Hei,
olen 20-vuotias opiskelija, mutta pystyn työskentelemään kokopäiväisesti ja jopa tekemään kahtakymmentä työtä samaan aikaan. Pohdintana koskee, että miten minulla olisi mahdollisuus saada tai onko edes 90 000 euron lainaa omakotitalon ja samalla siis ensiasuntoni ostoon?
Eli lähinnä haeskelen niitä eri teorioita,miten voin saada kyseisen summan Lainaa? Paljonko pitäisi kuukausipalkan olla? Ja mahdollisimman pienillä omilla säästöillä eli mitkä ovat ne minimi omat säästöt mitkä täytyisi olla, kun nykyäänhän on kaikkia pankkien tarjoamia omia takauksiakin yms..? Toki on myös mahdollista, että saisin takaajan, niin entä silloin omien säästöjen osuus? Kertokaa kaikki mahdolliset spekulaatiot, että miten onnistun, kiitos jo etukäteen :)
Asuntolaina?
48
2534
Vastaukset
- pulassa3
*kahta työtä samaan aikaan, korjaus edelliseen :)
- Näin sen saat helpos
Lainaa kyllä saa kun nimenomaan selvität vain tuon minkä jo mainitsitkin :
"Paljonko pitäisi kuukausipalkan olla?"
Sitten menet pariksi kuukaudeksi töihin saamaan sen suuruista palkkaa, maksa vaikka itse se palkka ensin pomolle joka sen sitten antaa takaisin "palkkana". Nyt sinulla on asunnon rahat.
Sitten menet toiseen pankkiin ja teet ensin täsmälleen saman palkansaanti pohjustuksen, ja otat tämän lainan johonkin veneeseen tai autoon vaikka, ja tällä sitten maksat sitä talon pankkilainaa.
Tätä kaavaa käyttäen voit ottaa aina uutta lainaa jos entisiä et meinaa saada maksettua, onhan se totta ettet saa ikinä lainoja maksettua, mutta etpä ikuisesti elä muutenkaan eikä lainat periydy.
Minä ostin jo lukion viimeisellä omakotitalon lainalla, se on jo aikaa sitten maksettu tällä kaavalla.
Ensiksi onnittelut siitä, että jaksat suunnitella talouttasi pitkällä tähtäimellä, täällä kun 20-vuotiailla tuppaa olemaan ihan muun tyyppisiä kysymyksiä. :-D
Ikäsi puolesta suosittelen sinulle ASP-tiliä, jolle voit säästää sievoisen pesämunan ja saada siitä vielä pienen palkkion ja korkohyödyn. Tällä hetkellä pankit vaativat minimissään 10% omaa rahaa asuntokaupoissa. Tarvitset siis vähintään 9000 euron säästöt, mieluummin tietysti enemmän.
Talon vakuusarvo on 70%, eli kiinnityspapereita vastaan saat 63000 euron lainan. 10% tulee omista säästöistäsi ja loput 20% valtiontakauksella ensiasunnon ostajalle. Takaus on maksullinen, joten jos voit saada henkilötakaajia puuttuvalle 20%:lle, pääset halvemmalla.
Velkaa sinulle jäisi n. 80 000 euroa, josta 20 vuoden laina-ajalla lyhennyserä asettuu 400-500 €/kk tietämille, riipuen lainaehdoistasi. Nyrkkisääntönä asumiseen saisi mennä max kolmannes tuloista. Tiedätkö tarkemmin talosi kuukausikuluja? Esim. 200 €/kk kuluihin ja 450 €/kk lainanhoitoon tarkoittaisi minimissään 1950€/kk palkkatasoa.
Kaikkiin mainittuihin summiin voit itse vaikuttaa. Kauppahintaa voi neuvotella alemmas, säästöjä voi tehdä enemmän ja siten pienentää lainamäärää ja pankin marginaalia, jolloin lainanhoito olisi kevyempää. Talon kuluihin voit vaikuttaa veden- ja energiankäyttötavoillasi. Onnea hankkeeseen.- Viisas mummo
Oletko ASP sästäjä. Jos säästät ASP mallin mukaan saat varmasti paljon helpommalla lainaa. Lisäksi olisi hyvä että sinulla on ollut jo jonkin aikaa niitä töitä, että voit kertoa palkkasi (eikä vain teoreettinen voisin tehdä kahta työtä). Asut ilmeiseti jossakin muualla kuin pääkaupunkiseudulla jos 90 000 riittää omakotitalon ostoon. Silloin vuokratkin ovat varmaan aika edullisia. Parempi ottaa iisisti pari vuotta ja säästää mahdollisimman paljon sille ASP tilille.
90000 eur lainaa 20 vuodeksi tarkoittaa n 460-500 eur/kk. Tähän päälle lämmitys ym kustannukset ehkä 150-200 eur. Pankki laskee lisäksi että tarvitset ainakin 500 eur elämiseen. Plus auto kustannukset jos sellainen on.
Eli pitäisi olla ainakin 1200 eur nettotulot kuukaudessa, voi olla pankki vaatii enemmän. Lainaa irtoais tietysti helpommin jos sulla on joku jakamassa taloa ja kustannuksia. - Pulassa3
Hei,
ja kiitos kaikille vastanneille :)
Tutustuinkin ASP lainaan, mutta ainakin Nordean sivuilla sanottiin, että siinä pitää säästää vähintään 2 vuotta, joka ei ehkä minulla ole mahdollista tilanteessani. Eli itselläni on tilanne, että erään syyn takia minun pitäisi ostaa talo vuoden sisällä. Joten sinänsä aikarajoitus.
Mielestäni luin joskus Nordean tällaisesta ostettavasta omaTakauksesta, jolloin lainaa saisi jopa 95%:a. Onko tämä nyt jotenkin joku poikkeus tapaus, vai voisiko tuollaisen 95 prosentinkin lainan jopa saada?
Ja itselläni ei ole autoa enkä aio hankkia sellaista, joten kuluja ei autosta tule. Ja töistä en osannut antaa tarkkaa arviota, kun tällä hetkellä teen määräaikaisia töitä, mutta yritän saada vakinaisen viran, ja kahden työn tekemisellä tarkoitin sitä, että voin tehdä kahta työtä jos tiedän että yhden työn palkka ei riitä lainan saamiselle riittäväksi tuloiksi ja siksi kysyin minimi kuukausituloja...
Ja voin tietysti omasta puolestani ottaa lainan jopa 25-30 vuodeksi, jos se siten helpommin irtoaisi? :)- näin meillä...
""Ja itselläni ei ole autoa enkä aio hankkia sellaista"
Itse muutin perheen kanssa omakotitaloon viime kesänä. Ja teoriassa ei tarvittaisi autoja kun busseja kulkee 7 linjaa vierestä mutta ok-talon hoitamiseen ja normaalin ylläpitoon et kyllä ilman autoa pärjää. Jos vanhempi talo niin ehkä vielä peräkärrykin.
Talon maksamiseen ja ylläpitoon arvioisin että yksin asuvana bruttopalkkasi pitäisi olla noin 3200-3500 euroa/kk. Kaksin se voi olla pienempi jo toinen osapuoli hyvin omatoiminen talon ylläpidossa ja kunnossapidossa...-. - Bussilla pääsee
näin meillä... kirjoitti:
""Ja itselläni ei ole autoa enkä aio hankkia sellaista"
Itse muutin perheen kanssa omakotitaloon viime kesänä. Ja teoriassa ei tarvittaisi autoja kun busseja kulkee 7 linjaa vierestä mutta ok-talon hoitamiseen ja normaalin ylläpitoon et kyllä ilman autoa pärjää. Jos vanhempi talo niin ehkä vielä peräkärrykin.
Talon maksamiseen ja ylläpitoon arvioisin että yksin asuvana bruttopalkkasi pitäisi olla noin 3200-3500 euroa/kk. Kaksin se voi olla pienempi jo toinen osapuoli hyvin omatoiminen talon ylläpidossa ja kunnossapidossa...-.Olemme asuneet Vantaalla omakotitalossa jo 20 vuotta ilman autoa . vierestä menee muutama bussilinja. En ymmärrä miksi juuri omakotilainen tarvitsis autoa ylläpitämiseen. Saahan noita kuljetuksia palveluina jos tarvitaan.
Ei talon ylläpitoon tarvita juurikaan enemmän rahaa kuin vastikkeen maksamiseen. Tietty jos on suuri korjaus tarpeen, esim katon uusiminen, tulee kerralla iso lasku, mutta niinhän on myös asuntoyhtiössä. - GamerGirl91
Bussilla pääsee kirjoitti:
Olemme asuneet Vantaalla omakotitalossa jo 20 vuotta ilman autoa . vierestä menee muutama bussilinja. En ymmärrä miksi juuri omakotilainen tarvitsis autoa ylläpitämiseen. Saahan noita kuljetuksia palveluina jos tarvitaan.
Ei talon ylläpitoon tarvita juurikaan enemmän rahaa kuin vastikkeen maksamiseen. Tietty jos on suuri korjaus tarpeen, esim katon uusiminen, tulee kerralla iso lasku, mutta niinhän on myös asuntoyhtiössä.Mie en kaupunkialueelta OKT: ta ostais. Tahdon pystyä ulkoilemaan omalla tontillani nakuna, ilman että yksikään lähin naapuri näkisi.
Tarvitsen siis auton myös.
- pulassa3
Tai ehkä se oli TäysTakaus nimeltään.. :) oon jo itsekin ihan sekaisin näistä lainamahdollisuuksista, mutta eiköhän ne tässä pikkuhiljaa valkene... :D
- Voi tsiisus...
Ethän sä nyt hyvä ihminen noilla spekseillä tule lainaa saamaa, järki hoi?
- Nuukuus kunniaan
Opettele elämään nuukasti ja jatka sitä myös lainaa maksaessasi. Kirjaa ylös nykyiset menosi ja tulosi.
Syö kaikki ostamasi ruoka ja vaatteet tarvitessasi kirppikseltä.
Et tarvitse autoa omakotitalon ylläpitoon. Tulee halvemmaksi vuokrata vaikka pakettiauto sitä tarvitessasi. Tai pyydä apua kavereilta, maksat teitenkin bensat.
Onko sinulla mahdollista opetella jo tässä vaiheessa vaikka perunoiden kasvatusta? Näin pystyy pienemmilläkin tuloilla maksamaan lainaa.- KylläLähtee
"Syö kaikki ostamasi ruoka ja vaatteet tarvitessasi kirppikseltä."
Syödä vaatteetkin kirppikseltä?
- Taasnäitä
Taitaa olla joku talo myynnissä jonka ehdottomasti haluaisit, vanhempien asunto ehkä?
Talot on vaan tavaraa ja niitä tulee ja menee. Minä suosittelisin, että suoritat opiskelut ensin vauhdilla loppuun, sen jälkeen säästät pari vuotta ja sitten alat katsella asuntoja. Työn tekeminen opiskelujen ohella ei ole mikään huono ajatus sinänsä koska parhaimmassa tapauksessa petaat sillä itsellesi työpaikan valmistumisen jälkeen. Pidä kuitenkin huoli siitä, ettei opiskelu jää sivutoimiseksi koska kouluissa opetetaan asioita joista on ihan oikeasti hyötyä työelämässä. Suomi on lisäksi tittelien maa, vain harva täällä menestyy ilman tutkintotodistusta. - Pulassa3
Heippa taas,
Kiitos kommenteistanne :)
Joku väitti, että ilman autoa ei omakotitalon kanssa pärjää, mutta itse olen täysin toista mieltä. Eli ei siihen asumiseen kyllä mitenkään autoa tarvitse, nykyään kaiken saa tarvittaessa vaikka kotiin kuljetuksella tai juurikin ystävien autoilla. Ja olen puolet elämästäni asunut omakotitaloissa perheeni kanssa, ja ei olla silloinkaan autoa itse asumiseen tarvittu. Ja itse olen pienestä asti rempannut pintaremonttia yms joten kyllä ne minultakin yksinään hoituu enkä toista osapuolta siihen tarvitse. Oli nyt kyseessä maalas, tapetointi, pihan laitto, aitojen rakentamiset yms. Ja olen kyllä vaatimaton asuinkunnon suhteen, joten pienet viat eivät minua haittaakaan, vaikka en kyllä tietoisesti mitään hometaloa, kattovikaista tai öljylämmitystaloa hankkia.
Itse kuulin aikoinaan, että lainan hoitokulut saisivat olla noin 30 prosenttia omasta palkasta. Eli jos lainaa lyhentäisi 450 euroa kuukaudessa, niin palkan olisi hyvä olla 1500 euroa/kk. Ja eiköhän tuossa pankinkin mukaan jää minulle ihan riittävästi rahaa yksin elämiseen eli 1050 euroa/kk. Totta kai ymmärrän ennakkoluulot, kun olen näin nuori vielä, mutta sellaista se on ja varmasti kaikille pankeille ikäni ei tuota ongelmia, kun muuten asiani ovat hyvin. Eli itselläni ei ole maksuhäiriömerkintöjä ja tienaisin vakaasti vakityöpaikasta rahaa :)
Ja ei itselläni ole tässä vaiheessa mahdollista kerrostalossa kasvattaa perunoita, mutta enköhän minä saa rahaa muutenkin hieman säästöön. Ja olisiko jollain ollut kokemusta niistä TäysTakaus tai omaTakaus yms jutuista, missä ei omia säästöjä tarvitse niin paljoa?- näin meillä...
""Joku väitti, että ilman autoa ei omakotitalon kanssa pärjää, mutta itse olen täysin toista mieltä. Eli ei siihen asumiseen kyllä mitenkään autoa tarvitse,""
No se joka väitti olin minä. Tänään rautakaupasta ruohon leikkuri, Huomenna siihen kanisteri bensaa. Sitten tulee pihakalusto. Ehkä kaasu grillikin. Multaa ja lannotteita ja hieman ravinnetta 25 kg säkeissä. Seuraavalla viikolla muutamia lankkuja terassin korjaamiselle ja pari 11 kg. pönttöä öljyä sen yllä pitoon. Kolan hakeminen ja muut puutarhavälineet. Pihajätteet. Jotka meilläkin teki viime vuonna 40 jätesäkillistä kierrätyskeskukseen. Puuklapit takkaan. Kyllä meillä autot tiuhaan tahtiin autot rautakaupan ja kodin välissä viime vuonna. Pari 25 kg hiekoitus säkkiäkin piti hakea kun taannoiset pakkaset tulivat. Itsekin yllätyin miten paljon ok-talossa tekemistä vaikka 2000-luvulla rakennettu. Nytkin olen menossa vaimoni seuraksi leikaamaan ylipitkiksi kasvannet oksat puskista ja puista. 2-3 jätesäkkiä siinäkin täyttyykin.
Toinen asia. Ok-talossa ei ole vastiketta ja kuullostaa hyvältä. No yksikin pakollinen korjaus tai huoltotoimenpide maksaa helposti 5-10,000 euroa ja se raha on oltava heti käytettävissä. Olemme itsekin jo vuoden asumisella sen saanneet kokea... - autoton omakotitalos
näin meillä... kirjoitti:
""Joku väitti, että ilman autoa ei omakotitalon kanssa pärjää, mutta itse olen täysin toista mieltä. Eli ei siihen asumiseen kyllä mitenkään autoa tarvitse,""
No se joka väitti olin minä. Tänään rautakaupasta ruohon leikkuri, Huomenna siihen kanisteri bensaa. Sitten tulee pihakalusto. Ehkä kaasu grillikin. Multaa ja lannotteita ja hieman ravinnetta 25 kg säkeissä. Seuraavalla viikolla muutamia lankkuja terassin korjaamiselle ja pari 11 kg. pönttöä öljyä sen yllä pitoon. Kolan hakeminen ja muut puutarhavälineet. Pihajätteet. Jotka meilläkin teki viime vuonna 40 jätesäkillistä kierrätyskeskukseen. Puuklapit takkaan. Kyllä meillä autot tiuhaan tahtiin autot rautakaupan ja kodin välissä viime vuonna. Pari 25 kg hiekoitus säkkiäkin piti hakea kun taannoiset pakkaset tulivat. Itsekin yllätyin miten paljon ok-talossa tekemistä vaikka 2000-luvulla rakennettu. Nytkin olen menossa vaimoni seuraksi leikaamaan ylipitkiksi kasvannet oksat puskista ja puista. 2-3 jätesäkkiä siinäkin täyttyykin.
Toinen asia. Ok-talossa ei ole vastiketta ja kuullostaa hyvältä. No yksikin pakollinen korjaus tai huoltotoimenpide maksaa helposti 5-10,000 euroa ja se raha on oltava heti käytettävissä. Olemme itsekin jo vuoden asumisella sen saanneet kokea...Autoton pärjää palveluita ostamalla ja ottamalla rennommin. Meilläpä työnnettävä ruohonleikkuri, saa liikuntaa samalla. Risut ja oksat haketetaan, ei tarvii kuljettaa minnekään. haketin matkusti aikoinaan taksilla kotiin. Lehdet ja muu biojäte kompostoidaan omassa kompostissa, ei taritse hankkia paljon multasäkkejä. Jos joskus haetaan kalkkia ja multasäkkejä taksi kuljettaa.
Multaa ja klapeja ym saa myös suursäkeissä pihalle toimitettuna. Pihalla on puugrilli, ei kannata ostaa kaasuhärveleitä jotka vaatii alituisesti uusia kaasupulloja. Ainoa ongelma on todella lankut jos niitä tarvitaan, vaikeaa tunkea bussiin, kuljetus maksaa maltaita kun ne tulee HI-ap autolla. Mutta löytyy aina joku yrittäjä joka haluaa tienata pikkasen ja kuskaa pakulla.
Enpä usko että 20 vuotias myöskään haluaa kotoilla niin kauheasti kuin näin meillä pariskuna, kaiken ei tarvii olla niin tip-top. Pääasia että talo on ehjä ja lämmin, - KKHS
Pankin antamat takaukset ovat pelkkää rahanmenoa. Valtiontakaus, jolla saa vakuudet 85% asti on vielä ihan järkevä juttu. Säästämistä vaan kehiin. Säästämisessä ei ole ideana ainoastaan pienentää lainasummaa ja kattaa vakuudetonta osaa, vaan myös näyttää pankille kykynsä hoitaa taloutta. Se laskee marginaaliakin sen vuoksi kahdella tapaa
Finanssivalvonnan vaatimuksesta pankit ovat kiristäneet luotonantoaan. 100% lainoja ei enää myönnetä ollenkaan ja uusille asuntolainanhakijoille säästövaatimus on 10 %. Tuo haaveilemasi 95% laina voisi toteutua pankin tutulle laina-asiakkaalle, jolla on takanaan moitteeton velkahistoria useammalta vuodelta ja hyvät, vakaat työnäkymät. Nordean OmaTakaus ja muitten pankkien vastaavat järjestelyt ovat aina maksullisia ja yleensä valtiontakausta kalliimpia. Omien säästöjen jääminen muutamaan tuhatlappuseen ei ehkä vakuuta pankin tiskillä, kun ikääkään sinulla ei vielä paljoa ole.
10 % säästöt tarkoittavat 9000 euroa eli vuoden mittaan 750 €/kk, jos sinulla on siis vuosi aikaa säästämiseen. En pidä tuota mitenkään mahdottomana, mutta jos tiukkaa tekee, voiko joku sukulaisesi lainata/lahjoittaa sinulle puuttuvan osuuden? Sinulla on kokemusta omakotitalossa asumisesta, joten ymmärrät, että kalliita yllätyksiä voi tulla matkalla vastaan. Miten pitkään opintosi jatkuvat, millaiset työllistymisnäkymät sinulla on ja millaisen palkkatason tulet saavuttamaan? Oletko valmis vuoden päästä?
Avaa se ASP-tili joka tapauksessa. Tilanteet muuttuvat ja säästämiseen voi yllättäen jäädä enemmänkin aikaa. Osoittamalla pankille, että vuodessa keräsit riittävän käsirahan, saat jo halvemman lainamarginaalin. Saman lyhennystahdin ylläpitäminen toisi sitten pelivaraa isompiin remontteihin, joita vanhoissa taloissa väistämättä tulee vastaan.- Pulassa3
Kiitos Velkavelho kattavista ehdotuksista :)
Tosissaan täytyykin alkaa laittamaan kaikki menot ylös ja heti kun saan toisen työpaikan niin voisi sen palkan sitten suoraan laittaa eri tilille, joten jos sitä avaisi uuden tilin säästöjä varten. Ja jos kaksi työtä on niin varmasti 750 euroa kuukaudessa saisi säästöön tai muuten täytyy nykyinen vuokra-asunto vaihtaa halvempaan :)
Ja ehkä hätätapauksessa saan sukulaisiltakin lainaan puuttuvan osuuden, mutta alkuun yritän selvitä itse. Ja heti kun vain on se 5 prosenttia säästössä niin voinhan mennä jo keskustelemaan pankkiin laina-asioista ja sitten tarvittaessa säästää lisää. Todellakin uuden talonkin saatan tietenkin voida tinkiä edullisemmaksi, että tuo 90 000 euroa on se maksimihinta, mutta talojen joita olen katsellut niin hinnat pyörivät siinä 85000-88000 ja luultavasti niissäkin sitä tinkimisvaraa on, sen näkee sitten kun ajankohtaiseksi tulee tarjousten tekeminen.
Mutta kiitos kaikille vastanneille, nyt vain pitää toivoa että työllisyysnäkymät ova hyvät ja saan säästöön mahdollisimman paljon, jotta oman talon ostaminenkin onnistuu mahdollisimman pian :)
Ja opiskeluissani valmistun nyt juuri ammattiin, jossa varmasti töitä riittää ja tulen tulevaisuudessa kouluttautumaan tietenkin lisää, mutta koska talo on nyt tärkeämpi niin tällä hetkellä keskityn vain töihin :)- 8+1
Et ole vielä kertonut miksi sun pitää saada se talo just nyt. Jos talojen hinnat siellä pyörivät siinä 85000 euro se ei ole hintapiikkialuetta ja nykyisen taloustilanteen vallitessa hinnat ovat todennäköisemmin laskemassa.Muuta nyt halvempaan vuokra-asuntoon ja työskentele niin paljon kuin jaksat ja laita kaikki minkä pystyt säästöön. ASP on kuitenkin edullisin tapa nuorelle hankkia asunto. Jossakin ASP esitteessä oli muistaakseni että voi säästää jälkikäteen vuoden jos ostaa kämpän vain vuoden säästämisen jälkeen. tämä varmaan sen vuoksi että saisi sen palkkion.
- 20+14
8+1 kirjoitti:
Et ole vielä kertonut miksi sun pitää saada se talo just nyt. Jos talojen hinnat siellä pyörivät siinä 85000 euro se ei ole hintapiikkialuetta ja nykyisen taloustilanteen vallitessa hinnat ovat todennäköisemmin laskemassa.Muuta nyt halvempaan vuokra-asuntoon ja työskentele niin paljon kuin jaksat ja laita kaikki minkä pystyt säästöön. ASP on kuitenkin edullisin tapa nuorelle hankkia asunto. Jossakin ASP esitteessä oli muistaakseni että voi säästää jälkikäteen vuoden jos ostaa kämpän vain vuoden säästämisen jälkeen. tämä varmaan sen vuoksi että saisi sen palkkion.
- Halvempaan asuntoon
Jos sinulla on mahdollisuus vaihtaa halvempaan vuokra-asuntoon, niin mikset tekisi sitä nyt. Senkin rahan voisit säästää hyvää tavoitettasi varten.
- Pulassa3
Heippa taas,
Nyt löysin (juu tiedän, että ei liiemmin pitäisi vielä etsiä..) mutta löysin silti aivan ihanan ja juuri minulle sopivan talon ja hintaa olisi enää alle 50 000 euroa kyseiselle talolle. :) toki en tiedä kauan talo on edes myynnissä, että ehdinkö sen ostamaan ennen muita.
Ajattelin vain vielä kysyä, että suhtautuukohan pankit yhtään myönteisemmin näin "pieneen" asuntolainaan, että jos sitä uskaltaisi jo käydä kyselemässä lainaa?
Säästöjähän ei itselläni ole, mutta tähän taloon 5 prosentin käsirahan saisin kuukaudessa hyvinkin kasaan, niin saattaisikohan sitten jo lainaa irrota, kokemuksia? Ja myös takaajankin tarvittaessa saan. :)Viidenkympin lainaan maksuvarasi luultavasti riittää hyvinkin, mutta viidenkympin talo tuppaa olemaan 100 000 € projekti. Pelkät talon kiinnitysten haut ja lainan nostokulut syövät tuon käsirahasi. Malta mielesi, taloja tulee kyllä myyntiin. Eikä sitä tiedä, miten paikkakunnallasi kauppa käy, on taloja, jotka ovat seisseet myynnissä kaksikin vuotta. Juuri sen ajan, jonka tarvitset ASP:n säästöihin. Kohteen esitteen kanssa on kyllä helpompi asioida pankissa, kun virkailijakin saa käsityksen, millaista taloa olet etsimässä.
- Omassa talossa
velkavelho kirjoitti:
Viidenkympin lainaan maksuvarasi luultavasti riittää hyvinkin, mutta viidenkympin talo tuppaa olemaan 100 000 € projekti. Pelkät talon kiinnitysten haut ja lainan nostokulut syövät tuon käsirahasi. Malta mielesi, taloja tulee kyllä myyntiin. Eikä sitä tiedä, miten paikkakunnallasi kauppa käy, on taloja, jotka ovat seisseet myynnissä kaksikin vuotta. Juuri sen ajan, jonka tarvitset ASP:n säästöihin. Kohteen esitteen kanssa on kyllä helpompi asioida pankissa, kun virkailijakin saa käsityksen, millaista taloa olet etsimässä.
Äläpä pelottele kaikilla kuluilla ja panttikirjoilla ym. sillä ne pystyy hoitamaan itse ja maksavat vain muutamia kymppejä. Lisäksi panttikirjat ei maksa, jos edellinen omistaja antaa ne kaupan mukana vakuudeksi lainoihin. Lainan nostokulutkaan ei ole kummoisia nykyään pankissa.
- Pulassa3
Hei,
Juu no minulle ei ole väliä sillä paljon loppupeleissä menettäisin, kun kuitenkin kyseessä olisi loppuelämäni unelmatalo, se vain että saan pankista lainan, niin olen valmis vaikka maksamaan lainaa 30 vuotta eli n. 200€/kk. Koska talo minun on pakko ostaa, muuten menetän minulle tärkeimmän.
Kai maltan mieleni vielä pari kuukautta ja kerään edes säästöjä muutaman tonnin, ja jos sitten vielä tämä taloihanuus on myynnissä niin kysyn pankista lainaa, ja jos ei niin sitten toivon että joku yhtä hyvä tulee vuoden sisällä, ja se on sitten minulle tarkoitettu.
Eli ei muuta kuin lisää töitä! :)- Oma tupa oma lupa
Kannattaa mennä nyt vaikka heti pankkiin juttelemaan, ei sillä menetä mitään. Kysy vanhemmilasi ja muilta sukulaisilat voivatko he lainata sen 5000 tonnia jotta voisit saada lainaa lopulle. Mutta tarkista talo kunnolla, kysy onko kuntotarkistettu. Näin talvella vielä tuntuu nenässä jos on jotain omituisia hajuja esim kosteusvahingosta johtuvia. Tarkista sisäkatot näkyykä vuotokohtia. Kokeile onko lattioissa paljon narinaa (voi johtua kostumisesta). Jos sisällä on kylppäri tai sauna tarkista onko työselostuksia, mahdollisesti kuvia toteuttamistavasta. ja tietty katon kunto on erittäin tärkeä ja ettei talo on vajonnut,.
Onnea taloprojektiin - tyttö 21v
Menepä juttelemaan pankkiin, ne osaa neuvoa ja kertoa kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Eri pankin antaa helpommin lainaa ja välillä riippuu myös henkilöstä. Lainaa ei tartte heti hankkia voit vaan jutella. Poikaystävä sai 100 000 lainan ilman mitään omaisuutta. Takaajana äiti (asunto) ja valtio. Kävi kahdessa pankissa, toisesta olisi saanut 90 000. Tietty lainan saantiin vaikutti mm vakituinen ja keskipalkkainen työpaikka.
Sanoitkohan että sulla oli määräaikainen suhde? Se on varmaan suurin syy miksi et saisi, mutta määräaikainenkin voi saada jos on ollut vähintää vuoden (?) töissä ja työtilanne on hyvä.
Mutta mene ihmeessä sinne pankkiin juttelemaan, auttaa hirveesti ymmärtämään kaikkea tätä :D
Toivottavasti en puhunut mitään höpöjä, mutta näin mulle on kerrottu. :)
- ole hyvä
Kahtakymmentä työtä jopa.... siis pystyt vai teet?
Lainan antajaa kiinnostaa säännölliset tulot. Ja noista muista määreitsä voit käydä tekemässä laskelmia vaikka pankkien sivujen kautta. - Omassaa talossa
En malttanut lukea ihan koko ketjua, mutta näin vanhempana (56v.) ok-talon omistajana voinen kertoa seuraavia asioita ihan kokemuksen varjolla.
Ensinnäkin oma asunto on ihan hyvä juttu ja mitä nuorempana aloittaa, niin aina varmemmin asunto on joskus omakin, mutta malttia sen verran, että ehtii tekemään laskelmia ja selvittämään rahoitusta ym. asiaan liittyvää.
Suosittelen sinulle, kuten toisetkin ovat suositelleet ASP-tiliä, jolle säästät pari vuotta intensiivisesti, samalla saat tuntumaa jo lainan maksuun, kun laitat rahaa säästöön tilille. ASP-tilillä vakuutat pankin lainanmaksun kyvyistäsi, lisäksi saat muitakin etuja.
Jos sinulla on tiedossa juuri nyt ja tässä sopiva ok-talo, joka pitää saada, voit tietysti yrittää tehdä vaikkapa luonnoskauppakirjan tuosta (jos kiinteistö on sukulaisilla, onnistunee helposti) ja teette lopullisen kaupan, kun saat rahoituksen kuntoon. Itse olen ostanut aikoinaan luonnoskauppakirjalla tämän talon, jossa nyt asun. Eli luonnoskauppakirjan tekoa venytettiin mahdollisimman pitkälle ja sen jälkeen saatoin alkaa puuhaamaan rahoitusta ym. kauppaan liittyvää, lopullinen kauppa tehtiin, kun olin saannut rahoituksen kuntoon.
On myös muistettava, että taloja ja asuntoja tulee ja menee, maksaja pääsee aina mukaan, uusia tilaisuuksia tulee. ASP-tiliä kartuttaessa voit katsella kaikessa rauhassa sopivaa kohdetta. Kannattaa myös miettiä kokonaan uuden talon rakentamista sitten aikanaan. - Jukka_
Voi kun tuon asp:n ois itsekkin nuorena jo hankkinut kun ekaan työpaikkaan pääsi..
Mutta kun sun aikataulu on aika kireä niin ota ihmeessä ja varaa aika pankkiin tai pankkeihin ja käy keskustelemassa. Antavat varmasti parhaimmat neuvot ja tiedot sinun tilanteellesi kun kerrot sinne mitä tarvis ja miksi ja millä aikataululla kuin että kysyt täällä väkisinkin joutuen jättämään asioita kertomatta. Kaikki tiedot kun ei ole kaikkien luettavaksi..
Se että täällä varmasti on asiantuntevaakin neuvoa tarjolla kuten tuo velkavelho (ainakin omasta mielestä) mutta on myös sitä mutu-pohjalla kirjotettua ja sen oikean tiedon siivilöiminen voi olla välillä hivenen vaikeaa. Oma poikani oli nipin napin 20, kun osti oman asunnon. Hän ei halunnut maksaa joka kuukausi suurinpiirtein samaa summaa toiselle asumalla vuokralla. Hänellä on vakituinen työpaikka ja me takasimme hänen lainassaan sen oman säästöosuuden. Toki hänellä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, mutta on se vuokrakin maksettava aina. Vakituinen työpaikka on oltava ja lainalyhennys lasketaan pankissa palkan mukaan sopivaksi. Pienempi lainaerä toki lisää maksuaikaa vuosissa ja näin ollen korkoakin maksaa silloin enemmän. Ihan kunnioitettavaa sinun ikäiseltä ajatella tulevaisuutta tuolla tavalla. Tiukkaa budjettia ja pitkäjänteisyyttä se vaatii, mutta uskon, että kannattaa.
- pulassa3
Hei,
Olipa kiva lukea useamman ihmisen kannustavia kommentteja unelmaani, kiitos Teille.
Tilanteeni on tällä hetkellä aika toivoton tämän laina-asian suhteen puolin ja toisin, mutta yritän edelleen ja toivon että pankissa ymmärtävät tilannettani.
Tällä hetkellä olen määräaikaisissa töissä, mutta yritän saada vakituista tähän rinnalle, jotta tulot nousisivat ja voisin viedä pankkiinkin kunnon palkkalaskelman. Ja tietenkin, että saisin säästöjä lainaa varten. Alkuun ajattelin, että saisin sukulaisiltani takauksen, jotta omien säästöjen ei tarvitsisi olla niin suuria. Mutta sukulaiseni tyrmäsivät koko ideani, ja tällä hetkellä tekevät kaikkensa jotta en onnistu tavoiteessani, joten heiltä on turha apua odottaa.
Eli nyt vain pari kuukautta kunnon palkoilla töitä, ja sitten toivon että saan kasaan sen 5-10 prosenttia taloni hinnasta. Toivotaan, että se riittää. Eli pankkiin olen menossa viimeistään kesäkuussa kysymään asiaa, ja toivon että kyseinen tal säästyy.- 9+6
Yksi asia mikä pankkia kiinnostaa on työllistyminen tulevaisuudessa. onko jompi kumpi tai molemmat nykyiset työsi siltä alalta mihin opiskelet? Jos ovat, se kertoo että pärjäät alalla.
- säästämistä
Hyvä ajatus, mutta omakotitalossa on muitakin kuluja kuin laina. Sähköt, kiinteistöverot, jätehuolto, vesimaksut, lämmitys jne ja niistä tulee huomattavia kuluja lainanhoitokulujen lisäksi. En usko, että pankki antaa lainaa kovin helpolla jos hakijana on opiskelija. Jos vain pystyt, niin rahaa säästöön esim. vuoden ajan, niin pankki näkee miten pienellä pärjäät. Se asp olisi kyllä fiksu juttu. Oma tyttäreni on reilu 20v ja on jo muutaman vuoden säästänyt asp-tilille opintojen ohella kun käy töissä samaan aikaan.
- mietteliäs123
Mielestäni kunnioitettavaa, että haluat ottaa taloudellista vastuuta omasta elämästäsi jo noinkin nuorena ja oletkin jo miettinyt paljon asiaa, mutta minun mielestäni olet tekemässä pientä taloudellista itsemurhaa. Miksi pitäisi saada hirveä määrä lainaa lähes ilman minkäänlaisia säästöjä, ei vakituista/ilmeisesti pidempää määräaikaista työtä ja vielä opiskelija? Kuulostaa aika riskialttiilta yhtälöltä.
Jos sinulla on sauma saada lähitulevaisuudessa vakkariduuni tai pidempi määräaikainen sopimus niin mitäpä jos säästelisit siihen asti ja sitten vasta ostaisit asunnon? Taikka valmistumisesi jälkeen? Joojoo, maksaisit itselle, mutta pitkässä juoksussa se nyt on käytännössä ihan sama oletko maksanut asuntosi omaksi 20 vuoden vai 22 vuoden päästä tästä hetkestä. Saisit varmaan ihan mukavan pesämunan jo kasaan näin? Lisäksi oletko sitä ajatellut, että vaikka pystyisit tekemään opintojesi ohella sataa eri työtä niin jaksaisitko sitä? Mitäs sitten kun uuvut opiskelusi ja työnteon alle ja et jaksakaan enää opiskella tai käydä töissä? Kuulostaa erittäin kunnianhimoiselta tavoitteelta, mutta se on erittäin raskasta - puhun kokemuksesta. Laskuja tulee postiluukusta senkin jälkeen ja velkojat vaativat omiaan. Nuorena sitä kuvittelee itsestään ja jaksamisestaan liikoja ja alle kolmekymppisenä sitten ollaankin jo ihan finaalissa.
Anteeksi, jos kuulostan negatiiviselta, mutta tälläisiä asioita minä mietin ennen kuin menee tieten tahtoen velkaantumaan - siihen junaan ehtii kyllä! Onnea kuitenkin projektiisi, kävi siinä miten hyvänsä!- Siivoojatyttö
Täällä yksi burn outin lähellä oleva opiskelija, joka siivoilee osa-aikaisena.
Ma-Pe 1,5h ja sen lisäksi ti ja pe vielä ylimääräiset 1,2h
Lauantaina täysi työpäivä 7,5h
Ei ole paljoa omaa aikaa... Onneksi noita lauantaivuoroja voi perua ja ne on vapaaehtoisia.
- Jospahan
Pankit kyllä antavat lainaa, jos vakuudet ovat kunnossa!!!!
Ei 200-300 euroa riittää lainahoitokuluilhin kuukaudessa! Siis korkoon ja lainan lyhennyksiin! Nykyisin korot ovat alhaiset! Siksi kannattaa ennalta varautua
siihen, että korot nousevat tulevina vuosina! Vaikka saisit laina 80000 euroa 20 vuodeksi. Keskimääräinen vuosilyhennys olisi 4500 euroa! Lyhennys 375 euroa
kuukaudessa, sen lisäksi korot! Jos saat lainaan aluksi lyhennyksistä vapaavuosia?
Se helpottaa ekavuosina paljon! Silloin selviät 200 - 300 kuukaudessa!!
Ota huomioon, että korkovähennys vähenee verotuksessa tulevina vuosina! Siksi todelliset korkokulut kasvavat! Lyhennys ja korko yht. 550-600 euroa nykykoroilla???
Riippumatta siintä, missä se unelmasi talo sijaitsee! Kannattaa tutkia tarkkaa ensin talo, sillä monikin "UNELMATALO" on osoittautunut hometaloksi!! Jos talo on ollut
pitkään myynnissä?? Herättää se epäilyä?? Onko hinta kohdallaan??
Etenkin jos talo ollut tyhjillään ja lämmittämättä syksyn - talven?? Siilloin on jo kosteus alkanut vaikuttaa rakenteisiin!!Mi nkä vuoksi saat varautua remontteihin!!
Omakotitalossa on omat kustannukset, jotka nousevat jatkuvasti! Siis lämmitys kulut, kiinteistövero, sähköäkin kuluu enemmän kuin kerrostalossa vaikka puulla lämmittäisi! Eikä maalämpölaitteiden hankkiminen ole ILMAISTA. - elämä koettelee
syksyllä ostettiin puolison kanssa ensi asunto. valtio antoi takauksen muistaakseni 30% laina summasta ja ite piti hommata lopulle 70% takaaja. säästöjä ei tarvinut. sillon minulla oli vakituinen työsopimus. 2kk talon oston jälkeen minut irtisanottiin. nyt talvi kituutettu työttömänä, kesää ootellessa että pääsee maarakennus töihin
nykyään ei vakkari paikkoja olekkaan, sitä jos oottaa niin voipi oottaa koko ikänsä. ottaa vaan sen riskin ja ostaa oman talon HETI kun mahollista. Vieläkin ihmettelen, että mikä on niin tärkeä syys, että sinulla on noin kiire tämän asuntoasian kanssa? Onko se syy edes kannattava?
Omakotitalo on muutakin kuin laina, se on aikamoinen vastuu korjauksineen ja ylläpitoineen.- Tyhmä 20-vuotias
Mikä on ASP?
Asuntosäästöpalkkio- eli ASP-järjestelmä: http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Asuminen/Omistusasuminen/ASPsaastaminen
"ASP eli asuntosäästö- ja tukijärjestelmä on tarkoitettu 18–30-vuotiaille ensimmäisen omistusasunnon hankkijoille. Asunnon hankkija tekee pankin kanssa sopimuksen, jossa hän sitoutuu säästämään vähintään 10 prosenttia asunnon hinnasta ja pankki antamaan lainaa, kun säästötavoite on saavutettu. ASP-korkotukilainan ehdot ovat edulliset, ja valtio maksaa osan koroista."
- Kattu
Kannattaa kuitenkin miettiä vielä, haluatko oikeasti 20-vuotiaana vielä ostaa omaa taloa? Toki sen voi myydä, mutta on siinä kuitenkin suuri vastuu. Ikäisesti toverisi lähtevät ympäri maailmaa matkustelemaan ja opiskelemaan, oletko varma että et tule katumaan "jämähtämistäsi"?
- onnea sinulle
Mene pankkiin keskustelemaan asiasta. Tavoitteesi on järkevä varmasti pankinjohtajankin mielestä. Monet 20-kymppiset ajattelevat vain typeriä bilettämisiä ja keskiolutta.
- umpikiero suomi
Vai että asumiseen ei saisi mennä kuin kolmannes tuloista, ei toteudu meikäläisellä, niin pieniä vuokria ei ole olemassakaan että menisi vain kolmannes näistä pienistä tuloistani, asunnon ostosta ei kannata haaveillakaan enää tässä elämässä.
Kuitenkin tuloni ovat sen verran "suuria" ettei mitään asumistukiakaan tipu.
On tämä juma1auta kiero systeemi p3rkele!! - Mies Pohjammaalta
Ostin ensiasuntoni 23 vuotiaana asp lainalla. Tein duunarintöitä 31 vuotiaaksi ja olin velaton. Omakotitalo ja ei todellakaan mistään ylihinnoitellusta suurkaupungista. Nyt olen 54v ja minulla on sijoitusasuntoja 5 kerrostalokämppää ja 2 omakotitaloa joista itse en ole maksanut sentinlatiakaan vaan vuokralaiseni ovat kustantaneet koko prosessin. Lyhennykset korot verot remontit jne jne....
Nykyisin ei minun tarvitse raataa pienellä palkalla jollekkin pilipaliyrittäjälle tekemällä työtä josta en pidä ja saisin palkkaa jota työnantajani ei minulle tahdo maksaa vaan syön sen mitä sijoitukset tuottaa ja en kuluta rahaa huonoihin kauppoihin.
Ajattelin muuttaa pois suomesta lämpimänpään ilmastonalaan kun toimeentulo ei ole ongelma ja läsnäoloni suomessa ei ole tarpeen verottajalle. Tulot on kuitenkin senverran pienet että joudun ehkä tyytymään matalammankustannustason maihin joita löytyy helposti.
Tahdon kiittää kaikkia vuokralaisiani jotka ystävällisillä omilla valinnoillaan ovat kaiken tämän minulle sälyttäneet kestettäväkseni. Onneksi on vielä ihmisiä jotka eivät tahdo asua omassa. - 2g3h3
Hienoa kun on tuomittu koko loppuelämäksi asumaan vuokralla. Ei ole kukaan joka takaisi lainaa. Omia säästöjä täytyy olla ainakin 45% kun ei ole takaajia. Tosi reilukerho.
Jotkut syntyvät kultalusikka suussa ja saavat pankista lainan. Vääryys!
Voi kurjuuden kurjuus.- luottamusmennyt
Ei ole mikään ihme ettei kukaan uskalla taata kenenkään lainoja, 90-luvun lamassa meni monelta kaikki takausten takia. Se joka ottaa taatakseen, ottaa maksaakseen ja kenelläpä taviksella olisi sellaisia rahoja että pystyisi oikeasti maksamaan kenenkään takauksia.
Ja kas kummaa, nyt on taas lama ja monelta varmaan menee kaikki alta nytkin. Ei tällainen yhteiskunta kertakaikkiaan toimi ainakaan tavallisen kansalaisen eli enemmistön eduksi, miten tällaista menoa voidaan sietää vuosikymmenestä toiseen?!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke322142- 1121804
- 771571
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?671197- 1601192
- 611036
- 481023
- 64994
Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂62917Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t28890