Hiirenpoikasten karsiminen

Meuwi

Tarvitseeko aina hiirenpoikasia karsia, voisiko alkaa itse kasvattamaan niitä joita emo ei pysty eli syötetään kellon ympäri? Vai olisiko se eläinrääkkäystä jos ei lopettaisi niitä? Jos niin voi tehdä (eli syötetään kellon ympäri) kuinka monen tunnin välein se pitää tehdä?

19

1625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa lukea esim tämä:
      http://www.hiirifoorumi.net/viewtopic.php?f=19&t=21701&sid=33e07d639f645fbfe38c6e9cb70cf1c1

      Jos ajattelee, että poikasia syötetään kahden tunnin välein, maito pitää lämmittää just Oikeen lämpöiseksi, vauva ei välttämättä syö vaan maito jäähtyy ja taas pitää lämmittää, ja lisäksi ne pitää pissattaa ja kakattaa, niin kun oot ruokkinu vikat hiiret, pitää melkein jo alottaa taas alusta. Ajattelitko itse myös nukkua? Mikään korvike ei myöskään vastaa emon maitoa. En suosittele kokeilemaan.

    • Meuwi

      Selvä! Kun ite alan kasvattamaan niin kannattaa vaan lopettaa.

    • CimiPimi

      Hiiriä ei tarvitse karsia. Ei välttämättä lainkaan. Jälleen kerran, jos olet mennyt lukemaan tuota hiirifoorumi.net -sivua, niin olet aivopesty.

      Tosiasiat ovat seuraavat: Hiiriä syntyy noin kuudesta kahteenkymmeneen. Jos sinun hiirillesi syntyy vähemmän tai enemmän, en ihmettele lainkaan. Toki yli 20:n hiiren poikue on äärettömän harvinainen. Jos hiiriä syntyy alle kymmenen, sinun ei varmasti tarvitse tappaa yhtäkään hiirtä olettaen, että olet pitänyt hyvää huolta emosta sekä hiiren poikasista. Poikueen kasvamista ja emon terveyttä voi edistää rikkaalla tukiruokinnalla, esimerkiksi viilillä, herneillä jne.

      Jos poikasia syntyy enemmän kuin kymmenen, tilanne on toinen. Silloin jokaisen täytyy itse harkita, mitä aikoo tehdä. On ihmisiä, jotka eivät karsi lainkaan hiiriä ja silti ovat kasvattaneet terveitä ja suuria poikueita. Itselläni suurin poikue on ollut 11. Jokaisesta hiirestä kasvoi terveitä. En tosin ole törmännyt kasvattajaan, jolle olisi syntynyt enemmän kuin 13 hiirtä.

      Sitten on olemassa tämä suuri tabu: jos et tapa automaattisesti poikasia neljään, emo tulee kuolemaan rasitukseen. Olen keskustellut useiden kasvattajien kanssa eikä kenelläkään koskaan ole emo kuollut tai ollut mitenkään hengenvaarassa suurellakaan poikueella. Tämä on naurettava, todennäköisesti lapsen keksimä vitsi.

      Tulikirahvi ei osannut vastata kysymykseesi. Tämä on tuttua, sillä ihmisillä on tapana päteä aiheesta, joista he luulevat tietävän jotain. Tässä on hyvä video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=xMYqJm9IEXA
      Valitettavasti tulikirahvi, ruokkiminen on mahdollista. Keskustelin itse videon tekijän kanssa ja hän kertoi, että ruokkiminen on itse mahdollista. Hänellä toki on yksi menehtynyt poikanen ja hän arvioi, että noviisilta riskit onnistua olisi noin 80%. Suosittelen, että kysyt suoraan videon tekijältä. Voin luvata, ettet saa tietää mitään aiheesta, muuta kuin esimerkiksi mitä mieltä tulikirahvi on asiasta. Pätemistä, pätemistä...

      Itse olen yrittänyt keskustella tästä aiheesta hiirifoorumi.net -sivuilla, mutta siellä on suurimmalta osalta idiootteja. Mihin perustan tämän väitteen? Tutustukaa hamsterien, gerbiilien ja muiden jyrsijöiden yhdistysten sivuihin. Kaikilla sivustoilla haukutaan hiirten kasvattajia jo käytöstavoista alkaen.

      Muuten. Hiirifoorumi.net sivuston perustaja Rapunzel on alkanut herättää kummastusta. Olen tavannut kaksi hiirikasvattajaa, jotka ovat henkilökohtaisesti tavannut Rapunzelin ostaessaan häneltä hiiriä. Omituista oli kuulla, että molemmat kasvattajat olivat näreissään Rapunzelin käytöstavoista sekä siitä, että Rapunzel ei ollut päästänyt kumpaakaan katsomaan Rapunzelin hiiriä eteistä pidemmälle. Onkohan kukaan nähnyt Rapunzelin kasvatteja koskaan ja tietääkö kukaan kuinka suuri armeija hänellä on?

      • CimiPimi

        Piti vielä sanoa lisätä. Jos olet aloittamassa kasvattelua ja mainitsemasi hiiripoikue on emon mahassa, kannattaa vastata vielä tähän ketjuun, kuinka monta poikasta lopulta syntyi ja mikä on yleiskatsaus. "Kokeneet" hiirikasvattajat alkavat varmasti pätemään sinulle ja käskemään, kuinka sinun kuuluu toimia. Tosiasia on se, että sinä päätät, jos haluat alkaa tappamaan poikasia. Jos päätät olla tappamatta, itseni osalta voin neuvoa ruokinnassa ja hoidossa parhaani mukaan - näin olettaisin oikeiden kasvattajien myös tekevän.


    • Tihku

      Jaahas, täällä on taas kaikkitietävä Cimi pätemässä asioista joista hänellä itsellään ei ole kokemusta suuntaan tai toiseen. Cimi on näitä ihmisiä jotka eivät osaa ajatella kuin itseään eivätkä eläinten hyvinvointia vaan tahtovat leikkiä jotain ylijumalaa.

      Totuus on, että luonnossakaan hiiripoikueesta ei selviä hengissä kuin muutama. Karsiminen suoritetaan, jotta emä jaksaisi poikasensa hoitaa ja niille kaikille riittäisi maitoa. Liian suurta poikuetta hoitava hiiriemo voi jopa kuolla rasitukseen.

      Rapunzel's kasvattaja on toiminut hiirien parissa yli kymmenen vuotta. Hän on mm. perehtynyt hiirien genetiikkaa, tehnyt jalostustyötä harvinaisten muunnosten vakiinnuttamiseksi, tuomaroinut hiirinäyttelyissä jopa ulkomailla ja suunnitellut tietyille lajeille terveellisiä, väriaineettomia ja säilytysaineettomia ruokaseoksia.

      • CimiPimi

        Hmm... Totta, olin väärässä. Hiiriemo voi oikeasti kuolla ylirasitukseen. En tosin ole koskaan tavannut henkilöä, jolla olisi näin käynyt tai joka tuntisi toisen henkilön, jolle olisi niin käynyt. Kuinka monta emoa sinulla on kuollut ylirasitukseen?

        Kenelläkään ei ole ikinä kuollut emoa ylirasitukseen. Jos näin on oikeasti käynyt, niin emon olosuhteet ovat olleet erittäin huonot: ravinnon puute tai muu häiritseminen. Luultavasti eläimiään rakastavat kahelit ovat juuri näin tehneet ja siksi syyttäneet suurta poikuetta.

        Viralliset hiirikasvattajat tappavat hiiriä niin, että poikueeseen jää vain neljä hiirtä. Syy tähän ei todellakaan ole se, että emo kuolisi tai hiirten hyvinvointi lisääntyisi. Kun poikuekoko on neljä, kaikki poikaset kerryttävät massaa nopeammin. Tämä ei ole liity mitenkään hyvinvointiin. Jos poikuekoko on neljä tai 12, hiiret kasvavat ajan myötä yhtä suuriksi, mutta eri tahtiin. Jälleen kerran, tällä ei ole mitään tekemistä hyvinvoinnin kanssa - kyse on vain massasta.

        Jos puhumme nimenomaan lemmikkihiiristä ( Mus Musculus ) eikä luonnossa kasvavista lajeista, niin yrittäkää pysyä aiheessa. Se ei ole niin vaikeaa. Luonnossa hiirillä on useimmiten tarvetta ravinnolle, puhtaalle vedelle ja lämmölle. Lemmikkihiirellä ei pitäisi olla tarvetta millekään, ellei tarkoituksella halua tappaa lemmikkiään. Ainoastaan idiootti voi mielivaltaisesti alkaa vertaamaan lemmikkihiiren ja esimerkiksi peltohiiren elämää, mikä on mahdotonta! Kuinka vaikeaa olisi ylipäätänsä luoda samanlaiset olosuhteet? Kun taas siiryttään poikueiden kasvattamiseen, täytyy toki ymmärtää, että likimain täydellisessä ympäristössä ei ole mitenkään erikoista, että emo pystyy kasvattamaan paljon suurempia poikueita.

        Tehdäänkö lopullinen päätös asiasta? Jos joku tätä keskustelua lukeva, on joskus tapattanut hiiriemonsa ylirasitukseen, niin kertokaa se julkisesti. Olen toki pyytänyt tätä samaa aiemminkin, mutta kukaan ei ole joko uskaltanut tai muuten halunnut tuoda asiaa julki. Toki on mahdollista, ettei kukaan ole ikinä törmännyt vastaavaan, koska emoa ei voi tappaa maidonpuutteeseen tai rasitukseen.

        Liittyen vielä Rapunzeliin, hän on luonut hirviöitä: siskot, veljet, isät ja äidit yhdessä, sisäsiitoksella tehtyjä uusia tauteja ja oireyhtymiä. Hänen johdollaan hiiret näyttävät 38% entistä nätimmiltä, mutta kuolevat mitä erikoisimpiin tauteihin. Yritän toki vielä etsiä henkilön, joka olisi oikeasti nähnyt Rapunzelin hiirikokoelmat, mutta tähän mennessä kukaan ei tiedä, mitä hän puuhailee.

        Tässäpä pieni valaiseva ajatusleikki: kuvitellaan, kuinka paljon hyvinvointia hullut hiirikasvattajat voisivat luoda, jos he eivät pitäisi satojen hiirien laumoja talossaan, vaan hoitaisivat ja keskittyisivät vain muutamaan? Totuus on se, että Rapunzelilla ei ole aikaa, rahaa tai kiinnostusta auttaa yhtä sairasta hiirtä satojen joukossa, vaan hän tappaa kaikki yksilöt, jotka eivät mene kaupaksi, ovat sairaana tai vaativat muutaman minuutin tai euron huomiota. Tämä on kaikkien nähtävänä: hiirifoorumi.net.

        Tosiaan, Tihku ei jälleen kerran tiedä mistä puhuu, koska hän ei ole ikinä tavannut minua. Omituista, että hän puolustaa järkeään menettänyttä, satoja hiiriä rääkkäävää hullua ja väittää minua ylijumalaksi? Vinkkinä vain: mene kouluun tai kirjastoon, avaa oppikirja ja harjoittele vielä argumentointia ja väittelemisen taitoja. Tuo esille oikeaa tietoa, jos sinulla sitä on. En tosiaan ymmärrä, miksi väität minua ylijumalaksi? Ja mitä ihmettä minä olen tehnyt omien hiirteni hyvinvoinnin vaarantamiseksi?


    • "Tulikirahvi ei osannut vastata kysymykseesi. -- Voin luvata, ettet saa tietää mitään aiheesta, muuta kuin esimerkiksi mitä mieltä tulikirahvi on asiasta"
      -Mielestäni annoin ihan hyviä neuvoja siitä miten tukiruokinta käytännössä tapahtuu, ja suosittelun välttämistä ihan omakohtaisella kokemuksella siiitä että satun tarvitsemaan yli 8 tunnin yöunet. Jatkuva pätkittäinen uni ei kuulosta ympäri vuoden kovin kivalta, etenkin kun mun on vähän pakko käydä yliopistollakin että elämiseen riittää rahaa :P

      "Hänellä toki on yksi menehtynyt poikanen ja hän arvioi, että noviisilta riskit onnistua olisi noin 80%"
      - Tunnustan taas ihan suoraa että olen rottaihmisiä, mutta olen lukenut esim. Tilanteesta, jossa orpoja rotanpoikasia on yritetty keinoruokkia vuorokauden ajan ennen pääsyä toiselle emolle. Muistelisin niitä olleen neljä. Tällöin taisi puolet kuolla heti, ja puoletkin selittämättä ennen luovutusikää (ilmeisesti koska jäivät ilman elintärkeää ensimaitoa :/) Helpompi tilanne on toki, jos emo myös hoitaa ja ruokkii poikasia. Jenkeissä myös yleisesti puhutaan "runt"-poikasista, jotka ovat aina jääneet muita pienemmiksi vauvasta asti, eivätkä normaalikokoisiksi kuulemma aikuisinakaan kasva.

      "Jos puhumme nimenomaan lemmikkihiiristä ( Mus Musculus ) eikä luonnossa kasvavista lajeista, niin yrittäkää pysyä aiheessa -- Ainoastaan idiootti voi mielivaltaisesti alkaa vertaamaan lemmikkihiiren ja esimerkiksi peltohiiren elämää, mikä on mahdotonta"
      - Eiköhän tässä kuitenkin verrattu kesyhiirtä (Mus Musculus) ja kotihiirtä (Mus Musculus) :D

      "Kun taas siiryttään poikueiden kasvattamiseen, täytyy toki ymmärtää, että likimain täydellisessä ympäristössä ei ole mitenkään erikoista, että emo pystyy kasvattamaan paljon suurempia poikueita."
      - Emo kun ei kykene tuottamaan loputtomasti enempää maitoa vaikka sillä kuinka olisi loputtomasti ruokaa. Hiiri pystyy joka tapauksessa muuttamaan vuorokaudessa maidoksi vain x määrän ravintoa.

      "Jos joku tätä keskustelua lukeva, on joskus tapattanut hiiriemonsa ylirasitukseen, niin kertokaa se julkisesti"
      Kun edelleenkään kyse ei ole siitä että emo kuolisi, vaan siitä että poikaset näkee nälkää/kuolee ja emon vastustuskyky heikkenee. Todennäköisesti et löydä rasitukseen kuolleita emoja, koska suomessa yleinen tapa on karsia ennen kuin niin tapahtuu ;)

    • "Hänen johdollaan hiiret näyttävät 38% entistä nätimmiltä, mutta kuolevat mitä erikoisimpiin tauteihin."
      -Haluaisitko antaa esimerkkejä suomalaisia hiirikantoja piinaavista sairauksista?

      "kuvitellaan, kuinka paljon hyvinvointia hullut hiirikasvattajat voisivat luoda, jos he eivät pitäisi satojen hiirien laumoja talossaan, vaan hoitaisivat ja keskittyisivät vain muutamaan? "
      - Tästä olemme samaa mieltä, ostan lemmikkini mieluummin pienkasvattajalta :)

      "Tutustukaa hamsterien, gerbiilien ja muiden jyrsijöiden yhdistysten sivuihin. Kaikilla sivustoilla haukutaan hiirten kasvattajia jo käytöstavoista alkaen."
      -Hamsteri- tai gerbiilipoikueita ei juuri koskaan tarvitse karsia, joten heidän mielipiteensä karsimisesta ovat ymmärrettävästi erilaiset :P Eikö tämä nyt vähän mennyt perusteettoman vertailun puolelle? Myös rottia karsitaan suomessa, enkä ole rottapiireissä mihinkään hiiristien haukkumiseen törmännyt, ja rotta on muutenkin pirusti sopivampi vertailukohta...

