Astma diagnoosit?

diagnoosin saanut

Mitenkä tuntuu, että tänä päivänä astma diagnosoidaan vähän liian heppoisin kriteerein? Mitä hengitettävät kortikosteroidit voivat aiheuttaa terveisiin keuhkoihin? Saako lääkärit antaa astma diagnoosin pelkällä PEF-seurannalla vai vaaditaanko siihen aina spirometria, josta nähdään tarkemmin?

11

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stefan2

      Joo jooo

    • åke
    • ekiraappana

      Lopetin kaikki kortisonia sisältävät lääkkeet. Kyllä terveillä keuhkoilla jaksaa yskiä ja nenää niistää tarvittaessa. Mitähän nuistakin lääkkeistä seuraa, eihän ne kumminkaan paranna. Lieventävät vain oireita.

    • astmaattikkomyöshän

      Onnea vaan sulle ekiraappana...
      Mäkin olin sitä mieltä teininä että turhaa lääkkeitä syön.
      En ottanut astmalääkkeitä niin kuin piti. Ja kuinkas kävinkään.
      Nyt vähän yli 3-kymppisenä sairastan vaikeaa astmaa ja sitä on vaikea
      saada kuriin millään lääkkeillä ja sairaalassaoloa on joka vuosi.
      Joten syökää lääkkeenne. Ette halua että se menee tähän pisteeseen.

      • Exembolikko

        15v "astmaa" sairastin ,mutta nyt 5v ollut "terve" .

        Enpä tiedä kuinka paljon näitä virhe diagnooseja tehdään,mutta tuskin ainoakaan olen.
        Kuinka astmasta voi parantua? Tuskin. Mitenkään

        Sairastuin keuhkoveritulppaan ja siinä yhreydessä hävisi myös "astma"

        Oisko mahdollista tutkia muiltakin astmaa sairastavilta embolian mahdollisuus.
        Astma lääkkeet jo yhteikunnalle kalliita ja jos vielä turhaan ...


    • oma valinta on

      "Sairastuin keuhkoveritulppaan ja siinä yhreydessä hävisi myös "astma"

      Siis sulla oli veritulppa vuosia keuhkoissa?

      Kyllä se lähtee liikkeelle ja voi aiheuttaa infarktin.



      http://personal.inet.fi/koti/remeli/astma.htm


      "Nykyään yli 70% länsimaalaisten ihmisten ravinnosta tulee ruuista, jotka eivät ole lajillemme ominaisia, kuten viljat ja maitotuotteet. Vaikuttaisi siis, että useimpien kroonisten tautien taustalla on modernin maailman mukanaan tuomien elämäntapojen ja ruokavalion suuri poikkeama siitä ympäristöstä, johon geenimme ovat tottuneet."

      http://www.helsinkipaleo.com/aloita-tasta/

    • astmaalli

      Minä sairastuin keuhkoveritulppaan ja siinä yhteydessä sairastuin astmaan myös.

    • D-vitamiinia
      • truth of usa

        Jotenkin on mennyt usko amerikkalaisiin lääketutkimuksiin, taitaa sponsorit määrätä niiden suunnan.
        Enemmän syyttäisin ilmansaasteita USA:ssa, enkä usko tuohon 1:12 kaavaan, heitä on varmasti paljon enemmän.
        Liikkumattomuus, liikalihavuus ja ympäristön saastuminen aiheuttavat varmasti paljon enemmän hengitysteiden oireita, mutta niitä ei ole tilastoitu, koska kaikki ihmiset eivät ole yleisen sairasvakuutuksen piirissä eli heillä ei ole vakuutusta.

        Nämä ihmiset, yleensä köyhät, ovat tilastojen ulkopuolella, tupakoivat ja altistuvat astmalle useammin kuin muu kansanosa.


    • 11vTyttö

      Itselläni on astma, olen 11v ja astma diagnoosi tuli aivan pienenä, lääkkeitä syön, joskus nyt saattaa unohtua... Eihän astma rajoita elämää jos syö lääkkeitä säännöllisesti, hengästyy vain helpommin.

      • astma krooninen

        Itselläni ollut astma kymmenkunta vuotta, syön lääkkeitä ja käytän suihkeita aamuin illoin. Olo on siedettävä ja hapetus toimii kohtalaisesti eli kiitos lääketieteen olen omavarainen ja tulen toimeen.
        Jos epäilet diagnoosin olevan väärä, mikään ei estä tekemästä diagnoosia uudestaan.
        Minulla lääkäri näytti terveen samanikäisen arvot ja omat mitatut arvot itseltäni. Paperista selvästi näki ison eron joka pakkaskaudella ilman ollessa kylmä ja kuiva vielä korostuu.
        Itsekin voit asian testata pef-mittarin avulla, anna varmasti terveen puhaltaa lukemat ja vertaa niitä omiin puhaluksiisi eroa pitäisi tulla ja tuntuvasti. Minulla kaveri puhalsi mittarin pohjaan, vaikka itse en pääse edes puoleenväliin.

        Tuo nyt on maalikon keino, vain erikoislääkäri voi antaa todellisen diagnoosin, mutta aika realistinen todentaminen miten eroa voi olla todella paljon. Ei välttämättä pelkkä astma pienennä pef-arvoa, sen voi tehdä moni muukin tauti, kannattaa aina kääntyä erikoislääkärin puoleen jos ilman saanti tuottaa ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe