Voiko siitepöly, eläimet (koira, kissa)... aiheuttaa hengityksen vinkumista (hengitystieoireita) ilman, että kyseisellä henkilöllä olisi astmaa tai astmaan taipuvaisuutta, jos on allerginen nille? Itselläni tippuu PEF-arvot koiran seurassa 600 -> 430 kun olen ollut asunnossa noin 1h missä koirakin on. Hengitys vinkuu ja hengittäminen tuntuu raskaalta. Tila palaa normaaliksi noin 2h päästä kun pääsen pois asunnosta, jossa koira on. Minulla on todettu koira-allergia mutta ei astmaa... tai ei olla astmaa edes tutkittu.
Hoidetaanko hengitettävillä kortisoneilla myös allergioita jos esim. siitepöly käy keväisin henkeen?
Hengitystieoireet allergiassa?
8
609
Vastaukset
- iel
Ainakin linnut, meillä oli useamman vuoden nättejä seeprapeippoja ja ne lisäänty ja sai paljon poikasia. Yöllä huomasin oudon oireen että hengitys vinkui kun veti siään ilmaa, niin tuntui että hengitys ei pysähtyny odotin että koska alkaisi ulos hengitys. Se säikäytti. Onneksi sain vietyä linnut lähimmälle eläinten myynti pisteeseen. Lääkäriltä sain sitten ohjeen heittää höyhentyynyn pois. Erehdyin ostaa talvitakin mutta onneksi sitten oireiden uudestaan tulevan näin että olinkin takille allerginen, josta irtosi höyheniä. Mutta kävin sitten takista kertomas kauppiaalle, hän oli onneksi niin ystävällinen että suostui vaihtamaan takin toiseen.
Siitepöly voi aiheuttaa ja jos on kissoja ja koiria. Minulla on kissoja lisäksi mutta en ole niistä huomannut vielä mitään. Siitepölylle olen itse allerginen. Otan päivässä yhden Xyzal lääkkeen jota saa apteeksita ilman reseptia ja ei väsytä niinkuin jos otan heiniksin nukun lähes koko päivän. Keuhkojen vinkumiseen sain easyhealer, mutta minulla ei todettu silloin astmaa. Vinkuminen on onneksi jäänyt pois. Sitä helposti unohtaa että on allerginen, katselin jo erästä papukaijaa, paras olla ostamatta. - Testaa nyt tuo kvht-
altistus, joka on salakavala, haisematon. Joka aiheuttaa limakalvoillasi L-a, L-b ja Bif hyötybakteeri pulan. Välttämättä kvht-altistuksesta ei ole kyse, mutta immuunipuolustus mittarilla saat selville hyötybakteeri pulan tason:
http://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/
Ja lääkkeet löydät tuolta:
http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/ - Anneli8
puffit
Otatko allergialääkkeen n. 30 min ennen esim. koirapaikkaan menoa? Onko sinulla siitepölyaikaan allergialääke säännöllisessä käytössä?
Mulla on allerginen astma ja joudun käyttämään ympäri vuoden hengitettävää kortisonisuihketta.
Onko sinulle tehty keuhkopuhallustestejä astman poissulkemiseksi?- puffit
On tehty. Ei ollut bronkodilataatiokokeessa merkittävää muutosta muussa kuin, että FEV1 parani 13% ja MMEF ja mitä noita muita pienempiä hengitysteitä oli niin ne aukesi. Ei minulla ole puhallusarvojen kanssa mitään ongelmaa, mutta kun olen eläinten (koira, kissa...) seurassa sen tunnin niin peffit tippuvat noin 150 l/min ja joudun haukkomaan happea
- puffit
puffit kirjoitti:
On tehty. Ei ollut bronkodilataatiokokeessa merkittävää muutosta muussa kuin, että FEV1 parani 13% ja MMEF ja mitä noita muita pienempiä hengitysteitä oli niin ne aukesi. Ei minulla ole puhallusarvojen kanssa mitään ongelmaa, mutta kun olen eläinten (koira, kissa...) seurassa sen tunnin niin peffit tippuvat noin 150 l/min ja joudun haukkomaan happea
niin ja lievä palautumaton obstruktio
- Anneli8
puffit kirjoitti:
Oletko seurannut 2 viikkoa pef-arvoja ennen ja jälkeen avaavan jälkeen? Pef-arvojen muutoksesi eläinkontaktissa on kuitenkin merkittävä.
- puffit
Anneli8 kirjoitti:
Oletko seurannut 2 viikkoa pef-arvoja ennen ja jälkeen avaavan jälkeen? Pef-arvojen muutoksesi eläinkontaktissa on kuitenkin merkittävä.
Eivät ole hyppineet avaavien avulla mitenkään. Samoja lukemia puhallan oli aamu tai ilta. Ainut milloin laskee kun olen eläinten seurassa. Voivatko astmalääkkeet aiheuttaa useiden vuosien käytön aikana lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoimintaa?
- Vastuullinen hoito
Käyttäkää oikeita astmalääkkeitä älkääkä leikkikö terveydellä. Pitkittynyt hoitamaton astma vie terveyden. Ainoa oikea tapa hoitaa astmaa on käydä säännöllisesti lääkärissä ja käyttää lääkkeitä ohjeiden mukaan. Kun astma todetaan se ei parane on vain parempia ja huonompia aikoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101621- 1671571
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671472Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231278Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901164Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70951Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146943- 89819
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr184772Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud207749