vaihdelaatikko

r1100s

Onko vaihdelaatikon kolahtelu vaihtaessa normaalia k.o. mallin pyörässä n,uusi BMW kuljettaja.

11

7347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repa2

      Itselläni on ollut muutama vanhempi R-sarjan pyörä ja kaikkien laatikot ääntelee enempi ja vähempi vaihtaessa. Uudempien pyörien omistajat ovat kertoneet samantyyppisistä havainnoista. Öljyä vaihtaessa kannattaa seurata magneettiseen tyhjennystulppaan kertyvää "moskaa". Jos siinä on selvästi metallia, voi alkaa olla huolissaan.

    • R1100RT '98

      Samaa kolahtelua ihmettelin itsekin omassa Bemarissa. Onneksi otin asian puheeksi ja sain eräältä pitkänlinjan Bemaristilta oivan ohjeen. Vaihda kuin ampuisit aseella: etuveto pois ja laukaise. Eli vaihdettaessa nosta (tai paina) vaihdevivusta tyhjä liike pois ja sitten nopea kytkimen painallus. Kaasua ei käytännössä tarvitse höllätä. Laatikko ikään kuin imaisee uuden vaihteen sisään. Ei täysin äänetöntä, mutta nyt lähinnä tuntuu naksahdus entisen kuuluvan kolahduksen sijaan. Ainakin minä tein sen virheen, että käytin ensin kytkintä ja sitten vaihdoin vaikka pitäisi tehdä ikään kuin päinvastoin. Ensin painetaan uusi vaihde hollille ja pienellä kytkimen liikkeellä "laukaistaan" toiminto. Otti muutaman päivän tottua, mutta ajelu on nykyään paljon mukavampaa. Ja hiljaisempaa.
      Kyllä Bemari on ihan oiva peli kun sitä osataan käyttää oikein....

      • Boxer

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.


      • sepe
        Boxer kirjoitti:

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.

        Sama ongelma vanhassa R80/7:ssa. Ylöspäin vaihtaa jopa ilman pienintäkään kolahdusta mutta alaspäin vaihtaessa kolisee. Pahin tilanne on jos joutuu pysähtymään esim. liikennevaloihin eikä ole "muistanut" vaihtaa pienemmälle siinä jarrutellessa. 5. silmässä ja paikallaan ei tahdo millään saada pienempiä vaihteita päälle muuta kuin väkisin runttaamalla ja kovien kolahdusten saattelemana. Kytkin irrottaa ja toimii mielestäni ihan hyvin.


      • Ramme
        Boxer kirjoitti:

        Oon nyt ajellu r1100s vekottimella noin 6000km ja alkaa vaihteet menee ylöspäin ihan hyvin. Tuo "etuvedollinen" vaihtotapa tuntuu tosiaan ihan toimivalta. Mutta en oikeen ole vielä oppinut vaihtamaan alaspäin siististi, varsinkin pienemmillä vaihteilla joilla välityssuhde-ero on suurempi kun suurilla. Tuppaa kolahtamaan aika kovaäänisesti.

        Tuollaisen "etuveto" vaihtotavan huonopuoli on että sirtäjähaarukat saattaa kulahtaa pitemmänpäälle, jos siis käy huono tuuri.

        Aiempi pyörä oli fzr-1000 yammu, jossa vaihteet meni kun unelma päälle, mut siinä onkin märkäkytkin joka helpottaa tollasen suorakytkentävaihteiston toimintaa.

        Ylöspäin kiihdytettäessä EI SAA löysätä kaasua liikaa. Vain veto pois nopeasti ja pieni kytkimen liipaisu samalla nopeasti vaihde ylös.
        Alaspäin ei löysätä kaasua lainkaan. Kun kytkimen avaa niin kierrokset nousee juuri sopivasti ottaen vastaan pienemmän vaihteen.
        Suurimmat virheet on vemputtaa kaasua laidasta toiseen vaihdettaessa. Bemarissa on suora veto moottorilta vaihteistoon jolloin pienikin kierrostenmuutos aiheuttaa suuren nopeuseron vaihteiston rattaiden välille vaihdettaessa. Japsimopoissa yleensä kun on alentava välitys kampiakselilta kytkimelle.


    • R1150GS

      Bemarin vaihteiden kolahtelu ei ole vika vaan ominaisuus. Nykyisen GS:n kuusilovinen ei kolahtele läheskään yhtäpaljon kuin aikaisemmat. Ja kuulin että tuossa uudessa R1200 on vaihteisto lähes äänetön (uskoisikohan)

      Mutta kyllä maailmaan ääntä mahtuu

    • K 1200 RS

      Mikähän siinä sitten, että K 1200 RS:n vaihteisto toimii kuin unelma. Ei kolise, ei pauku, eikä muutenkaan tarvitse mitään "etuvedon poistoja" Joskus paikallaan ykköstä sisään laittaessa joutuu kyllä hieman löysäämään kytkintä, jotta saa vaihteen päälle.
      Samasta pajastahan nuo, lieneekö vaihteistot sitten ihan erilaiset..

      • Boxerin omistaja

        BMW:n vaihteiden rattaat on kuulemma kuin kuorma-autosta, en tiedä vaikuttaako tuohon ääneen, mutta luulisi ainakin kestävän, empä ole kuullut ainakaan, että olisi paljon vikoja ollut ja näillähän ajellaan aika lailla paljon.

        Toinen asia (tosin myyjältä kuultu), on että uutuuttaan nämä vaihteet toimivat erittäin huonosti, tuossa 20 tkm kohdalla alkaa loksahtaa palaset kohdalleen eli yritä sinnitellä, itse säästyin kun ostin valmiiksi 30 tkm ajetun, nyt on 36 tkm mittarissa ja vaihteet enää harvoin paukkuu, itse asiassa voimaa ei tarvita...


    • harri

      - kolahdus vaihdettaessa on ominaisuus eikä vika..r1200gs:ssä esimerkiksi on vinohampainen loota ja on siksi hiljainen kun taas muissa on suorahampaiset rattaat.

      • Boxer

        Se laatikon vino- tai suorahampaisuus ei vaikuta sinänsä siihen kolahteleeko vaihteisto vaihdettaessa. Vinohampainen on hiljaisempi tasaisessa ajossa, siis silloin kun vaihde on päällä, tosin ei se vaihteiston ääni nyt suorahampaisessakaan ole häiritsevä, tuskin kuuluu.

        Ns: siirtohammaspyörävaihteistoja ei ole valmistettu sitten 1930 luvun, nuo mopottimien vaihteistot on ns:siirtoholkkivaihteistoja, joita rallipiireissä sanotaan myös suorakytkentävaihteistoiksi. Kuorma-autoissa vastaavia vaihteistoja valmistaa amerikkalainen Fuller, se on siis rakenteeltaan samanlainen kuin moottoripyörän vaihteisto.

        Vinohampaisuudella ei saavuteta muuta etua kuin hiljaisempi käynti. Kaikki varmaan on peruuttanut autolla missä pakki ulvoo, se ääni tulee peruutusvaihteen suorahampaisista hammaspyöristä. Suorahampainen vaihteisto noin kokonaisuutena on selvästi vahvempi kuin vinohampainen, eli saman kokoinen ja painoinen vaihteisto kestää suorahampaisena huomattavasti suuremman vääntömomentin/tehon.

        Se jos R1200GS:n loota vaihtaa siistimmin, johtuu muista muutoksista kuin vinohampaisuudesta.


    • jukka

      Moi.

      Kaveri purki just R100:n vaihteiston ja vaihtoi yhden stefan sisälle. Katselin niitä hammasrattaita, jumaliste minkä kokosia hampaita. Niitä ei voi saada rikki.
      Jos kolahtelee, se johtuu sittä että ne oli suorahampaisia. Ei vinohammastettuja kuin japseissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe