Meille tulee posti puolenpäivän jälkeen. Maanantaina 17.3.lähdin kotoani aamupäivällä ja tulin kotiin n. 14.30, jolloin heti hain postin. Siellä olikin valkoinen kirjekuori, se sisälsi työtarjouksen (=ent. työhönosoitus). Hakuaika päättymässä samana päivänä klo 15. Kirje päivätty ed. viikon torstaina 13.3. Tuli pikkanen kiire alkaa väsäämään hakemusta paikkaan, jota missään tapauksessa muuten en olisi hakenut. Muihin paikkoihin minulla on hakemuksia vireillä. Sainkin sitten väsättyä hakemuksen netin kautta ja lähetin sen tasan klo 15.00. Että tämmöinen tapaus.
Viimehetken työtarjous
23
693
Vastaukset
- Hmmmm?
Millä suunnalla maata? Millaiseen hommaan?
Kai otit yhteyttä te-toimistoon ja kerroit ettei näin lyhyt varoaika käy?- kurmuilut
Minulle kävi samanlailla oli vain päivä hakuaikaa, hain heti työpaikkaa ja tästä varoajan lyhyydestä hakemus liitteineen tein reklmaation TE-toimistoon. Pahoittelu tuli myöhemmin joltain erityis työvoimaneuvojalta. Jäi vain mieleen olisiko koepallo saisiko hakijan karenssiin, jos ei ole kotona ja posti ei heti tavoita.
- TE tietää
Karenssi pukkaa. Sääliksi käy.
- Näin meillä
Muistuu mieleen tapaus vuosien takaa. Olin eräänä perjantaina asioimassa naapuripaikkakunnalla ja illalla kotiin tullessa oli puhelinvastaajassa viesti työvoimatoimistosta: "Työt alkaa maanantaina, ota yhteys Sinikkaan..."
Viesti sisälsi siis tiedon töiden alkamisesta maanantaina ja pitäisi ottaa yhteyttä johonki "Sinikkaan", mutta ei mitään käsitystä MISSÄ ne työt alkaa, eikä että kehen ihmeen "Sinikkaan".....
Koska tiesin kyseisen virkailijan kieroutuneen mielenlaadun, arvasin tuon olevan karenssiansa. Pienellä paikkakunnalla asuvana tiesin nimeltä erään työpaikan esimiehen ja soitin hänelle kotiin. Tämä esimies ei tiennyt mitään mahdollisesta työllistämisestäni, mutta sovimme, että otan yhteyttä erääseen toimistoon heti maanantaina aamulla ja näin onnistun välttämään mahdollisen karenssin.
Missään tapauksessahan tuollainen puhelinvastaajaviesti ei voi olla hallintolain mukainen tapa "työhönosoitukseen", mutta koska virkailija voi siitä huolimatta mätkäistä karenssia 3kk, eikä siitä karenssista voi valittaa, oli tuo edellä kuvattu "salapoliisityö virka-ajan ulkopuolella" ainoa järkevä tapa välttää seuraamukset. - Hikituli
Eipä siinä mitään yhteyksiä mihinkään toimistoon kerinnyt ottaa. Äkkiä vaan kone esille ja hakemusta väsäämään. Kyseessä julkisen alan työ eteläisessä Suomessa. Tuli kirjaamosta vastaus, että hakemus vastaanotettu. Mutta kyllä ajallisesti tiukille meni. Eipä pukkaa karenssiakaan, koska ehdin ajoissa! Onneks tulin ajoissa kotiin, enkä vaikka poikennut vielä jonnekin. Olisi tullut kalliiksi. Saa kommentoida :)
- Hmmmm?
Tärkein asia:
Teitkö reklamaation? Jos et, miksi et?
Yrititkö esim. soittaa sen lähettäneelle virkailijalle, että miksi näin lyhyellä ajalla?
Jos et, miksi et? - Protecting yourself
Minulla on työhakemus aina valmiina eikä siihen tarvitse muuttaa kuin työnatajan tiedot ja muutama tietty asia yksilöivästi työpaikasta. Hakemus CV lähtee sähköpostilla 10 minuutin kuluttua siitä kun koneen avaan.
Lisäksi haen vähintään kerran viikossa työpaikkaa vaikka ei olisikaan todellisia mahdollisuuksia päästä työpaikkaan. Mutta näin voin tarvittaessa työkkärin tädille osoittaa, että haen työpaikkoja ihan tosimielellä. Noin siksi kun koskaan ei tiedä kuinka lait tulevat muuttumaan ja sen jälkeen työkkärissä voidaan esitetään työnhaustani todisteellisesti osoitusta. - Hikituli
Protecting yourself kirjoitti:
Minulla on työhakemus aina valmiina eikä siihen tarvitse muuttaa kuin työnatajan tiedot ja muutama tietty asia yksilöivästi työpaikasta. Hakemus CV lähtee sähköpostilla 10 minuutin kuluttua siitä kun koneen avaan.
Lisäksi haen vähintään kerran viikossa työpaikkaa vaikka ei olisikaan todellisia mahdollisuuksia päästä työpaikkaan. Mutta näin voin tarvittaessa työkkärin tädille osoittaa, että haen työpaikkoja ihan tosimielellä. Noin siksi kun koskaan ei tiedä kuinka lait tulevat muuttumaan ja sen jälkeen työkkärissä voidaan esitetään työnhaustani todisteellisesti osoitusta.On minulla muistitikulla cv valmiina ja hakemuksia olen lähetellyt aina, kun sopiva ja itseä kiinnostava mahdollinen työpaikka on tarjolla. Nyt tässä tapauksessa Ihmetyttää, täytyykö työttömän olla koko ajan kotona haukkana päivystämässä postiaan, josko te-toimisto on keksinyt patistaa asiakastaan hakemaan siltä istumalta karenssin uhalla ilman mitään harkinta-aikaa jotain heidän mielestään sopivaa työpaikkaa. Onko tästä mitään lakia olemassa?
Periaatteessa olen reklamaation kannalla, mutta en kuitenkaan halua te-toimiston silmissä miksikään silmätikuksi. Eri työpaikkoihin ei kaikkiin käy sama kloonattu hakemus.
- polj
Ei tarvitse olla, tee reklamaatio.
CV sun muut kannattaa tallentaa verkkoon, esimerkikisi Google Drive niin ei väliä missäpäin on menossa, aina ovat saatavilla. Paitsi maissa, missä verkosta palvelut estetty :) - Tanttana työkkärissä
Meidän toimistossa ohjeena, että vähintään viikko pitää aina antaa aikaa asiakkaalle reagoida kirjeisiin. Oli ne sitten kutsukirjeitä työkkäriin taikka työpaikkatarjouksia tai kurssijuttuja.
Nimittäin vieläkin on sellaisia asiakkaita joilla tulee posti kaupungin postitoimistoon Poste Restante- osoitteella. Heidän ei tarvi käydä hakemassa postiaan tämän takia joka päivä, vaan ohjeena on että kun kerran viikossa hakee postin, niin sen pitäisi riittää.
Tämä ohjehan tuli toimiston johtajalta meille vasta sitten, kun yksi kaveri oli saanut työpaikkaosoituksen, jossa olisi pitänyt muutamassa päivässa hankkiutua paikalle. EIhän se ollut edes käynyt hakemassa postiaan Poste Restantessa siinä välissä.
Asiakas valitti, karenssi peruttiin, osoituksen lähettänneelle virkailijalle sanottiin erikseen, ettei tämmöisä ansoja saa asiakkalle tehdä. Ja meille muille tuli ohjeeksi tuo viikon varoaika aina asiakkaalle. - 4+1
"Ja meille muille tuli ohjeeksi tuo viikon varoaika aina asiakkaalle."
Olette varmaankin ymmärtäneet väärin tuon viikon varojan suhteen. Siis viikko tulisi olla aikaa hakea työpaikkaa sen ajan kuluttua, kun kirje on saapunut kotiin. Teidän prosesseissa kirjeet viipyvät huomattavasti kauemmin tiloissanne kuin kijreen kirjauspäivä on "muka lähetetty". - 7+8
Posti ei kulje tai sitten jotain muuta on pielessä. Todistukseen kirjattu alkavan viikon maanantai ja sain kirjeen seuraavan viikon maanantaina. Postikuorenä kaytetty kaupungin valmiiksi maksettua kuorta jossa ei leimaa, joten mitään en voi todistaa. Lähettäjäpäässä on todennäköisesti viive, mutta mitäs teet. En voi uskoa että postilla menee kaupungin sisäisen postin kuljettamiseen tasan viikko.
- osallistava sosiaali
Näin kävi minulle.
Postiauto toi te-toimiston kutsun saapua työllistymissuunnitelman tekoon. Avasin kirjeen joka oli päivätty 3 päivää aiemmin ja tapaaminen olisi ollut samana aamuna klo 8.30 kun posti toi kirjeen puolilta päivin.
Soitin heti kirjeen lähettäjälle ja kerroin tilanteen.
Virkailija sanoi että esteestä olisi pitänyt ilmoittaa etukäteen ja hän oli katkaissut työttömyyspäivärahan maksun.
Hän väitti että te-toimiston lähettämät kirjeet menevät varmuudella jo seuraavana päivänä perille. Hän kehotti selvittämään asiaa itellalta. HMM tavallinen kirjeposti.
Soitin virkailijan esimiehelle mutta ei auttanut. Olisi vaan pitänyt ilmoittaa esteestä.
Otin yhteyttä aviin ja tein kantelun sähköpostilla. Viikon sisään tuli lausunto että päivärahaa voi maksaa siitä päivästä alkaen, mikä oli se katkaisupäivä.
Vajaan vuoden päästä sain kanteluun ratkaisun jonka johdosta käytänteitä muutettiin siten että vähintään viikkoa aikaisemmin on kutsukirje lähetettävä ja jos lähetetään lyhyemmällä varoajalla niin virkailijan täytyy puhelimella varmistaa tiedon perille tulo.
Jokin aika sitten tuli taas kutsu mennä huhtikuussa. Se on ok mutta kirjeessä ilmoitettiin että mikäli minulla on este saapua tilaisuuteen tarvitsen luotettavan selvityksen, lääkärintodistus yms!
Taisi jäädä minulle maine toimenpiteiden vastustamisesta kun työnhaun katkaisun uhalla on mentävä.
Ihan silkkaa nöyryyttämistä. - jasse2
En kyllä oikein jaksa uskoa edellä mainittuja "tositarinoita". Omalla kohdallani aina on ollut sellainen väh. viikon verran aikaa hakea sinne mihin on osoitettu. Pari työtarjousta on kyllä ollut sellaisia, että vain pari päivää enää aikaa hakea, mutta niissä virkailija on aina soittanut, ja varmistanut, että kerkeänkö hakea niihin. Eli aika uskomattomalta kuulostaa, että virkailija kirjeenä lähettää sellaisia osoituksia johon hakuaikaa on jäljellä enää pari-kolme päivää josta vielä postin osuus lähetysaikaan.
- osallistava sosiaali
Edellä kirjoitin ihan faktaa totta. Sain kirjeen siis kolmen päivän varoajalla ja kyse oli työllistämissuunnitelman laadinta ei työhön osoitus.
Eli kirje oli päivätty torstaille ja sain sen maanantaina yli kolme tuntia myöhemmin määrätystä ajasta!
- 1+19
Kakkos postissa ne kirjeet lähetetään työkkäristä ja myös kelasta ja ne tekee matkaa vähintään 2 päivää. Työkkärin virkailijan turha asiaa muuksi muuttaa, että tulee päivässä kun ei tule. Kakkosluokan posti kun tulee halvemmaksi. Itse sain työhönosoituksen joka oli kirjattu lähetetyksi tiistaina ja kirjeen sain torstaina. Paikka avoinna perjantaihin jonne ainoastaan postitse haku. Tuosta laitoin noottia sähköpostilla virkailijalleni, että pitää antaa aikaa enemmän kun 1 päivä reagoida ja varsinkin jos se pitää työnantajalle vielä postittaa. Meni läpi ja mitään kummempaa ei asiasta tullut.
- Hikituli
Taas tuli tänään torstaina 3.4. siltä samalta tyypiltä postissa työtarjous, johon päättyy huomenna hakuaika. Kirje päivätty työkkäristä 31.3. Tosin olin ihan itse omatoimisesti hakenut ko. paikkaa jo aiemmin ihan ajoissa.
- osallistava sosiaali
Hikituli kirjoitti:
Taas tuli tänään torstaina 3.4. siltä samalta tyypiltä postissa työtarjous, johon päättyy huomenna hakuaika. Kirje päivätty työkkäristä 31.3. Tosin olin ihan itse omatoimisesti hakenut ko. paikkaa jo aiemmin ihan ajoissa.
Minulle on lähetetty työtarjous TE-toimistosta 25.3.
Olen käynyt työhaastattelussa. Sain työnantajalta puhelimitse kutsun haastatteluun. Työsopimus on allekirjoitettu, TE-toimisto on tehnyt palkkatukipäätöksen, työvoimapoliittinen lausunto on tehty ja se on jopa kirjautunut kelankin rekisteriin.
Mutta hei, TE-toimistosta lähetetty kirje ei ole vieläkään tullut minulle.
Mikäli tuleva työnantaja ei olisi soittanut minulle olisi todennäköisesti karenssi jo tullut. - Itellan "systeemit"
osallistava sosiaali kirjoitti:
Minulle on lähetetty työtarjous TE-toimistosta 25.3.
Olen käynyt työhaastattelussa. Sain työnantajalta puhelimitse kutsun haastatteluun. Työsopimus on allekirjoitettu, TE-toimisto on tehnyt palkkatukipäätöksen, työvoimapoliittinen lausunto on tehty ja se on jopa kirjautunut kelankin rekisteriin.
Mutta hei, TE-toimistosta lähetetty kirje ei ole vieläkään tullut minulle.
Mikäli tuleva työnantaja ei olisi soittanut minulle olisi todennäköisesti karenssi jo tullut.Juurikin näin... Te-toimisto taitaa käyttää sitä Itella Green -palvelua, eli ne tuuppaa sähköisen kirjeen Itellalle, joka sitten tulostaa sen jossain lähellä vastaanottajaa olevassa toimipisteessä, josta se sitten jaetaan vastaanottajalle. Valitettavasti vaan tuo Itella Green -systeemi ei oikein toimi niinku pitäis, toisinaan kirjettä ei tule ikinä, toisinaan reippaasti myöhässä, itselleni on tullut tuolla tyylillä laitettu te-toimiston kurssihaastattelukutsu kirjeessä olevaa päiväystä aikaisemmin ja kuitenkin haastattelu oli kirjeen saapumispäivän aamuna -> posti puolestaan tuli vasta iltapäivällä.....
- Tää on
Ihan Perseestä.
- 7897
Mikseivät käytä samanlaista järjestelmää, kun kaupungin tekstiviesti-ilmoitus hammaslääkärin ajasta vuorokautta ennen. Tai tulisi sähköpostiin ilmoitus / muistutus. Se vaan on niin hyvä karenssin vetopaikka, ettei sitä haluta korjata.
- jeppe2
Juu kirjeitä ei aina tule ajoissa jos ollenkaan varsinkin jos on kyseessä arvolähetys ja jos se katoaa jonnekkin siis "katoaa" eli toisin sanoen joku vetelee välistä ja sitähän Suomen Itella ei myönnä, että joku muka varastaisi....Eihän sellaista Posteissa tapahdu vaan lähetyksiä katoilee jostain kumman syystä ja kun niitä katoilee niin Poliisikaan ei pysty puuttumaan moiseen katoiluun.
Katoaminen on sellanen kaunisteltu ja virallinen sana jota saa ilmeisesti joka paikassa käyttää, että laittakaa vain katoamaan asioita joka työmaalla tietenkin jäämäämättä siitä kiinni kun sitten vain sanoo kun kysytään, että "Tiedätkö asiasta mitään niin voi vain todeta, että se on kadonnut ilmeisesti jonnekkin" ETTÄ NÄIN.
Jos Itellasta voisi todistaa, että siellä varasteltaisiin lähetyksiä niin se toisi todella negatiivista julkisuutta Suomen Posteihin ja siksihän ei varkauksia Posteissa tapahdu vaan esim. arvolähetyksiä ym. "KATOILEEN" JONNEKKIN ilman, että koskaan löytyy.
VITUN PASKA ITELLA.
On sitä sitten mukava postitella arvolähetyksiä ja mielenkiinnolla odotella, että tuleeko vai meneekö perille.
Pitäisi varmaan olla joka arvolähetyksessä Poliisin leima, että menisi perillä kun lähettää vakuutetun paketin tai kirjeen. - soittakaa
Työkkäri katkaisi päivärahat, koska asiakas myöhästyi pari päivää tapaamisesta. Posti kirjoitti todistuksen, että kirje on saattanut myöhästyä ja karenssi peruuntui.
Kun selvyyttä ei ole, asia ratkaistaan asiakkaan eduksi. Tämä on ihan yleinen käytäntö, että postista pyydetään todistus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi564536Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal874237- 703698
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963627Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1152655- 352468
- 372362
- 242349
- 382339
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232214