Eilen ministeri Kiurulle jätetty varhaiskasvatuslakiesitys oli minulle itselleni pettymys. Haluaisin haastaa teidät vanhemmat miettimään ja keskustelemaan ennen kaikkea kanssani:
- lapsesi ryhmäkoosta: onko 21 lapsen ryhmä oman lapsesi edun mukaista? Saatika, jos lapsesi on vasta alle 3v kuten omani, 12 lapsen ryhmä?
- kelpoisuusvaatimuksista: eikö alle kouluikäinen lapsesi ansaitse korkeasti koulutettua varhaispedagogiikan asiantuntijaa toisin sanoen; miksi alle kouluikäiset lapset eivät ansaitse opettajakseen maisteria?
Varhaiskasvatus on lastasi varten, lapsesi oikeus, jotka rakentavat tulevaisuuden yhteiskuntamme!
Nyt vanhemmat ääntä!!!!
Vanhemmat: millaisen varhaiskasvatuksen sinun lapsesi ansaitsee?
27
502
Vastaukset
- MarjoMarjo
Minua ainakin huolestuttaa kun esikoiseni ryhmässä on tällä hetkellä varmaan lähemmäs 30 lasta ja tilat on pienet. Lapseni on selvästi väsynyt vaikka kavereita hoidossa onkin. Meillä on kivat tarhatädit mut selvästi ylityöllistettyjä.. Kiire on joka paikkaan
- sori
MarjoMarjo, sinulla on nyt kaksi peukkua ylös.
Minä tumpelo painoin väärää peukkua.
- äiti myös
Onkohan kaikilla äideillä korkea koulutus lastensa hoitoon, kun täällä peräänkuulutetaan maisterin koulutusta... Kyllä maalaisjärki on kaikkein tärkeintä ainakin varhaiskasvatuksessa.
Monesti kyllä näkee, että ne jotka eniten arvostelevat esim. päivähoidon tasoa, eivät itse viitsi eivätkä tahdo tehdä lastensa kanssa mitään..
Illat juostaan harrastuksissa ja viikonloppuisin viedään lapset isovanhemmille hoitoon.. - olen puhunut
Alle kouluikäinen lapsi ei tarvitse opettajaa.
Alle kouluikäinen lapsi tarvitsee tutun ja turvallisen hoitajan, jolla on aikaa lapselle.
Pienet ryhmät ja kodinomaisuus on se mikä on lapsen paras. Lapsella on oikeus olla lapsi edes ne 5-6 vuotta elämästään. Ei siinä maistereita tarvita vaan lapsirakkaita maalaisjärjellä varustettuja ihmisiä jotka aidosta haluavat olla lasten kanssa.- Olen lukenut
Olen samaa mieltä.
- Äityli888
Eikö opettaja sitten voi olla tuttu ja turvallinen jolla on aikaa? Minun lapsellani on ainakin pätevä ja ihana opettaja, muutenkin ryhmä on kiva, tilat hyvät. Mutta huomaan kyllä omassa ryhmässäni kuka on opettaja kuka hoitaja, opettaja osaa asiansa, on pätevä! Itse arvostan hänen olemistaan lapselleni! Nyt ja jatkossa!
- Mummeli *^*
Äityli888 kirjoitti:
Eikö opettaja sitten voi olla tuttu ja turvallinen jolla on aikaa? Minun lapsellani on ainakin pätevä ja ihana opettaja, muutenkin ryhmä on kiva, tilat hyvät. Mutta huomaan kyllä omassa ryhmässäni kuka on opettaja kuka hoitaja, opettaja osaa asiansa, on pätevä! Itse arvostan hänen olemistaan lapselleni! Nyt ja jatkossa!
Minä arvostan äitiä, joka itse hoitaa ja kasvattaa lapsensa.
- päiväkotilainen
Sinne ei tarvita mitään maistereita, jotka kyllä varmasti ovat teknisesti osaavia ja paperiviisaita, mutta tärkeintä olisi olla lapselle läsnäoleva ja huomioiva. Maistereista on kyllä kokemuksia päiväkodeista, mutta ei niin mairittelevia. Pöydän ääressä istuttivat lapsia ja se oli heille tärkeintä ja se kuinka paljon tuotoksia oli kotiin vietäväksi. Piirillä istuttivat lapsia pitkät tovit. Puhuvat kuin pastorit asioitaan, vaikka lapsia ei kiinnostaisi pätkääkään. Tottakai on varmasti hyviäkin maistereitä päiväkodeissa, mutta eipä ole kohdalle osunut. Ovat ehkä paikallaan esiopetuksessa, mutta ei muuten varhaiskasvatuksessa.
- juu1
Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v, - ...
juu1 kirjoitti:
Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v,Tässähän juuri se vaara piilee. Alle kolmevuotiaat tarvitsevat turvallisia empaattisia hoitajia jotka myös ymmärtävät miten tärkeä vanhemmille on säilyttää kosketus lapsen päivään ja kaikkiin niihin asioihin jota lapsi harjoittelee myös vanhempien kanssa. Ltojen osaaminen työssään kyllä valitettavasti ainakin vielä, sisältää varsin puutteellisesti näitä valmiuksia. Painotus Ltojen työssä on kuten perinteisesti aina ollut, 3-5 vuotiaiden sosiaalisten ja kognitiivisten taitojen tukemisessa. Mitä pienempi lapsi sitä suurempi tulisi olla äidin korvikkeena toimiminen, ei opettajana. Uusi
- ahilirimpsis
juu1 kirjoitti:
Itse olen kokenut maisterityötoverit tosiaankin teoreetikoiksi ja käytännön töitä vältteleviksi. Vanhemmat toivovat päivittäistä tietoa lapsensa voinnista päiväkodissa, Maisteri se aina tarvitsee päivähoitajaa vierelleen kertomaan miten se lapsen päivä oikeastaan menikään.
Viikkoa ennen vasua maisterit kyselevät hoitajilta mitä se Matti osaakaan/ ei osaa. Tietäväisenä sitten kerrotaan vanhemmille lapsesta asioita , joita itse ei ole juuri lapsen kanssa elänyt.
Paras oli mielestäni viime syksyltä.. Alle 3_vuotiaiden ryhmässä ikäjakauma oli 11kk-2v1kk.. Maisteri keksi , että matemaattinen orientaatio on jäänyt vähille. Niinpä lapset harjoittelivat kuutioita, neliöitä ja kolmioita.. siis alle 3v,kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä. - ratiriti
ahilirimpsis kirjoitti:
kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä.Leikin varjolla nimenomaan!
Kaksivuotiaita ei tarvitse istuttaa pöytään oikein vartavasten opettelemaan värejä tai viikonpäiviä. Niitä opetellaan lorutellen ja leikkien tai vaikkapa pukiessa.
Koulussa ehtii istua pulpetissa hiljaa paikoillaan ja kuunnella kun opettaja puhuu. Sielläkin opetus voisi olla hiukan rennompaa ja lapsilähtöisempää. Lapsiahan sielläkin on. - ...
ahilirimpsis kirjoitti:
kyllä niitä harjoitellaan jo alle 3v, leikin varjolla, palikoista sun muusta.
Värejäkin opetellaan ja viikonpäivä-sun muuta rirtirimpsua, leikin varjolla, loruja ja lauluja.
Siten kartutetaan sanavarastoa ja kieltä.Saattaa olla että harjotellaan mutta eipä ole se olennainen juttu alle kolmevuotiaan kehityksn tukemisessa.Alle kolmevuotiaan kohdalla vasta kehittyvät oppimisen taidot, jos kehittyvätä.Tämän kehityksen sisällön ymmärtäminen ja tukeminen on asia josta valitettavasti vanhemmilla ei ole riittävästi tietoa eikä päiväkodit liioin näistä keskustele koska ovat itsekin epävarmoja.
- Kokenut äiti
... kirjoitti:
Saattaa olla että harjotellaan mutta eipä ole se olennainen juttu alle kolmevuotiaan kehityksn tukemisessa.Alle kolmevuotiaan kohdalla vasta kehittyvät oppimisen taidot, jos kehittyvätä.Tämän kehityksen sisällön ymmärtäminen ja tukeminen on asia josta valitettavasti vanhemmilla ei ole riittävästi tietoa eikä päiväkodit liioin näistä keskustele koska ovat itsekin epävarmoja.
Ja jos lapselta itseltä kysytään, niin aivan varmasti lapsi haluaa olla oman äidin kanssa. Tää elämä menee niin nopeasti ohi, anna lapsellesi aikaa muutama vuosi elämästäsi.
Kerkiät sinne oravanpyörään myöhemminkin.
- ...
Kaikki sellainen tuki taaperoiden äideille joka tukee ja mahdollistaa kiinteän suhteen säilymisen on parasta tukea joka mahdollistaa sekä vanhemman että lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin. Taaperon poistaminen äidin luota pitkäksi aikaa ei ole kummallekaan hyödyksi,
- !!!
Tämäkeskistelu tulisi nostaa Humio!, krskustelun rinnalle!
- !!!
sori meni vähän näppäilyt sekaisin. Siis tämä keskustelu tulisi nostaa Huomio!! keskustelun rinnalle. Uusi yritys :).
- maisteri-työtoveri
Sosionomit pois päiväkodeista! Osaaminen ei riitä lapsen kehityksen oikeanlaiseen tukemiseen ja akateemiseen diskurssiin työyhteisössä.
- ...
Höpö höpö. Eiköhän ole sijaa myös sosionoomeille, pääasia on että ymmärrys lapsen ikävaihekohtaisista tarpeista selkeästi on nähtävissä ja seurattavissa päiväkodin arjessa ja työkäytännöissä. Ltojen osaamisessa lapsen emotionaalisen kehityksen tukemisessa on vielä paljon puutteita eikä päivähoidon tilanne sillä parane että rahaa panostetaan johonkin oppiarvoon!
- !!!
Voisivat nämä maisterit joskus näissä keskusteluissa tuoda esille miten he pystyvät paremmin kuin muut ammattiryhmät tukemaan alle kolmevuotiaita päiväkodeissa. Tähän saakka ollaan vain kuultu oppimisprosesseista ja muista hienoista sanoista ilman minkäänlaista sisällöllistä selvitystä.
- päiväkodissa myös
... kirjoitti:
Höpö höpö. Eiköhän ole sijaa myös sosionoomeille, pääasia on että ymmärrys lapsen ikävaihekohtaisista tarpeista selkeästi on nähtävissä ja seurattavissa päiväkodin arjessa ja työkäytännöissä. Ltojen osaamisessa lapsen emotionaalisen kehityksen tukemisessa on vielä paljon puutteita eikä päivähoidon tilanne sillä parane että rahaa panostetaan johonkin oppiarvoon!
LTO ei ole maisteri vaan kandi, opiskelee 3 vuotta
- ....................
Tärkeintä on hyvin mietitty toimintakyky ja toiminnallisuus, empaattisuus, kiireettömyys, turvallisuus ja lapsen yksilönä huomioiminen, vaikkakin osana ryhmää.
- ...
No niin mitä konkreettisesti merkitsee mietitty " toimintakyky ja toiminnallisuus"?
Miten se empaattisuus ilmenee ja miten se mahdoliistetaan päiväkodin toiminnassa?
Mitkä ovat ne seikat jotka oleellisia taapero ikäisen turvallisuuden tunteen mahdollistamisessa, mitkä ovat työkäytännöt jotka tukevat tätä työtä?
Mitä lapsen yksilönä huomioiminen käytännössä merkitsee?
Vastauksessasi juuri esimerkki liian epämääräisistä, liian ylimalkaisista hienolta kuulostavista tavoitteista jotka ehkä on omiaan rauhoittamaan joitakin vanhempia mutta jotka eivät kerro mitään ltojen erityisosaamisesta joka takaisi laadukkaamman päiväkotihoidon. Jään mielenkiinnolla odottamaan vastaustasi.
- Päiväkotikasvattaja
Marjatta Kalliala on tutkinut päiväkotien tarjoamaa kasvatusta ja lapsen saamaa hoivaa tutkien yli sadan päiväkodin käytänteitä. Hän on havainnoinut satojen tuntien ajan henkilökunnan toimintaa lapsiryhmän kanssa ja tutkinut erityisesti suhtautumista lapseen ja lapsen tarpeisiin; kuinka lapsen aloitteisiin vastataan, kuinka herkkiä aikuiset ovat lapsen aloitteille ja ideoille ja kuinka aikuiset pystyvät tunnetasolla vastaamaan lapsen erilaisiin tarpeisiin, esim. lohduttamaan. Tutkimuksen mukaan lastantarhanopettajan koulutuksen saaneet ovat herkempiä lapsen tarpeille ja tunteille kuin lastenhoitajat, siis keskimäärin, yksilöllisiä erojahan tietenkin on. Mitä enemmän koulutusta, sitä lapsilähtöisempää ja lapsien tunteet ja tarpeet huomioivampaa kasvatus on ja sitä sensitiivisempää on suhtautuminen lapseen. Eli käsitys siitä, että korkeakoulutetut lastentarhanopettajat vastaisivat hoitajia huonommin lasten tunnetarpeisiin ei saa tukea eikä kasvatustieteen kandin- tai maisterinpaperit tee ihmisestä teoreetikkoa, joka ei kykene toimimaan lasten kanssa käytännössä. Pikemminkin näyttää, että tutkimustieto lisää ymmärrystä kuinka aikuinen voi tukea lapsen kehitystä, myös tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja.
- ...
Niin sitä uskoisi että tutkimustieto lisää ymmärrystä. Mutta ei se uusi ymmärrys kuitenkaan ole nähtävissä työkäytännöissä. Jos ltot tietoisia vanhemman merkityksestä taaperoiän kehityksessä, jos ltot tietoisia ja ymmärtävät taaperon avuttomuuden ilman turvallista korviketta päiväkodin aikuisessa, jos ltot ymmärtävät että pedagogisilla prosesseilla ei ole mitään merkitystä jos oppimisen edellytykset ja valmiudet eivät ole kehittyneet. Silloin ltot myös pyrkisivät kehittämään taaperoikäisiä ja heidän vanhempiaan oikealla tavalla tukevia työkäytäntöjä, tästä on hyvin vähän näyttöä, päin vastoin, uudessa varhaislaki ehdotuksessa rymistellään pedagogisilla prosesseilla ja ltojen nimikkeen muuttamisesta varhaiskasvatus opettajiksi. Kyllä ollaan silloin taaperoiden kohdalla ihan väärään suuntaan menossa.
Se että Kallandin seuraamat ltot kuuntelivat lapsia paremmin saattaa hyvinkin olla kytkölsissä luettuun teoriaan mutta hymyileminen ja kuunteleminen silloin kun Kallandin silmien alla ei kyllä pätevyydestä lapsen hoitajana ja kehityksen kannattelijana paljoa kerro. - niin ja näin
... kirjoitti:
Niin sitä uskoisi että tutkimustieto lisää ymmärrystä. Mutta ei se uusi ymmärrys kuitenkaan ole nähtävissä työkäytännöissä. Jos ltot tietoisia vanhemman merkityksestä taaperoiän kehityksessä, jos ltot tietoisia ja ymmärtävät taaperon avuttomuuden ilman turvallista korviketta päiväkodin aikuisessa, jos ltot ymmärtävät että pedagogisilla prosesseilla ei ole mitään merkitystä jos oppimisen edellytykset ja valmiudet eivät ole kehittyneet. Silloin ltot myös pyrkisivät kehittämään taaperoikäisiä ja heidän vanhempiaan oikealla tavalla tukevia työkäytäntöjä, tästä on hyvin vähän näyttöä, päin vastoin, uudessa varhaislaki ehdotuksessa rymistellään pedagogisilla prosesseilla ja ltojen nimikkeen muuttamisesta varhaiskasvatus opettajiksi. Kyllä ollaan silloin taaperoiden kohdalla ihan väärään suuntaan menossa.
Se että Kallandin seuraamat ltot kuuntelivat lapsia paremmin saattaa hyvinkin olla kytkölsissä luettuun teoriaan mutta hymyileminen ja kuunteleminen silloin kun Kallandin silmien alla ei kyllä pätevyydestä lapsen hoitajana ja kehityksen kannattelijana paljoa kerro.Kalliala voisi laittaa piilokameran päiväkotiin ja seurata sitä kautta miten hoitajat suhtautuvat lapsiin. Onhan se selvää se, että Kallialan istuessa päiväkodissa seuraamassa hoitajien käyttäytymistä niin ainakin nämä koulutetut ihmiset ymmärtävät vähän filmata.
- ...
niin ja näin kirjoitti:
Kalliala voisi laittaa piilokameran päiväkotiin ja seurata sitä kautta miten hoitajat suhtautuvat lapsiin. Onhan se selvää se, että Kallialan istuessa päiväkodissa seuraamassa hoitajien käyttäytymistä niin ainakin nämä koulutetut ihmiset ymmärtävät vähän filmata.
Vähän on hassua että Kallialan (Taisi olla todella tällä kertaa!) raporttia ltojen vs lastenhoitajien lapsen kohtaamisesta todella pidetään jonkunlaisena todisteena siitä että ltot pystyisivät alle kolmevuotiaita tukemaan paremmin kuin lastenhoitajat ja ilmeisesti myös sosionoomit. Varma on että pedagoginen osaaminen on heillä paremmin hanskassa mutta kun niin vain on että pienten kanssa tarvitaan toisenlaista osaamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1414467- 932139
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152071Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi761894Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421542Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541522VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041395- 751316
- 1011297
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109