Hengitystieoireet allergiassa?

puffit

Voiko siitepöly, eläimet (koira, kissa)... aiheuttaa hengityksen vinkumista (hengitystieoireita) ilman, että kyseisellä henkilöllä olisi astmaa tai astmaan taipuvaisuutta, jos on allerginen nille? Itselläni tippuu PEF-arvot koiran seurassa 600 -> 430 kun olen ollut asunnossa noin 1h missä koirakin on. Hengitys vinkuu ja hengittäminen tuntuu raskaalta. Tila palaa normaaliksi noin 2h päästä kun pääsen pois asunnosta, jossa koira on. Minulla on todettu koira-allergia mutta ei astmaa... tai ei olla astmaa edes tutkittu.

Hoidetaanko hengitettävillä kortisoneilla myös allergioita jos esim. siitepöly käy keväisin henkeen?

8

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iel

Ainakin linnut, meillä oli useamman vuoden nättejä seeprapeippoja ja ne lisäänty ja sai paljon poikasia. Yöllä huomasin oudon oireen että hengitys vinkui kun veti siään ilmaa, niin tuntui että hengitys ei pysähtyny odotin että koska alkaisi ulos hengitys. Se säikäytti. Onneksi sain vietyä linnut lähimmälle eläinten myynti pisteeseen. Lääkäriltä sain sitten ohjeen heittää höyhentyynyn pois. Erehdyin ostaa talvitakin mutta onneksi sitten oireiden uudestaan tulevan näin että olinkin takille allerginen, josta irtosi höyheniä. Mutta kävin sitten takista kertomas kauppiaalle, hän oli onneksi niin ystävällinen että suostui vaihtamaan takin toiseen.
      Siitepöly voi aiheuttaa ja jos on kissoja ja koiria. Minulla on kissoja lisäksi mutta en ole niistä huomannut vielä mitään. Siitepölylle olen itse allerginen. Otan päivässä yhden Xyzal lääkkeen jota saa apteeksita ilman reseptia ja ei väsytä niinkuin jos otan heiniksin nukun lähes koko päivän. Keuhkojen vinkumiseen sain easyhealer, mutta minulla ei todettu silloin astmaa. Vinkuminen on onneksi jäänyt pois. Sitä helposti unohtaa että on allerginen, katselin jo erästä papukaijaa, paras olla ostamatta.

• Testaa nyt tuo kvht-

altistus, joka on salakavala, haisematon. Joka aiheuttaa limakalvoillasi L-a, L-b ja Bif hyötybakteeri pulan. Välttämättä kvht-altistuksesta ei ole kyse, mutta immuunipuolustus mittarilla saat selville hyötybakteeri pulan tason:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/

Ja lääkkeet löydät tuolta:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

• Anneli8

puffit

Otatko allergialääkkeen n. 30 min ennen esim. koirapaikkaan menoa? Onko sinulla siitepölyaikaan allergialääke säännöllisessä käytössä?

Mulla on allerginen astma ja joudun käyttämään ympäri vuoden hengitettävää kortisonisuihketta.

Onko sinulle tehty keuhkopuhallustestejä astman poissulkemiseksi?

• puffit

On tehty. Ei ollut bronkodilataatiokokeessa merkittävää muutosta muussa kuin, että FEV1 parani 13% ja MMEF ja mitä noita muita pienempiä hengitysteitä oli niin ne aukesi. Ei minulla ole puhallusarvojen kanssa mitään ongelmaa, mutta kun olen eläinten (koira, kissa...) seurassa sen tunnin niin peffit tippuvat noin 150 l/min ja joudun haukkomaan happea

• puffit
        puffit kirjoitti:

On tehty. Ei ollut bronkodilataatiokokeessa merkittävää muutosta muussa kuin, että FEV1 parani 13% ja MMEF ja mitä noita muita pienempiä hengitysteitä oli niin ne aukesi. Ei minulla ole puhallusarvojen kanssa mitään ongelmaa, mutta kun olen eläinten (koira, kissa...) seurassa sen tunnin niin peffit tippuvat noin 150 l/min ja joudun haukkomaan happea

niin ja lievä palautumaton obstruktio

• Anneli8
        puffit kirjoitti:

Oletko seurannut 2 viikkoa pef-arvoja ennen ja jälkeen avaavan jälkeen? Pef-arvojen muutoksesi eläinkontaktissa on kuitenkin merkittävä.

• puffit
        Anneli8 kirjoitti:

Oletko seurannut 2 viikkoa pef-arvoja ennen ja jälkeen avaavan jälkeen? Pef-arvojen muutoksesi eläinkontaktissa on kuitenkin merkittävä.

Eivät ole hyppineet avaavien avulla mitenkään. Samoja lukemia puhallan oli aamu tai ilta. Ainut milloin laskee kun olen eläinten seurassa. Voivatko astmalääkkeet aiheuttaa useiden vuosien käytön aikana lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoimintaa?

• Vastuullinen hoito

Käyttäkää oikeita astmalääkkeitä älkääkä leikkikö terveydellä. Pitkittynyt hoitamaton astma vie terveyden. Ainoa oikea tapa hoitaa astmaa on käydä säännöllisesti lääkärissä ja käyttää lääkkeitä ohjeiden mukaan. Kun astma todetaan se ei parane on vain parempia ja huonompia aikoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3465
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe