vaihdelaatikko

r1100s

Onko vaihdelaatikon kolahtelu vaihtaessa normaalia k.o. mallin pyörässä n,uusi BMW kuljettaja.

11

7825

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repa2

      Itselläni on ollut muutama vanhempi R-sarjan pyörä ja kaikkien laatikot ääntelee enempi ja vähempi vaihtaessa. Uudempien pyörien omistajat ovat kertoneet samantyyppisistä havainnoista. Öljyä vaihtaessa kannattaa seurata magneettiseen tyhjennystulppaan kertyvää "moskaa". Jos siinä on selvästi metallia, voi alkaa olla huolissaan.

    • R1100RT '98

      Samaa kolahtelua ihmettelin itsekin omassa Bemarissa. Onneksi otin asian puheeksi ja sain eräältä pitkänlinjan Bemaristilta oivan ohjeen. Vaihda kuin ampuisit aseella: etuveto pois ja laukaise. Eli vaihdettaessa nosta (tai paina) vaihdevivusta tyhjä liike pois ja sitten nopea kytkimen painallus. Kaasua ei käytännössä tarvitse höllätä. Laatikko ikään kuin imaisee uuden vaihteen sisään. Ei täysin äänetöntä, mutta nyt lähinnä tuntuu naksahdus entisen kuuluvan kolahduksen sijaan. Ainakin minä tein sen virheen, että käytin ensin kytkintä ja sitten vaihdoin vaikka pitäisi tehdä ikään kuin päinvastoin. Ensin painetaan uusi vaihde hollille ja pienellä kytkimen liikkeellä "laukaistaan" toiminto. Otti muutaman päivän tottua, mutta ajelu on nykyään paljon mukavampaa. Ja hiljaisempaa.
      Kyllä Bemari on ihan oiva peli kun sitä osataan käyttää oikein....

      • Boxer

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.


      • sepe
        Boxer kirjoitti:

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.

        Sama ongelma vanhassa R80/7:ssa. Ylöspäin vaihtaa jopa ilman pienintäkään kolahdusta mutta alaspäin vaihtaessa kolisee. Pahin tilanne on jos joutuu pysähtymään esim. liikennevaloihin eikä ole "muistanut" vaihtaa pienemmälle siinä jarrutellessa. 5. silmässä ja paikallaan ei tahdo millään saada pienempiä vaihteita päälle muuta kuin väkisin runttaamalla ja kovien kolahdusten saattelemana. Kytkin irrottaa ja toimii mielestäni ihan hyvin.


      • Ramme
        Boxer kirjoitti:

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.

        Ylöspäin kiihdytettäessä EI SAA löysätä kaasua liikaa. Vain veto pois nopeasti ja pieni kytkimen liipaisu samalla nopeasti vaihde ylös.
        Alaspäin ei löysätä kaasua lainkaan. Kun kytkimen avaa niin kierrokset nousee juuri sopivasti ottaen vastaan pienemmän vaihteen.
        Suurimmat virheet on vemputtaa kaasua laidasta toiseen vaihdettaessa. Bemarissa on suora veto moottorilta vaihteistoon jolloin pienikin kierrostenmuutos aiheuttaa suuren nopeuseron vaihteiston rattaiden välille vaihdettaessa. Japsimopoissa yleensä kun on alentava välitys kampiakselilta kytkimelle.


    • R1150GS

      Bemarin vaihteiden kolahtelu ei ole vika vaan ominaisuus. Nykyisen GS:n kuusilovinen ei kolahtele läheskään yhtäpaljon kuin aikaisemmat. Ja kuulin että tuossa uudessa R1200 on vaihteisto lähes äänetön (uskoisikohan)

      Mutta kyllä maailmaan ääntä mahtuu

    • K 1200 RS

      Mikähän siinä sitten, että K 1200 RS:n vaihteisto toimii kuin unelma. Ei kolise, ei pauku, eikä muutenkaan tarvitse mitään "etuvedon poistoja" Joskus paikallaan ykköstä sisään laittaessa joutuu kyllä hieman löysäämään kytkintä, jotta saa vaihteen päälle.
      Samasta pajastahan nuo, lieneekö vaihteistot sitten ihan erilaiset..

      • Boxerin omistaja

        BMW:n vaihteiden rattaat on kuulemma kuin kuorma-autosta, en tiedä vaikuttaako tuohon ääneen, mutta luulisi ainakin kestävän, empä ole kuullut ainakaan, että olisi paljon vikoja ollut ja näillähän ajellaan aika lailla paljon.

        Toinen asia (tosin myyjältä kuultu), on että uutuuttaan nämä vaihteet toimivat erittäin huonosti, tuossa 20 tkm kohdalla alkaa loksahtaa palaset kohdalleen eli yritä sinnitellä, itse säästyin kun ostin valmiiksi 30 tkm ajetun, nyt on 36 tkm mittarissa ja vaihteet enää harvoin paukkuu, itse asiassa voimaa ei tarvita...


    • harri

      - kolahdus vaihdettaessa on ominaisuus eikä vika..r1200gs:ssä esimerkiksi on vinohampainen loota ja on siksi hiljainen kun taas muissa on suorahampaiset rattaat.

      • Boxer

        Se laatikon vino- tai suorahampaisuus ei vaikuta sinänsä siihen kolahteleeko vaihteisto vaihdettaessa. Vinohampainen on hiljaisempi tasaisessa ajossa, siis silloin kun vaihde on päällä, tosin ei se vaihteiston ääni nyt suorahampaisessakaan ole häiritsevä, tuskin kuuluu.

        Ns: siirtohammaspyörävaihteistoja ei ole valmistettu sitten 1930 luvun, nuo mopottimien vaihteistot on ns:siirtoholkkivaihteistoja, joita rallipiireissä sanotaan myös suorakytkentävaihteistoiksi. Kuorma-autoissa vastaavia vaihteistoja valmistaa amerikkalainen Fuller, se on siis rakenteeltaan samanlainen kuin moottoripyörän vaihteisto.

        Vinohampaisuudella ei saavuteta muuta etua kuin hiljaisempi käynti. Kaikki varmaan on peruuttanut autolla missä pakki ulvoo, se ääni tulee peruutusvaihteen suorahampaisista hammaspyöristä. Suorahampainen vaihteisto noin kokonaisuutena on selvästi vahvempi kuin vinohampainen, eli saman kokoinen ja painoinen vaihteisto kestää suorahampaisena huomattavasti suuremman vääntömomentin/tehon.

        Se jos R1200GS:n loota vaihtaa siistimmin, johtuu muista muutoksista kuin vinohampaisuudesta.


    • jukka

      Moi.

      Kaveri purki just R100:n vaihteiston ja vaihtoi yhden stefan sisälle. Katselin niitä hammasrattaita, jumaliste minkä kokosia hampaita. Niitä ei voi saada rikki.
      Jos kolahtelee, se johtuu sittä että ne oli suorahampaisia. Ei vinohammastettuja kuin japseissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      115
      10253
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5020
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2191
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2048
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1904
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1591
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1392
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      31
      981
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      24
      973
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      967
    Aihe