vaihdelaatikko

r1100s

Onko vaihdelaatikon kolahtelu vaihtaessa normaalia k.o. mallin pyörässä n,uusi BMW kuljettaja.

11

7498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repa2

      Itselläni on ollut muutama vanhempi R-sarjan pyörä ja kaikkien laatikot ääntelee enempi ja vähempi vaihtaessa. Uudempien pyörien omistajat ovat kertoneet samantyyppisistä havainnoista. Öljyä vaihtaessa kannattaa seurata magneettiseen tyhjennystulppaan kertyvää "moskaa". Jos siinä on selvästi metallia, voi alkaa olla huolissaan.

    • R1100RT '98

      Samaa kolahtelua ihmettelin itsekin omassa Bemarissa. Onneksi otin asian puheeksi ja sain eräältä pitkänlinjan Bemaristilta oivan ohjeen. Vaihda kuin ampuisit aseella: etuveto pois ja laukaise. Eli vaihdettaessa nosta (tai paina) vaihdevivusta tyhjä liike pois ja sitten nopea kytkimen painallus. Kaasua ei käytännössä tarvitse höllätä. Laatikko ikään kuin imaisee uuden vaihteen sisään. Ei täysin äänetöntä, mutta nyt lähinnä tuntuu naksahdus entisen kuuluvan kolahduksen sijaan. Ainakin minä tein sen virheen, että käytin ensin kytkintä ja sitten vaihdoin vaikka pitäisi tehdä ikään kuin päinvastoin. Ensin painetaan uusi vaihde hollille ja pienellä kytkimen liikkeellä "laukaistaan" toiminto. Otti muutaman päivän tottua, mutta ajelu on nykyään paljon mukavampaa. Ja hiljaisempaa.
      Kyllä Bemari on ihan oiva peli kun sitä osataan käyttää oikein....

      • Boxer

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.


      • sepe
        Boxer kirjoitti:

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.

        Sama ongelma vanhassa R80/7:ssa. Ylöspäin vaihtaa jopa ilman pienintäkään kolahdusta mutta alaspäin vaihtaessa kolisee. Pahin tilanne on jos joutuu pysähtymään esim. liikennevaloihin eikä ole "muistanut" vaihtaa pienemmälle siinä jarrutellessa. 5. silmässä ja paikallaan ei tahdo millään saada pienempiä vaihteita päälle muuta kuin väkisin runttaamalla ja kovien kolahdusten saattelemana. Kytkin irrottaa ja toimii mielestäni ihan hyvin.


      • Ramme
        Boxer kirjoitti:

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.

        Ylöspäin kiihdytettäessä EI SAA löysätä kaasua liikaa. Vain veto pois nopeasti ja pieni kytkimen liipaisu samalla nopeasti vaihde ylös.
        Alaspäin ei löysätä kaasua lainkaan. Kun kytkimen avaa niin kierrokset nousee juuri sopivasti ottaen vastaan pienemmän vaihteen.
        Suurimmat virheet on vemputtaa kaasua laidasta toiseen vaihdettaessa. Bemarissa on suora veto moottorilta vaihteistoon jolloin pienikin kierrostenmuutos aiheuttaa suuren nopeuseron vaihteiston rattaiden välille vaihdettaessa. Japsimopoissa yleensä kun on alentava välitys kampiakselilta kytkimelle.


    • R1150GS

      Bemarin vaihteiden kolahtelu ei ole vika vaan ominaisuus. Nykyisen GS:n kuusilovinen ei kolahtele läheskään yhtäpaljon kuin aikaisemmat. Ja kuulin että tuossa uudessa R1200 on vaihteisto lähes äänetön (uskoisikohan)

      Mutta kyllä maailmaan ääntä mahtuu

    • K 1200 RS

      Mikähän siinä sitten, että K 1200 RS:n vaihteisto toimii kuin unelma. Ei kolise, ei pauku, eikä muutenkaan tarvitse mitään "etuvedon poistoja" Joskus paikallaan ykköstä sisään laittaessa joutuu kyllä hieman löysäämään kytkintä, jotta saa vaihteen päälle.
      Samasta pajastahan nuo, lieneekö vaihteistot sitten ihan erilaiset..

      • Boxerin omistaja

        BMW:n vaihteiden rattaat on kuulemma kuin kuorma-autosta, en tiedä vaikuttaako tuohon ääneen, mutta luulisi ainakin kestävän, empä ole kuullut ainakaan, että olisi paljon vikoja ollut ja näillähän ajellaan aika lailla paljon.

        Toinen asia (tosin myyjältä kuultu), on että uutuuttaan nämä vaihteet toimivat erittäin huonosti, tuossa 20 tkm kohdalla alkaa loksahtaa palaset kohdalleen eli yritä sinnitellä, itse säästyin kun ostin valmiiksi 30 tkm ajetun, nyt on 36 tkm mittarissa ja vaihteet enää harvoin paukkuu, itse asiassa voimaa ei tarvita...


    • harri

      - kolahdus vaihdettaessa on ominaisuus eikä vika..r1200gs:ssä esimerkiksi on vinohampainen loota ja on siksi hiljainen kun taas muissa on suorahampaiset rattaat.

      • Boxer

        Se laatikon vino- tai suorahampaisuus ei vaikuta sinänsä siihen kolahteleeko vaihteisto vaihdettaessa. Vinohampainen on hiljaisempi tasaisessa ajossa, siis silloin kun vaihde on päällä, tosin ei se vaihteiston ääni nyt suorahampaisessakaan ole häiritsevä, tuskin kuuluu.

        Ns: siirtohammaspyörävaihteistoja ei ole valmistettu sitten 1930 luvun, nuo mopottimien vaihteistot on ns:siirtoholkkivaihteistoja, joita rallipiireissä sanotaan myös suorakytkentävaihteistoiksi. Kuorma-autoissa vastaavia vaihteistoja valmistaa amerikkalainen Fuller, se on siis rakenteeltaan samanlainen kuin moottoripyörän vaihteisto.

        Vinohampaisuudella ei saavuteta muuta etua kuin hiljaisempi käynti. Kaikki varmaan on peruuttanut autolla missä pakki ulvoo, se ääni tulee peruutusvaihteen suorahampaisista hammaspyöristä. Suorahampainen vaihteisto noin kokonaisuutena on selvästi vahvempi kuin vinohampainen, eli saman kokoinen ja painoinen vaihteisto kestää suorahampaisena huomattavasti suuremman vääntömomentin/tehon.

        Se jos R1200GS:n loota vaihtaa siistimmin, johtuu muista muutoksista kuin vinohampaisuudesta.


    • jukka

      Moi.

      Kaveri purki just R100:n vaihteiston ja vaihtoi yhden stefan sisälle. Katselin niitä hammasrattaita, jumaliste minkä kokosia hampaita. Niitä ei voi saada rikki.
      Jos kolahtelee, se johtuu sittä että ne oli suorahampaisia. Ei vinohammastettuja kuin japseissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe