Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Accord vm. 2014 rengaspaineanturit

Hondamies62

Uudessa Accordissa (2014) on renkaissa Continentalin rengaspaineanturit, jotka mittaavat jokaisesta renkaasta paineen erikseen ja näyttää paineet ajotietokoneella rengaskohtaisesti. Osaisiko joku asiaan perehtynyt kertoa, kuinka systeemi käyttäytyy jos ja kun renkaita vaihdetaan edestä taakse ja päinvastoin?

- onko anturit ohjelmoitu auton jokaiseen kulmaan erikseen, jolloin paikkojen vaihdon yhteydessä ajotietokone ei näyttäisikään paineita näytöllä oikein.
- vai osaako järjestelmä "haistella" renkaan oikean paikan automaattisesti, jolloin renkaiden paikat olisivat oikein myös näytöllä?

Tämä tuntuu olevan Suomessa vielä uutta, eikä oikeaa tietoa tunnu löytyvän suomalaisilta nettisisvuilta (jenkki/britti-sivuilta kyllä), kuin ei myöskään rengasliikkeistä tai autojen maahantuojiltakaan. Jos jollain on tiedossa hyviä linkkejä em. asiaan niin jaelkaa.

Kaipaisin nyt fiksuja vastauksia. Ei mitään tyyliin "mitäs hommasit Hondan"...

Kiitokset vastauksista etukäteen.

24

3525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Civic kuski

      Käsittääkseni ajotietokoneen kautta aktivoidaan (nollataan) uudet rengaspaineet, jos esim. vaihtelet renkaiden paikkoja, tai jos käytät eri rengaspaineita kesä / talvirenkaissa.

      • Asfasdaddsdd

        Joutavia hilppeitä, heitä nuo anturit vesilinnuille


    • Hondamies62

      Joutavia ovat. Olen samaa mieltä. Mutta jos laittaisin tavalliset venttiilit, niin pitäisi jollain konstilla nollata myös ajotietokone, ettei alhaisen rengaspaineen varoitusvalo pala jatkuvasti. Lisäksi toiminto vaikuttaa myös luistonestoon, jota ei saa pois päältä jos jossain renkaassa on liian matala paine.
      Anturit tulevat tänä vuonna pakollisiksi uusiin autoihin, joten kyllä näistä laajempikin työmaa tulee rengasliikkeille, kun antureita on jos jonkinlaista mallia.

      • Mitattaisiinko paine

        Vertaako anturit renkaiden pyörimisnopeutta toisiinsa. Jos renkaan paine laskee säde muuttu, ja rengas pyörii nopeammin kuin muut mikä aiheuttaa hälytyksen.


    • Hondamies62

      Ei vertaa. Kyseessä on aktiivinen valvonta, jossa jokaisessa renkaassa on oma erillinen anturi kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin. Tässä systeemissä jokainen anturi on ohjelmoitu juuri siihen renkaaseen ja paikkaan jossa pyörä on (oikea etu, vasen etu jne). Jenkkisivustoilta hieman asiaa tutkiskelin lisää ja sieltä kaivamisen jälkeen löytyi lisäinfoa asiaan. Eli, jos vaihdan renkaan edestä taakse, niin silloin ajotietokone ei näytä oikein renkaiden paikkoja ilman anturin uudelleen ohjelmointia. Tämä ei sinänsä ole vielä paha, kun itse tietää ettei rengas ole siinä paikassa johon se on alunperin ohjelmoitu. Jos haluaa, että näytölläkin on renkaiden paikat kohdallaan, pitää anturit ohjelmoida uudelleen ja näitä ohjelmointivehkeitä ei vielä aivan joka rengasliikkeestä löydy. Joissain amerikkalaisissa automalleissa ja anturisysteemeissä ko. ohjelmoinnin voi suorittaa itse auton ajotietokoneen avustuksella ilman, että tarvitsee erillistä ohjelmointilaitetta. Euroopan Accordissa tällaista mahdollisuutta ei taida olla? On siis käytettävä auto huollossa tai rengasliikkeessä ohjelmoitavana jos haluaa, että renkaiden paikat ovat näytöllä kohdallaan. Suomessa kun renkaita vaihdellaan pari kertaa vuodessa ja tasataan pinnan kulutusta vaihtamalla renkaita edestä taakse ja toisinpäin, niin pari kertaa vuodessa olisi myös käytävä ohjelmoimassa anturit uudelleen. Ja niin kuin sanoin, niin näitä ohjelmointivehkeitä ei taida ihan joka paikassa vielä olla. Taas yksi turhanpäiväinen EU-määräys aiheuttaa lisäongelmia ja rahanmenoa. Prkle...

      Osaisiko joku Accord-tietäjä sanoa, onnistuuko tuo antureiden ohjelmointi ajotietokoneen avustuksella ilman erillistä laitetta?

    • 11+2

      Ei niitä hörhöt tarvitse mitenkään sopeuttaa tai ohjelmoida.

      Nykyaikaisissa aktiivisissa järjestelmissä vaihtaa renkaat miten haluaa ja lähtee ajamaan. Ei siinä tarvitse muuta miettiä eikä mitää säätöjä tehdä.

    • Hondamies62

      Nimimerkiltä 11 2 viiltävä analyysi, tosin perustelut puuttuvat. Eipä taida aivan onnistua ilman "säätöjä". Kannattaisikohan hieman tutkia asiaa, ennen kuin kommentoi aihetta.

      • tää valvonta on

        Uusissa Civiceissä ja ohjelmoidaan tietokoneen kautta. Helppoa.


    • 11+2

      Ohjelmoikaa mitä haluatte, itse keskityn ajamiseen ja minun autossa ei tarvita mitään ohjelmointeja. Renkaat alle vaan ja ajoa.

      Ajotietokoneesta voi tarvittaessa katsoa rengaspaineet.

      • MB E kuski

        Mikä automerkki / malli mahtaa olla kyseessä kun on noin kehittynyt järjestelmä? Ajotietokone siis automaattisesti rekisteröi uudet rengaspainemuutokset jos haluat ajaa esim. korkeammilla paineilla?


    • 11+2

      Ajotietokoneeseen laitetaan asetukseksi comfort tai eco. Nämä määräävät minimipaineen renkaille ja jos se alitetaan tulee hälytys alhaisista rengaspaineista.

      Tämän jälkeen järjestelmään ei tarvitse koskea. Renkaat voi vaihtaa miten haluaa ja vaihtaa edestä taakse.

      En ole kertaakaan koskenut näihin säätöihin. Ollut uudesta asti comfort-asetuksella ja hyvin toimii.

      Unohtakaa nämä karvalakkijärjestelmät jossa joutuu sorkkimaan ja resetoimaan regnaspainejärjestelmää.

    • Hondamies62

      Keskustelu on livennyt aloittamastani kysymyksestä hieman sivuraiteelle. Tarkoitus oli kysellä tietyn rengaspainejärjestelmän ja tietyn automerkin ominaisuuksista ja toimenpiteistä rengassarjan vaihdon tai paikkojen vaihdon yhteydessä.

      Kysymyshän ei alun perin koskenut rengaspaineita tai alhaisen paineen aiheuttamia ilmoituksia ajotietokoneelle vaan sitä, miten renkaiden vaihdon yhteydessä ajotietokone huomioi uudet renkaat ja uusien renkaiden yksilölliset ID-numerot? Vai huomioiko ollenkaan ilman ajotietokoneen uudelleen ohjelmointia ID-numeroiden osalta.
      Ei aktiivisessa järjestelmässähän mitataan renkaiden kehää ja rengaspaineen alhaisuudesta johtuvia muutoksia kehänopeudessa.
      Aktiivisessa systeemissä, mikä on myös Accordissa, on siis jokaisessa renkaassa oma anturi ja jokainen anturi omalla ID-numerolla. Nämä lähettävät sitten omasta sijaintipaikastaan rengaspainetiedon ajotietokoneelle.Esimerkiksi:
      Oikea eturengas = ID11111
      Vasen eturengas = ID22222
      Oikea takarengas = ID33333
      Vasen takarengas = ID44444

      Näytöllä siis näkyy jokaisen renkaan paine jatkuvasti. Ei ainoastaan silloin kun se on alhainen.

      Toisessa rengassarjassahan on tietenkin sitten aivan eri ID-numerot, joten käsittääkseni vaatii ajotietokoneeseen uuden rengassarjan ID-numeroiden ohjelmoinnin toimiakseen oikein.

      Taitaa 11 2 autossa (merkki?) olla passiivinen järjestelmä?
      Voisiko Civicin omistaja hieman avata kuinka homma toimii uudessa Civicissä? Ts. onnistuuko renkaiden vaihdon yhteydessä ilman auton käyttämistä huollossa ohjelmoitavana, eli ajotietokoneen kautta itse?

      • on helppoa

        Civicin tietokoneella tehdä itse. Sehän vain vahtii poikkeamia.


    • 11+2

      Aktiivinen järjestelmä on ainoa mikä osaa kertoa paljonko rengaspaineita on renkaissa.

      Renkaiden pyörimisnopeuteen perustuviä järjestelmiä kutsitaan passiivisiksi järjestelmiksi.

      Itse ajelen aktiivisella järjestelmällä, en koodaile vaihdan renkaat normaalisti edessä olevat taakse ja takana olevat eteen. Edelleen en koodaile, laitan renkaat kiinni autoon ja lähden ajamaan. Helppoa.

    • Hondamies62

      11 2; tämä tuli selväksi. Aktiivisen ja passiivisen järjestelmät erot kyllä tiedän, kuten ehkä aiemmista viesteistäni huomasit.

      Alkuperäinen kysymyksenihän koski sitä, että osaako joku kertoa Honda Accordin rengaspainejärjestelmän uudelleen ohjelmoinnista renkaiden vaihdon jälkeen ilman, että autoa tarvitsisi käyttää huollossa ohjelmoitavana uudelle rengassarjalle.
      En siis kaivannut tietoa siitä, mitä järjestelmiä muilla on autoissaan käytössä ja kuinka helppoa em. toimenpiteet heille on.

      • 5 accoa

        Ei tarvitse käydä marmoritiskillä, auto haistaa renkaiden vaihdon, itsellä acco tourer 2014. Vaihdon jälkeen ajoa muutama minuutti, jolloin uudet lukemat tauluun.


    • kusetusta

      Eiks abs anturi pittaa pyörimis pituuden joka pyörästä erikseen, kun kumissa olla vähän ilmaa niin pyörimis matka muuttuu sitten alkaa kellot soimaan koelaudassa continentalin anturat saa työntää sinne mihin ei aurinko paista..

    • 5+13

      näkeekö pyörimisnopeuteen perustuvasta järjestelmästä myös renkaiden ilmanpaineet? Jos vaikka kolmessa renkaassa on alipaineet?

      Vai pitääkö mennä huoltoasemalla tarkistamaan ilmanpaineet?

    • Hondamies62

      Kiitokset vastauksesta "5 accoa". Kohta asian pääsen kokeilemaan kun renkaat vaihdetaan. Ja sitten seuraava kysymys:
      Onko autossasi toiminut valojen hämärätunnistin päiväaikaan moitteettomasti? Itselläni on päivävalo- / ajovalo-tunnistus hieman takkuillut kirkkaalla auringonpaisteella. Ts. kun valokytkin on "AUTO" asennossa, ja kun kirkkaalla auringonpaisteella ajaessa tulee hieman varjoa tai kääntyy suorasta auringosta pois päin, niin systeemi vaihtaa liian herkästi ajovalot päälle, jolloin siis mittariston ja radion valot tietysti himmenevät. Kun on tasaisen harmaa päivä, niin ongelmaa ei ole vaan systeemi toimii kuten pitää ja päivävalot pysyvät päällä ja mittari- ja radiovalot kirkkaina. Paikalliselta huollolta asiaa kysyttäessä ko. ominaisuus on muka "normaalia". Edellisessä vm. 2011 accossa ei moista ongelmaa ollut, vaan hämärätunnistus toimi niin kuin pitää, joten hieman oudolta kuulostaa huollon kanta asiaan. Milelläni kuulisin kuinka autossasi ko. systeemi pelittää.

      5 13: Käsittääkseni pyörimisnopeuteen perustuva "passiivinen järjestelmä" ilmoittaa vain, että jossain renkaassa on liian alhainen paine. Ei sitä missä renkaassa tai paljon painetta on. Kaikki on siis tsekattava mittarilla. Näin olen asian käsittänyt kun kokemusta ei ole kuin aktiivisesta järjestelmästä.

      • 5 accoa

        Mulla aina auto asennossa, esim siltojen alla päivällä vaihtaa aina mittariston valaisuutta, kyseinen ominaisuus normaalia.
        Kokeile säätää mittariston valoa eri asennoissa, en ole testannut.

        Onko aivan tuore 2014 acco, tmps järjestelmä, (continental)?


      • 2.0 Lifestyle

        Minulla sama ongelma vm. 2013 Accon kanssa, ärsyttävää jos aurinko illalla paistaa takaa niin et paljon radio/ tietokoneen näyttöä näe.
        Edellisessä vm. 2006 Accossa systeemi toimi tosi hyvin.
        Eka huoltoon loppukesästä, saavat kyllä korjata koska mielestäni ei ole normaalia.


    • Hondamies62

      Tuore on. Tänä vuonna japsin hihnalta tullut ja kuukauden nyt ajettu. TPMS-systeemi on Continentalin (ainakin sensorissa luki). Sitä en tiedä, että onko Hondalle räätälöity systeemi. Anturi näyttää ulkoisesti aivan samalta kuin VDO Redi-sensor.
      Tuo hämärätunnistimen ongelma on nyt huollossa tsekattu ja siellä todettu, että liian herkästi vaihtaa ajovaloille. Systeemi vaihtaa ajovaloille esim. auringonpaisteella keskellä päivää kun aurinko paistaa auton takaa. Edellisen Accordin tunnistin ei noin herkkä ollut, vaan vaihtoi juuri esim. siltojen alla. Tulee uusi tunnistin. Jos vaikka sitten toimisi oikein. Itsellä nyt neljäs Accord (peräkkäin vuodesta 2004 alkaen)

      • 5 accoa

        Tunnistin ongelma, poistuu kun laitat päivällä auto asennosta manuaali asentoon, säätö mittariston nupista sopivaan asentoon, takaisin auto asentoon.


    • 2+9

      Uusissa autoissa on usein automaattinen tpms järjestelmä. Ei siis tarvitse ohjelmoida, laittaa renkaat miten haluaa. Auto rekisteröi anturit automaattisesti kun nopeutta on tietty määrä. Idea on siinä että jokaisessa pyöräkotelossa on antenni minkä kantama ei ylety kyseisen pyöräkotelon ulkopuolelle. Kun auto liikkuu tpms kytkeytyy viimeksi rekisteröityyn anturiin. Jos tämä ei onnistu ruvetaan haistelemaan onko alueella uusi tpms anturi mihin kytkeydytään.

      Jenkkien vehkeet mitä näkee youtubesta ovat edellisen sukupolven järjestelmiä. Nykyaikana automatiikka hoitaa nämä jutut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe