Lintuteleen suodin?

Tavizoomi

Pari kiperää kysymystä. Eli tulevana keväänä ja kesänä olisi tarkoitus lähteä ensimmäistä kertaa järvelle kuvailemaan vesilintuja ym, mitä vastaan tulee. Objektiivina on ef 100-400mm L. Kannattaako tuohon hommata joku Polarisaatiosuodin, joka poistaa heijastukset vedestä?(vai pimeneekö liikaa). Muutkin vinkit järvellä kuvaamiseen ovat tervetulleita. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Kiitokset vastauksista! ps.uusia valovoimaisempia telejä en aio juuri nyt ostaa:)

11

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järvelle

      poistaa heijastukset vedestä?
      —joo poistaa heijastuksia, huonontaa aina piirtoaja dynamiikkaa.

      (vai pimeneekö liikaa)
      —riippuu täysin kennon kohinasta (ja dynamiikasta) herkkyyttä nostettaessa

      Muutkin vinkit
      – valon suunta
      – kameran korkeus
      – jalusta
      – ilman kuvanvatkainta
      – sorsapilli tms houkutin

      • eipolaa

        Muutkin vinkit
        – valon suunta
        – kameran korkeus
        – jalusta
        – ilman kuvanvatkainta
        – sorsapilli tms houkutin

        Mitä tarkoittaa vinkit valon suunta ja kameran korkeus?

        Miksi helvetissä pitäis kuvata ilman vakaajaa??? Täh??

        Älä laita polarisaatiosuodinta, pimenee vaan liikaa.


      • Canonisti minäkin
        eipolaa kirjoitti:

        Muutkin vinkit
        – valon suunta
        – kameran korkeus
        – jalusta
        – ilman kuvanvatkainta
        – sorsapilli tms houkutin

        Mitä tarkoittaa vinkit valon suunta ja kameran korkeus?

        Miksi helvetissä pitäis kuvata ilman vakaajaa??? Täh??

        Älä laita polarisaatiosuodinta, pimenee vaan liikaa.

        "Miksi helvetissä pitäis kuvata ilman vakaajaa??? Täh??"

        Tavallista vakaajaa voi käyttää van paikallaan olevaan kohteeseen kuten liikkumaton rakennus tai vuori. Lintukuvaus tehdään normaalisti jalustalta, jolla eliminoidaan tärinä.

        Lintukuvauksessa käsivaralta voidaan käyttää joissakin tilanteissa vakaajaa, joka voidaan kytkeä pois akseli kerrallaan. Tämä voi tulla kysymykseen esimerkiksi kuvattttaessa lentokuvia ilta- tai aamuhämärässä.

        Joka tapauksessa valovoima ja tarkennusnopeus ovat tärkeämpiä valintakriteereitä kuin vakaaja. Parempi ostaa vanhempi f/2.8 käytettynä kuin uusi vakaajallinen f/4.0, jos ne tarkentavat yhtä nopeasti. Yleensä tuo f/2.8 on rungon laskennan kannalta parempi, mutta sen moottori taas voi olla uutta hitaampi.


      • dynamiikka-miikka

        ", huonontaa aina piirtoaja dynamiikkaa."

        miten se dynamiikka siinä heikkenee?


      • järvelle
        eipolaa kirjoitti:

        Muutkin vinkit
        – valon suunta
        – kameran korkeus
        – jalusta
        – ilman kuvanvatkainta
        – sorsapilli tms houkutin

        Mitä tarkoittaa vinkit valon suunta ja kameran korkeus?

        Miksi helvetissä pitäis kuvata ilman vakaajaa??? Täh??

        Älä laita polarisaatiosuodinta, pimenee vaan liikaa.

        Mitä tarkoittaa vinkit valon suunta
        — muoto kuvassa riippuu paljolti valon suunnasta. Etäisyys (tele) ”latistaa” muotoa

        … ja kameran korkeus?
        —minulla se on ensisijassa taustan valintaa (horisontin korkeus)
        kokeile, jos et huomaa eroa niin unohda

        Miksi helvetissä pitäis kuvata ilman vakaajaa??? Täh??
        —helvetissä kuvaamisesta minulla ei ole kokemusta.
        Jos et täristä kameraa niin vakaaja täristää kuvaa.
        Jos lintu ei ole täysin liikkumaton niin vakaaja täristää kuvaa.
        Vakaaja toimii oikein vain silloin kun kohde on täysin liikkumaton ja täristät kameraa sopivasti. Silloinkin vakaajasta on hyötyä vain muutamilla valotusajoilla.

        Täh??
        Kenenkään ei pitäis kuvata ilman vakaajaa jos ei halua. Muiden mielipiteistä ei kannata välittää.
        Käytä vakaajaa aina oman mielesi mukaan, se on ihan kivaa :)


      • järvelle
        dynamiikka-miikka kirjoitti:

        ", huonontaa aina piirtoaja dynamiikkaa."

        miten se dynamiikka siinä heikkenee?

        – riippuu suodattimen optisesta laadusta
        ja
        – kaksi lasipintaa lisää. Jokainen lasipinta heijastaa valoa ja huonontaa kuvan kontrastia (dynamiikkaa)
        ja
        – jos herkkyyttä nostetaan kompensoimaan menetettyä valoisuutta niin dynamiikka heikkenee merkittävästi.

        Nämä on vain minun ”luulojani”. Älä usko vaan kokeile itse. Tällaisia asioita on ihan turha kysellä kun asian voi helposti itse kokeilla.


      • dynamiikka-miikka
        järvelle kirjoitti:

        – riippuu suodattimen optisesta laadusta
        ja
        – kaksi lasipintaa lisää. Jokainen lasipinta heijastaa valoa ja huonontaa kuvan kontrastia (dynamiikkaa)
        ja
        – jos herkkyyttä nostetaan kompensoimaan menetettyä valoisuutta niin dynamiikka heikkenee merkittävästi.

        Nämä on vain minun ”luulojani”. Älä usko vaan kokeile itse. Tällaisia asioita on ihan turha kysellä kun asian voi helposti itse kokeilla.

        "– kaksi lasipintaa lisää. Jokainen lasipinta heijastaa valoa ja huonontaa kuvan kontrastia (dynamiikkaa)"

        Kontrastia kyllä, dynamiikkaa ei.


        "– jos herkkyyttä nostetaan kompensoimaan menetettyä valoisuutta niin dynamiikka heikkenee merkittävästi."

        Totta, mutta mitä tekemistä sillä on suodattimen kanssa?


        "Älä usko vaan kokeile itse. Tällaisia asioita on ihan turha kysellä kun asian voi helposti itse kokeilla. "

        Taidat olla melkoinen niksipetteri :-)


      • järvelle
        dynamiikka-miikka kirjoitti:

        "– kaksi lasipintaa lisää. Jokainen lasipinta heijastaa valoa ja huonontaa kuvan kontrastia (dynamiikkaa)"

        Kontrastia kyllä, dynamiikkaa ei.


        "– jos herkkyyttä nostetaan kompensoimaan menetettyä valoisuutta niin dynamiikka heikkenee merkittävästi."

        Totta, mutta mitä tekemistä sillä on suodattimen kanssa?


        "Älä usko vaan kokeile itse. Tällaisia asioita on ihan turha kysellä kun asian voi helposti itse kokeilla. "

        Taidat olla melkoinen niksipetteri :-)

        "– jos herkkyyttä nostetaan kompensoimaan menetettyä valoisuutta niin dynamiikka heikkenee merkittävästi."
        Totta, mutta mitä tekemistä sillä on suodattimen kanssa?

        No yritänpä selittää lisää, ehkä sitten ymmärrät.
        Hyvä polarisaatiosuodin ”himmentää” n 2EV
        – suodin siis vähentää objektiivin läpäisemän valon määrää ilman suodinta kuvaamiseen verrattuna.
        – menetetty valon määrä on kompensoitava jotta kuva valottuisi oikein
        – kompensointiin on kamerassa kolme vaihtoehtoa
        1. avataan himmennintä (2 aukkoarvoa),
        2. pidennetään valotusaikaa (nelinkertaiseksi)
        3. nostetaan ISO-arvoa ( 2 EV).
        – pitkällä teleobjektiivilla kuvatessa kahteen ensinmainnittuun ei läheskään aina ole mahdollisuuksia (mm. valovoima, liike rajoittavat). Silloin jää jäljelle vain ISO-arvon nostaminen (ja dynamiikan menetys)

        Kysy lisää jos et vieläkään ymmärtänyt.


    • kolo2

      Sanovat, että pyöröpolarisaatiofiltteri syö aukon tai kaksi. Riippuu ihan rungosta ja valaistusolosuhteista toimiiko automaattitarkennus suotimen kanssa. Mutta kyllähän tuollainen kannattaa olla repussa niin voi itse kokeilla.

      • Käytän pyöröpolarisaatiosuodinta ajoittain ja aina on tarkentanut. Yleensä valoa riittää koska pimeässä tai pilvisellä ilmallakaan sitä ei tarvitse. Tuo suodin parantaa värejä ja kontrastia tietyissä tilanteissa joskin myös, kuten joku jo sanoi, "syö" valoa.


    • joskin myös, kuten

      pilvisellä ilmallakaan sitä ei tarvitse

      Mistä tuo mahtaa johtua?
      Eikö vesi kiillä pilvisellä ilmalla?

      Olen aina käyttänyt polarisaatiosuodinta juuri pilvisellä ilmalla saadakseni pilvet näkymään kuvassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1276
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe