse jäädä, vaan sen läpi on tarkoitus mennä ja lähteä kulkemaan sitä kapeaa tietä "

        Tästä viestistä saa käsityksen, että Jeesus olisi ahdas portti. Kirjoittaja sanoo, että Jeesukseen ei tarvitse jäädä. Tämä selitys ei ole oikein uskottava. Jeesus on ovi ja tie, mutta....

        Mikä tekee ahtaan portin ahtaaksi? Ei Jeesus ole sellainen. Hän itse sanoo: "Minun ikeeni on suloinen ja kuormani on keveä".

        Haluaisin, että oikeasti selittäisitte sen, miten sen ymmärrätte.

        Minä olen saanut Jumalan Sanasta sen käsityksen, että ahdas portti on uskoa syntisenä ja täysin ansiottomana Jeesuksen sovitustyö omakseen. Olisi paljon helpompaa tulla Jeesuksen luo, jos olisi jotain annettavaa, vaikkapa seuroissa käyntiä, raittiutta, onnistumista elämään siveästi, ym.

        Mutta, kun en ole vl, niin minähän olen aivan varmasti väärässä.

        Mikä teidän käsityksenne on?

        Eikö ahdas portti oo sitä, että luopuu kaikesta omasta vanhurskaudesta ja suostuu näkemään ihtensä syntisenä ja taipuu ottamaan evankeliumin sellasenaan vastaan.

        Suostuu siis armahettavaksi. Näin olen puhujien opetuksesta ymmärtänyt.


      • vl-makkara kirjoitti:

        Yksittäiset puhujat ovat opettaneet useinkin väärin joistakina asioista.

        Jumalan valtakunnan todellinen oppi on kuitenkin pysynyt aina samana.

        2. Piet. 2: (1992)
        1 Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja, ja samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaoppeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen. Pian he kuitenkin saattavat itsensä tuhoon.

        2. Piet. 2: (1776)
        1 Niin oli myös vääriä prophetaita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,

        2 Piet 2: (1548)
        1 MUtta olit mös falskit Prophetat Canssan seasa ninquin mös teiden seasan tuleuat falskit Opettaiat/ Jotca segan siselle touat wahingolliset Eriseurat. Ja poiskieldeuet mös sen Herra' ioca heite ostanut on. Ja saattauat itze heille's nopean Cadhotoxen.

        On todella pakanallinen häpeä verrata Jumalan omaisuuskansaa lahkoon?

        Mitä ajat takaa?


      • vl-makkara kirjoitti:

        Herra Jeesus ei ole vain se ahdas portti, mutta Hän on myös se kapea tie joka alkaa siltä ahtaalta portilta. Ahtaaseen porttiin ei siis tarvitse jäädä, vaan sen läpi on tarkoitus mennä ja lähteä kulkemaan sitä kapeaa tietä "jota harvat kulkevat", ja joka vie kulkijansa kerran Jumalan luokse vanhurskaitten lepoon ja uusiin taivaisiin ja uuteen maahan, joissa vanhurskaus asuu.

        VL makkaralle.

        Näin se on ja erityisen ahdas lestadiolaisille.

        Te ette tunnusta, että Jeesus on Herra ja Kaikkivaltias.

        Kes.


    • 49+33

      ## Ihminen voi itse tehdä parannuksen katumalla totisella mielellä omia syntejään ja pyytämällä syntejään anteeksi joltakin Jumalan lapselta, ##

      Aivan yhtä hyvin voi pyytää anteeksi syntejään Jeesuksen Kristuksen nimessä myös Jumalalta!

      • vl-makkara

        Voihan sitä aina pyytää, mutta niin ei saa syntejään anteeksi että pyytää niitä anteeksi suoraan Jumalalta, koska Jumala ei kuule syntisiä.

        Joh. 9:31
        Mutta me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on Jumalan palvelia ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.

        Jumala ei siis kuule syntisiä, mutta hän on Poikansa kautta lähettänyt maan päälle Jumalan lasten sydämiin Pyhän Henkensä puolustamaan ihmisiä Jumalan edessä Kristuksen sovintotyön ja Kristuksen vanhurskauden perusteella. Siksi synnit voi antaa anteeksi vain ihminen jolla on Pyhä Henki, jolloin Jumalan kolmas persoona Pyhä Henki on se auktoriteetti jonka vallalla tuo ihminen antaa syntejä anteeksi. Siksi Herra Jeesus antoi Pyhän Henkensä Jumalan lapsille.

        Joh. 20:
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. [Joh. 16:13 | 1. Kor. 2:14]

        Joh. 14:26
        Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut. [Luuk. 24:49]

        Joh. 16:7
        Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne,

        Sillä Jumala on "säätänyt sovintosaarnansa" meissä Jumalan lapsissa.

        2. Kor. 5:19
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Pyhä Henki on vain Jumalan lapsilla.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.


      • vl-makkara
        vl-makkara kirjoitti:

        Voihan sitä aina pyytää, mutta niin ei saa syntejään anteeksi että pyytää niitä anteeksi suoraan Jumalalta, koska Jumala ei kuule syntisiä.

        Joh. 9:31
        Mutta me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on Jumalan palvelia ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.

        Jumala ei siis kuule syntisiä, mutta hän on Poikansa kautta lähettänyt maan päälle Jumalan lasten sydämiin Pyhän Henkensä puolustamaan ihmisiä Jumalan edessä Kristuksen sovintotyön ja Kristuksen vanhurskauden perusteella. Siksi synnit voi antaa anteeksi vain ihminen jolla on Pyhä Henki, jolloin Jumalan kolmas persoona Pyhä Henki on se auktoriteetti jonka vallalla tuo ihminen antaa syntejä anteeksi. Siksi Herra Jeesus antoi Pyhän Henkensä Jumalan lapsille.

        Joh. 20:
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. [Joh. 16:13 | 1. Kor. 2:14]

        Joh. 14:26
        Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut. [Luuk. 24:49]

        Joh. 16:7
        Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne,

        Sillä Jumala on "säätänyt sovintosaarnansa" meissä Jumalan lapsissa.

        2. Kor. 5:19
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Pyhä Henki on vain Jumalan lapsilla.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        2. Kor. 4:3
        Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,


      • vl-makkara
        vl-makkara kirjoitti:

        Voihan sitä aina pyytää, mutta niin ei saa syntejään anteeksi että pyytää niitä anteeksi suoraan Jumalalta, koska Jumala ei kuule syntisiä.

        Joh. 9:31
        Mutta me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on Jumalan palvelia ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.

        Jumala ei siis kuule syntisiä, mutta hän on Poikansa kautta lähettänyt maan päälle Jumalan lasten sydämiin Pyhän Henkensä puolustamaan ihmisiä Jumalan edessä Kristuksen sovintotyön ja Kristuksen vanhurskauden perusteella. Siksi synnit voi antaa anteeksi vain ihminen jolla on Pyhä Henki, jolloin Jumalan kolmas persoona Pyhä Henki on se auktoriteetti jonka vallalla tuo ihminen antaa syntejä anteeksi. Siksi Herra Jeesus antoi Pyhän Henkensä Jumalan lapsille.

        Joh. 20:
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. [Joh. 16:13 | 1. Kor. 2:14]

        Joh. 14:26
        Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut. [Luuk. 24:49]

        Joh. 16:7
        Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne,

        Sillä Jumala on "säätänyt sovintosaarnansa" meissä Jumalan lapsissa.

        2. Kor. 5:19
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Pyhä Henki on vain Jumalan lapsilla.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        Luuk. 24:
        45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä, kirjoituksia ymmärtämään,
        46 Ja sanoi heille: niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä,
        47 Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.
        48 Mutta te olette näiden todistajat.
        49 Ja katso, minä lähetän minun Isäni lupauksen teidän päällenne. Mutta te olkaat Jerusalemissa siihenasti kuin te puetetaan voimalla korkeudesta.

        Ap. t. 1:8
        vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".


      • vl-makkara kirjoitti:

        Voihan sitä aina pyytää, mutta niin ei saa syntejään anteeksi että pyytää niitä anteeksi suoraan Jumalalta, koska Jumala ei kuule syntisiä.

        Joh. 9:31
        Mutta me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on Jumalan palvelia ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.

        Jumala ei siis kuule syntisiä, mutta hän on Poikansa kautta lähettänyt maan päälle Jumalan lasten sydämiin Pyhän Henkensä puolustamaan ihmisiä Jumalan edessä Kristuksen sovintotyön ja Kristuksen vanhurskauden perusteella. Siksi synnit voi antaa anteeksi vain ihminen jolla on Pyhä Henki, jolloin Jumalan kolmas persoona Pyhä Henki on se auktoriteetti jonka vallalla tuo ihminen antaa syntejä anteeksi. Siksi Herra Jeesus antoi Pyhän Henkensä Jumalan lapsille.

        Joh. 20:
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. [Joh. 16:13 | 1. Kor. 2:14]

        Joh. 14:26
        Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut. [Luuk. 24:49]

        Joh. 16:7
        Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne,

        Sillä Jumala on "säätänyt sovintosaarnansa" meissä Jumalan lapsissa.

        2. Kor. 5:19
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Pyhä Henki on vain Jumalan lapsilla.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        Vl-makkara. Onko sellainen ihminen Jumalan lapsi, joka ei usko Jeesuksen olevan ainoan välimiehen ihmisen ja Jumalan välissä ?
        Kysyn tätä siksi, että miksi sinä tarvitset vielä yhden välikäden lisää, ihmisten perustaman uskonnollisen liikkeen? Mihin sitä tarvitset? Etkö uskokaan Jeesuksen sanaan?


      • vl-makkara
        lappix kirjoitti:

        Vl-makkara. Onko sellainen ihminen Jumalan lapsi, joka ei usko Jeesuksen olevan ainoan välimiehen ihmisen ja Jumalan välissä ?
        Kysyn tätä siksi, että miksi sinä tarvitset vielä yhden välikäden lisää, ihmisten perustaman uskonnollisen liikkeen? Mihin sitä tarvitset? Etkö uskokaan Jeesuksen sanaan?

        Herra Jeesus Kristus on ainoa välimies ihmisen ja Jumalan välissä, kun puhutaan syntien sovituksesta ja lahjavanhurskaudesta, jotka ainoastaan Herra Jeesus Kristus voi lahkoittaa ihmiselle Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön kautta, jota voivat julistaa vain Jumalan lapset.

        Vain Herra Jeesus Kristus on elänyt synnittömän eli vanhurskaan eli Jumalalle kelpaavan ihmiselämän ja kärsinyt ja kuollut täydellisenä uhrina kaikkinen ihmisten synnit sovittaen.

        Ja sitten vielä:

        Pyhä Henki on Kristuksen Henki, joten kun Kristuksen ruumiin jäsen (=Jumalan lapsi) eli Kristuksen sisällisen seurakunnan jäsen Kristuksen Hengen valtuudella ja voimalla julistaa synninpäästön totisesti katuvaiselle epäuskoiselle, niin silloin todellakin Kristus itse on siinä asialla sekä ruumiinsa että Henkensä osalta.

        Kol. 1:
        21 Ja te olitte muinen oudot ja viholliset ymmärryksen puolesta, pahoissa töissä; mutta nyt hän on teidät sovittanut,
        22 Lihansa ruumiissa kuoleman kautta, että hän teidät saattais pyhäksi, laittamattomaksi ja nuhteettomaksi kasvoinsa edessä.
        23 Jos te muutoin uskossa pysytte perustettuna ja vahvana ja horjumattomana EVANKELIUMIN TOIVOSSA, JONKA TE KUULITTE, joka on saarnattu kaikkein luontokappalten edessä, jotka taivaan alla ovat; jonka palveliaksi minä Paavali tullut olen,
        24 Joka nyt minun vaivoistani iloitsen, jotka minä kärsin teidän edestänne, ja täytän Kristuksen kärsimiset minun lihassani hänen ruumiinsa edestä, joka on seurakunta,
        25 Jonka palveliaksi minä tullut olen Jumalan toimituksen jälkeen, joka minulle teidän kohtaanne annettu on, täyttämään Jumalan sanaa;
        26 Sitä salaisuutta, joka ijankaikkisesta ja sukukunnista on salattu ollut, mutta nyt hänen pyhillensä ilmoitettu,
        27 Joille Jumala tahtoi sen julistaa, mikä tämän salaisuuden kunniallinen rikkaus pakanain seassa on, JOKA ON KRISTUS TEISSÄ, kunnian toivo,
        28 JONKA ME ILMOITAMME, ja kaikkia ihmisiä neuvomme, ja kaikkia ihmisiä kaikkinaisessa viisaudessa opetamme, että me jokaisen ihmisen Kristuksessa Jesuksessa täydelliseksi saattaisimme:

        Synnittömyyden lisäksi myös Kärsimyksen kautta Herra Jeesus Kristus tuli täydelliseksi uhriksi:

        Hepr. 2:10 (1992)
        Hän, joka on kaiken luoja ja perusta, tahtoi tuoda paljon lapsia kirkkauteen, ja siksi hänen tuli tehdä heidän pelastajansa ja perilleviejänsä kärsimysten kautta täydelliseksi. [Luuk. 22:15 ]

        Hebr 2:10 (1548)
        Sille se soueisi henen/ ionga tedhen caiki ouat/ Ja ionga cautta caiki cappalet ouat/ ioca palion Lapsia Cunnialisutehe' saatti/ ette hen heiden Autuudens päructinan kersimisen cautta/ teudhelisexi tekisi.

        Hepr. 2: (1938)
        10 Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.

        Hepr. 2: (1776)
        10 Sillä se sopi hänen, jonka tähden kaikki ovat ja jonka kautta kaikki ovat, joka paljon lapsia kunniaan saattaa, että hän heidän autuutensa Pääruhtinaan kärsimisen kautta täydelliseksi tekis.

        Hepr. 2: (Raamattu Kansalle 2012)
        10. Hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, tehdä kärsimysten kautta heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.

        Hebr 2: (1642)
        10 Sillä se sowei hänen/ jonga tähden caicki owat/ ja jonga cautta caicki owat/ joca paljo lapsia cunnialisuteen saatti/ että hän heidän autuudens Pääruhtinan/ kärsimisen cautta täydellisexi tekis.

        Hepr. 5:
        8 Ja vaikka hän (Jumalan) Poika oli, on hän kuitenkin niistä, joita hän kärsi, kuuliaisuuden oppinut.
        9 Ja kuin hän täydelliseksi tuli, on hän kaikille niille, jotka hänelle kuuliaiset ovat, syy ijankaikkiseen autuuteen,


    • ei vl makkaraa

      siinä sitä on veeälharhaa metrikaupalla, eli opittuja veeälfraaseja eli isiltä perittyjä harhaisia opinkäsityksiä joilla ei ole muuta virkaa kuin tukea ME-yksin oppia.

      Raamattu on siinä hyvä palikka jos pöydänjalka lonksuu siitä vaan alle tueksi.

    • 49+33

      1. Joh. 1:9

      Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      Tämäkö ei pidä paikkansa?

      • vl-makkara

        Jotta ymmärtää tuon jakeen merkityksen on luettava että millaisessa tekstiyhteydessä tuo jae on.

        Edeltävissä jakeissa sanotaan että pitää olla "OSALLISUUS KESKENÄMME", ELI OSALLISUUS JUMALAN LAPSIIN, JOTTA JEESUKSEN VERI VOISI PUHDISTAA SYNNEISTÄ.

        Tuosta Raamatun paikasta (edeltävät jakeet) ilmenee että jos jollakin ei ole osallisuutta toisiin Jumalan lapsiin, niin hänellä ei ole osallisuutta myöskään Valkeuden kanssa, eikä Valkeuden Isän kanssa, vaan hän vaeltaa pimeydessä kohti iankaikkista kadotuksen vaivaa.

        1. Joh. 1:
        5 Ja tämä on se ilmoitus, jonka me häneltä kuulleet olemme, ja teille ilmoitamme, että Jumala on valkeus, ja ei hänessä ole yhtään pimeyttä.
        6 Jos me sanomme, että meillä on osallisuus hänen kanssansa, ja vaellamme pimeydessä, niin me valehtelemme ja emme tee totuutta.
        7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.

        Tästäkin ilmenee että jos ei ole osallisuutta Jumalan lasten julistamaan synninpäästöön, eli jos ei ole kuuliainen Jumalan lasten julistamalle synninpäästölle, niin ei ole osallinen myöskään Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, eikä Isästä Jumalasta.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        2. Kor. 4:3
        Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,

        Jolla ei ole osallisuutta Isään eikä Poikaan, hänellä ei voi olla myöskään Pyhää Henkeä Jumalaa, sillä hän on epäuskon maailmassa. Hänen jumalansa on paholainen, joka on tämän maailman jumala.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        2. Kor. 4:
        1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu,
        2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
        3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
        4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
        5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.

        Tuo 1. Joh. 1:9 ei tarkoita sitä että synnit saisi suoraan Jumalalta anteeksi. Vaan se tarkoittaa sitä että ellei joku tunnusta Jumalalle tekemiään syntejä, niin hän ei voi saada syntejään anteeksi vaikka joku Jumalan lapsi julistaisi hänelle synninpäästön miljardi kertaa. Tämä ilmenee tekstiyhteydestä:

        1. Joh. 1:
        8 Jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me petämme itsemme, ja ei ole totuus meissä.
        9 Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
        10 Jos me sanomme: emmepä me syntiä tehneet ole, niin me teemme hänet valehteliaksi ja ei hänen sanansa ole meissä.


      • vl-makkara kirjoitti:

        Jotta ymmärtää tuon jakeen merkityksen on luettava että millaisessa tekstiyhteydessä tuo jae on.

        Edeltävissä jakeissa sanotaan että pitää olla "OSALLISUUS KESKENÄMME", ELI OSALLISUUS JUMALAN LAPSIIN, JOTTA JEESUKSEN VERI VOISI PUHDISTAA SYNNEISTÄ.

        Tuosta Raamatun paikasta (edeltävät jakeet) ilmenee että jos jollakin ei ole osallisuutta toisiin Jumalan lapsiin, niin hänellä ei ole osallisuutta myöskään Valkeuden kanssa, eikä Valkeuden Isän kanssa, vaan hän vaeltaa pimeydessä kohti iankaikkista kadotuksen vaivaa.

        1. Joh. 1:
        5 Ja tämä on se ilmoitus, jonka me häneltä kuulleet olemme, ja teille ilmoitamme, että Jumala on valkeus, ja ei hänessä ole yhtään pimeyttä.
        6 Jos me sanomme, että meillä on osallisuus hänen kanssansa, ja vaellamme pimeydessä, niin me valehtelemme ja emme tee totuutta.
        7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.

        Tästäkin ilmenee että jos ei ole osallisuutta Jumalan lasten julistamaan synninpäästöön, eli jos ei ole kuuliainen Jumalan lasten julistamalle synninpäästölle, niin ei ole osallinen myöskään Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, eikä Isästä Jumalasta.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        2. Kor. 4:3
        Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,

        Jolla ei ole osallisuutta Isään eikä Poikaan, hänellä ei voi olla myöskään Pyhää Henkeä Jumalaa, sillä hän on epäuskon maailmassa. Hänen jumalansa on paholainen, joka on tämän maailman jumala.

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        2. Kor. 4:
        1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu,
        2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
        3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
        4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
        5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.

        Tuo 1. Joh. 1:9 ei tarkoita sitä että synnit saisi suoraan Jumalalta anteeksi. Vaan se tarkoittaa sitä että ellei joku tunnusta Jumalalle tekemiään syntejä, niin hän ei voi saada syntejään anteeksi vaikka joku Jumalan lapsi julistaisi hänelle synninpäästön miljardi kertaa. Tämä ilmenee tekstiyhteydestä:

        1. Joh. 1:
        8 Jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me petämme itsemme, ja ei ole totuus meissä.
        9 Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
        10 Jos me sanomme: emmepä me syntiä tehneet ole, niin me teemme hänet valehteliaksi ja ei hänen sanansa ole meissä.

        Kerrotko kuka mielestäsi on Jumalan lapsi ? Onko sellainen Jumalan lapsi joka uskoo esimerkiksi kirkon taikka uskonnollisen liikkeen oppeja, sääntöjä ja tapoja?


      • vl-makkara
        lappix kirjoitti:

        Kerrotko kuka mielestäsi on Jumalan lapsi ? Onko sellainen Jumalan lapsi joka uskoo esimerkiksi kirkon taikka uskonnollisen liikkeen oppeja, sääntöjä ja tapoja?

        Se ihminen on Jumalan lapsi, jossa asuu Pyhä Henki.

        Room. 8:15
        Sillä ette ole saaneet orjuuden henkeä, että teidän vielä pitäis pelkäämän, mutta te olette saaneet valittuin lasten hengen, jossa me huudamme: Abba, rakas Isä.

        Ulkonaisten oppien vääränlaisuus kadottaa varmasti, mutta oikeaoppisuus ei ole varma tae sille että on Jumalan lapsi. Oikean opin on realisoiduttava ihmisessä positiivisesti siten, että hänessä asuu Pyhän Henki. Kukaan ei voi olla Jumalan lapsi, ellei hänessä ole Pyhää Henkeä (ainakaan helluntain jälkeen). Aivan jokainen ihminen jossa on Pyhä Henki, on Jumalan lapsi.

        Jumalan lapsi on taivaskelpoinen ihminen, eli hän pääsee vanhurskaiden lepoon jos hänelle tulee siinä tilassa luonnollinen kuolema. Jumalan lapsi on Jumalan lapsi siksi, koska hänen aivan kaikki syntinsä ovat anteeksi. Osittaista syntien anteeksisaamista ei ole olemassakaan.


      • vl-makkara
        vl-makkara kirjoitti:

        Se ihminen on Jumalan lapsi, jossa asuu Pyhä Henki.

        Room. 8:15
        Sillä ette ole saaneet orjuuden henkeä, että teidän vielä pitäis pelkäämän, mutta te olette saaneet valittuin lasten hengen, jossa me huudamme: Abba, rakas Isä.

        Ulkonaisten oppien vääränlaisuus kadottaa varmasti, mutta oikeaoppisuus ei ole varma tae sille että on Jumalan lapsi. Oikean opin on realisoiduttava ihmisessä positiivisesti siten, että hänessä asuu Pyhän Henki. Kukaan ei voi olla Jumalan lapsi, ellei hänessä ole Pyhää Henkeä (ainakaan helluntain jälkeen). Aivan jokainen ihminen jossa on Pyhä Henki, on Jumalan lapsi.

        Jumalan lapsi on taivaskelpoinen ihminen, eli hän pääsee vanhurskaiden lepoon jos hänelle tulee siinä tilassa luonnollinen kuolema. Jumalan lapsi on Jumalan lapsi siksi, koska hänen aivan kaikki syntinsä ovat anteeksi. Osittaista syntien anteeksisaamista ei ole olemassakaan.

        Room. 8:9
        Mutta ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa.


    • Sana ON

      Pitää se, eikä siinä puhuta mitään veeälpuhujan äänenvärinöistä " sssaanko minäkin uskoa vielä..."

      Sieltähän se penkistä tulee Jumalan vastaus eikö tulekkin !

    • vesaluoma1970

      Parannukseen tai mielen muutokseen vaikuttaa Pyhä Henki,joka annetaan uskovalle ja hän alkaa kasvattamaan ihmisen mieltä vääristä ajatusmalleista.

    • Kun ihminen ei ole tehnyt vielä parannusta, niin hän on syntinen. Eikö olekin? Vaikuttaako siis Pyhä Henki kaikissa syntisissäkin että he tekevät mielenmuutoksen?

      • oppia

        Pyhä Henki vaikuttaa saarnatun sanan kauttaa syntiSEEN.

        "Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä..."


      • vl-makkara

        Pyhä Henki ei vaikuta epäuskoisissa, sillä hän ei asu epäuskoisissa.
        Bileamissakaan ei ollut silloin Pyhää Henkeä kun hän ennusti: "Tähti nousee Jaakobista", vaan Pyhä Henki oli hänen päällään (ei hänen sisällään, sillä Bileam ei ollut silloin enää elävässä uskossa).

        Saman tapaisesti Pyhä Henki on puhunut myös Bileamin aasin kautta, ja ylipappi Kaifaksen kautta. (Joh. 11:51)

        Pyhä Henki ei voi olla koskaan epäuskoisessa ihmisessä, mutta joskus Pyhä Henki voi vaikuttaa epäuskoiseenkin ulkoakäsin. Esimerkiksi syntien totinen katumus on aina Pyhän Hengen työtä ihmisessä, mutta epäuskoisissa Pyhä Henki vaikuttaa sen ulkoakäsin, sillä Pyhä Henki ei asu epäuskoisissa.

        Myös epäuskoisen sydämen maaperän muokkaaminen Jumalan valtakunnan evankeliumin vastaanottavaiseksi (ja niin että evankeliumin siemen saa siinä kasvaa) on Pyhän Hengen työtä, mutta tämänkin Pyhä Henki vaikuttaa ulkoakäsin.

        Myös uudestisyntyminen tapahtuu niin että Pyhä Henki vaikuttaa ulkoakäsin epäuskoisessa niin, että tämä ottaa Jumalan lapsen julistaman evankeliumin vastaanottavaisella ja syntejään katuvaisella mielellä vastaan, jolloin Pyhä Henki menee asumaan sen ihmisen sisälle sen ihmisen sydämeen ja henkeen, ja tekee näin sen ihmisen hengen eläväksi. Sillä hengellinen kuolema merkitsee ihmisen hengen eroa Jumalasta.

        Huomaa prepositioero: Pyhä Henki ei voi vaikuttaa epäuskoisessa ihmisessä, mutta Pyhä Henki voi vaikuttaa epäuskoiseen ihmiseen (ulkoakäsin).

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        Uskovaisetkin ovat tosin omalta puoleltaan syntisiä, mutta he ovat armahdettuja syntisiä, joten he eivät ole henkensä eli uuden osansa eli sisällisen ihmisen osalta syntisiä, vaan ainoastaan vanhan osan osalta eli ulkonaisen ihmisen osalta, eli lihasielunsa osalta.

        Edellä kerrotulla tavalla voidaan siis määritellä että armahdetut syntiset eivät siinä mielessä ole syntisiä, koska kaikki heidän syntinsä ovat anteeksi ja siirretty kauas Jumalan edestä, "niin kuin itä on lännestä", ja hänen sisällinen ihmisensä ei ole synnin vallassa eikä halua tehdä syntiä.

        Epäuskoisella synnit eivät ole anteeksi, joten hän on tässäkin mielessä nimenomaan syntinen, ja hänen sisällinen ihmisensäkin on synnin vallassa ja synnin orja ja haluaa tehdä syntiä, ja yleensä myös puolustaa ja hyväksyy syntiä.


      • vl-makkara kirjoitti:

        Pyhä Henki ei vaikuta epäuskoisissa, sillä hän ei asu epäuskoisissa.
        Bileamissakaan ei ollut silloin Pyhää Henkeä kun hän ennusti: "Tähti nousee Jaakobista", vaan Pyhä Henki oli hänen päällään (ei hänen sisällään, sillä Bileam ei ollut silloin enää elävässä uskossa).

        Saman tapaisesti Pyhä Henki on puhunut myös Bileamin aasin kautta, ja ylipappi Kaifaksen kautta. (Joh. 11:51)

        Pyhä Henki ei voi olla koskaan epäuskoisessa ihmisessä, mutta joskus Pyhä Henki voi vaikuttaa epäuskoiseenkin ulkoakäsin. Esimerkiksi syntien totinen katumus on aina Pyhän Hengen työtä ihmisessä, mutta epäuskoisissa Pyhä Henki vaikuttaa sen ulkoakäsin, sillä Pyhä Henki ei asu epäuskoisissa.

        Myös epäuskoisen sydämen maaperän muokkaaminen Jumalan valtakunnan evankeliumin vastaanottavaiseksi (ja niin että evankeliumin siemen saa siinä kasvaa) on Pyhän Hengen työtä, mutta tämänkin Pyhä Henki vaikuttaa ulkoakäsin.

        Myös uudestisyntyminen tapahtuu niin että Pyhä Henki vaikuttaa ulkoakäsin epäuskoisessa niin, että tämä ottaa Jumalan lapsen julistaman evankeliumin vastaanottavaisella ja syntejään katuvaisella mielellä vastaan, jolloin Pyhä Henki menee asumaan sen ihmisen sisälle sen ihmisen sydämeen ja henkeen, ja tekee näin sen ihmisen hengen eläväksi. Sillä hengellinen kuolema merkitsee ihmisen hengen eroa Jumalasta.

        Huomaa prepositioero: Pyhä Henki ei voi vaikuttaa epäuskoisessa ihmisessä, mutta Pyhä Henki voi vaikuttaa epäuskoiseen ihmiseen (ulkoakäsin).

        Joh. 14:17
        Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        Uskovaisetkin ovat tosin omalta puoleltaan syntisiä, mutta he ovat armahdettuja syntisiä, joten he eivät ole henkensä eli uuden osansa eli sisällisen ihmisen osalta syntisiä, vaan ainoastaan vanhan osan osalta eli ulkonaisen ihmisen osalta, eli lihasielunsa osalta.

        Edellä kerrotulla tavalla voidaan siis määritellä että armahdetut syntiset eivät siinä mielessä ole syntisiä, koska kaikki heidän syntinsä ovat anteeksi ja siirretty kauas Jumalan edestä, "niin kuin itä on lännestä", ja hänen sisällinen ihmisensä ei ole synnin vallassa eikä halua tehdä syntiä.

        Epäuskoisella synnit eivät ole anteeksi, joten hän on tässäkin mielessä nimenomaan syntinen, ja hänen sisällinen ihmisensäkin on synnin vallassa ja synnin orja ja haluaa tehdä syntiä, ja yleensä myös puolustaa ja hyväksyy syntiä.

        Oletko sinä täysin synnitön? Kuka valitsee jäsenet Jeesuksen laumaan?


      • vl-makkara
        lappix kirjoitti:

        Oletko sinä täysin synnitön? Kuka valitsee jäsenet Jeesuksen laumaan?

        Olen armahdettu syntinen. Jumala yksin valitsee.

        Joh. 15:16
        Ette minua valinneet, vaan minä valitsin teidät, ja sääsin teidät, että te menisitte hedelmää tekemään ja teidän hedelmänne pysyis: että mitä te anotte Isältä minun nimeeni, sen hän antaa teille.

        Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastais; mutta ette ole maailmasta, vaan minä valitsin teidät maailmasta, sentähden maailma vihaa teitä.

        Jumalan armovalinta valitsee ne ihmiset, jotka Pyhä Henki saa säilytettyä elävässä uskossa hedelmöityksestään asti, tai saa ottamaan vastaan totisella katuvaisella mielellä Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön joltakin Jumalan lapselta ja jotka Pyhä Henki saa sitten pysymään elävässä uskossa loppuun asti.

        Kysymys ei siis ole ennaltamääräämisopista, vaan Jumalan ennaltatietämisestä, ja siitä ketkä ihmiset Pyhä Henki saa olemaan elävässä uskossa näiden luonnollisen kuoleman hetkellä tai maailmanlopun hetkellä.

        Jumala tosin haluaisi pelastaa kaikki ihmiset, mutta valitettavasti hän onnistuu vain murto-osan kohdalla ihmisistä. Suuren ja mahtavan Saatanan voima on niin valtava ja mahtipontinen. Ihmiset eivät pelastu, koska he haluavat pitää Saatanan ja vääryyden puolta.

        Viis. 2:
        21. Senkaltaista he aikovat ja menevät väärin; heidän pahuutensa on heidät sokiaksi tehnyt.
        22. Ja ei he tunne Jumalan salaisia neuvoja, eikä ole toivoneet, että pyhä elämä pitää palkan saaman, ja katsovat ylön sen kunnian, jonka pyhäin sielut saaman pitää.
        23. Sillä Jumala on luonut ihmisen ijankaikkiseen elämään; ja on hänen luonut kaltaiseksensa.
        24. Mutta perkeleen kateudesta on kuolema maailmaan tullut, ja ne, jotka hänen puoltansa pitävät, auttavat myös itsensä siihen.


      • vesaluoma1970

        Kyllä ihminen on kadotuksen alainen ennen uskoon tuloa ja uskossakin ihminen on vielä synnin alainen eli parannusta pitää tehdä uskovankin päivittäin, vääristä ajatuksen- ja puheen teoista.Ei uskova ole mikään synnitön,vaikka jotku saattaa niin ajatella tai tarkoitushakuisesti ajatella.

        Näkisin,että syntisen mielenmuutoksen aiheuttaa sielunhätä kadotuksen todellisuudesta(ainakin omalla kohdalla),jonka taas vaikuttaa etsikkoaika eli Jumala vetää ihmistä pelastukseen.

        Kun ihminen on ottanut Jeesuksen Kristuksen Herrakseen,vain Hänen kauttansa voi lähestyä Jumalaa,sen voi tehdä rukoillen,niin Pyhä Henki annetaan lahjana joka alkaa kasvattamaan mielenmuutosta parannukseen vääristä ajatus- ja toimintatavoista.

        Siunausta


    • No niin. Nyt ollaan lähempänä totuutta. Mutta mitä sinulle saarnataan ja opetetaan, se on tärkein asia. Jos ihminen uskoo uskontojen harhaoppeja ennemmin kuin puhdasta evankeliumia, hänen uskonsa on turha. Ihmisoppeihin uskova on hylännyt totuuuden ja uskoo eksytykseen ennemmin kuin Jumalan sanaan.
      Ollaanko tästä samaa mieltä.?

    • AatamistaKritukseksi

      Parannus on eheytymistä ykseyden merkityksessä. Parannus on "maailman" (polaarisuus eli vastakohtaisuus) voittamista, sillä Kristuksesssa mies ja nainen ovat yhtä Raamatun mukaan.

      Ihminen ei omin voimin Aatamissa voi nousta mihinkään, vaan tarvitaan Jumalan voimaa(1.kor.15:19-). Jumalan valtakunnassa tai Taivaan valtakunnassa ei naida(esim. Luuk.20:34-).

      Mark. 1:15
      Ja sanoi: aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi.

      Uuden liiton maailman ajassa jo ollaan.

    • Sana parannus tulee kreikankielen sanasta "metanoija". Se tarkoittaa suomeksi mielenmuutosta. Se käännetään usin myös sanalla "kääntyminen Jumalan puoleen". - Kyse on antautmisesta Jumalan parannettavaksi. Usein ihminen joutuu myöntämään, etä omin voimin ei pääse eteenpäin parannuksen eikä elämän tiellä. - Augsburgin Tunnustuksen mukaan "Todellinen, oikea parannus ei olekaan muuta kuin katumusta ja vaivaa eli peljästyksiä synnin vuoksi, mutta samalla uskomista siihen, että synnit on anteeksi annettu ja armo Kristuksen kautta saatu. Tämä usko lohduttaa ja tyydyttää sydämen. Tätä euraa elämän parannus ja synnin jättäminen, mikä on parannuksen hedelmä"

      • Miksi Augsburgin tunnustus onkin tärkeämpi kuin Jeesuksen sana?


      • lappix kirjoitti:

        Miksi Augsburgin tunnustus onkin tärkeämpi kuin Jeesuksen sana?

        Augsburgin tunnustus on uskomme pääopin tunnustus. Nuori pyysi selkeää vastausta ja siinä se on tiivistettynä.


      • vl-makkara
        valmaluukka kirjoitti:

        Augsburgin tunnustus on uskomme pääopin tunnustus. Nuori pyysi selkeää vastausta ja siinä se on tiivistettynä.

        Augsburgin tunnustus on erään eriseuran päämiehen laatima harhaoppinen töherrys.


      • Valma
        Parannus on todella mielenmuutos.
        Juutalaisena kuitenkin asian hieman eri lailla.

        Juutalaiset ovat jo alun perin Jumalassa, turvaavat Jumalaan.

        Kristitty taas turvaa Jeesukseen, joka on Jumalan tahto. Se sanotaan muutaman kerran Uudessa Testamentissa.

        Jeesus sanoi juutalaisille; Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!"

        Se on parannus Jumalasta Jeesukseen, jolla on nyt kaikki valta.

        Taas sekulaarille kääntyminen, parannus on jumalattomuudesta Jeesukseen, jonka kautta päästään Isän luo.

        Jeesus on Immanuel, Jumala keskellämme, jota ei todella edes kaikki itseään kristityksi kutuvakaan miellä.

        Alkuperäinen apostolien uskontunnustus oli; Jeesus on Herra, Adonai.

        Kes.


      • Valma
        Parannus on todella mielenmuutos.
        Juutalaisena kuitenkin asian hieman eri lailla.

        Juutalaiset ovat jo alun perin Jumalassa, turvaavat Jumalaan.

        Kristitty taas turvaa Jeesukseen, joka on Jumalan tahto. Se sanotaan muutaman kerran Uudessa Testamentissa.

        Jeesus sanoi juutalaisille; Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!"

        Se on parannus Jumalasta Jeesukseen, jolla on nyt kaikki valta.

        Taas sekulaarille kääntyminen, parannus on jumalattomuudesta Jeesukseen, jonka kautta päästään Isän luo.

        Jeesus on Immanuel, Jumala keskellämme, jota ei todella edes kaikki itseään kristityksi kutuvakaan miellä.

        Alkuperäinen apostolien uskontunnustus oli; Jeesus on Herra, Adonai.

        Kes.


      • valmaluukka kirjoitti:

        Augsburgin tunnustus on uskomme pääopin tunnustus. Nuori pyysi selkeää vastausta ja siinä se on tiivistettynä.

        Evl-kirkolla tosiaan on mitä merkilliisimpiä oppeja ja pääoppeja. Eräs niistä on evl-kirkon nettisivuilla mainittu Athanasiuksen uskontunnustus, jonka loppuosa kuuluu näin:

        """ Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
        Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua. """

        Niinpä niin. Evl-kirkon oppiin kuuluvassa uskontunnustuksessa Jeesus astuu alas HELVETTIIN. Uskotteko todella että Jeesus meni kuoltuaan HELVETTIIN?

        Eikö tuo osoita selvästi, että evl-kirkolla on sellaisia opetuksia jotka ovat suoraa valehtelua.


      • lappix kirjoitti:

        Evl-kirkolla tosiaan on mitä merkilliisimpiä oppeja ja pääoppeja. Eräs niistä on evl-kirkon nettisivuilla mainittu Athanasiuksen uskontunnustus, jonka loppuosa kuuluu näin:

        """ Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
        Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua. """

        Niinpä niin. Evl-kirkon oppiin kuuluvassa uskontunnustuksessa Jeesus astuu alas HELVETTIIN. Uskotteko todella että Jeesus meni kuoltuaan HELVETTIIN?

        Eikö tuo osoita selvästi, että evl-kirkolla on sellaisia opetuksia jotka ovat suoraa valehtelua.

        Myös uskomme vanhimmassa uskontunnustuksessa vuodelta 150 mainitaan Jeesuksesta, että Hän astui alas tuonelaan. Se on selitetty niin, että ne, jotka eivät olleet kuulleet evankeliumia täällä eläessään, saavat vielä mahdollisuuden. He kuulevat Jeesuksen äänen ja voivat ottaa kutsun vastaan. Niin armollinen on Isämme.


      • valmaluukka kirjoitti:

        Myös uskomme vanhimmassa uskontunnustuksessa vuodelta 150 mainitaan Jeesuksesta, että Hän astui alas tuonelaan. Se on selitetty niin, että ne, jotka eivät olleet kuulleet evankeliumia täällä eläessään, saavat vielä mahdollisuuden. He kuulevat Jeesuksen äänen ja voivat ottaa kutsun vastaan. Niin armollinen on Isämme.

        Menikö Jeesus todella helvéttiin uskontunnustuksen mukaan? Jollei, niin onko uskontunnustuksen opetus väärä?

        Kuka yleensä tarvitsee ihmisen tekemiä uskontunnustuksia pelastuakseen?


    • vakaa vanha väinäm.

      "Mikä on siis parannuksen teossa ihmisen oma osuus ?"

      Jumalallinen voima nostaa "suosta".

      Kaikissa ihmisissä on Aatami ja Kristus. Kristus on yhtä "Isä Jumalan" kanssa(1.Kor.15:19-).

      Tuomaan evankeliumista Kalevalasta löytyy vastaavaa.
      http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm

      • vakaa vanha väinäm.

        "Tuomaan evankeliumista ja Kalevalasta löytyy vastaavaa"
        T. tosi antropologi


    • 48+99

      Vl-makkara kirjoittaa:

      ### 7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.

      Tästäkin ilmenee että jos ei ole osallisuutta Jumalan lasten julistamaan synninpäästöön, eli jos ei ole kuuliainen Jumalan lasten julistamalle synninpäästölle, niin ei ole osallinen myöskään Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, eikä Isästä Jumalasta. ####

      Ei tuosta jakeesta ilmene mitään Jumalan lasten julistamasta synninpäästöstä! Siinä sanotaan, että jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin Jeesuskin vaelsi, on meillä Jeesuksen Kristuksen osallisuus keskenämme eli kaikki, jotka näin valkeudessa vaellamme on meillä KRISTUKSEN KAUTTA osallisuus syntien anteeksisaamiseen. Siis osallisuus Kristuksessa, Hänen kauttaan, meillä kaikilla, ei toistemme kautta, vaan kaikki yhdessä KRISTUKSEN KAUTTA!

      Anna Pyhän Hengen valaista Raamatun tekstiä, eikä SRK:N opetuksen kautta!

      • Ilmenee

        Kyllä synninpäästö tarvitaan!

        "niin meillä on osallisuus keskenämme"

        Jeesus jätti synninpäästön avaimet "keskellemme". Tuo osallisuus merkitsee Pyhä Hengen osallisuutta. Sen osallisuudessa vaeltavalla on valkeus, joka on Jeesuksella, joka puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

        Emme voi vaeltaa valkeudessa kuten Jeesus! Mutta vaellamme siinä valkeudessa, jonka Pyhän hengen osallisuus tuo. Pyhän Hengen osallisuus tuo sen valkeuden, joka puhdistaa meidät synnistä.

        Jeesus itse opetti opetuslapsille, etteivät he voi tulla sinne, minne Hän (=Jeesus) menee. Me vaellamme valkeudessa, mutta Jeesus itse ON valkeus!

        Ihmeellistä tuo ihmisten tekeytyminen valkeudessa olevan Jeesuksen asemaan!


    • H. Hakulinen

      ¤¤¤ Ei tuosta jakeesta ilmene mitään Jumalan lasten julistamasta synninpäästöstä! Siinä sanotaan, että jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin Jeesuskin vaelsi, on meillä Jeesuksen Kristuksen osallisuus keskenämme eli kaikki, jotka näin valkeudessa vaellamme on meillä KRISTUKSEN KAUTTA osallisuus syntien anteeksisaamiseen. Siis osallisuus Kristuksessa, Hänen kauttaan, meillä kaikilla, ei toistemme kautta, vaan kaikki yhdessä KRISTUKSEN KAUTTA!

      Anna Pyhän Hengen valaista Raamatun tekstiä, eikä SRK:N opetuksen kautta! ¤¤¤

      Loistava vastaus vl-makkaralle!

    • höm höm höm

      Kai jos omat aivot pelittää, tajuat sen olevan aivopesua?

    • 11+33

      Juuri näin! Pitkäaikaista vl-aivopesua!

    • 59+33

      Vl-makkara! Älä opeta ohi Raamatun! Tiedät vastuusi! Usko mitä nim. 48 99 kirjoittaa ja jonka Raamattu Sanallaan todistaa!

      • vl-makkara

        Perustele!


    • 59+33

      pERUSTELEN rAAMATUN sANALLA:

      ### 7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.

    • Jumalan aamen?

      Oleellista on myös se, että kun hoitomies ei anna hoidettavalle synninpäästöä, vaan sitoo hänet synteihinsä, niin mikä on ihmisen osuus siinä vai onko hoitomies saanut saa.tanalleheittämisluvan suoraan taivaasta?

      Sanooko Jumala aamenta kun 13-vuotias heitetään saa.tanalle?

    • aus vitsi

      veeällät eivät muuta mitään käsityksiään vaikka itse Jumala taivaasta tulisi heidän seuroihinsa !

      Heillä on monen polven juuret tuohon harhaiseen sisäpiiriinsä eikä siitä kukaan uskalla lähteä yhtään mihinkään.

      ennemmin vaikka hirteen kuin Sanamukaiseen uskoon ja elämään.

      • konteksti

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. " (Matt. 7: 20-21)

        "Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; perkeleetkin sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton? " (Jaak. 2:19-20)


        "Uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. " (Jaak. 2:17)

        Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. " (Jaak. 2:26)


        Lukekaa Jaakobin kirjeen toinen luku ja miettikää sitä kontekstia (asiayhteyttä, aikaa, paikkaa, ympäristöä, kuulujakuntaa taikka kohderyhmää jne.), jota sen kirjeen kertomukset kuvaavat ja joille se kirjeen teksti on osoitettu, sillä ymmärtääkseen Jaakobin kirjan toiseen lukuun liittyvän syvällisemmän sisällön, on ymmärrettävä kirjeen konteksti.

        Yleensäkin Raamatun (ja myös kaikkien muitten tekstien) kohdalla on ymmärrettävä tekstin kontkesti, jotta sen kirjoituksen sisällön voisi ymmärtää ilman, että sitä kirjoitusta yritetään siirtää kuvaamaan tilanteita, jota se ei alunperin ole tarkoitattu kuvaamaan.


    • nyt vapaa olen...
    • 8+8

      #ole siis ahkera ja tee parannus. #

      Omaan tekemiseen tuo viittaa.

      On ratkaistava iankaikkisuuskohtalonsa kunkin itse haluaako Jeesuksen omakohtaiseksi Vapahtajakseen ja uskoo ja tunnustaa sen,

      Ei sitä muut väkisellä ratkaise.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe