Perheessä on useampia kännyköitä, joista aina joku kaipaa latausta.
Latauslaite oli alituiseen kateissa, kunnes se jätettiin töpseliin vakituisesti.
Nyt joku avulias aatu huomautti, että niin ei saa tehdä, sähköä kuluu tarpeettomasti.
Vaikka en mistään mitään tiedä, kysyttiin minunkin mielipidettäni, eikä minulla sellaista ollut aivojenii sopukoissa.
Kysyn teiltä viisaammilta, miten asia mielestänne on? Kuluuko sähkö, vai latauslaite, vai onko kaikki luuloa vain?
Juu vai ei? Latauslaite.
8
78
Vastaukset
- sitroen.
Kumpikin pikkuhiljaa kuluu...
Mikä estää nykäisemästä sitä laturia irti töpselistä ja jättämästä sitä siihen töpselin viereen? Näin minä teen.
Jo senkin vuoksi on hyvä irrottaa tarpeettomat sähkölaitteen töpselistä, että laitteessa saattaa olla piilevä vika, joka aktivoituu kaikkien poissaollessa, panee jotakin oikosulkuun ja sytyttää tulipalon. Kun töpseli on irti, ei tulipaloa syty ainakaan sen laitteen takia. En tiedä, sanon suoraan, mutta olen kuullut että se vie sähköä ja että kuluuhan se laturikin kun on päällä tyhjänpanttina. Minä en pidä päällä tyhjiltään enkä myöskään pidä koneissa päällä varmuusvaloja yötä päivää.
- pihi pilc
Miksi vain laturinpistoke veisi sähkövirtaa. Modeemikin tai radio tarvittee samanlaisen, miehillä partakoneen laturi ja merkkivaloja päällä päivät pääksytysten.
Enemmän hukkasähköä kuluu esim jääkaapista, joka olisi pitänyt sulattaa, kuivata ajat sitten. Mutta tarpeeton kulutus on tietysti hyvä suitsia pois. Viisaammuudesta en sano mitään, mutta kun olen vähän tuon "sähkön sukua", niin jotain kirjoitan.
Kännykän virtalähteessä on muuntaja, joka muuttaa 220 voltin jännitteen n. 5 voltin jännitteeksi, joka sitten tasasuunnataan ja saadaan huippuarvoltaan n. 5x 1,41 voltin sykkivä tasajännite, 7,05 V.
Jos kännykän laturin teho on n. 5 W antaa se maksimissaan n. yhden (1) ampeerin latausvirran kännykkään.
Kun kännykkää ladataan, lämpenee laturi, lähinnä sen muuntaja, aina. Pahimmillaan on laturin muuntaja maksimissaan n.80 celsiusasteen lämpötilassa.
Tuollainen laturi kyllä lämpenee ilman kuormaakin hiukan,
mutta ei vaarallisesti.
Kuin Makriinan määräyksestä, kokeilin eilen laturin lämpötilaa, joka oli "merkittävä "lataustilanteessa.. Pelkkä laturi pistokkeessa ei lämmennyt yhtään n. sormituntumalta.- Se riippuu
Valaisin, jonka pistokkeessa on muuntaja esim. enegialampun takia kuluttaa sähköä vaikka valaisin ei ole päällä.
- yksittäinen
Minkä verran päälläoleva tietokone oheislaitteineen vie virtaa. Nykyään on kai saatavana sähkön kulutusta mittaavia laitteita.
Sellainen laitetaan pistorasiaan ja pistoke kiinni laitteeseen. Ainakin Lidlissä oli myynnissä sellainen mittauslaite. - Makriina ek
Ilahduttavan moni mietti pähkinää!
No helpoin tapa ratkaista tämä ongelma on kiskaista latauslaite irti pistokkeesta väliajoiksi. Kyllähän nyt pitää opetella säilyttämään laturi niin että se löytyy.
Minulla on muuten pieni pöytäimuri, joka on latauksessa yötä päivää, sillä se ei tarvittaessa muuten toimi.
(Muutenkin on kyllä turha kapistus!) Pitäisiköhän viedä kierrätykseen ja palata siivoamaan jäljet shifonetilla! - Ramoona*
Latauslaitteiden virrankulutus on varmasti marginaalista , vaikka niitä ladattavia laitteita onkin hirmumäärät. On kännykät, hammasharjat , kamerat, porakoneet, lasten lelut . Vain kännyköiden latauslaitteet ovat yleensä meillä kiinni pistorasiassa, koska niitä useimmin tarvitaan. Kävin juuri kokeilemassa : ei mitään lämpöä tunnu juoruamassa virrankulutuksesta. Rikkaimurin minäkin laitoin kierrätykseen, pyyhkäisen pöydän kätevämmin vaikka kissalla. Meillä on yksi keittiön sivutyötaso pyhitetty lataamoksi, siihen löysin kauniin puisen kaukalon säilytyspaikaksi, niin eivät irralliset johdot pistä koko ajan silmään. Olisihan se kätevää saada omat aivonsakin aika ajoin piuhan päähän latautumaan.
Minulla on Lumia-älypuhelin, jonka akun kestävyyttä on aiheesta moitittu. En oheistoimintoja kovin paljon sillä harrasta, mutta silti sitä piti olla lataamassa kaksikin kertaa päivässä. Sen akun vaihto on tosi monimutkaista, ei varmaan minulta edes onnistuisi, joten etsin akunsäästöohjeet. Näppäinäänet ja bluetooth pois, ohjelmointi virran säästötilaan ja näytön pimentäminen käytön jälkeen. Jopa taustan värillä on merkitystä ja hakera päivitys auttaa myös.
Yhtä piuhojen paimentamista tämä nykytoiminta, yhtä sekavaa vyyhtiä on, jos ei muista hävittää kaikkia käytöstä poistettujen laitteiden johtoja, ja mitä hiton pistokkaita ne ovatkin. Niin, ja adapteriakin voi tarvita, ja autoon tietysti eri latausvehkeet.
Täällä sataa silkkaa vettä, eilinen talvimaisema häviää silmissä. Latauduttiin juuri lenkillä loskassa tarpoen ja koiran mahanalusen ja jalkojen pesu oli ensimmäinen työ kotin tultua. Olen joskus koettanut kuivata sitä hiustenkuivaajalla, mutta se loukkaantui siitä, joten paksulla froteepyyhkeellä hieron. Siitä se ihan tykkää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä2111421Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa463964Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1133160Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1432479Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin992201Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh2001824Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3091087Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta18875Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143795- 56752