Vanhemmat: millaisen varhaiskasvatuksen sinun lapsesi ansaitsee?

Huolestunut vanhempi

Eilen ministeri Kiurulle jätetty varhaiskasvatuslakiesitys oli minulle itselleni pettymys. Haluaisin haastaa teidät vanhemmat miettimään ja keskustelemaan ennen kaikkea kanssani:

- lapsesi ryhmäkoosta: onko 21 lapsen ryhmä oman lapsesi edun mukaista? Saatika, jos lapsesi on vasta alle 3v kuten omani, 12 lapsen ryhmä?
- kelpoisuusvaatimuksista: eikö alle kouluikäinen lapsesi ansaitse korkeasti koulutettua varhaispedagogiikan asiantuntijaa toisin sanoen; miksi alle kouluikäiset lapset eivät ansaitse opettajakseen maisteria?

Varhaiskasvatus on lastasi varten, lapsesi oikeus, jotka rakentavat tulevaisuuden yhteiskuntamme!

Nyt vanhemmat ääntä!!!!

27

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MarjoMarjo

      Minua ainakin huolestuttaa kun esikoiseni ryhmässä on tällä hetkellä varmaan lähemmäs 30 lasta ja tilat on pienet. Lapseni on selvästi väsynyt vaikka kavereita hoidossa onkin. Meillä on kivat tarhatädit mut selvästi ylityöllistettyjä.. Kiire on joka paikkaan

      • sori

        MarjoMarjo, sinulla on nyt kaksi peukkua ylös.
        Minä tumpelo painoin väärää peukkua.


    • äiti myös

      Onkohan kaikilla äideillä korkea koulutus lastensa hoitoon, kun täällä peräänkuulutetaan maisterin koulutusta... Kyllä maalaisjärki on kaikkein tärkeintä ainakin varhaiskasvatuksessa.
      Monesti kyllä näkee, että ne jotka eniten arvostelevat esim. päivähoidon tasoa, eivät itse viitsi eivätkä tahdo tehdä lastensa kanssa mitään..
      Illat juostaan harrastuksissa ja viikonloppuisin viedään lapset isovanhemmille hoitoon..

    • olen puhunut

      Alle kouluikäinen lapsi ei tarvitse opettajaa.
      Alle kouluikäinen lapsi tarvitsee tutun ja turvallisen hoitajan, jolla on aikaa lapselle.

      Pienet ryhmät ja kodinomaisuus on se mikä on lapsen paras. Lapsella on oikeus olla lapsi edes ne 5-6 vuotta elämästään. Ei siinä maistereita tarvita vaan lapsirakkaita maalaisjärjellä varustettuja ihmisiä jotka aidosta haluavat olla lasten kanssa.

      • Olen lukenut

        Olen samaa mieltä.


      • Äityli888

        Eikö opettaja sitten voi olla tuttu ja turvallinen jolla on aikaa? Minun lapsellani on ainakin pätevä ja ihana opettaja, muutenkin ryhmä on kiva, tilat hyvät. Mutta huomaan kyllä omassa ryhmässäni kuka on opettaja kuka hoitaja, opettaja osaa asiansa, on pätevä! Itse arvostan hänen olemistaan lapselleni! Nyt ja jatkossa!


      • Mummeli *^*
        Äityli888 kirjoitti:

        Eikö opettaja sitten voi olla tuttu ja turvallinen jolla on aikaa? Minun lapsellani on ainakin pätevä ja ihana opettaja, muutenkin ryhmä on kiva, tilat hyvät. Mutta huomaan kyllä omassa ryhmässäni kuka on opettaja kuka hoitaja, opettaja osaa asiansa, on pätevä! Itse arvostan hänen olemistaan lapselleni! Nyt ja jatkossa!

        Minä arvostan äitiä, joka itse hoitaa ja kasvattaa lapsensa.


    • päiväkotilainen

      Sinne ei tarvita mitään maistereita, jotka kyllä varmasti ovat teknisesti osaavia ja paperiviisaita, mutta tärkeintä olisi olla lapselle läsnäoleva ja huomioiva. Maistereista on kyllä kokemuksia päiväkodeista, mutta ei niin mairittelevia. Pöydän ääressä istuttivat lapsia ja se oli heille tärkeintä ja se kuinka paljon tuotoksia oli kotiin vietäväksi. Piirillä istuttivat lapsia pitkät tovit. Puhuvat kuin pastorit asioitaan, vaikka lapsia ei kiinnostaisi pätkääkään. Tottakai on varmasti hyviäkin maistereitä päiväkodeissa, mutta eipä ole kohdalle osunut. Ovat ehkä paikallaan esiopetuksessa, mutta ei muuten varhaiskasvatuksessa.

      • juu1

        Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
        Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
        Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v,


      • ...
        juu1 kirjoitti:

        Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
        Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
        Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v,

        Tässähän juuri se vaara piilee. Alle kolmevuotiaat tarvitsevat turvallisia empaattisia hoitajia jotka myös ymmärtävät miten tärkeä vanhemmille on säilyttää kosketus lapsen päivään ja kaikkiin niihin asioihin jota lapsi harjoittelee myös vanhempien kanssa. Ltojen osaaminen työssään kyllä valitettavasti ainakin vielä, sisältää varsin puutteellisesti näitä valmiuksia. Painotus Ltojen työssä on kuten perinteisesti aina ollut, 3-5 vuotiaiden sosiaalisten ja kognitiivisten taitojen tukemisessa. Mitä pienempi lapsi sitä suurempi tulisi olla äidin korvikkeena toimiminen, ei opettajana. Uusi


      • ahilirimpsis
        juu1 kirjoitti:

        Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
        Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
        Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v,

        kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
        Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
        Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä.


      • ratiriti
        ahilirimpsis kirjoitti:

        kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
        Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
        Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä.

        Leikin varjolla nimenomaan!

        Kaksivuotiaita ei tarvitse istuttaa pöytään oikein vartavasten opettelemaan värejä tai viikonpäiviä. Niitä opetellaan lorutellen ja leikkien tai vaikkapa pukiessa.

        Koulussa ehtii istua pulpetissa hiljaa paikoillaan ja kuunnella kun opettaja puhuu. Sielläkin opetus voisi olla hiukan rennompaa ja lapsilähtöisempää. Lapsiahan sielläkin on.


      • ...
        ahilirimpsis kirjoitti:

        kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
        Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
        Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä.

        Saattaa olla että harjotellaan mutta eipä ole se olennainen juttu alle kolmevuotiaan kehityksn tukemisessa.Alle kolmevuotiaan kohdalla vasta kehittyvät oppimisen taidot, jos kehittyvätä.Tämän kehityksen sisällön ymmärtäminen ja tukeminen on asia josta valitettavasti vanhemmilla ei ole riittävästi tietoa eikä päiväkodit liioin näistä keskustele koska ovat itsekin epävarmoja.


      • Kokenut äiti
        ... kirjoitti:

        Saattaa olla että harjotellaan mutta eipä ole se olennainen juttu alle kolmevuotiaan kehityksn tukemisessa.Alle kolmevuotiaan kohdalla vasta kehittyvät oppimisen taidot, jos kehittyvätä.Tämän kehityksen sisällön ymmärtäminen ja tukeminen on asia josta valitettavasti vanhemmilla ei ole riittävästi tietoa eikä päiväkodit liioin näistä keskustele koska ovat itsekin epävarmoja.

        Ja jos lapselta itseltä kysytään, niin aivan varmasti lapsi haluaa olla oman äidin kanssa. Tää elämä menee niin nopeasti ohi, anna lapsellesi aikaa muutama vuosi elämästäsi.

        Kerkiät sinne oravanpyörään myöhemminkin.


    • ...

      Kaikki sellainen tuki taaperoiden äideille joka tukee ja mahdollistaa kiinteän suhteen säilymisen on parasta tukea joka mahdollistaa sekä vanhemman että lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin. Taaperon poistaminen äidin luota pitkäksi aikaa ei ole kummallekaan hyödyksi,

    • !!!

      Tämäkeskistelu tulisi nostaa Humio!, krskustelun rinnalle!

      • !!!

        sori meni vähän näppäilyt sekaisin. Siis tämä keskustelu tulisi nostaa Huomio!! keskustelun rinnalle. Uusi yritys :).


    • maisteri-työtoveri

      Sosionomit pois päiväkodeista! Osaaminen ei riitä lapsen kehityksen oikeanlaiseen tukemiseen ja akateemiseen diskurssiin työyhteisössä.

      • ...

        Höpö höpö. Eiköhän ole sijaa myös sosionoomeille, pääasia on että ymmärrys lapsen ikävaihekohtaisista tarpeista selkeästi on nähtävissä ja seurattavissa päiväkodin arjessa ja työkäytännöissä. Ltojen osaamisessa lapsen emotionaalisen kehityksen tukemisessa on vielä paljon puutteita eikä päivähoidon tilanne sillä parane että rahaa panostetaan johonkin oppiarvoon!


      • !!!

        Voisivat nämä maisterit joskus näissä keskusteluissa tuoda esille miten he pystyvät paremmin kuin muut ammattiryhmät tukemaan alle kolmevuotiaita päiväkodeissa. Tähän saakka ollaan vain kuultu oppimisprosesseista ja muista hienoista sanoista ilman minkäänlaista sisällöllistä selvitystä.


      • päiväkodissa myös
        ... kirjoitti:

        Höpö höpö. Eiköhän ole sijaa myös sosionoomeille, pääasia on että ymmärrys lapsen ikävaihekohtaisista tarpeista selkeästi on nähtävissä ja seurattavissa päiväkodin arjessa ja työkäytännöissä. Ltojen osaamisessa lapsen emotionaalisen kehityksen tukemisessa on vielä paljon puutteita eikä päivähoidon tilanne sillä parane että rahaa panostetaan johonkin oppiarvoon!

        LTO ei ole maisteri vaan kandi, opiskelee 3 vuotta


    • ....................

      Tärkeintä on hyvin mietitty toimintakyky ja toiminnallisuus, empaattisuus, kiireettömyys, turvallisuus ja lapsen yksilönä huomioiminen, vaikkakin osana ryhmää.

      • ...

        No niin mitä konkreettisesti merkitsee mietitty " toimintakyky ja toiminnallisuus"?

        Miten se empaattisuus ilmenee ja miten se mahdoliistetaan päiväkodin toiminnassa?

        Mitkä ovat ne seikat jotka oleellisia taapero ikäisen turvallisuuden tunteen mahdollistamisessa, mitkä ovat työkäytännöt jotka tukevat tätä työtä?

        Mitä lapsen yksilönä huomioiminen käytännössä merkitsee?

        Vastauksessasi juuri esimerkki liian epämääräisistä, liian ylimalkaisista hienolta kuulostavista tavoitteista jotka ehkä on omiaan rauhoittamaan joitakin vanhempia mutta jotka eivät kerro mitään ltojen erityisosaamisesta joka takaisi laadukkaamman päiväkotihoidon. Jään mielenkiinnolla odottamaan vastaustasi.


    • Päiväkotikasvattaja

      Marjatta Kalliala on tutkinut päiväkotien tarjoamaa kasvatusta ja lapsen saamaa hoivaa tutkien yli sadan päiväkodin käytänteitä. Hän on havainnoinut satojen tuntien ajan henkilökunnan toimintaa lapsiryhmän kanssa ja tutkinut erityisesti suhtautumista lapseen ja lapsen tarpeisiin; kuinka lapsen aloitteisiin vastataan, kuinka herkkiä aikuiset ovat lapsen aloitteille ja ideoille ja kuinka aikuiset pystyvät tunnetasolla vastaamaan lapsen erilaisiin tarpeisiin, esim. lohduttamaan. Tutkimuksen mukaan lastantarhanopettajan koulutuksen saaneet ovat herkempiä lapsen tarpeille ja tunteille kuin lastenhoitajat, siis keskimäärin, yksilöllisiä erojahan tietenkin on. Mitä enemmän koulutusta, sitä lapsilähtöisempää ja lapsien tunteet ja tarpeet huomioivampaa kasvatus on ja sitä sensitiivisempää on suhtautuminen lapseen. Eli käsitys siitä, että korkeakoulutetut lastentarhanopettajat vastaisivat hoitajia huonommin lasten tunnetarpeisiin ei saa tukea eikä kasvatustieteen kandin- tai maisterinpaperit tee ihmisestä teoreetikkoa, joka ei kykene toimimaan lasten kanssa käytännössä. Pikemminkin näyttää, että tutkimustieto lisää ymmärrystä kuinka aikuinen voi tukea lapsen kehitystä, myös tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja.

      • ...

        Niin sitä uskoisi että tutkimustieto lisää ymmärrystä. Mutta ei se uusi ymmärrys kuitenkaan ole nähtävissä työkäytännöissä. Jos ltot tietoisia vanhemman merkityksestä taaperoiän kehityksessä, jos ltot tietoisia ja ymmärtävät taaperon avuttomuuden ilman turvallista korviketta päiväkodin aikuisessa, jos ltot ymmärtävät että pedagogisilla prosesseilla ei ole mitään merkitystä jos oppimisen edellytykset ja valmiudet eivät ole kehittyneet. Silloin ltot myös pyrkisivät kehittämään taaperoikäisiä ja heidän vanhempiaan oikealla tavalla tukevia työkäytäntöjä, tästä on hyvin vähän näyttöä, päin vastoin, uudessa varhaislaki ehdotuksessa rymistellään pedagogisilla prosesseilla ja ltojen nimikkeen muuttamisesta varhaiskasvatus opettajiksi. Kyllä ollaan silloin taaperoiden kohdalla ihan väärään suuntaan menossa.

        Se että Kallandin seuraamat ltot kuuntelivat lapsia paremmin saattaa hyvinkin olla kytkölsissä luettuun teoriaan mutta hymyileminen ja kuunteleminen silloin kun Kallandin silmien alla ei kyllä pätevyydestä lapsen hoitajana ja kehityksen kannattelijana paljoa kerro.


      • niin ja näin
        ... kirjoitti:

        Niin sitä uskoisi että tutkimustieto lisää ymmärrystä. Mutta ei se uusi ymmärrys kuitenkaan ole nähtävissä työkäytännöissä. Jos ltot tietoisia vanhemman merkityksestä taaperoiän kehityksessä, jos ltot tietoisia ja ymmärtävät taaperon avuttomuuden ilman turvallista korviketta päiväkodin aikuisessa, jos ltot ymmärtävät että pedagogisilla prosesseilla ei ole mitään merkitystä jos oppimisen edellytykset ja valmiudet eivät ole kehittyneet. Silloin ltot myös pyrkisivät kehittämään taaperoikäisiä ja heidän vanhempiaan oikealla tavalla tukevia työkäytäntöjä, tästä on hyvin vähän näyttöä, päin vastoin, uudessa varhaislaki ehdotuksessa rymistellään pedagogisilla prosesseilla ja ltojen nimikkeen muuttamisesta varhaiskasvatus opettajiksi. Kyllä ollaan silloin taaperoiden kohdalla ihan väärään suuntaan menossa.

        Se että Kallandin seuraamat ltot kuuntelivat lapsia paremmin saattaa hyvinkin olla kytkölsissä luettuun teoriaan mutta hymyileminen ja kuunteleminen silloin kun Kallandin silmien alla ei kyllä pätevyydestä lapsen hoitajana ja kehityksen kannattelijana paljoa kerro.

        Kalliala voisi laittaa piilokameran päiväkotiin ja seurata sitä kautta miten hoitajat suhtautuvat lapsiin. Onhan se selvää se, että Kallialan istuessa päiväkodissa seuraamassa hoitajien käyttäytymistä niin ainakin nämä koulutetut ihmiset ymmärtävät vähän filmata.


      • ...
        niin ja näin kirjoitti:

        Kalliala voisi laittaa piilokameran päiväkotiin ja seurata sitä kautta miten hoitajat suhtautuvat lapsiin. Onhan se selvää se, että Kallialan istuessa päiväkodissa seuraamassa hoitajien käyttäytymistä niin ainakin nämä koulutetut ihmiset ymmärtävät vähän filmata.

        Vähän on hassua että Kallialan (Taisi olla todella tällä kertaa!) raporttia ltojen vs lastenhoitajien lapsen kohtaamisesta todella pidetään jonkunlaisena todisteena siitä että ltot pystyisivät alle kolmevuotiaita tukemaan paremmin kuin lastenhoitajat ja ilmeisesti myös sosionoomit. Varma on että pedagoginen osaaminen on heillä paremmin hanskassa mutta kun niin vain on että pienten kanssa tarvitaan toisenlaista osaamista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6996
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      697
      3080
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1300
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1275
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1177
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1170
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      212
      1046
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    Aihe

    Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

    Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (72) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

    Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

    Tietosuoja