Nuori mieslääkäri

sellainen viisaus

ei kirjoita mitään kodeiinipitoista lääkettä, koska niitä ei kuulemma nykyään suositella. Yskänlääkkeitä ei suositella mitään ja varsinkaan kodeiinipitoista ei todellakaan. Lääkäri sanoi että jos pärjää buranalla ja panadolilla, niin niitä hän kirjoittaa särkyyn ja vaikka ei pärjäisikään, niin ei silti kirjoita panacodia.

Eihän siinä muu auttanut kuin mennä toiselle lääkärille. Tämä olisi luultavasti laittanut minut päälläni juoksemaan maratonin ja minusta tuntui kuin olisin maailman tervein ihminen hänen edessään ja lisäksi maailman suurin valehtelija, kun kehtasin lääkäriin edes mennä.

49

742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellainen viisaus

Niin ja koska olen hyvin pidättyväinen itse lääkkeiden ottamisen suhteen enkä ole tähänkään asti niitä syönyt kuin leipää, niin lääkärin mielestä se on osoitus siitä, etten enää tarvitse ko lääkkeitä. On kulunut peräti kaksi vuotta edellisestä panacod-reseptistä, joten se tarkoittaa, että ne ovat tästedes minulle tarpeettomia.

• Miksi sinulle pitäisi kirjoittaa kodeiinipitoista kipulääkettä jos kerran ilmankin olet pärjännyt? Eikös kodeiini ole kolmiolääke?

• .,,,,.

Nuori lääkäri vi**uili minulle, että aikuisen pitäisi olla yö kusematta.
      Kotiin päästyäsi terkkarissa todettiin virtsatietulehdus.
      Toivottavasti saa itse saman vaivan päähänsä.

• kipuisa

Panadolilla pärjää aivan hyvin.

• Ehkä se lääkäri yritti tehä sulle palveluksen, ettet olis tullu siitä lääkkeest riippuvaiseksi.

• sellainen viisaus

Ei yrittänyt vaan on auktoriteettiuskovainen ja joustamaton pikku paskiainen.

• sellainen viisaus kirjoitti:

Ei yrittänyt vaan on auktoriteettiuskovainen ja joustamaton pikku paskiainen.

Aha, paskiainen siksi kun ei antanut sulle huumaavaa lääkettä jota ei pahemmin anna iäkkäämätkään lekurit.

• sellainen viisaus
        Nittaminax kirjoitti:

Aha, paskiainen siksi kun ei antanut sulle huumaavaa lääkettä jota ei pahemmin anna iäkkäämätkään lekurit.

Edellisen kerran jätin reseptin uusittavaksi ja heti sain. Ehkä näytän terveeltä ja pirteältä ym.

Edellisen kerran jätin reseptin uusittavaksi ja heti sain. Ehkä näytän terveeltä ja pirteältä ym.

Tai sit se katso että olet syönyt niitä liian pitkään ja olis lääkkeen vaihdon aika.

• Nittaminax kirjoitti:

Tai sit se katso että olet syönyt niitä liian pitkään ja olis lääkkeen vaihdon aika.

Aivan, Panacodia ei ole tarkoitettukaan jatkuvaan käyttöön.

• kipeääääää

Minulla on nivelrikkoon Panadolia, Panacodia ja 600mg Buranaa.
      Otan vain todelliseen tarpeeseen, useimmiten illalla kun säryiltä ei saa nukuttua.
      Parhaiten auttaa 1g Panadol ja 600mg Burana yhtä aikaa otettuna.
      Panacodista luullaan että se on tehokas, ei auta läheskään niin hyvin kuin em. cocktail. En ole keksinyt yhdistelmää omasta päästäni, ollaan puhuttu asiasta lääkärin kanssa, hän hyväksyi jos tästä on apua. Otan särkylääkettä korkeintaan kerran vrk.

• Maksavaurio

• L - L

Kunnon yskänlääkkeessä on rutkasti kodeiinia, efedriiniä ja antihistamiinia!
      Tehoaa joka yskään ja helpottaa hengitystä.

Suomen tullissa ei sitä kannata esitellä.

• bessie*

Joskus 90-luvulla minulle määrättiin sellaista yskänlääkettä täällä Suomessa. Vieläpä kaksi isoa pulloa. Kävin terveyskeskuksessa ja siellä kai nähtiin olematon lääkehistoriani, tyyliin edellinen kerta n. 15 vuotta sitten, jäykkäkouristuspiikki.

Apteekissa tuli ongelmia. Olin ainoa asiakas, terveyskeskuksen läheisyydestä huolimatta se kulma kaupungista oli iltaisin hyvin rauhallinen. Annoin reseptini ja se aiheutti näkyvän reaktion farmaseutissa. Hän kyseli jotain ja katseli tutkiskellen. Häipyi lääkekaappien taakse, ja kohta sieltä rupesikin tulemaan yksi kerrallaan henkilökuntaa selvästikin tikusta asiaa tehden ja minua arvioiden.Yksi ei edes peitellyt vaan tuli jopa tiskin toiselle puolelle päästä jalkoihin tarkastelemaan. Tänä päivänäkin ihmettelen sitä henkilökunnan määrää.

Lopulta sain vain yhden pullon, en muista tulinko koskaan toista edes hakeneeksi. Töissä kun kerroin, niin yksi ja toinen oli sitä hinkumassa, joten ehkä hain.
        Kyllä sillä jonkinlaiseen ilmavaan olotilaan muistaakseni pääsi, ja yskäänkin auttoi

.

• L - L
        bessie* kirjoitti:

Joskus 90-luvulla minulle määrättiin sellaista yskänlääkettä täällä Suomessa. Vieläpä kaksi isoa pulloa. Kävin terveyskeskuksessa ja siellä kai nähtiin olematon lääkehistoriani, tyyliin edellinen kerta n. 15 vuotta sitten, jäykkäkouristuspiikki.

Apteekissa tuli ongelmia. Olin ainoa asiakas, terveyskeskuksen läheisyydestä huolimatta se kulma kaupungista oli iltaisin hyvin rauhallinen. Annoin reseptini ja se aiheutti näkyvän reaktion farmaseutissa. Hän kyseli jotain ja katseli tutkiskellen. Häipyi lääkekaappien taakse, ja kohta sieltä rupesikin tulemaan yksi kerrallaan henkilökuntaa selvästikin tikusta asiaa tehden ja minua arvioiden.Yksi ei edes peitellyt vaan tuli jopa tiskin toiselle puolelle päästä jalkoihin tarkastelemaan. Tänä päivänäkin ihmettelen sitä henkilökunnan määrää.

Lopulta sain vain yhden pullon, en muista tulinko koskaan toista edes hakeneeksi. Töissä kun kerroin, niin yksi ja toinen oli sitä hinkumassa, joten ehkä hain.
        Kyllä sillä jonkinlaiseen ilmavaan olotilaan muistaakseni pääsi, ja yskäänkin auttoi

.

Takavarikoitiin Turun tullissa. Mainostamani yskänlääke.

Olimme käyttäneet sitä tarvittaessa. Vaimoni ja lapsemme ovat allergisia joten tuollainen laajavaikutteinen tehosi aina.

Ennen tullin takavarikkoa en edes tiennyt ko. dropin pitoisuutta. Koostumuksen kylläkin.
        Tullin ukko huusi, että kodeiinipitoisuus on niin korkea, että hänen tekisi mieli lukitella se huumausaineeksi.
        Ei luokitellut.

Aminoampullit jäivät samaan haaviin. Tavallisesti rahoitin niillä 4:n henkilön 4:n viikon autoloman Espanjassa.
        Oikeus voitti mutta kohdistui epäoikeudenmukaisesti minuun!

• Pipi 1

L-L tietää,että tullissa,jos ei ole lääkemääräystä mukana voi käydä huonosti.

"Tullilla on potti,tulli viinat otti,tulli anna ei".

• bessie*

Täysin toisenlaiset kokemukset minulla.

Hyvin harvoin lääkärillä olen joutunut käymään, mutta sitä panacodia mielestäni tuputetaan aina, ja on annettu sairaalasta mukaankin.

Juuri päivitin vähäiset lääkkeeni jokunen viikko sitten, kun tutulle ihmiselle määrättiin äkilliseen selkäkipuun jotain relaksanttia ja panacodia. Sanoin, ettei taida olla tarvis panacodia ostaa apteekista, minulla taitaa olla. Olikin, yksi päiväysvanha josta otettu 2 tablettia ja yksi vielä muutaman kuukauden voimassa oleva josta otettu yksi.
      Lisäksi oli sellaisia muovisia lääkepikareita, yhdessä luki panacod ja vahvuus, kahdessa ei lukenut mitään. Hävitin asianmukaisesti, ja nyt on muutama pussillinen 'flunssalääkettä' eikä muuta.

Lääkekielteinen en ole, mutta pelkkää särkylääkettä, siis esim. ilman mahdollista tulehdusta parantavaa vaikutusta, en vain tunne yleensä tunne tarvitsevani.

Taitaahan meillä Suomessa muutama tuhat ihmistä vuodessa kuolla särkylääkkeiden ansiosta.

• sellainen viisaus

Burana on myrkkyä ilman vatsansuojalääkettä. Kuitenkin vakiovastaus hoitajilta on vaivaan kuin vaivaan, että syö buranaa! Ja lääkäriin ei tarvitse tulla on toinen.

Burana on myrkkyä ilman vatsansuojalääkettä. Kuitenkin vakiovastaus hoitajilta on vaivaan kuin vaivaan, että syö buranaa! Ja lääkäriin ei tarvitse tulla on toinen.

En oikein usko että kukaan hoitaja noin sanoo. Burana käy myös maksan päälle ja ihan tuntematta potilasta ei ne voi sitä noin vain suositella ja varsinkin jos kipulääkkeitä on syönyt pitemmän aikaa.

• sellainen viisaus
        Nittaminax kirjoitti:

En oikein usko että kukaan hoitaja noin sanoo. Burana käy myös maksan päälle ja ihan tuntematta potilasta ei ne voi sitä noin vain suositella ja varsinkin jos kipulääkkeitä on syönyt pitemmän aikaa.

Kyllä se on puhelimessa vakiovastaus.

• myssyke
        sellainen viisaus kirjoitti:

Kyllä se on puhelimessa vakiovastaus.

Aika usein kuitenkin sitten lääkkeitä tarvitset?

• Nittaminax kirjoitti:

Niin tai on esim. verenohennushoito päällä.

• ---
        lusiina kirjoitti:

Niin tai on esim. verenohennushoito päällä.

Kai silloin ihminen itsekin osaa vaikka netistä kaivaa tietoa. Minä ainakin osaan.

• --- kirjoitti:

Kai silloin ihminen itsekin osaa vaikka netistä kaivaa tietoa. Minä ainakin osaan.

No vissiin sitten hoitajat ei jos kerran Burana "vakiovastaus" kuten tuolla joku väitti ;)

• ||||
        lusiina kirjoitti:

No vissiin sitten hoitajat ei jos kerran Burana "vakiovastaus" kuten tuolla joku väitti ;)

En oikein usko, että noin heittelevät. Ihmisillä saattaa olla monenlaistakin lääkitystä, johon ei Buranat sovi.
        Maha joutuu rasitukselle.

• |||| kirjoitti:

En oikein usko, että noin heittelevät. Ihmisillä saattaa olla monenlaistakin lääkitystä, johon ei Buranat sovi.
        Maha joutuu rasitukselle.

No näin minäkin arvelisin jotta ammattitaitoinen hoitaja ei heitä mitä vastausta vaan jollei ole taustat tiedossa. Ja toisaalta hoitaja ei voi esittää reseptilääkeitä, mikä burana taas ei ole vaan se on kaikkien saatavilla apteekista.

• ||||
        lusiina kirjoitti:

No näin minäkin arvelisin jotta ammattitaitoinen hoitaja ei heitä mitä vastausta vaan jollei ole taustat tiedossa. Ja toisaalta hoitaja ei voi esittää reseptilääkeitä, mikä burana taas ei ole vaan se on kaikkien saatavilla apteekista.

Vapaan kaupan tuotehan se on, senhän näkee jo siitä, että sitä mainostetaan telkkarissa.
        Jollain lailla tuntuu, että jotkut nakkelevat vaikkapa Buranaa naamaansa kaiken varalta, vaikka sehän voi tehdä kamalia varsinkin mahassa.

• |||| kirjoitti:

Vapaan kaupan tuotehan se on, senhän näkee jo siitä, että sitä mainostetaan telkkarissa.
        Jollain lailla tuntuu, että jotkut nakkelevat vaikkapa Buranaa naamaansa kaiken varalta, vaikka sehän voi tehdä kamalia varsinkin mahassa.

Aivan, jotkut ttavat sitä varalta iltaisin jota "saavat nukuttua premmin" eli siis uni- tai nukahtamislääkkeenä.

• en tiedä

onko vatsansuoja lääke sama kuin haponsalpaajat,eli nexium vaikka..

• sellainen viisaus

Esim. Somac on vatsansuojalääke ja muista ei ole kokemusta. Vältän buranaa, koska yksi lääkäri kirjoitti 600mg buranaa 100 kpl ja purkin tyhjennyttyä oli vatsa riekaleina. Hänen olisi pitänyt ymmärtää kirjoittaa vatsansuojalääke samalla.

Esim. Somac on vatsansuojalääke ja muista ei ole kokemusta. Vältän buranaa, koska yksi lääkäri kirjoitti 600mg buranaa 100 kpl ja purkin tyhjennyttyä oli vatsa riekaleina. Hänen olisi pitänyt ymmärtää kirjoittaa vatsansuojalääke samalla.

Tai sun olis pitänyt heti oireiden ilmaannuttua kertoa lekurille että nyt sattuu vatsaan. Itse joudun syömään loppuelämäni vatsansuoja lääkkeitä. Ensin oli somac ja sit sitä yhtä jota kovasti mainostetaan telkkarissakin. Nyt on pikkasen kalliimpi tuote käytössä eli toi omeprazol ja sika kallis.

• ...

Ei onneksi paljon omaa kokemusta.

Tullut kuitenkin vankka käsitys, joillain lekureilla ihmeellinen käsitys, että kipeän nyt pitää olla kipeä. Entinen omalekuri oli just sellanen. Kyllä se antibootit kirjoitti ja koska oli erikoistunut verenpaineeseen ja sokeritautiin, koitti aina tunkea niihin pillereitä. Vaan kipulääkkeet oli aina että ei. Tai ainakin niin vähän, että piti boostata reseptivapailla lisäksi.

Suomessa kai osaltaan tämä lääkekielteisyys johtuu entisestä valtavasta huumeongelmasta, kun kirjoittivat heroiinia suunnilleen flunssaan. Ja sitten sodan jälkeen puolet miehistä oli pervitiini ja amfetamiinikoukussa. Sen takia tämä pötsynkin laillistaminen tökkii. Lisäksi tulee tietenkin luterilaisuus, että syntisen on kärsittävä...

Vaan lääkkeillä kaikilla on omat sivuvaikutuksensa, joka tapauksessa. Ite onnistunut hyvin välttelemään lääkkeitä, ei ole tarvinnut. Mutta en edes enää jaksa alkaa terkkarissakuuntelemaan paapatusta verenpainelääkkeistä. Sitä kunnellessa tosiaankin paineet nousee ja mitatuksi saa tähtitieteelliset numerot.

Tympiinnyin aikanaan touhuun, vaihdoin omalekuria. ei muuten onnistunut ilmoitusluonteisesti. Verenpainetten suhteen olen huoleton, hommasin kotiin mittarin. Kyllähän se vaihtelee, mutta noita suuria lukuja ei kotona saa mitatuksi juuri koskaan. Terkkarissa se onnistui varsin vaivattomasti, puhuvat jostain valkotakkistressistä. Ihminen stressaantuu jo siitä, että joutuu terkkariin ja paineet nousee siitäkin syystä.

Kipulääkkeistä puhuttu paljon, lähinnä sivuvaikutuksista. Sen takia kummastuttaa, pötsyn kohdalla ei puhuta terveysvaikutuksista ollenkaan, aina vaan jauhetaan ties mistä rikollisuudesta. Ja yks, mikä unohdetaan kokonaan, lääkekonjakki. Kyllä lekurit edelleen saa kirjoittaa reseptejä, mutta en kyllä muista, milloin olisin jonkun kuulleen sellaisen saaneen...

=DW=

• sellainen viisaus

Se voi olla, että lääkärillä on omassa suvussaan huonoja kokemuksia 'huumelääkkeistä' ja sitten projisoi näitä kokemuksia itseään älykkäämpiin, jotka tietävät mitä tahtovat.

• minttupuu
        sellainen viisaus kirjoitti:

Se voi olla, että lääkärillä on omassa suvussaan huonoja kokemuksia 'huumelääkkeistä' ja sitten projisoi näitä kokemuksia itseään älykkäämpiin, jotka tietävät mitä tahtovat.

Ootko se Muumi-muki jankuttaja!? Lääkärillä omassa suvussaan, huoh.

Jos meet lääkäriin, joka ei sua ennestään tunne ja pyydät nimeltä jotain PKV-lääkettä, et tasan saa.

Ja sit toi kodeiinijuttu on niin, että äskettäin on hokastu, ettei kodeiini kipulääkkeenä oo kummonenkaan.

Parasetamoli yksinään ajaa saman asian, kodeiini sekottaa vaan pollaa.

• L - L
        minttupuu kirjoitti:

Jos meet lääkäriin, joka ei sua ennestään tunne ja pyydät nimeltä jotain PKV-lääkettä, et tasan saa.

Ja sit toi kodeiinijuttu on niin, että äskettäin on hokastu, ettei kodeiini kipulääkkeenä oo kummonenkaan.

Olen päissäni mielikuvitellut kodeiinin lähinnä yskänlääkkeeksi.

Edellä mainitsin ostaneeni ja tehokkaaksi todenneeni yhdistelmän, kodeiini (yskän ärsytys), efedriini (röörien laajentaminen) ja antihistamiini (allergiaoireet).
        Olen kerran saanut yskääni pelkkää kodeiinia (kommariajan Unkarissa).

• pkv-
        minttupuu kirjoitti:

Otappa nyt ne diapamisi, minttupuu ja rauhoitu....

• pkv- kirjoitti:

Otappa nyt ne diapamisi, minttupuu ja rauhoitu....

Jaa mää vai?!

Pahus kun ei oo kodeiinia, ottaisin sitä :D

• L - L kirjoitti:

Olen päissäni mielikuvitellut kodeiinin lähinnä yskänlääkkeeksi.

Edellä mainitsin ostaneeni ja tehokkaaksi todenneeni yhdistelmän, kodeiini (yskän ärsytys), efedriini (röörien laajentaminen) ja antihistamiini (allergiaoireet).
        Olen kerran saanut yskääni pelkkää kodeiinia (kommariajan Unkarissa).

Ootko sä Lasse suomalainen hiihtäjä, vai ruotsalainen jääkiekkoilija?

:D

• pkv-
        minttupuu kirjoitti:

Jaa mää vai?!

Pahus kun ei oo kodeiinia, ottaisin sitä :D

Ei kannata. Olet jo valmiiksi sekaisin kuin seinäkello...

• posari

Nyt kysyn tyhmiä, mutta onko Panacod jotenkin uusi muotilääke vai onko se kypsään ikään ehtineiden lääke. Minulle aivan tuntematon, mutta kun tuntuu, että yksi jos toinenkin käyttää sitä. Ihan live-elämässä, en tarkoita palstalaisia.

• ;;;;;

Mikä ihmeen muotilääke.

Saanut myyntiluvan Suomessa 12.9.1990, kertoo Wikipedia.

Itse sain muinoin leikkauksen jälkeen. En tainnut syödä ainuttakaan pilleriä.

• posari
        ;;;;; kirjoitti:

Mikä ihmeen muotilääke.

Saanut myyntiluvan Suomessa 12.9.1990, kertoo Wikipedia.

Itse sain muinoin leikkauksen jälkeen. En tainnut syödä ainuttakaan pilleriä.

Ahaa, minulle on nyt lähipiiriin vasta putkahdellut. Siksi luulin, että on aikuisten aikuisten lääke.

Kiitos vastauksestasi :)

• L - L

Kannan minäkin kapselini särkylääkekekoon vaikka ei taida kodeiinia sisältääkään.

Tramal 50mg 20:n kapselin pakkauksesta on viisi käyttämättä.
      Kapselit määrättiin minulle vajaa 3-vuotta sitten vatsani kaksinkertaisen repimisen jälkeen.
      On muuten punaisen kolmion lääke joten lienee sitten tehoakin?

Olen säästänyt näitä viimeisiä tositarpeeseen. Näkyvät vanhenevan vuoden kuluttua.

Ketjun panat ja burat ovat minulle tuntemattomia mutta vaimo ottaa säännöllisesti 100mg Primaspan´ia joten eikös se ole jotain sinne päin?

100 mg Primaspania jouduin syömään viikon verran ennen sydämen varjoaine kuvausta. Muuten olen sitä joutunut syömään diabeteksen takia joka päivä 50 mg.

Taitaa olla aspiriinin tai disperiinin kanssa sama lääke.

Särkylääkkeeksi on joskus määrätty Tramalia, Lyricaakin joskus. Kumpikaan ei minulle käynyt.

• vatsa vallankumous

Minusta Panacord ei ole edes tehokas lääke kipuun.
      Minun järkeeni ei sovi kuinka siihen voi tulla riippuvuus. Minulla on aina Panacodia kotona, otan kuitenkin mieluummin Buranan tai Panadolin kipuun.
      Minulla on sellainen vatsa että menee herkästi ripulille, Panacord on siihen parempi kuin varsinaiset ripulilääkkeet. Sillä on vatsaa kovettava vaikutus. Kysyin lääkäriltä onko tämä väärinkäyttöä että otan Panacodin ripuliin, sanoi että ei haittaa jos en ihan joka päivä ota. Yleensä noin 1-2 kertaa viikossa 1 Panacord poretabletti.

• oldis

Vanha konsti ilman reseptiä. Hota pulveri vinetolla kurkkuun huuhdeltuna oli vanhan naapurimme päivittäinen keino.

• ihmettelenpä

Kai se panacod sitten koukuttaa kun eräs elokuvaohjaajakin sitä väärinkäyttää ja väärentää reseptejä. Jäi kylläkin kiinni siitä puuhasta kun satoja tabletteja yritti.
      Miten maksa jaksaa sellaisen.

• ummh

Oliko kysymyksessä kenties jälkituotantovaihe? Se voi olla rankka tila herkälle taiteilialle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      339
      7501
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      79
      4906
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3235
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3187
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      76
      2036
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      155
      1924
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      221
      1854
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      167
      1626
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1568
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      90
      1514
    Aihe