      Enpä ole Rapunzelin hiiriä tosiaan itsekään nähnyt, on vaikuttanut ihan mukavalta kun olen ovella känyt hakemassa ruokaa :) Voisinkin sähköpostilla kysyä pääseekö hiiriin tutustumaan!

      • CimiPimi

        Aloittaja kysyi hiirten poikasten keinoruokinnasta ei emon tukiruokinnasta. Emon tukiruokintaan olin ja olen valmis antamaan hyviä ohjeita. Luonnossa ei ole olemassakaan emon tukiruokintaa, joten on automaattista, että poikasia menehtyy maidon vähyyteen - ei kuitenkaan kotikasvateilla.

        Siitä lähtien, kun sukset alkoivat mennä ristiin hiirifoorumilla, olen ihmetellyt siellä keskustelevien kasvattajien asenteita ja toimia: hiiren elämää ei pidetä tärkeänä ja kasvattaminen on vain ulkonäköpainotteista. Pyysit mainitsemaan esimerkkejä piinaavista taudeista? Miten olisi hyvän- ja pahanlaatuiset kasvaimet? Tai häntäknikki? Viimeinen hiiri, jonka hankin viralliselta kasvattajalta, sairasti "häntäknikkiä". Hännässä ei toki ollut mitään vikaa, vaan selkärangassa. Tämä tapaus sai oman keskustelun hiirifoorumilla, mutta silmien pyörittelyyn se vain johti. Kasvattajat loivat nätin hiiren, joka sai sydänkohtauksen tai tukehtui eläinlääkärin käsiin...

        Omituista, kun väität, ettei muiden jyrsijäkasvattajien piirissä halveksuta hiirten kasvattajia? Esimerkiksi hamsteriyhdistyksen sivuilla on monet huolestuneita siitä, pitäisikö hamstereitakin karsia hiirten tapaan. Saman kaltaisia kysymyksiä on muiden yhdistysten foorumeilla.

        Ketjun aloittajalle: tiedän, että yrität pohtia muita vaihtoehtoja karsimiselle. Miksi muuten pohtisit asiaa täällä. Jos päädyt turhaan karsimaan hiiriä ja asia jää vaivaamaan mieltäsi, niin täällä voit purkaa tunteesi: http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?f=19&t=21032
        Kyseisessä keskustelussa on läjäpäin karsimisesta vollottavia ihmisiä. Itse karsisin päättäväisesti, jos poikuekoko ylittäisi 10-12, mutta tekisin senkin vain tilanteen mukaan - en Internetissä meuhkaavan kasvattajan mukaan.

        Odotan edelleen, että joku kertoo tietävänsä tapauksen, jossa hiiriemo olisi kuollut rasitukseen. Olen kysynyt samaa kysymystä useasti, eikä kukaan tunnu tietävän onko ylirasitukseen kuoleminen edes mahdollista.

        Olisi ihan hyvä saada kuulla, onko kukaan nähnyt Rapunzelin laboratoriota. Sellaiselta se nimittäin kuulostaa: satoja koekaniineja, joista tapetaan mielivaltaisesti valittuja yksilöitä. Niin kauan kyseessä on hyvinvointia, kun ei anneta sairaiden elää?


    • "Aloittaja kysyi hiirten poikasten keinoruokinnasta ei emon tukiruokinnasta."
      -Niin ja mä annoin ohjeita POIKASTEN tukiruokintaan (=lisäruoka emon maidon ohella). Missä ongelma?

      "Omituista, kun väität, ettei muiden jyrsijäkasvattajien piirissä halveksuta hiirten kasvattajia? Esimerkiksi hamsteriyhdistyksen sivuilla on monet huolestuneita siitä, pitäisikö hamstereitakin karsia hiirten tapaan. Saman kaltaisia kysymyksiä on muiden yhdistysten foorumeilla."
      -En väittänyt suinkaan. En tiedä kuin rottakeskusteluista omakohtaisesti. Sen sijaan sanoin, että ihmettely hamsu- ja gerbiilipiireissä on täysin ymmärrettävää, koska niillä on ymmärtääkseni niin pienet poikaset ettei muiden kuin sairaiden poikasten karsimiseen ole tarvetta. Tai, ainakin luottaisin ko. lajien pitkän linjan harrastajien & kasvattajien mielipiteeseen, kun ei mulla ole itsellänikään niistä ole niin tarkkaa tietoa :P

      "Miten olisi hyvän- ja pahanlaatuiset kasvaimet? Tai häntäknikki?"
      -Onko sulla tutkimusta onko kasvaimet kenties yleisempiä vai harvinaisempia kesyhiirillä hyvissä suomalaisissa linjoissa, kuin villihiirillä, tai jollain muulla linjalla jota pitäisit vertailukohtana? Vanhoille nisäkkäille tulee herkästi kasvaimia, ja kesyhiiri elää aika pitkään.

      Knikki on myös ikävä vaiva :/ Toivottavasti knikillisten sukulaisia ei käytetä jalostukseen, näin ainakin soisi olevan. Mut en mä nyt noita kovin ihmeellisiksi kutsuisi, ilman valikoivaa jalostusta niitä vaivaisi vaikkapa epilepsia, parturointi, aggressio... No, enpä itsekään kovin kummallista tautia keksinyt kun en ole niihin törmännyt edes netissä :D Vastakysymys: uskotko, että eläinkauppojen jalostamattomat linjat ovat terveempiä? Tai villihiiret?

    • Niin ja olisiko sulla suositella jotakin parempaa paikkaa mistä hiiritietoa voisi hakea, kuin hiirifoorumi, jos kerran jokainen hiirifoorumia lukeva on aivopesty?

    • CimiPimi

      Peruskoulussa, tai ainakin minulla, opetettiin suhtautumaan varovasti tietoon ja varsinkin Internetistä poimittuun sellaiseen. Esimerkiksi hiiret.fi -sivuilla on paljon hyvää tietoa eikä mielivaltaista, perstuntumalta pohdittuja ideoita. Hiirifoorumi.net -sivuilta ei löydy mitään varsinaista tietoa. Kaikki "tieto" perustuu hiirten massatuotantoon, ei lemmikkien hoitoon. Juuri siksi kehoitan jokaikistä hakemaan tietoa ja faktoja eläinlääkäriltä, ei hiirifoorumilta. En ymmärrä, miten päästään seonneet voivat kehoittaa jopa alaikäisiä tapattamaan lemmikkejään näkemättä niitä. Täyttä hulluutta.

      Parturointi... Juuri samalta kasvattajalta, jolta tuli knikkihäntäisiä hiiriä, ilmaantui myös parturoiva naaras. Sitten eläinkaupasta vielä aggressiivinen, riitaa haastava tappelija. Epilepsiaan en ole törmännyt, luojan kiitos. Ja näistä ongelmista on päästy vai ollaan pääsemässä eroon? Kummallista, että ulkomailla ollaan pystytty jalostamaan uroshiiriä, jotka eivät tappele keskenään, mutta Suomessa ollaan kiinnostuttu vain ulkonäöstä. Kuten olen sanonut, rautakaupasta tölkki kullanväristä metallihohtospraymaalia ja hiiri kiiltämään.

      Täältä vielä tietoa hiirivauvojen käsinruokinnasta:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Fancy_mouse

      En pysty todistamaan, että kesyhiirillä olisi enemmän sairauksia kuin pelto-, metsä- tai muilla hiirillä. Materiaalia on niukasti kaikista muista lajeista paitsi kesyhiirestä. Toisaalta hiirifoorumilta löytyy kuitenkin enimmäkseen tauteja ja ongelmia, joihin ei ole ratkaisuja tai apua tiedossa. Kaiken tämän pelleilyn tuloksena on vain uudet sairaudet ja nätimmät hiiret. Harvemmin sitä törmää, esimerkiksi vinolla selkärangalla hölkkäävään, viiksettömään peltohiireen.

      Hyvin anonyymisti ja älykkäästi vaihdettu nimimerkkiä nii-a.

      Palatakseni aiheeseen, väitän, että karsiminen on nimenomaan jokaisen ihmisen oma päätös. En ole itsekään täysin karsimista vastaan, sillä liian suuren poikueen kanssa kannattaisin karsimista. Hankalampaa on vain määritellä "liian suuri poikue". En omista satoja hiiriä ja siksi vaivaudun myös huolehtimaan hiiristäni. Väittäisin, että yhä harvempi epävirallinen kasvattaja karsii vähemmän tai ei karsi lainkaan poikasia, mutta ei kehtaa asiaa myöntää. Ei mikään ihme: tällaista ajattelua ei oteta helpolla vastaan, ainakaan massatuottajan näkökulmasta. Tällaisia henkilöitä tunnen itse vain muutaman. Väittäisin, että on tavallisempaa ajatella, että lemmikkien kasvattelu ei sisällä lemmikkivauvojen lahtaamista.

    • lol12345798

      itse teen nakeista keittoa, ei mäne hukkaan :) ei taida olla ukolla olla muuta tekemistä ku nalkuttaa hiiristä voe elämän kevät.. meehän vähän pihalle poeka!

      • CimiPimi

        Katooos vaemoha se siel'. Eehä myö mitää hierisd' jauho ku nakkeliloita halloo shoppaan ettiä. Emännö nakkeliloikeittoo ei vueita miköö!


    • asd112

      En ymmärrä mitä luulet saavas aikaiseksi tolla pätemisellä ja hiiristien haukkumisella, mutta saapa ainakin hyvät naurut taas iltaan. :D

    • "Esimerkiksi hiiret.fi -sivuilla on paljon hyvää tietoa eikä mielivaltaista, perstuntumalta pohdittuja ideoita"
      -Ja sivustoa ylläpitää -ne samat viralliset kasvattajat "Rapunzelin johdolla" jotka hiirifoorumillakin huseeraa. Sitäpaitsi kaikkia uusia tietoja (etenkin muista hiirilajeista) ei edes sivuille jakseta päivittää. Mut olen siis yhtä mieltä että se on paras sivu.

      "Juuri siksi kehoitan jokaikistä hakemaan tietoa ja faktoja eläinlääkäriltä, ei hiirifoorumilta."
      - Luotat siis ennemmin ihmiseen jonka kaikki hiirikokemus voi perustua johonkin sivun tiivistelmään 20 vuotta sitten, kuin vuosien lemmikkinä pitoon? Okei...

      "Kummallista, että ulkomailla ollaan pystytty jalostamaan uroshiiriä, jotka eivät tappele keskenään, mutta Suomessa ollaan kiinnostuttu vain ulkonäöstä."
      - Muistaakseni oli just tuo Rapunzel, joka pitää omia uroksiasn laumassa, mutta myy ne kuitenkin yksin kun ei voi taata mitään... Ymmärtääkseni useimmista maista on aika vaikeeta edes löytää hiirikasvattajaa, puhumattakaan jolta saa terveitä, kesyjä ja ei-sisäsiittoisia eläimiä :P

    • kakkamyrsky

      ku luin näitä viestejä niin ittelle heräs kysymys: Kuka täs nyt on oikeessa ja kuka väärässä :D

      • Tietämätön kakka.

        Noooooo, itsekään en ole mikään kokenut, mutta sen itsekin sanoisin että karsisin yli yhdeksän poikasen poikuetta :) ja sitten kokeneemmalla naaraalla jättäisin ne nakkien määrät kolmeentoista :D

        Ja ei, en ole kokenut, vaan olen ihan 14 vuotias lapsi jolla on ollut 2 poikuetta. Eikä syy ollut "Kun ne pennut on niin söpöjä!!"


    • Meuwi

      Tämä tulee todella myöhään. Cimi haluaisin kyllä tietäā enemmän sitten siitä emon tukiruokinnasta. Kiitos!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe