Oli hyvin piristävä päivä eilen la 22.3. Olin ryhmäreissulla Mikkelissä, ensin teatteri "Kyllä minä niin mieleni pahoitin" jonka jälkeen myöhäislounas Terttin kartanossa. Siihen vierähtikin koko päivä. Pidän näistä retkistä siellä tapaa vanhoja tuttuja, aina jotain mielenkiintoista sieltä elämän eväitä mukaa saa. Kuulun eri yhdistyksiin ja niiden mukaan vain reissuille, eläkeläisiä tosin olemme.
Taasen tuli todetuksi, eläkeläiset bussifirmat, teatterit ja lounaspaikat pystyssä pitävät, siinä samalla moni työikäinen työllistyy.
Pidämme yllä omalta osalta yhteiskunnan palveluita ja sitä paljon puhuttua työllistämistä. SOTE-palvelut ovat hyviä niitäkin rahoitamme veroilla ja Sote--maksuilla. Kyllä olisi hyvä politikoiden plus muiden puhua puolella suulla, miten eläke väki v a i n on yhteiskunnan palvelujen kuluttaja.
Teatteri yleisö oli suurelta osin eläkeväkeä, samoin lounas paikalla ruokailevat. Melko arvokkaita ovat nämä reissut noin 35 € - 100 €, monen budjetti silloin tällöin reissu hinnat kestää, mutta eipä niitä olekaan joka päivä.
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, esitys toi hyvin esille mitä kaikkea sitä ikääntyessään kohtaa, SE tuli selväksi eri ikäkautta elävillä on aivan omat periaatteet ja vaateet. Perheen vanhin on itsepäinen, vaikka hän haluaa pitää kiinni oikeuksistaan. Seuraava sukupolvi tietää kaiken miten pitäisi toimia ja lapset ovat ennakkoluulottomia haluavat jutella ja telmiiä muorin ja vaarin kanssa.
Oli siinä seuraavan osan, Ruskea kastike, päätähtenä Kiminkinen joka aina niin sanavalmiina jäi toiseksi vaarin kanssa, lupasi tulle parin päivän kuluttua keskustelemaan uudelleen. Kysymys oli vaatia vaari ostamaan palveluita - ruoka - siivous- ja kylvetystä eri päivinä.
Voi vain kuvitella ikääntynyt henkilö ei ole kovin halukas paljastamaan nahkaansa sekä kalleuksiaan kylvettäessä nuorelle kimulille! On opittu säädyllisyyteen ja nyt pitäisi sekin periaate heittää pellolle.
Paljon on tässä edessä muuttumisen vaateita joita ikääntyminen voi tuoda tullessaan.
Elämä muuttuu, oletko valmis muutokseen
14
87
Vastaukset
- eppu2
Lisäksi, jos ajattelee, paljonko eläkeläiset, hoitavat lapsenlapsia, hoivaavat sairaita omaisia, toimivat vaapaehtoisjärjestöissä ym.
Tekevät paljon ilmaista työtä, mitä ei yhteiskunnassa huomioida, tai ei haluta huomioida.
Silloinhan pitäisi jättää vähemmälle vanhempien ihmisten mitätöiminen. - kotrake
Muuttuminen on väistämätöntä. Kuka siihen omaan muutumiseen iän myötä asennoituu. Olen saanut tähän vertaistukea vaikkapa 70v.
He sanovat että nämä vaikeudet, muistihäiriötkin kuuluvat iän tuomiin riesoihin. Pientä luulosairautta tuppaa tulemaan, mutta sitä pitää ensimmäiseksi kun salaliittoteoriaa esiintyy. - mummi nro1
Monen muun asian lisäksi huomaan jos menen lenkkivaatteissa kauppoihin, se vähä palvelu mitä niistä yleensä saa sitä on vaikea saada. Olankohauksia etusormella näytetään tuolla päin on se ja se hylly tai vaatetanko.
Kun tälläydyn parempaan kostuumiin, jo tulee palvelua, jopa esitellään vaateita tai tavaroita. Pysyyhän sitä kartalla kun tiedostaa vaikka ikää tulee, ryhti tulee säilyttää ja pukeutuminen tilanteen mukaan.
ihmetyttää onko kaupat vain nuorisoa varten? Kenellä sitä ostovoimaa on? Uskon että eläkeläisillä vaikka emme olekaan mitään oligarkkeja.
Tumma sininen suklaa pitää mielen virkeänä. Olen valmis....ollut jo jonkin aikaa.Enpä olisi uskonut, miten helppoa loppujen lopuksi on vähitellen luopuminen yhdestä jos toisesta asiasta.Vielä jokunen vuosi sitten ajattelin vielä ihan toisin, että silloin ja siloin on elämäni eletty, kun siitä sun tästä luovutan. Ehkäpä totuus on siinä, kun mielestäni niin paljon ennätin, no en mitään kummemmin näkyvää, mutta kuitenkin elää ennätin niin, ettei tavoitteita ja rientoja enää tarvitse haikailla. Kaipa minäkin olen vihdoin tavoittanut sen aiemmin puolileikilläni puhumani ´seestymisen´ ajan. Vai alanko peräti olla ´valaistunut´ buddhalaisuuden mukaan...aikaa on vielä tai sitten ei ole.
No juu, ryhti on yritettävä muistaa säilyttää.Kun nyt niin suulaalla tuulella olen, kerron vielä, että olen kyllä elämässä kiinni, eilen toi kalastajaystäväni neljä kiloa pilkkisaalistaan, pystyn kyllä nylkemään ne vielä. Kipasin osan jakamassa jo tutuiksi tulleille tämän portaikon ihmisille, ahvenista on kyse, enimmäkseen pieniä. Kukkoa en enää tee, mutta silleen uunissa sipulin ja siankyljen kanssa tulee kyllä aika vahvaa syötävää ja isommat voi paistaa.
En muista, millä järvellä tää pilkkikilpailu oli, mutta kyllä kuulemma ja näemmä jää kestää, kun asiansatuntevat jäällä liikkuvat.
Neuvoppa mummu no- 1 mitä voin virkistykseksi syödä?.kun kun on keliakia ja suklaaseenkin laitetaan vehnäjauhoja...
Suomen tuottajat eivät arvosta meitä keliaakikkoja,kun jokapaikkaan työnnetään vehnäjauhoja, jopa jäätelöön.. Emme voi herkutella, valio työntää jugurtteihinkin vehnäjauhoa- se jauho on varmaan halpaa....
Alkakaa tuottajat meitäkin olemme maksavia asiakkaita...- mummi nro1
Olen pahoillani ettei minulla ole paljonkaan tietoa ruokavalioista. Kun opiskelin ja olin työelämässä aina piti olla ajan tasalla edes jollakin tavalla tai sitten ohjata asiakas ravitsemusterapeutin puheille.
Nyt on netti josta löytyy uusinta tietoa ruokavalioista, tässä linkki, kun en kerran tiedä en käy mutu-tuntumalla ohjeita antamaan:
https://www.google.fi/#q=keliaakikon ruokavalio
- kulkija elämän
Missä lenkkivaatteissa kauppaan menevä saa huonoa palvelua?
Siellä taitaisi olla asennekasvatuksen paikka myymälähenkilökunnalla.
Kuljen kauppaan useinkin reppu selässä, koska samalla olen tehnyt pitkän kävelylenkkini ja samalla saan rasitusta askeliin, kun ostokset kulkevat painona repussani.
Muutoin, tuota luopumisen tuskaa, monesta olen luopunut, monesta pitää luopua, mutta mikään ei enää tee kipeää.
Kun luopuu koko perheestä, mitä enää on jäljellä?
Pelkkiä hyvänpäivän tuttuja suurin osa, jokunen hyvä ystävä ja yksi lapsi.
Siinä niitä luopumisia, ei jaksa kiinnostaa nuo sotet ja sodat.
Tasapaino oman henkisen minänsä kanssa ja hyvä ruumiillinen kunto, siinä se loppuelämän polku on muokattu.Tuo luopuminen käy minusta kuin itsestään, on karsiutunut iän myötä vaatimuksetkin itseä kohtaan. isompia voimainponnistuksia vaativat työt kuukuuvat niihin, samoin valinnat mihin rientoihin osallistuu.
En ole kokenut rajoitteita mihin mielenkiintoni kohdistuu, päinvastoin, koskaan ei ole ollut niin paljon aikaa omistautua itseä kiinnostaviin asioihin.
Koti ja sen toimivuus ja viihtyvyys on yhä etusijalla, silloin kaikki muukin luistaa, joten sen eteen en ole luopumista haivainnut.
Aloittaja on antanut ymmärtää olevansa alalla, joka aktivoi eläkeläisiä retkillä ja tapaamisilla. Se pitääkin mielen virkeänä sillä, joka siitä nauttii.
Katselin eilen juuri paikkakuntani kaikkia harrastusmahdollisuuksia, vapaaehtoistyöstä , kunnan omiin vanhuspalveluihin. Aikaa myöten, jos tunnen tarvetta, on silläkin saralla mahdollisuuksia.
Toistaiseksi olen tyytyväinen omiin ratkaisuihini, enkä ole pelokas muutostenkaan suhteen. Hyvän olemassaolon tunne kuplii nytkin, hyvin nukutun yön jälkeen!
- *Kukkahame*
Elämäni muuttuu niin verkkaiseen että vielä pysyn perässä niin luulen, tämä vauhtion ihan ok minulle.
Olen työssäni ollut ihmisten kanssa aina tekemisissä nyt on levon harjoittelussa mennyt ja alan jo oppimaan, yksin oleminen on suorastaan lahja, yksinäinen kun en silti ole, ympärilläni on ystävät ja lähipiiri.
Harrasteita on ollut koko matkan nuoruudesta tänne saakka ja nyt voin pelkästään harrastaa, ulkoiluun on aikaa joka päivä säät vain säätelee.
En vielä ainakaan kaipaa mitään ajoitetusti säännöllisiä harrasteita.
Elokuvissa poikkeilen kuntamme pienessä kinossa jos mielenkiintoisia minun mieleeni elokuvista löytyy-
Päivä kerrallaan vain vähän on niitä menoja joihin pitää laittautua, farkuissa yleensä olen niillä voi mennä arkena ja sunnuntaina. ;-DD, ovat helppohoitoisia pesukone hoitaa pesut ja silitys on tarpeeton.- MUMMU2
Olinpa kerran linja-auto retkellä eläkeläisten kanssa.
Pysähdyimme huoltoaseman kahvioon, kahvia ja sämpylää matkan varrella
huikasi. Miten ollakkaan alkupäässä olin ,mutta viimeisenä toivat keliakiasämpylän,joten kahvi oli osittain juotu,kun kiire mukaan kyytiin.
Huoltoaseman palvelukaan ei keliaakikolle toimi.
Olipa viimeinen kerta on nykyään omat eväät mukana se nykyajan palvelu ABC... - Lorena*
Oppia ikä kaikki, on sanonta. Jouduin miettimään ja opettelemaan monia käytännön asioita uudestaan, kun olin 4kk jalka ortoosissa plus kyynärsauvat.
Kodinhoito vaati suurempaa siivousta, selvä oli etten sitä voi itse suorittaa. Nielaisin pikku-ylpeyteni ja soitin siivouspalvelu yritykseen, tilasin suursiivouksen ja ikkunoiden pesun. Puhdasta tuli 5 tunnissa. Miten tuntuikaan hyvältä olla puhtaassa koodissa ilman omantunnon kolkuttelua. Naapurit vähän sanovat, ai sinulla kävi oikein siivoojat, paljonko maksoi, on se kallista. Ymmärsin kysely oli hiukan piikittelyä, mutta oma oli asiani. Kerrostalossa on näköjään seurantaa.
Kun vanhenee näitä kupruja tahtoo tulla elämän matkassa. Miksi sitten pitäisi kaikki tehdä itse - no kun siihen on vuosien saatossa tullut tapa.
Vuodet karttuvat, on hyväksyttävä ettei enää kaikki suju kun Strömsjössä. Liikuntaa on harrastettava iän ja kunnon ehdoilla. Ostin tasapaino laudan, ei sillä keikkuminen vielä täysin onnistu, pitää olla lähellä tuet josta saa tukea tasapainoiluun. Ajatella 2kk harjoitusta, vielä olen täysi noviisi.
On yritettävä pysyä ajan hermolla, huomaan miten moni asia muuttui tuon 4kk aikana paljon paikalla ollessa. Onneksi tämä vaihe on jo takanapäin, turhaa muistelua oli tämä juttuni. Nyt lähden metsästämään pajunkissoja maljakkoon.
- onneksi on arki
Tämä kulunut slogan, siperia opettaa toimii toisilla, toisilla ei. Jos elämässä tulee vaikka iän tuomia ongelmia, niin olisi hyvä kääntyä vertaistuen piiriin.
Kun pulma ei yksin ratkea, toinen ihminen ratkaisee sen käden käänteessä. Aikalisä. tuumaustauko.
Elämä muuttuu koko ajan. Muutoksiin on oltava vaan sopeuduttava. Tänäänkin ongelmia teknillisten varusteiden kanssa.
Asiantuntija tuli paikalle ja tiesi ja ratkaisi ongelmat ammattilaisen tietotaidoilla. - Rööslain
Ajankohtaista kovinkin, kiitos Lorena. Just nyt päätin, että hankin vielä yhden kirjan pullistelevaan kirjahyllyyni, tämän:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saat_sen_mistä_luovut
Jos sitten opettelisi ja oppisi tätä luopumista. Taas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää382181Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642022Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363881670Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031641Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821092Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75915
- 27899