Vaikeudet löytää omaa paikkaa yhteiskunnasta

Mies20v

Opiskelin LVI-asentajaksi 2009 - 2012. Valmistuin mutta ammatti ei sopinut minulle olin nimittäin melkoisen tumpelo käsistäni: työkalut eivät meinanneet pysyä käsissä ja muutenkin työnjälki oli sitä mitä se oli. Päätin kuitenkin käydä koulun loppuun ja hankin yleis- ja teoria-aineista hyvät numerot mahdollisia jatko-opintoja varten.

Kävin armeijan pääsin sieltä 2013, jonka jälkeen päätin jatkaa opintoja ammattikorkeakoulussa tietotekniikan koulutusohjelmassa. Olen nyt opiskellut vajaan vuoden verran ilman suurempia vaikeuksia, mutta olen huomannut ammattiaineiden kanssa vaikeuksia esim. ohjelmoinnin suhteen. Se sujuu, mutta kovin vaivalloisesti ja olenkin pohtinut, että mahtaakohan tämäkään olla minun juttuni?

Miten sinä löysit oikean alan ja mitä minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä? Isäni painostaa minua käymään koulun loppuun (en asu vanhemmillani enään), mutta en koe yhden hyödyttömän tutkinnon suorittamisen olevan kovinkaan hohdokasta ja lähinnä ajanhukkaa. Apua mitä minun pitäisi tehdä?

6

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyötyä jatkossa

      Suosittelen vaihtamaan opintolinjaa / suuntausta pois tietotekniikasta, saat hyväksiluettua jo suoritettuja opintojasi.

      Mieti jokin toinen ala, jolla jatkat opintojasi. Sähkö / automaatio / mikä tahansa.

    • peevee1

      Moi,

      sovi tapaaminen oman ryhmän ohjaajasi, opon tai kuraattorin kanssa ja puhu näistä ajatuksista. Opiskelualan vaihto kuulostaa fiksulta ja em. ihmiset auttavat sen toteuttamisessa.

    • opiskele rauhassa

      Lakkaa jo miettimästä, sopiiko ala sinulle vai ei. Se nimittäin sopii. Sopivampaa ei ole eikä tule, kun joka hommassa on vaikeampiakin puolia. Sinähän vielä opiskelet, opit kyllä kaiken aikanaan.

    • tsemppiä!

      Olellisempaa verrattuna siihen, onko jokin vaikeaa, on kysyä itseltään, kiinnostaako se sinua? Uuden oppiminen ja uusien mallien luominen päähän on aina vaikeaa, mutta jos motivaatiota riittää niin mikään ei ole mahdotonta. Luovuttaa ei kannata, mutta jos ei pätkän vertaa kiinnosta, niin kannattanee pohtia, mikä sitten kiinnostaisi...

    • 18+11

      Älä nyt ainakaan anna isäsi mielipiteiden vaikuttaa. Mieti, mitä haluaisit tehdä tulevaisuudessa? Näetkö tulevan työpaikkasi tietotekniikan parissa? Jos et, niin sitten kannattaisi ehkä vaihtaa alaa. Mieti mikä sinua kiinnostaa ja millaista työtä haluaisit tehdä :) Toivottavasti asiat selviytyy!

    • näin se menee

      Olin ikäisenäsi hieman samankaltaisessa tilanteessa. Nyt olen kymmenen vuotta vanhempi, ja olen edelleen hieman samankaltaisessa tilanteessa. Neuvon tähtäämään siihen, että et ole kymmenen vuoden kuluttua samankaltaisessa tilanteessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      415
      2849
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2070
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      327
      1671
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1632
    Aihe