Tervehdys,
aloin tässä tosissaan miettimään että kuinka ihmiset elävät sosiaaliturvalla silloin kun siitä on vähennetty se 20% tai jopa 40%? Paljonko se on euroissa mitä jää käytettäväksi?
Myös haluan tietää että miten olet joutunut tälläiseen tilanteeseen ja oletko onnellinen tilanteeseen? Saatko joka päivä syötyä ruokaa?
Kuinka ihminen elää
17
215
Vastaukset
- Surullista
Leipäjonot, pimeä työ. Kerjääminen, varastaminen.
- dfgfhgjghk
Ja talkootyö ja vaihtotalous - tietysti tämän joutuu tekemään pimeänä, koska muuten ihminen verotetaan miinukselle. Työskentely ruokapalkalla ja muita vastapalveluksia tai tavaroita saaden.
- 5+1
Eläähän sillä. Ei paljon harrasteta, mutta hengissä pysyy ihan hyvin. Yksinasuvan perusosa on kuitenkin melkein 300 euroa vielä 40 % alennettunakin eli 9,5 euroa päivässä. Alkoholihan se lähinnä ongelmia aiheuttaa, jos sitä tarvitsee saada ja silloin on pakko hakea ruoka leipäjonosta, että rahat riittävät viinaan.
- lmsdlmsd
Se on ihan ihmisestä kiinni. Toisille ei riitä mikään ja toiset elävät toimeentulotuella hyvin. Itse olen ollut jo pari vuotta töissä, mutta kun aikaisemmin olin pitkään työttömänä ja toimeentulotuella, sain joka kuukausi säästöön 100-150 euroa. En ole sen enempää kulutellut nyt kun saan palkkaa kuin silloinkaan eli edelleen menee elämiseen asumiskulujen jälkeen se n. 300-350 euroa. Pärjäisin kyllä tuolla 40 % alennetulla tuella ja normituesta saisin tosiaan säästöönkin.
Mutta alkoholihan se tosiaan on pahin köyhyyden aiheuttaja (ja tupakka). Jos röökiin menee 4 euroa päivässä ja kaljaan 10 euroa päivässä, niin eihän se mikään ihme ole, ettei 9,50 euroa päivässä riitä ruokaan. - petteri1111
lmsdlmsd kirjoitti:
Se on ihan ihmisestä kiinni. Toisille ei riitä mikään ja toiset elävät toimeentulotuella hyvin. Itse olen ollut jo pari vuotta töissä, mutta kun aikaisemmin olin pitkään työttömänä ja toimeentulotuella, sain joka kuukausi säästöön 100-150 euroa. En ole sen enempää kulutellut nyt kun saan palkkaa kuin silloinkaan eli edelleen menee elämiseen asumiskulujen jälkeen se n. 300-350 euroa. Pärjäisin kyllä tuolla 40 % alennetulla tuella ja normituesta saisin tosiaan säästöönkin.
Mutta alkoholihan se tosiaan on pahin köyhyyden aiheuttaja (ja tupakka). Jos röökiin menee 4 euroa päivässä ja kaljaan 10 euroa päivässä, niin eihän se mikään ihme ole, ettei 9,50 euroa päivässä riitä ruokaan.Nämä säästöt lasketaan tuloiksi ja olet ilmeisesti saanut laittomasti liikaa toimeentulotukea. Ethän sinä tarvitse tukea jos kerran "säästössä" on vielä rahaa,
- hkhk
Toimeentulotuen perusosan määrät eri väestöryhmille 1.1.2014 alkaen
Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 350,55 € eli 11,69 €/pv
Avio- ja avopuolisot, kumpikin 408,17 € eli 13,61 €/pv
Yksin asuva lapseton 480,20 € eli 16,01 €/pv
Yksinhuoltaja 528,22 € eli 17,61 €/pv
10–17-vuotias lapsi:
jos kyseessä on sisarussarjan 1. lapsi: 336,14 € eli 11,20 €/pv
sisarussarjan 2. lapsi: 312,13 € eli 10,40 €/pv
sisarussarjan 3. ja sitä seuraavat lapset kukin 288,12 € eli 9,60 €/pv
Alle 10-vuotias lapsi:
sisarussarjan 1. lapsi 302,53 € eli 10,08 €/pv
sisarussarjan 2. lapsi 278,52 € eli 9,28 €/pv
sisarussarjan 3. ja sitä seuraavat lapset kukin 254,51 € eli 8,48 €/pv
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki - Provo?
petteri1111 kirjoitti:
Nämä säästöt lasketaan tuloiksi ja olet ilmeisesti saanut laittomasti liikaa toimeentulotukea. Ethän sinä tarvitse tukea jos kerran "säästössä" on vielä rahaa,
Eiköhän jokainen toimeentulotukea saava tiedä ja tajua nostaa tilinsä tyhjäksi ja säästää sukanvarteen.
- 14+14
hkhk kirjoitti:
Toimeentulotuen perusosan määrät eri väestöryhmille 1.1.2014 alkaen
Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 350,55 € eli 11,69 €/pv
Avio- ja avopuolisot, kumpikin 408,17 € eli 13,61 €/pv
Yksin asuva lapseton 480,20 € eli 16,01 €/pv
Yksinhuoltaja 528,22 € eli 17,61 €/pv
10–17-vuotias lapsi:
jos kyseessä on sisarussarjan 1. lapsi: 336,14 € eli 11,20 €/pv
sisarussarjan 2. lapsi: 312,13 € eli 10,40 €/pv
sisarussarjan 3. ja sitä seuraavat lapset kukin 288,12 € eli 9,60 €/pv
Alle 10-vuotias lapsi:
sisarussarjan 1. lapsi 302,53 € eli 10,08 €/pv
sisarussarjan 2. lapsi 278,52 € eli 9,28 €/pv
sisarussarjan 3. ja sitä seuraavat lapset kukin 254,51 € eli 8,48 €/pv
http://fi.wikipedia.org/wiki/ToimeentulotukiYksinhuoltaja, jolla kolme lasta: 4-, 10- ja 12-vuotta. Toimeentulotuen perusosat nettona 582,22 € 336,14 € 312,13 € 254,51 € = 1485 euroa. Perhe asuu Helsingissä 4h k asunnossa, jonka vuokra on 1450 euroa kuukaudessa. Nuorimman lapsen tarhamaksu on 185 euroa kuukaudessa. Siis nettona toimeentulotukea tulee 3120 euroa. Jos yksinhuoltaja olisi töissä ja haluaisi saavuttaa saman elintason kuin toimeentulotuella, hänen bruttopalkkansa tulisi olla 4296 €/kk.
- mdflkdlfkn
14+14 kirjoitti:
Yksinhuoltaja, jolla kolme lasta: 4-, 10- ja 12-vuotta. Toimeentulotuen perusosat nettona 582,22 € 336,14 € 312,13 € 254,51 € = 1485 euroa. Perhe asuu Helsingissä 4h k asunnossa, jonka vuokra on 1450 euroa kuukaudessa. Nuorimman lapsen tarhamaksu on 185 euroa kuukaudessa. Siis nettona toimeentulotukea tulee 3120 euroa. Jos yksinhuoltaja olisi töissä ja haluaisi saavuttaa saman elintason kuin toimeentulotuella, hänen bruttopalkkansa tulisi olla 4296 €/kk.
4296 €/kk on muuten varmaan sellainen rikas, jolta pitäisi ne lapsilisät viedä pois.
- pos.elämänasenne
Kyllä se on aiheuttanut sen että vaatteet ja tavara mitä pitää saada joutuu pimeästi trokareilta ostamaan eli varastettuna.
Minulle aiheutui työkkärin virheen takia karennssi josta seurasi tt-tuen alennus. Vitutti niin paljon että jäin sille tielle kokonaan. Aiheutti koulutetusta ihmisestä sossupummin koko loppuelämäksi. Kahdeksan vuotta mennyt ja tottunut jo pienellä rahalla elämään. Mutta positiivista on että ruokailu on muuttunut terveelliseksi perusruuaksi. Kaurapuuro kuuluu joka päiväiseen elämään ja muutenkin kaikki mahdollinen tulee itse tehtyä.
Myös vaihtotaloutta jonkin verran esim. kudon villasukat kaverille ja tilalle san jotain muuta.- ohhoh
"Minulle aiheutui työkkärin virheen takia karennssi josta seurasi tt-tuen alennus. Vitutti niin paljon että jäin sille tielle kokonaan."
Helpolla luovutit.
- Taistelija nro1
Kyllä siitä selviää ja eihän se -40% ole pysyvää, n 2kk yleensä pitävät korkeintaan, mutta tuo -20% jo on melko yleistä ja siis pitkään ns listoilla. Itse olen taistelija joka selvisi pahasta jamasta kun kävin leipäjonoissa, hain eu-kasseja, etsin tuoretta ruokaa tietyistä ruokaastioista, kävin kaikissa tarjoiluissa mitä ikinä järjesttiinkään, välillä olin aivan rahaton ja nälkä oli seuranain.
Joskus tein jotain pimeetä josta tuli muutama kymppi, vaihdoin ihmisille renkaita autoon, leikkasin nurmikoita, kolasin pihoja ja kävin kolmelle vanhuksella aina kaupassa. Elämä oli jatkuvaa taistelua ja tarkkaan piti harkita seuraavat päivät että mistä teen rahaa. Sain hankittua paikan kirpputorilta moneksi viikoksi ja sieltä tuli ihan mukavasti rahaa, eli ostelin toisista pöydistä halvalla ja myin omassa sitten hiukan kalliimmalla ja monilta sukulaisilta sain myyntiin kaikenlaista krääsää ja joskus hyvääkin tavaraa, esim parit mummiskat sain myytyä yht 160e että ihan tämmöstä kivaa selviytymistarinaa tässä sinulle, en suosittele jos olet mukavuudenhaluinen herkkuperse :) - työtön mies.
On vähennetty ja olen ostanut vain ruokaa. Laskut olen jättänyt maksamatta paitsi nettiliittymä laskun. Jotkut laskut on vaan mennyt tylysti ulosottoon silloin, ei voi mitään
Harrastaa ei silloin voi mitään ja energiaa ei voi kuluttaa koska sitten jos tekee jotainn iin tulee nälkä. Salille ei siis voi mennä treenaamaan.
Karenssin sain kun olin töissä ja työkkäri keksi että mun pitää erota palkkatyöstä heti ja mennä orjatöihin. En eronnut koska sain kuitenkin kohtuu hyvää palkkaa vaikka se työ ei kestänyt kun 2 kk silloin enää. olen ollut niissä orjatöissä ja niissä ei ollut silloin mitään järkeä, ei se edes ollut mitään työtä , me vaan istuttiin ja firma keräsi kelanavustukset.
Vaatteita tosiaan ei voinut ostaa ja vaikka niitä just tarvii että kehtaa kulkea ihmisten seasssa.Miten on mahdollista, että työkkärin virkailija voi vaatia asiakasta eroamaan palkkatyöstä ja menemään työllistämistöihin! Jokin tässä jutussa ei nyt täsmää.
Kyselin työvoimatoimistosta ohjetta sen varalle, että saisin keikkatyön samaksi ajaksi, joka oli varattu työnhakusuunnitelmani laatimiseen. Sain vastauksen: "Työ menee aina työvoimatoimiston toimenpiteen edelle..."
Onko ohjeistus ja käytäntö jotenkin muuttunut vuosikymmenen aikana?- työtön mies.
piruitte kirjoitti:
Miten on mahdollista, että työkkärin virkailija voi vaatia asiakasta eroamaan palkkatyöstä ja menemään työllistämistöihin! Jokin tässä jutussa ei nyt täsmää.
Kyselin työvoimatoimistosta ohjetta sen varalle, että saisin keikkatyön samaksi ajaksi, joka oli varattu työnhakusuunnitelmani laatimiseen. Sain vastauksen: "Työ menee aina työvoimatoimiston toimenpiteen edelle..."
Onko ohjeistus ja käytäntö jotenkin muuttunut vuosikymmenen aikana?Kaikki on mahdollista. Karenssini tuli heti voimaan kun jäin työttömäksi palkkatyöstä ja karenssi ollut voimassa jo 6 vuotta vaikka siinä välissä olin työkokeilussakin 2 vuotta. Ei siis kannata mennä töihin koska karenssi jatkuu kuitenkin.
- veneen alle
Perusosasta menee vuokraan yli puolet, joten ei sillä lopulla paljoa hurrata.
- lksdlknsd
Mulla ei mene perusosasta vuokraan yhtään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224760Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43384Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263190Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262627Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu732343Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91384Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171255Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41128