Matikka yo-koe 2014

olli95,

Miten kokeenne meni? Kirjoititteko pitkän vai lyhyen?

Itse kirjoitin lyhyen ja haluaisko joku selventää sitä 1 a tehtävää? :D Niin säälittävältä kuin se kuulostaakin, tuskailin ehkä eniten sen kanssa. Eli siis tehtävä oli

Ratkaise: 2x toiseen = x

41

1585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 82758734897589734980

Siirretään kaikki tavara toiselle puolelle, otetaan x yhteiseksi tekijäksi ja käytetään tulon nollasääntöä.

2x² = x
      2x² - x = 0
      x ( 2x - 1 ) = 0
      x = 0 tai x = ½

• S13 L-Matikka (C)

Tai 2-asteen ratkaisukaavaa! :)

• ...

No eihän sitä nyt saatana voi tässä käyttää. :/

• xdxdss
        ... kirjoitti:

No eihän sitä nyt saatana voi tässä käyttää. :/

Miksei voi?

Koitas ihan huvikseen ratkaista yhtälö 2x² - x 0 = 0 toisen asteen yhtälön ratkasukaavassa, niin samat juuret sieltä saat.
        Tulon nollasääntöä käyttämällä homma sujuu kyllä paljon nopeammin.

• Malliratkaisut
    • matikkaaaohi

Vihdoinkin sit pitkä matematiikka ohi. Meni ihan kohtuu hyvin omaan tasoon nähden, mutta hieman harmittaa kun muutama helppo tehtävä ei onnistunu kokeessa.. Noo ei nyt mahda enää sille mitään.
      Mitäs mieltä olitte kokeesta? Omasta mielestä oli iha kohtuu helppoja tehtäviä hieman, mut vaikeni aika huomattavasti loppuu mennessä. Tuli myös huomattua, että laskimien hyöty oli selvästi minimoitu tässä kokeessa...

• abiturust

Juu paljon päättelytehtäviä, eikä pelkällä laskimella ja maolilla olisi saanut läheskään niin paljon pisteitä kuin viime keväänä. Onneksi helppo, vaikkakin pitkä jokeri 14 pelasti huolimattomuusvirheistä menettämistäni pisteistä osan. Hyvä, että olen aina ollut vahvempi päättelyssä kuin mekaanisessa laskemisessa. Luultavasti E tulee, ehkä L, jos uudistus laskee rajaa riittävästi. 10 teht. jäi vaivaamaan, sillä leikattu pala oli 1/4 koko juustosta (molempien korkeus pieni h). Malliratkaisuissa laskettu kuitenkin täysin eri tavalla (niin että korkeudet ovat H ja h) ja eri vastauskin tuli kuin mulla. Taitaa olla YTLn virhe, joten 6p. mahdollinen.

• Tehtävä 10
        abiturust kirjoitti:

Juu paljon päättelytehtäviä, eikä pelkällä laskimella ja maolilla olisi saanut läheskään niin paljon pisteitä kuin viime keväänä. Onneksi helppo, vaikkakin pitkä jokeri 14 pelasti huolimattomuusvirheistä menettämistäni pisteistä osan. Hyvä, että olen aina ollut vahvempi päättelyssä kuin mekaanisessa laskemisessa. Luultavasti E tulee, ehkä L, jos uudistus laskee rajaa riittävästi. 10 teht. jäi vaivaamaan, sillä leikattu pala oli 1/4 koko juustosta (molempien korkeus pieni h). Malliratkaisuissa laskettu kuitenkin täysin eri tavalla (niin että korkeudet ovat H ja h) ja eri vastauskin tuli kuin mulla. Taitaa olla YTLn virhe, joten 6p. mahdollinen.

Itse laskin tehtävän tällä tavalla:

h: Juustopaketin korkeus.
        R: Juustopaketin pohjaympyrän säde.

Kappaleen tilavuus on
        ∫ ∫ ( h x / R ) dA,
        D
        missä D on xy-tason puoliympyrän muotoinen alue.

Siirrytään napakoordinaatteihin
        ∫ ∫ ( h r cos θ / R ) r dr dθ
        = ∫ ∫ ( h r² cos θ / R ) dr dθ
        Sisempi integraali arvosta 0 arvoon R.
        Ulompi integraali arvosta -½π arvoon ½π.

Tuosta sitten saadaan, että tilavuus on ( 2 h R² ) / 3.

• abiturust
        Tehtävä 10 kirjoitti:

Itse laskin tehtävän tällä tavalla:

h: Juustopaketin korkeus.
        R: Juustopaketin pohjaympyrän säde.

Kappaleen tilavuus on
        ∫ ∫ ( h x / R ) dA,
        D
        missä D on xy-tason puoliympyrän muotoinen alue.

Siirrytään napakoordinaatteihin
        ∫ ∫ ( h r cos θ / R ) r dr dθ
        = ∫ ∫ ( h r² cos θ / R ) dr dθ
        Sisempi integraali arvosta 0 arvoon R.
        Ulompi integraali arvosta -½π arvoon ½π.

Tuosta sitten saadaan, että tilavuus on ( 2 h R² ) / 3.

Toi sun tapa vaikuttaa paremmalt. Nyt ku aamulla "uusin aivoin" kattelin koetta ni huomasin, ettei se olekaan 1/4. Sinne meni 6 pistettä ja hyvät arvosanat:(

• Tehtävä 10
        abiturust kirjoitti:

Toi sun tapa vaikuttaa paremmalt. Nyt ku aamulla "uusin aivoin" kattelin koetta ni huomasin, ettei se olekaan 1/4. Sinne meni 6 pistettä ja hyvät arvosanat:(

Mitä hemmettiä YTL:n sensori oikein ajatteli antaessaan tuosta tehtävästä vain 3 pistettä??

• biggest loser

Kirjotin lyhyen ja näköjään epäonnistuin täydellisesti. Siellä kokeessa olin onnellinen et osasin vastata melkein kaikkiin ja sit ku katoin noita oikeita vastauksia nii aloin itkee. En ehkä ees pääse läpi :( Muutenki kirjotukset menny ihan päin peetä.

• Uusi mato onkeen

Pää pystyyn, ei muuta kun uusimaan jos nyt ei nappaa. Kukaan ei 20v päästä muista pääsitkö läpi ekalla vai tokalla kerralla.

Monet hyvinkin menetyneet ihmiset ovat joutuneet parsimaan kirjoituksiaan. Opiskelu vasta alkaa lukion jälkeen, vaikkei se nuoresta siltä tunnukkaan.

• biggest loser
        Uusi mato onkeen kirjoitti:

Pää pystyyn, ei muuta kun uusimaan jos nyt ei nappaa. Kukaan ei 20v päästä muista pääsitkö läpi ekalla vai tokalla kerralla.

Monet hyvinkin menetyneet ihmiset ovat joutuneet parsimaan kirjoituksiaan. Opiskelu vasta alkaa lukion jälkeen, vaikkei se nuoresta siltä tunnukkaan.

Näin täytyy tehdä, kiitos :)

• olli95,

Tuntuu et kaikil on vissii käyny näin - mäki sen kokeen aikan laskin ne tehtävät joista olin 'satavarma' et meni oikee ja sain yhteen melkee 30 pistet. ja paskan vitut, mun pistemäärä onkin siin 15-20 välil. :DD Hesarissa lukeeki et tää lyhyt matikka oli vaikee kun taas pitkä matikka oli keskivaikee. Toivottavast rajat laskee..

• ileuk

Kirjoitin pitkän matikan. Arvioin, että oma pistesaldo menee E:n ja M:n välimaastoon. Juustotehtävän möhelsin jotenkin. tajusin että siinä voisi tehdä koordinaatistomuutoksen, mutta aika loppu mulla kesken. Tein sen yhen jokerin 14 ja odotan hyviä pisteitä siitä. Alkupään tehtävistä (6 ekaa) tulee varmaan täydet pisteet. Muissa, jotka tein on siellä täällä pientä fiksaamista. Eli M vähintään tulee, todennäköisesti E.

• 444

Tulossa lienee E tai L. 4. tehtävän a = 0 ratkaisun unohtuminen taitaa kuitenkin viedä L:n saavuttamattomiini. Ärsyttävää.

• juho5

Lyhyt matikka ja alustavat pisteet 57/60! L on varma...

• jyrtsä.

voi vinetto.53 pistettä lyhyestä matikasta.toivottavasti laskis L:n raja parilla pisteellä.

• juho5
        jyrtsä. kirjoitti:

voi vinetto.53 pistettä lyhyestä matikasta.toivottavasti laskis L:n raja parilla pisteellä.

Älä huoli. Luulen, että L:n saa 51 pisteellä, koska moni koki kokeen vaikeana ja koe oli syksyn kokeeseen verrattuna vaikea. Lautakunta teki eräänlaisen korjausliikkeen ja se laskee pisterajoja.

• Oli-karkki

Kyllä tämän kevään koe oli paljon vaikeempi ku viime syksyn jolloin L:n raja oli 56 pistettä.Veikkaan että tänä keväänä L:n raja on 50-52 pistettä.

• ei vaikea

Enpä usko, että rajat laskisivat noin paljon. Ei koe nyt niin vaikea ollut.

• juho5
        ei vaikea kirjoitti:

Enpä usko, että rajat laskisivat noin paljon. Ei koe nyt niin vaikea ollut.

Näitkö syksyn koetta? Olisin saanut siitä lukematta L:än. Ei keväänkään koe vaikea ollut, mutta syksystä pisterajat tippuvat roimasti. N.51-53 pistettä riittää laudaatturiin.

• negru

veikkaan et 52 pistettä laudaturin raja.Meidän koulus 80 kirjoittajaa lyhyessä matikassa ja 2 sai 52 pistettä tai yli.

• Jesusz

Kylläpä jännittää nuo lyhyen matikan tulokset.54 pistettä alustavat.

• Julpu

Mä sain alustavasti 15p:( Mahdanko päästä ollenkaan läpi?

• 14+17

Olipa kyseessä sitten lyhyen tai pitkän matematiikan koe, niin 15 pistettä riittää varmasti läpipääsyyn. Itse asiassa tuolla pistepotilla voi tulla jopa B.

• Hiukkasen huolestuneena
        14+17 kirjoitti:

Olipa kyseessä sitten lyhyen tai pitkän matematiikan koe, niin 15 pistettä riittää varmasti läpipääsyyn. Itse asiassa tuolla pistepotilla voi tulla jopa B.

Itse sain lyhyestä 16p alustavasti ja YO-lakki tuosta kiinni. Kai se läpi menee.

• Julpu
        Hiukkasen huolestuneena kirjoitti:

Itse sain lyhyestä 16p alustavasti ja YO-lakki tuosta kiinni. Kai se läpi menee.

Joo mulla on ihan sama juttu, että matikasta kiinni saanko lakkia.. huomenna se sitten selviää valmistunko...

Toivottavasti tuon ylemmän viestin kirjoittaja on oikeassa!

• 14+17
        Julpu kirjoitti:

Joo mulla on ihan sama juttu, että matikasta kiinni saanko lakkia.. huomenna se sitten selviää valmistunko...

Toivottavasti tuon ylemmän viestin kirjoittaja on oikeassa!

Lyhyen matematiikan A:n raja on viimeisten kymmenen vuoden aikana ollut korkeimmillaan 13 pistettä. (Pitkän matematiikan kohdalla taas 14 pistettä.)

• Hiukkasen huolestunut
        14+17 kirjoitti:

Lyhyen matematiikan A:n raja on viimeisten kymmenen vuoden aikana ollut korkeimmillaan 13 pistettä. (Pitkän matematiikan kohdalla taas 14 pistettä.)

Lyhyttähän on pidetty keskivertoa vaikeampana nyt keväällä, joten rajat tulevat varmaankin laskemaan. Oma veikkaus A rajalle on 10p.

• 14+17
        Hiukkasen huolestunut kirjoitti:

Lyhyttähän on pidetty keskivertoa vaikeampana nyt keväällä, joten rajat tulevat varmaankin laskemaan. Oma veikkaus A rajalle on 10p.

Itse veikkaan hieman korkeampaa A:n rajaa: 12p. (lyhyt matikka siis)

• Julpu

Kiitos! Saatte minut hieman rauhoittumaan:) Ärsyttää vain tämä epävarmuus ja tuskainen odottelu:D

• Negru

Ja ennustushan osui nappiin ja L paukahti.

• abi

Samoin. Eihän se tosin mikään ennustus ole, jos on varma asiasta kuten minä :D Ope antoi 57 pistettä eikä ne pisteet matikassa usein tipu niin kuin ei nytkään.

• Pettynyt oon
        abi kirjoitti:

Samoin. Eihän se tosin mikään ennustus ole, jos on varma asiasta kuten minä :D Ope antoi 57 pistettä eikä ne pisteet matikassa usein tipu niin kuin ei nytkään.

Itselle sen sijaan 50 p. eli aika lähellä oli tuo L... :( Toisaalta en koko matikan kirjaa avannut edes lukulomalla saatika sitä ennen. Jonku verran kieltämättä harmittaa

• ateismusmaximus
        Pettynyt oon kirjoitti:

Itselle sen sijaan 50 p. eli aika lähellä oli tuo L... :( Toisaalta en koko matikan kirjaa avannut edes lukulomalla saatika sitä ennen. Jonku verran kieltämättä harmittaa

Jos haluat niin voit yrittää uusia vielä lakin saannin jälkeenkin. E on kuitenkin hyvä arvosana enkä itse näkisi sille tarvetta. Ole vain tyytyväinen itseesi. Meillä 5 ei päässyt koetta edes läpi ja kirjoittajia oli noin 35 XD

• ei viddu
        ateismusmaximus kirjoitti:

Jos haluat niin voit yrittää uusia vielä lakin saannin jälkeenkin. E on kuitenkin hyvä arvosana enkä itse näkisi sille tarvetta. Ole vain tyytyväinen itseesi. Meillä 5 ei päässyt koetta edes läpi ja kirjoittajia oli noin 35 XD

täytyy olla kyllä täys saapas jos ei pääse lyhyttä läpi ei saatan ;D

• 4+4

Itselläni jäi 1p päähän E... :/ Maantieto samoin -___-

• ateismusmaximus

Itelläni jäi historia 2 pisteen päähän L:stä. Sekin oli todella ärsyttävää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      73
      5002
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      117
      4717
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4203
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      106
      4158
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3318
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      122
      3124
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2838
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2787
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2773
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2762
    Aihe