korvausvelvollinen?

piikle

Kuka on korvausvelvollinen kun ajokoira juoksee tielle ja jää auton alle? Kuka korvaa auton vahingot? Koiran vastuuvakuutushan yleensä kyllä korvaa mutta miten on metsästysaikana kun olen kuullut että kun ei ole koirien kiinnipitoaika ja ajokoira loikkii tielle auton eteen niin molemmat sekä koiran omistaja että auton omistaja kärsii omat vahingot. Tuollainen kuulostais aika loogiselta koska eihän ajokoiran omistaja voi kontrolloida koiraa ajon aikana kuitenkaan niin hyvin ettei se menis tielle. Onko kellään faktaa/ennakkotapausta. Itselläni eilen jäi beagle auton alle ja haluaisin tietää mikä on käytäntö. Mulla oli koiralle kyllä vastuuvakuutus mutta onhan siinä kuitenkin omavastuu.....

7

4081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvattaja

      Eli vastuuvakuutuksesi korvaa syyttömälle osapuolelle eli tässä tapauksessa autoilijalle kaiken korjaukseen yms. liittyvän. Koirastasi saat korvauksen miinus omavastuulla jos sillä siis on henkivakuutus. Omavastuuta ei vakuutuksessa tule syyttömälle eli vahingon kärsineelle.

      Sinä ole aina vastuussa koirastasi, myös metsästystilanteessa. Tietenkään autoilija ei korvaa koirasi aiheuttamaa vauriota.

      Oman koirani autokolaritapauksessa täysvakuutus korvasi autoilijalle vahingot täysimääräisenä ja minulle koiran vähentäen hinnasta oma vastuun. Kennelliitosta saa arvion aikuisen menestyneen ( näyttely- ja koetulokset) koiran arvosta, joka on hyvinkin enemmän kuin pennun hinta.

      • nalli

        käytäntöhän on sellainen että jos olet laskenut koirasi luvalliseen maastoon luvalliseen aikaan niin koiran omistajana et ole vastuussa mikäli ajo karkaa sinun käsistäsi siitä huolimatta että olet tehnyt parhaasi vaaratilanteen välttämiseksi.
        huomaa kuitenkin sana metsästystilanne, se ei ole sitä että koirasi on viikkotolkulla killakunnassa maailmalla.
        itsellä jäi kaksi ajokoiraa viime kaudella auton alle kummassakaan tapauksessa en ollut korvausvelvollinen.
        eli tutustu lakiin kysy poliisilta ja ennenkaikkea vakuutusyhtiöltä mielipide.
        poliisikaan ei aina tunnu olevan ajan tasalla näissä asioissa mutta vakuutusyhtiö on koska se on maksava osapuoli.


      • kari
        nalli kirjoitti:

        käytäntöhän on sellainen että jos olet laskenut koirasi luvalliseen maastoon luvalliseen aikaan niin koiran omistajana et ole vastuussa mikäli ajo karkaa sinun käsistäsi siitä huolimatta että olet tehnyt parhaasi vaaratilanteen välttämiseksi.
        huomaa kuitenkin sana metsästystilanne, se ei ole sitä että koirasi on viikkotolkulla killakunnassa maailmalla.
        itsellä jäi kaksi ajokoiraa viime kaudella auton alle kummassakaan tapauksessa en ollut korvausvelvollinen.
        eli tutustu lakiin kysy poliisilta ja ennenkaikkea vakuutusyhtiöltä mielipide.
        poliisikaan ei aina tunnu olevan ajan tasalla näissä asioissa mutta vakuutusyhtiö on koska se on maksava osapuoli.

        Näin aika pitkälle.... Korvauskysymys ratkaistaan sillä perusteella,että olisiko koiranomistajan pitänyt tietää koiran mahdollisuudesta tielle.
        Mikäli koira on irtipäästetty esim 5 km:n päässä tiestä,molemmat maksavat omat vahinkonsa.
        Jos taasen koira on laskettu esim.500m:n pässä tiestä vahingonkorvasvastuu syntyy varmasti.


      • keke12
        kari kirjoitti:

        Näin aika pitkälle.... Korvauskysymys ratkaistaan sillä perusteella,että olisiko koiranomistajan pitänyt tietää koiran mahdollisuudesta tielle.
        Mikäli koira on irtipäästetty esim 5 km:n päässä tiestä,molemmat maksavat omat vahinkonsa.
        Jos taasen koira on laskettu esim.500m:n pässä tiestä vahingonkorvasvastuu syntyy varmasti.

        ...ei ole koirien irtipito/metsästysaika ja koira ryntää suoraan auton eteen? Eikös tällöin koiranomistaja ole suoraan korvausvelvollinen? Ja jos koiralla ei ole ollut vakuutusta, saako korvausta mistään?


    • poppis123

      asia on juuri näin

    • Sus (vaan ei scrofa)

      Laitahan auton alle jääneestä koirastasi kuva nettiin.

      Suden syömien koirienkin kuvilla hekumoidaan netissä joidenkin metsästäjien sivuilla.

      Varmaan auton alle jäänyt koira herättää myös hekumallisia tunteita, ja pyhää vihaa autoja kohtaan.

    • laki.luke

      eikös tieliikennelaissa sanota että ajoneuvo on saatava pysäytettyä tien näkyvällä osalla? kylläkait se auton oma vauhti saa ne vauriot autoon? taikka tietysti jos koira juoksee pysäköityyn autoon niin kovaa että se vaurioituu... miten jos lapsi menee tiellä ja auto ajaa päälle, joutuuko vanhemmat maksamaan särkyneen auton keulan? jos koira on luvallisena aikana luvallisella alueella metsällä niin onhan sillä oikeus mennä tiellä niin kuin kaikilla. vai onko kalliimman auton omistajalla etuajo-oikeus? älkää menkö makselemaan niitä auton vaurioita. syyttäkää autoilijaa toisen omaisuuden tahallisesta rikkomisesta ja tieliikennerikkomuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe