väitöstilaisuus

tiinu

Hei! Osaako kukaan kertoa miten kuuluu pukeutua väitöstilaisuudessa (itse olen vain vieraana) ja millainen juhla on kyseessä? Minut on sinne kutsuttu, mutta en tiedä mitä minulta odotetaan, miten juhla etenee, onko ostettava lahja? Auttakaa.. on vähän noloa kun ei tiedä mennäkkö iltapuvussa vai farkuissa! Viekö vieraat kukkia tilaisuuteen vai..?

13

26157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maanmittar

      Mene mielluummin iltapuvussa kuin farkuissa jos noista kahdesta pitää valita. Oma mielipiteeni on että pelkkään väitöstilaisuuteen ei ihan iltapuvussa tarvitse mennä (promootio on asia erikseen) mutta ei ihan tavallisissa vaatteissakaan. Mieti mitä laittaisit vaikkapa veljesi lakkiaisiin tai serkkusi häihin päälle niin olet saanut vastauksen pukuongelmaasi.

      Kukkien viemisiin en osaa vastata, ehkä. Itse jättäisin kukat vasta tilaisuuden jälkeen autosta haettavaksi tai karonkkaan jos sellainen järjestetään, mutta ei kait tähän mitään sääntöä ole eikä varmaan mikään virhe ole viedä kukkia jo väitöstilaisuuteen. Kannattaa sinänsä muistaa että väittely ei ole ihan lyhyt tilaisuus vaan kestää useampiakin tunteja jossa väittelijää tentataan. Tilaisuus voi jopa olla puuduttavakin ainkain jos se käydään englanniksi eikä kovin paljon ole kiinnostusta aiheeseen.

      • tipi

        Pukeutuminen niinkuin veljen lakkiaisiin on ihan hyvä neuvo. Missään nimessä ei iltapuvussa!!! Tietysti väittelijän läheiset pukeutuvat vähän hienommin kuin "tavalliset" kuuntelijat. Kyllä opiskelija voi tulla vaikka takariviin istumaan farkuissakin.


    • Bkemisti

      Jos olet läheinen ystävä tai sukulainen, pukeudu väitöstilaisuuteen vähän hienommin. Ei missään tapauksessa iltapukua, farkut käyvät hyvin jos et ole lähisukulainen. Kukkia voi viedä jos haluaa ja antaa ne vaikka kätellessä tilaisuuden jälkeen salin ovella. Väitöstilaisuushan ei ole varsinainen juhla vaan siinä väittelijä puolustaa väitöskirjaansa. Hyvin muodollinen, pitkä ja monesti ulkopuolisten mielestä tylsä tilaisuus. Väitöksen jälkeen on yleensä kahvitilaisuus.

      Varsinainen juhla on karonkka illalla (oletan että sinut on kutsuttu nimenomaan sinne, väitökset ovat avoimia kaikille). Sinne yleensä pukeudutaan iltapukuun. Ohjelma vaihtelee, mutta puheita pidetään aina ja syödään.

      • Anonyymi

        Yleensä pukukoodi on kirjattu kutsuun.
        Päivällä on hyvä olla siisti tumma asu ja illalla voi olla lyhyt tai pitkä mekko naisella.
        Nykyään illalla näkee värikkäitäkin asuja


    • mukana ollut

      Väittelijän lähisukulaiset pukeutuvat mustiin tai muuten juhlavasti. Huom,yleisö ei yleensä istuudu etummaiseen penkkiriviin, se on varattu yliopiston proffille. Mutta valitettavasti opiskelijat tunkevat siihen usein farkkuasussa. farkuissa siis voi olla mukana, mutta taempana. Voit ojentaa kukkia väitöksen jälkeen, niin tekevät monet. Jos sinut on kutsuttu karonkkaan, kysy suoraan pukeutumisesta. Sinne ei nimittäin automaattisesti mennä iltapuvuissa. Väittelijä voi toivoa vaikkapa vapaamuotoista, mutta ei liian juhlavaa - kuten karonkassa, johon viimeksi osallistuin.

      • tipi

        Niin, en minäkään lähtisi karonkkaan iltapuvussa. Oma kokemukseni on, että ensimmäisessä rivissä on istunut aina väittelijän perhe/lähisukulaiset. Meillä ei kyllä ole opiskelijat siihen tunkeneet ;)


      • Bkemisti
        tipi kirjoitti:

        Niin, en minäkään lähtisi karonkkaan iltapuvussa. Oma kokemukseni on, että ensimmäisessä rivissä on istunut aina väittelijän perhe/lähisukulaiset. Meillä ei kyllä ole opiskelijat siihen tunkeneet ;)

        Karonkkakutsussa kerrotaan mikä on pukukoodi. Kaikissa kutsuissa, jotka minä olen saanut (5 kpl) on lukenut joko juhla- tai iltapuku tai pelkästään iltapuku. Muodollisimmissa tilaisuuksissa on tuntenut itsensä oudoksi värikkäässä iltapuvussa kaiken mustan keskellä. Olen kyllä kuullut huhuja yhdestä karonkasta, jossa pukeuduttiin siisteihin arkivaatteisiin.

        Meillä päinkin opiskelijat tappelevat pikemminkin takarivin paikoista kuin tunkevat eteen.


      • mukana ollut
        Bkemisti kirjoitti:

        Karonkkakutsussa kerrotaan mikä on pukukoodi. Kaikissa kutsuissa, jotka minä olen saanut (5 kpl) on lukenut joko juhla- tai iltapuku tai pelkästään iltapuku. Muodollisimmissa tilaisuuksissa on tuntenut itsensä oudoksi värikkäässä iltapuvussa kaiken mustan keskellä. Olen kyllä kuullut huhuja yhdestä karonkasta, jossa pukeuduttiin siisteihin arkivaatteisiin.

        Meillä päinkin opiskelijat tappelevat pikemminkin takarivin paikoista kuin tunkevat eteen.

        kerrotaan, miten pukeudutaan. Viimeisimpään karonkkaan, johon osallistuin oli kutsuttu yli 200 henkeä ja väittelijä toivoi, että miehet jättävät solmiot pois ja naiset eivät pukeudu iltapukuun,vaan esim. kesäiseen pitkään juhlamekkoon (oli nimittäin kesä).Että silleen.


      • Anonyymi
        tipi kirjoitti:

        Niin, en minäkään lähtisi karonkkaan iltapuvussa. Oma kokemukseni on, että ensimmäisessä rivissä on istunut aina väittelijän perhe/lähisukulaiset. Meillä ei kyllä ole opiskelijat siihen tunkeneet ;)

        Kyllä sukulaiset ovat edessä ja poistuvatkin tilaisuudesta väittelijän ym jälkeen.
        He pukeutuvat tummiin vaatteisiin.
        Tarjottavat ovat vain kutsutuille, sinne ei mene muu yleisö!
        Yleensä varataan noin 30-40 hengen kahvittelu päivällä, karonkkaan ruokailu. Ne riittävät kun muut eivät tunge joukkoon.


      • Anonyymi
        mukana ollut kirjoitti:

        kerrotaan, miten pukeudutaan. Viimeisimpään karonkkaan, johon osallistuin oli kutsuttu yli 200 henkeä ja väittelijä toivoi, että miehet jättävät solmiot pois ja naiset eivät pukeudu iltapukuun,vaan esim. kesäiseen pitkään juhlamekkoon (oli nimittäin kesä).Että silleen.

        Huh ikinä en ole kuullutkaan noin valtavasta joukosta… kuka ne maksoi?
        Tyttärien kato kassa on aina ollut vain 20-30 henkeä. Muutama sukulainen ja parhaat kaverit sekä työhön osallistuneet


    • merjuri

      Väitöstilaisuus on siis moniosainen juhlatilaisuus. Aluksi on varsinainen väitös, jossa väittelijä esittelee väitöskirjansa ja sitten taitaa olla vastaväittäjän (yleensä alansa oppinut henkilö, joka on tarkastanut väitöskirjan etukäteen)puheeenvuoro ja sitten puhuu kustos, eli ns. väittelijän edusmies, väittelijä vastaa kiperiin vastaväittelijän kysysmyksiin. Tilaisuus kestää 2-5 tuntia ja pidetään kielellä, jota kaikkien oletetaan ymmärtävän. Nykyään siis englanniksi pääasiassa.Tämä tilaisuus on avoin kaikille.
      Väitöstilaisuuden jälkeen on karonkka, joka on hieno päivällistilaisuusa lähimmille väitöskirjan tekoon osallistuneille sekä esim väittelijän vanhemmille tarkoitettu. Muun väen jonka haluaa tilaisuutta juhlimaan väittelijä kutsuu etukäteen ns. karonkan jatkoille. Se tilaisuus on vapaamuotoisempi, mutta pukeutumiskoodia tulee vaalia kutsussa esitetyn toiveen mukaan. Jatkot voivat kestä esim seuraavaan aamuun ja joskus tarjoillaan silliaamiaista vielä mukana jaksaville.

    • Anonyymi

      Väitöstilaisuus ei ole juhla eikä varsinkaan iltajuhla iltapukuineen. Tilaisuuden päähenkilöiden eli väittelijän, vastaväittäjän ja kustoksen kuuluu pukeutua tiukkojen akateemisten perinteiden mukaisesti, muu ei tule kuuloonkaan.

      Eturivin yleisö pukeutuu tiukan asiallisesti, muu yleisö vapaammin. Takarivin opiskelijoilla voi hyvin olla farkut.

      Iltajuhla eli karonkka on vain kutsuvieraille. Tyyli vaihtelee. Kuitenkin yleensä vähintään tumma puku. Pukukoodi on kutsussa ja sitä on syytä noudattaa, jottei kenenkään tarvitse nolostua.

      • Anonyymi

        Lisään vielä, että jos haluaa antaa kukkia, ne ovat ruusuja ja ne annetaan väitöstilaisuuden päätyttyä, kun onnitellaan väitellyttä.

        Illalla karonkassa voidaan antaa lahjoja, ne ovat usein pieniä ja liittyvät jotenkin väittelijän elämään tai työhön. Suuriakin lahjoja annetaan. Yksi tuttava sai vanhemmiltaan tyylihuonekalut kotiinsa. Lahja voi olla runokin tai mitä vain. Kaikilta vierailta ei lahjoja odoteta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe