Ihmiset yrittää koko ajan kertoa sulle mitä sun pitää olla miten sun pitää elää, varsinkin jos ovat jotenkin valta-asemassa. Eli vaikkapa terveydenhoidossa.. Ne saattaa ajatella että sun ongelmat johtuu vaan siitä kun sä et osaa elää. Tai ainakin tämä yksi ylimielinen toimintaterapeutti mulle sanoi ja kyllä on jälkeenpäin vituttanut kuin pientä oravaa. Sitten se vielä sanoi mulle mihin aikaan mun pitää herätä, että "yhdeksän aikaan on ihan hyvä aika herätä". Mitä se sille kuuluu mihin aikaan mä herään jos mä en ole työelämässä tai opiskelemassa? Eikö ihminen saa enää itse päättää edes siitä milloin se herää? Pitääkö yhteiskunnan kontrolloida kaikkea.. ja mikä ylijumala se edes kuvitteli olevansa.. Kyllä kai nyt aikuinen ihminen osaa ihan itse päättää siitä mihin aikaan se menee nukkuun tai miten se ylipäätään käyttää OMAN aikansa. Oli silläkin varmaan noussut vähän hattuun se sen työ jossa se pystyi tietyllä tavalla käyttämään valtaa muihin. Se on väärin. Ei terveydenhuollossa ihmiset saa käyttää asemaansa väärin. Se potilas ei ole mitenkään alemmassa asemassa tai mikään pikkulapsi jolle pitää kertoa "elämän tosiasioita". Eikö ne todellakaan itse tajua omaa käytöstään ja sitä että heidän toimintansa on tietyllä tavalla vallankäyttöä? Mitähän sellainen ihminen sanoisi joka käyttää valtaansa väärin (kaikki ei käytä) jos sille sanois ihan suoraan että minkä takia sä kuvittelet että sä voit määräillä mua? Leimais varmaan hankalaksi potilaaksi ja ihmiseksi sut vain sen vuoksi että osaat ajatella omilla aivoillasi.. Ei se mielenterveyspotilas ole mikään vanki joka on tehnyt jotain väärin ja jota pitää sitten "ohjata" oikeaan suuntaan. Tai no tavallaan voi ohjata terveempään suuntaan, mutta se on eri asia kuin kontrollointi ja määräily. Niiden pitäisi tajuta ettei niillä ole mitään oikeaa valtaa sitä potilasta kohtaan. Olenko mä sinne hoitoon tullut suorittamaan jotain rangaistusta? Että voi sinua kamalaa ihmistä kun olet sairastunut, kyllä sussa varmaan jotain vikaa on, kuuntelepa nyt minua kun MINÄ kerron sulle mitä sun pitää olla. Että kyllä turhauttaa tälläinen kohtelu, koska SE ON VÄÄRIN.
Vallankäyttö psykiatrisessa hoidossa
6
247
Vastaukset
- Janne.
unohda tuo p*ska ja haistata v*tut koko psykiatrialle,niin tein minä.
Eipä tarvi selitellä kenellekään mitään. elä omaa elämääsi kuten haluat. - hullun kahleet
Jos et usko psykiatreja, et pääse koskaan ulos sairaalasta.
- ja pahasti onkin
Ap:n aloitus onkin hyvä havainto ja kannanotto siitä mistä psykiatriassa on loppupeleissä kyse. Mitään tekemistä nykyisellä diagnosoivalla psykiatrialla ei ole auttamisen kanssa, sillä tuolla touhulla vain kontroillaan ihmisten käyttäytymistä.
Tilannehan on aivan järjetön, täysin normaalin järjen vastaista touhua. Mielenterveytesä kanssa kammpaileva yksilö menee hädässä hakemaan apua ja huomaakin pian olevansa vain syvemmällä suossa.
Tämähän kuvio alkaa hienosti markkinoiduilla fraaseilla, kuten "hae apua, jos et jaksa" "lääkityksen avulla pääset takaisin kiinni elämään"
Masennuslääkkeistähän tämä rumba monellakin alkaa, kun yksilö viikkojen tai kuukausien aikana huomattaa lääkärille, ettei näistä napeista ollutkaan apua, alkaa lääkekokeilut, lääkkeiden lisäämiset, keskustehetket mielenterveystoimistolla milloin minkäkinlaisissa ryhmissä tai yksilö keskusteluna toteutettuina.
Keskusteluissa ei sitten olekaan päätä eikä häntää, hyvin ja valitettavan usein keskustelu on tätä ap:n mainitsemaaa älä tee näin ohjetta. Kieltoja, rajoituksia, musta tuntuu että sinun pitäisi tehdä nyt näin.
Olen ollut ikäni terveellisen ravinnon ystävä, en käytä päihteitä, en tupakoi, minulla on säännöllinen elämänrytmi, en ole pettänyt puolisoani, en kapakoi tms. MInä sain aikoinaan ohjeita mielisairauden hoitoon -> pyöräily päivässä max 30min, siivoamista 8min päivässä, kaupassa kaksi kertaa viikossa mieheni kanssa, en saisi huolitella itseäni!
Eli täysin normaaleista elämän asioista saatiin sairautta jotka olivat kielettyjen listoilla. Eihän tämmöinen voi olla auttamista? Mutta kun eivät keksineet muutakaan keskusteltavaa ja jotain oli pakko keksiä?
Toinen asia on pakkolääkitys. Vaikka kuinka yrittää sanoa, että olo vain menee huonommaksi ei lupaa saa lääkkeiden lopettamiseen. Minun oli pakko lopettaa lääkkeet ominluvin, sillä jos olisin jatkanut niitä olisin varmasti surmannut itseni ja perheeni.
Mistä tässä kaikessa on kysymys? Onko psykiatrian touhu ja diagnoosien/lääkkeiden määräily karannut lapasesta? Kaikille diagnoosi ja hoidon piiriin? Suurin osahan tuohon systeemiin ajautuneisa päätyy työkyvyttömyyseläkkeelle, joten joku on pielessä. - Hand of the State
Kannattaa katsoa koko keskustelusarja. Tässä osa 2. jossa puhutaan psykiatrian roolista yhteiskunnassa mikä on, kuten oppineimmat osasivatkin jo huomauttaa, sosiaalikontrolli ei auttaminen.
http://www.youtube.com/watch?v=tY78qJNLoQ0 - lakijärjestys
Kuten tiedetään, psykiatriassa rikotaan ihmisoikeuksia. Perustuslain mukaan mitkään säännöt eivät saa olla ristiriidassa perustuslain kanssa:
http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L10P107
Perustuslaki on muiden lakien yläpuolella, myös mielenterveyslakia korkeampi. - Usko itseesi
Potilas on vaivansa paras asiantuntija
http://assijorinat.blogspot.fi/2012/11/asiantunteva-potilas.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708