ajattelin ruveta kuntoilemaan. :), mutta nyt ajattelin mennä nukkumaan..ötyjä.
Ostin kirveen,
97
685
Vastaukset
Mitäpä ajattelit sillä kirveellä tehdä, kävi kylmät väreet kun ajattelin sen kirveen kohteen alistuvaa ilmettä ; (
- :////
Klapiako?
- Pirre*
Huomenta, kaikkea mitä kirveellä voi tehdä he, mutta ei mittää hirveitä :)
- mää vaaan
Panema kirveen syrjään ja otama yhdet kaljat....
- Pirre*
Kirveen kanssa ei kannata kaljaa, tai no riippuu kirveen omistajasta :), mutta ei nyt jouda kaljalle..on nääs kirveelle töitä :)
- M*M*M
Kirveellä voi vaikka pilkkoa puita, muun muassa :)
- Pirre*
Ihan oikein, sillä oikein muuta, tuolla tanterilla oisi ropakko koivupöllejä, jos niitä toskaisi "hälläpuiks", on hieno ilmakin, pitää vaan tässä pakata pakaasit ja lähteä puihen luo :)
- hexa
Kirves on huono kuntoiluväline, mutta oiva hyötyliikuntaväline oikein käytettynä.
Helposti sillä saa rasitusvammoja, jos ei ole maltti mukana.
Muista turvajalkineet.- Pirre*
Varovasti ajattelin aloittaakin, ja muutama pölli päivässä, paljon "vuodessa - periaatteella, ihan raitista ilmaa saadkseni. Turvakenkiä ei ole, mutta kirveessä on
pitkä varsi :)
- ...
Kirves ja alkoholi eivät sovi yhteen.
=DW=- Pirre*
Ai, onneksi ei ole ongelmaa, mistä sie aattelit moista, - en viiti enää vanhaa päätä enempää sekoittaa, mutta nyt mie lähen, paistan leivän ja sitten rantteelle, Kivaa päivää kaikille, DW:llekin :)
Onko ihan Fiskarsin kirves? Ostin sellaisen itselleni kymmenisen vuotta sitten, hyvin halkoo edelleen, kun vaan jaksaa heiluttaa.
Vuoteen en ole kyennyt, mutta jahka mie tästä, niin sitten taas.- Pirre*
Eilen kävin investoimassa he, Fiskarssin kirveeseen ja - kassaraan, sekä pistolapioon, niillähän mie tämän kesän pärjäänkin, - saa nähä missä kunnossa syksyllä, onko olka irti, niskat nurin, mutta yrittää pittää. Toivotaan että kuntoudut Anceli vielä, miejjän ijissä ei enää parannuta ihan ykskaks, mutta onhan tässä aikaa ootella he. :)
- sitroen.
Ostin syksyllä vinkuintialaisen Fiskarsin kirveen aidon kopion. Vähän pitempi varsi vain. Maksoi halpakaupassa 9,90 euroa. Paras kirves mitä minulla koskaan on ollut!
Nyt muutossa kerrostalokolhoosiin otin mukaan. Ties vaikka joku joskus tarvitsisi. Pirre* kirjoitti:
Eilen kävin investoimassa he, Fiskarssin kirveeseen ja - kassaraan, sekä pistolapioon, niillähän mie tämän kesän pärjäänkin, - saa nähä missä kunnossa syksyllä, onko olka irti, niskat nurin, mutta yrittää pittää. Toivotaan että kuntoudut Anceli vielä, miejjän ijissä ei enää parannuta ihan ykskaks, mutta onhan tässä aikaa ootella he. :)
Siehän olet tehnytkin isoja hankintoja, kuten se entinen miniä, joka osti kodinkoneita anopin tietämättä, vihannesten kuorimaveitsen, siitä ei anoppi tykännyt.. :)
Reilun viikon kuluttua tulee kuluneeksi vuosi ranteen murtumisesta, ei siitä kunnon kättä enää tule ja nyt on saman käden olkapääkin jäätynyt.
Mutta kyllä tää tästä, ajan kanssa.sitroen. kirjoitti:
Ostin syksyllä vinkuintialaisen Fiskarsin kirveen aidon kopion. Vähän pitempi varsi vain. Maksoi halpakaupassa 9,90 euroa. Paras kirves mitä minulla koskaan on ollut!
Nyt muutossa kerrostalokolhoosiin otin mukaan. Ties vaikka joku joskus tarvitsisi.Hyvä on ihmisellä kirves olla, asui sitten missä tahansa ja saattaa noissa kopioissakin hyviä kirveitä olla.
Minä kyllästyin talon kirveisiin, varret eivät tahtoneet pysyä terässä kiinni. Aivan pelotti joskus, jos terä lentää vauhdissa matkoihinsa.- p-pauke*
Anceli kirjoitti:
Siehän olet tehnytkin isoja hankintoja, kuten se entinen miniä, joka osti kodinkoneita anopin tietämättä, vihannesten kuorimaveitsen, siitä ei anoppi tykännyt.. :)
Reilun viikon kuluttua tulee kuluneeksi vuosi ranteen murtumisesta, ei siitä kunnon kättä enää tule ja nyt on saman käden olkapääkin jäätynyt.
Mutta kyllä tää tästä, ajan kanssa.Itsellänikin ollut tuo olkapään jäätyminen, joka kuulemma paranee itsestään, mutta saattaa kestää parikin vuotta.
Mä hoidatin sen nopeasti pois kiropraktikolla. (olikohan viisi kertaa, kun kävin kiroilemassa siellä hoitopedillä/-pöydällä. p-pauke* kirjoitti:
Itsellänikin ollut tuo olkapään jäätyminen, joka kuulemma paranee itsestään, mutta saattaa kestää parikin vuotta.
Mä hoidatin sen nopeasti pois kiropraktikolla. (olikohan viisi kertaa, kun kävin kiroilemassa siellä hoitopedillä/-pöydällä.Minullakin on vuosia sitten ollut toisessa olkapäässä, se parani itsestään parissa vuodessa. Samaa toivon tältä vaivaiselta.
Varmaan tuo kiropraktikon hoito jouduttaisi paranemista.
Pitää harkita, kun ei tämä mikään kiva vaiva ole, mikä muuten olisi, tuskin mikään.- Pirre*
sitroen. kirjoitti:
Nyt muutossa kerrostalokolhoosiin otin mukaan. Ties vaikka joku joskus tarvitsisi.Meillä oli lähinnä lekaa vastaava entinen kirves, ja ajattelin ettei siitä taija enää tarkoitukseen sopivaa työkalua tulla, tosin ei ole enää teroitus kalustoakaan. Hyvin toimi uusi kirves, sen minkä jaksoin äkkiseltään tehäkään.
Ja, ainahan kirveelle on töitä :), he siis tarvista jollain, jossain, kirpparille viet vaikka. - Pirre*
Anceli kirjoitti:
Hyvä on ihmisellä kirves olla, asui sitten missä tahansa ja saattaa noissa kopioissakin hyviä kirveitä olla.
Minä kyllästyin talon kirveisiin, varret eivät tahtoneet pysyä terässä kiinni. Aivan pelotti joskus, jos terä lentää vauhdissa matkoihinsa.No sama pelko oli meijjänkin kirveitten kanssa viime aikoina, että saa sen ohtaluuhusa, nolo kuolla oman kirveen kautta :/ he, jos hirtehishjuumori sallitaan..:)
- posari
Anceli kirjoitti:
Minullakin on vuosia sitten ollut toisessa olkapäässä, se parani itsestään parissa vuodessa. Samaa toivon tältä vaivaiselta.
Varmaan tuo kiropraktikon hoito jouduttaisi paranemista.
Pitää harkita, kun ei tämä mikään kiva vaiva ole, mikä muuten olisi, tuskin mikään.Minulla hoidettiin jäätynyt olkapää muutama vuosi sitten omt-fysioterapialla ja tulehduskipulääkkeillä. Hoitui aika nopeasti. Kivulias vaiva, muistan kivun vieläkin.
Tsemppiä! posari kirjoitti:
Minulla hoidettiin jäätynyt olkapää muutama vuosi sitten omt-fysioterapialla ja tulehduskipulääkkeillä. Hoitui aika nopeasti. Kivulias vaiva, muistan kivun vieläkin.
Tsemppiä!Vaativinta on muistaa laittaa kipeä käsi ensimmäisenä takinhihaan, muuten joutuu aloittamaan alusta.
Kiitti :)
- fiskars*
Uusi kirves minullakin,oikein halkomasellainen.En tiennyt että niitä on erilaisia mutta kun kävelin tomerana paikalliseen Agri-Markettiin ja sanoin että nyt pitäis saada kirves,myyjä sukkelasti vei minut kirveitten luo.
Sillä kun huiskin liiterissä niin nyt on sitten olkapäävamma,ei nouse käsi,ei taivu käsi,ei saa kunnolla edes takkia päälle.
Ortopedi piti luennon ja esitelmän "vammoista" ja nyt napsitaan pillereitä ja kirves saa lomaa.
Kyllä mä vielä neljä vuotta sitten hoitelin hommat kepeästi....vanhuus ei tule yksin.- sitroen.
Viitisen mottia syksyllä pilkoin ylläkerrotulla kirveellä. Eipä tullut mitään vaivoja jos ja kun hengästymistä ja hikoilua ei lasketa. Nyt talvella täytin 70 v joten eihän tässä vielä vanhuuskaan vaivaa. Ainakaan puitten pilkkomisessa kunnon työvälineillä.
- bessie*
sitroen. kirjoitti:
Viitisen mottia syksyllä pilkoin ylläkerrotulla kirveellä. Eipä tullut mitään vaivoja jos ja kun hengästymistä ja hikoilua ei lasketa. Nyt talvella täytin 70 v joten eihän tässä vielä vanhuuskaan vaivaa. Ainakaan puitten pilkkomisessa kunnon työvälineillä.
Mahtaa mennä minulla tapahtuneet ja kerrotut asian pahanpäiväisesti sekaisin. Aina olen 'muistanut' ja 'tietänyt', että sain partiossa taitomerkin juuri halkojen hakkaamisesta ja että muka yhden motin olisin hakannut.
Se on varmaa. että olen saanut taitomerkin (montakin) ja sen saamiseen piti myös polttopuita tehdä, mutta että motin... Olisiko kuitenkin ollut niin, että piti osata jotain muutakin.
Eikö se motti olisi ollut aika paljon vaadittu n. 12 vuotiaalta hennolta kaupunkilaistytöltä?
Sekin ihmetyttää, että yleensä antoivat nollasta aloittavan lapsen kirveen kanssa huhtoa. Nuorena aikuisena en edes enää osannut käyttää kirvestä. Mieheni halusi nähdä omin silmin, että osaan ennen kuin olisi antanut minun jäädä naperon kanssa mökille kahdestaan. Se esitys loppui toiseen tai kolmanteen holtittomaan iskuun, ja mies oli kuin pyörtymisen partaalla, nenä ja sen ympärys valkoisena. Sain pysyvän kirveen käyttö kiellon, joten en vieläkään ole oppinut kirvestä käyttämään. Auton peräkontissa taitaa kyllä pieni kirveskin olla ja olen sillä jonkun pajunvarren osannut poikki pätkäistä. - ...
sitroen. kirjoitti:
Uusiksi, taas.
Siis appi osti klapikoneen, kun täytti 80. Helpompi käyttää kuin kirves, turvallisempi, ei toki nopea. Mutta sillä se tekee klapeja, hiljakseen. saapi tehtyä puut ite ja liikuntaakin tulee pölkkyjä siirrellessä ja klapipinoja kasatessa.
Fiskar on juu hyvä kirves, on siinäkin kehnoja puolia. Salanssi. Ostin itelle aikanaan suurimman halkaisukirveen, mitä kaupasta rahalla sai. Fiskars.
Parasta designiä, suunnittelultaan, mitä voi löytää, oikein toimiva.Vaan,huonot puolet just balanssissa. Terä painaa älyttömästi, varsi ei yhtään mitään. Menee. kun tekee vähän, oikein tehokas. Mutta kun tekee enenpi, perusongelma tulee esiin, balassi.
Kun väsynenä paukuttaa halkoja, ete ei ole skarppi ja tarkkaavaisuus ei hyvä. Kirbes kääntyy helpolla aavistuksen lappeelleen ja seurauksena lastuja.
Tarkka käyttää.
Kyllä mä fanitan Fiskarssia, hyvin,vaan ei loppuun asti suunniteltu kirves
Oletus, perin tässä joskus vähän käytetyn klapikoneen, kirves jää aika tarpeettomaksi sen jälkeen.
=DW= - Bill Nääs
... kirjoitti:
Uusiksi, taas.
Siis appi osti klapikoneen, kun täytti 80. Helpompi käyttää kuin kirves, turvallisempi, ei toki nopea. Mutta sillä se tekee klapeja, hiljakseen. saapi tehtyä puut ite ja liikuntaakin tulee pölkkyjä siirrellessä ja klapipinoja kasatessa.
Fiskar on juu hyvä kirves, on siinäkin kehnoja puolia. Salanssi. Ostin itelle aikanaan suurimman halkaisukirveen, mitä kaupasta rahalla sai. Fiskars.
Parasta designiä, suunnittelultaan, mitä voi löytää, oikein toimiva.Vaan,huonot puolet just balanssissa. Terä painaa älyttömästi, varsi ei yhtään mitään. Menee. kun tekee vähän, oikein tehokas. Mutta kun tekee enenpi, perusongelma tulee esiin, balassi.
Kun väsynenä paukuttaa halkoja, ete ei ole skarppi ja tarkkaavaisuus ei hyvä. Kirbes kääntyy helpolla aavistuksen lappeelleen ja seurauksena lastuja.
Tarkka käyttää.
Oletus, perin tässä joskus vähän käytetyn klapikoneen, kirves jää aika tarpeettomaksi sen jälkeen.
=DW=Oho, joku sentään on huomannut tuon balanssin. Puulämmitys ollut aina ja joka talvi 20-30 kuutiota puuta palasiksi, metristä halkoa leivinuuniin ja klapeja muihin tulisijoihin.
Billnäsin kirveellä klapit tehty.....kunnes emäntä toi joskus 90-luvulla Fiskarsin uutuuden, yläposkikirveen, löin muutan kerran ja ihmettelin mikä tässä mättää ja kokeilin billnäsiä....jo selkisi, varren olematon paino.....pitkässä juoksussa tulee raskaaksi hakata fiskarsilaisella. Olisihan onttoon varteen painoa voinut laittaa, en sentään siihen ruvennut ;)
Fiskarsilaisesta tuli emännän kirves yli kymmeneksi vuodeksi. Joku vuosi sitten kesämökillä oli useita tuulenkaatoja, melkoinen savotta, emäntä murehti kun fiskars oli 300km päässä, ei tule mitään pilkkomisesta.
Suostutttelun jälkeen otti puuvartisen, eikä ole siitä sittemmin hellittänyt :)
Huomasi senkin ettei billnäs paksumpiteräisenä jää niin tiukkaan kiinni halkeamattomaan puuhun kuin ohutteräinen fiskars.
Fiskars on ihan hyvä kirves, näkyy Mietaakin sillä hakkavan, eikä tarvi vartta murehtia, en ole kuullut keneltäkään varsien hajoamisista.
Metriset ja kovin oksaiset pölkyt pilkotaan nykyään traktorin halkaisuruuvilla - Pirre*
Harmi, ehkä innostuit liikaa äkkiseltään, on ne nuo nivelet jo kumman herkkiä tässä iässä äkeytymään, mutta kai se osin on harjoituksen puutettakin, - mie otin varovasti alun lauantaina "huiskin" pari tuntia; menihän siinä joku aika ennenkuin kirves rupesi sattumaan siihen mihin sen pitikin, eli pölkyn päähän, ja mikäpä oli ulkona töissä ollessa, niin perusteellisen hieno ilmakin :)
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Harmi, ehkä innostuit liikaa äkkiseltään, on ne nuo nivelet jo kumman herkkiä tässä iässä äkeytymään, mutta kai se osin on harjoituksen puutettakin, - mie otin varovasti alun lauantaina "huiskin" pari tuntia; menihän siinä joku aika ennenkuin kirves rupesi sattumaan siihen mihin sen pitikin, eli pölkyn päähän, ja mikäpä oli ulkona töissä ollessa, niin perusteellisen hieno ilmakin :)
Tämä oli nimim. Fiskarssille*
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Tämä oli nimim. Fiskarssille*
P.s. ja toivottavasti paranet pian!
- Pirre*
sitroen. kirjoitti:
No eihän toki, vanhuus tulee vasta vanhana :) (sitroen).
Ja joo, kyllä takki piti pian heittää päältä, mutta hengästymiseen asti en uskaltanut vielä yrittää, tai sitten kuntoni on kohtalaisen hyvä...tai työtahtini siksi verkkainen. - Pirre*
bessie* kirjoitti:
Mahtaa mennä minulla tapahtuneet ja kerrotut asian pahanpäiväisesti sekaisin. Aina olen 'muistanut' ja 'tietänyt', että sain partiossa taitomerkin juuri halkojen hakkaamisesta ja että muka yhden motin olisin hakannut.
Se on varmaa. että olen saanut taitomerkin (montakin) ja sen saamiseen piti myös polttopuita tehdä, mutta että motin... Olisiko kuitenkin ollut niin, että piti osata jotain muutakin.
Eikö se motti olisi ollut aika paljon vaadittu n. 12 vuotiaalta hennolta kaupunkilaistytöltä?
Sekin ihmetyttää, että yleensä antoivat nollasta aloittavan lapsen kirveen kanssa huhtoa. Nuorena aikuisena en edes enää osannut käyttää kirvestä. Mieheni halusi nähdä omin silmin, että osaan ennen kuin olisi antanut minun jäädä naperon kanssa mökille kahdestaan. Se esitys loppui toiseen tai kolmanteen holtittomaan iskuun, ja mies oli kuin pyörtymisen partaalla, nenä ja sen ympärys valkoisena. Sain pysyvän kirveen käyttö kiellon, joten en vieläkään ole oppinut kirvestä käyttämään. Auton peräkontissa taitaa kyllä pieni kirveskin olla ja olen sillä jonkun pajunvarren osannut poikki pätkäistä.bessie* ( kun laitan nimmarit kun muuten nämä "vastaukset, kommentit menee mihin sattuu). Motti on kyllä aika iso määrä, mutta riippuu kyllä hieman halaistavan puun laadustakin miten sitä tulosta syntyy, oksaisten tai väärien puun vänkylöiden kanssa saa kyllä pelleillä..
Minun työmaallani puut oli katkottu 40 - 50 sentin pätkiksi ja olivat melko oksattomia, eikä pilkkomissani ollut, tai mitä otin pilkottaviksi, kuin 5 - 25 sm paksuisia päkäleitä, ne juluman paksut jätän suosiolla koneella tehtäviksi, liian painaviakin ovat. Saan lainaksi pojalta meijjän pilkkoja :)
P.s. miulle on ihan outo käsite tuo että mieheni pelkäisi miun puolesta, kai se on huomannu etten miekä pelkää, tai no, ei tule edes ajatelleeksi moista... - Pirre*
... kirjoitti:
Uusiksi, taas.
Tarkka käyttää.
=DW=DW, olis se mahollisuus meilläkin, siis tuo pilkkoja, mutku on aika painava ryöhkä, - isännän aikoinaan tekemä; pitäsi traktorilla kulettaa, - tuohan se poika sen jos tarvitaan, mutta taijjan lainata (jos saan lainaksi), vävyjen tuollaista hidas tahtista sähköllä käypää pilkkojaa, niihin paksuihin koivupölleihin.
Ja, mie mittää balassia huomannu, ihan hyvin, sitten kun rupesi sattumaan, halkaisi, tai no joku säle taisi joskus tulla, mutta samaa puutahan ne silputkin, sytyke puina menee :) - Pirre*
Bill Nääs kirjoitti:
Oho, joku sentään on huomannut tuon balanssin. Puulämmitys ollut aina ja joka talvi 20-30 kuutiota puuta palasiksi, metristä halkoa leivinuuniin ja klapeja muihin tulisijoihin.
Billnäsin kirveellä klapit tehty.....kunnes emäntä toi joskus 90-luvulla Fiskarsin uutuuden, yläposkikirveen, löin muutan kerran ja ihmettelin mikä tässä mättää ja kokeilin billnäsiä....jo selkisi, varren olematon paino.....pitkässä juoksussa tulee raskaaksi hakata fiskarsilaisella. Olisihan onttoon varteen painoa voinut laittaa, en sentään siihen ruvennut ;)
Fiskarsilaisesta tuli emännän kirves yli kymmeneksi vuodeksi. Joku vuosi sitten kesämökillä oli useita tuulenkaatoja, melkoinen savotta, emäntä murehti kun fiskars oli 300km päässä, ei tule mitään pilkkomisesta.
Suostutttelun jälkeen otti puuvartisen, eikä ole siitä sittemmin hellittänyt :)
Huomasi senkin ettei billnäs paksumpiteräisenä jää niin tiukkaan kiinni halkeamattomaan puuhun kuin ohutteräinen fiskars.
Fiskars on ihan hyvä kirves, näkyy Mietaakin sillä hakkavan, eikä tarvi vartta murehtia, en ole kuullut keneltäkään varsien hajoamisista.
Metriset ja kovin oksaiset pölkyt pilkotaan nykyään traktorin halkaisuruuvillaBill Nääs, huomasin että mieheni viime aikoina hakkasi puita kirveen varrella, ja aina kirveistä varret poikki, eli nyt kun mie olen "puu vastaava", otin varoilta muovivartisen, jos kestäsi miun hutilyönnit :)
Meillä ei "tarvita" kovin paljoa polttopuuta, tai riippuu ihan miten isot sähkölaskut tahtoopi.. - bessie*
Pirre* kirjoitti:
bessie* ( kun laitan nimmarit kun muuten nämä "vastaukset, kommentit menee mihin sattuu). Motti on kyllä aika iso määrä, mutta riippuu kyllä hieman halaistavan puun laadustakin miten sitä tulosta syntyy, oksaisten tai väärien puun vänkylöiden kanssa saa kyllä pelleillä..
Minun työmaallani puut oli katkottu 40 - 50 sentin pätkiksi ja olivat melko oksattomia, eikä pilkkomissani ollut, tai mitä otin pilkottaviksi, kuin 5 - 25 sm paksuisia päkäleitä, ne juluman paksut jätän suosiolla koneella tehtäviksi, liian painaviakin ovat. Saan lainaksi pojalta meijjän pilkkoja :)
P.s. miulle on ihan outo käsite tuo että mieheni pelkäisi miun puolesta, kai se on huomannu etten miekä pelkää, tai no, ei tule edes ajatelleeksi moista...Saattaahan se niinkin olla, että muistan oikein, Pirre.
Nyt vain tuntuu tuo motti mahdottomalta määrältä, mutta on se niinkin että periksi antaminen oli minulle se vihoviimeinen vaihtoehto. Ellei aikarajaa ole ollut, niin olen hyvinkin voinut koko leirin ajan sisulla pilkkoa.
Mieheni oli, ja lapsenlapsien kertomani mukaan on vieläkin, tavattoman tarkka ja 'suojeleva', kaikki mahdolliset riskit ottaa huomioon ja sen mukaan mennään. Osaltaan varmaan omien kokemustensa takia, mutta pääosin varmaan koska hän nyt vain on sellainen luonteeltaan ja asenteeltaan.
Häneltä naapurin poika löi vahingossa kirveellä yhden sormen irtipoikki kun olivat jotain kalikkaa muotoilemassa. Lähipiirissään oli yksi silmäpuoli ja yksi jalkapuoli, jne..
Ainoa missä minä olisin ollut tiukempi, oli kiipeily. mieheni antoi pojan sai kiipeillä puihin niin paljon ja korkealle kuin vain halusi, ja kyllähän tuo halusikin. Puukohtainen lupa silti piti aina saada isältä. Muistan kun poika monestikin uhosi isälleen kiipeävänsä yhteen kallion päällä kasvavaan mäntyyn sitten kun olen niin iso ettet sinä minua enää määrää.
Minä jätän puusavotat nuoremmille. Naapurin isäntä sahasi ja pilkkoi koneelle kolme koivua tontiltani viime kesänä. Niiden pinoaminen jäi minulle ja kuopukselle.
- Pirre*
Korpikirjailija, mie teen ihan tekemisen ilosta, nyt kun ei koske mihinkään, sain tuon niskani kuntoon niin ilolla teen ulkohommiakin, yhessä sitten miehen kanssa kujljetetaan ja pinotaan, ja hän tekee jos kykenee ja jos ei kykene niin istuu seurana.
Pirre* kirjoitti:
Korpikirjailija, mie teen ihan tekemisen ilosta, nyt kun ei koske mihinkään, sain tuon niskani kuntoon niin ilolla teen ulkohommiakin, yhessä sitten miehen kanssa kujljetetaan ja pinotaan, ja hän tekee jos kykenee ja jos ei kykene niin istuu seurana.
Olepas varovainen, että se niska ei kipeydy uudestaan. On tietty kiva tehdä ulkohommia. Kun nostelimme puiden kaadon jälkeen isoja koivun rankoja siirtääksemme ne pilkkojalle edulliseen kohtaan olin jäädä ison kaksimetrisen koivunrungon alle. Luojan kiitos kuopus bodaa ja jaksoi pitää runkoa ylhäällä, että pääsin kömpimään sen alta pois. Vasemman polven kohtalo oli lähellä loppua, onneksi selvisin.
- Pirre*
korpikirjailija kirjoitti:
Olepas varovainen, että se niska ei kipeydy uudestaan. On tietty kiva tehdä ulkohommia. Kun nostelimme puiden kaadon jälkeen isoja koivun rankoja siirtääksemme ne pilkkojalle edulliseen kohtaan olin jäädä ison kaksimetrisen koivunrungon alle. Luojan kiitos kuopus bodaa ja jaksoi pitää runkoa ylhäällä, että pääsin kömpimään sen alta pois. Vasemman polven kohtalo oli lähellä loppua, onneksi selvisin.
Nauratti, mielikuva puun alla rimpuilevasta naisihmisestä :)), anteeksi, ei ollu tarkoitus nauraa vahingolle, mutta äkkiä niitä vahinkoja sattuu, ainakin näissä perinteisesti ei naisten töissä, ja ainakin jos arvioi voimansa tai taitonsa väärin, - onneksi en tarvinnut punnertaa niitten 3 metristen propsien kanssa, joista pöllit sahattiin, ainakin nuorempana oli tapanani yrittää yli voimieni.
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Nauratti, mielikuva puun alla rimpuilevasta naisihmisestä :)), anteeksi, ei ollu tarkoitus nauraa vahingolle, mutta äkkiä niitä vahinkoja sattuu, ainakin näissä perinteisesti ei naisten töissä, ja ainakin jos arvioi voimansa tai taitonsa väärin, - onneksi en tarvinnut punnertaa niitten 3 metristen propsien kanssa, joista pöllit sahattiin, ainakin nuorempana oli tapanani yrittää yli voimieni.
p.s. ja niskassa on nyt rautaa, kyl se kestää :)
Pirre* kirjoitti:
p.s. ja niskassa on nyt rautaa, kyl se kestää :)
Ou ei kai rautaa titaania uskoisin.
Saat toki nauraa. nauran itsekin kuinka aliarvioin usein voimiani kuten siellä saunan takana kyykkypissalla ollessani. Onneksi sain itseni pystyyn ilman suurempia pyllähtelyitä.
Olen kuva-ajattelija, uskon, että sinäkin joten tee mielikuva seuraavasta ; ).
Olin Hollanin Haarlemissa kompastuin katukiveen ja makasin rähmälläni maassa silmälasit palasina ja pää kukkapuskassa enkä päässyt ylös.
Kaatumiseni nähnyt mies tuli auttamaan Petzeä nostamaan minut ylös. Hän katsoi pupillejani ja kysyi englanniksi: Mitä mieltä olet Hollannin säästä? Mistä olet kotoisin jne.
Hän nimittäin testasi olenko saanut aivotäräyksen. Ja pitäisikö minut toimittaa sairaalaan.
Aloin nauramaan ja kerroin kuinka lämmintä Suomessa juuri nyt on sillä Suomessa oli silloin tosi lämmin toukokuu ja Hollannissa satoi vettä koko kevään.
- Hei kun keikuskelen
No Heh-heh-hee.
Kirjoitin tuon Heh-heh-heen siksi, kun mielikuvitukseni lähti taas niin lujaa etenemään, että tuli ihan kiirus, että pysyn mukana:)
Näin sielunsilmillä sun pomppivan pitkin katuja kirves kouras ja huitomassa kuin huumenen hullu. Voi että että :)
Ehkä kuitenkin on kyse hyötyliikunnasta. Halakoja liiveriin häh?
Minä en ole koskaan kirveellä puita halkonut. Ei oikein passaa mun ranteille.
Toinen syy on se, että jos puu on pystyssä siinä "mikä se ny on se aluspuu" ja minä ottaisin vauhtia itteni takaa asti, niin en varmasti osuisi siihen puuhun.
Sihti ei pelaisi.
Sahaaminenkin on inhottavaa puuhaa. Saha jää puuhun kiinni ja sitä ei meinaa millään saada irti.
Mutta Vesurilla oon aika plikka touhuamaan. Saaressa oon huideskellut ja ihan näkyvää jälkeä oon saanut aikaseksi.
Ostitko sen kirveen itsellesi Synttärilahjaksi? Eikö sulla maaliskuussa ole syntymäpäivä. Niin muistelen. Kyllä Kala Kalan muistaa :)- Pirre*
Hei kun keikuskelen. He..tahallani hieman dramatisoin, ei tehä hirveitä, vaik ostettiin kirveitä :). ja synttärit oli...niin oli, helmikuun vihoviimonen päivä ( tänä vuonna), ne syntypäivät..kuin pikkuinen lapsenlapsi sanoo :) - ja niin muistaa ja tunteekin :))
Nauratti tuo mielikuvitus puun pilkkomisesi...no muutaman kerran tuli huti miulla/kin, ja ei se aina osu, kuhan jokatoinen - niinkin homma hoituupi :) - näköjään.
On tuolla näkyy vanhoja jotain purettua puutavaraa suojan alla, eiköhän niitä pitäne nirhiä sahan kanssa myöhemmin kesällä..sitten kuhan talo on maalattu, ja kasvihuone pystytetty...ja ja..jne huh.huh..meillon meille uusi talo, ja aina löytyy jotain pikkutehtävää :)
- eppu2
Minulla on pari Fiskarsia ja on niillä aikoinaan tullut paljonkin mäiskittyä mutta sitten huomasin sellaisen ilmiön, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän koneet lisääntyy.
- Pirre*
eppu2. Niin te miehet ainakin hommaatte koneita, oon huomannu, jopa tiskikonekin tuli meidän taloon aikoinaan silloin kun osa tiskeistä oisi työhön menoni takia jääny puolisolle, mutta hyvä on ollu...:)
- eppu2
Pirre* kirjoitti:
eppu2. Niin te miehet ainakin hommaatte koneita, oon huomannu, jopa tiskikonekin tuli meidän taloon aikoinaan silloin kun osa tiskeistä oisi työhön menoni takia jääny puolisolle, mutta hyvä on ollu...:)
Se on sillai,että, kun ikää kertyy, ei pysty käsityökaluja aina käyttämään, nivelet pistää hanttiin.
- harmittaako????
Kukas nyt on suuttunu, kun ei mistän tykkää ););)
- Pirre*
harmittaako???
Ei harmita, ei ollu kone mökillä mukana ja tarkoituksella, jos miulta kysyit? - harmittaako???
Pirre* kirjoitti:
harmittaako???
Ei harmita, ei ollu kone mökillä mukana ja tarkoituksella, jos miulta kysyit?Ihmettelin noita runsaita miinuksia, sinussa en näe vikaa. :)
- konnarinna
Ostin lumentyöntimen muiden lumivälineiden lisäksi.
Loppui lumet.- Pirre*
konnarinna, :)) no, jospa sille vielä oisi tarvetta, ensi talvena...ei ne lumet loppunu tähän talveen, on miun mielipiteeni, vain :)
- konnarinna
Pirre* kirjoitti:
konnarinna, :)) no, jospa sille vielä oisi tarvetta, ensi talvena...ei ne lumet loppunu tähän talveen, on miun mielipiteeni, vain :)
Pakko tunnustaa, mutta menköön nyt. Tuo ketjun otsikko nauratti. Enkö olekin omituinen? :))
Loppuuko jääkarhut, kun jäätiköt sulaa? - Pirre*
konnarinna kirjoitti:
Pakko tunnustaa, mutta menköön nyt. Tuo ketjun otsikko nauratti. Enkö olekin omituinen? :))
Loppuuko jääkarhut, kun jäätiköt sulaa?konnarinna, kyllä varmaan loppuu, tai häviävät sukupuuttoon ajan kanssa, evoluutio ei kerkeä muuntaa niistä tarpeeksi äkkiä karvattomia ruohonsyöjiä :)
Ja, kylläpä vähän tahdoinkin "poroilla" otsikollani, ajattelin että on tarpeeksi raflaava aloitus he.
- remes
Minä ostin uudet lenkkikengät, en ajatellut, tarpeeseen ostin.
- Pirre*
remes. Ihan totta, et edes ajatellu ostaa ja silti ostit,,stot stot mitä tuhlausta!
Mutta, nythän on hyvä aloittaa se lenkkeily nääs, ei ne hukkaan jää-
Löytyikö kirveelle töitä?
- Pirre*
Paloma.
No löyty, ei voinu olla löytämättä, - iso kasa koivupöllejä aitan kuppeella, en osaa sanoa mottimäärää, mutta paljon niitä on silmämääräisesti katsoen..on siinä urkkoa toisennii kerran.
En tykkää fiskarsin kirveestä kun siinä on varren pituus kautta terän paino mulle sopimattomia.
Mä kun hakkaan klapit sillai et pirän vasemmalla pölkyn pystyssa tukin päällä ja pyöritän sitä koko ajan oikeaan halkomis suuntaan.
Mul on sepän takoma painava murikka omatekemän varren päässä, soiva peli.- henrjii
mulle taas ei sovi semmoinen tyyli, kun nuo mämmeröiset on niin pitkät että sihti huononee ja pelkään että osuu sormeen
henrjii kirjoitti:
mulle taas ei sovi semmoinen tyyli, kun nuo mämmeröiset on niin pitkät että sihti huononee ja pelkään että osuu sormeen
Olen kuluttanut paljon aikaa kun perehryin siihen et miks se kirveen osumakohta vaihtelee vaik on tähtäävinään.
Se ratkaseva tekijä on peukalon paikka kirveen varressa,eli siis otekäden peukalo mahdollisimman keskelle kirveen varren selkää.- henrjii
koti-kiusattu kirjoitti:
Olen kuluttanut paljon aikaa kun perehryin siihen et miks se kirveen osumakohta vaihtelee vaik on tähtäävinään.
Se ratkaseva tekijä on peukalon paikka kirveen varressa,eli siis otekäden peukalo mahdollisimman keskelle kirveen varren selkää.Tuo taitaakin olla se viisasten kivi. Tarkemmin kun ajattelen niin puristan varresta rystyset valkoisena.
- Bill Nääs
henrjii kirjoitti:
Tuo taitaakin olla se viisasten kivi. Tarkemmin kun ajattelen niin puristan varresta rystyset valkoisena.
Varresta pitää olla hellä ote, kirves juuri kunnolla pysyy kädessä ja se pudotetaan nopeasti, terän massaa hyödyntäen, siinä kohdassa kun terä osuu puuhun ei saa olla enää mitään alaspäin suuntautuvaa voimaa lihaksissa.
- Pirre*
k/k. He..montakohan peukaloa miulla oisi jälellä jos noin yrittäisin pilkkoa he..ja en huomannut mitään vikaa kirveessä, hyvin pelasi :) - naapurin koira vaan pelotti että tulee liian lähelle pölkkyä kun juoksenteli siinä miun ympärillä, ja haukkua räksytti..:), nauratti mokoma.
- Pirre*
Bill Nääs kirjoitti:
Varresta pitää olla hellä ote, kirves juuri kunnolla pysyy kädessä ja se pudotetaan nopeasti, terän massaa hyödyntäen, siinä kohdassa kun terä osuu puuhun ei saa olla enää mitään alaspäin suuntautuvaa voimaa lihaksissa.
Tuo kyllä pitää paikkansa, tuo ettei sitä kirvestä tarvia humauttaa voimalla, paitsi oksasissa pölökyissä.
- Bill Nääs
Noin mekin pilkotaan, vasemmalla pölkystä kiinni ja siitä lohkoen.
Kirveenvarsiaihioita pankolla kuivumassa useita, teen aihiot yleensä koivupuusta vannesahalla ja siitä puukolla/isolla smirkelillä/pikkurälläkällä viimeistely.
Sopivaan kohtaan, suunnilleen varren keskelle teen käteen sopivan syvennyksen, ohennuksen, pitokohta haetaan kokeilemalla, hakkuupaikalla.
Varren sovitan kirveensilmään terä ruuvipenkissä kiinni ja siinä vartta silmään. välillä hioen ja veistäen kunnes sopii hyvin. Tammikiila vedenkestävällä liimalla varren päähän.
Sateeseen ei kirvestä koskaan jätetä, kun varsi kastuu ja kuivuu, alkaa hölskyminen ja kirveenpää irtoaa varresta.
Vieläkin, vaikka on kone pilkkomiseen niin kirveillä pilkotaan, suorasyiset.(naapurinkin 85) puut.- henrjii
Mulle on tullut väärä tyyli, kun olen pilkkonut aina ne pökkelöt joita muut ei ole saanut halki, isokin halko halkeaa kerta laakilla.
- Bill Nääs
henrjii kirjoitti:
Mulle on tullut väärä tyyli, kun olen pilkkonut aina ne pökkelöt joita muut ei ole saanut halki, isokin halko halkeaa kerta laakilla.
Dynamiitilla?
- Vaarallinen nainen
Mulla on Fiskarsin kirves, pitäisi ostaa halkomakirves, klapientekoon, tykkään heilua kirveen kanssa, omassa pikkumetsässäni. Taidan olla vaarallinen nainen.
- Pirre*
Vaarallinen nainen.
Mieki tykkään tehdä välillä jotain ruumiillista työtä, ainakin nyt kun on ollut pari vuotta vain tätä olemista (ei elämää, kerrostaloon muutettuamme ja o -hoitajan hommakin on toisella tapaa rasittavaa, - puupinolla voi vaikka purkaa turhaumiaan siihen koivupölkkyyn he.
- Vaarallinen nainen
Aloin tuossa miettimään, kun on se vanha tahko, voisiko joku riski mies tulla
veivaamaan sitä tahkoa, saisin tuon vanhan halkomakirveen terotettua, ei
tarvis ostaa ihanheti uutta.- Pirre*
Pistä hakuseen, mutta taitaako enää monikaan tahkoamista, ainakaan kirveen..he.
- liha kirves
minä mätkin kyljyksiä kirveellä, joka kerta sattu oikeeseen kohtaan, harjoittelun tulos.
Sitä ennen ei sattunut samaan kohtaan.- Pirre*
lihakirves.
Se muuten oli jännää joskus 60 -luvulla kun kaupassa oli puolikas sika ja siitä piti kirveellä saada kilon pala :)) - olin kesätöissä tuolloin.
- Vaarallinen nainen
Suuri kasa haapapölkkyjä rutikuivia, tuoreena halkesi hirmu hyvin, nyt voi olla
sitkeää. Haapa on siitä kivaa että palaa puhtaasti, takkapuuna hyvä, lämmönantajana huono. Laudepuuna hyvä. Tulitikkuna mainio. Pihapuuna
pirullinen, tekee vesoja minkä ehtii.
Kirveenterotustekniikan osaan kunhan veivari löytyy, joku kehonrakentaja,
sais samalla hyötyliikuntaa, ainaisen hikisen salin sijaan. Vois ne haapapölkyt
sitte halkasta, niin mie tekisin pinon.- Pirre*
Haapa on muuten hyvä polttopuu, mutta miusta ne paukkuvat palaessaan, eli hyvässä lykyssä lennättävät kipunoita pitkin lattioita.
- ++++++
Pirre* kirjoitti:
Haapa on muuten hyvä polttopuu, mutta miusta ne paukkuvat palaessaan, eli hyvässä lykyssä lennättävät kipunoita pitkin lattioita.
"Haapa on muuten hyvä polttopuu, mutta miusta ne paukkuvat palaessaan, eli hyvässä lykyssä lennättävät kipunoita pitkin lattioita."
Kuusipuuta kait tarkoittanet? En ole huomannut haavan paukkuvan palaessa. - Pirre*
++++++ kirjoitti:
"Haapa on muuten hyvä polttopuu, mutta miusta ne paukkuvat palaessaan, eli hyvässä lykyssä lennättävät kipunoita pitkin lattioita."
Kuusipuuta kait tarkoittanet? En ole huomannut haavan paukkuvan palaessa.Eikö, no sitten siinä on ollut jotain pihkapuuta joukossa, kuustahan se tieten on ollut.
- Vaarallinen nainen
Haapa ei pauku koska on pihkaton puu, siksi myös laudepuuna hyvä. Kuusipuu
on saunaan myös sopiva, mänty on pihkapuu ei sovellu laudepuuksi.
Saunatutkimuksessa sanottiin että kuusi on paras, joskus aikanaan soitin kun
tietoa kaipasin uuteen saunaani.
Mänty ja kuusi paukkuu ja ritisee palaessaan.
Olen käyttänyt puunhalkaisussa myös kiilaa ja moskaa. Kaikilla vehkeillä on
heiluttu liiterissä. - Vähemmän vaarallinen
Veistokirveen täytyy olla veitsenterävä, ei klapikirveen.
Minä ostin vanhaan bilnäässiin uuden varren ja pitäis pikkuhiljaa saada sovitettua se terä siihen, mutta taitaa olla pikkutarkkaa puuhaa, joten tiiä onnistuuko.
- Pirre*
Ruotsalainen versioko fiskarsista (sori ei ole mainos!), mutta varren istutus ei olekaan ihan iisi juttu, muistan kun isä löi kiiloja kirvesvarren teräpuolelle ja kai ne pysyi kiinni kun ei verissäpäin kotiin koskaan tullut. Sinullakin nitta on joku paikka missä kirvestä käyttää, vai oletko kodinturva joukoissa? he - (sori huono vitsi, elä suutu).
Pirre* kirjoitti:
Ruotsalainen versioko fiskarsista (sori ei ole mainos!), mutta varren istutus ei olekaan ihan iisi juttu, muistan kun isä löi kiiloja kirvesvarren teräpuolelle ja kai ne pysyi kiinni kun ei verissäpäin kotiin koskaan tullut. Sinullakin nitta on joku paikka missä kirvestä käyttää, vai oletko kodinturva joukoissa? he - (sori huono vitsi, elä suutu).
Eiköhän toi ole ihan supisuomalainen taottu terä, mutta ikivanha. Samoja teriä taitaa löytyä yhden jos toisenkin liiterin pölkyltä. :)
Ihan kotona säilytän ja tarviin sitä vain kun menen taloyhtiön pihalle krillille.
En mää suutu..:)- henrjii
Nittaminax kirjoitti:
Eiköhän toi ole ihan supisuomalainen taottu terä, mutta ikivanha. Samoja teriä taitaa löytyä yhden jos toisenkin liiterin pölkyltä. :)
Ihan kotona säilytän ja tarviin sitä vain kun menen taloyhtiön pihalle krillille.
En mää suutu..:)Yhtiökokouksessa se on varsin oiva apuväline
henrjii kirjoitti:
Yhtiökokouksessa se on varsin oiva apuväline
Juu, voihan sillä lopettaa kokouksen.
- bessie*
Nittaminax kirjoitti:
Juu, voihan sillä lopettaa kokouksen.
Siihen nyt välttää puinen nuijakin, Nittaminax
bessie* kirjoitti:
Siihen nyt välttää puinen nuijakin, Nittaminax
Varsikin riittää, ilman terää.
- Pirre*
Nittaminax kirjoitti:
En mää suutu..:)Tekö saatte polttaa ihan avotulta siellä piha grillissänne, joka mielestäni on tosi mukavaa ja erikoistakin kun aattelee että asutte kerrostaloalueella, täällä ei tulisi kyseeseenkään moinen, tosin kuulin että viime juhannuksena oli grillattu tuossa meidänkin (kerros) talon pihalla, mutta kai vain hiilitulella.
Pirre* kirjoitti:
Tekö saatte polttaa ihan avotulta siellä piha grillissänne, joka mielestäni on tosi mukavaa ja erikoistakin kun aattelee että asutte kerrostaloalueella, täällä ei tulisi kyseeseenkään moinen, tosin kuulin että viime juhannuksena oli grillattu tuossa meidänkin (kerros) talon pihalla, mutta kai vain hiilitulella.
Kyllä saadaan ja tein siitä muistaakseni aloituksenkin viime kesänä ku jotkut naapurit narisi ettei niin sais tehä. Täs taloyhtiössä on alusta lähtien ollu krillipaikka ja joka kesä poltettu puita ja jotkut tietenkin hiilillä käristää makkaransa.
- Bill Nääs
Minäkin ostaisin Bill Näässiin uuden ja isomman varren jos olisin rikas.
Niiihh..riippuu mihin se Bil Näässi sitä vartta tarvii. Puinen maksaa jotain kympin verran ja nahkanen varmaan hiukka enemmän.
- Bill Nääs
Nittaminax kirjoitti:
Niiihh..riippuu mihin se Bil Näässi sitä vartta tarvii. Puinen maksaa jotain kympin verran ja nahkanen varmaan hiukka enemmän.
Sehän tässä....kun ei oikein...jaksa...enää....roustota:(
- Utelias1
Bill Nääs kirjoitti:
Sehän tässä....kun ei oikein...jaksa...enää....roustota:(
Bil Nääs
Mitähän se roustoaminen oikein oli? Oliko se Sitä?
- Vaarallinen nainen
Minulla on vanha Bilnääsin vasara, hyvin pieni kaunis, sain sen miesystävältäni,
se oli rakkaudenosoitus mieheltä naiselle.- Bill Nääs
Se on hienoa kun ihminen ymmärtää hyvän päälle.
Billnäsillä on hieno historia, itseasiassa Billnäs on Fiskarsin edeltäjä, tiennäyttäjä.
http://www.billnas.fi/fi/historia/
- Bill Nääs
Katselkaapa perimiänne vanhoja huonekaluja, kirjoituspöytiä jne, ettei vaan jossakin lue Billnäs. Billnäsillä oli myös laaja puusepänteollisuus aikoinaan.
http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=888- Pirre
Kiitos, tulipa mielenkiintoista uutta tietoa, ainakin minulle; ei ole tullut aikoinaan katseltua mitä niissä isänkin kirveissä luki, tai lukikokaan mitään, kirves oli kirves..ilman sen kummempia merkkejä. KIva huomata että vaikka tekisi tikusta asiaa, niin aina jotain tässä viisastuu :)
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224750Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43384Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263180Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262617Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu702332Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91384Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171245Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41128