Vanhemmat: millaisen varhaiskasvatuksen sinun lapsesi ansaitsee?

Huolestunut vanhempi

Eilen ministeri Kiurulle jätetty varhaiskasvatuslakiesitys oli minulle itselleni pettymys. Haluaisin haastaa teidät vanhemmat miettimään ja keskustelemaan ennen kaikkea kanssani:

- lapsesi ryhmäkoosta: onko 21 lapsen ryhmä oman lapsesi edun mukaista? Saatika, jos lapsesi on vasta alle 3v kuten omani, 12 lapsen ryhmä?
- kelpoisuusvaatimuksista: eikö alle kouluikäinen lapsesi ansaitse korkeasti koulutettua varhaispedagogiikan asiantuntijaa toisin sanoen; miksi alle kouluikäiset lapset eivät ansaitse opettajakseen maisteria?

Varhaiskasvatus on lastasi varten, lapsesi oikeus, jotka rakentavat tulevaisuuden yhteiskuntamme!

Nyt vanhemmat ääntä!!!!

27

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MarjoMarjo

      Minua ainakin huolestuttaa kun esikoiseni ryhmässä on tällä hetkellä varmaan lähemmäs 30 lasta ja tilat on pienet. Lapseni on selvästi väsynyt vaikka kavereita hoidossa onkin. Meillä on kivat tarhatädit mut selvästi ylityöllistettyjä.. Kiire on joka paikkaan

      • sori

        MarjoMarjo, sinulla on nyt kaksi peukkua ylös.
        Minä tumpelo painoin väärää peukkua.


    • äiti myös

      Onkohan kaikilla äideillä korkea koulutus lastensa hoitoon, kun täällä peräänkuulutetaan maisterin koulutusta... Kyllä maalaisjärki on kaikkein tärkeintä ainakin varhaiskasvatuksessa.
      Monesti kyllä näkee, että ne jotka eniten arvostelevat esim. päivähoidon tasoa, eivät itse viitsi eivätkä tahdo tehdä lastensa kanssa mitään..
      Illat juostaan harrastuksissa ja viikonloppuisin viedään lapset isovanhemmille hoitoon..

    • olen puhunut

      Alle kouluikäinen lapsi ei tarvitse opettajaa.
      Alle kouluikäinen lapsi tarvitsee tutun ja turvallisen hoitajan, jolla on aikaa lapselle.

      Pienet ryhmät ja kodinomaisuus on se mikä on lapsen paras. Lapsella on oikeus olla lapsi edes ne 5-6 vuotta elämästään. Ei siinä maistereita tarvita vaan lapsirakkaita maalaisjärjellä varustettuja ihmisiä jotka aidosta haluavat olla lasten kanssa.

      • Olen lukenut

        Olen samaa mieltä.


      • Äityli888

        Eikö opettaja sitten voi olla tuttu ja turvallinen jolla on aikaa? Minun lapsellani on ainakin pätevä ja ihana opettaja, muutenkin ryhmä on kiva, tilat hyvät. Mutta huomaan kyllä omassa ryhmässäni kuka on opettaja kuka hoitaja, opettaja osaa asiansa, on pätevä! Itse arvostan hänen olemistaan lapselleni! Nyt ja jatkossa!


      • Mummeli *^*
        Äityli888 kirjoitti:

        Eikö opettaja sitten voi olla tuttu ja turvallinen jolla on aikaa? Minun lapsellani on ainakin pätevä ja ihana opettaja, muutenkin ryhmä on kiva, tilat hyvät. Mutta huomaan kyllä omassa ryhmässäni kuka on opettaja kuka hoitaja, opettaja osaa asiansa, on pätevä! Itse arvostan hänen olemistaan lapselleni! Nyt ja jatkossa!

        Minä arvostan äitiä, joka itse hoitaa ja kasvattaa lapsensa.


    • päiväkotilainen

      Sinne ei tarvita mitään maistereita, jotka kyllä varmasti ovat teknisesti osaavia ja paperiviisaita, mutta tärkeintä olisi olla lapselle läsnäoleva ja huomioiva. Maistereista on kyllä kokemuksia päiväkodeista, mutta ei niin mairittelevia. Pöydän ääressä istuttivat lapsia ja se oli heille tärkeintä ja se kuinka paljon tuotoksia oli kotiin vietäväksi. Piirillä istuttivat lapsia pitkät tovit. Puhuvat kuin pastorit asioitaan, vaikka lapsia ei kiinnostaisi pätkääkään. Tottakai on varmasti hyviäkin maistereitä päiväkodeissa, mutta eipä ole kohdalle osunut. Ovat ehkä paikallaan esiopetuksessa, mutta ei muuten varhaiskasvatuksessa.

      • juu1

        Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
        Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
        Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v,


      • ...
        juu1 kirjoitti:

        Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
        Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
        Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v,

        Tässähän juuri se vaara piilee. Alle kolmevuotiaat tarvitsevat turvallisia empaattisia hoitajia jotka myös ymmärtävät miten tärkeä vanhemmille on säilyttää kosketus lapsen päivään ja kaikkiin niihin asioihin jota lapsi harjoittelee myös vanhempien kanssa. Ltojen osaaminen työssään kyllä valitettavasti ainakin vielä, sisältää varsin puutteellisesti näitä valmiuksia. Painotus Ltojen työssä on kuten perinteisesti aina ollut, 3-5 vuotiaiden sosiaalisten ja kognitiivisten taitojen tukemisessa. Mitä pienempi lapsi sitä suurempi tulisi olla äidin korvikkeena toimiminen, ei opettajana. Uusi


      • ahilirimpsis
        juu1 kirjoitti:

        Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
        Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
        Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v,

        kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
        Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
        Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä.


      • ratiriti
        ahilirimpsis kirjoitti:

        kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
        Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
        Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä.

        Leikin varjolla nimenomaan!

        Kaksivuotiaita ei tarvitse istuttaa pöytään oikein vartavasten opettelemaan värejä tai viikonpäiviä. Niitä opetellaan lorutellen ja leikkien tai vaikkapa pukiessa.

        Koulussa ehtii istua pulpetissa hiljaa paikoillaan ja kuunnella kun opettaja puhuu. Sielläkin opetus voisi olla hiukan rennompaa ja lapsilähtöisempää. Lapsiahan sielläkin on.


      • ...
        ahilirimpsis kirjoitti:

        kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
        Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
        Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä.

        Saattaa olla että harjotellaan mutta eipä ole se olennainen juttu alle kolmevuotiaan kehityksn tukemisessa.Alle kolmevuotiaan kohdalla vasta kehittyvät oppimisen taidot, jos kehittyvätä.Tämän kehityksen sisällön ymmärtäminen ja tukeminen on asia josta valitettavasti vanhemmilla ei ole riittävästi tietoa eikä päiväkodit liioin näistä keskustele koska ovat itsekin epävarmoja.


      • Kokenut äiti
        ... kirjoitti:

        Saattaa olla että harjotellaan mutta eipä ole se olennainen juttu alle kolmevuotiaan kehityksn tukemisessa.Alle kolmevuotiaan kohdalla vasta kehittyvät oppimisen taidot, jos kehittyvätä.Tämän kehityksen sisällön ymmärtäminen ja tukeminen on asia josta valitettavasti vanhemmilla ei ole riittävästi tietoa eikä päiväkodit liioin näistä keskustele koska ovat itsekin epävarmoja.

        Ja jos lapselta itseltä kysytään, niin aivan varmasti lapsi haluaa olla oman äidin kanssa. Tää elämä menee niin nopeasti ohi, anna lapsellesi aikaa muutama vuosi elämästäsi.

        Kerkiät sinne oravanpyörään myöhemminkin.


    • ...

      Kaikki sellainen tuki taaperoiden äideille joka tukee ja mahdollistaa kiinteän suhteen säilymisen on parasta tukea joka mahdollistaa sekä vanhemman että lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin. Taaperon poistaminen äidin luota pitkäksi aikaa ei ole kummallekaan hyödyksi,

    • !!!

      Tämäkeskistelu tulisi nostaa Humio!, krskustelun rinnalle!

      • !!!

        sori meni vähän näppäilyt sekaisin. Siis tämä keskustelu tulisi nostaa Huomio!! keskustelun rinnalle. Uusi yritys :).


    • maisteri-työtoveri

      Sosionomit pois päiväkodeista! Osaaminen ei riitä lapsen kehityksen oikeanlaiseen tukemiseen ja akateemiseen diskurssiin työyhteisössä.

      • ...

        Höpö höpö. Eiköhän ole sijaa myös sosionoomeille, pääasia on että ymmärrys lapsen ikävaihekohtaisista tarpeista selkeästi on nähtävissä ja seurattavissa päiväkodin arjessa ja työkäytännöissä. Ltojen osaamisessa lapsen emotionaalisen kehityksen tukemisessa on vielä paljon puutteita eikä päivähoidon tilanne sillä parane että rahaa panostetaan johonkin oppiarvoon!


      • !!!

        Voisivat nämä maisterit joskus näissä keskusteluissa tuoda esille miten he pystyvät paremmin kuin muut ammattiryhmät tukemaan alle kolmevuotiaita päiväkodeissa. Tähän saakka ollaan vain kuultu oppimisprosesseista ja muista hienoista sanoista ilman minkäänlaista sisällöllistä selvitystä.


      • päiväkodissa myös
        ... kirjoitti:

        Höpö höpö. Eiköhän ole sijaa myös sosionoomeille, pääasia on että ymmärrys lapsen ikävaihekohtaisista tarpeista selkeästi on nähtävissä ja seurattavissa päiväkodin arjessa ja työkäytännöissä. Ltojen osaamisessa lapsen emotionaalisen kehityksen tukemisessa on vielä paljon puutteita eikä päivähoidon tilanne sillä parane että rahaa panostetaan johonkin oppiarvoon!

        LTO ei ole maisteri vaan kandi, opiskelee 3 vuotta


    • ....................

      Tärkeintä on hyvin mietitty toimintakyky ja toiminnallisuus, empaattisuus, kiireettömyys, turvallisuus ja lapsen yksilönä huomioiminen, vaikkakin osana ryhmää.

      • ...

        No niin mitä konkreettisesti merkitsee mietitty " toimintakyky ja toiminnallisuus"?

        Miten se empaattisuus ilmenee ja miten se mahdoliistetaan päiväkodin toiminnassa?

        Mitkä ovat ne seikat jotka oleellisia taapero ikäisen turvallisuuden tunteen mahdollistamisessa, mitkä ovat työkäytännöt jotka tukevat tätä työtä?

        Mitä lapsen yksilönä huomioiminen käytännössä merkitsee?

        Vastauksessasi juuri esimerkki liian epämääräisistä, liian ylimalkaisista hienolta kuulostavista tavoitteista jotka ehkä on omiaan rauhoittamaan joitakin vanhempia mutta jotka eivät kerro mitään ltojen erityisosaamisesta joka takaisi laadukkaamman päiväkotihoidon. Jään mielenkiinnolla odottamaan vastaustasi.


    • Päiväkotikasvattaja

      Marjatta Kalliala on tutkinut päiväkotien tarjoamaa kasvatusta ja lapsen saamaa hoivaa tutkien yli sadan päiväkodin käytänteitä. Hän on havainnoinut satojen tuntien ajan henkilökunnan toimintaa lapsiryhmän kanssa ja tutkinut erityisesti suhtautumista lapseen ja lapsen tarpeisiin; kuinka lapsen aloitteisiin vastataan, kuinka herkkiä aikuiset ovat lapsen aloitteille ja ideoille ja kuinka aikuiset pystyvät tunnetasolla vastaamaan lapsen erilaisiin tarpeisiin, esim. lohduttamaan. Tutkimuksen mukaan lastantarhanopettajan koulutuksen saaneet ovat herkempiä lapsen tarpeille ja tunteille kuin lastenhoitajat, siis keskimäärin, yksilöllisiä erojahan tietenkin on. Mitä enemmän koulutusta, sitä lapsilähtöisempää ja lapsien tunteet ja tarpeet huomioivampaa kasvatus on ja sitä sensitiivisempää on suhtautuminen lapseen. Eli käsitys siitä, että korkeakoulutetut lastentarhanopettajat vastaisivat hoitajia huonommin lasten tunnetarpeisiin ei saa tukea eikä kasvatustieteen kandin- tai maisterinpaperit tee ihmisestä teoreetikkoa, joka ei kykene toimimaan lasten kanssa käytännössä. Pikemminkin näyttää, että tutkimustieto lisää ymmärrystä kuinka aikuinen voi tukea lapsen kehitystä, myös tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja.

      • ...

        Niin sitä uskoisi että tutkimustieto lisää ymmärrystä. Mutta ei se uusi ymmärrys kuitenkaan ole nähtävissä työkäytännöissä. Jos ltot tietoisia vanhemman merkityksestä taaperoiän kehityksessä, jos ltot tietoisia ja ymmärtävät taaperon avuttomuuden ilman turvallista korviketta päiväkodin aikuisessa, jos ltot ymmärtävät että pedagogisilla prosesseilla ei ole mitään merkitystä jos oppimisen edellytykset ja valmiudet eivät ole kehittyneet. Silloin ltot myös pyrkisivät kehittämään taaperoikäisiä ja heidän vanhempiaan oikealla tavalla tukevia työkäytäntöjä, tästä on hyvin vähän näyttöä, päin vastoin, uudessa varhaislaki ehdotuksessa rymistellään pedagogisilla prosesseilla ja ltojen nimikkeen muuttamisesta varhaiskasvatus opettajiksi. Kyllä ollaan silloin taaperoiden kohdalla ihan väärään suuntaan menossa.

        Se että Kallandin seuraamat ltot kuuntelivat lapsia paremmin saattaa hyvinkin olla kytkölsissä luettuun teoriaan mutta hymyileminen ja kuunteleminen silloin kun Kallandin silmien alla ei kyllä pätevyydestä lapsen hoitajana ja kehityksen kannattelijana paljoa kerro.


      • niin ja näin
        ... kirjoitti:

        Niin sitä uskoisi että tutkimustieto lisää ymmärrystä. Mutta ei se uusi ymmärrys kuitenkaan ole nähtävissä työkäytännöissä. Jos ltot tietoisia vanhemman merkityksestä taaperoiän kehityksessä, jos ltot tietoisia ja ymmärtävät taaperon avuttomuuden ilman turvallista korviketta päiväkodin aikuisessa, jos ltot ymmärtävät että pedagogisilla prosesseilla ei ole mitään merkitystä jos oppimisen edellytykset ja valmiudet eivät ole kehittyneet. Silloin ltot myös pyrkisivät kehittämään taaperoikäisiä ja heidän vanhempiaan oikealla tavalla tukevia työkäytäntöjä, tästä on hyvin vähän näyttöä, päin vastoin, uudessa varhaislaki ehdotuksessa rymistellään pedagogisilla prosesseilla ja ltojen nimikkeen muuttamisesta varhaiskasvatus opettajiksi. Kyllä ollaan silloin taaperoiden kohdalla ihan väärään suuntaan menossa.

        Se että Kallandin seuraamat ltot kuuntelivat lapsia paremmin saattaa hyvinkin olla kytkölsissä luettuun teoriaan mutta hymyileminen ja kuunteleminen silloin kun Kallandin silmien alla ei kyllä pätevyydestä lapsen hoitajana ja kehityksen kannattelijana paljoa kerro.

        Kalliala voisi laittaa piilokameran päiväkotiin ja seurata sitä kautta miten hoitajat suhtautuvat lapsiin. Onhan se selvää se, että Kallialan istuessa päiväkodissa seuraamassa hoitajien käyttäytymistä niin ainakin nämä koulutetut ihmiset ymmärtävät vähän filmata.


      • ...
        niin ja näin kirjoitti:

        Kalliala voisi laittaa piilokameran päiväkotiin ja seurata sitä kautta miten hoitajat suhtautuvat lapsiin. Onhan se selvää se, että Kallialan istuessa päiväkodissa seuraamassa hoitajien käyttäytymistä niin ainakin nämä koulutetut ihmiset ymmärtävät vähän filmata.

        Vähän on hassua että Kallialan (Taisi olla todella tällä kertaa!) raporttia ltojen vs lastenhoitajien lapsen kohtaamisesta todella pidetään jonkunlaisena todisteena siitä että ltot pystyisivät alle kolmevuotiaita tukemaan paremmin kuin lastenhoitajat ja ilmeisesti myös sosionoomit. Varma on että pedagoginen osaaminen on heillä paremmin hanskassa mutta kun niin vain on että pienten kanssa tarvitaan toisenlaista osaamista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe