Uskotko todellakin että: Jeesus on Öylätti ?

Höynäytetty ?

Konsektroinnin jälkeen kirkossa papinkädessä, kun se suuhusi työnnetään?

74

299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvalla vai nimmaril

Kuvalla vai IHS kirjaimilla varustettuna?

• Jim Sala Bim

Hokkus pokkuksella vai ilman?

• huomenna ehtoollisel

Uskon mitä Raamattu sanoo. Leipä on yksi ja ruumis on yksi ja on Kristus ja viini on Kristuksen veri

• Alttarillako vaan?

Kirkossa vai kotona?

• Maastako kasvanut

Vai lähettikö jumala öylätin alas taivaasta?

• Mikä niminen J:la

Isis, Horur vai Set?

• Pyöräytti kehtoon

Taivaankuningastarko synnytti öylätin jouluyönä?

• Eihöynäytetty

Uskon. Uskon niin koska Jeesus sanoi leivän olevan Hänen ruumiinsa ja viinin Hänen verensä.

• Oletkö hassutettu?

Uskot siis että: Jumala taivaasta syöttää sinulle poikaansa öylättäinä kirkoissa pappinen välikäsistä tarjoiltuna, ja sinun Jeesuksesi antaa itsensä joka sunnuntaina ruumiillisesti kirkkojen alttareilla pyöreänä piparina aterialla, jolla sinun väitetään saavan jopa syntien anteeksiantamuksen tämän aterian välityksellä, kuten luterilainen kirkko katekismuksistaan ja uskontunnustuksissaan väittä ohi Jumalan sanan: vertaa aitoo: Hebr.10:11-18.

• aika sitkeä

Säkin voisit saada öylättejä mutta ensin pitäisi saada sulle jostakin hampaat.

• Eihöynäytetty

Uskon, että leipä ON Kristuksen ruumis ja viini ON Hänen verensä kuten Hän sanoi. Se riittää. Jos sinä et sitä usko niin oma on asiasi. Kirkoilla ja papeilla ei ole asian kanssa tekemistä vaan Kristuksen Sanalla.

• aaro
        Eihöynäytetty kirjoitti:

Uskon, että leipä ON Kristuksen ruumis ja viini ON Hänen verensä kuten Hän sanoi. Se riittää. Jos sinä et sitä usko niin oma on asiasi. Kirkoilla ja papeilla ei ole asian kanssa tekemistä vaan Kristuksen Sanalla.

Balttiksen höynä!

Kun Balttiksen partainen naama, turvonneet kasvot ja verestävät silmät katsovat maanantaiaamuna peilistä, hän tuumaa: Pitääkö meidän pysyä synnissä, jotta armo tulisi ylenpalttiseksi?
        Alkaa käydä vanhassa vaeltaminen hengen päälle jo!

Ja mitä höpöä Balttis! Et kai usko että Jahve pystyi noin vain lähettämään enkelten ruokaa taivaasta, eli mannaa,? Sinua on höynäytetty pahan kerran!

• +++++++++++++++
        aaro kirjoitti:

Balttiksen höynä!

Kun Balttiksen partainen naama, turvonneet kasvot ja verestävät silmät katsovat maanantaiaamuna peilistä, hän tuumaa: Pitääkö meidän pysyä synnissä, jotta armo tulisi ylenpalttiseksi?
        Alkaa käydä vanhassa vaeltaminen hengen päälle jo!

Ja mitä höpöä Balttis! Et kai usko että Jahve pystyi noin vain lähettämään enkelten ruokaa taivaasta, eli mannaa,? Sinua on höynäytetty pahan kerran!

Kun maanantai tulee.....Baltis vaihtaa kalsarit, onhan hän seitsemän päivän kalsareiden mies. Saattaa jopa pestä perseensä jos tuuri käy ja lähtee sitten pitkäripaiseen hakemaan päivän satsia, eli eurokossu.Ensimmäiset ruokaryypyt nautitaan jo matkalla, hyvissä ajoin ennen eukon laittamia makkaraperunoita. Tuon jälkeen alkaa helvetillinen paasaaminen mitä balttis tehostaa miehekkäällä pieremisellä, jos jorma saadaan pystyyn niin eukko saa ennen iltaa ensin ykköseen ja sitten kakkoseen. Tiistai aamuna Balttis katsoo itseään peilistä ja toteaa kuinka "minä se vaan kehtaan olla "mies" "

• Näin on

"Oletkö hassutettu?"

En. Luotan vain siihen mitä Jeesus sanoi.

• Vertauskuvia?
        Näin on kirjoitti:

"Oletkö hassutettu?"

En. Luotan vain siihen mitä Jeesus sanoi.

Jeesus sanoi olevansa tie, viinipuu ja ovi...

• (Lut)erilainen
        Vertauskuvia? kirjoitti:

Jeesus sanoi olevansa tie, viinipuu ja ovi...

" Jeesus sanoi olevansa tie, viinipuu ja ovi... "
        - Niin sanoi. Mutta tarkoittiko Jeesus noilla sanoilla jotain tiettyä ja konkreettista tietä, viinipuuta tai ovea, vai tarkoittiko hän niillä, että hän on tie Jumalan yhteyteen tai ovi pelastukseen? Ja lisäksi viinipuu-vertausta lukiessa huomaat Jeesuksen opettavan, että kyse on nimenomaan vertauksesta.

Mitä ehtoolliseen tulee, niin jokainen voi lukea, kuinka Jeesus ei puhu yleisesti leivästä ja viinistä, vaan tietystä, konkreettisesta leivästä ("tämä on minun ruumiini") sekä tietystä ja konkreettisesta maljassa olevasta viinistä("tämä on minun vereni"). Jos kyseessä olisi vain vertauskuva Kristuksen ruumiista ja verestä, niin silloin vertauskuva on hyvin kömpelö ja ontuva. Tämä käy ilmi, jos katsoo, miten hyvin Jeesuksen sanat itsestään ovena, tienä ja viinipuuna toimivat:
        - Oven kautta kuljetaan johonkin. Jeesuksen kautta kuljetaan pelastukseen.
        - Tie johtaa johonkin paikkaan. Jeesus johtaa taivaaseen
        - Viinipuu pitää oksansa hengissä. Jeesus pitää seuraajansa hengissä.

Leivän ja viinin kohdalla ei vastaavanlainen vertaus ole mahdollista:
        - Leipä murretaan ja syödään, viini kaadetaan maljaan ja juodaan. Murrettiinko tai syötiinkö Kristuksen ruumis ristillä? Ei. Juotiinko Kristuksen veri ristillä? Ei. Vuodatettiinko (kaadettiinko)? Kyllä. Vertaus ei näytä toimivan sellaisenaan.
        - Selittääkö Jeesus sanojaan niin kuin vertauksia? Ei.
        - Kai joku voisi argumentoida, että leipä ja viini pitävät elämää yllä, ja Jeesus pitää elämää yllä, mutta tämän jälkeen pitäisi vielä selittää se, miksi juuri se tietty leipä, jonka Jeesus antoi, on vertaus Jeesuksen elämän antavasta ruumiista, eikä leipä yleensä? Ja miksi se tietty viini, jota Jeesus jakoi, on vertaus Jeesuksen elämän antavasta verestä, eikä viini yleensä? Ei vertauksia tehdä niin, että valitaan jokin tietty, erikseen määritelty ja osoitettu kappale ("Minä olen TUO viinipuu" tai "Minä olen TÄMÄ tie"), vaan vertaukset toimivat vertauskohtien yleisten ominaisuuksien perusteella (tie johtaa jonnekin, ovesta kuljetaa johonkin, viinipuussa on oksia). Lisäksi vertauskuvilla kerrotaan todellisia asioita: Jeesuksen kautta kuljetaan todellisesti, eikä vertauskuvallisesti, pelastukseen. Jeesus on todellinen, eikä vertauskuvallinen tie Jumalan luo. Kristityt ovat todellisesti, eikä vertauskuvallisesti yhdistetty Kristukseen. En usko, että kukaan joka haluaa selittää Kristuksen ruumiin ja veren vertauskuvaksi haluaa sanoa, että Kristuksen ruumiin ja veren syömisessä olisi kuitenkin jotain todellista.

Näen kaksi vaihtoehtoa:
        1. Jeesus puhui vertauskuvallisesti ehtoollisleivästä ja -viinistä hänen ruumiinaan ja verenään, luoden vertauksen, joka ei oikeastaan tarkoita mitään.

2. Jeesuksen sanat "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni" tarkoittavat "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni".

• (Lut)erilainen kirjoitti:

" Jeesus sanoi olevansa tie, viinipuu ja ovi... "
        - Niin sanoi. Mutta tarkoittiko Jeesus noilla sanoilla jotain tiettyä ja konkreettista tietä, viinipuuta tai ovea, vai tarkoittiko hän niillä, että hän on tie Jumalan yhteyteen tai ovi pelastukseen? Ja lisäksi viinipuu-vertausta lukiessa huomaat Jeesuksen opettavan, että kyse on nimenomaan vertauksesta.

Mitä ehtoolliseen tulee, niin jokainen voi lukea, kuinka Jeesus ei puhu yleisesti leivästä ja viinistä, vaan tietystä, konkreettisesta leivästä ("tämä on minun ruumiini") sekä tietystä ja konkreettisesta maljassa olevasta viinistä("tämä on minun vereni"). Jos kyseessä olisi vain vertauskuva Kristuksen ruumiista ja verestä, niin silloin vertauskuva on hyvin kömpelö ja ontuva. Tämä käy ilmi, jos katsoo, miten hyvin Jeesuksen sanat itsestään ovena, tienä ja viinipuuna toimivat:
        - Oven kautta kuljetaan johonkin. Jeesuksen kautta kuljetaan pelastukseen.
        - Tie johtaa johonkin paikkaan. Jeesus johtaa taivaaseen
        - Viinipuu pitää oksansa hengissä. Jeesus pitää seuraajansa hengissä.

Leivän ja viinin kohdalla ei vastaavanlainen vertaus ole mahdollista:
        - Leipä murretaan ja syödään, viini kaadetaan maljaan ja juodaan. Murrettiinko tai syötiinkö Kristuksen ruumis ristillä? Ei. Juotiinko Kristuksen veri ristillä? Ei. Vuodatettiinko (kaadettiinko)? Kyllä. Vertaus ei näytä toimivan sellaisenaan.
        - Selittääkö Jeesus sanojaan niin kuin vertauksia? Ei.
        - Kai joku voisi argumentoida, että leipä ja viini pitävät elämää yllä, ja Jeesus pitää elämää yllä, mutta tämän jälkeen pitäisi vielä selittää se, miksi juuri se tietty leipä, jonka Jeesus antoi, on vertaus Jeesuksen elämän antavasta ruumiista, eikä leipä yleensä? Ja miksi se tietty viini, jota Jeesus jakoi, on vertaus Jeesuksen elämän antavasta verestä, eikä viini yleensä? Ei vertauksia tehdä niin, että valitaan jokin tietty, erikseen määritelty ja osoitettu kappale ("Minä olen TUO viinipuu" tai "Minä olen TÄMÄ tie"), vaan vertaukset toimivat vertauskohtien yleisten ominaisuuksien perusteella (tie johtaa jonnekin, ovesta kuljetaa johonkin, viinipuussa on oksia). Lisäksi vertauskuvilla kerrotaan todellisia asioita: Jeesuksen kautta kuljetaan todellisesti, eikä vertauskuvallisesti, pelastukseen. Jeesus on todellinen, eikä vertauskuvallinen tie Jumalan luo. Kristityt ovat todellisesti, eikä vertauskuvallisesti yhdistetty Kristukseen. En usko, että kukaan joka haluaa selittää Kristuksen ruumiin ja veren vertauskuvaksi haluaa sanoa, että Kristuksen ruumiin ja veren syömisessä olisi kuitenkin jotain todellista.

Näen kaksi vaihtoehtoa:
        1. Jeesus puhui vertauskuvallisesti ehtoollisleivästä ja -viinistä hänen ruumiinaan ja verenään, luoden vertauksen, joka ei oikeastaan tarkoita mitään.

2. Jeesuksen sanat "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni" tarkoittavat "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni".

Jehovan todistajat järjestö kääntää (pitäisi oikeastaan kirjoittaa "vääntää") kohdan (Matt. 26:26-28) oman ja monien helluntailaisten ym. ihmisopin mukaisesti näin:

" ... Tämä tarkoittaa minun ruumistani ... tämä tarkoittaa minun vertani ... " (ks. (Matt. 26:26-28, Jehovan todistajien käännös))

Itse uskon Herran Jeesuksen Kristuksen sanat " ... Tämä ON minun ruumiini ... tämä ON minun vereni ... ".

• Balttis
        JEV238 kirjoitti:

Jehovan todistajat järjestö kääntää (pitäisi oikeastaan kirjoittaa "vääntää") kohdan (Matt. 26:26-28) oman ja monien helluntailaisten ym. ihmisopin mukaisesti näin:

" ... Tämä tarkoittaa minun ruumistani ... tämä tarkoittaa minun vertani ... " (ks. (Matt. 26:26-28, Jehovan todistajien käännös))

Itse uskon Herran Jeesuksen Kristuksen sanat " ... Tämä ON minun ruumiini ... tämä ON minun vereni ... ".

Jeesusko siis konsektroi itsensä ehtoollisen ruumiilliseksi sisällöksi asettaessaan ehtoollisen näillä sanoillaan? Söikö Jeesus opetuslastensa kanssa itsensä jakaen itsensä myös ruumiillisesti ehtoollisaineissa opetuslastensa syötäväksi?

Milloin Jeesus asetti papistoja konsektroimaan itseään ehtoollisaineisiin ja vaati asetussanojen käyttöä eli ehtoollisaineiden konsektrointia jotta ehtoollisaineiden substanssi sisältäsi hänet ruumiillisesti läsnäolevaksi taijottuna?

Eikö Jeesus istukaan enää ainoastaan taivaassa, annettuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä: Hebr.10:11-18; - ? Eikö Goltatan veri riitäkään sovittamaan ja ottamaan pois maaiman syntiä Jumalan edessä, ja tarvitaanko siihen nyt vielä tämän lisäksi katolisia- ja luterilaisia papistoja taikomaan verta kirkkojen alttareilla jaettavaksi jatkuvina verivirtoina joista riittää "blodea" maahankin asti haaskuun kaatettavaksi kirkonmenojen jälkeen, kuten papit ovat todistaneet asiasta?

• Balttis
        JEV238 kirjoitti:

Aivan oikein leipä ja viininpuun anti ovat siunattuina OSALLISUUS: 1 Kor.10:14-17; Jeesuksen ruumiiseen ja vereen, ja siten siis yhden ainoan Golgatalla annetun uhrin MUISTOATERIA - mutta ei suinkaan ateria jolla tämä uhriaaminen jatkuu.

• Kaikkiriittävä uhri
        Balttis kirjoitti:

Aivan oikein leipä ja viininpuun anti ovat siunattuina OSALLISUUS: 1 Kor.10:14-17; Jeesuksen ruumiiseen ja vereen, ja siten siis yhden ainoan Golgatalla annetun uhrin MUISTOATERIA - mutta ei suinkaan ateria jolla tämä uhriaaminen jatkuu.

Tämä muistoateria julistaa yhtä ainoaa ja Golgatalla tapahtunutta Herran kuolemaa syntiuhrina, - jonka jälkeen ei enää mitään muuta uhria tai antia syntien edestä tarvita: Hebr.10:11-18.

• Balttis

1 Jeesus puhi vertauskovallisesti ehtoollis-LEIVÄSTÄ JA - VIINISTÄ hänen ruumiinaan ja verenään, luoden näistä yhteyden välineitä (koinonia) ja osoitti näiden itsesään muuttumattomien välineiden olevan yhteyttä, OSALLISUUTTA hänen ristinkuolemassa murrettuun ruumiiseensa, eli kuolemaansa ristilä, sekä tuossa samassa hetkessä siellä: Golgaltalla maahan vuodatettuun sovintovereensä, ja tämän Pyhä Henki opettaa myös ymmärrättävänä opetuksena ehtoollisen merkityksestä Paavalin suun kautta näin sanoen:

1 Kor.10:14-17: >> Sentähden rakkaani paetkaa epäjumalanpalvelusta. Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille ( en siis mistään järjen ylittävästä pakanallisesta mystisestä sakramentista), arvostelkaa itse, mitä minä sanon. Siunauksen malja jonka me siunaamme, eikö se ole OSALLISUUS (YHTEYS) Kristuksen vereen (mutta ei suinkaan itse verta, vaan viiniä)? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole OSALLISUUS (YHTEYS) Kristuksen ruumiiseen? Koska LEIPÄ ON YKSI, niin me monet olemme yksi RUUMIS ( ); sillä me olemme kaikki tuosta YHDESTÄ LEIVÄSTÄ OSALLISET.

• (Lut)erilainen

Eli yritätkö sanoa, että Jeesus antoi vertauksen ja Paavali myöhemmin selitti sen? Tämähän olisi aika poikkeuksellinen menettelytapa Jeesukselta. Evankeliumeista en löydä mainintaa, jossa Jeesus selittäisi sanojensa tarkoittavan sitä, että leivän syömällä ja viinin juomalla kristityt tulevat osallisiksi Kristuksen ruumiista ja verestä.

Lisäksi pyytäisin sinua osoittamaan Raamatusta kohdan, jossa todetaan, että Jeesuksen ruumis murrettiin ristillä.

• Balttis
        (Lut)erilainen kirjoitti:

Eli yritätkö sanoa, että Jeesus antoi vertauksen ja Paavali myöhemmin selitti sen? Tämähän olisi aika poikkeuksellinen menettelytapa Jeesukselta. Evankeliumeista en löydä mainintaa, jossa Jeesus selittäisi sanojensa tarkoittavan sitä, että leivän syömällä ja viinin juomalla kristityt tulevat osallisiksi Kristuksen ruumiista ja verestä.

Lisäksi pyytäisin sinua osoittamaan Raamatusta kohdan, jossa todetaan, että Jeesuksen ruumis murrettiin ristillä.

Jeesus ei asettanut suinkaan minkäänlaisia pappistoja koskaan missään konsektroimaan itseään leipään, eikä myöskään konsektroinut itseään lausumiensa ehtoollisen asetussanojen avulla murhtamaansa- ja kiitosken kanssa siunaamaansa leipään.

Jeesus ei siis ole suinkaan pappien alttareille taijottavissa oleva Öylätti, johon hän todellisesti muka ruumiillistuisi, muka syntejä sovittavilla aterilailla, vaan tällaisissa messuissa on kyseessä aurinkokulteille ominaisten pakanallisten uhrimenojen vietto - mysteriuskonnoille ominaiseen tapaan.

• Mieti sitäkin

Ei Raamatun Jumalan valtuuttanut kirkkoa tilaamaan Diakonissalaitokselta loputtomia määriä Poikansa ruumiin aihiota, konsektroitaviksi kirkkojen alttareilla Öytätteinä.

• (Lut)erilainen

"Ei Raamatun Jumalan valtuuttanut kirkkoa tilaamaan Diakonissalaitokselta loputtomia määriä Poikansa ruumiin aihiota, konsektroitaviksi kirkkojen alttareilla Öytätteinä. "
        - Olet oikeassa.

• 27 + 18

Balttis = Mieti sitäkin.

• Balttis
        (Lut)erilainen kirjoitti:

"Ei Raamatun Jumalan valtuuttanut kirkkoa tilaamaan Diakonissalaitokselta loputtomia määriä Poikansa ruumiin aihiota, konsektroitaviksi kirkkojen alttareilla Öytätteinä. "
        - Olet oikeassa.

Et siis (Lut)erilainen tunnusta kirkkojen öytätteja - Diakonissalaistoksella synnytettyinä Jeesuksen ruumiin aihiona - lainkaan Jeesuksen tarkoittamaksi siunatuksi ja murretuksi leiväksi?

• Balttis
        27 + 18 kirjoitti:

Balttis = Mieti sitäkin.

Mieti sitäkin = Balttis.

• järjenkäyttöä...

Ehtoollinen on tietenkin vain vertauskuva, tai muistoateria siitä sovitustyöstä, jonka Jeesus teki puolestamme. Leipä ja viini eivät OIKEASTI muutu lihaksi ja vereksi niin kuin katolisten taikausko-oppi väittää. Alun alkaenhan ehtoollinen oli muistoateria, siis tavallinen "päivällinen" tms. Uskovat kokoontuivat syömään yhteisen, täyttävän aterian juomineen kaikkineen. Ei ollut alussa öylättiä ja viinitilkkaa... Tämä ei ole mitenkään ristiriidassa UT:n sanoman kanssa.

• näin

Näin minäkin ajattelen. Eikö ne ehtoollisen asetussanatkin sano, "-9niin usein kun te sitä teette, tehkää se minun muistokseni"

• näinseon
        näin kirjoitti:

Näin minäkin ajattelen. Eikö ne ehtoollisen asetussanatkin sano, "-9niin usein kun te sitä teette, tehkää se minun muistokseni"

Minä taas uskon Kristuksen sanoja, "tämä ON minun ruumiini. Ehtoollinen on muistoateria, jossa Kristus on ruumiillisesti läsnä.

• Apostoli Paavali
        näinseon kirjoitti:

Minä taas uskon Kristuksen sanoja, "tämä ON minun ruumiini. Ehtoollinen on muistoateria, jossa Kristus on ruumiillisesti läsnä.

Leipä on osallisuus Kristuksen ruumiiseen: 1 Kor. 10:14-17.

• Balttis

Ja sekä katoliset- että jälkikatoliset tekivät siitä keskeisen papillisen toimintansa rituaalin: papillisen uhrimessun, vaikka Jeesus Kristus tuli nimeomaan tekemään yhdellä ainoalla uhrilla kaikki rituaalisen ja esikuvallisen uhraamisen maan päällä tarpeettomaksi.

• No mitenkäs sitten teijän lössistä löytyy viipottajia, jotka kieli pitkällä ja kuola valuen oottaa temppeliä Jerusalemiin että jotta pääsis vähän uhrailemaan eläinparkoja uhrialttarilla??

• Meingott

Näissä teksteissä tahtoisin kohdata Jumalan rakkauden, mutta kohtaan vain Balttiksen vihan.

• Ihan vaan kysästen

Voitko kertoa tarkemmin mitkä Baltttiksen esittämistä näkemyksistä, opetuksista sisältävät vihaa sinua kohtaan Meingott?

• Meingott

Oikeastaan kaikessa mitä hän kirjoittaa, on syyttelyä ja vääristelyä. Epätotta.

• Ihan vaan kysäsen

Pystytkö esittämään edes yhden esimerkin väittedesi ja näkemystesii tueksi?

• Meingott

Esim. Balttiksen kommentti edellä 7.4. klo 7:40.

"Jeesus ei asettanut suinkaan minkäänlaisia pappistoja koskaan missään konsektroimaan itseään leipään, eikä myöskään konsektroinut itseään lausumiensa ehtoollisen asetussanojen avulla murhtamaansa- ja kiitosken kanssa siunaamaansa leipään.

Jeesus ei siis ole suinkaan pappien alttareille taijottavissa oleva Öylätti, johon hän todellisesti muka ruumiillistuisi, muka syntejä sovittavilla aterilailla, vaan tällaisissa messuissa on kyseessä aurinkokulteille ominaisten pakanallisten uhrimenojen vietto - mysteriuskonnoille ominaiseen tapaan."

Tämä ei ole sitä, mitä vanhat kirkot, tässä tapauksessa luterilainen kirkko, opettaa. Kirjoitus on Balttiksen oma mielipide, ja siitä ei ole mahdollista tunnistaa esim. luterilaisen kirkon opetusta. Mikäli se muka on luterilaisen kirkon opetus, Balttiksen teksti ei pidä paikkaansa. Hänelle on asiasta sanottu, mutta hän ei ole korjannut, vaan jatkaa. Monissa muissa teksteissä hänen kirjoituksensa on syyttelyä ja syyllistämistä. Rakkautta ei ole löydettävissä, ainoastaan vihaa yhden ihmisen kohdalta, ikävä kyllä.

• Ihan vaan kysäsen

Mutta hyvänen aika sentään, siksikö sinä koet Balttiksen vihaavan itseäsi, ettei hänen mukaansa Jeesus ole asettanut edelläesittämiäsi luterilaisia papistoja konsektroimaan kirkkojen alttareille ehtoollisaineita?

Tämähän on mitä ilmeisimmin aivan totta, vai voitko esittää tai osoittaa Raamatustasi Jeesuksen tehneen niin? Voitko sinä osoittaa Jumlana sanasta Jeesuksen asettaneen öylätin ja papistot konsektroimaan itsenä niihin ruumiillisesti läsnäolevaksi?

Koetkohan sinä nyt vain omista ja kirkkokuntasi näkemyksistä poikkeavat esitykset vihaksi, vai miksi koet Balttiksen kirkoitukset vihakirjoitukisiksi?

• doordoor

Kaikesta Balttiksen kirjoittelusta näkee että hän vihaa luterilaisia ja on katkera heille. Syytä voi tietysti vain arvailla.

• Ihan vaan kysäsen

Mutta jos syyttät häntä vihakirjoittelusta, etkö syyllisty itse niemomaan vihakirjoitteluun Balttista vastaan jos et pysty perustellen yksilöimään yhtä ainutta kirjoitusta joka sisältää todellakin mainitsemaasi vihaa?

On kummallista väittää Balttiksen kirjoituksia vihakirjoituksiksi, jos ei kykene osoittamaan niistä ainuttakaan sellaiseksi, vai mitä?

• pöh

Eikö vihan tunne ole hieman eriasia kuin vihakirjoittelu. Vaikkei olisi vihakirjoittelustakaan kyse, viha on tunne, jonka voi aistia hänen suhtautumisistaan luterilaisuutta kohtaan. Tunnetta ei voi tulla kiistämään jos joku sellaista kokee.

Sitäpaitsi voiko kukaan tulla tavallisia luterilaisia syyllistämään sellaisista asioista, jotka ovat tapahtuneet jo keskiajalla.

• doordoor

Se, että Balttis koko ajan väittää luterilaisen kirkon ehtoollista uhriateriaksi, jossa Kristus uhrataan, vaikka hänelle on näytetty että se ei pidä paikkaansa niin siitä huolimatta tämä katkera uudestikastaja levittää tätä valhetta. Ja jos jotakin kristillistä yhtesiöä nimittelee kuten hän niin taustalla ei voi olla mikään muu kuin syvä katkeruus ja viha

• Ihan vaan kysäsen
        pöh kirjoitti:

Eikö vihan tunne ole hieman eriasia kuin vihakirjoittelu. Vaikkei olisi vihakirjoittelustakaan kyse, viha on tunne, jonka voi aistia hänen suhtautumisistaan luterilaisuutta kohtaan. Tunnetta ei voi tulla kiistämään jos joku sellaista kokee.

Sitäpaitsi voiko kukaan tulla tavallisia luterilaisia syyllistämään sellaisista asioista, jotka ovat tapahtuneet jo keskiajalla.

Voisitko yksilöidä varmuudella sellaisia lauseita jotka todellakin välittävät Balttiksen tunteita, eivät ole mahdollisesti sinun omiasi "pöh"?

• Ihan vaan kysäsen
        doordoor kirjoitti:

Se, että Balttis koko ajan väittää luterilaisen kirkon ehtoollista uhriateriaksi, jossa Kristus uhrataan, vaikka hänelle on näytetty että se ei pidä paikkaansa niin siitä huolimatta tämä katkera uudestikastaja levittää tätä valhetta. Ja jos jotakin kristillistä yhtesiöä nimittelee kuten hän niin taustalla ei voi olla mikään muu kuin syvä katkeruus ja viha

Eivätkö papit kirkkojen alttariella jakaan ehtoollisen sakrametissa syntejä sovittavaksi väitetyllä aterialla todellisesti läsnäolevana Jeesuksen ruumista eli öylättejä ja hänen vertaan?

Miten selität ettei tässä olisi kyseessä uhriateria, jolla syödään ja juodaan syntien sovitukseksi lihaa ja verta, jos tästä sakramentista esitetyt väittämät pitäisivät todellakin paikkansa?

• pöh
        Ihan vaan kysäsen kirjoitti:

Voisitko yksilöidä varmuudella sellaisia lauseita jotka todellakin välittävät Balttiksen tunteita, eivät ole mahdollisesti sinun omiasi "pöh"?

Täältähän on poistettu hänen kaikkein räikeimpiä viestejään, mutta en nyt tarkoittanutkaan varsinaisesti jotain hänen sanomisiaan, vaan puhuin siitä tunteesta mitä hän välittää lukijalleen, ja minkälaisena itse koen hänen viestinsä.

Itse en ainakaan tunne mitään ystävällisyyttä tai lähimmäisen rakkautta hänen viesteistään, vaan enimmäkseen halveksuntaa ja vihaa edustamaani kirkkokuntaa kohtaan. Minusta tunne on jokaisen subjektiivinen kokemus, ja sitä ei käy kiistäminen.

• doordoor
        Ihan vaan kysäsen kirjoitti:

Eivätkö papit kirkkojen alttariella jakaan ehtoollisen sakrametissa syntejä sovittavaksi väitetyllä aterialla todellisesti läsnäolevana Jeesuksen ruumista eli öylättejä ja hänen vertaan?

Miten selität ettei tässä olisi kyseessä uhriateria, jolla syödään ja juodaan syntien sovitukseksi lihaa ja verta, jos tästä sakramentista esitetyt väittämät pitäisivät todellakin paikkansa?

"Eivätkö papit kirkkojen alttariella jakaan ehtoollisen sakrametissa syntejä sovittavaksi väitetyllä aterialla todellisesti läsnäolevana Jeesuksen ruumista eli öylättejä ja hänen vertaan? "

Eivät, ehtoollinen ei SOVITA mitään. Siinä kyllä saadaan synnit anteeksi, jotka on sovitettu jo ristillä.

Ehtoollisessa ei uhrata tai soviteta mitään, sillä se asia on tehty. Ehtoollinen on muistoateria, jossa Kristus on läsnä leivässä ja viinissä. Ehtollisessa saadaan ristillä hankittu syntienanteeksiantamus, sama joka saadaan esim. synninpäästössä

• Balttis
        doordoor kirjoitti:

"Eivätkö papit kirkkojen alttariella jakaan ehtoollisen sakrametissa syntejä sovittavaksi väitetyllä aterialla todellisesti läsnäolevana Jeesuksen ruumista eli öylättejä ja hänen vertaan? "

Eivät, ehtoollinen ei SOVITA mitään. Siinä kyllä saadaan synnit anteeksi, jotka on sovitettu jo ristillä.

Ehtoollisessa ei uhrata tai soviteta mitään, sillä se asia on tehty. Ehtoollinen on muistoateria, jossa Kristus on läsnä leivässä ja viinissä. Ehtollisessa saadaan ristillä hankittu syntienanteeksiantamus, sama joka saadaan esim. synninpäästössä

Tämä on kirkon opetusksen sisältöä, ehtoollisesta aamenesta öylättiin:

>> Ehtollinen on syntien anteeksiantamuksen, sovituksen ja lunastuksen ateria.

• Ihan vaan kysäsen

Kyseessä lienee ongelma, jonka myös jo "kirkko_kuulolla" sivusto joutui kohtaamaan, kykenemättömänä perustelemaan sitä Balttiskielteisyyttä jota siellä esitettiin, vai mitä?

• kaino pyyntö

Eikö kirkossa voisi mielummin tarjota hampurilaisia kuin jotain kuivaa "leipää"? Ja KUNNOLLA SITÄ VIINIÄ!! Eihän se edes nouse päähän. Minäkin voisin käydä sitten kirkossa.

• yök

Patonki valkosipulivoillakin olisi parempaa kuin öylätti.

• totta 1

Jeesus sanoi tehkää se minun muistokseni.

• erttkkl

"Ettei he Herran ruumista eroita, sentähden moni teistä makaa..." UT
      Herran ehtoollinenhan on sakramentti, eli kun sen nauttii niinkuin Jeesus opetti, se riittää. Kaikkea ei voi sanoin selittää ja sentähden niitä sanotaan uskonasioiksi!
      'Jos te useammin sen nautitte, tehkää se Jeesuksen kuoleman muistoksi!'
      Sanovat, että sen nauttiminen ilman Kristinuskoa on kiroukseksi. Kristittyt ovat opetetut oikein uskomaan!

Voisitte syödä kerran kuussa sisäpaistia, niin on toivoa jotain terveysdestä! Ko ei ole
      ehtoolliinen vaan ravintoneuvo!

• Jeesus voi olla vaikka omeletti jos tiukka paikka tulee.

• Yks vaan

Vaikka tulisi kuinka tiukka paikka hyvänsä, niin tuskinpa Jeesus voisi mikään omeletti olla. Mutta tuskin esititkään tuon väitteesi tosissasi.

• Balttis

Tällaisen "suksessionko" pohjalle aito Jeesus asetti kirkkojen ehtoollisen?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tridentinnen_messu

Luther oli muuten innokas transsubstantiaatioihmeen ihailija, valmistuttuaan katoliseksi paipiksi v.1507 ja ennenkuin teki siitä näennäisesti eroavan irtiton, omaksumalla kahden substanssin ja yhden accidenssin ehtoollisopin.

Sekä katolinen- että luterilainen ehtoollinen perustuu öytätteineen pakanalliseen taikuuteen konsektroineen.

• Balttikselle

Kyllä ehtoollinen perustuu Jeesuksen asettamaan muistoateriaan ja lupaukseen olla läsnä laivässä ja viinissä.

• Balttis

Missä kohden Raamattua tai alkuseurakunan historiaa ryhdyttiin veittämään Herran kuoleman muistoateriota, niin että: erityiset papistot asetettiin käyttämään Jeesuksen lausumia asetussanoja jotta Jeesus muka ruumiillistuisi ehtoollisaineisiin, sillä eiväthän ehtollisaineet edes Jeesuksen omanina sanoina muuttaneet leipä ja viiniä ehtoollista asetettaessa miksikään muuksi, vaan murrettu leipä ja viinipuun anti pysyivät juuri samoina olemukseltaa, siis substanssiltaa eivätkä muuttunee miksikään, vaikka siunausten malja onkin osallisuus uuteen liittoon, joka astui voimaan Jeesuksen Krisutuksen Golgaltalla maahan vuodatetussa uudenliiton sovintoveressä, sekä ristillä annetussa ruumiisssa - jonka osallisuus on murrettu siunattu leipä, jonka murramme jakaen Kristuksen kuoleman muistoa viettäen, ja siten myös Jeesuksen antaman yhden ainoan syntiuhrin kaikkiriittävyyttä julistaen: Hebr.10:12-18.

• Balttikselle

Papistoa ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole olemassakaan. Vaan seurakunnan paimenet tai vanhimmat (arkikielessä papit) toimittavat tämän. Pitäähän asioilla joku järjkestys olla. Asetussanoja käytettiin varmaan jo alkuseurakunnassa. Myös heti alussa uskottiin leivän olevan Kristuksen ruumis ja viini veri, koska Hän itse niin sanoi.

• Balttis

Väiyyämäsi ovat historiallisesti tyhjänpäällä, eikä mikään nykynen tutkimus vahvista käsitystäsi että: alkuseurakunnan aikana olisi ehtoollisaineita asetussanoja käyttäen "konsektroitu", eikä myöskään mitään erityispapitoja erotettuina maallikoista ole koskaan asetetttu Jumlalan sanan mukaan ehtooollisaineita millään alttareilla konsekttoimaan.

Kun Jeesus sanoi asetussanansa, - asettaessaan uudenliiton osallisuuten aterian, kuolemansa muistoateriaksi, - mitään ehtollisaineiden olemuksen muutosta ei suinkaan tapahtunut, vaan leipä pysyi leipänä, vaikkakin siunattuna murrettuna ja jaettuna leipäänä, ja viinipuun antina, jotka toimivat yhden ainoan uhrin ja sen Golgatalla maahan vuodatetun sovintoveren osalliisuutena: tarkista asia 1 Kor.10:14-17;sta.

• Balttikselle

Uudessa testamentissa on esillä selvä pastorin virka, etkö ole sitä huomannut? Tottakai ehtoollisen asetussanant kuuluvat ehtoolliseen, eihän siinä ole mitään "väärää"! Historiallisesti selvää on se että alkukirkossa uskottiin ehtoollisaineiden olevan Krituksen ruumis ja veri.

Olen samaa mieltä, että ehtoollisessa leipä pysyy leipänä ja viini viininä ja SAMALLA leipä on Kristuksen ruumis ja viini on Hänen verensä, koska Hän niin Sanassaan lupasi. Katolista oppia muuttumisesta en kannata.

• Balttis
        Balttikselle kirjoitti:

Uudessa testamentissa on esillä selvä pastorin virka, etkö ole sitä huomannut? Tottakai ehtoollisen asetussanant kuuluvat ehtoolliseen, eihän siinä ole mitään "väärää"! Historiallisesti selvää on se että alkukirkossa uskottiin ehtoollisaineiden olevan Krituksen ruumis ja veri.

Olen samaa mieltä, että ehtoollisessa leipä pysyy leipänä ja viini viininä ja SAMALLA leipä on Kristuksen ruumis ja viini on Hänen verensä, koska Hän niin Sanassaan lupasi. Katolista oppia muuttumisesta en kannata.

Historiallisesti ei ole suinkaan selvää että: kristityt olisivat syöneet verta ja lihaa, kuten huhuttiin ja roomalainen esivalta jopa tutkitutti asiota ja todettiin ettei kyseessä ollut suinkaan sellainen kannibalismi josta kristittyjä syytettiin.

Leipä ja viinipuun anti ovat osallisuutta Kristuksen ruumiiseen ja sovintovereen, mutta eivät muut miksikään kuten kirkot opettavat, ja taikuuden synteihin syyllistyen opettavat maagis-mystisinä pakanallisina sakramentteina tuotteitaa papistojensa välikäsien kautta markkinoiden.

• Balttikselle
        Balttis kirjoitti:

Historiallisesti ei ole suinkaan selvää että: kristityt olisivat syöneet verta ja lihaa, kuten huhuttiin ja roomalainen esivalta jopa tutkitutti asiota ja todettiin ettei kyseessä ollut suinkaan sellainen kannibalismi josta kristittyjä syytettiin.

Leipä ja viinipuun anti ovat osallisuutta Kristuksen ruumiiseen ja sovintovereen, mutta eivät muut miksikään kuten kirkot opettavat, ja taikuuden synteihin syyllistyen opettavat maagis-mystisinä pakanallisina sakramentteina tuotteitaa papistojensa välikäsien kautta markkinoiden.

Historiallisesti on selvää, että alkukristityt pitivät ehtoollsiaineita Kristuksen ruumiina ja verenä. Siitähän syntyi juuri tämä huhu että kristityt ovat kannibaaleja.

Leipä ja viini OVAT Kristuksen ruumis ja veri, sitähän se osallisuus tarkoittaa. Eli eivät ole vertauskuvia vaan sitä itseään. Mistään taikuudesta tai magiasta ei ole kysymys, vaan Jumalan Sanaan luottamisesta. Aineet eivät muutu miksikään, vaan ne ovat Kristuksen ruumis ja veri. Näin yksinkertaista se on kun pysytään Raamatussa. Sakramentissa taas ei ole mitään pakanallista, vaan se on Kristuksen asettama toimitus, jossa on ulkoinen aine mukana, eli kaste ja ehtoollinen. Ne ovat mystisiä vain siinä mielessä että emme voi järjellä ymmärtää miten leipä voi olla Krisuksen ruumis tai miten vesi voi Jumalan Sanan avulla uudestisynnyttää. Näin se vain kuitenkin on. Sanassa pysymme.

• Balttis

Katolinen transsubstantiaatioihme, ja konsektroinnin seurauksena tapahtuva luterillainen Kristuksen inkarnoitumisoppi, kahden substanstin mutta yhden accidenssin oppina on käytännössä aivan sama kummassakin uskonnossa, ja vain näiden mystisten sakramenttien tulkinnoissa on näennäisiä eroja, - jotka ovat lähinnä filosofisia ja viisastelua järjen muka ylittävästä asiasta jota ihmisjärki ei voi edes muka tutkia, - eli "hokkus pokkus" - uskokoon ken haluaa tai sitten ei.

• Edelleenkin kysyn, että mitäs hokkuspokkusta se sun lössis Talmudissa oleva, eläinuhrien valkoiseksi muuttava pellavalanka sitten on ja miksi se ei enää muuttunutkaan valkoiseksi Jeesuksen jälkeen???

• katkera kalkki
        KTS kirjoitti:

Edelleenkin kysyn, että mitäs hokkuspokkusta se sun lössis Talmudissa oleva, eläinuhrien valkoiseksi muuttava pellavalanka sitten on ja miksi se ei enää muuttunutkaan valkoiseksi Jeesuksen jälkeen???

Balttis!

Mihin olet hukannut sen hellyttävän kuvasi Baltharus nikin yhteydestä! Siinä ojennat kaulaasi, suu ammollaan kuin linnunpoika, tai ahnas pässikaritsa kohti emolampaan nisää, tukevan tujauksen toivossa. Uskon, että kuvassa odotat posket innosta hehkuen, että rovastirouva suo sinullekin ehtooillisen siunauksen öylätin muodossa ja tilkan viiniä päälle.
        Uskon sinun myös huokaavan aktin jälkeen : "Totisesti, tämä ON , eikä vain näyttele olevansa Herran ruumis!"

• kalkaro1

Balttis!

Juuri - turmiokseen mehulasin ääressä hurskaasti muistelvat kieltävät Sanan. omaksi häpeäkseen tekien Sanasta kaksimielisen ja valehtelevan!
        Miten ihmisjärki selittää, että olet synnitön- vastoin sanaa taas - ja kätkettynä Kristukseen ilman mitään vastuuta pahasta suustasi?

• kalkaro1 kirjoitti:

Balttis!

Juuri - turmiokseen mehulasin ääressä hurskaasti muistelvat kieltävät Sanan. omaksi häpeäkseen tekien Sanasta kaksimielisen ja valehtelevan!
        Miten ihmisjärki selittää, että olet synnitön- vastoin sanaa taas - ja kätkettynä Kristukseen ilman mitään vastuuta pahasta suustasi?

Petri Paavolan opetusta punaisesta villaköydestä:

"Punainen villaköysi ei muuttunut enää valkoiseksi, koska Herran Jeesuksen veren ja sovituskuoleman kautta voidaan enää lähestyä Jumalaa ja uskomalla Herraan Jeesukseen voidaan vain saada synnit anteeksi sekä Jumalan lapseus. Herran Jeesuksen veren ja sovituskuoleman kautta on asetettu voimaan uusi ja parempi liitto "

http://koti.phnet.fi/petripaavola/juutalaisuusMessiasusko.html

Vuosina 30 – 70. Palestiinalaisen Talmudin mukaan tapahtui todellakin seuraavaa:

Neljänkymmenen vuoden ajan ennen Temppelin tuhoutumista läntisen seinustan valo sammui, punainen lanka jäi punaiseksi ja Herran uhrin arpa tuli aina vasempaan käteen. Temppelin portit suljettiin yöksi, mutta aamulla ne olivat levällään.

(Palestiinalainen Talmud; Jacob Neusner, The Yerushalmi, s. 156–157)

Babylonialainen Talmud kuvaa tapahtumia näin:

Rabbimme opettivat näin: Viimeisten neljänkymmenen vuoden ajan ennen Temppelin tuhoutumista ['Herran uhrin'] arpa ei tullut oikeaan käteen, purppuranvärinen remmi ei muuttunut valkoiseksi, eikä läntisin valo loistanut; sen lisäksi ovet Temppeliin aukenivat itsestään.

(Babylonialainen Talmud, Yoma 39b )

http://honiara.vps.kotisivut.com/Sovitus_tapahtui_ehkä_vuonna_30_jKr.

Sitä langan muuttumista valkoiseksi ei vuoden 30 jälkeen siis enää herunut.

Eli kysymys kuuluu missä loppuu magia ja missä alkaa Jeesus Kristus tai että toisteppäin missä loppuu Jeesus Kristus ja alkaakin magia?

Taitaako näsäviisas Palttis sen selittää?

• Balttis

Muitakin "ihmeitä" kerrotaan tapahtuneen, kun uhrit kävivät voimattomiksi, vaikka niitä uhratiinkin Josefuksen silminnäkijäkertomusten mukaan, temppelin tohoon asti, mutta kaikki nämä tapahtumat kuvattiin merkeiksi siitä että: YHWH Elohim oli poistamassa temppeliä nimensä asuinsijana, turhine uhreineen, jotka eivät enää edes lain mukaisina jatkuvina uhreina enää Jumalaa miellyttäneet: Herbr.10:1-18. Josefus totetaa "Juutalaissodan historiassaa" ettei mikään enää voinut estää temppelin tuhoa, Jumalan päättettyä poistaa sen aivan kuten Jeesus olikin ennen kuolemaansa ennustanut.

• Mut mites kun nuo Suomen juutalaiset tuolla juutalaisuusfoorumilla sannoo, että nuo Talmudin sepustukset villaköyden värin muutoksista ovat silkkaa keskiaikaista taikauskoa ja sontasoopaa....

• Balttis

Monta muutakin merkkiä osoitti YHWH Elohimin poistumista "ihmiskäsin tehdystä teppelistä, nimensä asuinsijana", ja näistä merkeistä puhuu mm. Josefus - joka oli sitämieltä ettei mikään olisi voinut enää pelastaa turhaksi käynyttä temppeliä - joten asissa kävi ainain niinkuin Adonai Jeshua Ha Mashiach eli edeltä ilmoittanut tapahtuvaksikin.

• Mut mites kun nuo Suomen juutalaiset tuolla juutalaisuusfoorumilla sannoo, että Josefus oli roomalaisten kaksoisagentti.

• Balttis

Henkilön arvostelu on Hasmonien kuningassukuun kuuluneen "loikkarin" kohdalla varsin ymmärrettävää traditionaalisten juutalaisten parissa, ja jopa perusteltua. Josefuksen eli Jooseppi Matinpojan sanottavan antamia silminnäkiähavaintoja ja johtopäätöksiäkään ei miksikään muuta. Ei jäänyt kiveä kiven päälle, maahan jaoittamatta, kun rituaaliset uhrit päätettiin vihdoin lopettaa JHWH:n toimesta, - Herran Jeesuksen sanojen mukaisesti - ja niin tapahtui.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      190
      2708
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2417
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1132
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      101
      1007
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      921
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      834
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      820
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      288
      791
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      91
      786
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      718
    Aihe