Kortisoli arvoni oli 661. Tsh 0.39. Lääkitykseni thyroxin nyt 3 ja puoli tablettia 25mikrog. Nostanko vielä sinne 4 tablettiin vai onko nyt hyvä? Entä kortisoli onko hyvä arvo?
kortisoli
15
692
Vastaukset
- Ei nostotarvetta?
http://huslab.fi/ohjekirja/2129.html
Kortisoli ja kilpirauhashormonit eivät ole suorassa yhteydessä toisiinsa. Minulla kortisoli on ollut koholla, mutta kilpirauhashormonit alakanttiin tai normaalit.
TSH:si on oikeastaan liian alhainen suosituksiin (1-2) nähden, joten annosnostolle ei olisi tarvetta.
Kortisolia nostavat stressi, fyysinen rasitus, ylipaino, raskaus, tupakointi, alkoholismi. - kilpikilpi
Mikä sun diagnoosi on? Kymmeniä vuosia olen autoimmuuni tyreodiittia ja se aiheuttamaa vajaatoimintaa sairastanut, mutta kortisolia ei ole mitattu. Annostus Thyroxin 3x0,1mg on suuri, en suosittele nostoa neljään. Mitä oireita sulla on tai onko? TSH-arvosi on jo alle optimin, mutta jos podet vajiksen oireita, ota kokonainen 25mikroa puolikkaan lisäksi. (Tee nostokokeilu aluksi ottamalla kokonainen joka toinen päivä.)
Jos millään Thyroxinin.annostuksella et pääse oireettomaan hoitotasapainoon, pyydä Liothyronin-resepti. Se on synteettistä T3-hormonia. Yhdistelmälääkitys auttaa monia. Lioa lisätessä Thyroxinia vähennetään ja siirto tehdään pikkuhiljaa. Lio on neljä kertaa vahvempaa kuin Thyroxin. Se vaatii Fimean erikoisluvan. Lääkäru kirjoittaa hakemuksen. Lääkärin ei tarvitse olla erikoislääkäri,.mutta yleislääkäreilöä on vain vähän kokemusta Liothyroninista.- minulla sama
Miltä sun verikokeet näytti, kun sait lääkityksen?
- kilpikilpi
minulla sama kirjoitti:
Miltä sun verikokeet näytti, kun sait lääkityksen?
Ei harmaata aavistusta; olin lapsi ja sairaus huomattiin struuman kehittymisestä. Ei epäilyä vajisdiagnoosista. Lääkitys aloitettiin heti.
- kilpikilpi
Tarkoitin mahdolliseksi lisäykseksi kokonainen 25ug tabletti puolikkaan sijasta, ainakin aluksi, JOS ja vain jos kärsit edelleen kilpparin vajaatoiminnan oireista. TSH 0,39 on jopa alle optimin 1(-2). Mikä sun T4-v on? Kilpparia ei pidä hoitaa pelkän TSH:n mukaan!!!! Lääkitystason oikeellisuutta tarkastaeltaessa oireiden arviointi on A ja O. Monilla ei saada riittävää hoitotasoa ilman, että TSH painuu alas, jopa alle viitteiden tai mittaamattomiin. Silloin T4-v:n on kuitenkin oltava viitteissä ja jos näin on, ei annostusta tarvitse vähentää. Toiset tarvitsevat lisäksi Liotjyroninia.
Et vastannut kysymykseen, mikä sun diagnoosi oli, onko autoimmuunityrediittia tai sentraalista vajista, lisämunuaisen uupumisepäily vai mikä? - kilpikilpi
kilpikilpi kirjoitti:
Tarkoitin mahdolliseksi lisäykseksi kokonainen 25ug tabletti puolikkaan sijasta, ainakin aluksi, JOS ja vain jos kärsit edelleen kilpparin vajaatoiminnan oireista. TSH 0,39 on jopa alle optimin 1(-2). Mikä sun T4-v on? Kilpparia ei pidä hoitaa pelkän TSH:n mukaan!!!! Lääkitystason oikeellisuutta tarkastaeltaessa oireiden arviointi on A ja O. Monilla ei saada riittävää hoitotasoa ilman, että TSH painuu alas, jopa alle viitteiden tai mittaamattomiin. Silloin T4-v:n on kuitenkin oltava viitteissä ja jos näin on, ei annostusta tarvitse vähentää. Toiset tarvitsevat lisäksi Liotjyroninia.
Et vastannut kysymykseen, mikä sun diagnoosi oli, onko autoimmuunityrediittia tai sentraalista vajista, lisämunuaisen uupumisepäily vai mikä?Sori, nyt mä sekoilin ja kahteen kertaan. Noloa. Luin alunperin aloittajan annostuksen väärin; sehän on 75ug eikä outo 0,3125. 75ug on aika pieni annostus ja jos on vajiksen oireita, sen voi mielestäni nostaa aluksi puolikkaalla pikku tablettia ja kolmen viikon kuluttua 0,1mg:aan, jos T4-v alle 18-19. Onko lääkityksesi vasta hiljattain aloitettu? Aloitus laskee omaa tuotantoa ja lääkitys on nostettava riittävän korkealle.
- kilpikilpi
kilpikilpi kirjoitti:
Sori, nyt mä sekoilin ja kahteen kertaan. Noloa. Luin alunperin aloittajan annostuksen väärin; sehän on 75ug eikä outo 0,3125. 75ug on aika pieni annostus ja jos on vajiksen oireita, sen voi mielestäni nostaa aluksi puolikkaalla pikku tablettia ja kolmen viikon kuluttua 0,1mg:aan, jos T4-v alle 18-19. Onko lääkityksesi vasta hiljattain aloitettu? Aloitus laskee omaa tuotantoa ja lääkitys on nostettava riittävän korkealle.
Vielä nolompaa. Ei pitäs tehdä yhtaikaa muuta kuin yhtä asiaa kerrallaan. Taitaa verensokeri olla alhaalla. Lisäksi kirjoitan tätä pienellä kännykällä ja kuva-ala on liian pieni. - Aloittajan annostus siis on 75 12,5ug eli 87,5ug ja edellä kuvatuin ehdoin vois sitä nostaa 0,1mg:aan eli neljään 25mikrog tablettiin ja tarvittaessa myöhemmin enemmänkin.
Kolmas kerta toden sanoo -toivottavasti sanoi. :) - ap.
kilpikilpi kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen, mikä sun diagnoosi oli, onko autoimmuunityrediittia tai sentraalista vajista, lisämunuaisen uupumisepäily vai mikä?Et vastannut kysymykseen, mikä sun diagnoosi oli, onko autoimmuunityrediittia tai sentraalista vajista, lisämunuaisen uupumisepäily vai mikä? Itse olen epäillyt lisämunuaisten uupumusta ja siksi pyysin kortisoli kokeen. Eivät mittaa kuulemma T4-v. Ennen se oli 15.
- 488844
Jos kortisoli on koholla se voi liittyä Cushingin tautiin eli kortisolin liikatuotanto oireyhtymään. Etkö saanut laboratoriosta kortisolin viitearvoja?
- ap.
Viitearvo on 150 - 650 nmol/l . Ja minulla 661.
- fake doctor
Kortisolia tarvitaan riittävästi, jotta kilpirauhashormonit pääsevät solutasolle. AP:n arvo ei vielä liian korkea sen tiedon perusteella mitä olen aiheesta löytänyt, mutta ei liene hyvä että enään tuosta nousisi. Muistathan, että myös kahvi nostaa kortisolia. Myös kortisolin vuorokausivaihtelu voi olla joillain yksilöillä häiriintynyt.
Mainitsemiesi lab. arvojen perusteella ei voida tehdä johtopäätöstä onko tyroksiini annoksesi (joka on pienehkö) riittävä.Menkää lääkäriin. Ihan sekoilua koko homma...Koko kortisolihorinakin ihan kummaa sekoilua!
Se on loppu nyt omalta osaltani. Hyvät hyssykät, menkää lääkäriin! Tai vaikka terveydenhoitajalle. Sisätautien erikoislääkäri opiskelee 12v ennenkuin saa paperinsa. Täällä kuka tahansa googlettaja lätkii diagnooseja kuin vierasta sikaa. Huh. Se oli tämä vierailu.
t sisätautien erik. lääkäri sairaalasta, real doctor (el)- ten square
boxi kirjoitti:
Menkää lääkäriin. Ihan sekoilua koko homma...Koko kortisolihorinakin ihan kummaa sekoilua!
Se on loppu nyt omalta osaltani. Hyvät hyssykät, menkää lääkäriin! Tai vaikka terveydenhoitajalle. Sisätautien erikoislääkäri opiskelee 12v ennenkuin saa paperinsa. Täällä kuka tahansa googlettaja lätkii diagnooseja kuin vierasta sikaa. Huh. Se oli tämä vierailu.
t sisätautien erik. lääkäri sairaalasta, real doctor (el)Lääkäri eli ei, mutta selväpäinen ei ainakaan.
- huh mitä pässejä
ten square kirjoitti:
Lääkäri eli ei, mutta selväpäinen ei ainakaan.
Kyllähän nimimerkki "boxi" puhui poikkeuksetta asiaa ja tiesi selvästi mistä puhui ja sopi juurikin sen takia tänne palstalle kuin hanska jalkaan. Tällä palstalla ihmiset kirjoittavat Googleen mitä kirjoittavat ja oksentavat tänne copy/pastella löytämänsa vastaukset ymmärtämättä pätkääkään lukemaansa.
- boxi on valelääkäri
boxilla on jo aikoinaan diabetespalstalla paljastettu valelääkäriksi. Silloinkin huseerasi sekä kilpirauhas- että diabetespalstalla. Paljastamisen jälkeen on ollut poissa mutta nyt taas ilmestynyt. Saahan tänne kaikki kirjoittaa, mutta hyvä tietää että boxi ei ole lääkäri, vaikka sellaisena esiintyykin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809